Forum Hvad sker der i garagerne og værkstederne? Moshimoshi til en japansk klassiker
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 95 i alt)
  • Forfatter
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Det er egentlig også sådanne argumentationer jeg grubler over mens jeg er i alternativerne. Jeg må bare også ærligt indrømme at jeg er lige meget på begge sider af denne diskussion. Det etableret er afprøver og lettere tit arbejdsgangen i nemmere løsninger og er samtidig veldokumenteret. Men det tiltaler mig at være mere økologisk og bevist om miljøpåvirkninger i et fremtidigt perspektiv. Det kan virke lidt både-og nu det er en co2 udledende og fossil afbrændende bil det skal smøres på undersiden af for at forlænge dens levetid.
    Men jeg syntes det var interessant at høre din mening i sammenhæng med at det går stærkt fremad og du snart er færdig og køreklar til den første tur igen.
    Jeg havde også lidt på fornemmelsen at du måske ikke var til det sorte stads på bunden af klassikerne som du skriver – etc.

Njal

DW
    378 Indlæg

Du skal vel i bund og grund spørge dig selv om, hvorfor du vil undervognsbehandle din klassiske bil, hvis du alligevel kun benytter den i sommermånederne…?
    Din 914´er har holdt i meren end 40 år og den overlever ganske givet også dig ( om forlov) uden at være indsmurt i rustbeskyttelse?
    Set med de økologiske briller, så tænker jeg ikke at der udryddes nogle toppede rørsangere fordi du giver samlinger og skarpe hjørner på din bil lidt klar voks fra eks. Würtz…?
    Selv har jeg brugt hvad der svarer 1/4 dåse af det stads til netop de steder, ligesom jeg brugte nogenlunde det samme i samlingerne imellem skærme og karrosse på MGA´en..

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Dan.
    En del af den begyndende rust i bunden efter +4o år er let at skjule under en gang tyk sort stads. Når jeg ikke lige tænker over snyd i det,- er det i mine øjne også en pæn og nydelig måde at afslutning et gennemført arbejde. En anden ting er jo at mange entusiaster køre i regnvejr i deres klassiker og regn (ikke snegl) på vejen er lig med små sandsten af større og mindre slags som hele tiden slider lidt på bunden, i hjulkasserne, ved kanter og i samlingerne.
    Men som du selv skrev noget i retning af tidligere. Skal undervognsbehandling og hvilken der vælges ses i forhold til hvilket vej og vejrforhold køretøjet udsættes for.
    Jeg vil prøve et lille eksperiment angående om linolie alene vil kunne stoppe karrosseri plade fra at ruste og i den sammenhæng se hvor længe en 0,8mm stålplade med påført og hærdet linolie. Kan ligge ude under åben himmel før rusten begynder at optræde.

Hygge.

Njal

DW
    378 Indlæg

Siden efteråret har jeg fra tid til anden søgt efter et sæt “Triple-Mikuni” karburatorer, kriteriet var det skulle være komplet incl. Harada indsugningsmanifold osv. Der var lagt forespørgsel ud på diverse forums, så langt væk som Down-Under. de fleste tilbagemeldinger var nedslående, da de i disse kredse, betragtes som værende et stykke af den hellige gral, kun overgået af 432Z´eren..
    For nogle uger siden var der ( i første omgang ) bid, nogle billeder blev sendt, kommentarer knyttet, pris diskuteret og en aftale begge parter var tilfreds med, blev aftalt…
    Dog var sælger pludselig meeeeeeget lang i spyttet, for til sidst at afvise et salget af disse Mikuni´er? Ærgeligt, men sådan ligger det jo til engang imellem.
    På hesten igen og holde øje med diverse sites, holde tråden og dialogen varm omkring min oprigtige interesse vedrørende emnet, alt i mens der fra tid til anden kom tilbud om en enkelt karburator her og noget af en anden der osv…
    Faktisk havde jeg mere eller mindre, forliget mig med tanken om at det nok ville være lidt af en tilfældighed hvis jeg skulle falde over sådan et sæt igen, specielt fordi mine kritterier for standen af dem, var skruet noget i vejret..
    Ihvertfald ankom denne forventet tilfældighed kl 02.55 i morges, da jeg ikke kunne sove, satte jeg mig til at gennemgå nogle arbejdsmails, da der røg en besked ind via Messenger fra en fyr i Tokyo, han havde fulgt lidt med på en af de forums hvor jeg havde en forespørgsel liggende og gjorde mig opmærksom på at han netop havde lagt et komplet sæt 44 Triple-Mikunis på Ebay, så hvis jeg var hurtig kunne jeg måske få opfyldt mit ønske dér?
    Således blev det, der var intet mindre end 23 der kiggede på varen da jeg loggede på, prisen var rimelig, set i forhold til at der var tale om et komplet sæt nyrenoveret med alt der-til-hørende hardware, jeg havde mindre end 1 minut til at træffe den beslutning der skulle afgøre om jeg forsat skulle søge eller jeg skulle købe…
    Jeg trykkede på køb!

holmen
    456 Indlæg

Det bliver en fryd at se dem …
    Tillykke

DW
    378 Indlæg

Tilbage på alle 4, for en kort bemærkning, da der skal skiftes nogle bremse-rør nede bagtil og disse skal først ankomme fra leverandøren.
    Bilen er nu sænket godt og vel 2,5 cm takket være de nye fjedre fra Eibach. Det klæder bilen ganske hæderligt.

