Er Grand Touring død?
Det er meget apropos Michael S. Lunds billeder herunder, at jeg så sent som fredag havde en snak med en bilentusiast og -analytiker, der som et billede på den her udbredte idé om den perfekte tur i en særdeles kapabel rejsevogn med rigelige kræfter og komfort nævnte Hamburg til Monaco. Jeg tænkte lidt over det inden pessimismen fik mig til at spørge ham, om det ikke var mere en idé i sig selv eller om der faktisk er nogle, der stadig gør det den dag i dag?
Altså som ren transport. For at komme fra det ene sted til det andet, typisk fordi man skal noget. Vigtigt, nogle gange. Som forretning eller ferie. Det er jo en pragtfuld tanke.

Monteverdi High Speed er med 375 hestekræfter og en veritabel os af stil en vaskeægte luksus-GT.
Men nu er jeg selv i skrivende stund i Torino og overvejede ikke et sekund at køre. I det mindste overvejede jeg det ugen før til Stuttgart – men dér gjorde jeg heller ikke. Og jeg mener ellers ikke at jeg er pivet. Jeg HAR kørt til Monaco før – også i klassiker. Og til lignende breddegrader. Men når jeg tænker efter har der nogle gange været en pointe med, at jeg netop skulle køre i bil – eller partout ville. Og ofte har folk tænkt, at jeg var tosset at køre.

Jeg er i Italien. Med fly. Og nej, det her er ikke en GT, men den er fed alligevel.
Nu er en GT-mand selvfølgelig ligeglad med hvad andre tænker – men er han også ligeglad med det typisk øgede tidsforbrug ved en rigtig lang rejse i bil frem for fly? Betyder den øgede fleksibilitet stadig noget for ham? Findes han overhovedet mere? Det tænkte jeg en del over mens jeg skal se på flere biler, der kan køre meget hurtigt og meget langt med deres mange cylindre.
God weekend
Claus Ebberfeld


ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
- det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
- adgang til alt på ViaRETRO
- rabat på udvalgte varer
- garanteret godt selskab på nettet og i virkelighedens fem årlige arrangementer
- samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.
![]()
Når jorden ikke er nok
Tekst Michael Sehested Lund
Det er selvfølgelig klart, at alt, der drives frem af brølende motorer (i nogle tilfælde…), det være sig biler, fly og både, har netop det tilfælles. Det svarer jo præcis til de tre takker i Mercedes stjernen, så det blev forstået allerede for længe siden, hvad motorafficionados tænder på! Men emner kan altid betragtes fra forskellige vinkler, og én er samspillet mellem biler og fly, som jeg her vil se nærmere på.
I markedsføringen af forskellige bilmodeller gennem tiden har det været en almindelig brugt metode at placere bilen i nærheden af et fly, så der kan drysse lidt stjernestøv fra flyet over på den. I nogle tilfælde kan det skyldes, at bilmodellen er jævnt kedelig og har brug for at blive boostet lidt, mens det i andre tilfælde kan være for at motivere ejeren af (privat)flyet til at købe den pågældende bilmodel – det er jo altid godt at have noget passende at transportere Hermés-kufferterne i og helst lige hen til flytrappen (fotos BMW og Michael Sehested Lund)!
Apropos stjernestøv, beskæftiger vi os jo på ViaRETRO med noget fra ’i går eller forgårs’, hvor det vitterlig var fly, som næsten lige fra begyndelsen var noget, som tiltrak rige selfmade-forretningsmænd. I takt med rigdommen opstod et behov for, helt bogstaveligt, at hæve sig over jorden og betragte det hele ovenfra – nede på jorden er ikke nok! I dag er heller ikke flyene længere nok for de allerrigeste. Der må raketter til, så de kan forlade jordens atmosfære og bare et kort øjeblik se vores skrøbelige planet derude fra, hvis det da ikke drejer sig om at gøre det fra Mars!
Det kan til en vis grad også gå den modsatte vej, måske ligefrem en symbiose kan opstå … i hvert fald for eksemplerne med BMW og Porsche (fotos Tina Winther).
