Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Registreringsafgift på veteranbiler ?
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 193 i alt)
  • Forfatter
    Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Jørn. Hvis de 400.000 holder vand, så ender du med at skulle betale ca. 67.000 i afgift. Hertil kommer som sædvanlig benzinafgiften, der udregnes på baggrund af egenvægten. Da sådan en Indy vejer ca. 1700 kg, betyder det, at der udløses et ekstra krav på 7.300 kroner. -øv!

Er du “jyllænder”? Hvis ja, så er det næsten en borgerpligt at komme på Wedellslund grundlovsdag, så vi alle kan få vidunderet at se :-)

Jørn Jarnved
    52 Indlæg

Hej Jens
    Takker for hurtigt svar men uden at udnytte dig på det groveste kunne du så ikke fortælle mig hvordan du er kommet til det resultat.
    Bilen er jo snart 42 år og er veteran? Har købt en Mercedes Benz E320T fra 1994 som kostede kr. 875.000,- fra ny og måtte bøde kr. 83.000,- i afgift og det var i 2006.
    Jeg ved selvfølgelig hvad reg.afgiften var på bilen i 1973 men må gå ud fra omkring kr. 200.000 – til 225.000 eller er jeg helt gal på den.

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Helt OK Jørn, der er ikke tale om udnyttelse, jeg hjælper gerne:

Hvis en mere end 35 år gammel bil fremtræder original, kan den indregistreres som veteran. Det betyder, at registreringsafgiften udregnes således:

Bilens nypris i DK inkl. moms men uden reg.afgift bruges som beregningsgrundlag. Pga. veteranstatus skal man kun betale afgift af 40% af beløbet. Dette reducerede beløb sættes ind i den nugældende sats, hvor man betaler 105 % i afgift af beløb op til ca. 70.000 kroner.

Og hvad kostede din bil så uden afgift i 1973? Hertil bruger jeg den sats der blev indført ved lov nummer 183 af 26. maj 1967. Satsen var gældende frem til 1977. Der findes nogle små korrektioner i beregningen, hvis bilen havde sikkerhedsudstyr og radio, men som tidligere nævnt er det ikke besværet værd at bekymre sig dette, da det max. giver en forskel på nogle hundreder kroner.:Altså bruger vi den “rå” formel:

Værdi Sats
    Op til og med 2.000 kr. 32 % af værdien
    Over 2.000 men ikke over 5.000 kr. 640 kr. af 2.000 kr. og 102 % af resten
    Over 5.000 men ikke over 10.000 kr. 3.700 kr. af 5.000 kr. og 113 % af resten
    Over 10.000 men ikke over 15.000 kr. 9.350 kr. af 10.000 kr. og 124 % af resten
    Over 15.000 kr. 15.550 kr. af 15.000 kr. og 156 % af resten

Det ses, at vi skal have fat i nederste linje. På baggrund af tallene kan flg. ligning stilles op:
    N = X + 15.550 + (X – 15.000) x 156 % , hvor N er nypris på plader i DK og X er pris inkl. moms men ex. afgift. Altså netop det tal vi er interesseret i at finde.

400.000 = X + 15550 + 1,56X -23.400, som ved brug af almindelige regneregler giver 159.316 kroner. Din bil er veteran, så vi tager 40 % af det nævnte beløb, hvilket giver 63.725 kroner. Dette tal skal altså sættes ind i den nugældende sats, hvor der betales 105% i afgift af beløb op til ca. 70.000 kroner. 63.725 gange 1,05 er omtrent 66.900 kroner -sorry!

Du kan ikke sammenligne med en Mercedes fra 1994. Afgiften beregnes helt anderledes, når der ikke er tale om veteraner. I disse tilfælde forlanger SKAT ca. 2/3 af bilens markedspris i DK i afgift. Meget dyre biler (fra ny) kan derfor fås til lille registreringsafgift, hvis deres markedspris er lav her i nutiden.

