Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 122 i alt)
  • Forfatter
    DW
    378 Indlæg

Med en kommende weekend, hvor familien er gjort opmærksom på at undertegnet, vil være at finde i garagen det meste af weekenden, af den simple grund, chassis´et skal være på hjul til tirsdag hvor den skal fragtes til påsætning af karossen.
    Derfor, er der en del ting der skal ses til, bla. ilægning af motor og gearkasse.
    Gearkassen, en 1600 mk II, blev denne eftermiddag sat på arbejdsbordet, for en nærmere inspektion og jeg kunne konstaterer at den levede op til sælgers udsagn, om at den nylig var renoveret.
    Dog valgte jeg at skifte gummiophæng og den bagerste pakdåse, da jeg havde begge dele på lager.
    En rengøring og den var klar til at blive “monteret” i chassis´et, for første gang i 23 år…
    Efterfølgende skal motor fragtes fra lageret til garage, hvor der afmonteres diverse og påmonteres ny 23 strålet kobling, trykplade osv, inden det hele parres med gearkasse og… Forhåbentlig kan monteres uden de store problemer?
    Dertil kommer, at jeg kan nøjes med vægten fra drivlinien, istedet for 2 grødtunge mandslinger, så forreste del af undervognen kan færdigmonteres og der kan sættes hjul på og det helle står uden brug af bukke…

DW
    378 Indlæg

Hvad der skulle have været en forholdvis produktiv lørdag, viste sig ved lukketid, at have udviklet sig til en mindre katastrofe.
    I min iver over at få sat motor og gearkasse sammen, blev jeg mødt af et mindre bump på vejen, i form af en opboring af styr i krumtap til koblingsarm.
    Således udstyret med skydelære, bor i rette størrelse, startede jeg min mission, fuldførte den også, for at konstatere at der nu skal specialtilvirkes et bronzeleje, for at tingene skal kunne virke?
    Da, opboring er lavet med søsters hånd og nærsynhed og derfor ikke er 100% siger min 6. sans mig, at det færdige resultat nok aldrig bliver helt lækkert, det parret med min trang til at leverer det perfekte, kollidere det med muligheden for at rette op og special fremstillet stumper til udligning af missæren.
    Jeg er i skrivende stund, nu indehaver af en temmelig stor brevpresse og må se mig om efter en anden motor.
    Da, jeg nu må se den nemme løsning med at dumpe motor og gearkasse i chassis´et, vælger jeg at vende projektet om og få lavet alt andet, så må en ny motor og gearkasse sættes forsigtig i på den noget mere besværlige måde, nemlig med rette hældning og masser af ny lak at tage hensyn til…
    Godt der er lang tid til forår…:_))

DW
    378 Indlæg

Ind-boksen og Messenger har ikke skortet på gode råd, siden jeg aggerede linieboring pr øjemål…
    Min resolute handling har skabt lige dele kramper i lattermusklen og hovedrysten i bekendtskabskredsen. På hjemmefronten er det nok nærmere en liden mistro til at fremskyndelsen af en anden motor?
    Den sidste skulle naturligvis ikke have lov til at hænge usagt i luften, så der er blevet brugt en del tid på at forhører sig og overveje forskellige løsningsmodeller, så den rette beslutning kunne tages.
    Således blev det til, at en meget flink mand, Thomas, der erhvervede sig den 100.000 gr. tung brevpresse, han havde efter eget udsagn (og jeg betvivler det ikke) temmelig mange års erfaring ud i BMC finest og havde noget at bruge sådan en tingest til.
    Det blev til, henved en hyggelig time, med snak om de forskellige biler, projekter, tanker og idéer vi hver især gik og rodede med, nærmest et pop-up garagebesøg..
    Mr. Eales (ja, det hedder han sgu´) i Great Horwood, England, som jeg ved en tidligere lejlighed har været i kontakt med, blev sendt en forespørgsel og i løbet af de sidste 24 timer er det blevet til en ordre på en ny motor.

Skaanning
    25 Indlæg

Det lyder sgu surt, Dan. En ny motor? Personligt ville jeg være en stor, sort og fattig tordensky!
    Men du lyder nærmest som om, du bare har tabt en pizza på gulvet og nu må til at bestille en ny…
    Det må da være HELT skidt at skulle punge ud til en ny motor, vente på den, ikke præcist vide hvordan kvaliteten er osv.
    Jeg får lyst til at sende dig en stor, kold fadøl for at trøste dig lidt….

