-
ForfatterIndlæg
-
13. oktober 2016 kl. 16:33 #124786
Kai
583 IndlægJeg VED det ikke, men kan rustfrie stempler give andre problemer, så som at udvide sig på en uønsket måde hvis der opstår meget varme, eller som katode i rust-forekomsten (kan ikke huske hvad det hedder), så noget helt andet bliver spist af rusten?
18. oktober 2016 kl. 21:45 #125013
holmen
456 IndlægTror ikke der bliver det store problem – de kan købes som rustfri og mon ikke at de udvider sig i samme omfang som almindelig stål. Er bevidst om at der kan ske en galvanisk tæring men mener ikke det er et problem her – skal blot sørge for at den ikke står stille og at bremsevæske bliver skiftet.
Men fik de fine nye stempler lavet i går og her til aften fik jeg monteret nye gummidele med Red Rubber Grease fra Castrol – fedt som ikke angriber gummipakninger. Det får også det hele til at glide nemmere sammen.
Men hold kæft hvor var det et nørdearbekde at få støvhættenmned i den lille rille i kaliberen – det lykkedes til sidst og her kom fedtet til sin ret. Lækkert at kunne tage en skruetrækker og køre den rundt for at presse ind i rillen uden at ødelægge gummiet.
Nu bliver det spændende og se hvor nemt det bliver at få liftet bremserne ud …22. oktober 2016 kl. 16:31 #125155
holmen
456 IndlægHvor bliver jeg træt – åh så træt.
Efter at have samlet kaliberene og sikret at de gled frem og tilbage skulle det bare være at smide klodserne i, på med de nye bremseslanger og så bremsevæske og udluftning og så afprøvning.
Men ak nej – så begynder alle udfordringerne at dukke op.
Først sker det at den ene bremseslangebeslag er groet fast – tjah, det er til at få klaret, men så skal kalibrene på og der er så lidt spil imellem nye klodser, ny skive at det stort set er umuligt at dreje hjulet. Af med kaliber og presse stemplet lidt mere ind – uden held.
Så jeg kaster sku håndklædet i ringen – vil nødigt samle for at opdage at jeg har lavet en fejl undervejs. Det er trods alt bremserne – og har ikke lyst til at opleve bremsesvigt PFA manglende erfaringer med bremserep.
Så medmindre der er rigtige gode råd – og de skal virkelig være gode, så må dennafsted på værksted.
Øv.22. oktober 2016 kl. 19:08 #125156westmus
122 IndlægSpørgsmålet der ligger lige for er om de nye hjemmelavede stempler er lavet HELT magen til de originale? Her tænker jeg bl.a på om de originale er lige så skarp-kantede bagerst som de nye er på billedet og er hullet i kaliberen også skarp kantet i bunden?
22. oktober 2016 kl. 19:16 #125157
holmen
456 IndlægOgså min tanke – men tror at jeg prøver en gamg til. Har loge brugt et par timer på at få dem sat i og masseret støvkappen på.
Og så presset dem helt i bund – så mon ikke det kan lade sig gøre. Hvis ikke, så prøver jeg at tage gummipakningen ud og glide de gamle stemple ind og sammenligne med de nye.24. oktober 2016 kl. 11:59 #125290
jensen
46 Indlægnye bremseklodser syntes jeg tit er lidt for tykke, især EBC greend stuff m.m. som har sådan en lille renselag (til skiven) yderst.
jeg plejer bare bare at slibe dem lidt på det ru betongulv eller betonfliserne.
24. oktober 2016 kl. 17:00 #125292
holmen
456 IndlægSmed lige en af de gamle klodser på inderst – og WUPTI. Så klemmer det ingen steder.
Derfor tænker jeg at tage og få fjernet et par millimeter på klodsens overflade …2. november 2016 kl. 11:47 #125569
Daniel Read
31 IndlægEn håndholdt båndsliber er fin til at skrælle lidt belægning af med.. husk dog åndedrætsværn og briller…
5. april 2017 kl. 21:21 #131133
holmen
456 IndlægSå gik der lige en vinter og en tur forbi mekaniker for at få lavet bremserne – måtte opgive og kaste håndklædet i ringen.
Det viste sig at være den pakning der er imellem kalibrene der var faldet sammen som gjorde at stemplerne ikke trak sig tilbage. Men af uforklarlige årsager så var de nye skiver ikke centreret i kalibrene, så spacere og ny sporing skulle der til.
Og så blev Alpine pakket væk for vinteren. Det er blevet til et par ture i frostklart og tørt vejr, uden tag.
Men den ryster stadig ved opbremsning – og selvom det er nye skiver så har jeg dem mistænkt for at være skæve.Hvor på Sjælland kan jeg køre hen og få en kompetent mekaniker til at tjekke dem grundigt og hvis muligt, drejet skiverne af, så de er lige og den bremser ordentligt.
