• Selvom VW ofte er blevet krediteret for at være banebrydende når det gælder den moderne minivan, viser det sig, at der var en endnu tidligere varevogn.

    Dette var den tyske DKW Schnellaster. Schnellaster so […]

    • Citroën TUB kom i 1939 – og dens endnu mere konsekvente efterfølger Citroën HY i 1947. Begge med forhjulstræk, ekstremt stor rummelighed og tilgængelige i et utal af varianter. Hverken DKW, VW, Ford eller andre kom i nærheden af HYeren – hverken i brugsegenskaber eller køreegenskaber.

    • Sidst jeg har set sådan en i virkeligheden, må være i midt 80erne, hvor jeg ude på en gård hentede en gammel Ford flathead V8’er. Der stod også de rustne rester af sådan en Schnelllaster. Fronten er svær at tage fejl af.

    • Både HY og 2 CV blev kæmpesuccéser på hjemmemarkedet Frankrig. Og man kan stadig se HY på markederne om lørdagen rundt omkring i Frankrig på grund af dens uovertrufne brugsegenskaber og lave gulvhøjde.
      Men det er klart, at VW Type 2 er meget mere personbilsagtig i både udseende, indretning og køremåde – og nem at køre og med rimelig affjedringskomfort. Det har været nøglen til dens store succes. Og det har Volkswagen klogt nok holdt fast i igennem alle Type 2s generationer. Bare tage en tur til Vestkysten og se, hvor mange tyske storbørnefamilier, der kører på ferie i Danmark i deres højtelskede Caraveller og Multivans med cykler, surfboards, gummibåde og hele moletjavsen.

    • HYen er også meget mere autoritær end VWs diskrete folkevognsrugbrød. Se bare hvorfor herunder. 😊

    • Grace Jones, @njal-fredhave? Jeg kunne næsten ikke kende hende.

    • Ja, Claus Ebberfeld – Afrika er også et stort land.

    • Jeg synes nu man glemmer Tempo Matador.. Og hvad med Chenard & Walcker som faktisk under anden verdenskrig producerede den lille kassebil som serenere skulle blive kendt som Peugeot D3, den var i serie produktion før DKW og Matador..Chenard & Walcker CHV..

    • @soren-norgaard Vi er mange der også undrer os over, hvorfor det mærke stadig eksisterer.

    • @claus-n , det er nu ellers ganske simpelt. De forstår tydeligtvis at drive et firma, de kan sælge det de lave og de tjener penge på det. Bilhistorien fuld af bilmærker som tydeligvis havde super dygtige designere og ingeniører, men håbløse købmænd i toppen til at drive butikken. Lars Larsen gjorde jo reelt heller ikke noget alle andre ikke kunne gøre, han solgte ganske alm. gennemsnitlige varer, han var bare en meget bedre købmand end de fleste.

    • @westmus Det er en tragedie.

  • Åse Kleveland er der nok ikke mange som kender herhjemme, men i vores skandinaviske nabolande forholder det sig anderledes. Hun en en velkendt norsk sanger, guitarist, politiker og aktivist. Alt sammen meget […]

    • SAABs “fodboldfælge” er altså en god opfindelse!
      Og typisk SAAB-tænkning, at placere bulen i motorhjelmen lidt ovre i passagérsiden, så føreren har bedre sikrere udsyn, uanset om det ikke er æstetisk tilfredsstillende.

    • Hyggelig historie og sjovt valg til en keeper? Jeg har altid syntes at Sonetten ligner lidt en kitcar. For store panelgaps og ufærdige og uharmoniske designdetaljer. Men den lidt kiksede bil får jo et gevaldigt løft, når så nydelig en dame forelsker sig i den. Det minder lidt om Peter Sellers og Britt Ekland, Woody Allen og Mia Farrow, eller fra mere hjemlige breddegrader Janni og Karsten..?

    • Hvis bilen på billederne er den samme, så er den vist malet om mindst én gang i dens liv.

      Imponerende at køre i samme bil i så mange år. Og Åse er en meget meget nydelig dame!

    • Ja, nogle biler er keepers. Jeg købte min i start januar 1979. Der var den og jeg 25 år. Så lad os da høre, hvem der stadig har deres bil fra dengang?

    • Jeg har også stadig en klassiker, jeg købte da jeg var 25. Der er dog kommet et par stykker til siden da.

      Sølvfarvede biler kan se ud på mange forskellige måder på billeder, lige fra Volvo-isblåmetallic til Mercedes-champagnemetallic, grundet farvebalancen. Ligesom en hvid væg sjældent er hvid på billeder, hvis du kigger efter.
      Heldigvis har ens øjne som regel automatisk farvebalanceindstilling, så det er kun på billeder, det irriterer.
      Det her er f.eks. samme bil (jeg dog kun har haft siden jeg var 30…):

    • Jeg kan godt lide Åse og hendes SAAB. Tænk at holde sammen så længe. Mon det er hendes eneste bil?
      Jeg kan også lide at Norge hyrede en musiker som kulturminister, det kunne vi sgu lære noget af.
      Jeg har fundet hende og Lakserygerne på min nymodens streamingstjeneste, så jeg vil lige høre hvad det er for noget…

    • @carsten w interessant spørgsmål vedr. hvem, der har beholdt en bil siden starten på kørekortet.
      I den sammenhæng er jeg selv alt for ung til at kunne byde ind med noget. Første bil var en smølfe-blå Punto Sporting. Fin bil, men den røg videre.
      Men her i nabolaget bor en efterhånden ganske ældre herre, som kører MB 114 2.8 fra 1975 (mener jeg).Da jeg første gang talte med ham (4-5 år siden), var jeg overbevist om, at ham måtte være klassiker/veteran-mand, men nej. Han havde/har ingen interesse i biler, men havde aldrig kunne se, hvorfor han skulle skifte en god og driftssikker bil ud med noget andet. Den lokale mekaniker holder bilen rullende og bortset fra, at folk løbende kommenterer på den flotte bils alder, er ejeren komplet ligeglad med biler – og også at hans egen er veteran etc. Den kører i sne og slud og salt. Året rundt.
      Se, DET kan man kalde en keeper!

    • Smuk historie og ligeså dame og bil.
      Jeg elsker historier om folk der har købt da bilerne var nye og så beholdt dem til de selv eller bilen stillede sutterne.
      I 1966 købte Hollænderen Egon Grabowski på billedet en Lotus Elan og fik den sendt over fra fabrikken med sit ønskede ekstraudstyr. Den beholdt han til sin død i 2009 hvorefter jeg købte den da familien ønskede den skulle videre og ikke følge Egon til de evige lotusmarker. Nu har jeg æren af at passe på den indtil mine børn arver den.

    • 50 år med samme bil kan jeg vist godt nå, for er vist på omkring 30 nu. Indkøbt ca da den opgraderede status fra bare en gammel bil til youngtimer. Med tiden er den blevet lidt som et gammelt familie fotoalbum. Der er en masse personlig historie og oplevelser gemt i den.