Vi har her på ViaRetro diskuteret, at man faktisk med fordel kan registrere biler som f.eks Porsche 928 året INDEN de bliver veteraner. De var jo ekstremt dyre som nye, hvilket slår igennem på veteranafgiften, mens de er forholdsvis billige i markedet idag, hvilket slår igennem ved den normale afgiftsberigtigelse.

Endnu engang: Jeg beklager resultatet af mine beregninger, men er bange for at de holder vand :-/

Kilde: Dansk Toldhistorie Bind V, side 343

Jørn Jarnved
    52 Indlæg

Hej Jens
    Jeg takker endnu engang og du skal ikke beklage noget som helst. Så det er ligemeget at bilen har været veteran lige siden 2008, forstået på den måde at den pris du nævner som afgift skulle man også have betalt i 2008 og den er ikke faldende jo længere tid der går som i dette tilfælde snart 8 år?
    Kan man ikke betale “normal afgift” efter bilen er blevet 35 år eller skal det gøres før det fyldte 35 år som du nævner med 928’eren?

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej igen Jørn
    Det er rigtigt opfattet. Med den nuværende lovgivning er det sådan, at når bilen først er blevet veteran ligger afgiften fast og vil ikke ændre sig som årene går. Det er jo udelukkende bilens nypris uden afgift der afgør, hvad den koster i dag som veteran.
    Eneste fidus i at vente, er at inflationen udhuler værdien af de penge vi betaler i afgift nu, men da inflationen er ganske lav giver det heller ingen mening at trække indregistreringen på den måde.

Jeg ved faktisk ikke, om man efter eget valg kan vælge at betale “normal” eller veteranafgift. I dit tilfælde er det vist også ligegyldigt. Hvis den koster 600.000 kroner på markedet idag, vil “normal” afgiften bliver 400.000 kroner! Selv hvis man sætter afgiften som nyvogn i 1973 som øverste grænse, vil du komme af med ca. 240.000 kr i afgift.

Lennart Sørensen
    4 Indlæg

Hej Alle og tusinde tak for en lang og forvirrende læsning.

Jens, vil du hjælpe mig med at udregne afgiften på to biler ?
    Det drejer sig om følgende:

#1 BMW 733i fra 1979 med 114.000km på klokken.

#2 1981 Audi 80 5s med 120.000km på klokken.

#1 er en bil jeg selv har i sinde at hente og #2 er en lidt længere fortælling. men i korte træk går min bror og venter på at den skal blive veteran næste år så den bliver billigere i afgift mm. da vi har et par stykker med dansk afgift i forvejen.

Jeg er dog kommet i tvivl om han ikke skal skynde sig at få afgiften betalt inden bilen bliver veteran ud fra jeres iagtagelser ?

På forhånd tusinde tak for hjælpen.
    Jeg ser meget frem til svar !

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Lennart

Jeps, det kan til tider være lidt forvirrende. Jeg prøver virkelig at skrive det så gennemskueligt, som jeg kan, men det kan selvfølgelig være lovgivningen og matematikken, du refererer til :-)
    I og med at der er en progressiv afgift i loven bliver det lidt besværligt, og matematikken er uundgåelig, når vi skal regne baglæns med et nogenlunde pålideligt resultat. Det bliver heller ikke nemmere af, at afgifts”knækket” skiftede ikke mindre end 9 gange i årene fra 1950-1982.

Og så til dine eksempler: Kilometertallet betyder vist intet ved veteranafgiften, det er udelukkende nyprisen der er interessant. De tal jeg har fra 1979 er på 732i, men pr. 22. oktober 1978 blev der i bilårbogen 1978 givet priser på 733i. Med datoen i baghovedet, er der vel tale om 1979-modeller.

733i kostede 295.599
    733i aut. 308.263

Det giver veteranafgifter på hhv 46.230 og 50.490. Hertil skal lægges benzinafgiften.

Jeg har ikke nyvognspriser efter 1979 liggende på pc’en, så jeg kan ikke umiddelbart svare vedrørende Audi’en. Årbøgerne ligger på “fjernlager”, så det bliver lidt besværligt at finde dem. Ka’ du selv opstøve en nyvogspris, så regner jeg gerne på, hvad den vil koste, når den bliver veteran.

