Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Registreringsafgift på veteranbiler ?
Viser 15 indlæg - 166 til 180 (af 193 i alt)
  • Forfatter
    Per Jørgensen
    29 Indlæg

Med Bilrevyen som kilde er det en smule usikkert.

i ’79 står en Gamma 2.5 Coupe således opgivet til en nypris på ca. 235.000
    Men i ’80 er prisen for en 2.0 Coupe ca. 300.00

Hvis prisen på de 235.000 holder, vil det udløse en veteranudgift på ca. 40.000 + benzinafgift på 5-9.000 alt efter hvor langt Skat mener, at den kører på literen (en 2.5 Berlina er opgivet til 7-11 km/l).

Kondrup
    464 Indlæg

Ohøj et spørgsmål til de kloge ?!!
    Et familiemedlem spørg, hvad afgiften på en 1974 Fiat 130 coupé 3200cc kunne ryge op i??
    Jeg tænker der sidder en som kender en ca pris??
    På forhånd tak
    Kondrup ?

Søren T
    18 Indlæg

Nypris på en 130 Coupé var i Bilrevyen ’74 anslået til ca 175.000. I Bilrevyen ’75 var prisen anslået til ca 200.000. Modellen var nok ikke lige på den danske importørs prisliste.

Så er der et udgangspunkt til at regne baglæns og finde afgiften.

Jonatan Dybro
    4 Indlæg

Nu hvor de store hjerner er i gang, er der så måske en af disse, som kan hjælpe med at give et bud på registreringsafgiften på en Mercedes-Benz 280 SE fra 1968?
    Jeg takker på forhånd!

Søren T
    18 Indlæg

Nypris på en MB 280 SE i Bilårbogen 1968 var kr 93.793.

En 280 SE Coupé kostede kr153.994.

En 280 SE Cabriolet kostede kr 168.053.

Så er der et grundlag til at regne baglæns.

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Kondrup, hvis de 175.000 holder, så ender afgiften på omkring 30.000 kroner + benzinafgift på anslået 6-7.000 kroner

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Jonatan, på baggrund af Søren T’s priser beregner jeg afgiften som følger:

limo: 17.200
    coupé: 26.600
    cab: 28.900

I kroner, afrundet til hele hundrede. Benzinafgiften kommer oveni, nok 6-8.000 kroner, det er jo ikke ligefrem letvægtere :-)

GTV82
    9 Indlæg

hejsa

jeg er meget aktiv læser med stor fornøjelse og tak til alle dem der bidrager og laver alt de fine arbejde!

jeg har købt en Alfa Romeo GTV 2.0 fra 1982 fra Sverige i fin stand som jeg skruer på og håber bliver klar til næste sæson. Så skal der plader på. Tør jeg spørge om nogen har en fornemmelse af en indregistring af denne og hvor for er der så stor forskel på bilrevypriserne ud over årgangen med forskel på 5 år?

Attachments:
    Leo Jensen
    154 Indlæg

Tillykke med vognen.
    Sidst i 70’erne/Først i 80’erne var dengang, der var høje renter og høj inflation.
    Mit bud er at det bare er prisudviklingen, der afspejles. Ikke så sjovt i forhold til at skulle betale afgift…

Jens Langdahl
    731 Indlæg

For en model 1982 skal du regne med 26.000 i afgift + benzinafgiften. Mange penge!

GTV82
    9 Indlæg

Tusinde tusinde tak!

Nogen gode råd? Vente lidt med at indreg og se om regeringen kommer med noget nyt? Hørte noget om at der ved toldsynet var forskel på tilstanden af bil og det skulle have indflydelse på prisen også. Altså man ikke skulle komme med bilen i sin mest perfekte stand.

Hvad hvis den ikke er 100% original og hvor er grænsen?

Andre gode råd?

GTV82
    9 Indlæg

Helst ikke gode råd om at sælge eller at jeg skulle have indreg. den sidste år som gammelbil på 34 år ;-)

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Det er rigtigt nok, at bilens stand har indflydelse på afgiften, men der er kun tre grader af stand, og jeg vil tro at 95% af alle biler bliver vurderet som “middel”. Afgiftens størrelse bliver højst 5-10% mindre, hvis bilen er i “under middel”, så jeg har aldrig hørt om tilfælde, hvor det kunne betale sig at spekulere i den slags. Hvis din Alfa er synet og kørende i dens nuværende hjemland, så er den nok “middel”.

Hvis den er uoriginal, så bliver den afgiftsbehandlet som en bil yngre end 35 år – på basis af markedsprisen. Det vil nok give en endnu højere afgift end den Jens har beregnet. Medmindre det er en møgbil!

Hvad er uoriginal i den sammenhæng? Hmm. Hvis den har glasfiberskærme, en turbolader, en V6 fra en GTV6 eller noget i den alvorlige stil. Men så igen – de mest sære ting kan slippe igennem, har jeg da bemærket.

Der er vist ikke rigtigt nogen lovlig vej uden om at en bil der var dyr som ny også er det i veteranafgift i Danmark. Men hvis det er nogen trøst, så havde du næppe sparet mange basseører ved at indregistrere den som 34-årig!

Om du skal vente og se om regeringen kommer med noget nyt? Jeg ved mange havde store forventninger til en enhedsafgift, men for nyligt brillerede lovgiverne altså igen ved totalt at overhøre/glemme Motorhistorisk Samråds glimrende rådgivning om ensretning af regler i Europa.

Så jeg tror du kan vente meget længe før der sker noget. Hvis det er en bil du er virkelig glad for og den ellers er klar til at blive nydt, så tror jeg du skal bide i det sure æble.

GTV82
    9 Indlæg

Tusinde tusinde tak for jeres alle sammens flotte bidrag – en kæmpe hjælp!

Jeg bider i det sure æble (overtaler konen) og glæder mig til at køre i den til næste sommer

Jeg håber så mange som muligt tør komme ud af busken med jeres spændende biler, projekter og tanker. Det er super spændende at følge og håber når vogn tøjet er klar at vi ses der ude. God sommer!

Peter Munk
    2 Indlæg

Hejsa

Jeg har læst det meste af tråden igennem, og har virkelig fået mange gode input.

Igennem længere tid har jeg syslet med tanken om at investere i en Mercedes w115 diesel. Min farfar havde en sådan tilbage i 1980erne.
    Jeg har nu fundet et meget fint eksemplar i Sverige, som jeg påtænker at importere til Danmark. Men det er lidt en jungle at finde ud af hvad det kommer til at koste i afgift.
    Er der nogen som kan være behjælpelig med dette? – Et svar fra SKAT kan jo tage op til 2 mdr.

Modellen er en: Mercedes W115 220d fra 1971

På forhånd mange tak, og igen tak for en rigtig fin og lærerig tråd.

Viser 15 indlæg - 166 til 180 (af 193 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.