    • @carsten w – Jeg købte min første bil i 1984 og bruger den stadig året rundt.
      Det har selvfølgelig været nødvendigt med stort service et par gange undervejs…

    • @carsten w og @Leo jensen: Jeg kan ikke helt være med – hverken mht. indkøbsdato eller trofasthed, men det er dog derhen ad. Købte min R30 TS tilbage i 85 og havde den frem til 2017. De seneste 25 år var planen til stadighed at bringe den tilbage til fordums glans. Det skete blot aldrig. Samme skæbne led min Yamaha FS1-DX fra ’76 købt for konfirmationspengene tilbage i 78′ Den blev skilt ad og lagt i papkasser i 1980 – for at blive solgt til en meget glad Thybo sidste år. Det har taget lidt tid, men jeg er efterhånden nået til den konklusion, at jeg ikke orker de store projekter mere.

    • Jeg købte en pil-rådden MG Midget som 18 årig i 1996, og brugte 3 år på at totalrenovere den. Jeg sandblæste hele bilen med et hjemmebygget sandblæseanlæg drevet af en gammel 6 cylindre motor fra en mejetærsker. Men morfar byggede nærmest hele karrosseriet i hånden. Den har jeg stadig, og kommer aldrig til at sælge den. Der er kommet lidt forskelligt til siden, men heldigvis har jeg ikke så meget plads, så ægteskabet er stadig intakt.

    • 50 år med samme bil, Wauv! Det er et af de eksempler på, hvor man tog den anden vej i vejgaflen, og det er umuligt at nå tilbage igen … 50 år med samme bil er mindre sandsynligt for mig, end at komme med på en ekspedition til Mars! Det eneste jeg kan trøste mig med er, at jeg har haft 20 biler på 40 år, siden jeg “drejede af”.

    • @jakob356 korrekt men, jeg synes, det ser ud som om, på mindst ét billede, at Sonett’en er en ikke-metallicfarve.

      Hvor går egentlig aldersgrænsen for hvornår en bil bliver til en youngtimer?

  • Da Chrysler Corporation besluttede IKKE at sætte sit Dodge Firearrow koncept i produktion, købte industrimand og iværksætter Gene Casaroll design- og produktionsrettighederne fra Chrysler til sit mindre bil […]

  • Selv de mest driftsikre motorer kan sætte ud. Og det var dét som skete: Det ellers så vedligeholdelsesfri redaktionsteam bag ViaRETRO fik motorproblemer og derfor kom der ingen artikel i går. Årsagen var ikke alvo […]

    • Folkevogne og især de gamle busser er steget voldsomt de sidste år, så meget at er opstået en marked i at importere busser fra Brasilien, hvor de har bygget bastard versionerer af busserne i mange år efter Tyskland stoppet.
      men jeg ser ikke at US biler er steget så meget som gamle VW, husker for mange år side at en vw var billig og US var dyrt, det er nu den anden vej

      spørgsmålet er om priser vil falde når vi igen kan rejse frit og de nye ejere ikke gider køre i den gamle biler ?

    • @kews Hvorfor er de brasilianske udgaver bastarder? De er vel også ægte rigtige Volkswagen?
      Jeg spørger kun fordi jeg selv er interesseret i en bus/van og gerne vil vide mere om dem.

    • Tror bare man skal trække vejret og lige se tiden an. At folk i øjeblikket “impulskøber” gamle biler, kan let efterfølgende give en modsat reaktion. En vis procentdel vil finde ud af at det ikke er så sjovt som de måske troede, eller at de bare reelt ikke har tid til at køre i bilen og så er det lige pludseligt masse af biler tilsalg igen . Er det i øvrigt ikke længe siden Ebberfeld har handlet bil? Som i flere uger…. spørgsmålet er om det er et godt eller skidt tegn for klassikere-markedet? 😄

      Men bortset fra det er stigende priser på gamle biler altid godt, det er det der redder dem fra at gå til skrot. VW busserne er det perfekte eksempel. De blev så dyre pga efterspørgslen, at folk begyndte at renovere selv de mest håbløse vrag og dette satte så gang i produktionen af nye reservedele incl. masser af pladedele.

    • @claus-n , Det er vist generelt at biler (uanset mærke) produceret i Sydamerika er anderledes. De kan teknisk være et underligt mix at de biler vi kender i Europa. De ligner noget vi kender, men er reelt ikke samme bil. Brasilien har jo f.eks også i årtier kørt på sukkerrørs-benzin.

    • Er det ikke et lukket selskab hvor almindelige ikke rigtig rige kan være med. (Jeg mener ikke der er fattige i Danmark).
      Lidt ligesom ejendomshandel hvor markedet en dag løber løbsk. Der hvor det er eller var smart at være noget ud fra ens erobringer. En slags boble eller forvrænget drøm der anses normalt i dag at hier efter for at kunne deltage i festen sammen med pigerne og drengene på club’en igen.
      Men til gængæld kom der til at står en masse usælgeligt der endte som rønner og får lov til at rådne op rundt omkring i Danmark som folk med en lavere løn ingen mulighed må have for at sætte i stand og leve et godt og spartansk liv i.
      Beklager min primitivitet.😒 jeg synes mentaliteten i vores land er skyld i en ulighed der ingen solidaritet har tilbage. Alle mennesker fødes med gen materiale til grådighed, men alle kan ikke gøre brug af den medfødte ret til at gribe for sig. Hvordan løses det problem?

    • Når selv en kedelig Opel kan koste Spitfire/MX5-penge, må der helt klart være tale om en boble. Vi må have regeringen til at gribe ind!

    • Ingenlunde, @westmus: Jeg handler skam oftere bil end nogensinde før. Bare ikke mine egne!

    • @Njal Fredhave : jeg er så glad for at du er her, (når nu Kapelmesteren ikke skriver så meget mere, og tak for spatieringen) – Det problem du påpeger tror jeg ærligt talt ikke kan løses, i dette liv eller næste måske ej heller :-)

      @Jakob356 – LOL – whem i regeringen ser du lige som boblebrister her?

    • @njal-fredhave hørt!

    • Jeg ved godt at der er fattigdom i Danmark hvis periskopet rettes ind set fra andre, skæve eller nye vinkler.
      Men i forsøget på at sætte lidt ord på de mange tanker dagens indslag giver mig, kan jeg som andre kun forsøge mit bedste.
      Uden at forsøge ingen fejltrin, og uden fejl ingen fremskridt. For måske er det at undlade at forsøge, – den allerstørste af fejl.
      Desuden har jeg tendens til at have flertydighed i tankerne hvilket vanskeliggør kun at uddybe mig entydig nogle gange og der af lide af forklaringsproblematik.
      Derfor er jeg tit utilpasset og søger mit eget selskab for at undgå en masse vrøvl. Så er det ikke så slemt at være mig.😊
      Flemming Nielsen – tak for det nye ord at spatiere.
      Helt præcis hvordan du oplever det i mine ordvalg ved jeg faktisk ikke.

