Register

one × 3 =

A password will be e-mailed to you.

My friends all drive Porsche’s – næsten!

Jeg har meget, meget stor respekt for sportsvognen fra Stuttgart. Men hvad nu hvis jeg bare ikke VIL have sådan een?

Det åbenlyse svar er, at så er jeg en ignorant. Men så alligevel ikke: Som faste læsere vil vide valgte jeg jo, da det endelig blev alvor, en 1978 Alpine Renault A310 frem for en eksempelvis 1978 Porsche 911 SC. Og den kan man jo i min verden ikke sige der er ret meget ignorant over. Medmindre man selv er en ignorant, selvfølgelig. Selvom jeg nærmest ikke har kørt i min Alpine i 2019, så glæder jeg mig til en sæson i den igen 2020. 

Min slags Porsche: Ikke et digitaltal i sigte.

Så på en måde har jeg jo taget stilling. Til den æra af Porsche, som jeg betragter som “rigtige” Porscher.

Min stillingtagen skete i 2017, men imidlertid står verden jo ikke stille. Siden har jeg oplevet en hel del i min omgangskreds, der er konverteret til Porsche – fra alle mulige mærker. Men det er faktisk de færreste af dem, der er skiftet til de tidlige modeller, de omtalte “rigtige” Porscher – men i stedet har jeg oplevet et stigende antal tigerspring direkte op til moderniteter som 996 (1997-2004) og sågar 997 (2004-2012). Den sidste er der endda flere der kalder en af verdens bedste sportsvogne. Punktum. Altså bare sådan helt definitivt punktum verdens bedste. Store ord. 

En helt anden slags Porsche: 996 var 911’eren fra 1997 til 2004.

Selv hvis det er rigtigt, så bliver de dog ikke til klassikere af den årsag (selvom det nærmer sig med 996 – 22 år gamle er de ældste jo), og den stillingtagen har jeg jo også været igennem: Jeg er til klassikerne. Men så alligevel tænker man jo sit, når man får et lift i en 996. Eller hører om venners ture i Italien i 997 (og Spyder – I ved hvem I er!) og så videre. Og de gladeligt fortæller om deres fantastiske biler og hvor velkørende de er. Og hurtige. Selv den ældste og svageste 996 har 300 hestekræfter og går 280 km/t på toppen – og den ældste og svageste 997 har 325 hestekræfter og går 285 km/t. Jeg kørte for noget tid siden den endnu ældre model 993, men i en fabrikstunet Turboudgave, der med over 400 heste vel nærmer sig 300 km/t i topfart.

Jeg kan simpelthen dårligt rumme sådanne præstationer, og har da heller aldrig haft en bil, der er bare i nærheden af. Min hurtigste bil nogensinde er faktisk føromtalte Alpine, der med sine 150 hestekræfter skulle kunne ramme 225 km/t. Min gamle Jaguar XJ12 og min Mercedes SLC er også deromkring, men ligemeget: Jeg har aldrig nogensinde været bare i nærheden af. 

Men man tænker jo sit, som sagt – når hele omgangskredsen stiger om i det jeg betragter som nyere Porscher (og som jeg har svært ved at se forskel på, men det tør jeg næsten ikke fortælle). Der selvfølgelig er meget hurtigere end gamle Porscher. Faktisk tror jeg slet ikke det er præstationerne der trækker som sådan, men nok nærmere det, at det ER nyere Porscher, der ikke er asscocieret med det (opfattede) bøvl der er med at køre i en rigtig klassisk bil: Behovet for at skrue, ringe pålidelighed, ringe komfort (“Hvad: Ingen aircondition? Hvordan kan du LEVE uden?!!?!”) og for den sags skyld rust. Det tror jeg gerne de vil slippe for, den slags.

Vil jeg også gerne det? Hmm.

Jeg ved jo faktisk bedre: 1) Det er ikke så slemt som mange tror og 2) der er andre fordele, som opvejer ulemperne. Men altså, man tænker jo sit, og jeg er jo i dagligdagen omgivet af blandt andet en hel del nyere Porscher, så jeg har faktisk i et stykke tid gået og leget med tanken. “Hvad nu hvis?”.

Ja, hvis nu – så er jeg faktisk kommet frem til, at netop de her nyere Porscher simpelthen er FOR oplagte. Der er meget jeg godt kan lide ved dem og endnu mere, som jeg har respekt for. Men de i deres helhed simpelthen FOR kompetente, for moderne, for funktionelle – og hver gang jeg sammenligner dem med den gode gamle (og langsommere og dyrere 930 Turbo), så ender de med at blive for dukseagtige. Jeg kan bare ikke en pseudoklassisk youngtimer-Porsche. I hvert fald ikke lige nu. 