BMW producerede jo flymotorer og sandelig om ikke også Porsche havde ambitioner om at blive flymotorleverandør. I og for sig var ideen egentlig ikke så tosset, da boksermotorer i mindre fly er helt almindelige, og Porsche havde jo netop boksermotorer i programmet. Porsche startede allerede med det i 1950’erne med en variant af 356-motoren i 1,6 liter udgaven, men tog det op igen i 1981, hvor valget faldt på den 6-cylindrede boksermotor fra 911. Motoren, PFM 3200, var klar i 1985 og havde, som navnet indikerer, et slagvolumen på 3,2 liter. PFM 3200 fandtes i to udgaver: med og uden turbo med hhv. 210 og 240 hk. 911-motoren egnede sig, med sin tørsumpsmøring, godt til flybrug, ikke mindst i turboversionen. Men der var et par problemer:
- 911-motoren roterede alt for hurtigt; flypropeller drejer ikke hurtigere end som så, det var derfor nødvendigt med en høj udveksling mellem propel og krumtap. Til gengæld havde 911-motoren en høj ydelse i forhold til sit slagvolumen sammenlignet med de gængse flymotorer.
- Dette blev bare sat over styr ved, at 911-motoren havde et større kølebehov, derfor var det nødvendigt at bevare blæserkølingen, som ikke alene skulle køle cylindre og topstykker, men også motorolien.
911-motoren som flymotor blev derfor aldrig nogen større succes for Porsche, men den endte blandt andet i Mooney M20L flyet, der her ses på billederne – meget passende med en Porsche 917 parkeret foran (fotos Tina Winther).
Men det omvendte kan også forekomme, at en flymotor havner i en bil. Eksemplet er her W-motoren Napier Lion med 12 cylindre og et slagvolumen på beskedne 24 liter, som sidder i rekordbilen Napier-Railton fra 1933, der kan ses på Brooklands (fotos Michael Sehested Lund).
Med det som inspiration, vil jeg give ordet videre til jer og de fly/bilhistorier, I måtte have. Måske I har kørt lige hen til flytrappen i jeres SAAB, som jo også har noget med fly at gøre. Eller I kender til andre eksempler end Porsche PFM 3200, hvor en, i udgangspunktet, bilmotor ender som flymotor? Eller det omvendte, at en flymotor som Napier Lion havner i en bil.
![]()
Lancia D50 og meget, meget mere

Efter mange tilløb lykkede det mig endelig at besøge FCA Heritage Hub i Torino, og det var umagen værd. Et absolut fantastisk sted, for fortjener sin egen reportage i næste uge…eller engang.
![]()
Ugens Fund: 1981 Matra Murena V6 til 165.000 kroner
Dét her, det er et genialt fund, vil jeg bare sige. Med al den snak der har været på ViaRETRO i den seneste tid om alt muligt, så kommer her svaret på det hele i én bil – og det til forholdsmæssigt få penge. Det er bilen herunder:

Hvad siger manden? 165.000 kroner forholdsmæssigt få penge for en Murena? Det burde man næsten kunne få en Edition JPB for, som jeg skrev så begejstret om fra Paris. Måske. Men på nogle måder er den her faktisk federe – især som jeg skriver disse ord fra Italien. Vent og se!
Baggrunden er, at jeg på det seneste har jeg set en hulens masse af de såkaldte restomods, og faktisk kan lide mange af dem. Jojo, man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt. For ikke så længe siden var en lige-knap-færdig med Wankelmotoriseret og JDM-look-stylet Mazda 626 Coupé endda Ugens Fund her på ViaRETRO. Dén fik meget kritik for ikke at have papirerne i orden.
Men voilá, Ugens Fund-Murenaen er svaret på det hele: Den har en Alfa Romeo V-motor og er godkendt med den. Sådan! Hvad vil man mere?

Det er et flot syn – og overraskende bag i en Murena. Men den er godkendt med det og ejeren har haft bilen i næsten tyve år.
Karosseriet er (som set i profil herover) derimod nærmest slet ikke stylet – og sådan skal det efter min mening være med en Murena, der efter min mening ikke kan blive pænere end ab fabrik. Motoren er en af bilverdenens store klassiske maskiner, den såkaldte Busso. Hvis jeg skal være helt ærlig undrer jeg mig lidt over valget, da Frankrig som bekendt har deres egen national-V6’er, men OK: Alfaen lyder bedre og har også lidt mere kraft, især som 3-liters i denne, hvor den skulle yde 184 hestekræfter.