6. april 2017 kl. 00:41 #131135
A VINTAGE RUN
313 IndlægHej Holmen.
Nu skal jeg ikke fremstå som bremsekaliber ekspert. Men jeg tænker der kunne været et par ting galt og derfor dine problemer med ukorrekt bremsning. Skiverne er af en billig kvalitet og du derfor er nød til at købe en bedre kvalitet. Eller luft i bremserør eventuelt vand. Men hvis du har skiftet den gamle væske og renset rør rene inden påfyldning af ny. Skulle det jo ikke være her problemet ligger.
Dine kaliber kan være lukket for gennemløb til den ene side mere end til den anden i kaliberen og derved får du korrekt bremsetryk. Eller omvendt der er et laver tryk på den ene side af skiven end på den anden side. Dermed trykkes skiverne skævt under bremsning.
Der kan også sidde en belægning på de nye skiver som forhindre rust og den hinde skal slides væk først. Jeg mener at det er en beskyttelse som fabrikanten på fører af overnævnt grund..
Stemplerne skal være spejlblanke og slutte tæt, og passe præsis i begge kaliber.
Så er der jo selvfølgelig din vakumforstærker og hovedcylinderen også er renset og fungere.
Du har sikkert gået det hele igennem mere end en gang.
God arbejdslyst..
Dæk der er slidt og skæve og dårlige afbalanceret.
Forkerte bremseklodser.
Dårlige bremseslanger billig kvalitet.6. april 2017 kl. 00:55 #131136
A VINTAGE RUN
313 IndlægGlæder mig til at hører hvad problemet var?
6. april 2017 kl. 07:35 #131137
holmen
456 IndlægDet er en rigtige fin tjekliste – tak for den.
De fleste af tingene er fikset – bremsevæske er nyt, klodser nye, skiver nye, kalibre renoveret, slanger nye så derfor kommer jeg frem til skæve skiver. Men de er også nye og undrer mig hvis de er af dårlig kvalitet.
Skal nok opdatere …6. april 2017 kl. 11:13 #131146
Ole Wichmann
815 IndlægHej Per
Der er desværre overraskende mange nyproducerede reservedele til vore gamle biler der er af dårlig kvalitet. For at holde prisen nede er produktionen oftest udliciteret til Kina. Måske gider de europæiske producenter heller ikke lave små serier af gammeldags produkter til gamle biler?Men jeg tænker at følelsen af en eventuel skævhed (det løber vel aldrig 100%?) vil forstærkes hvis der skulle være slør i et forhjulsophæng eller en styrekugle eller sågar styretøjet.
Det ville jeg starte med at undersøge!6. april 2017 kl. 19:58 #131148Søren T
18 IndlægHej Holmen,
Du skrev, at bremseskiverne ikke centrerede i kaliberene, så det var nødvendigt med spacere. Vil det sige, at der er spacere imellem nav og bremseskive?
En ganske lille urenhed/ujævnhed i anlægsfladen kan give rystelser, og hvis jeg har forstået det korrekt, er der nu to anlægsflader, både mellem nav og spacer og spacer og bremseskive. Jeg kan ikke lige gennemskue om en sådan spacer ikke også vil forstærke en evt lille skævhed i navet.
25. maj 2017 kl. 19:43 #132537
holmen
456 IndlægEn mindre opdatering. Havde fortsat problemer med at den rystede ved hård opbremsning. Frustrerende og uden ideer til hvad det kunne være. Skiver var nye og alt var stort set gennemgået.
Så tilbage på værksted og få tjekket om sivene have slået sig igen. Og det havde den venstre .- Og den ene tromle bag havde også et mindre hop som blev drevet af.
Så langt så godt men der var fortsat rusten ved kraftig opbremsning. Pis, pis og atter pis.
Så gik vi bagenden hævet og kunne se at det ene dæk eller baghjul slog sig. Kubbe det være ent skævr nav. Det var jo nye fælge og nye dæk, såh…
En tur forbi Ivar Jensen og alle fire hjul op på hjul maskinen viste at de var alle ude af balance. Det skulle dog ikke give rysten ved opbremsning.
Mest interessant var dog at de spacere som skal bruges på tromler bagerst var ikke sat på – de lå derhjemme det betød at bagerste fælge ikke lagde 100% an og gav derved anledning til rysten når jeg bremsede. Skyldes mest at bagakslen er meget tæt på sædet.
Så virker det?
Det gør det – den bremser bare så lækkert nu. Uden rysten eller noget andet en en god fast fornemmelse i pedal tryk.
Så nu må den videre til en ny lykkelig ejer ;-)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.