Men så igen: Noget skal man jo have at drømme om ude i fremtiden. Som for eksempel her i weekenden, efter at Peter og jeg tager endnu en tørn på min Volvo fra 1956. Og han måske fortæller om sin 997? Så kan jeg jo for eksempel fortælle, at jeg skal ud at se på en amerikanerbil. For første gang nogensinde. På en-eller-anden paradoksal måde giver det mening at det er en Corvette, synes jeg.

Corvette C5 var samtidig med Porsche 996 og cirka ligeså hurtig, bare på en anden måde. Den var billigere – og det er den også i dag.

Det er uden tvivl den amerikanske bil, der kommer tættest på en Porsche 911, som jeg har så stor respekt for. Og det er uden tvivl den sportsvogn, der alligevel er længst fra. Corvetten er opgivet til en topfart på lidt over 280 km/t og jeg har ingen anelse om, hvad jeg eventuelt skulle bruge det til. Jeg havde på den anden side heller ikke lige set “The American Dream” komme til mit nye liv på Fyn, der mere er sådan æbletræ- og bindingsværkagtigt. 

Det er da heller ikke sikkert, at det sker. Men det er i hvert fald mere sandsynligt end at der står en Porsche 966/977 i min garage på ViaRETROs efterårstur den 12. oktober. Følg med her. 

ViaRETRO-bonusinfo: Teksten i overskriften stammer fra Janis Joplins sang fra 1970. I sangen drømte hun om en Mercedes-Benz, men i privaten endte hun jo ligesom mange af mine bekendte med en Porsche. Joplins nummer er siden blevet fortolket som en kritik mod hele forbrugsræset, og i øvrigt døde hun tre dage efter optagelsen (en onetake-sag). Det kan også bare være, at man skal lade være med det her forbrugsrace.

40 kommentarer

  1. Frederik

    Gir mening med en Vette syns jeg – særligt fra c5 og frem hvor man virkelig forsøgte at lave en værdig modstander til 911 – bare til billigere penge (ihvertfald i usa). Som brugt køb kunne en Maserati 3200 gt også være interessant – hvis man da tør.

    Svar
  2. Peter

    Jeg er en af de skyldige, som er faldet for en 997.2 Carrera S med sportsundervogn “und alles”, og jeg var da også over de 15-20 højeste Alpepas her i sommer. Og Claus har fuldstændig ret: En nyere 911’er kører fantastisk: Masser af kræfter, vejbeliggenhed og ikke mindst en helt igennem god fornemmelse af kvalitet og soliditet.

    Men: Det er jo også på en måde kønsløst og lidt for nemt. På vej ned fra Flüelapass kom vi til at køre efter en ældre Opel Manta, og jeg blev misundelig på den lykkelige chauffør: Her var der jo tale om ægte “motoring”, som man siger i England. På en måde er en ny Porsche jo lidt et skridt i retning af en elbil? Støjsvag, nemt at omgås og masser af acceleration.

    Svar
  3. Ronald

    En gammel bil , f.ex en Iso Rivolta fra 1969 er som den var dengang og bliver ved at være sådan ved alm. vedligeholdelse.
    Vi som mennesker bliver ældre og fortsætter med finde på nye ting, acceptere og implantere dem i vores dagligdag.
    Måske blive afhængig af dem, bl.a fordi vores behov ændrer sig.
    Peter jeg glæder mig til næste udenlandsk tur sammen i biler fra dengang far var dreng.

    Svar
  4. Asger Jørnow

    Skal det være amerikansk / dumt ville jeg vælge noget rigtig dumt = Dodge Viper
    Den blev introduceret i 1991, og er derved mulig at få som youngtimer, og veteran om 2 år.

    Svar
  5. Frederik

    Porscher er kedelige, og de nye er “over engineered” for at kompensere for det dårlige design. Det er bare ikke godt med så meget vægt bagtil, og det er nok derfor næsten ingen andre har lavet røvskubbere siden 70erne. Porsche har valgt at holde ved, og respekt for det, men det bliver aldrig godt når man starter med en kæmpe fejl..

    Svar
  6. Jesper Pahl

    Med fare for at blive hylet ud – den er jo ikke en klassiker (endnu). Men designet er dansk. Tegnet af Anders Warming. Bilen er analog, både i instrumenter og køremåde. Den kryber virkelig under huden og får smilet til at brede sig.

