Forum ViaRETRO Tangenter fordi “dagens indlæg fik mig til at at tænke på…” ” FB – eller ej? her fra parti Berufsverbot….”skrigerrummet!
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 92 i alt)
  • Forfatter
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

Jeg er enig i at det er svært at sammenligne ViaRETRO med de trykte magaziner.
    Den store forskel er interaktiviteten, som de trykte magaziner ikke har.
    50% af fornøjelsen for mig er at deltage i debatten og følge de kommentarer som artiklerne afføder, der kommer ofte mindst lige så mange guldkorn i kommentarerne som i den originale artikel.

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Har talt med Kapelmesteren. Han tog ikke imod mit råd om at skifte fra den kedelige jazzzzzzmusik og genoplive orkestret under det nye navn Kansas City Rappers. Jeg føler mig stødt.

Til gengæld fik jeg vist solgt ham en opbevaringsplads til en DAF 55.

Det fremgår ikke tydeligt af ovenstående, men vi er fine venner. Jeg behøver ingen fjender.

Hov, nogen har oprettet en seriøs tråd i forum.

Søren Navntoft
    326 Indlæg

Ryhl, med hensyn til sammenligningen til de trykte magasiner i Danmark. De er af en rigtig god kvalitet, det kan vi ikke blive uenige om. Jeg læser dem også med glæde. Dog må jeg sige, at de pr. udgivelse har 3-5 seriøse store artikler på omkring 8.000 tegn, resten er mindre historier, reklamer, annoncer af forskellig art og så en vis portion fyld.

På månedsbasis har ViaRETRO, efter min bedste overbevisning også mindst 3-5 seriøse artikler inklusiv mindre historier, reklamer osv. Selv om vi udkommer dagligt, og derfor har en del letfordøjeligt stof, mener jeg alligevel godt vi kan være seriøse ind i mellem, og ikke nødvendigvis meget mindre end de trykte medier. Så falder talen jo så tilbage på stofvalget og om man bryder sig om vores valg.

Om der i virkeligheden så ligger en holdning til at trykte medier partout er mere seriøse, tyder undersøgelser på. I hvert fald når man taler de ældre generationer, og det er jo os på ViaRETRO. Jeg har selv en tendens til at synes trykte medier er mere seriøse end internettet, men ved nærmere eftertanke er jeg ofte nødt til at ændre dette synspunkt.

ViaRETRO er jo ikke et magasin i traditionel forstand, men heller ikke en personlig blog. Derimod vil vi jo gerne se om det er muligt at spænde over begge typer. Ikke at vi helt synes det er lykkedes endnu, men vi mener vi er på vej i den retning.

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Skrigere plejer jeg blot at ignorere og efterlade skrigende !

Jeg ser mange pointer.
    Men jeg er ikke enig i en negativ kvalitetsvurdering af sitet, som det er nu.
    Og et internet-site er ALDRIG statisk og bliver aldrig færdigudviklet.
    Betragtninger omkring en mere “seriøs” tilgang, oplever jeg blot som tørhed, men Forum har faktisk masser af plads og mulighed for, at skrive “Haynes Manualer” og lignende.
    Wikipedia eksisterer og især den danske del trænger til et kvalitativt løft !

Som bruger, på denne side af skærmen, hvor jeg dagligt slubrer diverse gratis historier i mig, er jeg påpasselig med, at stille mig for krævende til, hvordan JEG vil ha’ det for, at det er rigtigt for MIG !
    Dette er IKKE Cuore Sportivo, som jo led en krank skæbne, med sure gamle mænd :-(
    Men hér i Forum, kan der sagtens oprettes noget tilsvarende, hvis folk ellers griber chansen.
    Så kan vi efterfølgende diskutere et Forum med bedre overskuelighed.

Hvilken selskabsform viaRetro måtte have er ikke op til os, at spille smarte omkring og sålænge der er en forretningsmodel, som tillader at viaRetro kan forblive i live og aktiv, så er det fint.
    Hvorfor må de tre hovedmænd så ikke give udtryk for, eller én af dem alene, at det kan være svært at få enderne til, at mødes?
    Selvfølgelig må de det !
    Vi kan i visse sammenhænge give råd og vejledning, men når man forfalder til, at ville være diktatorisk i sin vejledning og ikke ligesom fatter, at andre menneskers virkelighed muligvis er en anelse mere faceteret, end ens egen, så er man gået galt i byen.
    viaretro-teamet inkluderer sine brugere i ping-pong omkring næsten alle aspekter af dette site, hvilket er totalt uden sidestykke på internettet.
    Det er værdiforøgende begge veje, hvis man husker, at det ikke nødvendigvis er MIN version af “rigtigt”, som er det eneste rigtige…
    At have ondt af, at viaRetro gør opmærksom på, at der også skal kunne tjenes til levebrød for bagmændene er noget 70’er pædagog-ble-fis !!!

