• In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Lancia-Ferrari fredag: Et spændende Thema! En læser sendte mig som forslag til en […] Vis

    @john-skov-larsen, wow! Et styk ex-Agnelli-unika som ovenikøbet må være den fedeste Lancia Thema nogensinde – solgt for 145.000 kroner. OK, det er så næsten tyve år siden – men alligevel.

    Apropos år, @klaus-r: Jeg var simpelthen nødt til at faktatjekke, men den er gudhjælpemig god nok – Lancia Kappa er 30 år gammel. Jeg er ærligt talt choke…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Lancia-Ferrari fredag: Et spændende Thema! En læser sendte mig som forslag til en […] Vis

    Vi er helt enige i farverne, @klaus-r: Jeg vil endda ikke afvise noget grønmetal med brun. Jajaja, det med motoren lå i min udførlige beskrivelse “yderligere detunede den af kørbarhedshensyn” :-). Lancias mest geniale træk med modellen var efter min mening nemlig, at ingen af kunderne gik op i det med småt alligevel og alle slugte råt, at det va…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Ferrarifredag på budget: Findes det? Hvis budgettet er stort nok er svaret ja! I ugens løb kom der en […] Vis

    Jeg er nok – når jeg tænker mig om med mine objektive hjerneceller – mest enig med @klaus-r. Mit problem i den sammenhæng er, at min hjerne tilsyneladende er domineret af ikke-objektive celler, hvorfor jeg stadig ville vælge en blåmetal 365 med blåt læder! “Don’t try this at home”, som de siger i nogle sammenhænge på drævende amerikans…[Læs mere]

  • Tak, @tony-wawryk og @klaus-r: Med jeres holdninger til Montreal viser I jo præcis hvad jeg mener :-)

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Juvelen genopstår: 33 Stradale Det kunne lyde som titlen på et glemt Tintinalbum, […] Vis

    Joeh, @klaus-r, der er da mange ligheder, og det er jo også det, der giver forvirringen. For der er jo også mange forskelle, så den almindelige myte (som @alfahahn gentager herover) om at Montrealmaskinen bare er en detunet 33’er er vildt overdrevet. Men når jeg skriver “nært beslægtet”, så mener jeg det holder nogenlunde.

    @ole-jag…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Dengang blev Peugeot 405 vurderet som Årets Bil. Men hvad nu, hvis vi stemmer om 1987-årgangen i dag, 35 år senere? Uanset om vi vil det eller ej, så runder biler fra 1987 nu 35- […] Vis

    @klaus-r, jeg vil dælme gerne have mig frabedt skylden for at firserne og 1987 i særdeleshed ser ud som de gør! Min rene tro på at alt var bedre i (endnu mere) gamle dage hjælper jo ikke meget i denne situation, hvor det nu engang er 1987-årgangen der ruller over og bliver veteraner efter dansk lovgivning. Men jo, jeg HAR da tænkt over, om vi sku…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Der er mange måder at samle biler på, og den her er faktisk ikke så dum. Eller – det er den måske nok, men dagens redaktør kan bare VIRKELIG forholde sig til den. Sagen er, at denn […] Vis

    @klaus-r: Min er en 1501 GL, og den på billedet er tidligst en 1971’er, hvor 1301 også fik den opdaterede front med tågelygter. 1501 havde haft denne front fra 1969.
    @soeren-s-pedersen : Det er en enorm flot farve til en CX. Et virkelig godt valg.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Der er mange måder at samle biler på, og den her er faktisk ikke så dum. Eller – det er den måske nok, men dagens redaktør kan bare VIRKELIG forholde sig til den. Sagen er, at denn […] Vis

    @klaus-r , jeg er normalt slet ikke fan af monochrome-temaet, og især ikke efter at jeg blev bekendt med “den hvide Porsche”-samling (foto herunder). Men guld har bare flere nuancer end hvid, og så er der jo også bare mere kød på, når man spænder over Ferrari, Jensen OG Porsche.

    @soeren-s-pedersen , mmmmmmm – jeg forstår dig!