    Svar
  7. Benjamin N

    Porsche 911 – især fra 996 og fremefter er jo en stræber der kan det hele og mere til. Og hvem kan egentlig li’ sådan en irriterende 12-tals personlighed :-).

    Jeg anerkender fuldt ud, at en nyere Porsche 911 er blandt det ypperste automobil der kan fremskaffes, men jeg holder simpelthen bare ikke af den – for perfekt, for glat for lidt personlighed. Det er udefineretbart og ikke speciel rationelt, men jeg kan ikke rigtig se mig selv i en 911. En 944 med lidt turbotryk derimod – ja tak.

    Svar
  8. Claus Ebberfeld

    Men en Dodge Viper er jo noget dyrere, @asger-joernow – men jeg forstår din pointe.

    Bare rolig, @ronald – Corvetten skulle ikke være for at køre omkap med din Rivolta. Selvom de jo sjovt nok ville være i familie, sådan lidt langt ude.

    Dagens HELT store tak går til @ole-p-nielsen , der lige kom forbi på arbejdet for at rive mig ud af min vildfarelse: Jatak, sådan en Porsche 964 kører ganske rigtigt fremragende, så tak for prøvekørsler. Efter dit besøg gik jeg lige ud i baglokalet, og se herunder hvad jeg fandt:

    Jeg skal lige regne lidt på om en 964 kan blive ligeså billig som en Corvette….og så har jeg endnu engang fået bekræftet, at min liste med biler jeg skal prøve er meget, meget lang.

    Svar
  9. iwan thomsen

    En bekendt har lige købt en xk8. 300 hk. flot farve og meget luksus , og til under det halve af hvad min gamle porsche koster. Det var sq lige før jeg ville bytte. Der er altså mange fede detaljer også på andre sportsvogne end porsche (selvom jeg er tatoveret med porsche)

    Svar
  10. Anders D

    Tager man det bedste fra 911 og Corvette, så får man 928 – bum!
    Og på en fugtig fredag, er det bedre end så meget andet, at mærke den analoge bil, og den reducerede friktion til vejbanen. God fredag.

    Svar
  11. Claus Ebberfeld

    @benjamin-n og @peter , det er præcis det jeg mener: Det er ikke spor rationelt, for det er jo en super bil. Det er egentligt ikke engang fordi jeg synes de nævnte 911’ere mangler personlighed, for det har de da – uden dog ligefrem at være nogen Gordon Ramsey eller i den dur. “12-talspersonlighed” er meget rammende, og det er jo paradoksalt, at det rammer den i nakken i denne sammenhæng :-).

    Svar
  12. Skaanning

    Jeg er en af de formastelige, der har købt en nyere Porsche. Ikke en 996, men en 986 da jeg altid har ønsket mig en bil med centermotor og de tilhørende køreegenskaber.
    986/996 er ikke veteranbiler. Ikke engang youngtimere. Og de skal derfor heller ikke købes som et substitut for sådanne biler. En veteran med krom og træ har sin helt egen charme, som en nyere Porsche ikke har. Jo, Porschen har da charme og personlighed, men på en anden måde end f.eks. en TR6 eller MGB.
    Sådan en Porsche bør flankeres af en rigtig veteran i værkstedet. Så er man helt dækket ind.
    Selv har jeg købt en Porsche fra 1998 for at have en mellem-station mellem dagligdagsbilen og veteranen.
    I hele sommerhalvåret kan jeg hver dag have gode køreoplevelser, for Porschen er skabt til at kunne køre som hverdagsbil. Og der er ALDRIG problemer, og den tårnhøje byggekvalitet er betryggende. Hvilket ikke er det samme som kedelig eller karakterløs.
    Har man ikke har mulighed for mere end 1 hobbybil, skal man altid tage en veteran, synes jeg. Men hvis det ellers kan lade sig gøre, er det nu lækkert også at have en nyere “specialbil”, som gør den daglige kørsel en fornøjelse.
    Så overordnet set synes jeg, det handler om at skille æbler fra pærer. For en rigtig veteran og en nyere Porsche har 2 vidt forskellige funktioner og berettigelser.

    Svar
  13. Soren W

    Jeg er tatoveret med Jaguar! (Gud forbyde det…), og jeg har kørt XK8 for nogle år siden. Fantastisk skøn bil. Elegant og klassisk coupé design, super lækker kabine med træ og læder og fantastiske køreegenskaber med (for) støjsvag V8 og det hele. Men lige som de moderne Porscher, lidt for komfortabel og let at køre til at man som klassiker-fan føler at man er involveret. Så den blev solgt, men jeg glæder mig stadigvæk, når jeg ser en, over at jeg har ejet den, og indrømmet savner jeg den lidt, men mest for dens design. Så nu er det blevet til en 1973 Porsche uden servo eller nogen anden hjælp. Og den giver tilbage. Man mærker at man kører bil, og specielt på bane giver den pengene mange gange tilbage igen. En lidt for hurtig køretur til Cars and Coffee i Odense i lørdags på en næsten tom landevej, gav smil på læberne, der holdt i flere dage :-) og til dem der siger at den er røv-tung, prøv det!