Attachments:
    Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Det var dog en utrolig forskel selv sådan en nogenlunde moderat sænkning gør, Dan. Er dækstørrelsen stadig den originale?

DW
    378 Indlæg

Claus, Ja forskellen er markant, på trod der kun er tale om 2,5-3,0 cm….
    Dækstørrelsen er uændret, 195/70/14″

DW
    378 Indlæg

Med flere projekter kørende i kulissen, hvor af et er vanvittigt spændende, er det blevet tid til at prøve monterer den nye udstødning, startende med manifolden, der viste sig en mindre forskydning ved flange, men ikke mere end denne kunne overbevises med skruestik og råstyrke..:-) Derfra sad den som den var tiltænkt.
    Næste opgave, var at udbore og isætte 2 nye gevindstudse, slutteligt blev karburatorer prøvemonteret og her viste selve indsugningsmanifolden tegn på at skulle have en tur med en fil på udvalgte steder, for at få den til at passe med udblæsningsmanifolden…

holmen
    456 Indlæg

Ser satme godt ud Dan – bliver fedt at høre orkestret spille …

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Dan.

Hvordan er det gået med datzunen siden denne sidste tråd. Eller er du bare i gang med andre projekter for tiden .?

Njal.

DW
    378 Indlæg

Njal…
    Både og, for at sige det mildt…
    Inden montering af topstykke, valgt jeg at lade teste, det resulterede i opdagelse af defekte sæder, hvorpå jeg lod det komplet renovere, oven i det regnestykke, valgte jeg også at, der skulle en lidt skarpere knast med dertil hørende fjedre i.
    Knasten kommer fra en anerkendt Australsk motorbygger og den landede knap 8 dage efter jeg havde bestilt den, hvilket må siges at være hurtigt.
    Anderledes var det med de dele der skulle bruges til resten af motoren, dvs . knastkæde, hjul, strammere osv. hele den forsendelse formåede Postnord at sende retur til afsender i USA, da de mente at adressen hvorpå den skulle afleveres, ikke eksisterede, dette på trods af selv samme, fremsendte toldopkrævning til samme adresse?!?!?.
    Så oven i at jeg måtte genbestille hele ordreren en gang mere, blev færdiggørelsen også forsinket…
    Intet er dog så skidt at det ikke er godt for noget, da jeg i ventetiden, har fået trukket og monteret nye bremserør, for og bag, noget jeg længe havde udskudt.
    De fejlede som sådan ikke noget, men jeg måtte klippe dem, da jeg ikke kunne løsne nipler i eks. fordelerblok bagtil.
    I skrivende stund, så burde den nye forsendelse ligge klar til afhentning hos Fedex, så hvis alt går som det bør, kan jeg returnerer til samling af motor i den kommende weekend.
    Dog har jeg stadigvæk et par udfordringer, idet jeg fremadrettet kører med et andet indsug, hvor der ikke er kølevand tilsluttet, det betyder at jeg skal by-passe dette for at varmen på bilen vil fungerer korrekt, dette er jeg nu igang med at finde ud af, der findes nogle forskellige løsninger, jeg skal blot beslutte mig, hvilken..
    Dertil kommer, at jeg har valgt at udskifte den mekaniske benzinpumpe til en elektrisk, det er dog rimelig plug´n play, da man fra Nissans side allerede har lagt alle ledninger klar, de skal blot tilsluttes hhv. benzinpumpe, som er monteret bagtil samt stik som ligger oppe ved midterkonsol inde i kabinen.
    Går alt forholdsvist som det bør, håber jeg på opstart inden for 14 dage, da bliver det spændende at hører rumlen med det nye set-up…

Soren W
    390 Indlæg

Hej Dan,
    Hyggeligt at tale med dig i lørdags i Porsche land. Hold da op en energi og perfektionisme du har, når du skruer på dine biler. Mange af os andre har rigeligt med at holde dem kørende.
    Den Datsun bliver fin, men jeg glæder mig personligt mere til du får den gule 914 ned fra hylderne.

Søren

DW
    378 Indlæg

Hej Soren, Ja tak.. i lige måde, håber i fik lidt ud af resten af dagen i København..
    Ja, som jeg fortalte dig, så tager det altid en anelse overhånd, når jeg går igang?
    Jeg glæder mig rigtig meget til at få Datsun´en færdig, jeg har kun nået at kører ganske få ture i den sidste år og med det nye set-up er mine forventninger temmelig høje…

DW
    378 Indlæg

Endelig dukkede nogle af de længe savnet dele op og dermed kan samling af motor påbegyndes og der er da sat flueben ud for en række punkter her til aften.
    Topstykke monteret med nye Turbo-bolte, indsug sat til 3,3 mm åben på cylinder 6 med stempel i top, ny knastkæde, tandhjul og kædestrammer osv. monteret, frontcover og vandpumpe, remhjul og dæmper og lidt andre småting..
    Det hele begynder så småt at tage form og der bliver fundet løsninger på nogle af de spørgsmål der har rejst sig undervejs, bla. by-pass af kølevand til bilens varmeanlæg.

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 95 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.