-
ForfatterIndlæg
-
11. oktober 2015 kl. 16:51 #109343
holmen
456 IndlægDet er netop bare at komme i gang – dog vil jeg ønsket at arbejdeforholdene var lidt bedre. Men det går fremad.
Nu har jeg fået gearkassen ud, taget kobling af og svinghjulet. Det skal nemlig følge med over sammen med den nye gearkasse. For at få gearkassen af, skulle motoren vippes en del hvilket kræver at kølerslanger tages af. Og det var egentlig meget godt, fordi jeg opdager at vandpumpen står til udskiftning – ikke at den har haft problemer med at køle – tværtimord – men hele akslen er løs. Det betyder at den plan jeg har haft om at fjerne den eksisterende blæser og erstatte med en elektrisk en nu bliver aktuel. Det gør et gennemsyn af køleren også – så afsted til Nissen i Farum for at få den set efter og ‘renoveret’.
Så ny står jeg med en Crown uden gearkasse og så en del arbejde foran mig for at få det hele monteret igen – men planen holder indtil videre. Og ingen overspringshandlinger.
Hvis jeg havde vidst hvor godt vejret ville være i denne weekend havde jeg nok udskudt øvelsen, men godt at komme i gang – og lære Crownen bedre at kende.
En ting som jeg muligvis kunne finde på at gøre, var at tage motoren ud – men det kræver bare lidt mere tungt værktøj – som f.eks. en motorløftekrandonkraft – og hvor fanden skal jeg sætte motoren imens?Attachments:
11. oktober 2015 kl. 16:53 #109348
holmen
456 IndlægOg så lige et bilede af en vandpumpe som har set sine sidste dage i motoren på Crownen.
Attachments:
12. oktober 2015 kl. 19:23 #109516
Ole Wichmann
815 IndlægSpændende projekt.
Du er heldig at du ikke behøver at tage motoren ud.
Jeg skal have motor og gearkasse hevet ud af MGen, da kobling eller udrykkerleje er stået af.
Mit mål er også at få det rykket ud inden det bliver vinter, for jeg skal også ligge på et koldt garagegulv som dig.
God arbejdslyst og hold os orienteret om fremskridt.12. oktober 2015 kl. 22:27 #109517
holmen
456 IndlægTak Ole. Det lyder omfattende med motor ud men samtidigt så er det også noget som jeg har lidt mere blod på tanden med som tiden går. Lige nu så håber jeg at det går at montere gearkasse nedefra – og håbe at det hele spiller når foråret kommer. Ellers må motoren ud – og så skal hele motorrummet have en ordentlig omgang vask så den kommer i bund – men med bevaring af al den fede patina. Den er nemlig godt bevaret med en tynd lag oliestøv over det hele ;-)
Ift mit projekt, så er jeg overrasket over hvor godt det går efter planen og hvor overskueligt det alt sammen ser ud.
Men jeg var også forbi Bagsværd og Birkemose og Monaco i dag – og alt er relativt (undskyld Niels)13. oktober 2015 kl. 20:58 #109553
K. Reinholdt
25 IndlægDet er super spændende at følge, sig til hvis du mangler en hjælpende hånd til de tunge løfte ting, så kommer jeg gerne forbi.
13. oktober 2015 kl. 22:29 #109557
holmen
456 IndlægKim – du er en ven. En rigtig bilven.
Det kan ske at jeg holder dig op på det. På et eller andet tidspunkt får jeg ny kobling, ny slavecylinder, ny vandpumpe, ny ventilator (noget Kenlowe vel) og så skal jeg møve gearkassen på plads. Og der bliver nok svært alene.
Men det går fremad og der er lys for enden af tunnellen.24. oktober 2015 kl. 23:32 #110131
holmen
456 IndlægSå kom en fin vandpumpe helt fra Kina. Nu skal jeg finde frem til at få fremstilet et rem hjul som kan skrues på og som passer i afstanden – fik også lige sammensat en kort video af status indtil videre.
Næste step er at få kardan forlænget og sat det bagerste beslag til e´differentiale fra den gamle kardan sammen med den forreste del fra MK3 Supra’en så det passer til gearkassen. Måske kan jeg være heldig at de kan lave et nyt besalg i den ene ende så jeg kan beholde det originale. Satser på at tage delene ud til http://www.gknservice.com/dk/personbiler.html
Og så skal køleren afsted til Nissens og der skal købes en Kenlowe eller lignende ventilator.