    • @Claus N når jeg skriver bastarder er det i forholde til de tyske årgange, de er et mix af alt (mekanik, pladedele) det er jo ikke i sig selv et problem, man skal bare ikke regne med at kunne slå op i et reservedels katalog og bestille ud fra årgang.
      det helt store problem med dem er nok at de har tjent som familiebiler uden den store indkomst og det for også lave på tvivlsom måde, for at holde kørende, og der efter ‘renoveret’ for eksport til store penge, fordi der er et marked i EU
      så hvis du kikker efter en T1/T2 bus, så kik godt efter :-)

    • T1/T2/T3 er nogle blandt flere jeg kigger efter @kews men, jeg tror nu nok det bliver noget andet, hvis det bliver, pga. pris og, at alle vil have en Transporter.

      Tak for info ☺

  • Den 39. udgave af “Freccia Rossa” eller Den røde pil, som Enzo Ferrari også kaldte “verdens smukkeste racerløb”, begyndte i Brescia i onsdags. Årets udgave af løbet, som i år hedder: 1000 Miglia, på grund af at […]

    • Okay; Alfa Romeo deltager i dette års Mille Miglia. Hvorfor er det noget specielt??

      Er der ikke Alfa’er med hvert år eller hvordan?

  • I modsætning til BMW eller Mercedes, som oftest har fået filmroller for at understrege luksus og rigdom, er Saab derimod ret stærkt repræsenteret som et eksempel på heltenes elegance og udtryk for deres sofi […]

    • Sjov film med nørdet emne. Savner dog Lena Olin i hendes falmede røde SAAB 900 Cabriolet i filmen “Mr. Jones” med Richard Geere. Har ønsket mig en falmet 900 Cabriolet lige siden…

    • Jeg tror man skal være inkarneret SAAB fan for, at holde de 1.30 time ud. Jeg gav i hvert fald op efter 15 min men, der morede jeg mig faktisk til. 😊
      Også lidt historie om grundlæggeren af Koenigsegg – Christian Von Koenigsegg kan man finde på kanalen.

    • @soren W
      Jeg savner altid Lena Olin, også uden SAAB
      Der var en Grisham roman, hvor hovedpersonen netop kører SAAB, og det betyder ret meget for handlingen og beskrivelsen af karakteren, i filmatiseringen kører han vist end ikke i en SAAB. Jeg var skuffet. Jeg tror at det var Rainmaker (men kan ikke huske det præcist)

    • no sweat, kan stadig ses på https://www.youtube.com/watch?v=jJ95SIX33Xw

  • Går man og pønser på at købe en klassiker i anseelig størrelse fordi man er træt af at tage den lille italienske sportsvogn på som var det en en for lille overfrakke, så er det måske tid til et kig på en Mercedes […]

    • For stor og tung til mig. Så tager jeg hellere en Jaguar XJ12…

    • Jeg ved altså ikke.. Det er uden tvivl en fantastisk bil at køre som chauffør, eller blive transporteret i som passager.
      Hvis ikke jeg skulle andet end de to nævnte ting i bilen, så gad jeg godt.😊
      Men den løsning ville kræve en del mere end bilen og mig.

    • Helt sikkert en dejlig køremaskine. Men uha hvor der er meget, der kan gå i stykker!
      Årsagen til at den ikke blev samme succes som 126, er givetvis tidens ånd, som Søren skriver, men måske det også spiller ind, at designet ikke er helt så vellykket. 140 virker lidt klodset og gumpetung sammenlignet med 126s flydende linjer.
      Det bliver nej tak fra mig.

    • Nogle biler har et “party trick” og når de bliver klassikere misbruger ejerne ofte tricket. En Mercedes 300SL ses oftest kørende med en åben mågevinge dør og en BMW Z1 med dørene kørt ned. Denne Mercedes vil blive set med de to små antenner kørt op.
      Nå jeg har set en W140 (jeg kalder dem bare S klasse) lægge an til at bakke, er jeg altid stoppet op og har nydt synet af de to små antenner der kommer frem.
      Gad vide hvilken radiostation de modtager?

    • Jeg er den lykkelige ejer af en mellemstørrelse kampvogn model 500 SEL fra 1991, som jeg nyder hver dag :-) Med grønt velour-interiør kan jeg også stå inde for at jeg bestemt kører grønt… Her er den ved siden af min tidligere W124 220E, som jo ikke er en decideret lille bil, men W140 er bare kolonorm sammenlignet med det meste!

    • Jeg har kun kørt i en W140 som taxi, men jeg er overbevist om, at en tur sydpå i bare en 280’er vil være firehjulet livskvalitet. Men alligevel: Den er for stor og for plump i linjerne i forhold til W126. Og bare elektronikken med de 48 km kredsløb kan skræmme mig langt væk. For et par år siden gennemgik et tysk biltidsskrift en 500 SEL og konstaterede, at selvom karosseri og alt var i skønneste orden, var den elektronisk en rullende skrotbunke. (Ein rollender Schrotthaufen) Et autoriseret Mercedes-Benzværksted kan måske løse de problemer, der kunne opstå, men alene tanken om den regning, der kommer ud af det, giver mig koldsved. Så skal det være, beder jeg om en W126’er – eller noget ældre.

    • Ferrari F40 -V12 ? Arrr ka’ det nu å pas?

    • @The real stig… Nej det kan det ikke. Jeg blev grebet af overskriften om at tænke stort… Artiklen er rettet

    • Jeg kan godt lide de Audi 100-agtige vindglatte termoruder i siderne. Ærgerligt det ikke rigtig slog an i eftertiden. De glatte hjulkapsler og fælge fra slutfirserne savner jeg også…

    • “Big is beautiful” siger de ovre på den anden side af andedammen.

      Men”viel zu viel ist nicht schön” og W140 er zu viel og meget gumpetung at se på.
      Den er det stik modsatte af det, som jeg bedst kan lide: det enkle.

      Den ligner en tank bortset fra, at sådan en ikke har megen luksus.

      Hvordan den kører, aner jeg intet om…

    • Gumpetung forstørrelse af 124 serien. En rigtig slagtermestervogn, hvis den ellers kunne transportere fem slagtermestre med bagage. Men det kunne den jo netop ikke. Max transportvægt var 450 kg, hvilket udløste skandale i hjemlandet.

    • 450 kg? Så kunne Helmut Kohl sgu ikke have mere end en enkelt gæst i sin 140…

  • Her er en bil, som efter en heftig ulykke for mange år siden kom under hammeren på en auktion hos Bonhams i sidste uge. Hammerslaget lød på 778.000 danske kroner….

    Ifølge Bonhams skred Jaguaren af veje […]

    • Det er jo en super historie der følger med den – en historie som formodentlig fortælles om og om igen i fremtiden. Det koster noget.

