Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 174 i alt)
  • Forfatter
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

Hold da helt kaeft… jeg har vist sagt det foer, men det er godt nok voldsomt saa vidt du tager din kompromisloeshed!!
    :-O

DW
    378 Indlæg

Tja… Nogle vil jo nok kalde det tosset, men det er jo meget sjovt at have noget som udskiller sig lidt fra mængden.

DW
    378 Indlæg

Endelig, den forrude jeg har ledt efter er endelig blevet leveret, ny grøn og meget fin….!
    De bagerste bremsekalibre er også på plads så det hele skrider forholdsvist støt fremad.
    Motoren lander d. 21.11 i Los Angeles og burde være hos Benton Performance sidst i November ( der har været visse udfordringer i forbindelse med indfortoldningen?)
    Talte med John Benton forleden aften og planlægger en hurtig tur til CA i lige efter nytår, så kan jeg også få afleveret mine instrumenter fra 911´eren til Hartmut Behrens, har et par vovede idéer, desuden har jeg en stående invitation fra Emory Motors…
    Nå, vi får se? da der også er et KÆMPE Porsche meet i Marts i LA, som også trækker lidt i nysgerrigheden…

DW
    378 Indlæg

Tilbage fra Los Angeles, med masser af indtryk med hjem i bagagen.
    Hele formålet med rejsen var at aflægge, Benton Performance et visit, her stod motoren, som jeg havde sendt derover en måned forinden.
    Benton Performance, ligger i Anaheim, en lille times kørsel fra Pasadena, hvor min base ligger. midt inde i et typisk amerikansk industri/butikskvater holder de til i en ca. 1500 m2 stor shop, som ud over værksted også indeholder eget sandblæseri samt vognmager værksted.
    John Benton, beskæftiger sig primært med 356 og 912´ere og sådan har det været de sidste 25 år, de første år som en søgende og udforskende amatør (dog med en industriel ingeniør baggrund) for at kunne gøre det til sit levebrød, hans blåstempling kom med hans 356 som vandt La Pan Americana første gang de stillede op samt året efter, så var den ligesom sat på plads!
    Tilbage til shoppen, hvor der denne dag var omkring 12-15 biler, nogle blot til service andre til lidt mere presserende ærinder.
    Eric, den ansvarlige motorbygger, var ved at forberede samlingen af en motor, hvor ejeren en måned forinden havde overset den lysende røde olielampe? motoren stod heldigvis til at redde, hvad man ikke ligefrem kunne sige om generatoren, som var skyld i hele missæren.
    En håndfuld 356, stod og var klar til montering af kabine, ruder, chrome og alt det andet, et par 356 Carrera stod og ventede på en motorjustering, en 912´er var lige blevet monteret med en Benton Performance BP3 motor 4 cylindre dobbelt tændning, 240 hk v. 8000 rpm….. !?!?
    Ud over disse lækkerier hang Johns egen 1964 Peugeot 404 Cab, som var igang med en mindre opstramning af undervognen.
    Nå jo, ude i vognmager værkstedet, var de igang med en Datsun 280Z som er et ground-up projekt der skal deltage i Peking-Paris Rally, faktisk regnede John med at kunne sende karrossen til maling sidst i denne måned, alt imens motor og andre dele var på vej retur fra div. udvalgte renoverings-steder, dette var et far og søn projekt, og Benton Performance havde blot fået en blanco-check og en dato for hvornår den skal står køreklar!
    Oven i det var der gang i 356 nr 154 som skulle deltage i La Pan Americana for 3. gang….
    Nå, men tilbage til det det hele handler om, nemlig min 912 motor, den stod adskilt, blokken var renset og stumperne sirligt lagt i kasser, ved siden af lå der et obligatoriske “note of discovery” her var der griflet ned, hvilke iagttagelser der var gjort under demonteringen.
    Lad mig bare sige det sådan, den klovn der havde stået for den såkaldte renovering, lige inden jeg erhvervede mig bilen, har desværre gjort mere skade, end gavn, det stod helt klart, John tydede min lidt anstrengte ansigtskulør, og forsikrede mig om at den stod til at redde.
    Her er lidt af det der var fundet:
    – Knast havde flatspots
    – Plejllejer var aldrig blevet skiftet.
    – Krumptap var blevet slebet 2 gange, uden udskiftning af lejer?
    – Hovedleje var isat forkert, hvilket kræver en linjeboring.
    – Strømfordeler aksel var skæv.
    Vi gennemgik de øvrige dele samt forskellige muligheder, som ender ud i en BP2 motor med omkring de 130-140 hk v. 6.500 rpm. og med en estimeret byggeperiode på ca. 12 uger samt 3-4 uger med fragt så burde den hvide kunne være på landevejen omkring juni måned, hvis alt går efter planen…