Der er utroligt meget “jeg tror dette stof/disse kommentarer” generer trafik/højner kvaliteten, som er absolut rene gætterier og farvet af personlige præferencer, og enkelte tror, at fordi de kan “provokere” er bidragene af højere kvalitet.
    viaRetro lever i høj grad ved sin dynamik og sin gøren plads til alle.
    At viaRetro antager denne “samtaleform” gør det medlevende at læse stakken af daglige kommentarer til dagens indlæg fremfor, hvis det blot var kedelige tekniske kvalitetstilføjelser.

Ønsker man at højne kvaliteten, den kvalitet man nu engang selv ser som kvalitet, så vil det være formålstjenstligt at bidrage positivt med eksempler og forklaringer på hvorfor og hvordan.
    Fremfor at jamre over de grøntsager i den sammenkogte ret man ikke kan li’, så lad dem ligge og kom med forslag, eller bidrag til, hvilke grøntsager som så kan benyttes.

Jeg istemmer også i koret, som ikke ser FB – kommentarerne som en positivt tilføjelse, da de spolerer “samtalekøkkenet” (tror jeg er sulten, siden jeg pludseligt snakker om mad hele tiden :-) ), men hvis jeg finder det grelt, kan jeg jo bare ytre mig om det inde under “teknik og support”.
    Jeg kan ihverttilfælde ikke stille mig op og stampe i gulvet og afkræve den bagvedliggende forklaring og forvente, at jeg så har krav på, at få den.
    Hvis en læser på min egen hjemmeside ser sig sur på mit temavalg, kan han da nævne det, men han har ikke den mindste ret til reel indflydelse på, hvad jeg vælger.
    Jeg vil aldrig vælge noget, som ikke virker for mig, blot fordi det virker for én eller anden, som råber op og måske ikke engang er repræsentativ for de besøgende !
    Hvis jeg har besøgende, som fatter sig i kryptiske vendinger og lader det være op til mig, at decifrere, hvad det egentlig er de mener og tilsyneladende ikke tør/evner at fatte sig præcist og umisforståeligt omkring, så ignorerer jeg dem også.
    De har IKKE krav på, at blive hørt/taget hånd om. hvis de selv mener noget andet, er det blot udtryk for forkælelse og måske på tide, at de ikke blot føjes i deres “se mig, se mig”.
    Men uden disse typer, undertegnede deriblandt, så forsvinder det hyggelige og rummelige ved viaRetro, og den store bredde.
    Måske er det netop den store bredde, som visse ikke evner at overskue, og/eller føler at de skal “regulere og styre og putte i overskuelige kasser” ?

Jeg er selv blevet korrekset et par gange af moderatorerne herinde, men jeg forfalder nu ikke til tværhed mod dem af den grund.

Søren Navntoft
    326 Indlæg

Import af Facebook kommentarer er nu sat i bero, indtil en bedre løsning forefindes.

Kondrup
    464 Indlæg

Kunne Facebook kommentarer ikke bare stå i en anden farve, lidt lige som når “I” Claus, Niels og Søren, skriver et svar?? eks. pink eller anden farve som skiller sig ud i mængden….
    Bare en tanke….

Kai
    583 Indlæg

Søren, stort tak.

Ryhl
    303 Indlæg

Vil også takke for FB beroen, så må vi se hvad en “bedre løsning” er, selvom jeg personlig har svært ved at se en begrundelse overhovedet. Det er formodentlig også de andre anparter udover Sørens, vi skal takke, på trods af Claus’ udmelding for få døgn siden. Lidt må lidt have hjulpet her i skrigerummet…
    Kan det ikke betegnes som konstruktivt ? Eller er det bare skrigen …

Jeg bliver ihvertfald aldrig enig i den ret generelle rygklapper-holdning og morale, at enten er alt, ros – ros – ros …. eller også, – enten tavshed – eller at man så bare kan holde sig væk … !

