Register

14 − eleven =

A password will be e-mailed to you.

Fremtidsudsigterne for klassiske biler

Viaretromedlemmet Henrik Nielsen spurgte ChatGPT-robotten, hvordan fremtidsudsigterne ser ud for de klassiske biler. Vi fralægger os et hvert ansvar.

Selv om vi ikke kigger meget ind fremtiden i på Viaretro kan vi godt se det komiske, absurde og grænseoverskridende i at spørge fremtiden om fremtiden, der notorisk altid har været svær at forudsige. 

Hvis Ford havde forfulgt idéen med Nucleon, så var ordet “rækkeviddeangst” alrdig blevet opfundet: Den skulle kunne køre 10.000 km mellem hver tankning.

 

Se her hvad ChatGPT svarer på følgende opgave:

Beskriv fremtidsudsigterne for hobbyen for klassiske biler.

ChatGPT siger:
I fremtiden ser det ud til, at hobbyen med klassiske biler vil fortsætte med at være populær, men også vil opleve visse ændringer og udfordringer. Her er nogle potentielle fremtidsudsigter for hobbyen med klassiske biler:

1. Stigende popularitet: Interessen for klassiske biler forventes at fortsætte med at vokse, da der altid vil være en fascination ved at eje og køre i ældre, smukt designede køretøjer. Mange entusiaster finder stor glæde i at bevare og restaurere disse historiske biler og vil fortsætte med at deltage i arrangementer, udstillinger og klubber dedikeret til klassiske biler.

Flyvende biler? Det blev heller aldrig rigtigt til noget. Eller er det kun “indtil nu”?

2. Ændrede teknologiske udfordringer: Med den hastige udvikling af elektriske og autonome køretøjer vil klassiske bilentusiaster stå over for teknologiske udfordringer. Mange klassiske biler er drevet af forbrændingsmotorer, og det kan være svært at finde reservedele og ekspertise til vedligeholdelse i fremtiden. Nogle entusiaster kan vælge at konvertere deres klassiske biler til elektriske køretøjer for at bevare dem og tilpasse sig de nye teknologier.

Hvis man synes en stempelmotor er for kompliceret og urund sammenlignet med en elmotor, så kan man jo gå efter en gasturbine: Dét kører godt!

3. Voksende miljøbevidsthed: Med stigende fokus på bæredygtighed og miljøvenlig transport kan der opstå en vis bekymring omkring den høje brændstoføkonomi og emissioner fra klassiske biler. Dette kan føre til ændringer i reguleringen af brug af ældre køretøjer og en større opmærksomhed på at reducere deres miljøpåvirkning. Det kan også medføre en stigning i efterspørgslen efter konvertering af klassiske biler til elektrisk drift.

En klassisk elbil vil da altid være bedre end en klassiker, konverteret til eldrift, ikke?

4. Digitalisering og virtual reality: Med den teknologiske udvikling vil der være muligheder for at opleve klassiske biler på nye måder. Virtual reality og augmented reality kan give entusiaster mulighed for at opleve og køre i virtuelle klassiske biler, selv hvis de ikke ejer en fysisk bil. Digitale platforme og online fællesskaber vil også fortsat vokse, hvilket giver mulighed for at dele viden, erfaringer og køretøjsinformation.

Enhanced reality og kunstig intelligens har svaret på alt. Her fra en klassisk scene fra Schwarzeneggers “Total Recall”, hvor han ender med at dreje halsen om på den tåbelige robot.

5. Stigende værdi og samlermarked: Klassiske biler har historisk set været en investering, og det forventes, at værdien af visse modeller vil fortsætte med at stige i fremtiden. Der vil altid være en eksklusivitet omkring velbevarede og sjældne klassiske biler, og samlermarkedet vil fortsat være attraktivt for investorer og entusiaster.

De tre her er ikke biler, de er kunst. Ligesom fredede bygninger. De bør have lov at køre i busbaner og parkere i delebilsbåse.

Samlet set vil hobbyen med klassiske biler sandsynligvis fortsætte med at være en passion for mange mennesker, men den vil også blive påvirket af de teknologiske og miljømæssige ændringer, der sker i transportsektoren. Entusiaster vil være nødt til at tilpasse sig disse ændringer for at bevare og nyde deres klassiske biler i fremtiden.

Hvis Luigi Colanis prototype til en økonomibil baseret på en 2CV har overlevet, så bliver det ikke mere økologisk: Kør til du segner og vær forvisset om, at der er masser af reservedele.

Hvorledes påvirkes interessen for at køre klassiske biler af den stadigt stigende lyd- og karakterløshed ved nyere biler – især elbiler?

