• In reply to: Tony Wawryk wrote a new post October Bicester Scramble: A fine end to the classic season Our British reporter found his […] Vis

    I’m definitely in Claus! It’s always good with company on such a roadtrip… 😉

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Bilmesse i Bologna: Fuld gas på inspiration Jeg hørte at Auto e Moto-messen […] Vis

    Ja, som tilskuer vil Abarth-FIAT og Abarth-Simca helt klart rode bod på den manglende Bertone Racer. Men de er også i en anden prisklasse, så knap så relevante i den virkelige verden – i hvert fald ikke for mig.

  • In reply to: Tony Wawryk wrote a new post October Bicester Scramble: A fine end to the classic season Our British reporter found his […] Vis

    Oh how I miss those Sunday Scrambles at Bicester.
    It is a bit far to drive from Denmark just for that, but one day I really must revisit…

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Bilmesse i Bologna: Fuld gas på inspiration Jeg hørte at Auto e Moto-messen […] Vis

    Det korte svar – i samme ånd som artiklen…

    Ææælsker den lille Abarth-Simca, den metallic grønne Maserati Mistral og den mørkegrønne Maserati Ghibli AM115.

    Tænker om den sølv over rød Monospecchio Testarossa mon er den vi solgte i 2021? De byggede kun seks af dem i den farvekombo, så chancerne er gode. Pivfræk…!!

    Var der mon slet ingen…[Læs mere]

  • Uha… der er så mange fine FIAT.
    En Dino Coupé står nok øverst på listen, dog skarpt forfulgt af en tidlig 1500 S Coupé. Men i den billigere ende, kunne en fin lille 850 Spider eller Coupé også være ganske underholdende at trille igennem sommeren i…

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Aurora Concours: Flot nyt topevent i Sverige Et veltilrettelagt miks af nye […] Vis

    Vejret?? Claus, du besøgte bare det svenske på den forkerte dag. Fredag holdt helt tørt indtil knap en time før det sluttede, hvor der så kom en skylle igennem. Lørdag var jo også ganske fin efter frokost. Og søndag bød på dejligt sommervejr hele dagen…

    Nå men uanset, så glæder det mig bare helt enormt, at vi nu også har et bil event som d…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 512 Min første bilforelskelse […] Vis

    Ha! Jensby, du mener simpelthen at det var en date mellem den 512 BB og vores 323i ?? I givet fald, så kan vi vist slå fadt at vores e30 scorede langt over evne… 😂

    Michael, stort tillykke!! Hvor er den dog skøn og uspoleret. Elsker de tidlige hjulkapsler som vist kun fandtes de første to år af e28 produktion. Håber du holder den fin og…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 512 Min første bilforelskelse […] Vis

    HaHahah… en resonansbøkge af vellyd mellem en Boxer-12 og en række-6… ja, jeg havde ikke tænkt tanken før nu, men det var uden tvivl det som skete… 😉

    Michael, stort tillykke med din ‘nye’ E28. Skøn vogn. Jeg elsker det stramme design, og endnu mere så den pragtfulde køreoplevelse. Må jeg spørge hvilken farve din 528i er?

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 512 Min første bilforelskelse […] Vis

    Claus, jeg har nok selv været omkring de 9 år gammel. Vi boede i Bahrain og min far kørte i en næsten ny BMW 323i (e30). Jeg elskede virkelig den bil…
    Jeg husker tydeligt en aften hvor vi holdt ved et lyskryds med et blødt venstresving. Vinduerne var nede og det var kun min far og jeg, så jeg sad på det forreste passagersæde. Mens vi holder…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 510 Jeg elsker Datsun! Men har aldrig haft en. Jeg har […] Vis

    Jeg har faktisk altid rigtig godt kunne lide 510’eren. Claus, køb du en st.car og så finder jeg mig den SSS Coupé som jeg altid har drømt om. Den har noget nær de skønneste baglygter man finder på en coupé fra den era… 😎

    I den noget dyrere ende af japaner biler, så er NSX jo også en sand drøm af en bil. Den skønneste motor og sublime køreege…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 497 Motorsports betydning for bilers historie kan næsten ikke overvurderes. Hvilket […] Vis

    Ihhhh… den 67’er BMW 1600-2 er bare så skøn! De to første årgange af 02’erne fra ‘66 og ‘67 er temmelig spændende. Der er virkelig mange små besynderlige detaljer, som er anderledes end på de senere modeller fra ‘68 og frem, hvor den 2-liters motor også blev introduceret. Jeg har tidligere selv ejet en ‘66 og var overrasket over hvor…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Når man bare VIL have det skal gøre ondt Jeg elsker SM. Og det uden nogensinde […] Vis

