-
ForfatterIndlæg
-
27. august 2015 kl. 20:08 #107299
Soren W
390 IndlægTja irriterende når nyindkøbte rimeligt banale komponenter faktisk skader mere end de gavner. Håber det virker i Kolding i september…
På vej hjem fra Sjælland søndag aften fik jeg problemer med generatoren, (der er uoriginal) på den grønne. Måske havde fejlen været der længe, men jeg opdagede den der. Vi listede hjem ad landevejene uden problemer – men med bange anelser…
Ny generator og kilerem er ankommet, og monteres i morgen :-)12. september 2015 kl. 00:59 #107968
Ole Wichmann
815 IndlægDa jeg monterede den nye hovedcylinder til koblingen opdagede jeg at der var løbet lidt koblingsvæske ned ad koblingspedalen og ned i bunden af bilen. Hovedcylindern må derfor have haft en utæthed fra starten så jeg bør lave en reklamation.
Siden jeg monterede den seneste hovedcylinder er bunden af bilen knastør og jeg har ikke haft fatale kiks af nedgearinger, så der er tale om en forbedring.
Bilen har dog stadig haft en tendens til at den bider lidt ved gearskift som om den ikke kobler helt ud.
Jeg havde derfor en diskussion med min gode ven Morten mens vi havde bilen på liften. Han synes ikke at pedalen havde vandring nok og at aktiveringsarmen på koblingshuset ikke blev bevæget nok af slavecylinderen, så vi blev enige om at min fornemmelse af at den ikke kobler helt ud nok var rigtig.
Hvis den nye hovedcylinder f.eks. er en anelse mindre i diameteren end forgængeren vil den fortrænge mindre koblingsvæske og dermed give slavecylinderen mindre vandring.
Hvis jeg kunne få en slavecylinder med mindre diameter ville det give længere vandring.
Jeg gik hjem og googlede sagen og fandt frem til at MGB har en slavecylinder med en diameter på 1,25″ (31,5 mm) mens en MGB V8 har en slavecylinder med en diameter på kun 1″ (25mm).
Hvis jeg monterede sådan en burde jeg få en 3 mm længere vandring men også en hårdere koblingspedal da arealet er mindre. Det vil dog være OK, da jeg i forvejen synes at koblingspedalen er for blød.
Jeg blev på Google også opmærksom på at der ofte er slid i gaflen og bolten på slavecylinderens arm.
Jeg bestilte derfor en 1″ MGB V8 slavecylinder og mens jeg ventede på den tjekkede jeg slavecylinderens arm.
Og hold da op, der var ca 3 mm slør, utroligt jeg ikke har opdaget det før (pinligt).
Nedenstående foto taler vist for sig selv.
Jeg gav det ovale hul i gaflen nogle svejseklatter og fandt en passende bolt så den kunne monteres uden slør.
Det kan sagtens holde indtil jeg får bestilt nye dele.
Det hjalp på gearskiftet men jeg var stadig ikke helt tilfreds.
I dag kom den nye slavecylinder så. Jeg fik den monteret og fyldt ny koblingsvæske på.
Jeg kørte derefter en lang prøvetur her til aften og gearskiftet drillede ikke en eneste gang, selv om jeg lavede mange nedgearinger.
Jeg tør næsten ikke sige det, da jeg er blevet skuffet før.JEG TROR JEG HAR FÅET LØST MIT KOBLINGSPROBLEM.
Sandhedens time kommer på søndag, hvor jeg skal til MG Sport på KTI i Kolding.
Jeg har snakket med flere der overvejer deltagelse i MG Sport. Kom endelig forbi, så I kan se hvor sjovt det er.
13. september 2015 kl. 22:10 #108047
Ole Wichmann
815 IndlægYes, så lykkedes det endelig at få lidt succes ud af alt det hårde arbejde med bilen.
I dag var vi til MG Sport på KTI i Kolding.
På trods af kraftig regn om formiddagen virkede mine semi-slicks fint og det var rigtig sjovt at give den gas på skridgrænsen.
Jeg skulle som jeg plejer køre i klasse 1 for de langsomste biler (og kørere).
Og det gik forrygende. Jeg vandt alle tre discipliner (slalom, manøvre og rundbane) i overbevisende stil i klasse 1, og var også hurtigere end nogle kørere i klasse 2 og klasse 3.
Det betød at jeg fik en 1. præmie med hjem og en masse gode points til MG Sport mesterskabet.Eneste malurt i bægeret er at jeg har fået en ubehagelig raslelyd fra undervogn eller transmission som potentielt kan spolere min deltagelse i trackday på Padborg Park på fredag og hillclimb i Svendborg på lørdag.
Jeg må under bilen igen i morgen aften…18. september 2015 kl. 20:46 #108412
Ole Wichmann
815 IndlægEfter et par prøveture i MGen må jeg desværre konstatere at et eller andet er gået i stykker inde i koblingen og det medfører kraftige vibrationer.
Så jeg må have motoren ud for at få gearkassen af og undersøge fejlårsagen.
