• In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Volvo Herregårdsvogn vs. Peugeot Break Tænker de fleste ikke Volvo, når man n […] Vis

    Som er tyve år nyere og tyve gange mindre, @alfahahn :-). Men OK, den fandtes med seks cylindre og ER pænere, helt enig. Men den er så også fra en periode, hvor stationscars ikke handlede om at være praktiske mere.

    @Jacob-von-Wildenradt, det er jo sjovt som selve franskheden også er en fordel fremfor svenskhed, men jeg er enig. Især fordi…[Læs mere]

  • Volvo Herregårdsvogn vs. Peugeot Break Tænker de fleste ikke Volvo, når man n […]

    • Jeg tager en tur med båden :-) når jeg nu ikke kan vælge den pæneste “stationwagon”, som på italiensk er en Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon.

    • Helt klart Peugeot’en :-)

      .. og så er 505 vel den “sidste rigtige Peugeot” bygget før der skulle deles stumper med Citroen.

      Jeg har haft mange Peugeot som firmabiler, men desværre altid de nyere generationer med forhjulstræk – også dejlige biler; men de oprindelige 404, 505, 604 og 505 havde bare en følelse af robusthed over mekanikken.

      I mange år kørte mine forældre 604, fantastisk bil der blot sloges lidt med rust.

      Så en flot 505 kunne være et godt bud på en franskmand i garagen :-)

    • Som er tyve år nyere og tyve gange mindre, @alfahahn :-). Men OK, den fandtes med seks cylindre og ER pænere, helt enig. Men den er så også fra en periode, hvor stationscars ikke handlede om at være praktiske mere.

      @Jacob-von-Wildenradt, det er jo sjovt som selve franskheden også er en fordel fremfor svenskhed, men jeg er enig. Især fordi Peugeot forstod at undgå at franskheden kammede over – ligesom hos Citroën, hvor deres Break ikke havde samme formskønhed som sedanudgaverne.

    • Jeg tager den, nogen faktisk har gidet at lave bagdørsrammer, der passer til :-D
      Synes også jeg kan huske noget med at Break’en havde dobbeltfjedre.. Og nyd også de dejlige Michelindæk på tegningen!

    • @jacob356
      Det ligner et differentiale fra en baghjulstrukken vogn. Er du ikke længere tilbage end 505?

    • … jeg taget det i mig. 505 var baghjulstrukken. Det havde jeg ikke gættet – og med tromlebremser bagtil. Det lyder som en veltjent konstruktion….

    • tager…

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 533 Messetid: Vi flokkes til Mekka eller lige […] Vis

    Ja, @sport: Den var på A6G-platform og jeg ELSKEDE den. Den var i dag blevet kåret til “Best of Show” og det synes jeg er fortjent.

    Men jeg kan faktisk godt forestille mig, at den slags også falder i pris. Mens jeg stod og faldt i svime over formen, historien, motoren med 170 heste, vægten under 800 kilo og topfarten på over 230 km/t så spurg…[Læs mere]

  • In reply to: Tony Wawryk wrote a new post The NEC Classic – still big! The onset of shorter days and longer nights means the […] Vis

    No worries, it is all used up now, @paul – running on empty. I am glad you notice the difference between sarcasm and offensive. Now we can get back to the cars, surely.

  • In reply to: Tony Wawryk wrote a new post The NEC Classic – still big! The onset of shorter days and longer nights means the […] Vis

    Wow, @michelle must surely be the bookkeeper of the XJ40 Register – or maybe the bouncer? I was glad to read that the cars on the stand were better than her attitude though and that Tony visited to document this – I am not sure I would dare if Michelle was around :-).

    The mistake is indeed corrected now. Next up I need to find some thorn…[Læs mere]

  • In reply to: Tony Wawryk wrote a new post The NEC Classic – still big! The onset of shorter days and longer nights means the […] Vis

    The Prelude! Ohh, yes – and the colour is perfect too. Or the Monza on crossspokes. And the Droop Snoot. Yes please.

    That the Montego was anything special in Estate form has absolutely escaped me so far – and looking at your photo it sort of still does. But then I always liked the “ordinary” Montego and in MG form, even without the Turbo, it…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 532 Halvtredserne? Nej, den er vist god nok: Det interesserer  […] Vis

    @sune, det første klip kunne jeg ikke se færdigt, men det andet klip er da en fin lille musikting (for slet ikke at tale om din familiehistorie med mærket: Smukt!).

    Men een ting skal Ida Wenøe lige lære: Man skyder ikke folk IMENS de ligger i ens eget bagagerum – det er FØR eller EFTER og det er da børnelærdom. Dén her metode kan give utæt hydraulik!

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 532 Halvtredserne? Nej, den er vist god nok: Det interesserer  […] Vis

    Det er jeg med på, @stefan: Min pointe var bare, at teknologien ikke siger alt om en bil – ejheller hvad den kan i praksis. Der er alle mulige andre tilsyneladende uvigtige ting, der faktisk er afgørende alligevel – og design er jo een af dem. Dér må man sige CX scorer højt. Og så er den jo den der affjedring.