Den stadigt stigende lyd- og karakterløshed ved nyere biler, især elbiler, kan have en vis påvirkning på interessen for at køre klassiske biler. En af de særlige træk ved klassiske biler er netop deres unikke lyd og karakter, der kommer fra deres ældre forbrændingsmotorer. Denne lyd og karakter er ofte en stor del af tiltrækningskraften ved at eje og køre en klassisk bil.

Minibusser er der sjældent meget ved, men Genesis har motoren fra en Countach.

Med den øgede udbredelse af elbiler og andre moderne køretøjer, der er designet til at være mere støjsvage og vibrationsfrie, kan nogle bilentusiaster føle, at de mister en vigtig oplevelse og forbindelse til køretøjet. Lyden og karakteren af en klassisk bil kan være med til at skabe en unik køreoplevelse og give en følelse af nostalgi og autenticitet.

Hvis man gerne vil nyde elbilens vibrationsfrihed men gerne også vil have karakteren fra en forbrændingsmotor: Svaret er Wankel. Det er dét hun tænker over her på billedet.

På den anden side kan den stigende lyd- og karakterløshed ved nyere biler også fungere som en motivationsfaktor for nogle entusiaster til at søge mod klassiske biler. De kan se klassiske biler som en modpol til den moderne trend og værdsætte den æstetiske og auditive oplevelse, som de ældre køretøjer kan tilbyde.

Klassiske biler som modpol til karakterløshed? Måske noget fra Ferrari & Pininfarina kan hjælpe.

Det er værd at bemærke, at ikke alle bilentusiaster vil have den samme holdning til lyd- og karakterforskellen mellem klassiske biler og moderne køretøjer. Nogle mennesker kan være mere åbne over for teknologiske fremskridt og værdsætte de mange fordele ved elbiler, herunder miljøvenlighed og støjsvag kørsel.

Hun tænker dybt over, om de såkaldte teknologiske fremskridt er de æstetiske tilbageskridt værd.

Samlet set kan den stigende lyd- og karakterløshed ved nyere biler have en vis indflydelse på interessen for at køre klassiske biler, idet det kan bidrage til at styrke betydningen af de unikke oplevelser og egenskaber, som klassiske biler tilbyder. Det kan også motivere nogle bilentusiaster til at blive ved med at vælge klassiske biler som et alternativ til de mere moderne køretøjer på markedet.

ChatGPT over and out. 

Tilbage til den ægte intelligens, som vi mennesker står for – og indenfor det valgte emne måske især ViaRETROs kernelæsere. Hvor mener I robotten har ret, og hvor mener I han (!) er svag i koden (-erne, hvis det havde været et menneske)?

Pligtpensum for robotinteresserede: Isaac Asimovs I, Robot noveller fra 1950.

14 kommentarer

  1. Jens G.

    Vil syntetisk brændstof ikke være fremtiden for klassikere?

    Under 2`den verdenskrig fremstillede Tyskland store mængder syntetisk brændstof til erstatning for rigtig benzin. Fremstillingen var dengang alt andet end miljøvenlig. Men nu er der miljøvenlige metoder til fremstilling af syntetisk brændstof. Det sker f.x. på Porsches anlæg i Punta Arenas i det sydlige Chile.

    Er dette ikke en farbar vej for stadig at kunne bruge vores klassiske biler?

    Det syntetisk fremstillede brændstof produceres når der alligevel er vind eller sol til overs og kan opbevares i tanke.
    Fremstillingen af batterier er til gengæld stærkt miljøbelastende og bruger knappe ressourcer.

    Er jeg helt galt på den?

    Svar
  2. Peter Plys Karlsen

    Næææh ikke helt galt på den

    Meget styres ikke af den enkelte – store lobbyister vinder oftest over små, selvom deres sag ikke er bedre…..bare spørg ChatGTP- kommende storlobbyist i det skjulte – foreløbig.

    Bryder mig ikke om algoritmestyringer – hverken i investerings – eller i det klassiske miljø….

    Svar
  3. Henning Hjorth

    Nej Jens!

    Du har fat i noget rigtigt!

    Men husk at mange ejere af el-biler tror at disse biler er miljørigtige! De er jo mest politisk korrekte! Elbiler er jo næsten ikke belagt med registreringsafgifter, for at lokke
    folk til at købe! Elbiler er jo også særdeles asociale! Selv med skatterabat er det ikke alle der har 3-4-5 hundrede tusinde til en bil!

    Man vælger ikke at medregne disse tonstunge køretøjers miljødyre produktion!
    Samtidig belaster det jo miljøet meget mere med de tunge køretøjer!

    Grøn strøm! Det er jo et udefinerbart udsagn! Du ved jo aldrig hvilken farve strømmen i din stikkontakt har! Det er jo nærmest som vinden blæser!

