-
ForfatterIndlæg
-
13. september 2013 kl. 08:49 #51792
Smeden
110 IndlægJeg kan godt lide bygge tråde! Bruger tit alt for lang tid med at side og surfe på nettet og se hvordan folk bruger uanede mængder af tid på at forvandle gamle biler. Hvad enten de laver dem helt originale eller bygger om og risikere originalpolitiets vrede. Nettet er fyldt med fantastiske løsninger både gode og dårlige.
Jeg har et projekt, og en bygge tråd på et engelsk forum. Det er sådan set godt nok. Men hvorfor ikke prøve at lave noget nogenlunde tilsvarende her! Det er jo rart at vise frem hvad man går og laver. Det er rart at få tilbagemeldinger ris/ros. Og det er rart at høre andres løsningsforslag og holdninger. Så jeg har bestemt mig for at skrive lidt om min Jaguar her! Lidt om hvorfor og hvordan.
Jeg har haft “hende” i snart 2½ år
(frem over er “hende” bilen, hun bruger alt for mange af mine penge og er glad for opmærksomhed og luksus så hende passer ret godt)
Derfor er der lidt tv køkken over starten af denne tråd. Meget er sket siden jeg hentede hende i Jylland. Så de første afsnit i føljetongen vil strække sig over de sidste par år og hvad der er sket der. Det bliver for meget til at jeg kan gøre det på en gang så det bliver når jeg lige har ½ time her og der.
En del af de ting der er blevet lavet skylder jeg min gode ven Rasmus en stor tak for! Han er et geni både med en co2 svejser og et lednings diagram! Uden ham var jeg ikke nået så langt som vi er kommet nu!
KBH 13.09.13
Begyndelsen for 2½ år siden ca.

Jeg har i mange år haft en Beach Buggy. En Peter Lindner bygget i 1975 på en vw bund fra 1967 Det har været en sjov lille bil. Jeg har den stadig men løb lidt sur i den. Glasfiber er fint men når man er udlært pladesmed så vil man gerne have en Jernbil at slå lidt på. Jeg talte med en bekendt i Jylland og han havde så en Jaguar xj6 fra 1971 stående.
Dejligt! Stor bil, række 6’er og en helt masse at slå på! Jeg læssede min far i bilen og trillede til det mørke for at se hvad det var han ville prakke mig på!

