Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Registreringsafgift på veteranbiler ?
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 193 i alt)
  • Forfatter
    holmen
    456 Indlæg

Det skal du da ikke beklage – og var heller ikke ment som en hentydning af nogen art. Anden end at mens vi læser de gode indlæg, så ender jeg gerne excelregnearket til dem som ønsker det.
    Og er begyndt at drømme om baguette, Bardot og bordeaux – hvorfor mon det ;-)

Connoisseur
    243 Indlæg

Jeg går og overvejer denne her, som skal byttes med min MATRA.
    Har nogen reg.afgiften på den, som et skud fra hoften ?

Attachments:
    Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Henrik, jeg har DK priser på Giulietta og Giulia Sprint fra 1957-1966, og kan give dig et mere præcist svar, hvis du oplyser den nøjagtige model og årgang. Jeg har regnet på billigste og dyreste, og du kommer nok af med mellem 8.600 og 10.900 + benzinafgift. Fin bil!

Jens Langdahl
    731 Indlæg

@ Søren: Absolut heller ingen sure miner herfra, jeg kan sagtens forestille mig, hvor meget tid I har brugt på ViaRetro de seneste måneder!
    Holmen, der har de seneste tid været skrevet en del om Grand Touring (GT) her på siden – men fremover skal emnet måske være Grand Sport? ;-)

holmen
    456 Indlæg

Eller bare GS ;-) Kombineret med lidt TC !

holmen
    456 Indlæg

Ooops

Kaare Bjørnholt
    2 Indlæg

er afgiftsberegneren blevet glemt igen? Det lyder som et super værktøj, især for sådan en som mig, der aldrig har prøvet at importere en bil og generelt er helt ny i veteranbilsverdenen.

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej kbbs
    Jeg tror ikke beregneren er blevet glemt, men vores tre “høvdinge” har rigtig meget at se til – og har vel prioriteret andre tiltag højere.

Hvis du har et konkret spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig, så skal jeg gerne hjælpe – i det omfang jeg kan.

mvh Jens

jens punktum langdahl snabel-a gmail punktum com

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Hej Jens

Har du et bud på hvad afgiften bliver på en 1983 Renault Alpine A310, når den bliver 35 år?

Min ven har en og vi diskutterer om afgiften bliver billigere eller dyrere når den bliver veteran?

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Ole
    Jeg har desværre kun ny priser op til 1981 i basen, så kan ikke give dig et konkret svar. Som du sikkert ved, bliver alm. afgift beregnet på en anslået salgspris på dagens marked, mens veteranafgiften beregnes ud fra nypris. Der har her på ViaRETRO været eksempler på, at det er mest smart, at afgiftsberigtige visse biler inden de bliver veteraner. Generelt er det sådan, at biler der var meget dyre som nye, og som i dag er forholdsmæssigt billigere, med fordel kan registreres FØR de bliver veteraner. Et godt eksempel er Porsche 928, der er klart billigst på alm. afgift. Et andet eksempel ville være store Mercedes-limousine modeller, der var uhyrligt kostbare som ny, men som i dag ikke bringer de store priser på det alm. brugtmarked.

Hvor en Alpine ligger i denne sammenhæng kan jeg ikke sige noget rigtig kvalificeret om, men jeg kan da gætte:

Hvis vi antager, at den var noget billigere end en Porsche 928 fra ny, og i dag vil blive ansat til en handelsværdi på 200.000 kroner, vil jeg tro, at de to afgifter vil være meget tæt på hinanden. Måske med en lille fordel til veteranafgiften.

Kan du finde en nypris til vognen, kan jeg måske være mere specifik

Hilsen Jens

Kaare Bjørnholt
    2 Indlæg

Hej Jens,

Tak for dit hurtige svar og tilbuddet om hjælp. Har du mulighed for at give et bud på afgiften på en MINI 1100 Special fra 1977?