Soren W
    390 Indlæg

Hej Dan,
    Ender din 912 så ikke med at have lige så mange hk som en tilsvarende årgang 911? Det vil være cool at gå den vej, og have en 912, der er lettere og mindre “hale-tung” med samme antal hk..?

DW
    378 Indlæg

Hej Soren W…
    Det er lige nøjagtig det der var tanken, da jeg erfarede hvad Benton Performance er i stand til at få ud af sådan en motor var jeg ikke i tvivl.
    Det vigtigste for mig, er at motoren kan “bruges” uden at den kræver andet end helt almindelig vedligeholdelse.
    Derfor valgte jeg den BP2, BP3 er en hidsig satan, med omkring 240 hk og er nogenlunde magen til i set-up som den de benytter i deres 356 til La Pan Americana.
    Samtidig med, at det vil kræve et meget erfarent øje at se nogen forskel på denne og en standard.
    Dog vil det eksterne oilefilter, afslører at der er tale om en “speciel” motor.
    Jeg vil lyve, hvis jeg sagde at jeg ikke glæder mig….:-))

holmen
    456 Indlæg

Lige netop det seneste indlæg omkring BP2 får mig til stærkt at overvejde en hækmotoriseret – kunne være en 914.
    Ikke dårligt – men jeg er sikker på at alt kommer med en vis pris …?

Soren W
    390 Indlæg

Holmen dog, en 914 har vist ikke hækmotor..???

DW
    378 Indlæg

Holmen, renoveringen ligger rent prismæssigt på samme niveau, som en 911 motor (early) der er desværre ikke rabat ved mangel på 2 cylindre….?

DW
    378 Indlæg

Så er de endelige specs på motoren fastlagt
    1720cc Big Bore Kit
    Balanced 74mm SCAT crank.
    Balanced Carrilo rods.
    BP2 cam.
    86mm pistons.
    Output 125/128 hp

Soren W
    390 Indlæg

Og hvad siger tidsplanen?

holmen
    456 Indlæg

Av – så sandt. Men med den mængde hestekræfter mon ikke den rykker sig en smule længere bagud under acceleration.
    :-)
    Vil glæde mig til at se den fine 912 – imponerende arbejde og grundighed. Respekt.

DW
    378 Indlæg

Soren W. Tidshorisonten siger 12-16 uger depending….
    Holmen, jo den burde kunne trække noget r….

DW
    378 Indlæg

Der er så småt taget hul på de sidste ting i kabinen, der mangler kun lige venstre side langs varmekassen, kortlomme og tunnel.
    Dog har jeg længe glædet mig til at kunne montere alu-trim og hvilken forskel.
    Friskluft spjældet under forrude, har også sat sine grå hår, men takket være en rigtig god ven, ebay og tålmodighed, lykkedes det mig at få samlet alle de originale dele, der skal til for at få så relativ en simpel ting til at fungerer?!
    Weekenden står for døren og dermed også garagetid…

Soren W
    390 Indlæg

Nu er det snart weekend igen, og påske…
    …håber du får skruet. Jeg har lge modtaget en kasse reservedele fra England. Mmmm… Påske…

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 174 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.