Min far var mildt sagt skeptisk! Han så en stor bunke skrammel stå på en gårdsplads. Det regnede og var koldt og hunden var bidsk. Jeg blev forelsket. Vi fik liv i motoren og jeg gik bilen igennem. Alt rust var lavet i bunden. Motoren var nyrenoveret. Der var masser af nye dele i bilen og den virkede sund selv om den bestemt ikke så sådan ud.
Der manglede en masse. Ingen kabine der var værd at tale om, masser af krom der ikke kunne bruges, Ingen dørbeklædninger, intet tagstof og så videre. Her begyndte en ide at dæmre. Hvad med bare at få bilen ud at køre! Skidt med lak og læder! Hun er en 40 år gammel dame som har levet et hårdt liv. Det generede mig ikke man kan se det på hende. Faktisk har jeg fået en masse positive tilbagemeldinger på at hun ser så slidt ud som hun gør!
Jeg kæmpede lidt med ledninger, lys, ruder og efter et par måneder fik jeg plader på hende! Hun kørte, bedre og bedre efterhånden som jeg fik løst lidt småting med viften og SU’erne
http://i1165.photobucket.com/albums/q594/Akemeden/boyskovfoto065_zpsa8cba89a.jpg
Nu er det sådan at jeg ikke kan lade være med at pille! Heller ikke på hende!
Trangen til at prøve lidt forskellige ting af meldte sig hurtigt. Her kunne jeg have valgt at stoppe penge i lak og læder + alt det andet der mangler for at gøre hende fin og original!
Men sådan er jeg ikke. I stedet faldt valget på en forbedret undervogn, rustfri udstødning, andre instrumenter, ny gearkasse, indsprøjtning, bur, BMW sæder, og en hel masse andre ting. Når man går i gang med sådan nogle ting så bliver man hurtigt fanget! En ændring føre hurtigt til at andre ting også må laves om! Mere om det senere.
13. september 2013 kl. 09:00 #56231Ib Erik Söderblom
423 IndlægJeg vil da rigtig gerne høre og se mere.
Skal et smut forbi en dag og se vidunder-kvinden :-)13. september 2013 kl. 09:24 #56232
Jacob B
216 IndlægJeg elsker originale biler… Men jeg elsker uægte børn lige så højt, så jeg venter spændt på mere nyt omkring din opbygning af bilen!
Og hvad er formålet? Kommer den ud og køre lidt trackday, eller skal den måske klatre op af bjerget i Munkebjerg?
Mere info :-)
13. september 2013 kl. 09:47 #56233Smeden
110 Indlæg@Ib Erik said:
Jeg vil da rigtig gerne høre og se mere.
Skal et smut forbi en dag og se vidunder-kvinden :-)Det finder vi ud af Ib Erik Jeg må invitere til kaffe i værkstedet!
13. september 2013 kl. 09:50 #56234Smeden
110 Indlæg@Jacob B said:
Jeg elsker originale biler… Men jeg elsker uægte børn lige så højt, så jeg venter spændt på mere nyt omkring din opbygning af bilen!Og hvad er formålet? Kommer den ud og køre lidt trackday, eller skal den måske klatre op af bjerget i Munkebjerg?
Mere info :-)
Planen er den skal kunne slæbe sig selv til Nürnburringen med rimelig benzin økonomi og så kunne tåle at køre nogle omgange der uden at gå i stykker af det ;) Lidt trackdays og en tur op af Munkebjerg vil jeg bestemt også gerne! Hvis jeg kan få den til at passe ind i reglerne for det. :-)
13. september 2013 kl. 11:46 #56235
Kai
583 IndlægJeg elsker folk der GØR NOGET.
Jeg synes også at det er et fedt projekt, du er i gang med.
13. september 2013 kl. 12:05 #56237
jewer
894 IndlægDet er altså fedt når der gøres sådan noget ved en bil man normalt ikke gør sådan noget ved:>)
Husker stadig en gang midt i 70’erne. Færgelejet ved Knudshoved. Der holdt en XJ i en af opmarchbanerne – sænket, for den tid store BBS-fælge – i det hele taget osede den langt væk af, at der virkelig var gjort noget ud af undervognen. Herligt vogntøj!
13. september 2013 kl. 12:18 #56238
Jacob B
216 Indlæg@Smeden said:
Planen er den skal kunne slæbe sig selv til Nürnburringen med rimelig benzin økonomi og så kunne tåle at køre nogle omgange der uden at gå i stykker af det ;) Lidt trackdays og en tur op af Munkebjerg vil jeg bestemt også gerne! Hvis jeg kan få den til at passe ind i reglerne for det. :-)
Dejligt… og så længe der er plader på den, så kan den jo deltage i trackdays, og mht. hillclimb, så burde den jo altid kunne smides ind i KR-klassen!?
Og en tur til det grønne helvede (med “rimelig benzin økonomi” – HUMOR!!!) lyder som en fantastisk rejse for både dig og bilen!
Husk og hold os opdateret løbende :-)
13. september 2013 kl. 13:21 #56239Smeden
110 IndlægEgentligt ville jeg starte med at skrive om undervognen og de ting der er lavet på den. Men nu Jacob tillader sig at kalde mine meget optimistiske ønsker om en bedre benzinøkonomi for humor så tror jeg vi starter der.
Det første år jeg havde bilen på plader kørte jeg omkring 10.000 km i den. Den længste tur jeg har kørt hvor jeg holdt øje med forbruget holdt op imod kørte Km var en tur til Århus. Blandet landevej, motorvej og en anelse by! Jeg klarede det med 6,3 km på litteren Jeg ved ikke om det er noget man skal grine eller græde over. (hvis man laver et hurtigt regnestykke der siger 10.000 km a ca. 6 km pr liter til 12 kroner pr liter så kan man godt græde sig lidt i søvn) På den anden side har jeg haft det store smil på for hver eneste af de kørte kilometer og hvilken pris skal man sætte på sådan et?

Her kan man lige se et par 2 tommers SU’er De trængte meget til en kærlig hånd! Det kan man jo godt selv ordne med lidt snilde, reservedele og en gang ultralyds rens.
Her er det så pillegenet kommer ind! Jeg vil jo gerne køre lidt ræs med bilen! Lidt flere kræfter og så måske lidt bedre økonomi. Det er mange ting at ønske sig på en gang! Især fra en 4.2 liters motor der blev designet en gang i 1940’erne
Kræfter er nemt nok 3 SU’er eller 3 45mm DCOE Kaburatore skulle nok klare den sag! (der er planer om andet topstykke og andre knastaksler mere om det senere)
Men hvad så med økonomien? Jeg er ret sikker på at de 6,3 km pr liter ville blive til 3,3 med DCOE på!
Der blev tænkt, snakket med Ralle (Min ven med forstand) og surfet en del på nettet! og et valg blev truffet!