@ Søren:
    Helt enig i, der er forskel på trykte og net -medier. Jeg har også den alder, at jeg godt kan lide at sidde med et godt blad, eller en god bil-bog. Og hvad sikkert værre er, jeg gider slet ikke dyrke f.eks. Viaretro på iphone … jeg bruger den stadig mest som telefon ! Min 11 årige datter synes jeg er pinlig, opdaterer den for mig, og lægger nye forsidebilleder ind :-) …. I don’t give a damm…

Jeg mener nu sagtens jeg kan vurdere kvalitet på lige fod, om jeg læser en Viaretro artikel på 23″ eller 38″ bagrundsbelyst LED, eller printer den ud på glittet papir. Der er fordele og ulemper i måden at bladre på (ikke et ord om hastighed). Billeder kan ofte være bedre på papir, men kommer ofte an på webformatet. En del websider, ikke mindst nyere fora og blog -programmer kører desværre en ret smal opløsning, – som om vi alle sidder med 15″ 1024 skærme, eller de moderne minibærbare …. en gang var der cookies der checkede ens skærmopløsning, og valgte det passende format, men det er tilsyneladende blevet umoderne igen. Og for mig er billeder, og billedkvalitet en væsentlig ting, når vi snakker dette interesseområde.

Men kvalitet kan jo også være et vidt begreb, og uden tvivl er anskuelsen det her på Viaretro – uanset hvad folks moral så forbyder dem at udtrykke.

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

God aften

Ib Erik – du kan stadig nå det…

“Så her kan man ytre sin primalstadie-meninger som f.eks. : …”skideligeglad, elsker FB, elsker ViaRetro , kan ikke leve uden FB, kan ikke leve uden ViaRetro, Fuck ViaRetro, Fuck et eller andet… må jeg også prøve at skrige…Arto er bedre, er der nogen piger på linierne? jah jeg ville bare lige sige I like, kunne man ikke markere FB indlæg med SS , Jeg vil også ha´fler´reklamer…Nej jeg vil hellere ha´man markerer alle de andre indlæg med øv, bøv,AAArgh, Zzzzzzz, pip-pip, undskyld at jeg sådan afbryder – hvad er FB? (findes den sidste idiot virkelig,-)) jeg ved ikke noget… Fedt rum – jeg har aldrig skreget…zzzzzzz(igen?) Jeg er da ligeglad, det er da lige meget…”

Nåh, men jeg kan nu se at der er sket noget i forhold til FB… Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde…

Havde jeg været moderator her havde jeg næsten slettet samtlige kommentarer – alene fordi de ikke holder sig til oplægget – meget tarveligt gjort af jer… ;-)

Men nuvel jeg accepterer altsammen også det , der er nonsens i forhold til oplægget… så kom jeg til at tænke…
    Nej det gjorde jeg mest da jeg lavede “politisk korrethed direkte fra bodegaen”- og mellem linierne stod der noget… ;-)

Lige siden jeg startede med at skrive på MotorRetro/SpectraMoto/ViaRetro har jeg tænkt over noget…så jeg tror at jeg istedet vil starte med nogen spørgsmål.

Jeg tager dem sån´lidt i omvendt rækkefølge…

Man har vist efterhånden arbejdet sig så langt væk fra mit oplæg at jeg kan acceptere at “vi” gør følgende…;-)

Claus E… skriver i starten :

“Mange kommentarer er ikke og har aldrig været nogen succesparameter. Kvaliteten og relevansen af kommentarerne, derimod.”

Ib Erik skriver i slutningen:

“Ønsker man at højne kvaliteten, den kvalitet man nu engang selv ser som kvalitet, så vil det være formålstjenstligt at bidrage positivt med eksempler og forklaringer på hvorfor og hvordan.”

Lad os starte med det første spørgsmål…I er alle velkommen (også redaktionen)

Spørgsmål 1 :

Der ønskes eksempler på kvalitet i ViaRetro-regi … værsgo´ at begynde!