    Pålidelighed…
    Så køb en Mercedes-Benz S-klasse. Nårh nej, det har du jo prøvet.
    Hvad så med en BMW 2002? Eller en god gammel 6-serie. Argh… begge har du også prøvet. Okay, hvad så med noget japansk, såsom en Mazda 626 eller en fin lille Honda Civic? Jo, det er rigtigt – dem har du også prøvet.
    Jamen så er det vist tid til at prøve lyk…[Læs mere]

  • In reply to: Anders Bilidt wrote a new post En Minister Værdig Biler kan naturligvis bedømmes efter mange forskellige parametre – design, […] Vis

    Skøn video. Meget tysk, og aldeles skøn… :-)

  • In reply to: Anders Bilidt wrote a new post En Minister Værdig Biler kan naturligvis bedømmes efter mange forskellige parametre – design, […] Vis

    Keld, du har aldeles ret, den gode Spada fortjener også ros for hans input. Endnu en yderst talentfuld designer!

    Søren, den gamle E32 er faktisk ganske “bullet-proof”. Min har gået 195,000 km nu, og det er slet ikke usædvanligt at de nemt æder det dobbelte af det, og selv der er det nok oftest rusten som til sidst får tag i dem. Og så har du…[Læs mere]

  • In reply to: Anders Bilidt wrote a new post En Minister Værdig Biler kan naturligvis bedømmes efter mange forskellige parametre – design, […] Vis

    Holger, jeg er sikker på at oplevelsen må være endnu mere raffineret med den fine 4-liters V8 motor. Sjovt nok, så har vores to E32 nærmest identisk km-tal lige nu, da min netop har rundet 195,000 km.

    Rasmus, jeg husker godt at du også har haft nogle E32. Ligesom du, så ville jeg have fortrukket en manuel gearkasse, men jeg forstår samtidi…[Læs mere]

  • En Minister Værdig Biler kan naturligvis bedømmes efter mange forskellige parametre – design, […]

    • Jeg har altid været vild med BMW E32, og har ejet et par stykker, både med manuelt gear og automatgear; Og jeg vil til hver en tid gå med det manuelle gear, der giver oplevelsen af mere frisk bil.
      Din er dødlækker med de sportsstole i velour!
      Jeg har altid syntes at E32’erens flottes vinkel er skråt bagfra – godt fanget på flere af billederne.

    • Jeg savner min kære E32 – solgte den desværre uden tålmodighed, så for billigt. Jeg hentede den (735i manuel) i Køln. Kørte i den noget tid. Købte så en 730i V8 i sverige og byggede drivlinjen over i min og tilføjede et spærredifferentiale, Bilstein mm. Nej hvor var den fed. Den kom også et smut på Sturup. Det gjorde den også ganske fint!

    • Fed bil – til lykke med den!
      Stramt men virkelig fint BMW design i de årgange.

      Det er så fedt at køre de gamle direktør-kuttere.
      Her i huset er det en Jaguar XJ8 (X308), som agerer sommerbil og har fragtet familien med 2 børn på sommerferier.
      Bl.a. også til UK, hvor det bare føltes heeelt rigtigt at gennemkøre smukke B-roads i den gamle Jag.
      Jeg er glad for automatgearet i sådan en flyder.

    • Holger, jeg er sikker på at oplevelsen må være endnu mere raffineret med den fine 4-liters V8 motor. Sjovt nok, så har vores to E32 nærmest identisk km-tal lige nu, da min netop har rundet 195,000 km.

      Rasmus, jeg husker godt at du også har haft nogle E32. Ligesom du, så ville jeg have fortrukket en manuel gearkasse, men jeg forstår samtidigt godt alle dem som mener at en stor luksusvogn som denne egentlig er bedre egnet til automat. Smag og behag…

      Stefan, det er en heftig bil at tage med på trackday. Men jeg forstiller mig at af alle de helt store direktørvogne (…æhrmm, ministervogne!) fra den era, så er netop 7-serien nok den som er bedst egnet til det.

      Mick, det er to skønne E32’ere! Og tak for historien og billederne. ;-) Måske jeg skal finde mig en lang version næste gang…
      Jeg er i øvrigt temmelig pjattet med Hartge fælgene på din 735iL.

      Mange tak Søren. Fint også at høre om din X308. Mens jeg sammenligner min 7-serie med XJ40, så skal jeg gerne indrømme at jeg også overvejede en X308 som en mulighed. Designet er skønt og V8 motoren ligeså.

      • Tak, Anders. Ja, det er skønne biler. Jeg har en svaghed for netop de Hartge fælge. Jeg kan tilføje omkring 735’eren, at den var født med Frankreichspaket, idet den første ejer, en dansker, var bosiddende i Frankrig på det tidspunkt (1988). Så de gule lygter var monteret fra fabrikken. I øvrigt fedt at høre om I andre, der også benytter youngtimere som familiebiler, så hermed et billede for at understrege det. At køre i England med sin dansk indregistrerede Jaguar må give en del thumb-ups! Hvor er det godt.