    Havde den bare fået seks cylind…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Verdens fedeste Peerless! Desværre er den ubetalelig. Eller […] Vis

    @jewer, det er ved nærmere eftertanke længe siden at jeg HAR set en SLR – Dog ikke femten år! Mener der var en på Goodwood Revival for et par år siden. Det er stadig væk den flotteste bil Morgan har lavet (eller ikke har lavet…alt efter hvordan man tolker den…)

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Verdens fedeste Peerless! Desværre er den ubetalelig. Eller […] Vis

    Ja, Francorchamps er jo også pligtpensum for Triumph-folk, @niels-v, så den kendte jeg godt – tror endda jeg så een (eller en replika?!) på en messe for nogle år siden. Meeen – selvom den måske var velsignet af Triumph og selvfølgelig baseret på en Triumph så var det jo en meget lokal ting bygget af importøren og jeg mener ikke de kunne købes på…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 532 Halvtredserne? Nej, den er vist god nok: Det interesserer  […] Vis

    Mon ikke en CX er mere komfortabel, @stefan :-)? Og så må du jo ikke glemme at CX er fransk og dermed per definition mere avantgarde. Du sammenligner Tartare de boeuf med en Hamburger, gør du :-). Men ja, motoren i din er meget federe.

    @njal, meget enig: Der lå meget Citroën i interiøret, og det var vel den Xantia hvis design jeg skrev begej…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post One-off onsdag: Toyota CAL-1 En Supra med svigermorbagsæde! Hvad er der lige IKKE at […] Vis

    And then there is the price, @tony-wawryk: More than 10K is not insignificant for a Felicia. It better has to be a lut of Fun!

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Verdens fedeste Peerless! Desværre er den ubetalelig. Eller […] Vis

    Jeg forstår hvad du mener, @niels-v, selvom jeg aldrig ville gå den vej – og ende med fire ret ens biler. Eller fem, for du skulle vel også have en original Triumph i den samling?

    Alle de nævnte har selvfølgelig også tidligt været på min radar af selvsamme årsag – de var Triumphbaserede. Men selv har jeg altid syntes, at netop Peerless…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Verdens fedeste Peerless! Desværre er den ubetalelig. Eller […] Vis

    Fuldstændigt korrekt altsammen, @henning-hjorth – og jeg har også set et par stykker, hvilket ikke giver mig mindre lyst: Det er faktisk en helstøbt bil, sådan en Peerless. Mit problem er bare, at jeg husker den hvide jeg så på Spa (tror jeg det var) til godt 10.000 Euro og derfor har lidt svært ved at goutere 224.000 Euro.

    Også selvom farven…[Læs mere]

  • Verdens fedeste Peerless! Desværre er den ubetalelig. Eller […]

    • En fantastisk flot GT bil! Har set et par stykker i den virkelige verden!
      Blev , så vidt jeg husker, også produceret under navnet Warwick!
      Der blev vidst nok også produceret et par stykker med den fine lille alu-v8 fra Buick! Denne motor kender vi jo særdeles godt i den senere Rover version!

      Hilsen og go weekend!
      Henning Hjorth

    • Fuldstændigt korrekt altsammen, @henning-hjorth – og jeg har også set et par stykker, hvilket ikke giver mig mindre lyst: Det er faktisk en helstøbt bil, sådan en Peerless. Mit problem er bare, at jeg husker den hvide jeg så på Spa (tror jeg det var) til godt 10.000 Euro og derfor har lidt svært ved at goutere 224.000 Euro.

      Også selvom farven er MEGET bedre end hvid!

    • @ce Jeg tænkte slet ikke over det var en henvisning til 50’er årgangen. Jeg tog bare selv en kommentator pause i går.
      Absolut en fed bil, og endnu federe med de kølehuller bagerst i forskærmen.
      Lidt sænkning osv.
      Men som du er inde på er prisen nok i almindelighed afgørende for salgbarheden. Og her bliver den nok for dyr et bekenskab for ikke millionærer.
      Men helt sikkert en fed ‘eller kan laves til’ en fed øse, som tyskeren!

    • @Niels V – Triumph SLR! Den er jeg s’gu aldrig stødt på før. Jeg guglede efter den – og da jeg så et billede af den tænkte jeg at det da var en Morgan SLR. Guglede lidt videre og fandt ud af sammenhængen:>). Alle tre Morgan SLR var til stede ved Spa 6 Hours tilbage i 2007 eller 2008.

    • Jeg forstår hvad du mener, @niels-v, selvom jeg aldrig ville gå den vej – og ende med fire ret ens biler. Eller fem, for du skulle vel også have en original Triumph i den samling?

