Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 200 i alt)
  • Forfatter
    holmen
    456 Indlæg

Stille og roligt skrider tingene frem. Hentede min nye, forlængede kardan – det fine var at AKN brugte den forreste del som passer til den nye gearkasse og fremstillede en komplet ny kardan helt tilbage til differentialet. Det betyder at jeg fortsat har den velfungerende og originale kardan OG den ligeså velfungerende, men kun med fire trin, gearkasse.
    Det betyder at Crownen kan føres tilbage til 100% original hvis det bliver nødvendigt en dag.

Det betyder også at der snart er fuldt hus – jeg kan ikke blive ved med at lave overspringshandlinger i form af flere nye dele. Temperaturen er ikke helt umulig lige nu og derfor kan der stadig laves lidt mere i garagen – eller udhuset.

Her er et par stemningsbilleder fra garagen – og for dem som følger med her, kan muligvis spotte en ting som ikke stemmer overens med de tidligere billeder. Og her tænker jeg ikke på udvalget af nye dele på bordet.

Det kan ses som et tillægssprøgsmål til det netop overstået viaRetro knebberdy – også til dem som ikke havde mulighed for at deltage.

Udover dette, så går jeg med tanker om at investere i en 2,8 liter 5mge motor fra en MK2 Supra. Den skulle være lige til at skrue i og passe perfekt til den 5 trins gearkasse jeg har.
    Hvad siger I? Køb?

Det er en mindre motor forøgelse som oftest ses i 60% af læsernes biler – tænker at et hop fra 2,3liter til 2,8liter er en mindre procentuel forøgelse ift 1,3liter til 2,0liter. Endda fra 1,6liter til 2,0liter.
    Med en lettere sænkning og nogle 15 tommer stålfælge så begynder det at ligne den normale Alfa tuning af motor og undervogn.

Hmmmmm.

Soren W
    390 Indlæg

Har du fået køleskab? (Kompressoren afgiver vel lidt varme..?)

holmen
    456 Indlæg

Godt spottet – men ikke korrekt. Køleskabet har fulgt med siden den sidste garage, selvbyg med gulvvarme og karaokeanlæg.
    Den opmærksomme læser vil også se at der står kolde drikkevarer uden for køleskabet så det afgiver ikke meget varme her og nu ;-)

Soren W
    390 Indlæg

Okay, ser vi et par højere blå bukke ovre bag ved bordet på sidste billede?

holmen
    456 Indlæg

Bukkene er nye så det er ikke det – på ingen måde tæt på … ;-)

Breinbjerg
    43 Indlæg

På de første par billeder, kunne det godt se ud til, at garagen er udvidet betragteligt – og at der er kommet en vel del lækkert maskingrej til…. Tænker at der mangler en bil!

holmen
    456 Indlæg

Man kunne tro at jeg havde udvidet – ja. Med en bibeskæftigelse i noget maskinindustri. Men nej, det var jo der jeg hentede kardannen. I de sidste to billeder så mangler der rigtig nok en bil – det skyldes at den er flyttet nogle meter længere væk. Det kan jo ses i de beskrivende rapportager fra Holmens Garage.
    Men der er noget andet der ikke er der som plejer at være der.
    Kig igen …

Søren L Nielsen
    41 Indlæg

Mht til motorskift..

Er reglerne ikke stadig max 20% forøgelse på effekten ved motorskift?
    Over 20% så skal der svares afgift?

Uendelig effektforøgelse ved tuning af original motor uden ny afgift.

Kørte til syn med min Taunus 1,6 4 bener, med en ilagt 2,0 6 bener.
    1 (EN) hk for meget sendte mig til Told&Skat… :(

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Du er gået over til foto (det nye sort) i stedet for video (det gamle sort)?

holmen
    456 Indlæg

Ny motor og så vil effektforøgelsen være cirka 50% – og så skal der svares afgift. Men hvordan beregner de afgiften og hvor meget – det er for mig et mysterium.
    At den originale kan voldtunes uden afgift var jeg ikke klar over – og vil mene at 20% reglen også gælder her.

holmen
    456 Indlæg

Det kunne være svaret Ole, men det er det ikke. Der kommer et nyt video indlæg, dog lidt tættere på jul. Kan ikke nå der hele.

holmen
    456 Indlæg

Hvad bør man betale for en velfungerende motor?
    Er lidt i tvivl om det er værd at investere i – hvis det sker at min nuværende motor på et tidspunkt giver op vil det være fedt at have en reserve. Her tænker jeg på ovennævnte MK2 Supra motor.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Per, ikke for at stresse dig, men jeg har lige lagt en video på min tråd. Det er MGB GT sangen.
    Nu må du så ryste op med en Toyota Crown sang!

holmen
    456 Indlæg

Ingen stress her Ole – hvis du husker det, så lagde jeg helt min egen Crown sang op allerede i foråret. Til forskel fra din, så var det helt min egen version og ikke en anden mands værk, ovenikøbet med en bilnørd rattet i den forkerte side.
    Kom igen Ole – kom igen ;-)

holmen
    456 Indlæg

Der er fremgang. Til trods for de flestes anbefalinger om at ringe til en livline, til en ven, og få hjælp til at montere gearkassen, så lykkedes det at få den på plads – alene. Og det var også svaret på “Find det der mangler i billedet” – for det var selve gearkassen – den sad nemlig fint monteret på motoren, som det fremgår af billederne.

Jeg har brugt et par timer på at få tværarmen tilpasset den nye placering af gearkasseophænget – der skulle lige fjernes 10-12mm af beslaget – det betyder at den passer til det nye og det gamle – så langt så godt.

Nu venter jeg så lige på at malingen tørrer så jeg kan få monteret tværarmen og målt op til det beslag som skal laves til det nye ophæng.

Jeg fik også hentet den nye kardan – nye led og i den rette længden – 161mm længere for at være helt præcis og den passer også op under bilen. Helt perfekt.

Gummimanchet til udrykker armen blev købt hos Toyota så den er også på plads.

Jeg fik også købt en el-blæser til køleren og sammen med de sandblæste dele kom rem-hjulet også tilbage – de skal også monteres her i juletiden.

Så det jeg mangler i min tidligere liste er:

1. Montere slavecylnder og udrykker arm manchet til koblingshus.
    2-6 Tjek – er færdige
    7. Montere tværarmen/beslaget som er sandblæst og nymalet og måle op til et nyt beslag til den bagerste del af gearkassen
    8. Samle mod til at montere startermotoren – det er så godt som umuligt at komme til med mindre man har et ekstra led på begge arme og samtlige fingre.
    8a. Ny opgave – montere vandpumpe og radiator med ny Revotech elventilator.
    9. Lykkedes det, så skal der drikkes endnu nogle øl for at fejre at det hele er kommet på plads
    10. Ringe til en ven og få hjælp til at at udlufte koblingsslavecylinderen.

God jul

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 200 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.