Har du ikke et svar nu – så drøm på det…

Ryhl
    303 Indlæg

Det er da OK, Plys!
    Så napper jeg lige de sidste 6 eksempler, der stadig er tilgængelige via forsiden:

Lancia-starter reparationen, synes JEG er kvalitet. Også for ikke Fulvia ejere. Jeg kan også godt se at det er uinteressant for dem der begrænser klassiker interessen til at eje eller køre, – og måske en 2 spands vask …

Thriumph TR videoen, synes jeg også er kvalitet. Tilbagelænet nydelse af en modelserie-reportage, krydret med dejlig entusiasme. Jeg kan godt se det er uinteressant for dem, der f.eks. KUN interesserer sig for amerikanerslæder, og intet andet …

Boghjørnet – Danske bilbyggere, synes jeg er kvalitet. God anmeldelse, der da giver et indblik i, om det er en bog der kunne have interesse. Jeg kan godt se, det er ligegyldigt for dem, der slet ikke gider købe bøger, og finder emnet aldeles ligegyldigt, fordi det aldrig bliver dem praktisk aktuelt at købe en dansk produceret bil …

Instant Collector, synes jeg er noget lavere kvalitet. En lidt mystisk tilgang, til en annonce som ingen så helt ved hvad egentlig er. Men måske bare mig der har dårlig kvalitet af humor …

Kina kopi af Mercedes, som så er Nordkoreansk, synes jeg er noget lavere kvalitet. Jeg ved slet ikke om det er et forsøg på humor, eller bare en erkendelse af, at forum er druknet, og man derfor viderefører emner derfra, i den aktuelle Blog-kvantitets-søgen …

Visuel søndag, kan jeg slet ikke kvalitets-rubricere som artikel eller indlæg. Et billede med teksten “Hvad synes i ?” Her er vi inde på det interaktive, hvor kommentatorerne og deres kommentarer jo er altafgørende. Det kan blive dybt interessant og spændende (for nogle) hvad der kommer ud af det, og også det modsatte. Og nok meget svært for redaktionen, overhovedet at spå om. Virker mest som en “hvilepause” for redaktionen, ovenpå lørdagsmatinéen hvor mange emner kommenteres i samme tråd. Men ligesom TR videoen, noget der ihvertfald er umuligt i et blad ;-)

NÅ! Det var da ikke så galt …. jeg mener så også at “kvaliteten” her, ligger pænt over gennemsnittet.

Jeg gider ikke gentage mig selv i det uendelige, men forstår ikke “kvalitet” kan være så tidsbestemt og tidsbegrænset, at alt er glemt om en uge – hvis ikke lige en enkelt nørd, søger i arkiver og lægger en kommentar, – så det igen er aktuelt nogle timer.

Sidens struktur, koncept og fokus … kære venner !
    Det er muligt jeg bare er et konservativt fjols, der burde konserveres, og min datter også ville finde det helt perfekt …. Og jeg forsøger ikke at gøre mig til diktator over Viaretro, men giver blot udtryk for min oplevelse, – at interaktive netfora for endda ikke så længe siden, og visse steder heldigvis stadig, fungerer helt anderledes.
    Og jow …. det savner jeg HER, – eller bare et andet sted – på dansk.
    Og jow … jeg bilder mig ind der er flere en mig …. nok ikke 50.000 … men –

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Morn Ryhl

Dejligt at se er en kvalitetsbevidst allerede har skrevet…

Generelt er mange kvalitetsbevidste, men hvad er kvalitet konkret ?… Det kan være svært at få ned på skrift…

Endnu flere er så dømmende over dårlig kvalitet og kan få det hurtig ned på skrift. ( Dermed ikke sagt at kvalitetsbevidste ikke kan være dømmende – lad os se…)
    De kan så træne hjernen lidt i at vende fortegn idag…

Spørgsmål 1 til alle kommer igen:

Der ønskes eksempler på kvalitet i ViaRetro-regi – hvad er kvalitet egentlig for en størrelse?

Jah, det er et skrigerrum – så alle får en chance…

Det kunne f.eks. være chancen for…

“Kvalitet- hvaffor noget? – det er fredag – jeg skal faneme ha´fisse. Det er kvalitet…
    Jah, jeg er glad for at du lige netop stiller det spørgsmål Plys…
    ENDELIG!!!
    Tudefjæs…
    Som repræsentant for det tavse flertal kan jeg endelig komme til orde…
    Jeg kan altså ikke klare skrig…
    Jah, jeg har så lige lavet en liste med 108 forslag til en kvalitetsstruktur…
    Jeg kan ikke skrive noget når du skriver sån´…
    Hva´fan betyder de prikker…
    Kvalitet ??- jamen Plys du ved det – det er min DAF…”

Jah, jeg ved godt at det er fredag, underkæben op – og tør så lige savlen af tastaturet …

Kvalitet?

