• In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Lancia-Ferrari fredag: Et spændende Thema! En læser sendte mig som forslag til en […] Vis

    Tja @Ebberfeld – snart 30 år, så youngtimer stadiet er overstået. Og for kortere tid siden stoppede din horisont ved starten af 70’erne, sååååå….. :)
    En Thema serie 1 eller 2 i V6 udgave er udstyret med noget så usexet og rædselsfuldt som en PRV motor. Først med serie 3 kommer Busso motoren til Thema.
    Maserati Biturbo er og bliver et besværl…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Ferrari-fredagsduellen: 308 GT4 vs. Mondial En af mine bekendte spurgte mig for nylig til råds […] Vis

    Ingen tvivl – GT4. Når det så er sagt, så kører Mondial glimrende, og har afgjort sin charme som cabriolet. Dog i alt andet end rød.
    Og vær så lige opmærksom på, at T-modellen er bygget på 348, og dermed lige så dyr at servicere som den. De tidligere modeller med tværliggende motor er langt billigere at holde kørende.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Ferrarifredag på budget: Findes det? Hvis budgettet er stort nok er svaret ja! I ugens løb kom der en […] Vis

    Subjektive hjerneceller kan være ret farlige Claus….. Men en 308 GT4 kunne dog godt indgå som en løsning. Teknisk set er det jo en forgænger til Mondial, men selv da den var ny – og ganske upopulær – var den bedre og pænere end en Mondial. Og i dag er den ved at være en ægte klassiker.
    En 308 GTSi er nederst i 308 hierakiet, og en US-spec…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Ferrarifredag på budget: Findes det? Hvis budgettet er stort nok er svaret ja! I ugens løb kom der en […] Vis

    Du skal have med i ligningen, at der er en kæmpe forskel på Mondial og Mondial T når det kommer til service m.m. T-modellen skal (som på 348) have motoren ud for at skifte tandremme, og det mener Ferrari at man skal gøre for hver 36 mdr., eller 30k kilometer.
    Den oprindelige Mondial, der baserer sig på 308/328, har motoren på tværs, og kan ser…[Læs mere]

  • Vi er sandelig enige Claus – McLaren F1 er en fuldstændig fantastisk bil.
    Men en Montreal i orange er altså en stangvare. Den gør sig langt bedre i brun (eller sølv med rødt interiør).

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 493 Må man spise og/eller drikke i din klassiker? Jeg kom […] Vis

    R5 blev solgt som Le Car på det amerikanske marked.
    Spisning i klassiskeren er tilladt – dog kun ved “kontrollerbar” mad. Så ikke noget med sejlende dressinger og lignende. Er i øvrigt helt på linje med Dan Wils på dette punkt. Foretrækker også at køre på landeveje, og finde lokale spisesteder, når vi er på tur.
    I øvrigt har en Ferrari 308…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post MG-mandag: Verdens vildeste 100-års fødselar Det gamle britiske bilmærke fejrede […] Vis

    Nej Søren W. Tror vi er flere der græmmer os gevaldigt over den sammenligning. Men mærket er købt, inkl. retten til at misbruge det på alle tænkelige måder.
    De skal dog have så meget, at de rent faktisk spiller på historien. Det kunne flere andre lære noget af – f.eks. mit favoritmærke Alfa Romeo (som desværre snart er lige så meget en skygge af…[Læs mere]

  • Klassiske biler repræsenterer kulturhistorie, og piller man for meget ved dem, er det ikke længere hverken klassisk eller kulturhistorisk.
    FIVA har allerede meldt klart ud, at en elektrificeret klassisk bil ikke længere er en klassisk bil, så den definition er ret klar.
    Jeg kan da også komme i tanker om biler, hvor en udskiftning af den orig…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Juvelen genopstår: 33 Stradale Det kunne lyde som titlen på et glemt Tintinalbum, […] Vis

    Der er nu ikke mange ligheder mellem en Tipo33 motor og en Montreal motor – men det lyder da flot……

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Klassisk Ferrarifredag Et af de mange muligvis sande/muligvis ikke citater fra […] Vis

    Den er fuldstændig fantastisk flot og velproportioneret – basta bum.
    I øvrigt er det en udpræget misforståelse og skrøne at Enzo nogensinde skulle have påstået (endsige hvisket, eller bare tænkt) at E-type var verdens flotteste bil.
    Enhver med et bare marginalt kendskab til manden vil vide, at der for ham KUN fandtes Ferrari – og intet andet.…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Dengang blev Peugeot 405 vurderet som Årets Bil. Men hvad nu, hvis vi stemmer om 1987-årgangen i dag, 35 år senere? Uanset om vi vil det eller ej, så runder biler fra 1987 nu 35- […] Vis

    Som skrevet andet steds – der er langt, meget langt, mellem snapsene. Ser man bort fra de få superbiler, er det svært at finde noget at blive begejstret over.
    I gamle dage hvor alt var bedre – og ViaRetro var nyt, og Ebberfeld endnu var ren i troen, og de grå-i-grå plastikfantastik biler fra 80’erne ikke kunne kaldes veteraner – var der smu…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Tyskerne kan rigtigt, rigtigt meget med biler. Bare ikke indeni. Her er løsningen. Måske. Når jeg er SÅ glad for min Mercedes S-klasse skyldes det ikke mindst dens interiør i Bras […] Vis

