• In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post One-off onsdag: Toyota CAL-1 En Supra med svigermorbagsæde! Hvad er der lige IKKE at […] Vis

    Ideen blev taget op af SKoda i midten af 1990’erne, hvor fabrikken præsentertede Felicia Fun, der var en Felicia pickup med forskydelig bagvæg i førerhuset med tilhørende bagsæde. På billedet man ser hvordan.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Lad mig være i fred når jeg kører! Gamle biler er mere lydsvage end nye. Der er […] Vis

    @claus, tak for komplimenten om min mentale tilstand. Men jeg skrev jo “snart”, jeg mærker at det nærmer sig! Jeg har aldrig haft dårlige oplevelser med, at min bil (et VW-koncernprodukt) selv hiver i rattet på forkerte tidspunkter. Min assistent er i øvrigt ret nem at bestemme over – når jeg tager almindeligt (ikke hårdt) i rattet, slår assiste…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Lad mig være i fred når jeg kører! Gamle biler er mere lydsvage end nye. Der er […] Vis

    Jeg kan erklære mig delvist enig i brokkeriet over blink, bip og co. Men når man er blevet en gammel mand, lærer man at sætte pris på noget af alt det moderne, jeg er fx. meget glad for både min vognbaneassistent (ja, den hiver i rattet Claus! – men kun hvis jeg selv forsømmer at gøre det), min adaptive fartpilot (lækker på langtur) og mit autom…[Læs mere]

  • Typo: The name of the Austrian built car is Denzel, not Wenzel. As can be seen on your fine photo.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Foxy fredag med Audi 80 Mellemklassebilen fra middelklasseproducenten krævede […] Vis

    Blot lige for god ordens skyld, Claus: De to første fotos, s/h-billedet med de to bebrillede damer, der læner sig ind over fronthjelmen på IN-AL 99, og den metallicblå med pigen på fronthjelmen er faktisk Audi 100-modeller, ikke Audi 80. Som det også angives, når man holder cursoren på fotoene.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 502 Alt var bedre i gamle dage. I hvert fald navkapsler. Den gamle […] Vis

    Ole JAGmann, Det er ikke korrekt, at Sunbeam Alpine er bygget på en separat chassisramme. Det er en selvbærende konstruktion, helt ligesom MGB. Uden at vide det vil jeg gå ud fra, at størstedelen af den bærende konstruktion er en forkortet undervogn fra Hillman Minx/Sunbeam Rapier. Sporvidden for og bag passer i hvert fald næsten, de få cm afvige…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Hvilken Rekord har Opel egentlig? Man kan nemlig diskutere, hvornår Opel slog en Rekord. I hvert fald er det et […] Vis

    Sedan er jo navnet på en by i Frankrig. Jeg fik en gang forklaret, at der i denne by var en karetmagervirksomhed, der byggede lukkede kareter, som derfor blev kaldt “sedan”. “Berline”, der bruges i Frankrig i dag, hentyder til, at denne karrosseritype/karettype stammer fra – ja, naturligvis – Berlin. Men hvorfor franskmændene har taget denne b…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Min nye skruestik – og de gamle Sommervejret er garagevejr, og i går fik jeg ny […] Vis

    Lige et indspark fra en gammel sur mand: det HEDDER altså EN skruestik. Og flere skruestikkER.
    Se selv hvad der står i Retskrivningsordbogen:
    “skruestik sb., -ken, -ker, -kerne (et redskab til fastspænding af genstande; meget fast greb), i sms. skruestik- el. skruestiks-, fx skruestik(s)bænk; holde nogen i en skruestik”.
    Det med stik som int…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Tillykke med 50 til Berlinetta Boxer I 1973 præsenterede Ferrari en ny […] Vis

    En lille krølle på sagen: BB-motoren er slet ikke en boxer, men en 180 graders V-motor. Markedsføringsslang, altså…

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 445 Lavede König Kongebiler? Den tyske tuner Willy König v […] Vis

    Jeg mangler lidt en forklaring til de uindviede på denne matines coverfoto, så tillad mig et par bemærkninger: Passende til matineens nummer er der tale om en Skoda 445. Det er bare en lidt kraftigere udgave af Skoda 440, der var forgængere til den første Octavia hhv. Octavia Super (1959-1971). Forskellen på 445 og 440 var motoren, 1221 ccm i 445…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Det giver jo faktisk god mening, når man lige tænker over nostalgien i det. Jeg har selv gjort det: Været i Sverige i Volvo, i Tyskland med Mercedes, i Frankrig med Alpine og i En […] Vis

    Selvfølgelig skal bilen besøge sit hjemland også i år. Der arrangeres træf/køreture i både Tjekkiet og Østrig (nås lettes ved at køre igennem Tjekkiet) til sommer. De lokale er altid interesserede, når de ser sådan en på “fremmede” nummerplader. Og når man så har en personlig tolk (fruen) med, går snakken lystigt på det lokale tungemål. Det fi…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post “If you take away Eau Rouge, you take away the reason why I do this”, sagde Ayrton Senna. Spa-Francorchamps er min yndlingsracerbane. Altså som tilskuer, for jeg har aldrig kørt det & […] Vis