    Svar
  14. AlfaHahn

    Ja, der er jo nok at vælge imellem, hvis det bare ikke må være en 911’er.
    Da du har en ny favorit hver uge, er det bare med at slå til inden næste weekend :-)
    Glæder mig til at se resultatet.

    Svar
  15. Dan Wils

    Claus Ebberfeld, du har i-tale-sat, det som jeg personligt har efterrationaliseret på adskillige gange og jeg efterfølgende har realiseret…
    Lidt til gården og lidt til gaden, ved sidste åbent-hus arrangement i AutoGarage, blev jeg netop stillet spørgsmålet, “Nu vender du vel de gamle biler ryggen, med sådan en ny én?” og svaret er nej, jeg holder nemlig enormt meget af at køre i mine gamle biler, ligesom jeg også holder af at skrue lidt på dem i ny og næ.
    Når det er sagt så har jeg længe efterstræbt en bil som opfylder lige dele køreglæde, kræfter og komfort, noget hvor turen hen til og tilbage igen bliver nogenlunde udholdelig.
    Alpe-pas forceres med lige så meget sjov og spas i en gammel 912´er, Guilia, P1800 osv. som den gør i en mere moderne sportsvogn, det er blot op til en selv, ligesom turen hvortil det hele starter?
    Tit og ofte skal man høre sandheden fra børn og fulde mennesker, men man skal også hører teser fra folk der næppe har haft deres biler længere væk fra matriklen end hvad et buskort kan dække og endnu færre har taget den hvad remmer og tøjler kan holde igennem dale og toppe i Alperne?
    Endnu mere sørgeligt er holdningen til hvilke kvaler det giver, når motoren ligger hvor den gør? Men det skal man sætte sig lidt mere ind i, før man forstår ligningen?
    Lige præcis modellen 996, stræber absolut ikke efter noget som helst, den blev til på et så skrabet budget, at designeren Pinky Lai måtte vende hver en 5 øre, sandheden var at efterfølgeren til 993 var sidste udkald for at Porsche skulle kunne overleve, de var simpelthen tvunget i knæ, deres hovedmarked USA som stod for mere end 85% af den samlede omsætning, stillede krav, både miljømæssigt, men også det noget forældet design, fra 993 stod for skud.
    Resultatet blev en yderst spartansk 3.4 liter Coupé bygget på Boxster bunden, vandkølet og temmelig tight inde i kabinen, den står derfor også som en bro, direkte imellem de gamle til de nye startende med 997 osv.
    Jeg har været så heldig at eje både en meget tidlig Porsche og en G-model og nu en nyere (læs: 17 år) De 2 tidligere modeller kører hverken værre eller bedre end min 240Z, Mustang eller lignende, men når du rammer svingene der forsætter kontinuerligt, så bliver Porsche til et fint instrument, du kan få til at balancere og reagerer meget præcist og yndefyldt, hvilket efterlader de fleste andre biler med noget at stræbe efter.
    Porsche har bare sat sig for at forfine dette fra model til model, bevares i takt med at teknologien fremskaffes og ydeevnen forstørres, bliver det teknologien der holder bilen på vejen og ikke føreren?
    En Corvette C5, ja hvorfor ikke… Jeg husker stadigvæk hvordan en C5 på semi-slicks tog et par hurtige zig-zag sving for foden af Angeles Crest Hgw inden den forsvandt de 27 kilometer ad rutschebane-lignende veje op til Newcomb Ranch, hvor ejeren stod med et smil og en kop kaffe, da jeg en del minutter senere dukkede op i en lejet Camaro SS, jo den kan sagtens byde de fleste op til dans, uden tvivl også flere gange…

    Svar
  16. Thomas Pedersen

    Jeg skal hente min 997 Carrea på Mandag. Hvad jeg lidt selv har kæmpet med – da jeg aldrig har set mig selv som 911´er “typen”. Jeg har altid syntes at 911´ere var fantastiske biler bare for kedelige og mainstream til mig. Går lige forbi uden at ænse dem på en biludstilling og en parkeringsplads…Men da jeg sad og skulle vælge min vinterbil til i år blandt de lidt nyere kunne jeg ikke rigtigt nævne andet end en G Mercedes og en 911 som jeg egentlig gad køre i. Sandheden er at nye biler keder mig usigeligt – men alligevel går man hen og bliver så gammel at køre i en klassisk bil hele vinteren forbliveren en drøm som lyder plausibel midt på sommeren, men som hurtigt tager retræten når det dårlige vejr indfinder sig. Her er en 997 så det bedste kompromis for mig..

