Viser 15 indlæg - 2,071 til 2,085 (af 2,180 i alt)
  • Forfatter
    Kurt
    61 Indlæg

Hej Jens.
    Jeg tænker:
    Italiensk karrosseri = Zagato. Slut 60’erne eller start 70’erne.
    Hjul med 5 bolte i Italien er næsten altid = Girling bremser.
    Girling er engelsk, men engelske biler med Zagato karrosseri en vist sjældne.
    Altså en europæisk – ikke engelsk – bil med Zagato karrosseri.
    Forlygterne forvirrer mig………..hmmmm
    Det trekantede emblem på fronten ligner jo lidt Lancia.
    Men det kan vist ikke passe – det kan vel ikke være noget Nordeuropæisk……
    Aha – det passer jo også med Girling……

God aften.

Kurt

Jens Langdahl
    731 Indlæg

God aften Kurt
    Du er godt på vej, når du siger europæisk og Zagato, tænk videre i de baner :-) Også godt tænkt med det trekantede emblem, men du har ret i, at det ikke er Lancia. Tampen brænder!

Kurt
    61 Indlæg

Et gæt: Volvo 164 med Zagato karrosseri.
    Jeg kender ikke bilen – blot et gæt.

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Godt gættet. Det er en Volvo GTZ, præsenteret på biludstillingen i Torino 1969. Bilen er baseret på Volvo 142 med B20 motor og dobbelte SU’er. Der blev året efter, i Geneve, vist en næsten identisk model kaldet GTZ 3000 baseret på 164. Hvilket tydeligt ses på kølergitteret! Og jo, det er Zagato der har slået stregerne. Ligheden med den samtidige Alfa Romeo Junior Zagato er da også til at få øje på.
    GTZ’eren er vist forsvundet, GTZ 3000 skulle efter sigende befinde sig i adskilt stand i Sverige. Din serv Kurt.

http://ranwhenparked.net/2014/02/19/a-look-at-the-zagato-designed-volvo-gtz-and-gtz-3000/

GTZ 3000

Kurt
    61 Indlæg

God aften.
    Jeg har endnu engang dykket ned i en gammel bog, denne gang fra 1937, og fundet en billede.
    Problemet er, at der ikke står nævnt hvilken bil, der er på billedet – og jeg aner det heller ikke selv…
    Meeeen, mon ikke gåden kan løses alligevel?

Attachments:
    jewer
    894 Indlæg

Adler Stromlinie?

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Njaaaeeeh, Adler var også det første jeg tænkte, men jeg er noget i tvivl. Men tysk, det må den være.

jewer
    894 Indlæg

Jeg er s’gu langt fra sikker :>) – Men jeg tror det er noget Adler. De lavede nogle forskellige med forskellige navne der alle havde ca. den samme snude. Var der ikke også én der hed Rennsportlimousine eller noget?

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Nu har jeg været i bøgerne, for jeg kunne ikke få det til at stemme helt med Adler – jeg har selv lagt en af deres Le Mans racere på som quiz tidligere, og syntes ikke at Kurts billede lignede nok.

Men det er ganske rigtigt en tysker. Designet af den ungarske aerodynamiker Paul Jaray, bygget af agtværdige Spohn på et chassis fra, ta-da: Maybach! Premiere på biludstillingen i Berlin 1935.

Egentlig er der jo meget fornuft i, at Maybach var involveret i bygningen af strømlineformede biler. Som motorleverandører til Zeppelin luftskibene havde de jo kontakt til aerodynamikere. Første forsøg var en en Spohn-Zeppelin fra 1932, hvor Jaray ikke var med i arbejdet.
    Han var til gengæld bagmand på bilen på Kurts billede, en Maybach SW35. Der blev bygget tre eksemplarer, og mindst en af dem var to-farvet, med helt mørkt karrosseri og lyse skærme og lyst tag. Alle tre biler blev solgt direkte fra udstillingen i Berlin. Den ene af dem til den berømte tyske sværvægtsverdensmester i boksning, Max Schmeling.

Paul Jaray arbejdede sammen med adskillige firmaer, på billedet nedenunder ses fra venstre mod højre Tatra 77, Fiat Balilla Aerodynamica, Maybach og Audi Front Stromline. Jaray døde så sent som i 1974.

Mere her:
    http://www.maybach.de/stromlinie.htm
    Ralf J. L. Kieselbach: Stromlinienautos ind Deutschland

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Jewer, det med Adler Rennlimousine var et godt bud, jeg ser nu, at den var designet af König-Fachsenfeldt efter Paul Jarays principper. Udover Adler og de fire bilmærker fra sidste post var Jaray også i gang med BMW’er, her en 2 liters BMW 328

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Og selvfølgelig også med adskillige udgaver af Mercedes-Benz. Både de små 180 og 200 modeller, og her den jeg allerhelst ville have af Mercedeserne. En 540K fra 1938, bygget af fabrikken til det aflyste Berlin-Rom løb og senere udlånt/solgt som testbil til Dunlop i Tyskland. Den skulle efter sigende have overlevet krigen.

http://forums.autosport.com/topic/184684-1938-39-berlin-rome-berlin-merged/

Kurt
    61 Indlæg

God aften.
    Aha, nu jeg har også selv kigget i gamle bøger. Maybach SW35 Stromlinie 1935 står der.
    Og ganske rigtig i én af bøgerne afbildet sammen med et luftskib, netop symbol for “stromlinie”
    Senere i 1937 kommer åbenbart også en SW38 udgave, med forskellige designs.

Jens server – igen.

Kurt

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Efterlysning: Nyt spørgsmål søges!

Tak Kurt, men jeg vælger denne gang at give serven fri, da jeg synes, at vi skal have et frisk pust i tråden. Gerne fra helt nye bidragydere, eller blot et spørgsmål fra én af jer der har en anden tilgang til biler end mig.

Kom frit frem!

jewer
    894 Indlæg

De dér Maybachs havde jeg aldrig hørt om før. Fedt, så lærte jeg også noget i dag :>)

ruldal
    148 Indlæg

Så tager jeg jer på ordet og poster dette billede af dejlig 70´er bil :) Men hvad er det for en? :)

Viser 15 indlæg - 2,071 til 2,085 (af 2,180 i alt)

Emnet 'billedequiztråden' er lukket for nye svar.