Register

nine + five =

A password will be e-mailed to you.

Den lille forskel

Dagens to biler deler koncept, og mens den ene blev en succes var den anden nærmest en fiasko.

Jeg er på vej hjem fra Le Mans Classic og skal nok (eller måske nogen opfatter det som en trussel!) skrive mere om dette fantastiske arrangement: Jeg er nærmest overmæt af indtryk, og der er masser at fordøje og tænke videre over. Såsom dagens lille intermezzo mellen Sunbeam Tiger coupé og AC Cobra “Daytona” Coupé.

De to biler stod side om side på startgridden, og mens jeg har set begge modellerne før, så blev det lige dér meget tydeligt, at de er to alen ud af et stykke. Men at de ikke huskes således. Resultaterne i deres respektive motorsportkarrierer forklarer det egentlig ret godt: Begge debuterede i 1964, og mens Cobraen vandt utallige løb og mest berømt slog Ferrari GTO og dermed blev verdensmester året året, så gennemførte Tiger Coupé ikke det løb den var bygget til – Le Mans i 1964. Og så var dét eventyr slut, faktisk. 

Den udgik af Le Mans i 1964.

Men tænk engang over hvor ens de to biler egentlig er på papiret. Begge er lukkede racerudgaver af en åben gadebil – af samme årsag også, nemlig aerodynamik. Begge har Ford smallblock-V8’eren. Begge er blevet til på foranledning af Carroll Shelby. Begge har navne fra dyreriget (!). Begge er virkelig sjældne – der blev bygget tre Tigers og seks Cobraer. Begge kørte Le Mans i 1964. 

Den vandt sin klasse på Le Mans i 1964.

Forskellen er således “bare”, at Cobraen var en sublim racerbil, mens Tigeren var en fiasko. OK, der er måske også et element af æstetik i det, da Cobra coupéens linier er noget mere vellykkede også. Selvom det næppe er det alene, og jeg synes faktisk Tiger coupéen har sin egen brutale charme også. Men alt det løb igennem mit hoved, da jeg så dem stå side om side der på gridden. En situation, som man virkelig ikke ser hver dag, og bare éen af de ting der gør at jeg igen må understrege, at man skal opleve Le Mans Classic mindst een gang i sin bilentusiastkarriere. 

Det store spørgsmål er selvfølgelig også hvorfor den ene duede og den anden ikke: Dét kan nok nærmest koges ned til, at Shelby tjente flere penge på Ford og at amerikanerne også var mere dedikerede til projektet end Sunbeam og Rootesgruppen, hvor Tigeren i forvejen var lidt det sorte får. Som sagt er de to bilers koncept absolut ens, men under overfladen er der meget mere arbejde, teknik, test og optimering af den oprindelige Cobra i “Daytona”-coupéen, og det er derfor den blev en succes og efterfølgende en legende – Cobraen der slog Ferrarien. 

Udgangspunktet for “Daytona” var den åbne Cobra, men der er flere forskelle mellem de to end man lige skulle tro.

Dér på gridden fik jeg således den kætterske tanke, at måske det eneste punkt, hvor den konkrete Tiger kunne stikke den konkrete Cobra – er originalitet. Ja, for jeg nægter at tro på, at den flotte AC Cobra “Daytona” Coupé var original, da værdien af de seks oprindeligt byggede i dag er stratosfærisk. Bevares, en ægte racer-Tiger-coupé er nok heller ikke peanuts, men den vil helt bestemt virke sådan i forhold til Daytonaen. 

Cobraen slog denne berømte model, og det gjorde den selv til legende.

Nå, jeg skal videre nordover – mens jeg filosoferer mere over tilværelsen, kigger flere biler, nyder min Alpina og generelt bare livet med biler. Kør, for pokker!

12 kommentarer

  1. Soren W

    Det er en aftale. Vi kører også. I lidt mere adstadigt tempo. Vi er havnet i surf miljøet i Klitmøller, hvor bussen rigtigt kommer til sin ret med sin historie, hvoraf de 25 første år var på Hawaii. Er kun lidt misundelig på LeMans turen, for heroppe surfer vi…

    Svar
  2. Kai

    Som jeg husker historien, så var designet ikke særlig designet, det var bare noget ?? (Peter Brock, måske?) lige klaskede sammen. Derfor var der også store forskelle på de forskellige biler.
    Fortæl mig endeligt hvis jeg tager fejl.
    PS. Var det ikke en Tiger, Niels Abild Kapelmesteren altid skrev om, der næsten kunne accelerere fra et rumskib?

