Forum Hvad sker der i garagerne og værkstederne? Moshimoshi til en japansk klassiker
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 95 i alt)
  • Forfatter
    A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hey igen.

Yderst interessant læsning med de problemer du står i, og dejlig historie at læse. Jeg går ud fra at grunden til du skifter den mekaniske benzinpumpe ud til en elektrisk, er at du har opgradere motoren med de 3 dobbelte karburatorer? I øvrigt den med postnord og returen har jeg hørt om fra en kammerat. Måske postvæsnet skulle vende hjem til sit hjemland igen og begynde forfra med at sende postbreve og pakker!
    Du er ikke alene…..der er en der følger dig – kunne melodien måske lyde. For det kan man jo ved postnord altså følge brevet eller pakken.
    Herhjemme har vi også problemer med teknikken, når jeg høre Lper på mit Nikko stereoanlæg fra 1970érne. Jeg roder med en eller to løse forbindelser, hvoraf den ene er lokaliseret til enden af pickup armen altså i stikket imellem arm og phonostikkene. Den anden løse forbindelse er i venstre højtaler. Piller jeg ved kablerne her mest musikken spiller ( der er en løs forbindelse ) og jeg samtidig læner min højre arm op ad elradiatoren på væggen, kan jeg mærke en svag strøm løbe i min arm mellem den og elradiator – som er slukket. Ikke så godt når elektrisk strøm begynder at snurre i armen eller finger når de ikke skal.
    Det er måske fordi jorden mangler tilkoblet lysnettet jeg ved det ikke? Det er et ældre byggeri jeg bor i fra 1985 og mit Nikko anlæg har ikke jord til lysnettet. Gramofonen en Micro seiki fra 1970 har to stel kabler der tilsluttes kontrolforstærkeren.. Hvis du har nogen godt råd lytter jeg gerne.. :-)

Njal.

DW
    378 Indlæg

Njal…
    Ja, jeg har valgt at skifte til el-pumpe samt en regulator, blot for at være sikker, jf. div. sites, kan den sagtens kører uden, men de fleste anbefaler den anden løsning. Faktisk var dette en tilkøbs-option tilbage da bilen var ny..
    Det er lykkedes mig at finde et originalt beslag til montering af pumpe, der skal sidde lige ved højre bagaksel.
    Igen har Nissan, være forudseende, og gevind m.m. til montering er allerede sat i rammen.
    Så i bund og grund, er det “kun” at monterer nye benzin slanger fra tank til pumpe og derefter tilslutte ledninger/stik? så burde det i teorien fungerer? Ved en tidligere gennemgang af ledningsnet i kabinens midterkonsol, kunne jeg med glæde konstaterer at der ikke er klippet og modificeret i det originale ledningsnet, hvorfor jeg skulle mene at de stik der skal tilsluttes blot ligger og venter…?
    Hvad angår, Hi-Fi må jeg være dig et svar skyldig, jeg er ikke så ferm ud i det elektriske, så der må jeg være dig et svar skyldig…

DW
    378 Indlæg

Endelig kunne der monteres noget af det jeg længe har gået og glædet mig til, nemlig Mikuni karburatorer samt udstødningsmanifold.
    Sidstnævnte, var ved tidligere lejlighed blevet prøve monteret med en mindre korrektion af flange afhjulpet, så jeg vidste at den passede som den skulle.
    Lidt anderledes stod det til med indsugningsmanifolden, der krævede lidt barbering af støbegodset, for at kunne blive monteret korrekt.
    Derfra var det rimelig straight-forward, karburatorer, hovedtræk, sekundært træk og der-til-hørende trækstænger og andet hardware. Hvad angår trækstænger så er det nogle lækre sataner, selve sædet hvor kuglen ligger, er lavet med en fjedre belastet kappe, der trækkes til side, når trækket skal afmonteres, ikke noget med at hive tingene fra hinanden som besat… Jeg må finde ud af hvor de kan erhverves?
    Afslutningsvist, blev der lige tid til at prøve montere et af de sort-anodiserede tragte.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Er det bare mig Dan, eller er udstødningsrøret meget tæt på studsen ud fra motorblokken nederst foto!
    Kan du undgå at gummislangen smelter nu afgangsrøret ligger så tæt på?

Njal.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Er det bare mig Dan, eller er udstødningsrøret meget tæt på studsen ud fra motorblokken nederst foto!
    Kan du undgå at gummislangen smelter nu afgangsrøret ligger så tæt?

Njal.

DW
    378 Indlæg

Njal…
    Nej, den er god nok, røret der fungerer som udluftning, skal skiftes til et vinklet..