Sparegrisen er stadig løbet væk hjemme fra efter det overgreb! (den kvikke læser kan næsten regne ud at jeg og min kæreste ikke deler tag!)
Det var en stor dag da pakken kom fra England! Det drejer sig om en ny manifold, 3 spjæld-huse, pumpe, filter, regulator og alt hvad der ellers høre sig til hvis man skal lave et “gør det selv” Indsprøjtnings system på en motor der ikke har det i forvejen. Dertil kommer også en sikkerheds benzin tank! (plastik dimsen på min sofa)
Som sagt forgriber jeg begivenhederne lidt her! Jeg er i gang med at sætte disse ting på bilen men er ikke færdig med det endnu! Men nu taler vi jo om benzin og motor ;)
Min ECU er fra Emerald http://www.emeraldm3d.com/ De har lavet flere systemer til den gode gamle XK motor som tilfældigvis ligger i min bil! Det gør det hele lidt nemmere! De havde helt styr på hvad jeg skulle bruge af dimser og har været en stor hjælp!

Her ses spjældhusene der til forveksling ligner en DCOE. De passer også på en DCOE Manifold. Det gør det hele lidt nemmere!
Uden en ECU en computer der styre: Tænding og Benzin Dyser så kan de ingenting. ECU’en fordeler lystigt benzin og gnist ud fra en række signaler den får fra forskellige steder. Der er et trigger hjul der fortæller den hvor motoren er i forhold til TDC

Man kan lige skimte tænderne i hjulet. Der er 36 af dem! Der er et enkelt Hul i tandrækken ved TDC! Den lille hvide sensor er en magnet der “mærker” hver tand og hullet. På den måde ved ECU’en hvor Stemplerne er. Det gør at den kan styre helt præcis hvornår gnisten skal springe. Lige som på en helt almindelig moderne bil. Bagerst i billedet kan man se tændspolen. Den kommer fra en 6 cyl Ford.

Et bedre billede af mit Trigger Wheel! Jeg fik det fræset af en ven!
En anden sensor motoren bruger sidder på gas spjældet. Den fortæller hvor meget tossen bag rattet træder med højre fod. Det styre hvornår og hvor længe dyssen skal sprøjte.
Til slut er der en wide band lamda sonde i udstødningen. Den fortæller ECU’en om blandings foholdet. Alt dette gør at det er meget nemmere at sætte motoren op så den får det optimale ud af brændstoffet. Ifølge Emerald ser de en forbedring på helt op til 9.5 km på litteren ved blandet kørsel på en 3.8 liters MKII Jeg aner selvfølgelig ikke om det passer! Da jeg ikke har haft mulighed for at afprøve systemet endnu! Men jeg tillader mig at være optimist. ECU’en kan gemme 3 programmer på en gang. Så man køre til Nürburg på økonomiprogrammet og så skifter man til Hovedet under armen programmet når man kommer frem. (i teorien naturligvis)

Her ses den røde knap! eller de! Den ene er til at nulstille Lambda sonden og den anden er til at vælge program med. Bemærk at Hammerite nemt løber!

Og for dem der kan lide diagrammer! Her ses lednings net til ECU’en Bemærk det er til en 4 cyl bil! Der er blevet lavet flere ting ved motoren for at spare på de dyre dråber!
Jeg har montere elektriske vifter for at få bedre køling. Dette giver også en mere omdrejnings villig motor og mindre Volvo støj. Vi har erstattet den mekaniske servo pumpe med en elektrisk. Og sidst men ikke mindst en elektrisk vandpumpe. For bedre køling og igen mindre som motoren skal bruge kræfter på at drive rundt!

Vandpumpe!