    • Den præcist rigtige variant eller en særlig historie har jo historisk vist sig at kunne indebære meget høj værdi på markedet for pengestærke bilentusiaster. Det helt rigtige stilnummer kan mangedoble en bils værdig. Hvis andre tilsvarende biler i følge videoen er solgt for henad 3mil, er der stadigt en pæn portion penge at reparere med. At den er noget krøllet og rusten burde ikke bekrymre folk der er vant til at renovere klassikere. Der er intet mht et karosseri der ikke kan håndlaves og det her er endda en gængs model. Pladearbejde er altid mest et spørgsmål om den færdige bils værdi kan bære udgiften/tidsforbruget.

    • Måske er det en ung og dygtig pladesmed, der har købt den? Eller…det er det nok ikke, for de har måske ikke trekvart million der står og brænder på kontoen. Så måske en, der lige er gået på pension og nu keder sig…det kan blive godt om nogle år!

    • 3/4 million – jeg havde fundet mig en anden vogn, knapt så krøllet…

    • Alt kan laves.
      I forbindelse med research på, hvad der kan gøres ved en flugtbilistbule i min ene Porschedør, fandt jeg denne vidunderlige YouTubekanal. Ganske imponerende klassikerudretninger her!:

    • Nu det omhandler den skadet jaguar i de her tider hvor skattestyrelsen har vedtaget nye beregningsgrundlag for udregning af afgift, er det vel på sin plads at gøre opmærksom på ændringen omkring genopbygning og de problemer lovændringen har taget med sig. Eller retter om der er mulighed for i det hele taget efter lovgivningen nu, at købe billigere både danske og udenlandske skadet veteranbiler med henblik på at genopbygge sådan en og søge registreringsafgift osv igen.
      Det fremgår af MHS at være særdeles vanskelig med den nye omlægning af registreringsafgiftslovens paragraf 7.
      Men er der nye tiltag eller forbliver det en kompliceret sag fremover? (Her i landet)

    • Hvis man går der hjemme og genopbygger, og først kører til toldsyn med den, når den er hel igen, behøver ingen myndigheder jo indblandes i, hvilken stand bilen eventuelt tidligere har været i. Men medmindre bilen er helt unik som her, vil det aldrig kunne betale sig. Så man skal kun gøre det, fordi man synes det er sjovt.

      Reglerne for procentvis skade, før det er en “writeoff” er ikke kun dårlige: En lokal erhversdrivende bakkede forkofangeren af en pæn Xantia, jeg havde købt for nærved ingenting, men selv om den sagtens kunne gaffatapes på igen, så jeg kunne køre videre, ville forsikringsselskabet hellere give mig 20.000 for bilen end at reparere den.

    • @jakob356 , forsikringsselskaber kan generelt ikke lide gamle biler, kan de få ejeren til at skrotte i stedet for at reparere, har det været en god dag på kontoret.

      I øvrigt ville verdenen være meget fattig på gamle biler vist ikke der var nogle “fjolser” som brugte alt for meget tid og penge på at renovere. Det er meget få biler som har overlevet årtier uden på et tidspunkt at skulle repareres for mere end de egentlig var værd. Så vi burde nærmest hædre vedkommende som har købt den den gamle Jaguar. 👍

    • Helt enig, @westmus: Han skal hædres!

      Og det MÅ være en han. Single. Eller på vej til at blive det :-)

      Nej, spøg til side: Han skal hædres!

    • @claus-ebberfeld , Bondemand Harry fra Harry’s Garage på Youtube er der da vist ikke single selv om han har gang i hele 2 større projekter samtidigt. Tvivler på nogle af dem er rentable eftersom han jo betaler profesionelle for at lave alt arbejdet.
      Han har i øvrigt vist rigeligt råd til bare at have købt 2 andre tilsvarende biler i bedre stand. Men sådan er det jo når kærligheden til de gamle biler er større end brugvognshandler genet eller hobbyøkonom genet. 😎

  • På ViaRETRO hylder vi altid bilejerne for deres lidenskab og vedholdenhed overfor de gamle biler: De besværlige, omkostningskrævende og langt fra trofaste, selv efter møjsommelig pleje. Vi hylder ofte dem som lev […]

    • Det er nogle gode og tankevækkende betragtninger @Sørennavntoft.
      Meget anti-postmoderne – hvilket jeg i den grad påskønner.
      Interiøret i din DS er virkelig lækkert!

    • Haha Søren, “ En lykkelig ægtemand på stripbar”, malerisk beskrivelse, jeg kan se det for mig!
      Jeg er slet ikke bilswinger og plejer at have både hverdagsbiler og klassikere ret længe. P.t. vil jeg dog ikke sige at jeg er gift med nogle af mine biler, men jeg er tilfreds med dem.
      Det længste jeg har haft en bil er 15 år. Det var min første bil, en 1966 Jaguar E-type serie1 FHC. Den er både min “den eneste ene” og “the one that got away”. Det er den bil jeg aldrig skulle have beholdt. Til gengæld har jeg siden fået lov at prøve en masse andre biler.

    • …aldrig skulle have solgt!

    • Jeg tror også jeg har fundet min eneste ene – både bil og kone.
      Jeg er helt på linje med dig Søren. Der er nogle ting man laver og nogle ting man lever med. Og som du siger kan man godt sætte pris på skavankerne. Jeg elsker faktisk, at min bil er lidt slidt – at transformere den til et suttet bolsje siger mig intet. Et menneske uden ar og skavanker er vel ofte også lidt uinteressant??

    • @Frans Nej, men vil gerne

    • Naboen græs er ikke nødvendigtvis grønnere. Har vist før kommenteret på Ebberfeld’s rastløse og tilsyneladende endeløse jagt på et eller andet. Som nærmest en anti-bilswinger er det noget jeg ikke forstår ret meget af. Jeg er mere som Søren og hans DS, jeg gror langsomt sammen med mine ting.

      I øvrigt tror jeg man skal gå lidt efter en klassisker som på en eller anden måde stikker mærkbart ud fra det man er vant til fra hverdagen, eller er hægtet på en gammel drøm. Søren har hans “50’er rumskib” som kræver man tager sig tid, ellers stritter den i mod. Ebberfeld virker også til udvikle en speciel kærlighed til den gamle Volvo, som jo er meget langt fra de biler han normal omgåes.

    • Dagligbiler har jeg haft i en lind strøm, fordi jeg har skullet prøve forskellig nyere teknologi. Sådan er det ikke med klassikerne, hvor alt jo af gode grunde er gammelt. Med klassikerne er der næsten altid – uanset hvad – en del der skal ordnes i begyndelsen (ligesom med et gammelt hus). Siden kan man finpudse detaljerne.

    • Nu er jeg kommet en seriøs kommentar øverst oppe, så tillad mig en lidt plat.
      Citat fra artiklen: “…og så vente den noget lange tid på rejsning inden fornøjelserne kan begynde”.
      Vi taler vel bilen eller hvad, Søren..?

