Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Hoejrestyret klassisk saloon – men hvilken en??
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
  • Forfatter
    Jens Langdahl
    731 Indlæg

Anders, nu er den blå Dolly Sprint hos Pure Speed i UK nedsat fra 4.995 til 3.500 £ Problemet er selvfølgelig, at det er koster det samme at fragte hhv. en perfekt og en rusten bil til HK! Synes bare du skulle kende den nye pris :-)

http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/triumph/dolomite/triumph-dolomite-sprint-1980–collectors-classic/2959649

Anders Bilidt
    648 Indlæg

@Jens, HaHa… det er daelme god service med saadan en update!! Hvem har dog brug for at betale i dyre domme til fine firmaer som finder den rette klassiker til dig, naar man kan faa den samme service fra aegte entusiaster her paa forum…? :-D

Tjaa… Dolly’en frister stadig. Og til den pris frister den unaegtligt endnu mere!
    Man maa jo sige at til den pris er der ogsaa plads til at udrette lidt fejl og mangler. Meeeeeen… jeg frygter ogsaa bare lidt at den hurtigt kunne ende som et projekt der kraever en hellakering. Og den slags er altsaa gaaet hen og blevet voldsomt dyrt i loebet af de sidste 5 – 6 aar synes jeg… Hmmmm… den maa jeg vist lige tykke lidt paa…

I mellem tiden gaar jeg ogsaa og overvejer en 77’er Nissan Gloria 2000 SGL-E, som jeg kan koebe til ingen penge af en kammerat herude i Hong Kong. Nu er der ganske vist en del herinde som svaerger til Alfa, men jeg synes nu alligevel at der generelt paa ViaRETRO er stor aabenhed over for Nippon klassikerne, saa jeg toer godt spoerge jer til raads…
    Altsaa Gloria’en har staaet i en del aar, og kraever dermed ogsaa en del arbejde – baade rust, lak og en mekanisk gennemgang. Men til gengaeld saa skal den kun koste kr. 5000,- og saa har den allerede HK registrerings papirer, hvilket ikke er helt uvaesentligt da vi i Hong Kong har en import afgift paa biler, som minder meget om den danske. Ja bortset fra at herude er reglerne desvaerre ikke mere lempelige for klassikere, saa ofte vil det faktisk koste mere i afgift paa en klassiker herude end en tilsvarende klassiker ville koste at tage ind i DK.
    Her har I Gloria’en i al dens glovaerdighed… Uhmmm… og tag lige at ignorere de voldsomt klamme krom alufaelge i overstoerelse. De ville naturligvis vaere det foerste som roeg i skrotbunken, mens noget mere autentisk og tidstypisk skulle findes i Japan.

Jeg maa tilstaa at jeg er stor fan af designet! Rammeloese sideruder og uden B-stolpe. Det duer satme!! Den overdrevede Cola-hofte er da ogsaa skoen, og sort er ogsaa tilpas dyster til at goere den lidt gangster-agtig…
    Andre plusser lyder paa fabriksmonteret aircon, hvilket familien uden tvivl vil saette stor pris paa herude i sommerheden, naar jeg proever at lokke dem med paa tur!! ;-) Dens raekke-6’er maa da ogsaa taelle som et plus, for omend den jo naeppe er synderligt sporty, saa er det immervaek en 2-liters udgave af samme motor som man brugte i 240Z. Jo, og saa har jeg ladet mig fortaelle at Nissan har meget bedre reservedels support til deres klassiske modeller end eksempelvis Toyota. Ikke helt uvaesent;igt naar nu Gloria’en staar overfor en temmelig komplet renovation…

Men er det mon Gloria’en som skal vaere vores familie-klassiker herude i Hong Kong?? Hvad lyder ViaRETRO dommen?

Kondrup
    464 Indlæg

Gloria damn den er fed! Den ligner jo en total gangster øse, og det er på den fede måde… Selv hjul passer til stilen… og 5 gear med egen suppe ske, det er jo mega cool….

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Jeg sad og kiggede på det første af Gloria-billederne og tænkte, at det er ærgerligt, at det ikke er en firedørs hardtop – hvor ville den så være fed! 20 sekunder senere skriver du så, at det er en HT! Ret frækt design, hvis den blev monteret med korrekte tidstypiske (aftermarket)fælge ville den klart være i den bedre ende af 4 dørs modeller. Ja, jeg ved godt, at du kan få federe Berlina’er, Sedans eller Saloons, f. eks en stor del af dem der er nævnt her i tråden. Men til prisen? Nej!
    Jeg synes, at der vil være meget ræson i at købe denne: Den ser sgu godt ud, har aircon og er 6 cyl. – absolut ikke kedeligt. Den er (formodentlig) rimelig sjælden, ser ud til at have rigeligt plads til dit brug og er allerede afgiftsberigtiget. Den står i HK, og stumperne skal ikke fragtes den halve klode rundt, når du skal lave noget. OG så får du frigjort en masse tid fra selve købsprocessen, som du i stedet kan bruge på at få Gloria helt op på mærkerne! Eneste tvivl: En renovering er garanteret mere besværlig mht. dele osv, end hvis der var tale om en Alfa Romeo Berlina eller Triumph Dolomite – og hvad ender alt rustarbejde og lak at koste? Jo dyrere det er, jo mere tipper nålen til fordel for, at man bruger pengene på en dyrere klassiker – som f. eks Dolly’en. Omvendt, så har du har vel mindst 20.000 ekstra til rådighed til renovering, fordi bilen ikke skal shippes med dyr container eller afgiftsberigtiges. Så hvis du kan få arbejdet på bilen lavet til en fornuftig pris, synes jeg bare du skal komme igang! Og jeg er endda Alfa-mand :-)

jewer
    894 Indlæg

Ja, jeg er jo også Alfa-mand – og jeg synes altså også at den er seriøst fed den Gloria:>) At købe!