    There is nu substitute for cubic-inches, som de jo siger i USA!

    Go weekend

    Henning Hjorth

    Svar
  4. Carsten Goth

    I ‘22 var ca 53% af den danske strøm grøn ifølge Green Power Denmark. Resten produceredes således fra ‘ikke-grønne kilder’. Altså vil et mer-forbrug af strøm skulle dækkes fra samme ikke-grønne kilder. Et følge-argument vil derfor være, at en ny el-bil ikke kommer til at køre på grøn strøm. I hvert fald ifølge min logik….?
    Og så beklager jeg mit ikke-Viaretro agtige indlæg…

    Svar
  5. Michael S. Lund

    Sjov artikel @keld og tilmed positiv. Den siger jo, at interessen for klassiske biler vil være stigende!
    Men det giver ikke meget mening at ombygge klassiske biler til eldrift, dertil vil der stadig være for få, som samtidig ikke kører ret meget …

    Nej, jeg synes ikke du er gal på den @Jens . EU har jo netop i år besluttet, at der godt må produceres biler efter 1935 med forbrændingsmotor, hvis de kan køre på eFuel – og det kan sjovt nok både gamle Bentleyer og Porscher allerede …
    Klassiske biler med forbrændingsmotor kan køre videre så langt øjet rækker.

    Jeg er helt enig @carsten . Øges strømforbruget hurtigt, kan det øgede behov kun dækkes ved at skrue op for produktionen på de traditionelle elværker på den korte bane.

    Svar
  6. Holm

    Hmm, der har jo syntes at være en tendens til at interessen falder, når den generation der kan huske tingene fra deres barndom går bort. F.ex lommeure, Teknobiler, eller førkrigsklassikerbiler, der har været igennem et interesse- og prisfald. Det tror jeg også vil ske for 60’er bilerne. Og meget andet. Om 35 år vil Tesla’er, tidlige hybridbiler, sågar Nissan Juke :-) være klassikere. Mon det vil have den rette appeal? Vil det have et poblikum?

    Svar
  7. Sport

    Med e-fuel er jeg åndet lettet op. Det bliver selvfølgelig dyrt, men alternativet med at isætte en elmotor i en gammel bil – uff.
    Jeg tager ofte mig selv i at rulle ruden ned, hvis jeg holder/kører ved siden af en bil med en interessant motor. Lyden vil i alle fald for en tid være en væsetlig del, omend det nok er rigtigt, at det nok også vil forsvinde med tiden (så kan vi få en ny udfordring med vores gamle biler).
    At elbiler skulle være vejen frem forekommer også lidt pudsigt. De slider mere på vejene qua vægten, er dyrere at fremstille, kræver mange ressourcer osv. Jeg er ikke overbevist om, at regnestykket altid vil falde ud til el-bilernes fordel.
    Man kan jo heller ikke blive ved med at begunstige elbiler afgiftsmæsigt (hvor skal pengene komme fra?? når det ikke er over registreringsafgiften og de grønne afgifter at de bidrager). På den vis kunne man sige, at elbilerne tilføjer nye facetter til at være asocial – de andre betaler vejene etc for at elbilsejeren kan holde en grøn fane højt på et lidt tvivlsomt grundlag. Og når strøm så kun i beskedent omgang er “grøn”, så har fornuften vist forladt lokalet.

    Svar
  8. John Skov Larsen

    Nogle betragtninger:

    Hvis man som barn/ung vokser op med elbiler, tager kørekort i en Tesla, og ens første “bilkøb” bliver et mix mellem noget eldrevet delebil og en korttidsleasing uden noget tættere tilhørsforhold. Hvad er så sandsynligheden for at man anskaffer sig et mekanisk stykke hobby ? Nok ikke den store sandsynlighed.

    På den anden side: Når nu alle og enhver har en Tesla eller en kinesisk Build Your Dream, vil der altid være nogle som vil distancere sig fra masserne, og her vil noget med manuelt gear, karburator og lugten af benzin være livsstil i særklasse. Alene det at kunne køre en bil fra 1970 vil være noget særligt.