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Kaare

Den er svær at ramme præcist, fordi der var stor inflation på den tid. Det betyder at nyprisen steg ganske voldsomt på kort tid, og den præcise 1. registreringsdato får derfor en del indflydelse på veteranafgiftens størrelse. Samtidigt kom der en ny afgiftsskala pr. 23. august 1977, og der har derfor også betydning, om bilen er indregistreret 1. gang kort tid før, eller kort tid efter den dato.

Jeg er i øvrigt lidt usikker på, hvilken model du taler om. De priser jeg finder er på enten Mascot 1000 eller Clubman 1100. En Mascot 1100 Special har tilsyneladende ikke været med i de priser som importøren sendte ind til årbøgerne i 1976 eller 1977. Til gengæld er modellen med i 1978, hvor en 1100 Special den 22. oktober 1978 kostede næsten præcis det samme som en Clubman 1100 (+/-1,2 %). Så hvis du kigger på Clubman 1100 nedenfor, får du nok en fornemmelse af, hvor afgiften lander.

Mascot 1000, nypris pr. 22.10 1976 ( må være 1977 model): 28.989
    veteranafgift: 6.000
    nypris pr. 22.10 1977 ( må være 1978 model): 35.107
    veteranafgift: 7.160

Clubman 1100, nypris pr. 22.10 1976 ( må være 1977 model): 29.989
    veteranafgift: 6.200
    nypris pr. 22.10 1977 ( må være 1978 model): 37.507
    veteranafgift: 7.520

Kilde: Bil-årbogen 1776, 1977 og 1978

Som altid er tallene udregnet på baggrund af gældende lovgivning og afgiftssatser, og der er ikke medregnet benzinafgift. Der er IKKE taget hensyn til, at rulleseler, lamineret forrude og elbagrude gav et lille nedslag i afgiften, da bilen var ny. Det betyder mærkeligt nok, at veteranafgiften i dag nok bliver en smule højere end de ovennævnte overslag.

Benzinafgiften i hele tusinde kroner kan beregnes ud fra bilens egenvægt. Vejer den f.eks. 700 kg ser formlen således ud:

X = 0,5 % x 700 + 3 =
    X = 6,5
    der sættes ind her:
    16 – (100 : X). I dette tilfælde altså 16 – (100 :6) = 16 – 15,5= 0,5

Benzinafgiften i det viste eksempel er altså 500 kroner.

Håber det er brugbart, ellers spørg bare igen. Held med og lykke!

Hilsen Jens

Breinbjerg
    43 Indlæg

Damn det er en jungle!!!
    Har forelsket med hovedkulds i en Alfa Spider 1750 Veloce fra -69 (-evt. med 2000 motor), men kan ikke finde ud af hvad afgiften vil være på en sådan, og om man skal registrere den med den ene eller anden motor….
    Vil blive lykkelig for noget hjælp.
    Mvh. Breinbjerg

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Breinholt

Njaah, så slemt er det nu ikke :-) Men lidt hjælp får du gerne:

Tidligeste nypris jeg har på en 1750 Spider Veloce er fra FDM’s Motor nr. 15 fra 1. juli 1970. De opgiver prisen til 65.883 kroner, og det giver en veteranafgift på omkring 12.100 + benzinafgift. Hvis du regner med 16.000 i alt, tror jeg ikke det svinger mere end 1.000 kroner i sidste ende.

Mht. motor: Tre ting!
    1. 1750’eren har ry for langt bedre gangkultur end 2000’eren.
    2. 1750’eren er original, hvilket er positivt ved evt. gensalg af bilen.
    3. Hvis det skal gå helt efter lovens bogstav og ånd, så kvalificerer du ikke til 40% satsen, hvis bilen har større motor, end den er født med. Og så hedder afgiften noget helt, helt andet! Noget andet er så, om man ved toldsynet vil opdage det, hvis der ligger en 2000 motor i bilen.

I øvrigt: God smag du har! Held og lykke med forelskelsen.

Jens

Breinbjerg
    43 Indlæg

Hej Jens

Mange tak for din hjælp!
    2000 motoren ligger i bilen, men den originale følger med.
    Tænker også, at det skal være en temmelig nørdet og nævenyttig synsmand der opdager forskellen… :-)
    Tror der må handles.

Breinbjerg

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 193 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.