    Svar
  17. Claus Ebberfeld

    Meget fint indskud, @anders-d (dog uden billedet, men jeg tror jeg forstår).

    Også en rigtig god pointe fra @skaanning , og den håber jeg heller ikke der er tvivl om: Jeg har bestemt ikke tænkt mig at sælge mine klassikere for at gå den moderne vej. Jeg ELSKER jo det de kan og ikke kan, og fortsat helt overbevist om, at også en (rigtig) klassisk 911 i sidste ende altid vil være mere sjov for mig end en nyere.

    Jeg elsker overskuddet i min SLC (og XJ12 osv), og synes bestemt ikke at jeg har BRUG for mere. Men det er jo ikke det samme som at jeg aldrig skal PRØVE det…

    @alfahahn , du har luret mig!

    @dan-wils , det er sjovt, men din baggrundsforklaring for 996 gør den i mine øjne MERE sympatisk :-). Jeg tror jeg ville tage min så spartansk og let som mulig – for at komme tættest på en simpel klassisk køreoplevelse. Dog med aircon, det er klart: Jeg vil jo ikke dø i en grim kombination af varme og udstyrsmangel!

    Svar
  18. Skaanning

    Da jeg arbejder med unge menneskers ve og vel, er jeg bekendt med deres (ofte irriterende) sprogbrug.
    Pt. anvender de termen “min go-to…x)
    Go-to dækker over en ting (en trøje, et par sko, et hårspænde osv) som altid kan gå an og accepteres. En slags sikker havn, der måske ikke er hyper-trendy, men altid har det fornødne niveau til at kunne bruges.
    Måske er Porsche på nogle måder blevet en go-to-bil. Ingen betvivler de mange kvaliteter, men som @thomas-pedersen er inde på, er de måske blevet sådan lidt “nå, ja, det er jo fint, men videre i teksten”.
    Jeg synes personligt, det er paradoksalt at en bils åbenlyse kvaliteter og popularitet, gør den til en “nå, tja..endnu en” for bilelskere, der burde værdsætte et gennemtænkt design.
    Det er nok uundgåeligt, det forstår jeg, men om det er rimeligt, er noget andet.
    Forstår godt det spændende ved sjældne biler, men gør det de mere gængse kedelige…?
    Er MGB-syndromet ved at have fat i Porsche? Det er da tankevækkende.

    @claus-ebberfeld fik du min rapport om den SAAB 95?

    Svar
  19. stefan

    Havde fornøjelsen af en C5 i et par måneder. Den er bare fed. Gad vide hvor mange kritikere, der har prøvet en?? Det tætteste jeg har har prøvet udover C6 er en DB9. Ikke så tosset selskab alligevel. 911 har jeg kun prøvet som veteran. Dens største plus er at den er nem og er en bil alle kan køre – meget godt af en veteranbil!! Giv gas i biljunglen Claus – vi ses den 12.

    Svar
  20. OnDeMand

    Det her er naturligvis personligt. Hvem kan lide hvad – og hvornår? Præcis lige som moden svinger, det ene år skal vi have svaj i bukserne, det andet år, skal de stumpe oppe over anklerne. Noget af det gamle metal bliver trendy igen, noget ryger ud i glemmebogen for nogle år, for så at få en revival.
    For nogle år siden så jeg et stort fransk parfumefirma bruge en hvid BMW E30 cab, kørende nede i strandkanten med fire unge mennesker i. Kort tid efter steg priserne på selvsamme bil i samme farve. Christian Grau kører i rød 318i cab E30, som en af sine favoritbiler. Andre her skriver om prisernes himmelflugt på de åbne BMWere.

    Ja, hvad er vi påvirkelige af? Udseende, performance, von høren sagen eller måske en barneoplevelse – eller skrækken for en hækmotor, hvis man ikke kan tumle sin bil.

    911 er ikonisk ligesom Sydneyoperaen. Skal man ikke bare prøve én, evt eje en et par år, og komme videre i sit billiv – dit eget indre univers – og se at få det udlevet.