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Dan, – det er jeg glad for at høre. :-)

God arbejdslyst.
    Njal

DW
    378 Indlæg

Søndag og tid til at ofre nogle timer på at få afsluttet nogle af de småting der altid tager lidt længere tid end beregnet.
    For ikke at hænge alle vegne på bilen, er det nødvendigt for mig at dele det op i 4 kasser..
    Motorrum, kardantunnel, bagvogn og kabine…
    Således var det arbejder i motorrum der stod for skud, ventilskjold, benzinslanger, kabler osv..
    Et lille skridt nærmere en afslutning.

DW
    378 Indlæg

Weekenden gik med at få lukket de forskellige arbejder og med det kunne motoren tørnes første gang i meget lang tid.
    Den startede i forsøg (med et lettelsens suk) og lyder rigtig fint, tænding, sykronisering m.m. kunne foretages uden større dramatik ud over masser af tålmodighed.
    justering af ventilerne, udluftning af bremser og almen check-up, indkøring af den ny knast samt medfølgende justering af ventiler.
    Der til en tur med kluden og støvsugeren, inden den får køres til toldsyn…

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Det ser rigtig flot ud dit arbejde med motorrummet. Det opløftende at kigge ned i. Håber du får en masse glæde sammen med Datzunen, – hvis du beholder den for jeg har en mistanke om at du overlader den til anden side, og som de fleste af dine biler til videre salg.

God søndag aften. :-)

Njal

holmen
    456 Indlæg

Damn det ser godt ud Dan – godt at se at den er i mål. Motoren. Og at der ikke er langt igen med de sidste småting. Ser frem til at høre den ‘live’

DW
    378 Indlæg

Njal… Ja, det hele er stort set blevet som planlagt.
    Hele processen, med denne bil, var at lade den stå med den historie og de brugsspor, der nu engang følger med en bil fra 1971 og “kun” opdaterer hele drivlinen/undervogn, dvs. nye lejer, dæmpere, fjedre, bøsninger, bremser osv, samt den beskrevet opdatering af motor med knast og karburatorer, noget som iøvrigt kunne købes som tilbehør tilbage i 70´erne da bilen var ny…
    Der forestår stadig små justeringer og shake-downs der naturligt følger i kølvandet på sådan en omgang, jeg har kun kørt i bilen ganske får kilometer siden jeg fandt den og det var med den gamle undervogn og motor set-up, men jeg husker dem som værende ganske fornøjelige og jeg ser frem til at få lagt lidt asfalt på hjulene og lære den bedre at kende.
    Det har været ganske opløftende at arbejde på sådan en bil, hvor alt ligger lige til højre foden samt det faktum at den er bygget med japansk nøjagtighed, der gør at opgraderinger stort set er lige til, et eksempel er udskiftning til elektrisk benzin-pumpe, hvor kablerne allerede ligger forberedt (og mærket med blå tape) ved tanken og inde i kabinen, så det er bare at tilslutte dem og dreje nøglen. Jeg var endda så heldig at få lov til at købe et originalt beslag, hvorpå pumpen monteres, også her er alle gevindhuller lavet til montering, så dejligt nemt!
    Hvis alt går efter planen (Hvilket det jo sjældent gør) så burde den kunne lægge fra land i indeværende uge, dog mangler jeg et varmeskjold, der monteres under karburatorerne samt nogle push-in filtre til de 6 store alu-tragte, alt sammen noget der kommer fra udlandet, samt nogle andre småting som et originalt JDM sports rat, der er lidt tykkere end det oprindelige plastik-træ-imiteret rat der sidder i nu.
    Hvordan bilens fremtidige ejerskab ser ud, lader jeg stå i det uvisse, men mon ikke den får en anden ejer på et tidspunkt?

DW
    378 Indlæg

Holmen, Ja, dejligt snart at kunne vinge den af og lyden af motor/karburatorer/udstødning er ganske fornøjelig, slet ikke sammenligneligt med det oprindelige….:-)

DW
    378 Indlæg

De sidste ting kunne vinges af og bilen køres til toldsyn, hermed er cirklen endnu engang sluttet og tilbage er blot at trimme lidt tænding og karburatorer, småting sammenlignet med resten af forløbet.
    Endnu engang står man med en underlig tom fornemmelse i maven, når et projekt afsluttes, en uges velfortjent værksteds-afholdenhed og klassiker kørsel, før blikket kan vendes imod endnu et par projekter, sensommer, efterår, vinter og forår er afsat…:-)

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Hva’ pokker, @dan: Jeg synes jeg har set bilen til salg?!? Du er i sandhed en projektmand!

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 95 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.