    Svar
  9. Tony Wawryk

    A fun article. I have occasionally been depressed by the prospects for our hobby – when I look at the ages of the people attending classic car events, I wonder where the next cohort of enthusiasts will come from when us older folk head to the classic car park in the sky – young people are generally conspicuous by their absence. This is a bigger issue I think than how we power our classics.
    I agree that converting classics to electric is a bad idea – in fact I have a feeling that electric cars in general will be the Betamax of motoring, and hold out hopes that a combination of e-fuels and hydrogen power will become more and more available and at reasonable prices. Porsche is already investing considerably in e-fuels, and they rarely make major errors of judgement.
    Meanwhile I intend to enjoy my classics as much as possible…

    Svar
  10. Michael B

    Det er sjovt som der er en total mangel på logik, blandt folk og politikere. For år tilbage snakkede alle om at fossilt brændstof var en begrænset ressurce, som snart ville ophøre. Så kom klimaproblematikken og der skulle findes på noget i stedet for fossilt brændstof, så vælger man at satse på elbiler, hvor en stor del af batteriet er af en endnu mere knap ressurce, og de stakkels mennesker, der bor i nærheden af en litihum mine skal bore dybere, og dybere for at finde nødvendigt vand til husholdningen og dyrebrug, da mængden af vand til at udvinde metallet er enormt. Hvorfor satser man ikke på Efuel fra starten, der kan man bruge CO2 fra atmosfæren og hydrogen, og strøm, og alt logistik fra tankstationer og rørledningerandet er allerede på plads. Hvis strømmen så kunne komme fra en lille grøn reaktor så ville meget bøvl være sparet.

    Svar
  11. Peter

    Haha, genialt at spørge AI om klassiske bilers fremtid, @Keld Jørgensen. Når man ser svarene, bør man dog ikke være bange for at AI overtager verdenen fra os almindelige mennesker, for svarene er vel ikke særligt intiligente?

    @Hnning Hjort: Jeg har hørt din talemåde om cubic-inches formuleret således. “There is no replacement for displacement”.

    Svar
  12. Claus Ebberfeld

    Det er også en lækker vogn, @claus-n.

    Angående resten, så tror jeg @tony-wawryk har ret i, at brændstoffet ikke er det største spørgsmål, men at det derimod er generationsskiftet fra os til de næste generationer. De to ting hænger selvfølgelig sammen, men jeg tænker at det med brændstoffet snart er løst og i hvert fald inden det andet.

    Sandsynlighed er et dejligt rationelt ord i denne sammenhæng, @john-skov-larsen, men mennesket er heldigvis ikke særligt rationelt. Så vidt jeg hurtigt lige kan læse mig til er der cirka 80.000 mennesker, der holder hest i Danmark. og nogle af dem har mere end een. De bruger i gennemsnit 50.000 kroner om året per hest. Det virker som noget man kan sammenligne med biler – bare dyrere og mere besværligt :-). Men alligevel trives heste som hobbydyr hundrede år efter, at heste blev overhalet af teknologien.

    Jeg glæder mig altid over at møde yngre og nytilkomne bil- og klassikerentusiaster, og der kommer altså nogle til. Men i forhold til at klassikerhobbyen i løbet af de seneste ti-tyve år vel næsten er rykket ind til kakkelbordene og blevet mainstream, så er det svært at tro på at den nuværende popularitet kan vare ved, når vi kan se, at der falder nogle fra i den ældste ende og at tilstrømningen af unge er noget fragmenteret.

    Men det er jo soleklart, at klassikere tilbyder noget, som nye biler ikke længere gør – uanset om de er elektriske eller ej, faktisk: Muligheden for at styre alting selv er noget, man snart må kigge i vejviseren efter – ligesom muligheden for at skrue på bilerne, eller sågar modificere dem. Hvor den ultimative hån selvfølgelig er ombygningen til el.

    Man skal ikke være ret intelligent for at kunne forstå, at det ikke rigtigt nytter noget – men jeg tror sådan set også bare, at dem der bygger klassikere om til el er de samme typder, der før i tiden lagde en to-liters Nord motor i deres Alfa i stedet for 1300’eren, en 911-motor i en Boble eller en smallblock i en Jaguar E og en Ferrari. Det er bare fordi man kan, og så hænger de heller ikke på gadehjørnerne så længe.

    Dén misforståelse synes jeg dog ikke vi skal promovere, men i stedet gøre mere ud af at fortælle om vugge-til-grav-princippet, om det bæredygtige i at bevare noget, der ER lavet samt ikke mindst de utvivlsomme dyder som klassiske biler byder på i form af køreglæde, æstetik og overordnet mentalt velvære som menneske – samt hvor lidt de egentlig kører og dermed udleder.

    I øvrigt er jeg enig med dig, @peter: Robottens udredning virker ikke særligt intelligent, men mere som et sammenskrab af kendte holdninger og meninger. Pudsigt nok nævner den jo ikke brændstofknaphed specifikt, og jeg kan nu ikke lade være med at tænke, om det er fordi det simpelthen ikke bliver en udfordring i fremtiden – eller om det er en forglemmelse?

    Eller den tredie mulighed: Robotten ved noget, som vi ikke ved…

    …Skynet, siger jeg bare.

    Jeg tror i øvrigt jeg deler en sund skepsis overfor algoritmerne med @peter-plys-karlsen.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.