Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 200 i alt)
  • Forfatter
    Soren W
    390 Indlæg

Ha ha ha hi hi, Per for satan, du er jo en helt “mini-Birkemose”
    Fed cliffhanger.
    Glæder mig til føljetonen her i sommervarmen.

holmen
    456 Indlæg

Men her kommer så anden del – resultatet er mildest talt …
    Fantastisk – intet mindre.

jewer
    894 Indlæg

Som jeg også skrev ovre på Fjæsen så kan ham Anders det shit:>)

Soren W
    390 Indlæg

Endelig fik vi 2eren Per. Det ser ud til at være rigtigt fint arbejde.
    Dine eftertanter er helt rigtige. Det vi mangler allermest (ud over værktøjet og produkterne) er håndelaget. Hvis vi går i gang selv, får vi måske slebet igennem med sandpapiret, eller poleret for lidt – eller for meget? Igen poleret igennem lakken? Såden helt store tur er nok bedst overladt til eksperterne…
    Hvordan skal du så holde lakken fremover? Nogle gode råd fra Anders?

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Daelme et flot resultat!! Jeg er da fyldt med imponade…
    Maaske man skulle overveje at udsaette den nu 21 aar gamle lak paa min NullZwei for samme behandling?

holmen
    456 Indlæg

Inspireret af indlægget om overspringshandlinger er jeg gået i gang med min gearkasse.
    Jeg har skaffet en W58 5 trins gearkasse med en udveklisng på 0.783 på femte gear. Det skulle sænke omdrejningerne med cirka 1.000 ved 100 km/t som vil give meget mere behagelig kørsel.

Kassen kan skrues direkte på min 2M motor eftersom det er samme blok der blev brug fra midt tresserne op til slut firserne. Dog er den nye gearkasse cirka 22cm kortere hvilket betyder at jeg skal have forlænget kardannen og skafet et nyt skiftehus til gearstangen. Heldigvis blev W58 gearkassen ligeledes brugt i et væld af forskellige Toyotaer så der er god grund til at jeg kan finde et passende skiftehus der betyder at gearstange kommer op ad samme hul som i den eksiterende.

Men før der skal skrues skal der gøres rent – så eftermiddagen blev brugt på at rense den ‘nye’ gearkasse. ren hygge.

Godt smurt in i olie fra en 7MGE 3,0 liter Supra motor
    [/url]
    free picture upload[/url]
    Halvvejs
    [/url]

Så er den klar
    [/url]

Nyt ophæng finder jeg også forskellige versioner af – denne here med poly bøsninger og måske en del nemmer at tilpasse Crownen
    [/url]

holmen
    456 Indlæg

Og tilbage til det med overspringshandlinger Der har nemlig været en og kigge og køre i Crownen som efter sigende skule være meget interesseret.
    Det betyder at jeg står i et dilemma – skal jeg blot lægge projektet på is og afvente at køber kommer og lægger en pose penge for at jeg booker en billet til Italien og henter lige netop den lækre coupe som jeg har fundet. Og som dækker alle mine ønsker om sportslige kørsel, GT kørsel, sjældenhed, let at finde reservedele til og den ultimative drøm om at finde bilen selv, hente den og så et roadtrip på en 13-14 hundrede kilometer nordpå – naturligvis med film.
    Life a bitch – but somebody has to live it …

Attachments:
    holmen
    456 Indlæg

Intet nyt fra potentiel køber så jeg arbejder parallelt med gearkassen. Som skrevet, så var jeg på udkig efter et skiftehus som ville placere gearstangen længere fremme – min W58 er fra en MK3 Supra og ved forskellige søgen på nettet fandt jeg frem til at jeg kunne skaffe et skiftehus fra en MK2 Supra. Samme gearkasse men rigtige placering af gearstang ift det som jeg skal have til Crownen.
    Det endte med at skiftegaflen kom fra en i USA som bare skulle have forsendelse dækket. Og så kom selve skiftehuset fra en i Jylland.
    For at montere den nye gaffel skal den bagerste del af gearkassen af – og jeg har aldrig rodet med gearkasser.
    Men efter en time i garagen så lykkedes det – super fedt og nu er hele lortet samlet igen.
    Næste trin er at planlægge afmontering af gearkasse for at få den nye ind. Helst skulle det ske på lift, men sådan en har jeg ikke.
    Det tiltaler mig ikke at ligge under bilen og lave det hele, men det kan være at det bliver løsningen.