    Ja @claus, benzin brænder rigtig dårligt. Men benzinDAMPE brænder rigtig godt! Også moderne benzindampe. Og hvis der går hul på en tank, vil der sikkert fordampe lidt benzin, og hvis der så er lidt elektriske gnister fra en knust baglygte….
    Selv om bilen jo langt fra eksploderer – det gør de kun på film – kan der godt opstå brand.
    Heldigv…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post “If you take away Eau Rouge, you take away the reason why I do this”, sagde Ayrton Senna. Spa-Francorchamps er min yndlingsracerbane. Altså som tilskuer, for jeg har aldrig kørt det & […] Vis

    Det med brandfarlig placering af tanken, Peter Bødker, var næppe ADO 16, som Michael skriver. Men flere andre biler havde en sådan placering – Fiat 124 / Lada har f.eks. tanken placeret bagest i højre side af bagagerummet, lige inden for baglygten. Jeg tør næsten ikke tænke på en påkørsel bagfra, med lys i lygten (kørelys/stoplys) og dertil hør…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Egentlig er jeg virkelig glad for mine nuværende biler, men jeg tænker bestemt også på fremtiden. Og der er slet ingen tvivl om, at jeg skal med på den grønne bølge. Jeg kører […] Vis

    Centraleuropæerne leverede også metalgrønne biler. Denne have jeg i knap 15 år – jeg skulle have beholdt den!

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Porsche 911 med tryk på: Turboen kom, så og sejrede. Det tror jeg den gør igen. Det var utroligt nok helt tilbage i 1973, at Porsche for første gang viste en prototype til det, der […] Vis

    Nå, Martin kom mig lige i forkøbet mht. styrtøj på Fiat 132. I øvrigt er jeg enig i Martins betragtninger om bøger og opslagsværker. Således skiller jeg mig ALDRIG af med mine schweizerkataloger (tilbage fra 1956 (dog mangler 1957).

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Porsche 911 med tryk på: Turboen kom, så og sejrede. Det tror jeg den gør igen. Det var utroligt nok helt tilbage i 1973, at Porsche for første gang viste en prototype til det, der […] Vis

    Michael, Ikke alene havde Fiat 132 ikke tandstangsstyring i sin første udgave – det fik den aldrig, heller ikke i sin senere form Argenta. Iflg. mine schweizerkataloger fra tiden havde de alle sammen snekke-rulle-styretøj, de senere år med servostyring (kuglekredsløb) fra ZF som option. Det kan tænkes, at kuglekredsløbsstyringen med servo funge…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    Jeg har solgt flere veteraner til udlandet, dog ikke Polen, men Tjekkiet. Af forsikringsmæssige årsager beholdt jeg nummerpladerne under transporten (på ladvogn/trailer), og afmonterede så nummerpladerne af hos modtageren og tog dem med hjem. Køber beholdt registreringsattesten, og bilerne kunne uden problemer afmeldes hjemme ved aflevering af n…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post En af mine venner er ved at købe en Matra Simca Bagheera, og det har faktisk altid været en fræk bil. Jeg tror der er en slags tradition for, at franske sportsvogne kan trække nog […] Vis

    Michael & Claus: Så vidt jeg husker – jeg har ikke slået det op, men jeg tror på min ellers skrantende hukommelse her – er motoren i Simca 1200 S Coupe en videreudvikling af motoren i Simca 1000, som er en helt anden motor. Og som vist ikke lider af “sømkasse”-syndromet.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Åbne bil, lukket bil, racerbil, varebil. Enhver klassiker er bedre end ingen klassiker. Måske vil nogle synes at Ugens Højdepunkt måtte være turen til Køge i en klassisk Porsc […] Vis

    @claus: Får jeg en fornemmelse af, at du (også) sætter pris på luftkølede hækmotorbiler? Så er du velkommen til en tur i min Tatra 613 Special, hvis din vej en dag skulle føre dig til hovedstaden.
    Som en engelsk testkører sagde om sådan en: “Don’t think large VW – think Giant Porsche!”
    Og meget tyder jo også på, at det i sin tid var Tatras…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Den store dag på passene Vi er kommet til Italien, hvilket man efter overgangen fra Schweiz straks mærkede på de dårligere veje og den rette grad af forfald. Torino bød på en stor bilop […] Vis

    Bare for god ordens skyld: Porsche-traktorerne blev ikke bygget i Zuffenhausen, det blev kun bilerne. Traktoren fra 1956 er sandsynligvis bygget i Friedrichshafen, hvor traktorfabrikationen skete i regi af Porsche-Diesel Motorenbau GmbH. Men den er skam baseret på en konstruktion af af Ferdinand Porsche!

  • Hent mere