DW
    378 Indlæg

Hr. Skaaning, tidligere projekter har lært mig at der kan (læs: vil) dukke uforudsete udgifter op, når man begynder at bevæge sig ud på den tynde is der er forbundet med at vække en klassisk bil til live igen.
    Dermed ikke sagt, at jeg ikke har forbandet min højt udviklet utålmodighed, men jeg har valgt at bruge energien anderledes.
    Hvad angår kvaliteten, så har de erfaring der strækker sig helt tilbage til 1962, så jeg tænker det nok skal gå altsammen…

Peter Vang
    45 Indlæg

Er ked at høre om dit mislykkede hul :-(
    Men næate gang, så skriv er selv smed og kender også en maskinarbejder (så kunne det måske være blevet rigtigt første gang)
    Men fedt at følge dig og vil gerne se den når den er færdig, for der er ikke noget sjusk :-)

DW
    378 Indlæg

Hr. Vang… Jeg tør godt at love, at der ikke bliver en næste gang…;-))

DW
    378 Indlæg

Efter en mildest talt non-produktiv uge, er det rart der sker lidt i kulisserne. Karossen har fået en omgang farve og ud fra billederne, ser det rigtig fint ud.
    Weekenden byder på montering af forreste hjulophæng, samt opsamling på nogle forskellige løse ender.

Soren W
    390 Indlæg

Vi venter i spænding på næste afsnit…

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Oselli, så bliver det vist en heftig motor :-)

DW
    378 Indlæg

Ole, Jeg har valgt en MGB 1840 Fast Road, den er fuldt afbalanceret og er udstyret med gode dele.
    Den skulle efter sigende leverer ca. 120 hk, hvilket jeg finder alt rigeligt, da bilen i sig selv ikke vejer alverden.
    Jeg havde fornøjelsen af at følges med en god ven i sin MGB-GT sidste år til OGP, som var udstyret netop med en Oselli Fast Road. Han kørte med stramt kabel og fulgte fint med 911´eren i fornuftig march-hastighed ned igennem Tyskland.

Attachments:
    DW
    378 Indlæg

Lørdag, det tunge kavaleri var kaldt til undsætning, 128 kg venskab, skulle agere modvægt, så de underste bærearme med fjedre kunne monteres, således på plads, kunne resten af forvognen monteres.
    Skiver, kalibre osv. blev efterset og kontrolleret en sidste gang inden det blev sat på, spændt og sikret.
    Derefter var det et stort øjeblik, da de forreste hjul kunne monteres, centermøtrik slås på og det hele sættes ned.
    For første gang i henved 23 år, står bilen nu på egne hjul, en god tanke (og et billede) blev sendt den den forrige ejer.
    Nu mangler der blot nogle småting inden karosse og ramme kan forenes igen efter så mange år. Det er med en anelse æresfrygt at denne bil bliver genoplivet og må tilstå at den har ramt mig…

DW
    378 Indlæg

Pulverlakering har efter min bedste overbevisning nogle rigtig gode egenskaber og hvis udført korrekt også meget hårdfør.
    Dog er der også en ulempe (måske flere?) for hvis der som på mit chassis, er pulverlak i gevindhuller, så er det nærmest umuligt at skrue en bolt i. Med dette in mente blev den lokale Würth shop frekventeret og hjembragt blev et snittappe-sæt i UNF str.
    De knivskarpe tappe gør et formidabelt arbejde og gevind er som nye.
    Dette er i sagens natur fordi det lækkert at kunne sætte en bolt vel vidende at den ikke risikerer at knække under tilspænding, men i lige så høj en grad for at kunne aflevere et “rent” chassis til værkstedet der skal montere karossen, derfor de ikke skal sættes i en situation med bøvl og ballade.
    Alle gevind blev slutteligt skudt med lidt fedt…

Soren W
    390 Indlæg

Skønt. Det har sin fordel med en bil på chassisramme. Man kan lave det i etaper, og så alligevel få nogle etaper færdige…

Søren Navntoft
    326 Indlæg

For pokker, hvor er det flot arbejde Dan.

Er personligt ikke helt så begejstret for pulverlak mere – jeg synes rust spreder sig hurtigt under det hvis der opstå revner og så krakelerer lakken. Selv har jeg brugt epoxylak på det seneste – også en stærk overflade men lidt nemmere at lave reparationer i.

På et af billederne kan jeg lige skimte en bremsekaliper. Er det hammerlak du har givet dem?

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 122 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.