Så her har vi faktisk et rigtigt godt bud på svaret på alt. Ejeren har haft bilen siden 2006 og der står i annoncen udtrykkeligt at han stadig elsker den efter alle de år. Derudover er den ikke så detaljeret, men jeg læser mellem linierne, at den må fungere fornuftigt. Jeg ville gerne vide mere om bremser og undervogn og køreegenskaber og gearing og så videre – men må indrømme, at jeg ser mange positive takter i dette lidt skøre projekt. Dén ville jeg gerne køre til Le Mans Classic i til sommer – hvad siger I?
Tak for tip til Ronald Dijkstra. Find annoncen hér: Matra Murena V6
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
Abarth

Vi skulle lige have et foto mere fra Heritage Hub, hvor moralen er, at tuning ikke er noget nyt. Denne grønne Abarth forrest skulle være den allerførste af slagsen og derfra blev det jo kun vildere og vildere. En af museets styrker er helt klart motorsporten – som man aner i baggrunden. Mere om det senere, som sagt.
![]()
Ugens dårlige nyhed: Copenhagen Historic Grand Prix væk fra Bellahøj
Man kunne i går læse på forskellige uofficielle kanaler, at i år bliver sidste gang for det gode gamle københavnske byløb. Det var imidlertid baseret på en nyhed på DR.dk, og journalistens ordlyd er som følger.
For i aftes vedtog et flertal på Københavns Rådhus, at der skal opføres faste bump og trafikheller på veje i området.
Og det gør det umuligt for Copenhagen Historic Grand Prix at afholde racerløbet i området, vurderer kommunen.
Det læser jeg ikke som et endegyldigt dødsstød.
Og selv hvis det er for Bellahøjlokationen – jamen, så kunne man måske forestille sig en ny lokation? Bevares, jeg er med på, at motorsporten i Danmark ikke har nemme kår og at der blæser vinde, der decideret vil have det skønne svineri stoppet. Men efter min bedste overbevisning er der igennem årene bygget alt for meget goodwill op her til at smide det ud med badevandet.
Selve banen og lokationen ved Bellahøj er ikke grundstenen for Copenhagen Historic Grand Prix, så mens jeg ikke vil sige at jeg er optimistisk, så mener jeg heller ikke man kan afskrive patienten som død endnu.
Og mens vi venter på augustweekenden endnu engang, så kan vi da lige gense den officielle aftermovie fra sidset år – det er ægte retro:
![]()

Jeg kan ikke rigtig bidrage med flere eksempler på motorer, der har været lagt i både fly og biler. Men jeg kan godt blive lidt misundelig på adgangen til service af motoren i Mooney M20L. Tænk sig at kunne inspicere blandt andet fuel lines og sågar skifte dem uden foregående engine out aktivitet. Det må være rart !
Forudgående var nok det mere korrekte ordvalg…
Grand Touring længe leve
Der er intet, der kan konkurrere med en ferielangtur i en ordentlig GT !
Fly er meget overvurderet. I 1983 skulle jeg til et besøg hos Landis & Gyr i Schweiz. Turen gik hjemme fra Morud på fyn til Billund og herfra indenrigsfly til Kastrup. Derefter med Swissair til Zurich hvor vi blev afhentet af en bus og kørt til vores hotel i Luzern. Jeg havde 1 måned tidligere kørt turen i min daværende Alfetta GTV 2.0.
I bil tog det kun 1/2 time længere, men vi var selv herre over tidsplanen.
Tænk på al spildtiden ved flyrejser! Tænk på spildtiden ved at få udleveret og afleveret lejebil, og på tiden der går til booking! Jeg ved godt at det selvfølgelig betyder noget hvis man bor på Amager, men ellers skal man virkelig op på længere distancer før flyet dur som et reelt alternativ.
@jens-G, jeg er slet ikke uenig: Derfor kører jeg stort set altid, når turen går til Düsseldorf, Bruxelles, Stockholm og den slags steder. Men Monaco er alligevel lidt en anden snak, og det er længe siden jeg er kørt dertil. Næste lange tur jeg ved der kommer bliver Le Mans Classic til sommer – og ja, der SKAL man af mange gode grunde køre klassiker.
Om GT manden stadig eksisterer? Måske?
At jeg til hverdag kører i en benzindrevet Coupé er et bevidst valg for at holde GT manden i live mod bølgen af SUV og/eller elbiler.
Jeg ved så ikke om jeg kan kaldes GT mand når det er en Renault og ikke en Aston Martin.
Jeg har brugt Coupén til at køre på kundebesøg 9 timer nede i Tyskland, men jeg har ikke været i Monaco med den.