      Alle de nævnte har selvfølgelig også tidligt været på min radar af selvsamme årsag – de var Triumphbaserede. Men selv har jeg altid syntes, at netop Peerless var den kloge i den sammenhæng: Swallow Doretti var først, men faldt jo netop i fælden med at lave en bil, der var alt for tæt på udgangspunktet – men meget dyrere. Nu lavede Triumph aldrig en coupé af TR, men alligevel mener jeg det samme kan siges om Italia. SLR er lidt en anden historie – og ja, sådan een vil jeg også gerne have! Hvis jeg ikke husker meget galt mødte jeg såmænd @jewer til det omtalte Spa Six Hours?!!?

      I og med at Peerless var tidligt ude, brugte glasfiberen til deres fordel og lavede en firepersoners sportsvogn ud af TR’eren så synes jeg faktisk de var bedst rustet til at få succes: Deres produkt var ikke dumt. Altså for 1957.

    • @ce – vi mødte/snakkede med hinanden første gang til en julefrokost hos Jørgen i december 2007. Jeg var til Spa 6 hours både i 2007 og 2008 og kan simpelthen ikke huske om det var var det ene eller det andet år de tre eksisterende Morgan SLR var tilstede – eller om de sågar var der begge år.

    • @ce – …..ved nærmere eftertanke må det have været 2007? Vi snakkede for nogle år siden om, at det da egentlig var mærkeligt at vi ikke lige havde snakket til Spa 6 Hours 2007…..indtil vi fandt ud af at vi da ikke kendte hinanden på det tidspunkt:>)

    • Peerless’s (or should that be Peerlesses?) show up occasionally at classic events here in the UK, but not often – four of them (of c.50 that survive) turned up at the Chiltern Hills Rally that went to back in May 2019 – here’s two of them. I like them, and the German restoration is stunning, but as you say, the seller will wait a very long time for his EUR224,000…

      Some of the other cars mentioned in the discussion are also very cool – the Triumph Italia is exceptionally pretty, and the Morgan SLR is for me a car the company should have made – I wrote a piece about it in the international edition of ViaRETRO – https://viaretro.com/2021/02/should-morgan-have-produced-the-slr-as-a-road-car/

    • Ja, Francorchamps er jo også pligtpensum for Triumph-folk, @niels-v, så den kendte jeg godt – tror endda jeg så een (eller en replika?!) på en messe for nogle år siden. Meeen – selvom den måske var velsignet af Triumph og selvfølgelig baseret på en Triumph så var det jo en meget lokal ting bygget af importøren og jeg mener ikke de kunne købes på andre markeder end i Belgien? I dag er de selvfølgelig spredt ud over verden, fordi de er så sjældne – men dengang.

      Jeg kan egentligt godt lide dens design, men det er jo mest fordi jeg kan lide en TR2
      – og det er den jo. Sjældent har man set nogen slippe SÅ nemt om ved et bildesign, og jeg synes samtlige de andre nævnte er lykkedes bedre med at tilføje noget til ophavet.

      TWO Peerless besides each other is a rare sight, @tony-wawryk. Both show that very modern low stance that I quite like on them – the battleship grey one is particularly pleasing I think.

    • @jewer, det er ved nærmere eftertanke længe siden at jeg HAR set en SLR – Dog ikke femten år! Mener der var en på Goodwood Revival for et par år siden. Det er stadig væk den flotteste bil Morgan har lavet (eller ikke har lavet…alt efter hvordan man tolker den…)

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post One-off onsdag: Toyota CAL-1 En Supra med svigermorbagsæde! Hvad er der lige IKKE at […] Vis

    Nemlig, @giraf37! Lidt samme idé, bare ikke designet eller udført i Californien og derfor mere praktisk. Jeg kan huske jeg engang (for mange år siden, da den var noget nyere…) mødte en bilfotograf, der kørte i sådan en Felicia Fun, fordi han dermed havde en høj platform til rådighed for sit kamera samt en ideel bil til følgeskud, hvor han så s…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Har du den rigtige kop? Jeg tog mig selv i at […] Vis

    @njal, det må alle – før eller siden :-)

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 531 Der er ingen rigtig eller forkert måde at samle biler på. M […] Vis

    Så skulle du måske kigge nærmere på den i auktionen her, @sune. McBurnies (i hvert fald den i TV-serien Miami Vice) havde jo kun en V8, mens originalen som bekendt havde en V12. Og det har DENNE replika også: OK, ikke fra Ferrari men fra Jaguar – men det er nu også en lækker motor.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post One-off onsdag: Toyota CAL-1 En Supra med svigermorbagsæde! Hvad er der lige IKKE at […] Vis

    Dén detalje er nemlig ren luksus, @njal. Og i Californien kunne et svigermorbagsæde måske endda bruges det meste af året!

    Men helt enig: Hvis jeg skal være ærlig foretrækker jeg Celicaen frem for både CAL-1 og Subaru Brat. Omend den lille Subaru dog kan et-eller-andet.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post One-off onsdag: Toyota CAL-1 En Supra med svigermorbagsæde! Hvad er der lige IKKE at […] Vis

    Svigermødre følger – så vidt jeg ved – ikke med, @holm :-)

  • Hent mere