    Intet er forkert, alt er rigtigt. Fortsæt – eller bare kom i gang. En mand skal gennem et vist antal biler i sit liv. Nyd det, gutter!

    Svar
  21. Lars D

    Øv jeg har en fattig og kedelig bekendskabskreds. Der er ingen Porsche ejere kun folk i praktiske og billige moderne familiebiler. Hvordan får man en Porsche bekendskabskreds? Tidligere var det kun Børsmægleren der kørte i Porsche, har han stadig den? Da jeg var ung arkitekt i 80-90 erne grinte vi meget af juppi developerne i deres Porscher, det var den tids statussymboler på at man havde regnet den ud. I dag kører de alle i Maseratier, sådan kan det gå når der kommer for mange 911ere i gadebilledet. Jeg er nok bare misundelig både på bilerne og den dertil hørende bekendskabskreds for jeg ville da elske at have råd til en metalgrøn 911 Targa fra ca. 1968 men så skulle jeg pantsætte pensionsopsparingen.
    Men du har ret Claus, blandt mine midalderende kollegaer snakkes der rigtig meget Porsche køb så det er en trend der er på vej ud til menigmand som om klimakrisen har fået folk til at indse det er nu eller aldrig med den Porschedrøm inden den elektriske 911er indtager scenen.

    Svar
  22. Dan Wils

    Lars D, Netop!… pantsæt den pensionsopsparing, den er alligevel værdiløs, den dag du skal have den udbetalt, det skal de folkevalgte (du ved, dem der giver svindlere milliard rabat) nok sørge for..
    Sæt den i stedet i en (eller flere) klassisk grøn targa, mere bang for the buck, en konstant værdiforøgelse og bedst af alt, du skal ikke betale skat af lortet når du en dag vil indløse den til iskolde kontanter…

    Svar
  23. Per H

    @claus-ebberfeld Hvordan kan du rose en 911 som verden bedste “allrounder” uden selv at have ejet en? Jeg vil foreslå, at du laver en historie/film om en G-model, 964, 996 og 997 (@soren-w, @ole-p-nielsen, @dan-wils og @thomas-pedersen medvirker sikkert gerne), hvor du prøvekører og spørger ind til valget af bil. Derefter kan du lave en historie/film om en 914 og 986 (@njal-fredhave og @skaanning medvirker sikkert gerne).

    Svar
  24. Ib Erik

    Corvette eller Porsche?
    Porsche vil kede mig til døde og det er jo alligevel den stangvare som man uden fantasi vælger og undskylder det med “fornuftsvalg”.
    Så langt hellere en Honda eller Mitsubishi.
    Så kan man også kende den, istedet for alle de der Porscher som ser androgynt ens ud, hvor man kun kan kende forskel på dem med og uden “campingbord” på bagsmækken.
    Eller en Renault, som er et langt mere spændende og smukkere design…
    Corvette ?
    Jeg tror dens Amerikanskhed vil trætte mig efter et stykke tid.
    Men ind til da, har jeg det nok sjovt.

    Svar
  25. stefan

    @ib-erik håber vi ses den 12. så skal jeg give dig en tur i amerikaneren – efter 14 år er jeg ikke træt af den :) Min irriterende Fiat panda har forresten i dag nægtet at starte – en U1600 fejl (startspærre) siger stop for legen… Heldigvis er Sierraen klar! hurra for gamle biler

    Svar
  26. Per H

    @njal-fredhave Nej, der er ikke noget galt. Jeg kunne godt tænke mig en historie om G+964+996+997, hvor det handler om bilerne og ejernes tanker ved valg af bil. Det samme kunne jeg godt tænke mig om 914+986. Det lader til, at der blandt brugerne er folk med de nævnte biler, så det er ikke en umulig opgave.

    Svar
  27. Michael S. Lund

    Det sjove ved Porsche 911 er, at den bliver beskyldt for at være mainstream og dermed burde være på linje med en Ford Mondeo stationcar, som stort aldrig bliver omtalt. Alligevel får Porsche 911 altid et ord med på vejen:
    Enten er den lige så kedelig som en 12-tals pige i sin perfektion, hvis den er nyere.
    Eller også kører den a la VW Type 1, hvis det er en ældre, det drejer sig om.
    Jeg har selv en “analog” G-model, som jeg med sikkerhed kan sige ikke har meget med en VW Type 1 at gøre. Tværtimod giver den en følelse af at køre bil – engagerende og underholdende at være bag rattet i.
    Samtidig godmodigheden selv, som snildt kan bruges til at hente børn i vuggestuen.
    Der er næsten aldrig noget i vejen med den, og motoren starter altid omgående, uanset om den er kold eller varm – hvilke andre +40 årige biler kan stikke det?
    Jeg skal altid have en 911, for den giver mig mulighed for også at have andre biler i garagen, som ikke nødvendigvis altid kan køre …