    • Jeg købte min første bil i 1984 for 10000,-
      En 9 år gammel 2CV. Den er blevet brugt hårdt og meget, men den har også fået den kærlighed der skal til for at overleve så længe, så den er stadig min primære bil, hvis jeg bare skal køre lokalt.
      Her ville jeg så have indsat et foto af vognen og mig selv fra sidst i 80’erne, men det kan man vist ikke i dag ?

    • hehe @Skaanning, den smågrinte jeg og’ lidt af ;-)
      Men i modsætning til den menneskelige anatomis ældring og deraf manglende tryk på pumpen, som så kan boostes v.h.a. de små blå fra en anden hylde hos Phizer – tjah, så findes der vel endnu ikke et tilsvarende additiv til den automotive hydraulikolie.

      Men seriøst, fra en som selv har kørt fransk rejsning i GS’er så kan en gennemgang af pumpe og kugler vel skabe et løft i dette problem også :-)

    • @skaaning. Vi taler om bilen jo :) men man kan nu ikke vide sig for sikker i vores alder.

      @Leo. Billed upload er slået til igen, så hit med det foto.

    • Når jeg skal tænke i et sådan tidsbegreb så mangler der en masse som ikke er eller har været plads til. Og hvornår tager rejsen egentlig sin begyndelse? Fordi at evolution eller udvikling af vores kundskaber er kommet over tid, som er en målestok for hvor længe eller kort vi bevæger os i en forbindelse. Og sådan som tiden er ved ting, er den vel også ved os selv, selv om vi hager os fast i den eller dem vi elsker.
      Min tanke om at finde den eneste ene har fuldt mig mere eller mindre igennem mit liv og gør det stadig. Men om jeg har gjort mig fundet endnu ved jeg ikke og heller ikke om jeg en skønne dag det gør. Måske ville en simpel hest med vogn kunne dække mit behov hvis verden igen så lidt anderledes ud. På den anden side er jeg meget i tvivl når det gælder min fremtid. Ikke på grund af klimaforandringerne og luftforureningen. Men mere om jeg skal passe ind.

    • Ja, jeg har nu også beholdt min første klassiker, der nu har fulgt mig i mere end 22år.

      Måske et behov for “noget består”, i løbet af de godt 22 år er der skiftet job, jeg er blevet skilt (og fået ny kæreste), Morten er flyttet hjemmefra, der er handlet et par ejendomme, der er kommet flere biler til, etc…., men Morgan`en den er der stadig :-)

      Måtte bare ud og rulle en tur da det klarede op i eftermiddag, og selv om der kom en enkelt byge på turen, smiler jeg stadig :-)

      God aften herfra, ses på lørdag.

    • Jeg er helt enig med dig, @lau-mortensen: Swingeri kan være af nødvendighed, og det er mit eget (bemærk lige, at det er stilnet gevaldigt af, ikke…) da også. Men sandt, jeg betragter min Scimitar GTE som en keeper, ligesom jeg er meget glad for min gamle Volvo. Og for min Alpine. Og og.

      Sidste weekend kørte jeg endda en tur i min gamle Jaguar XJ12, og det var på mange måder ligesom at komme hjem igen. En rar fornemmelse, og jeg forstår egentlig godt det @søren-navntoft mener.

      Men jeg hverken kan eller beholde dem alle, når der stadig er mange andre biler derude, jeg OGSÅ kan lide. Det er dog alt for kynisk at beskrive dem som to-do-liste, som skal krydses af: Jeg er tværtimod så smækfuld af kosmisk kærlighed til biler, at jeg har masser til dem alle, og det er sådan jeg har det med dem – det er meget mere som et åbent forhold end som en lykkelig mand på stripklub. Jo, det KAN godt fungere!

    • Jeg har haft en Alfa Romeo Bertone Coupe i mere end 35 år, og jeg bliver ved med at have sådan en indtil kørekortet inddrages 😎 Men efterhånden er der kommet andre til 😊

    • @Søren: Jeg har billedet et sted, men indtil jeg finder det i papirarkiverne må I nøjes med dette fra Provence i 1989

    • Den er lidt sjov og dobbelt i forholdet til dine behov og kærlighed. Jeg havde ikke set den sammenligning før med at være på stripklub og lykkelig ægtemand. Og selv om du har fundet den eneste ene i blandt de mange andre du nyder synet af, har du lov til at kigge dig videre omkring. Et ægteskab i total tunnelsyne må være i nærheden af tortur for sindet.
      Go weekend og køreglæde.

  • En komponent, der formåede at sive ned gennem luftfartsindustien til bilproduktionen, var hjulafskærmningen, en aerodynamisk anordning til flyhjul. Elementet er helt forsvundet fra nutidens bilproduktion, men b […]

    • Jeg kender en med en Morris 1000, som også har spats monteret. Den vækker også opsigt.

    • Jeg har altid troet, at spats var en afdækning af en eksisterende hjuludskæring. Men det er det åbenbart ikke.
      Det betyder så, at jeg i ca. ti år kørte rundt i en bil med spats, nemlig en 2CV6. Det burde jeg have vidst dengang.
      En anden ting er at bilen ind imellem gav mig spat, når jeg fik regningerne på reparationer fra Clinikken.

    • @KjKjend Jensen..Jeg mener nu godt Spats også kan falde ind under den definition du har med “afdækning af en eksisterende hjuludskæring”. Det er da set i flere tilfælde.
      Og du har ret i 2CV havde “Spats” – som flere andre af mærkets modeller.

    • jeg kommer en del i amerikanerbilsmiljøet, og dèr kalder vi dem for fenderskirts, og i nogle tilfælde kan det godt se lidt elegant ud, men på de ofte meget store biler, fra guds eget land, kommer det nu alligevel bare til at se lidt tungt og kampvognsagtigt ud. og de skygger jo også for de meget flotte og kunstfærdigt udførte hjulkapsler som US biler ofte er udstyret med.

    • Spats et pudsigt navn.
      På en amerikaner hedder det fenders.

  • Toyotas 2000GT er måske ikke den mest efterspurgte model for så vidt angår klassiske biler fra 1960’erne. Hvis du spørger de fleste mennesker, var det en Ford Mustang, der tændte ilden for dem, eller en klas […]

    • åhh
      jeg er så splittet i sådanne ting.

      på den ene side syntes jeg jo det er en fantastisk opgave og yderst fascinerende.

      på den anden side er jeg ved at brække mig over endnu en overbetalt overrestaureret bil.

      der bliver færre og færre rigtige biler der bare bruges og modificeres hen af vejen for at kunne bruges i dag og for at udnytte de muligheder der er idag.
      jeg savner den tid hvor vi til hillclimb kunne se alle mulige biler i forskellig stand og når greven kom i sin meget patinerede- ægte – Cobra og smed den i vejsiden bagefter løb, den blev også kørt på alm. bane

      bil entusiast verdenen er simpelthen blevet overtaget af investeringspotetialer i stedet for den fascination af mekanik og funktion vi havde da veteranbiler bare var en gammel kasse man kunne få billigt.

      snak på biltræf som før var interesserede spørgsmål om hvor dit og dat er lavet på din og min gamle skude – så den kan holdes kørende. er idag erstattes af snak om priser og div. fortællinger om hvor fantastisk alt er lavet – der er sgu ingen sjæl mere idet.

