-
ForfatterIndlæg
-
3. november 2015 kl. 19:32 #110570
Niels Birkemose
21 IndlægMeget smukt det der Holmen:)
4. november 2015 kl. 10:46 #110622
Kondrup
464 Indlæghvad så Niels Holmen øhh Per Birkemose £€€$ ahhh Per Holmen :-)
Det er super humor….. Er så gald for vi fik lov til at høre 5 øren falde til jorden :-)
Forsæt, part 3 …. :-)
4. november 2015 kl. 11:30 #110623
holmen
456 IndlægTak drenge – det fortsætter. Det får aldrig en ende. Måske installationen af gearkassen ja, men video er det nye sort.
Har netop afleveret en række dele til sandblæsning og maling og fået min køler retur. Trykprøvet og med et beslag sat i til termostat føler til kommende ventilator.
Og snart skal der skæres i bilens gulv for at give plads til en lidt anderledes placering af gearstangen14. november 2015 kl. 17:51 #111128
holmen
456 IndlægDer er ikke de store fremskridt for tiden. Det er mest ventetid på dele fra forskellige steder i verdenen.
Jeg fik afmonteret speedometerkablet og det ser ud til at det er langt nok til trods for at det skal monteres på den modsatte side af gearkassen ift den originale. Hvis ikke, Så vil jeg sende kablet afsted til England og få fremstillet et der er 30-40cm længere.
Så snart de forskellige dele kommer retur fra sandblæsning og maling og nogle småreservedele fra US lander her på matriklen, så vil eg igangsætte næste fase.1. Montere slavecylnder og udrykker arm manchet til koblingshus.
2. Møve gearkassen under bilen og montere Storm P hejseværk til bagerste del af gearkassen
3. placere donkraft på forreste del af gearkasse og langsomt hæfe for at glide på plads på de dertil monteret hovedløse styringsbolte.
4. Forhøre mig om der er nogen som liger inde med en forlænger på minimum 400mm til et 3/4″ topnøglesæt – ellers kan jeg ikke nå de øverste bolte på gearkassen.
5. Muligvis ringe til en ven for at hjælpe
6. Drikke en sejrs-øl når gearkassen er på plads
7. Montere tværarmen/beslaget som er sandblæst og nymalet og måle op til et nyt beslag til den bagerste del af gearkassen
8. Samle mod til at montere startermotoren – det er så godt som umuligt at komme til med mindre man har et ekstra led på begge arme og samtlige fingre.
9. Lykkedes det, så skal der drikkes en øl til for at fejre at det hele er komet på plads
10. Bruge min ven til at hjælpe med at udlufte koblingsslavecylinderen.Derefter vil jeg bevæge mig op til foran på bilen – montere køleren og gøre klar til montering af elektrisk blæser.
Har endnu ikke besluttet mig for om den skal sidde foran køleren (=pænere ud i motorummet) eller om den skal sidde bag køleren. Der er flere trosretninger her vil gerne påvirkes i den rigtige retning.Over and out ….
14. november 2015 kl. 20:23 #111132
Ole Wichmann
815 IndlægDu skal have en hjælper til at hjælpe (deraf ordet hjælper) med at få gearkassen op på plads, og splinen til at fange. Jeg har en gang ligget alene 2 timer med to donkrafte under en Fiat Ritmo og forgæves forsøgt at få splinen til at fange. Da der kom to hænder mere, kom den straks på plads.
Du kan vel sætte 2-3 3/4″ forlængere sammen for at få en der er lang nok?God arbejdslyst – og skål!
17. november 2015 kl. 20:13 #111242
holmen
456 IndlægDu har ret Ole – en hjælper skal der til.
Men alligevel, så gør jeg er forsøg først, alene ;-)
Har kommet et har hovedløse bolte i de nederste 2 gevindhuller som skal udgøre det for en ‘guide’. Så regner jeg med at når den løftes op og tager fat i de to bolte så kan jeg have den ene hånd fri til at dreje og få splinen på plads og den anden til at skubbe gearkassen på plads.