    Svar
  28. Njal Fredhave

    @per-h
    Det kender jeg godt følesen af at ville have serveret. :-) Og det er en god ide.
    Min historie kan du eventuelt læse (hvis du ikke allerede har) i forum eller under min profil om vejen med min 914.
    Om den egner sig som levende dokumentar og masser af Video redigering med hvad der følger, overlader jeg gerne til andre med udstyr der syntes at brygge på, og kan formidle det jeg har gjort af tanker og erfaringer inden og undervejs i forløbet. – Med at købe og vedligeholde en Volkswagen-Porsche for første gang.
    Hvorfor valgte jeg lige nettop den og hvad gik jeg indtil uden at vide det.
    Med sejre og med kampe det..

    Jeg er i øvrigt ikke færdig med dem endnu, og heller ikke med Volkswagen-Porsche.

    Jeg tænkt over om andre brugere og medlemmer på ViaRETRO kunne tænke sig at have interview om deres livsledensskab – veteranbilen.
    Så du er ikke alene om de ønsker.
    Tænker du @per-h at der er andre her på ViaRETRO end du og jeg, der kunne være interesseret i at se og høre om andre gør det selv historie på film, der skal jo være tillidfulde og samtale/emne interesserede medarbejder til at udføre det arbejdet,det er at planlægge og skabe de rammer som seeren kan overskude, og udover mange møder, megen tid til rådighed, og enighed skal der en sund økonomi til at skabe sådan noget.

    Svar
  29. Njal Fredhave

    I øvrigt @per-h virker du til at vide mere om 914 end jeg, fra vores første møde om olie og gearkasser samt stelnumre.
    Så jeg tænker du er interessant.

    Svar
  30. AlfaHahn

    Interessant dialog som mest fokuserer på to-go-Porsche som det sikre og måske lidt kedelige valg. @claus-ebberfeld nævner et alternativ med Corvette C5. Jeg har kun erfaring fra min brors i passagersædet. Min bror har en Corvette C6 Z06 med +500 HK, men har for nylig købt en rød C5 og modificeret undervogn til lidt mere sportslig kørsel inkl. semislicks. Han kørte en hel masse omgange på Ring Djursland og fulgte nogenlunde med de nye helt Corvetter og andre superbiler, som dog efter nogle omgange kørte i pit. De skulle ind og køle af, elektronikken slog over i “safe-mode” og droslede motoren ned. Turbo og bremser var blevet alt for varme. Ejeren måtte vente en halv times tid, før han kunne køre næste stint alt imens min bror tog yderligere 15-20 omgange for fuld skrald. Jeg selv har lige kørt Alfa Romeo Giulia 200T på Jyllandsringen. Det er en moderne bil med alle bekvemmeligheder og elektrisk assistance til både styretøj og bremser m.v. Undervognen er fantastisk, den kører perfekt. Pointen er bare, at det nærmest er kedeligt. Man kan køre med aircon. og musik i radioen, medens man surfer kontrolleret rundt. Næh, jeg foretrækker gode gamle Alfa Romeo Giulia (Bertone coupé), hvor jeg kan skøjte rundt med baghjulsudskridninger i svingende og i perfekt balance. Den giver en meget større og intens køreoplevelse, her kører du jo bil. Jeg tror min bror har det på samme måde med C5’eren. Han kan køre ganske civiliseret til hverdag, og tage den på banen til en fest. Forskellen på moderne og klassiske biler er blevet større med øget perfektion i de moderne – jeg foretrækker de klassiske :-) Når man nu har vænnet til tomatgear og meget andet i det daglige, tager det lige et stykke tid med akklimatisering til det klassiske – hvor er der mange og høje lyde lige pludselig, skal de mon være der osv. Pendlerturen gennem København her til morgen gik nu ganske fint, og jeg glæder mig til hjemturen på Strandvejen, måske med pitstop til en espresso :-)

    Svar
  31. Claus Ebberfeld

    @per-h , jeg føler mig nogenlunde kvalificeret til at udråbe 911’eren til “Verdens bedste allrounder”. Det var vist en titel jeg fandt på til en artikel efter en testkørsel, men jeg har siden kørt mange andre 911’ere – de har bare aldrig været mine egne, og det ville da i øvrigt også være en skøn måde at køre 911 (eller enhver anden klassiker, for den sags skyld) på: I nogle andres biler!