Ryhl
    303 Indlæg

Morn Plys, jam jeg fortsætter da gerne skrigeriet et øjeblik ….
    Nej der blev ikke noget fisse, og hverken dejlige damer, middelmådige eller 3 rangs. Der var jo også nogle, der for nylig udtrykte, at de fyldte lidt for meget… uvist om det er grunden …

Men dagens “Exit Civic” er da et GODT eksempel på, hvad JEG betegner som DÅRLIG kvalitet.
    Ikke kun billedkvaliteten, ikke kun den tekniske billedkvalitet, men der er jo ikke andet på billedet en Ebberfeld, og så nogle huse der drøner forbi.
    En TEST !!! Er det fordi han sidder i bilen, og ævler det samme af om klassikere og sig selv, i stedet for at gøre det på tastaturet … og om at bilen nu alligevel er til salg, bare fordi den har fået et stenslag, og han nu efter nogle måneder har opdaget at motoren alligevel ikke er den S, han har rost sådan … Testing … Testing … – er der nogen jordforbindelse ?
    Og slutter så af med det gammelkendte, og i det uendelige af ham brugte “salgstrick” … at starte på noget, og så gøre fortsættelsen til en udsøgt hemmelighed.

Men nogle skal nok falde i … åååhhh hvor er det næsten uudholdeligt spændende og interessant, – og ikke noget discount her … det er jo GRATIS … husk det … kan kvalitetsniveauet så nærmest nå højere !

Ja – så stor forskel kan der være på opfattelsen af kvalitet. Og man må selvfølgelig, på demokratisk vis, bøje sig for flertallet og acceptere at Viaretro blandt dets brugere, – er højeste kvalitet, der ikke findes mage til andre steder.
    Selvom vi selvfølgelig er et mindre mindretal, der bedømmer ud fra en anden skala .

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Ryhl, forventningsafstemning !

Hvorfor forventer du denne udsøgte, høje kvalitet hele tiden?
    Ser du f.eks. Petrolicious, så er det ofte også bare nogle ældre herrer, som snakker ud i en lang smøre og flatterende vinkler på dét køretøj de måtte ha’.
    Jeg forstår ikke korstoget ?

Hvem har iøvrigt sagt, at viaRetro skal være den højeste kvalitet og hvorfor er det så vigtigt ?

Ryhl
    303 Indlæg

Forventningsafstemning, Ib Erik !
    Nææh! Efter at have fulgt med fra starten af Viaretro, og endda før – går jeg ikke rundt med daglige forventninger om højere kvalitet og seriøsitet, end det der kommer. Men nyder da, når der ind imellem kommer noget, – som der gør – og vil gerne medgive at “indlægs-kvaliteten” efter min mening har været stigende på det seneste. Ikke mindst pga. gæsteskribenter, men Søren og Niels har da også en nedre grænse, jeg ikke synes Claus har …

NU kom det så til at handle om “kvalitet”, som også er et vidt begreb, der kan diskuteres, så det til sidst er umuligt at definere.
    GOD kvalitet, GOD smag, GOD stil – er jo noget, der på “hr og fru danmark plan” er noget alle har … og vist uden nedre grænse, – mens vi er nogle, der mener det bør være over gennemsnittet, for at leve op til definitionen. Og det kan jo så diskuteres uendeligt, og kræver nok et særligt “klientel”, for at nå til en dybere enighed om ….

“Hvem har iøvrigt sagt, at viaRetro skal være den højeste kvalitet og hvorfor er det så vigtigt ?”

NU – og måske derfor, blev der så også efterlyst eksempler. Og så tænkte jeg, OK – jeg tager lige de nyeste aktuelle fra bloggen, for at prøve at belyse hvad JEG forstår ved begrebet “kvalitet” – vel vidende at andre mener noget HELT andet …

Tjaahm udover hvad du kan læse her i tråden, gider jeg ikke lige bruge de næste 3 timer for at finde tilbage og citere ved navn, men det er da en holdning der jævnligt kommer frem, når nogen kritiserer noget …
    Hvorfor kvalitet? tjaah – sådan har jeg det bare med så mangt og meget. Men det er da helt OK at andre ser det som noget værdiløst, og at kun prisen er afgørende …
    Og at f.eks. facebook og GRATIS, med indbyggede salgstricks, – til enhver tid er den højeste kvalitet …

Oktan
    644 Indlæg

Ryhl: no offence…men hvorfor er du ‘her’ ?

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 92 i alt)

Emnet '” FB – eller ej? her fra parti Berufsverbot….”skrigerrummet!' er lukket for nye svar.