      – Onsdags hilsner fra den gamle sure mand ……
      sorry

    • Hvis alle ruder var væk, fra sådan en bil, hvordan genskaber man så dem (som privatmand)

    • @jensen
      Jeg er så enig med dig.

      En overrestaureret bil er, måske ikke forfærdelig, men, i hvert fald forloren, at se på. Man ser det f.eks. tit med VW type 2. De står som et suttet bolche.

      Ingen tvivl om, at der er lagt mange timer og kræfter i sådan et køretøj og stor respekt for det men, det rører bare ikke noget i mig. Der mangler noget patina.

    • @kai , så ringer man til Finland: https://www.sicurvetro.com/

      Tror der findes løsninger til det meste, hvis man mener det seriøst. Der findes også handymænd som ikke bare lige lader sig stoppe af at nye dele ikke bare lige kan købes. Mindes at læst om en svensker som bl.a selv havde støbt nye gummidele og -lister til hans bil.

    • @jensen Jeg er langt hen ad vejen enig. Men med en så sjælden Toyota, der åbenbart har været i så dårlig stand, at ledningerne faldt fra hinanden, synes jeg det er godt den bliver bevaret for eftertiden.

      Vedr. Hillclimb var alting bedre i gamle dage (er det sloganet herinde?). I dag er der flest nyere biler op til grænsen ved 1990. Min MGB GT er oftest en af de ældste og mest patinerede. Men til Munkebjerg Hillclimb i august, plejer der at være flere gamle med. Jeg er tilmeldt, og mon ikke der må komme publikum i år.

    • @Ole JAGmann du har gennem tiden skrevet en del om hillclimb i din MG. Sagen er den sørgelige, at jeg aldrig har overværet et hillclimb!! Og det selv om jeg har haft klassiker-smitten i små 15 år.
      Men i år skal det være. Jeg tager til Munkebjerg. Det jeg så vil spørge dig om, er, hvor det bedste sted er at stå som tilskuer…? Det må du jo vide noget om.

    • @skaanning Munkebjerg er et godt valg, det er den mest maleriske bane og mest publikumsvenlige. Der plejer at være rigtig mange tilskuere. Jeg ville anbefale at prøve starten på Ibæk Strandvej, hvor bilerne liner op og starter, og der er et ishus. Man skal også prøve at stå i Casinosvinget, hvor bilerne skal tvinges rundt i det skarpeste sving. Og så skal man også en tur rundt i pitten og se bilerne tæt på og snakke med ligesindede. Giv dig gerne til kende hvis du spottet MGBen.

    • @Ole JAGmann tak for den gode info! Jeg vil følge din ” model”.
      Og, yes, jeg skal hilse på.

    • Hej
      Jeg er til dels enig med alle og da veteranbiler er blevet så stort et investerings område så oplever man tit at hvis man til træf spørger ind til bilen så ved ejeren intet om bilen. Kærligheden er ikke til stede.

    • @niels-v, jeg mangler et tandhjul til elrudedrevet i passagersiden af min Alpine A310…kender du nogen, der laver sådan et :-)?

    • God aften Claus

      Jeg ved hvor du kan få det…jeg har selv kørt forbi stedet, men som den gentleman jeg er lader jeg Niels V Få chancen for svaret først…

      God aften

    • @peter-Plys-Karlsen og @niels-v, I er gode, er I!

      Og det er dælme godt ramt uden at have set delen – dette er originalen, der er flækket:

      Jeg havde faktisk selv tjekket hos Simons, men ikke fundet delen, så tusind tak!

    • Takker

      Når det nu er så vil jeg anbefale et tandhjul i stål….det kan købes hos Mecaparts i Frankrig…jeg var der på shoppetur i 2008. Tjek deres hjemmeside med reservedele….guf for franske bilmærkeentusiaster.

    • Men det er jo meget tungere end eet i plastik, @peter-Plys-karlsen! Det er jo egentlig ikke helt i en Alpines ånd, men jeg tjekker det lige alligevel – tak for tippet.

    • @Claus

      Alpines ånd…. er det noget med lethed? så smid da det elektriske ud…giv den et manuelt rudeoptræk….eller faste ruder…

  • Jeg har løftet grænsen for billedstørrelsen til 3,2 MB.
    Det burde hjælpe mange som har haft problemer.

    mvh
    Søren

  • Snap-On klassiker som ikke længere produceres. Værkstedsdonkraft som rigeligt tåler hvad du byder den.
    Jeg har haft den fra ny og den virker upåklageligt og er ikke utæt.

    Pris 2800 kr.

    Telefon 31334421

  • Fiats lille verdensrevolution: Model 500 kom til verden alene for at udfylde behovet for billig transport i det udpinte Italien i tiden efter Anden Verdenskrig. Det lykkedes og en legende var skabt, men der var […]

  • Jeg stødte forleden på et begreber som på engelsk hedder; combination car og Briarean Combination. De blev brugt i forbindelse med amerikanske biler beregnet til professionelt virke.

    Det var The  […]

  • Det er ikke ualmindeligt, at vi med veteranbiler fornemmer at den moderne mekanikerstand ikke længere står mål med fortidens. Det passer nok ikke og teknologien har også flyttet behovet for nutidens bil […]

    • Jeg var i ugens løb inde på et stort og meget specialiseret værksted, der uden tvivl vidste hvad de havde med at gøre indenfor nye biler (hvilket blandt andet var noget med at opdatere software over cirka et halvt døgn?!?). Jeg sprugte såmænd bare ind til hvordan de sikrede sig at der kontinuerligt ville være nogen der forstod for eksempel gammeldags strøm, mekanisk benzinindsprøjtning, ægte karosseriarbejde og systematisk fejlsøgning. For @thuing har nemlig ret i, at det lærer de ikke nødvendigvis i dag.

      Jeg siger glad og gerne til alle unge mennesker der gider at høre, at der er en mulighed for en fin lille niche her fremover: Sig det endeligt videre!

      Tesla hører ganske rigtigt ikke hjemme på ViaRETRO, men et lille link kan man da godt sætte ind: https://electrek.co/2020/06/24/tesla-ranks-lowest-on-j-d-power-2020-quality-study/ . Så før eller siden ender de nok op hos rigtige mekanikere også.

    • Brug altid en mekaniker der også kører motorløb.
      Det har jeg gjort de sidste 15 år, 3 forskellige personer, de har den rette tilgang til at adskille og fejlsøge, selv ved et service.
      Jeg har lige set en kollegas behandling fra et VW-værksted. Han fik tilsendt en video, filmet ind gennem stålfælgens hul, hvor han blev oplyst at skiven ikke var god mere. Hjulet havde ikke været af, det var ikke fysisk muligt at inspicere tingene de oplyste.
      De ville så have 12kkr for at skifte bremser i alle 4 hjørner, det klarede min mekanikker så for 4200, inkl alt det løse og smøring af alle dele (alt det jeg altid forventer er inkluderet). Vi har de værksteder vi fortjener, vi må bare stemme med fødderne.