holmen
    456 Indlæg

Anders – mig behøver du ikke at spørge.
    Gloria – GLORIUS

Se at få den købt.
    Den er da bare alt for lækker.
    Og når du så finder de tidstypiske aftermarket fælge til kaGlorius, så køb et sæt med hjem til mig :-)

Den er sku for lækker …

Kan mærke at min udnævnelse til Partisekretær er på gyngende grund …

Anders Bilidt
    648 Indlæg

HaHaHa… det var saa alligevel en MEGET positiv modtagelse den kaere Gloria fik herinde! Den havde jeg aerlig talt ikke set komme… :-)

Men den er jo netop ret fed! Som du er inde paa Jens, det at den er en 4-doers Hardtop betyder meget, for havde den nu haft B-stolpe og almindelig doere med vinduesrammer, saa havde den jo trods alt ikke rykket helt paa samme maade. Den er ret gangster, den er 6-cylindret (med en i oevrigt temmelig legendarisk motor som grundkonstruktion), den er manuel, den har aircon, den har masser af plads og den er relativt sjaelden. What’s not to like…??
    En sjov lille detalje – jeg er ogsaa ret pjattet med perlemors-effekten inde i midten af speedometer og omdrejningstaeller. Se de er daelme lir paa den halvklamme maade, og jeg elsker det! :-D

Rent oekonomisk, saa sparer jeg vel omkring 20k paa at jeg ikke skal skibe den fra Europa eller Japan. Dertil sparer jeg sikkert omkring 30 – 50k paa at bilen allerede har HK registrerings bevis. Dermed kan man vel argumentere for at jeg allerede der har minimum 50k at saette den i stand for. Hmmm… jeg maa vist ud og faa et tilbud paa plade- og lakarvejde paa den. Saa maa vi se…

Per, jeg tror nu at din udnaevnelse er sikker nok. Om ikke andet saa slaar din Crown jo Gloria paa anciennitet – hvilket jo vejer tungt i disse konservative kredse vi faerdes i. Men Gloria kunne maaske goere sig forhaabninger om udnaevnelse til Partisekretaer Assistent… ;-)

holmen
    456 Indlæg

Eller snarere vicepartisekretær ;-)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Eller snarere vicepartisekretær ;-)

Den fine titel er jeg sikker paa at Gloria vil vaere ganske tilfreds med…. ;-)

I denne kommende weekend skulle jeg gerne vide om motoren kan dreje rundt. Det bliver den afgoerende faktor, men saa fremt det ser fint ud med motoren, saa haaber jeg rent faktisk paa at Gloria bliver mit andet spring ud i klassiske Nippon biler…

holmen
    456 Indlæg

Var lige forbi Garage 11 i Hamborg tidligere i dag – har lagt en røvfuld billeder op på min FB profil.
    Men en lille lækker sag var denne her
    GUF

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Den der Gloria er en alvorligt fræk klassiker på den pæne måde. Eneste ulempe er, at jeg ikke får den at se, Anders! Jeg er ret vild med den lækre cokebottlefacon, og helt enig i, at den er MEGET gangster i sort. Men ORIGINAL gangster, ikke rapster.

Jeg velsigner dit køb.

Christian N
    42 Indlæg

Den er da så fed! på den lidt yakusa agtige måde. De efterfølgende generationer 6-11 mister det lækre design .
    Glæder mig til at følge dens vej tilbage til former glory, for du køber den da? og ja nye fælge er vist på sin plads.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Uhadada… Gloria’en er ligefrem blevet velsignet!! HaHaHa… tjaa, saa kan jeg jo godt se at jeg naermest intet valg har andet end at koebe den store Gloria!
    Claus du maa jo bare kigge forbi Hong Kong paa et tidspunkt. Saa skal jeg gerne transportere dig rundt i skiftevis Gloria og Trueno… ;-)

Ja Christian, vicepartisekretaer eller en af de hoejtstaaende i Yakuza… det er vel naermest det samme i disse kredse…?
    Gad vide om man kunne slippe afsted med et diskret Yakuza klistermaerke i bagruden paa sin sorte Gloria?

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Anders

Jeg er bare nysgerrig: Hvordan gik din seneste date med Gloria? :-)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Hej Jens,

Tjaa… desvaerre saa har manglende tid hos baade mig og ikke mindst saelger, gjort at vi ganske simpelt ikke har faaet proevet at dreje motoren endnu. Og jeg toer ikke at koebe bilen foer jeg ved om motoren duer eller ej – eller i hvert fald som et minimum kan drejes rundt.
    Men Gloria’en er bestemt ikke glemt!! Droemmen lever fortsat, og jeg satser da kraftigt paa at komme videre med beslutningen i loebet af denne maaned….

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.