holmen
    456 Indlæg

Det gik ikke med sidste upload – så her kommer de igen – her ses med skiftehus som er for langt tilbage
    [/url]
    Her den korte sikfte gaffel:
    [/url]
    Og så selve huset som placerer gearstange cirk 65mm længere fremme:
    [/url]
    Og til sidst, alt på plads
    [/url]

Efter en tur langs strandvejen med er smut forbi Oliver’s, så beslutttede jeg mig for at begynde på gearkasseskift.

holmen
    456 Indlæg

Som skrevet, så tiltager det mig ikke at skulle ligge under bilen, i en uopvarmet vognport med støv og skidt. Men det bliver det. Bagenden godt på plads med et par rullemarier og så løftet forende op på et par Biltema ramper – og så donkraft under for ekstra sikkerhed og ekstra støtte.

Ud med centerkonsol for at se hvad der gemmer sig – og for at få et bedre indtryk af hvordan den nye gearkasse skal passe. Masser af muselort og savsmuld.

Ellers ser det fint ud. Væk med gulvtæpper og sæder – så er der bedre plads at arbejde. Og med førersædet ude, så vil jeg også overveje at fikse den revne der er i betrækket.

Muselort
    [/url]

En sund bund
    [/url]

Samtalegarage
    [/url]

Stay tuned.

holmen
    456 Indlæg

Det skrider fremad. Trods kummerlige forhold, så er jeg kommet et skridt nærmere at have fået den gamle gearkasse ud af Crownen.
    Jeg havde håbet på at jeg kunne bruge kardandelene fra den Supra som jeg har fået med sammen med gearkassen, men desværre så er det bagerste led anderledes end på min Crown – måske er jeg heldig at det er muligt at få lavet det ifm forlængelse af selve kardannen – og hvor var det nu det var jeg kunne få det lavet her på Sjælland??

Både gearstan og bremsekabler kommer af uden de store problemer – alt er godt smurt ind i Pava, så ingen fastrustede bolte og møtrikker her. Her i løbet af weekende håber jeg at kunne få afmonteret gearkassen helt – så kan jeg få målt op ift kardan længde, om slavecylinderen fra min nuværende gearkasse passer lige over på den nye eller at den skal skiftes.

holmen
    456 Indlæg

Og så skal I ikke snydes for arbejdsforholdene – gid jeg havde en lift, eller en grav og varme i gulvet. Noget ordentligt lys og nogle kraftige bukke.

Soren W
    390 Indlæg

Velkommen i klubben Per. Sådan reparerer man engelske biler…

holmen
    456 Indlæg

Tak Søren – men jeg har nogle svage øjeblikke hvor jeg begynder at tænke på hvad det egentlig er jeg har bevæget mig ud i her?!
    Dagens fremskridt har været små – men alligevel fremskridt.
    Hvorfor en starter motor skal placeres midt i virvar af bremser- og koblingsrør, under en manifold med den bagereste bolt nærmest utilgængelig for alte andet en lille japaner, ved jeg ikke. Derfor tog det også en lille times tod at få den afmonteret. Og så fik jeg tage udstødningsrører af, fra manifold til bagerste potte – der skal nemlig være plads til at tværstiveren som sidder på chassisrammen skal kunne komme af. For ellers kan gearkassen ikke komme af.
    Men det går som sagt fremad – heldigvis er undervognen smurt ind i en masse Pava – hvilket betyder at der ikke er noget som er rustet fast. Det er både godt og ondt, for samtidigt betyder det at for at finde ud af hvordan f.eks. håndbremsekablet er monteret til tværsstiveren, så skal der lige skrabes en del af for at finde løsningen.
    I morgen er planen at slavecylinderen skal af – den føromtalte tværstiver og så håber jeg at kunne tage den gamle gearkasse af.
    Og så må jeg se at få lidt orden på sagerne – så jeg ikke glemmer hvilke emner til til hvad …

Soren W
    390 Indlæg

Tja, jeg skal have motor og gearkasse ud af E-typen her til vinter for at skifte koblingen. Mening har prøvet det før, så det er bare med at komme i gang…

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 200 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.