Og Servo!
Jeg er meget spændt på hvilken indflydelse disse ændringer kommer til at have. Både med hensyn til bilens kræfter men bestemt også med hvad jeg kan få den til at gå pr liter afgiftsramt rababar saft. Næste afsnit må så blive Sagaen om benzin måleren eller lidt om undervogn! Hvad syns I?
13. september 2013 kl. 17:12 #56240
Kai
583 IndlægHvad med begge dele :-)
13. september 2013 kl. 18:40 #56241
Ole Wichmann
815 IndlægHej Christian
Selv om jeg tilhører originalpolitiet synes jeg det er enormt spændende det du har gang i, min XJ6er kører heller ikke særligt langt på literen.
Når du en gang er færdig, kunne det være sjovt at lade ViaRETRO lave en sammenligningstest mellem din ratrace XJ6 og min 100% originale af slagsen.13. september 2013 kl. 18:59 #56242Ib Erik Söderblom
423 IndlægSejt projekt altså!!!
En sammenligning med Oles er måske nok lidt æbler/pærer agtigt, da de er konstrueret til hver sit brugsmønster.
Men det er en god grund til, at masser af Jaguar sparke-dæk, så forslaget er godtaget.Elektriske ventilatorer er en god ide. En elektrisk servo har jeg selv i bunken med planer for Alfa’en.
Men er der noget vundet med vandpumpen?
Den kører jo alligevel hele tiden, så trods batteriet har en udjævnende virkning ved start og stop af motoren, så flytter det vel blot belastningen over på generatoren?
Strømmen skal jo genereres og der er et vist tab i ledningsnet + batteriet, som jeg vil mene overstiger det gamle remtræk…13. september 2013 kl. 19:18 #56243
Kai
583 Indlæg@Ole JAGmann said:
Hej ChristianSelv om jeg tilhører originalpolitiet synes jeg det er enormt spændende det du har gang i, min XJ6er kører heller ikke særligt langt på literen.
Når du en gang er færdig, kunne det være sjovt at lade ViaRETRO lave en sammenligningstest mellem din ratrace XJ6 og min 100% originale af slagsen.
Det kunne være så fedt. Jeg har sat kaffe over, og sidder bare og venter på den artikel.
13. september 2013 kl. 20:30 #56247Smeden
110 IndlægDet er jeg helt klart frisk på Ole! Men der er noget tid til endnu jeg er holdt op med at sætte en dato for opstart! Det tager den tid det nu engang skal før jeg er på gaden igen!
@Ole JAGmann said:
Hej ChristianSelv om jeg tilhører originalpolitiet synes jeg det er enormt spændende det du har gang i, min XJ6er kører heller ikke særligt langt på literen.
Når du en gang er færdig, kunne det være sjovt at lade ViaRETRO lave en sammenligningstest mellem din ratrace XJ6 og min 100% originale af slagsen.
13. september 2013 kl. 20:44 #56248Smeden
110 IndlægUhh Ib Erik jeg har sidet og ventet på en der skulle se den sammenhæng og stille det spørgsmål!
Her tænker jeg på vandpumpen! Der er flere fordele ved en elektrisk! Jeg skal prøve at sammenfatte dem.
Min vandpumpe er computer styret! Hvis du ser på billedet af min ECU og de to røde knapper kan du også se en control unit til vandpumpen! Denne lille magiske boks styre vandpumpe og blæsere! Den har sin egen temperatur føler hvor man så vælger hvilken temperatur ens motor skal holdes ved. man kan springe med 5 graders intervaller! Min har det bedst ved 75 grader (ifølge min tunings manual for xk motore) Det sætter jeg så controlleren til.
Det der så sker er: Motoren starter vandpumpen køre ikke. Motoren bliver hurtigt driftsvarm. Vandpumpen begynder at køre i intervaller! Det vil sige den køre ikke hele tiden kun i ryk for at holde temp nede og have cirkulation på kølevandet. Hvis temperaturen begynder at stige over de 75 grader så køre pumpen konstant! Stiger den stadigvæk så tænder den for køleblæserne. Når motoren så slukker igen bliver vandpumpen ved med at cirkulere kølevandet til motoren er under en forudbestemt temperatur. På den måde undgår man hot spots og et skævt aluminiums topstykke.
Så pumpen bruger ikke strøm hele tiden! Motoren bliver hurtigere varm og hurtigere kold og jeg har bedre styr på den optimale temperatur for motoren. En almindelig vandpumpe tæsker rundt også når motoren går 5000 omdrejninger! Det er spild af gode kræfter! og helt unødvendigt! Min køre kun når det er nødvendigt Det skulle gerne give lidt flere kræfter og bedre benzin økonom!
http://www.daviescraig.com.au/
Du / i kan lure lidt på pumpen her. Der er nogle fine grafer og andet info!
Min originale vandpumpe er bare en tom skal nu! Møllen er fjernet og hullet den sad i er svejst til! Der er heller ikke nogen termostat i huset! Den er også unødvendig :)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.