    Jeg er bange for at grunden til de meget kedelige tyske kabiner ikke nødvendigvis skal findes hos tyskerne selv. Både BMW og Mercedes har gennem årene givet mulighed for særdeles farverige muligheder, og Porsche har i årevis tilbudt at levere deres biler i helt vilde farvekombinationer.
    Grunden må ligge hos flertallet af dem der køber tyske…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Det kan næppe have undgået nogens opmærksomhed at planetens klimasituation er kritisk. Det har stået på længe og nu er alverdens bilfabrikanter for alvor hoppet på vognen og kæmper […] Vis

    Jeg husker bilen, men erindrer den bestemt ikke som nogen stor salgssucces. Måske fordi den var forud for sin tid med ideen om at spare brændstof, men nok mere fordi Fiat allerede dengang havde fået et ubehageligt ry for at selvdestruere.
    Jeg var salgschef i en større københavnsk Fiat/Alfa forretning i starten af 90’erne, og jeg er meget sikk…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Der er mange måder at samle biler på, og den her er faktisk ikke så dum. Eller – det er den måske nok, men dagens redaktør kan bare VIRKELIG forholde sig til den. Sagen er, at denn […] Vis

    Det er da en fantastisk ide. Kun guldfarvede biler i samlingen. Jeg ville så tage en 365 GT4 BB i hvilken som helst farve – og det samme gælder også for den originale Countach, som endda ser FANTASTISK ud i guldmetal.
    Jeg er også ret vild med Ferrari 308 i andre farver end rød, men jeg er jo til modellen med fast tag, og så bliver det svært…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Du ved du vil: K.I.T.T. er til salg. Selvkørende biler med kunstig intelligens er intet nyt. I hvert fald ikke på film. Og hvis jeg siger “turboboost”, hvad siger du så? Det mener jeg ik […] Vis

    Porsche bilerne “kører” også rundt til forskellige udstillinger. F.eks. havde Petersen Automotive Museum i LA mange af dem på en særudstilling henover vinteren 2018/19.
    Vedhæftede billede af 989 er taget af undertegnede i januar 2019, på netop Petersen Automotive Museum – en tur hvor jeg samtidig var på samtlige de store auktioner der hvert…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Der kom cirka 45 nye biler på markedet i 1986, og de bliver i 2021 så veteraner. Nogle af dem bliver endda også klassikere. Efter fortsat gældende dansk skattelov er en vet […] Vis

    @alfahahn Tænker også at de nye veteraner er alt for nye og moderne – de kan jo alle køres som en ny og moderne bil. Hvis det er charmen og nostalgien (og ikke mindst mærkesærpræget) man jagter, bliver man i hvert fald ikke i godt humør af at kigge på den liste.
    Jeg er nok ligeså bagudstræbende som visse andre, og overvejer faktisk alvorligt…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Masser af nye onlineauktionshuse – kan de være der allesammen? Den enes død, den andens brød, siger man. Og det er faktisk et citat, som jeg længe har drømt om at kunne skrive på V […] Vis

    @claus-ebberfeld Jo – det mener jeg faktisk. Og ja, de har da flere der også aspirerer til titlen. De klarede den næsten med 250 GT Lusso, og forbedrede den med Daytona, men med 330 GTC ramte de bare GT begrebet helt perfekt for første gang – tilmed pakket fantastisk smukt ind i et dejligt (for Pininfarina) stramt design
    Let’s just agree to disagree :o)

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post 2020 er åbenbart året, hvor vi skal tænke over tingene. Herunder hvilke klassikere vi skal have og hvorfor og hvornår og hvad vi skal med dem. Som ViaRETRO har skrevet om før, så e […] Vis

    Jeg kan bekræfte at garagen i det Nordsjællandske er uovertruffen. @dan-wils sørger tilmed for afholdelse af diverse arrangementer, herunder middagen der akkurat nåede at blive afholdt inden landet gik i sort.
    @ole-wichmann Nu du i forvejen er til Alfa, så kunne du jo kigge lidt på en ældre Giulia som den på billedet fra garagen. Den hvide e…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Masser af nye onlineauktionshuse – kan de være der allesammen? Den enes død, den andens brød, siger man. Og det er faktisk et citat, som jeg længe har drømt om at kunne skrive på V […] Vis

    Også en nydelse bagfra.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Masser af nye onlineauktionshuse – kan de være der allesammen? Den enes død, den andens brød, siger man. Og det er faktisk et citat, som jeg længe har drømt om at kunne skrive på V […] Vis

    @claus-ebberfeld Ferrari 330 GTC er skam ganske fint placeret i hierakiet. Det er en af verdens flotteste GT-bil overhovedet.
    Billedet er taget af undertegnede i 2019 da verden endnu var fri og rejsbar.

  • Hent mere