Det skyldes den pukkelryggede. Jeg har tidligere kørt til Nice, Cannes, Monaco, Milano, Pisa og Venedig i bil, men det har været med hele familien, så i Sportswagon i stedet for Coupé. Jeg drømmer om at blive en rigtig GT mand, når børnene ikke længere vil med.
Den Murena er spændende, med en af verdens mest legendariske motorer, men en italiensk motor i en Fransk bil?
Da jeg som dreng sad på værelset og ventede på at internettet skulle blive opfundet, måtte jeg læse i bilblade af papir. Jeg kan huske da Bilen Motor og Sport introducerede Murena. Jeg var vil med den, så meget at jeg var i tvivl om jeg en gang skulle købe den eller mine drømmes Jaguar E-type. De kostede vist det samme. Det blev så en E-type…
FCA heritage Hub, hvilket ucharmerende navn til et charmerende sted?
Men fedt der var en FCA eller Stellantis D50!
Man bliver vel mere bekvemlig med tiden, så trang til touring gør sig mere tilsigende end bilen hvor man overbeviser sig selv om at man blot lige skal krampe sig derind, så er alt godt.
Med en V8 centermotor og manuelt gear, så nyder jeg de lange stræk i min “gamle” R8’er.
Den er ikke hurtig efter dagens målestok, men den er overbevisende nok og en marchhastighed på 150, er nærmest som at flyve.
Aston Martin er vel et af verdens førende GT-mærker overhovedet, men i min optik er GT-begrebet nærmest uafhængigt af nation, @ole-wichmann. Og fransk er altid godt :-)
Der findes mange modificerede bil motorer i Experimental fly (måske bedre kendt som “hjemmebyggede fly”)
F.eks. luftkølede VW, Subaru boxer, forskellige LS3 & LS4.
Af certificerede flymotorer, der var baseret på bilmotorer har f.eks. Diamond brugt Thielert motorer der var oprindelig var fra Mercedes A diesel.
Og Limbach er baseret VW luftkølet
Angående Porsche og flymotorer, kan jeg anbefale denne bog :
https://www.porsche-aviation-book.com/en/?srsltid=AfmBOooP4R_CH6_hCjUpxBAddZA15O_vpNTofi4TWwAOFsNwxtwzk7M5
Og på Prototyp museet i Hamborg ses flere Porsche flymotorer
Jeg holder stadig liv i GT`en 😎
Da jeg var erhvervsaktiv, var jeg i Dusseldorf området min. en gang pr. måned, jeg kørte altid i bil, alene friheden til at køre hjem når møderne var slut (og heller ikke før), kan fly ikke konkurrere med🏎️
En kobling ml bil og luftfart, Kolstrups Rotrex Supercharger bruges, eller har været forsøgt brugt (kender ikke udfaldet), til at justere på indsugningsluften for nogen modeller helikoptere, så de flyver mere sikkert i forskellige højder.
Er de nyere Bentley coupe-modeller ikke ren GT? Og de har jo solgt pænt, så GT-manden må vel leve derude.
Personligt overvejer jeg meget en XK8 som daglig sommerbil. Den rolle udfyldes pt. af en Boxster 986. Nu har jeg ikke (endnu) sat mig hulens meget ind i XK8, men den må da med v8, 4.0 liter og automat være en GT. I hvert fald meget mere end en 986. Tja, med blik på 986’erens stigende popularitet står pengene nok bedre i den end en XK8, men når cpr-nummeret efterhånden vidner om en alder tættere på 50 end 40, trækker det der GT-halløj.
Så jo @Claus Ebberfeld …vi GT-folk findes. Vi er bare mere stille og afdæmpede end sportsvogns-folket.
Vi er for højrøvede og snobbede til at gøre væsen af os. Og da vi aldrig vil ses med en fransk hotdog på Q8, ser man os ikke ofte.
Fly er vel efterhånden udskammet som de dekadentes ego-transport, for forurenede og brændstofslugende i disse tider, hvor vi skal værne om kloden? Så jeg tænker ikke længere at de private jetfly egner sig til markedsføring af mindre dekadente produkter? Der foregår jo jævnligt en udskamning af overklassens brug af jetfly og helikoptere. Så de smarte holder lav profil, og sniger sig til Monaco i en lavtflyvende og mere diskret benzinbil. Jaguar XJS (50 år i år!) eller lignende vogntøj…
Den Murena bliver da løftet gevaldigt med den Busso motor. Men jeg tænker at jeg vil hellere have en Alfa Romeo med den i. (Jeg er endnu ikke hoppet med på Restomod vognen 🙃
Mange biler smykker sig med betegnelsen “Sportsvogn”, men snart sniger kompromisser sig ind og reducerer den totale køreoplevelse. Støjdæmpning gør køreoplevelsen mere komfortabel, men tilføjer samtidig nogle ekstra kg.