    Mine 911’er-ture har alle bekræftet allrounder-teorien. Der også er blevet forstærket af, at jeg ikke har prøvet andre biler, der er BEDRE allroundere. En klassisk 911 er bare en superkompetent og karismatisk allrounder, der samtidig er vædet i historie – det bliver næsten ikke bedre.

    Men jeg tror du har fat i et stort spørgsmål alligevel, for det kommer selvfølgelig an på hvad det egentlig er man søger i en klassisk bil: Hvis man er til Rolls-Royce og komfort, så vil en 911 jo aldrig være svaret. Men mange (også – eller måske især? – på ViaRETRO) søger jo det sportslige element, og det har en 911 altså bare i læssevis.

    Det fører jo altsammen til dens enorme popularitet samt at folk rent faktisk bruger dem, hvorfor man jo også hele tiden ser dem. Hvilket så igen betyder at den mister overraskelsesmomentet. Men som jeg også har skrevet før, så er det jo stort set også det største kritikpunkt man kan rette mod bilen. Og selv det er jo kun kritik hvis man lider af en trang til at have noget andre ikke har.

    @lars-d , du har sikkert masser af venner og bekendte, der kører Porsche – du bemærker det bare ikke!

    Svar
  32. Thomas Pedersen

    911´eren ankom i går og jeg brugte det mest af dagen på at køre i den. Jer er positivt overrasket. Det er egentlig ikke så underligt de er så vellidte af dem som har dem.

    Svar
  33. Per H

    @claus-ebberfeld Hvorfor er overraskelsesmomentet vigtigt? Hvorfor vil du have noget, som andre ikke har? Vil du sælge din A310 eller Scimitar, hvis alle dine venner/bekendte kørte A310 eller Scimitar?

    @thomas-pedersen Fortæl gerne om din 997 og om rejsen/tankerne fra ikke-911-typen til 911-typen. Køber du “ny” vinterbil hvert år?

    Svar
  34. Claus Ebberfeld

    @per-h , det kan jeg ikke rigtigt forklare, men jeg har bare altid godt kunne lide det: Da jeg havde min Triumph 2.5 PI Mk1 tilbage for flere bilgenerationer sider var det der også, det der aspekt.

    Og jeg tror faktisk svaret er ja: Hvis alle kørte A310 eller Scimitar GTE, så ville jeg vælge noget andet. Men dit spørgsmål er meget, MEGET hypotetisk!

    Men omvendt har det ikke ALTID været der: Jeg har jo stadig Triumph Spitfire, og i de tidlige år var jeg flere gange til de enorme træf i Holland, hvor 200-400-600 Spitfires mødtes over en weekend og holdt en kæmpe Spitfire-fest. Det var også sjovt.

    I dag ville jeg hellere målrettet opsøge et træf, der havde som erklæret præmis, at der kun måtte deltage én af hver bilmodel.

    Svar
  35. Thomas Pedersen

    @Per H – njarh..ikke just vinterbil hvert år. Nu skal 997´eren gerne holde to år. Som dens forgænger en T5 Volvo C70 gjorde og den før den en Volvo 480. Men der går meget energi med at vælge en vinterbil. Jeg gider ikke en eller anden ordinær kasse som bare skal være transport. Desuden har jeg en 1 km lang grusvej og bor på DK´s højeste punkt – og her er faktisk sne hvert år (når jeg kommer ned til motorvejen er der intet – man tror det er løgn..). Så bilen skal være i stand til at komme gennem milde forhindringer. Det er måske også lidt plat at sige “911´er typen” for findes sådan en virkelig? Jeg tiltrækkes bare mest af biler som har kant og ikke generelt er vellidte. Som Michael rigtigt påpegede så er 911´ere jo ikke stang varer og det er uretfærdigt at kalde dem det – mere fair kan man sige: de er blandt de mest populære klassikere og eftertragtet som nye biler. Derfor har de aldrig for mig haft den kant som har gjort at jeg gerne har villet have dem med i min samling. Til gengæld har jeg der både en tidlig 924 og en tidlig 928 – som jo begge er biler der er mere upopulære. Det er ikke at jeg dyrker at det skal være noget andre ikke kan li´ – det er bare min smag som sjældent er der hvor flertallets er. Typisk nok for mig startede 911´er tankerne også med 996´eren som – igen vel – er det sorte får i rækken. Hækken på en 4S er noget af det fedeste Porsche har lavet. Nu endte jeg så alligevel med at vælge en 997´er og dermed vel den model som er mest mainstream vellidt…tja..men jeg er glad for den i det mindste :-)

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.