Jeg har derfor måttet aflyse Hillclimb i Svendborg i morgen og til trackday i dag på Padborg Park måtte den gamle Jaguar XJ6 holde for.Attachments:
19. september 2015 kl. 19:01 #108443
Anders Prip
102 IndlægJa, jeg kiggede lidt langt efter dig i dag til det Fynske Bakkeløb. Jeg går selv efter at deltage i nogle Hillclimbs næste sæson. Det er da en dejlig stemning der er kørere, hjælpere og entusiaster imellem.
Attachments:
22. september 2015 kl. 12:44 #108495
Flemming Lohmann Mikkelsen
37 IndlægEr MGB homologeret med alu fronthjelm?
Hvis den er tilladt er der en til salg her:
http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=199915Det er i øvrigt en fantastisk tråd du har her, Ole. Det største ‘problem’ er, at min egen lyst til selv at komme i gang, efterhånden er blevet for stor til at ignorere!
24. september 2015 kl. 22:34 #108525
Ole Wichmann
815 IndlægHej Flemming, tak for interessen. Jeg er glad for at mine skriverier giver lyst til at prøve selv. Ligesom Ultimostile er et af mine mål med denne tråd at inspirere folk (I try to inspire people…).
MGB GT er homologeret med alu motorhjelm, så sådan en skal jeg nok have fat i en dag.
Lige nu er prioriteten dog at få motor og gearkasse hevet ud af bilen, så jeg kan ínspicere koblingen.18. oktober 2015 kl. 18:22 #109784
Ole Wichmann
815 IndlægOverspringshandling!
Jeg er egentlig ved at rydde op i garagen for at få plads til at hive motor og gearkasse ud af MGen.
Men i dag var jeg til veteranbilmesse i Fredericia og købte nogle nye skruer til ratkransen.
Jeg synes selv det ser meget bedre ud, og det bliver nok nemmere at motivere mig selv til at få motoren hevet ud efter sådan en overspringshandling.P.S. For en ordens skyld vil jeg lige opsummere at jeg efter sidste afdeling af MG Sport, der var gokart i Vandel, endte årets mesterskab på en 5. plads. Det er jeg godt tilfreds med.
Attachments:
20. oktober 2015 kl. 21:09 #109927
Soren W
390 IndlægBurde det ikke være undersænkede skruer?
(Og hermed kan motor projektet udskydes yderligere).20. oktober 2015 kl. 22:53 #109936
Søren Navntoft
326 IndlægHvor kan voksensatire være lækkert at være vidne til.
21. oktober 2015 kl. 17:40 #109952
Ole Wichmann
815 IndlægSøren W: de har aldrig været undersænkede fordi der oprindeligt har siddet et ratnav cover der dækkede det hele.
Søren N: tak for forståelsen ;-)Jeg har nået til den erkendelse at det faktisk mest er oprydningen af garagen der driver mig ud i overspringshandlinger.
Jeg er derfor nødt til at komme videre:#OVERSPRINGSHANDLING NR2
Jeg har fået de gamle dæk sat over på de smalle stålfælge og skiftet fælge, så den ikke står og laver Yokohamaerne firkantede i vinter.
Med de gammeldags stålfælge og hjulkapsler som de allerførste MGB kørte med, kommer bilen til at se meget mere klassisk ud.#OVERSPRINGSHANDLING NR3
Jeg syntes at mine hvide cirkler og numre og sponsormærker var en skrigende kontrast til de klassiske hjul. Da de selvklæbende hvide cirkler alligevel trængte til udskiftning pillede jeg dem af for at nyde et mere klassisk look indtil næste sæsons race.Vores hund Jackie Stewart vil gerne i lære som mekaniker, så han fik lov at hjælpe…
Attachments:
22. oktober 2015 kl. 16:54 #110001
Soren W
390 Indlæg# overspringshandling nr.4: Hvad med om du maler det orange frontpanel grønt igen hen over vinteren. Så kan du i dit racerteam diskutere hvilken farve panelet skal have. Husk at hovedgrunden,til at lave farvemarkeringer foran på bilen som oftest er man man kan skelne sine forskellige teambiler fra hinanden på banen. Så,du skal ikke give XJen samme farve frontpanel…
23. oktober 2015 kl. 21:21 #110079
Kai
583 IndlægHvor er den fed, med kapslerne på (no joke!)
24. oktober 2015 kl. 20:50 #110124
Claus Ebberfeld
604 IndlægHavde MG i perioden farvede frontpaneler? Ellers stemmer jeg også for at gå tilbage til originalfarven.
Enig i, at stålfælgene er flotte til formen på en GT.
25. oktober 2015 kl. 12:18 #110138
Ole Wichmann
815 IndlægJeg har googlet lidt på MGB i racing i 60erne og har fundet nedenstående billeder fra 1963, 1965, 1967 og 1968, der har farvede frontpaneler, så på min 1971er kan man ikke sige at det ikke er historisk korrekt.
Jeg er også i tvivl om, om det orange panel passer til de smalle stålfælge med hjulkapsler. Men det er nok fælgene der er for smalle og for gammeldags. Jeg går jo efter et mere “badass look” og har stadig mine Rostyles med semislicks til race.
Det er måske tid til endnu en overspringshandling?Attachments:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.