    • Elsker den store motortester der står ved hver bil.
      Har set få af dem til salg, men så alligevel med pladsen og det hele.
      Monti.

    • Åhja, @monti, motortesteren! Den er godt nok pragtfuld. Nok ikke helt billig at få sendt hjem fra Amerika, men jeg vil klart hellere have sådan een end et bornholmerur.

      @kai, også et udmærket tip, faktisk.

      @thuing, en 13-årig kan stadig nå at vælge sin karrierevej, så du kan jo lige lægge et ord ind! Der bliver jo formentlig flere nicher i branchen, for de tidlige youngtimere med deres primitive computersystemer er vel både for avancerede for helt almindelige perlegrusmekanikere og for gamle til “moderne” mekanikere? Jeg ved det ikke helt, men mange bilentusiaster spekulerer netop i disse bilers halvmoderne udfordringer i fremtiden.

    • Jeg havde i længere tid et problem med min BMW fra 2006. Den lugtede brændt. Bl.a. havde jeg bilen ude på et større værksted kendt fra tv reklamer. De gættede på en utæt pakning ved ventildækslet, som de skiftede.
      Det hjalp ikke.
      Tilfældigvis fandt jeg et lokalt værksted, som tog sig tid til at kigge på problemet.
      De fandt utætheden ved bundkarret, og så også at pakningen ved ventildækslet var monteret forkert.
      Siden har bilen ikke lugtet, og det var ikke en fejl computeren udpegede. Så det kan godt lade sig gøre.

  • I januar 2020 indførtes benzin med en højere tilsætning af ethanol. Tidlige var indholdet 5%, men steg til 10% og så fik den almindelige blyfri benzin på standerne etiketten E10. Den var nu grønnere og desig […]

    • Jeg har ingen erfaring med E10 da jeg i alle mine benzin biler kører på den noget dyrere E5 oktan 100 fra primært V-Power og alternativt OK.
      I hverdagsvilen er merprisen betydelig, men samfundets nedlukning har så kompenceret med et lavere kørselsbehov.
      I klassikeren(e) er merudgiften til at overse i forhold til alle de øvrige omkostninger ved at have en klassiker og køre lidt race med den.
      Men allerede da E5 blev indført oplevede jeg porøse benzinslanger og pakninger i karburatorer, så det er blevet udskiftet ad flere omgange. Jeg fatter ikke hvorfor de nemt tilgængelige auto udstyrsbutikker som thansen og Biltema sælger benzinslanger der ikke kan holde til Ethanol. Det er da meningsløst. Så køb kvalitets slanger, det er min erfaring at så holder det.

    • Ellers må vi jo omgå systemet som sædvanligt. :)
      Jeg har dog nye benzinslanger på, de gamle jernrør var rådne..

      https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie-rens-og-pleje/putoline-produkter/additiver/putoline-e10-fuel-fighter-250ml/n-237178981/pn-234278225/

    • Har oplevet nogle af de dobbeltlagsbenzinslanger, jeg bruger, blive mere hårde.
      Ingen driftsnedbrud, utætheder eller motorstop, endnu…
      En håndpumpebælg (til påhængsmotorbenzintank) er også blevet stiv i stedet for blød.

    • Jeg tanker kun oktan 100 på ALLE mine biler. Lader andre om at eksperimentere. Har dog oplevet møre benzin slanger…
      Har hørt at man skal købe benzinslanger i marine kvalitet. De skulle være bedre..?

    • Jeg har altid kørt oktan 98/99/100 på min veteran. Egentlig er jeg nærig og tænker at kunne bilen kører ordentligt (og sikkert) på 95, så havde den fået det. Det kan alle nye fine biler klare, så kan min traktor nok også – om det så kostede slanger/pakninger. Man kan købe konverteringskit, så man kan køre E85 i min bil.
      Nu er min motor imidlertid konstrueret til højoktan benzin, så for mig har det ikke ændret sig. Den kører på den dyre suppe

    • Mine erfaringer stemmer også med hvad @Stefan skriver: Jeg tanker gerne 95 oktan, og har ikke haft problemer med hverken slanger eller lodninger. Det skal dog siges at jeg har den holdning, at regelmæssig udskiftning af benzinslangerne er del af normalt vedligehold.

      Jeg foretrækker at købe “mærkevare-slanger”, f.eks. Codans slanger som Slangespecialisten i Rødvig på Stævns sælger. De er sikkert laver i Kina ligesom de slanger man køber i Thansen og Biltema, men hvis Codan vil lægge navn til og hvis de specificerer at slangerne kan tåle E10, så må det vel være godt nok.

    • Jeg kører på 95 oktan fra den lokale henne på hjørnet i alle mine biler, og har ikke oplevet udfordringer med det endnu. Måske det hænger sammen med, at hjelmene på klassikerne ikke åbnes så tit…. Note til selv: Monter brandslukker.

    • Jeg har relativt langt til nærmeste 100 oktan tank. Og da jeg kører mange småture så bliver det ofte 95 oktan. Jeg har ikke haft problemer hidtil. Hvis det fandtes på den lokale pumpe, så ville jeg dog nok vælge 100 oktan.
      Til gengæld er jeg overbevist om at OK’s 100 oktan er lige så god V-power, som mange slet ikke kan undvære.

    • Har netop fyldt V-Power på Morgan`en :-)

      For 25 år siden kørte jeg Citroën Xantia som firmabil; dem vi tunet indenfor leasingaftalen for at spare skat – skørt at tænke på !

      Men så kunne de også kun køre på +98 oktan.., og max. 8-10km/liter :-)

  • Den legendariske franske bildesigner Robert Opron døde den 29. marts. Han blev 89 år gammel.

    Robert Opron blev med tiden en meget indflydelsesrig bildesigner, hvor han tilbragte det meste af sin karriere m […]

    • En mand der har designet Citroen SM, GS og CX har ikke levet forgæves. Alle de 3 biler er fantastiske. Fordi de ville noget andet end det ordinære og afprøvede. Respekt.
      Største bedrift er dog faceliftet af DS. Ja, det kan lyde dumt. Men hvordan gør man perfekt bedre? Han gjorde det alligevel.
      “Genopbyggelsen er større end selve skabelsen”, sagde en filosof engang. Det citat tænker jeg lidt på mht. til DS kontra ID.
      Alpine 310 skal han også huskes for.
      Requescat in pace.

    • Jamen så genopbygger jeg “requescat in pace” til requiescat in pace…det blev større…Måske et eksempel på at genopbygge kan skabe…

      Mozart nåede ikke at fuldende sit sidste værk; Requiem….

    • Tak til Opron for mange gode bildesigns!

      – Og tak til de sydeuropæiske bilfabrikker, der lod hans idéer komme ud at køre, selv om der ikke altid var råd til det i længden.