Og sidste men ikke mindst, så skal der sandblæses nogle dele.
Men her får I lige videoen:
26. oktober 2015 kl. 12:36 #110198
Soren W
390 IndlægFin video og dejligt overskueligt og alligevel udfordrende projekt. Når jeg har haft motoren ude af E-typen til vinter og monteret en frisk kobling, skal jeg også have monteret en mere effektiv blæsermotor/vinge end det originale stykke fladjern der roterer rundt derude nu…
27. oktober 2015 kl. 22:27 #110256
holmen
456 IndlægHar brug for lidt input her – er der nogen som har erfaring med Kenlowe blæsere? Tænker at montere den foran køleren – der er plads og jeg kan godt lude tanken om pladsen i motorrummet.
Jeg tænker at det skal være en 13″ – men vil en mindre være tilstrækkelig?
Og så vil jeg gerne have temperatur føleren monteret i skelne radiatoren via en 3/8″ indsats og ikke i selve kølerslangen.
Vil også gerne have mulighed for at kunne indstille termodragten manuelt for hvornår blæseren slår til eller fra – er der anbefalinger eller erfaringer med regulatorer?27. oktober 2015 kl. 23:00 #110275
Ole Wichmann
815 IndlægJeg har monteret Kenlowe på MGen sidste vinter, og det har fungeret fint.
Jeg ville montere en der er så stor som der er plads til. Føleren har jeg monteret øverst på køleren, hvor der var en sprække hvor den kunne skubbes ind.Attachments:
27. oktober 2015 kl. 23:19 #110278
holmen
456 IndlægSå termostatføler blev skubbet igennem rillerne eller …?
Kan du huske hvor du købte og har du monteret en manual tænd/sluk i tillæg til termostatstyring?28. oktober 2015 kl. 00:25 #110280
Ole Wichmann
815 IndlægNej føleren blev ikke skubbet ind i rillerne men under en forstærkning. Du kan se den øverst i venstre side, men det er i højre side den er monteret. Det ser ikke ud til at din køler har sådan en forstærkning. Jeg købte den hos Moss i England der sælger reservedele til engelske biler.
Jeg har ikke “manual override”.28. oktober 2015 kl. 10:50 #110284
mich-dyk
39 IndlægHej Per
Hvis du vælger den vej med el. blæser i stedet for den glimrende virkende originale blæser. Gå den rigtige vej…
Få sat en gevindindsats i køleren eller kølerør, og monter en rigtig kontakt der. Glem alt det T.Hansen shit med føler stukket ind i kølerslange eller klisteret på køleren. Det vil svigte på et tidspunkt når der er mest brug for det
.Biltema har en 16″ blæser. Stor blæser= lavere omdr. = mindre støj. Den har jeg gode erfaringer med. og den er latterlig billig.
Du er velkommen til at komme forbi, og se sådan et sæt monteret, på samme vis som en bil producent ville have gjort det.
Mich.28. oktober 2015 kl. 12:52 #110286
holmen
456 IndlægTænker netop at sende min køler til Nissen for at få den tjekket – ikke at den fejler noget, men så er jeg sikker på at den holder.
I den forbindelse vil jeg få slagloddet en 3/82 gevindstykke i hvor jeg kan montere en følger. Mon den skal placeres øverst eller nederst?
Tror også jeg vil lave et forsøg med en Biltema til at starte med – vil have den foran køleren og mener at en 16″ er en smule for stor så det må være en 14″.
Kigger forbi en af dagene og ser på en montering MIch – tak.1. november 2015 kl. 16:31 #110521
holmen
456 IndlægI mens nogle bruger tiden på at finde frem til den lift der n skal investeres i, må jeg indse at mit gearkasseprojekt vil fortsætte på ryggen på et vindblæst, beskidt og koldt betongulv. Med begrænset plads under bilen ser jeg ikke frem til den dag at jeg skal løfte de 35 kilo gearkasse på plads – men så kom jeg på en idé – kunne jeg ikke løfte den bagereste del igennem åbningen i gulvet på bilen og derved kun skulle gide gearkassen på plads – nogenlunden i denne her stil:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.