    Svar
  3. Jon Johanson

    Hej Claus
    Fin reportage, var selv til classic lemans
    Og er stadig i en rus over de flotte sjældne og dyre biler som var der. Så dig godt gå og tage billeder i opmarchen.
    Angående cobra daytonaerne så sagde den engelske kommentator at det var de originale 3 som racede i 1964 så det håber jeg passer . Keep op the good work

    Svar
  4. westmus

    Mon ikke det langt hen ad vejen var fordi Shelby havde de rigtige folk der kunne få tingene til at fungere stabilt? GT 40 kom jo også først til at fungere ordentlig efter den var blevet modificeret af amerikanerne. Den rent engelske første udgave var noget skrammel som vist ikke formåede at gennemføre et eneste løb. Hos Shelby havde man jo den fordel at chefen selv havde en baggrund som professionel racerkører, så han har nok haft en ret god forståelse for hvad der skulle til hvis man hvis skulle bygge en driftssikker og konkurrencedygtig racerbil.

    Svar
  5. Michael Valentiner-Branth

    Jamen vi har således fulgt Hr Redacteur’s opfordring og er kørt (VIDERE) efter LMC hvor vi også fornøjede os med at køre 2 omgange på selve banen medens vi var der, for herefter at stævne mod Reims for at photo shoote et par bilen ved den gamle start mål opløbsstrækning, for efterfølgende at køre til Lausanne hvor jeg genså det gamle Chalet mine forældre slæbte mig ned til i alle mine skoleferier, vi mødte den gamle nabo der fortsat puslede med hans 3 Traction Avant bl a 2 stk 11’ere, nå men videre ned gennem Rhome dalen og op til Furka passet hvor vi tog biltoget gennem bjerget, for vi ville så nødigt forveksles med James Bond ved James Bond Straße skiltet på passets nordlige side under nedkørslen….
    Hehe, Got You there, nej selvfølgelig tog vi ikke toget, flere af sitets Redatører her, siger vi skal KØRE, så selvfølgelig gjorde vi det, op over toppen gennem alle 17 hairpins und der obligatorische look alike photo, når vi nu engang kører i en model der ligner lidt for godt….
    Nå men efter lidt frisktappet Schweizisk ko mælk der var mindre end en halv time gammel kørte vi ind i Devils Creek slugten mellem foden af Furka og nabo bjerget og er vågnet ved værelses udsigt til den stedlige Fletcher spids her til morgen nu…
    Så der er intet der tynger humøret, andet end styretøjet, hvor jeg mistænker servo remmen til at have lagt sig tilpas oppe ved køerne vi hilste på i går aftes…. Så nu kører vi videre, op til den lille garage og ser på det….

    Svar
  6. stefan

    @Michael Valentiner-Branth sikke dog et hundeliv 🙂
    Jeg sidder i regnvejr i en campingvogn og overvejer, hvornår det er tid til et smut efter lidt morgenmad. Der er 800m jeg tænker at tilbagelægge til fods. At starte bilen op for det er vel lidt voldsomt, når nu man er på camping..

    Svar
  7. Claus Ebberfeld

    Godt gået, @michael-valentiner-branth: Jeg kom selv hjem i går aftes, og dén lækre omvej var der desværre ikke rigtigt tid til. Men det I har gang i der lyder da helt rigtigt! Mind mig lige om at jeg skylder for frokost!

    @westmus, joeh, det tror jeg der er en hel del om. Men han var jo egentlig med i begge projekter, så jeg tror også de større kunstneriske friheder han og teamet tog i (ny-)konstruktionen af Daytona Coupé tæller rigtigt tungt.

    @jon-johanson, min rus holder skam også stadig, og der kommer mange flere historier fra Le Mans Classic.

    Svar
  8. Anders Bilidt

    Findes der et bedre historisk motorsports event end Le Mans Classic? Jeg tror det faktisk ikke.

    Claus, både Tiger og Cobra Daytona er jo ganske fabelagtige. Og ja, Cobraen slår jo nok Tigeren på enhver tænkelig målestok. Pudsigt er det så, at da jeg selv stod der og beundrede disse to brutale V8 coupéer, så var det helt klart Tigeren som gjorde mig mest blød i knæene. Pyha… den er bare rå og voldsom!

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.