      A310 kom til verden omkring 1970, mens han var meget travlt optaget hos Citroën, så det er “kun” faceliftet i forbindelse med V6-modellen, der kan tilskrives ham.

      Der mangler lige et billede af en Fuego, så det er her:

    • Måske skal man også lige nævne, at Opron også stod for det projekt, der var udset til at afløse Ami-serien, men som endte i Rumænien i form af Oltcit / Citroën Axel. I mange detaljer er den en “mini-CX”, f.eks. ved det lille “knæk” bagest i motorhjelmslinjen op mod forruden.

    • @peter plys! Tak for lån af det manglende “i”..!! Det røg lige i svinget, da fingerne styrtede rundt på telefonen…

  • Corvair blev sendt på markedet i 1960 og modtagelsen var egentlig ganske positiv. Her var en amerikansk produceret bil, der trodsede de gængse normer, og GM revolutionerede på mange områder Det […]

    • Sikke en bil og sikke nogle strabadser, den er blevet udsat for.

      Hvorfor ser jeg først den film nu? Det må være verdens mest hårdføre bil, i hvert fald op til 1960.

      Ikke et eneste hjul sat forkert. Klarer alle prøver og udfordringer til UG+ med tre pile opad.

      Og så kommer pludselig denne Ralph Nader og sætter store spørgsmålstegn ved hele Corvair-konceptet.

      Æv! Den er måske den eneste amerikanske vogn, jeg synes om. Netop fordi den er så europæisk i sin fremtoning. Jeg er ikke til store $$$-grin med tonsvis af krom og finner.

      En anden grund til jeg også synes så godt om den er muligvis fordi, den viser designvejen for nogle senere Opel-modeller: Rekord B og GT – de har alle tre de dobbelte runde baglygter, som bare ser så forbandet godt ud.

      Jeg kan godt li’ Corvair!

    • Ja, tænk sig alt det den kan holde til. 😀 Gad vide hvordan virkeligheden var, hvor meget der virkeligt gik i stykker.. Men fed film, det må man sige..

    • De er skægge, den slags tidsbilleder.
      Er der nogen der har en tælling på hvor mange gange der siges Corvair?
      Noget der slog mig, dejligt at de husker at nævne følgebilerne, at de også holdt godt, det er sjældent at høre.
      Jeg tænker bare altid, når jeg ser denne slags reportager, hvorfor de ikke bare nøjedes med at køre i følgebilerne, de kan jo godt holde :-)

    • Viaretro burde jo næsten forsøge at låne en Corvair og så lade hr. Navntoft sammenligne den med hans DS. De er muligvis slet ikke være så langt fra hinanden som man måske kunne tro.

    • Er den lykkelige ejer af en dansk udgave af Ralph Naders bog! Den er blevet til” Usikker ved enhver hastighed” med forord af Svend Bergsøe, Formand for rådet for større færdselssikkerhed!!
      Bogen dømmer Corvairén hårdt! (efter min mening et umotiverte amerikansk forbrugerkorstog mod især General Motors!))
      En Corvair har jo samme type bagtøj som millioner af Folkevogne!
      En interessant variation af Corvairén havde turboladet motor! Måske den første på markedet!

      Hilsen og go Påske!

      Henning Hjorth

    • Generelt havde de amerikanske midsize modeller i 1970’erne jo fabelagtige styre- og svingegenskaber. Det fremgår også tydeligt i denne vintage test drive af en Olds Cutlass 442. 😁

      Corvair var en meget atypisk US konstruktion med boxer motor ude bagi. Der må jo være gode grunde til at den ikke rigtig blev en succes. Det var nok ikke lige det, amerikanerne efterspurgte dengang…

    • Lige nu er denne Corvair til salgs på Facebook Marketplace:

      https://www.facebook.com/marketplace/item/783896702258670/?ref=saved&referral_code=null

    • @Claus N og andre.

      Tjek lige sælgers andre annoncer..
      Stationære motorer og andre spændende ting. :)

    • @Søren

      Han sælger da lidt af hvert :-D

  • I løbet af 1950’erne og begyndelsen af ​​1960’erne blev Aston Martins udstyret med karosserier designet i Italien. Mest berømt blev DB4, DB5 og DB6 alle designet af Carrozzeria Touring i Milano. Dengang kunne […]

    • 2 af de fire på det første billede er Arnolt-Bristols, ikke Arnolt-Astons:>)

    • Jet’en er meget sød, men den ser ud som om den har for kort akselafstand, og for meget udhæng foran og bagved..?
      Næ, jeg tager en Zagato DB4 tak…

    • Jeg havde fornøjelsen af at se den fine bil plus en masse andre live på en tur til Edinburgh for 6 år siden

    • Enig med @soren W. Proportionerne er lidt sære. Der er masser af smukke, gamle Astons, og hvem ville ikke gerne eje en? Men Jet’en er mere særegen end smuk. Nuvel, en bil behøves ikke nødvendigvis at være smuk for at være dragende, men netop dagens bil er falder lidt til den dumme side, synes jeg.

    • Den har mange lækre detaljer, men når ikke E-typen til sokkeholderne. Den minder lidt i proportionerne om en VW Karmann Ghia, Karmanne er bare mere helstøbt.
      Men baglygterne er lækre, wow.

    • D’herrer
      Det er jo ret beset en rigtig fin bil. Designet var jo ikke så ude af datidens proportioner at det ikke bkev gentaget på andre “bunde” – deriblandt Jaguar som jeg husker det. Jeg synes, at “Jet’en” fortjener rosende ord på vejen. Det er slet ikke dårligt design.
      Når det er sagt – så to ting.
      Giugiaro er dygtig og var det også i sine tidlige (første halvdel af) 20’ere. Det hører med til historien.
      Dernæst – Ercole Spada slap bare meget bedre fra det med DB4GTZ. Han er jævnaldrende med Giugiaro – DB4 GTZ var hans andet design for Zagato. Vi lader lige billedet stå et øjeblik.
      Jeg forstår udmærket @Sorensen, at man kan blive ret begejstret, når man så rent faktisk ser “dyret” 1:1. Jeg havde det på samme måde, dengang jeg så en Maserati 5000GT første gang. Det erikke sket siden. Man bliver lidt ydmyg over, hvad man formåede dengang.
      Og så er vi fremme ved E-typen, der stjal opmrksomheden for 60 år siden i Geneve. Jo, den er helt fantastisk og helt sin egen – navlig i de første årgange.
      Når det er sagt, så forekommer Arnolt Bristol som en lidt underlig indgangsvinkel til dagens emne.. Der er mange år mellem dem og Jet’en-.

    • navnlig….

    • @Frede – aner det ikke, men sikkert syd fra Køge…

      @søren w – DB4 GT Zagato var der også

    • Fint design. Disse år genbrugte Giogiaro mange designelementer i forskellige modeller, det er der jo ikke noget galt i, arkitekter gør det samme. Læg mærke til ligheden med hans Ferrari fra 62 med den flotte haj snude.

  • Hent mere