Og så kom jeg til at købe lidt værktøj på eBay forleden – lidt forskellige nøgler og nogle mege lange forlængere til topnøglesættet.
Og snart tror jeg at der skal noget TV til ;-)22. november 2015 kl. 19:01 #111533
holmen
456 IndlægSeneste opdatering fra Holmens Garage – i dag skulle der have været arbejdet videre, men som kom sneen og så skulle der vinterdæk på (fruens bil)
Her kommer jeg på en snedig metode for at montere gearkasse helt mutters alene:
22. november 2015 kl. 19:02 #111534
holmen
456 IndlægOg her er der så en kort gennemgang af de netop ankomne dele fra USA, Australien og Farum.
29. november 2015 kl. 16:55 #111878
holmen
456 IndlægFandens til lorte forhold – at skifte gearkasse på et koldt og støvet betonguld, med bilen løftet på nogle ramper og bukke er ikke vejen frem.
Jeg kaster håndklædet i ringen og ringer til en ven. Jeg må set det i øjnene at der skal lift, varme, gearkasse donkraft og flere hænder end to til at få det til at spille. Fandens irriternede, men indtil videre også det eneste nederlag.
Nu vil jeg kaste mit fokus på den forreste del af bilen og få sat vandpumpe, renoveret køler og el-blæser på så det i det mindste spiller.30. november 2015 kl. 11:32 #111912
Ole Wichmann
815 IndlægÅh hvor befriende, ingen blæret video. ;-)
Det kan vel ikke være en overspringshandling at lave nogle af de andre ting på listen, så klø på.
Det er meget vigtigt at koblingen centreres med en centreringsdorn og som nævnt ovre på FB, så skal der 4 hænder til.
Kunne bilen ikke hæves lidt mere over gulvet, så du bedre kan komme til?30. november 2015 kl. 12:38 #111913
Soren W
390 IndlægBilen hæves mere? Sætte en varmeblæser under bilen?
…så går brodden jo helt af tråden, og vi risikerer at Per får en skrive/video blokering…30. november 2015 kl. 12:51 #111914
holmen
456 IndlægTakker de herrer.
Centrering af kobling – ja. Det skal jeg have tjekket endnu en gang. Men så langt nåede jeg slet ikke. Der er så lidt plads i kardantunnelen at det er mega bøvlet. Og at hæve bilen mere, så skal der lift til, eller alternativt, nogle meget store værkstedsdonkrafte.
Men 4 hænder – ja. og varmeblæser, det vil aldrig hjælpe. Det vil være hurtigere at vente på sommer ;-)
Video – jeg klipper lige et par udtalelser fra det klip jeg tog – men må nok censorere sproget …30. november 2015 kl. 14:21 #111921
Soren W
390 IndlægJeg har heller ikke en lift, selvom jeg har varme og lenoleumsgulv. Jeg har købt en højtløfter donkraft, der kan løfte bilen rigtigt højt. (1500 kr). Med sådan en kan du få fat i et par højere bukke, eller lægge et par fliser under bukkene. Husk: Al ekstra plads er bedre end ingen plads… (Hov, det minder mig om et eller andet slogan..?)
Attachments:
30. november 2015 kl. 18:50 #111934
holmen
456 IndlægTjekkede lige centrering af kobling – sådan plus/minus en millimeters penge.
Det burde være ok?Attachments:
2. december 2015 kl. 12:06 #112000
Daniel Read
31 IndlægDen nemmeste måde at få gearkasse og motor sammen er uden for bilen..
Du skal selvfølgelig også lige have motoren ud så… så kan du skubbe motor/gearkasse sammen i ro og mag..når koblingen er centreret..Hvordan du så vil få den i igen kommer nok an på bilen… på en Triumph Saloon (måske lidt lignende opbygning) har jeg både skubbet motor/kasse ind under og derefter løftet op på plads.. den anden vej var at “hælde” det hele i gennem motorrummet..(her var motoren uden topstykke)
Jeg er mest tilhænger af “nedenfra” metoden hvis den er mulig… du skal bruge en motorkran eller talje i loftet, samt en donkraft under gearkassen…
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.