    • Også på min liste over smukke biler, jeg synes lige udover Claus Luthe, vi skal nævne den italienske designeren Ercole Spada (tidl.Zagato) som var chef stylist hos BMW fra 1976 til 1983, som også tilskrives en stor del af æren af designet både af E32 og E34 og det stramme og maskuline træk.
      Jeg mødte en gang Ercole Spada og tiltalte ham på engelsk, han svarede lidt overaskende for mig “Sprechen sie deutsch”? Det må man sige designet af E32 E34 gør!….

    • Fed historie Anders. Og fedt at du bruger den “gamle slæde” som hverdagsbil, og så endda når du skal rundt til bil enthusiaster. Sådan en E32 er et fantastisk tidløst design, og hvis den ellers er nyvasket og uden synlige skavanker kan den jo sagtens måle sig med langt nyere limousiner. Det er netop cool at den ikke er spritny! Hvordan har sådan en model det med de mange kilometer den jo snart når på dine ture rundt i Europa? Det spændende bliver, (her mens vi venter på Claus’ næste firmabil?) hvad du så skal vælge næste gang. Her I husstanden har vi valgt at køre i 10-15 år gamle Jaguarer til hverdag. Ufatteligt hvad man får af stor bil (dyr i vægtafgift) for pengene når man går 10-20 år tilbage. Desværre betyder de seneste år mange leasing biler, at der ikke står lige så mange gode “gamle” limousiner til salg rundt omkring med fuld (og afskrevet) afgift. Happy driving…

    • Anders
      Jo jeg husker at bilen var lidt tung, men egentlig en rigtig god oplevelse og jeg ville uden tvivl gøre det igen. Man skal måske også huske, at så tung er den heller ikke i en moderne kontekst.. Dog var det vigtig at køle bremserne godt af på sidste omgang. Dette missede jeg i en køresession, men den konsekvens at malingen på fælgene krakkelerede i pitten..

    • Keld, du har aldeles ret, den gode Spada fortjener også ros for hans input. Endnu en yderst talentfuld designer!

      Søren, den gamle E32 er faktisk ganske “bullet-proof”. Min har gået 195,000 km nu, og det er slet ikke usædvanligt at de nemt æder det dobbelte af det, og selv der er det nok oftest rusten som til sidst får tag i dem. Og så har du helt ret i at hvis man ellers er indstillet på at bøde i vægtafgift, så får man vanvittigt meget bil med disse ældre luksusvogne! Jeg har skam overvejet om ikke jeg skulle prøve en Jaguar XJ på et tidspunkt, men nu må vi se. Jeg kan mærke at en SAAB 9-5 også trækker lidt i mig, selvom vi har ejet to af dem tidligere.

      Stefan, det lyder da som om at du også gik godt til stålet på din trackday! ;-)

    • Keld, Ercole Spada fortjener helt sikkert at blive nævnt i denne sammenhæng. Og specielt, at du har mødt ham. Hans udkast til fronten blev ikke godkendt til E32’eren. Det blev det til gengæld til E31’eren, altså 8-serien. Det kan være, at nogle af jer allerede har set den, men hermed link til en fremragende video på YouTube fra Alte Schule, som interviewer Wolfgang Reitzle. Han blev udnævnt til udviklingschef hos BMW i 1983, og så tager historien om E32 ellers fart! Se den. Det er en sand guldgrube af baggrundsinformation om 7’eren, veloplagt fortalt af manden bag.

    • Skøn video. Meget tysk, og aldeles skøn… :-)

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 488 Omgangstider er for racerbiler. Jeg tror jeg har været […] Vis

    Ufff… jeg må da bare eje en Indy!! 😍

    Og tak Claus for dit lille “hissyfit” over voldsomt overvægtige el-biler og ikke mindst den totalt misforståede reklameeffekt af topfart og opgangstider på Ringen. Rart at vide at jeg ikke er den eneste som kan blive lidt gammelmandssur over disse emner. 😉

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Behøver en klassiker være en god bil? Svaret er nej. Men… Det kommer jo […] Vis

    Før vi kan fastsætte om en klassisk bil behøver at være en god bil, eller om det måske ligefrem kan være en decideret dårlig bil, så skal vi vel først definere, hvad er en god bil? – eller en dårlig bil for den sags skyld.

    For at eksemplificere dette, så kunne vi forsåvidt bruge en hvilken som helst gammel bil som eksempel, men for nemheds sky…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Den lille nye: Min Ghibli Kender I det med, at entusiasmen nogle gange tager over, […] Vis

    Farverne!! 😍
    Hvordan kan du dog undgå at nævne farverne?

    Bevares, jeg deler fuldt ud din fascination for Maserati. Det ved du Claus. Og også for deres første og skønne Ghibli model. Så alene på grund af navnet, så er din nye gamle støvsuger jo aldeles Bellisimo!

    Men den beige og brune farve og ikke mindst måden fartstriberne smyger si…[Læs mere]

  • Hent mere