Lennart Sørensen
    4 Indlæg

Endnu engang tusinde tak for hjælpen. Det giver jo lidt ekstra overvejelser :(

Jeg har opstøvet en engelsk prisliste fra februar 1982, kan du prøve at lave en beregning ud fra den model jeg har markeret med rødt ?

Attachments:
    Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Lennart
    Det giver ikke rigtigt mening at lave en udregning på basis af UK priser. Bilpriser i lande som UK og S, hvor der ikke er reg.afgift var langt højere end DK priser uden afgift. Fabrikkerne solgte bilerne billigere her i landet, fordi al avance blev ramt af 180% i afgift. Til gengæld tjente de på reservedele, hvor der kun skulle betales moms.

Så jeg forbarmede mig og kiggede efter på lageret. Heldigvis lå Bilrevyen 1981 øverst i stakken. Den var bare ikke til meget hjælp, for der var ikke priser på en 5-cyl 80’er. Den har sikkert ikke været lagerført i DK, fordi den prismæssigt var for tæt på Audi 100. Så bedste bud må være billigste 100 med 5 cylindre, der pr. 15. januar 1981 kostede ca. 142.000. Det skulle næste år udløse en veteranafgift på ca. 23.200 kroner. Jeg kan nok ikke komme tættere på end dette. Held med det!

.

Lennart Sørensen
    4 Indlæg

Mange tak for hjælpen !

Du er med til at jeg ser frem til at kigge mere på siden her da den i den grad har vakt min insteresse !

Petersen
    14 Indlæg

Hej Lennart, – nu vil jeg ikke blande mig alt for meget men et par ord skal du alligevel have med mht til BMW E23..

Hvis det er en E23 du er efter er det er svært marked i Danmark. Jeg har fulgt markedet et par år og en e23 som koster mere en 15-20.000 er stort set usælgelig. Jeg tror du har kigget på den fra veteranposten og den kan ikke holde en færdig pris på 65000-70000 kr uden at du bliver enten forlovet eller står til et stort tab!

Jeg ville anbefale dig at finde en 81-83 med M90 motor og opdateret udstyr men stadig med sharknose og en færdig pris på nok det halve eller kigge på den sene 745i der er tilsalg på bilbasen til 50.000..

mvh Morten (Glad E23 ejer)

Lennart Sørensen
    4 Indlæg

Hej Petersen.
    Det er nemlig lige nøjagtig det jeg har.
    Kigger man på de tyske priser er den ikke helt skæv, men jeg kan godt se at den ikke kommer ud og køre i DK med de afgifter vi er under og jeg har da også opgivet tanken.

Jeg må lede videre efter en 5E eller 5S som var planen i udgangspunktet.
    Studsede bare over E23´eren og synes den kunne blive fin til pengene hvis afgiften var til at leve med.

Mange tak for jeres input !

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Jamen det var så lidt Lennart. Og tak for rosen! Det varmer altid, når der er nogle der giver udtryk for, at man har været til hælp. Jeg bidrager med det, jeg ved lidt om, men når du nu begynder at følge ViaRetro regelmæssigt, vil du opdage, at der er et mylder af vidende og livskloge folk, der bidrager til den daglige underholdning. Nogle gang på et niveau, så man snarere kunne kalde det undervisning. Sjovt nok bliver man aldrig “skoletræt” :-)

Thomas Pedersen
    11 Indlæg

Nogen der har et godt bud på hvad registreringsafgiften bliver på en Alpine A310 fra Marts 1980. Den er 100% orginal og i køreklar stand.
    Jeg har forsøgt at finde en nyvognspris i Danmark fra 1980 men det har været en nitte..
    Den skal gerne hurtigt på DK plader så jeg vil virkelig værdsætte et svar med hjælp.
    Tak!

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Hej Thomas, du skal have fat i en Bilrevyen fra 1980 for at finde nyvognsprisen.
    Men den var dyr, ca. 425.000 kr i 1983 og ca. 400.000 i 1984.

Attachments:
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 193 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.