Min Lotus Turbo Esprit vil man umiddelbart betragte som en sportsvogn par excellence, men det er faktisk en bedre GT. Noget som Harry Metcalfe også pointerer i sin tur fra England ned gennem Europa til alperne – se den på YouTube.
Et andet eksempel er Porsche 924 turbo. Den er forberedt til narrestreger med 928-bremser og racer-5-trins-gearkasse. Men det er en fremragende GT med lidt træg styring.
Jeg prøvede en Maserati MC20. Fabelagtige præstationer. Også det er en fremragende GT (for én person).
Konklusion. Det er ikke præstationerne alene, der skaber en sportsvogn. Det er køreoplevelsen.
Min bedste sportsvogn – Lotus Elise med optimeret undervogn og motor. Så starter det sjove.
Stig du kan bare tage høreværn på, det er meget brugt indenfor i nogle fly o.lign for at kunne tale sammen.
Biler med flymotorer? Hvad jeg sådan lige kan komme på er der Fiat Mephistopheles, Brutus nede fra Technikmuseum Sinsheim und Speyer og den dér Darracq der altid deltager på Goodwood. Fiat S76 ‘Beast of Turin’ har jo en kæmpemotor – men om den kommer fra et fly aner jeg ikke. Der er også nogle Bentleys ombyggede med flymotorer – og sikkert en del andre man ikke lige kender til.
Man kan jo også gå ned til 1:32 …..JOP
Jeg ved nu ikke rigtig med den Murena…
Kan godt se der er lagt mange penge i den, og den ser godt ud. Men en fremmed motor er no go i min verden. En Mi16-motor havde været bedre, så var det mere blevet i familien, også selvom Stellantis osv.
Jeg ville aldrig købe den pga. motoren, som kan være nok så lækker.
@soren-w har ret i, at vi lever i en tid med flyskam og især, når det gælder private jets. Men heldigvis handler ViaRETRO jo om tiden, som er gået, så det er bare at give den fuld gas.
Moderne passagerfly er faktisk ikke så slemme i sig selv, når det kommer til udslip af det ene og det andet per passager. Problemet er høj trafikintensitet.
Flyvning som hobby er udgør lidt samme problematik (eller mangel på samme) som med klassiske biler. I dag findes der flere letvægtsfly med bl.a. motorer fra Rotax.
GT bil eller ej…. Har DU en bil der kan køre til Le Mans Classic i starten af Juli, og har du lyst til at have en allerede tilmeldt , og meget flink, co-driver med på turen til at dele bilens udgifter frem og tilbage, så har jeg booket hotel baneadgang og spisested…. Vi bliver så 4 biler og 8 mand i alt. GT ( Gordious Tour)oplevelsen starter med at du ringer 23732126 hvis du vil høre mere, og du vil ogs komme til at prøve at køre GT bil…. Kh. M.
@soren-w, angående den med at “Fly er vel efterhånden udskammet som de dekadentes ego-transport”: Jeg ser det på nogle måder stik modsat – at fly er de fattiges valg, så de hurtigt kan komme til Dubai eller Tyrkiet eller Spanien på en uges budgetferie. Mens kun en ægte GT-mand har det overskud af tid og penge (og mentalt) for at køre hele vejen og indtage rejseoplevelsen med alle sanser. Slow food versus fast food.
Bilv ved med det, @henrik-kusk! Og kom i gang med det, @skaanning! Så kommer I jo i øvrigt i familie, på en måde…
Nå, så begynder facen fra sidste forår igen! Er det kun mig, der er ude for det her? Altsammen i respekt selvfølgelig…🙃
…og jeg har naturligvis betalt!
AArgh, @soren-w: Ja, det kører stadig på ægte håndholdt vis. Jeg er jo ellers meget fortaler for det manuelle, men lige i det her tilfælde det er bare træls. Skal nok komme efter det!
@ce, så må du også gerne sende min betaling videre i systemet. Betalt 1. januar, i fald du skal scrolle lidt langt tilbage. ;-)