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Du ved du vil: K.I.T.T. er til salg. Selvkørende biler med kunstig intelligens er intet nyt. I hvert fald ikke på film. Og hvis jeg siger “turboboost”, hvad siger du så? Det mener jeg ik […] Vis

    @klaus-r : Enig, de burde have sprunget spejlæggene over og hoppet direkte til 997. Sjovt du nævner Petersen Automotive Museum, vores ven Tina Winther delte et link til en virtual tour forleden (obs! varer 2 timer) https://youtu.be/DujeiUh9tuw

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Der kom cirka 45 nye biler på markedet i 1986, og de bliver i 2021 så veteraner. Nogle af dem bliver endda også klassikere. Efter fortsat gældende dansk skattelov er en vet […] Vis

    @klaus-r Spændende. Jeg holder mig som udgangspunkt til perioden 1955-1975.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Masser af nye onlineauktionshuse – kan de være der allesammen? Den enes død, den andens brød, siger man. Og det er faktisk et citat, som jeg længe har drømt om at kunne skrive på V […] Vis

    Aaarhj, @klaus-r : “En af verdens flotteste GT-biler overhovedet”?!? Det mener du simpelthen ikke. For problemet er jo netop i en nøddeskal, at dem har Ferrari en del kandidater til – bare ikke lige denne. Jeg er helt med på at der er en del subjektivitet i det – men ikke SÅ meget.

    Vanvittigt lækre farver, @holmen!

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Masser af nye onlineauktionshuse – kan de være der allesammen? Den enes død, den andens brød, siger man. Og det er faktisk et citat, som jeg længe har drømt om at kunne skrive på V […] Vis

    Tak i lige måde @klaus-r , det er altid rart med positiv omtale og kommentarer herinde (som du er flittig til) i det hele taget, som bidrager til en debat, hvor vi bliver klogere. Jeg lagde også godt mærke til turboladerhelvedet under hjelmen på Leno’s bil (ved ikke, om der også var lattergas), min Gen. 1 Toronado skal i hvert fald være uden!…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Nogle af verdens allersmukkeste biler kommer fra det legendariske samarbejde mellem Ferrari og Pininfarina. Men det sluttede for tre år siden – var det nu en god idé? Jeg omgås or […] Vis

    Fuldstændigt enig, @klaus-r : Fioravanti var lige præcis hovedkraften bag min favorit, Daytonaen fra 1968. Den var en radikal modernisering af Ferraris formsprog med de bløde kurver og jeg har bare ALTID været vild med den bil, en ûber-GT om der nogensinde var været sådan een.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Nogle af verdens allersmukkeste biler kommer fra det legendariske samarbejde mellem Ferrari og Pininfarina. Men det sluttede for tre år siden – var det nu en god idé? Jeg omgås or […] Vis

    @dan-wils , @klaus-r – jeg er enig med Dan og Klaus i betragtningerne om de gamle Ferrarier designet af Pininfarina, og Dan har en interessant pointe med interiør og cockpit, der på Testarossa ligner hjemmesløjt lavet aftenen før premieren, hvor Dinoens og 308’s cockpit er meget raffineret. Pininfarina har dog også haft nogle skæverter uden fo…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Nogle af verdens allersmukkeste biler kommer fra det legendariske samarbejde mellem Ferrari og Pininfarina. Men det sluttede for tre år siden – var det nu en god idé? Jeg omgås or […] Vis

    Storheden ligger i fortiden – det kan ikke udtrykkes klarere end “Thansen banjo”, som @klaus-r gør det – forfaldet er i fuld gang.
    Det ligger også klart, at VW gør hvad de kan, for at slippe af med Lamborghini og Bugatti. Man kan have sin tvivl om disse mærkers fremtid generelt, på egne ben bliver det nok mere end svært for dem at løfte frem…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Dansk historisk motorsports to store fyrtårne fik begge en hård medfart i 2020. CRAA i Århus måtte bøje sig for forårets hårde nedlukninger, mens CHGP i København forsøgte sig med a […] Vis

    Helt enig med @klaus-r. Classic Carpark er også for mig en stor del af sådan et arrangement. Det fungerede rigtig fint i Århus, hvor man kunne holde udenfor området på Tangkrogen.
    Og så synes jeg at man til sådan et arrangement skulle invitere nogle af klassikerne fra Classic Carpark ind på nogle opvisningsrunder på banen. Det synes jeg vil være…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post De findes stadig, disse oversete perler, der byder på både sjældenhed, historie, teknik og æstetik til en fornuftig penge. Tror jeg da nok.  Det med prisen ved vi nemlig førs […] Vis

    “Replika” vil jeg nu ikke kalde det, @klaus-r : Hvis den er lavet i 1979, så er det jo nok netop et af de forhandlermonterede kit, og det blev jo også til en Turbodelta. Bare ikke bygget af Autodelta?

    Prisen er nu krøbet op på 22.500 USD med halvanden time tilbage, og det virker mere rigtigt.

    I linket til den italienske bil til vilde 68.…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post De findes stadig, disse oversete perler, der byder på både sjældenhed, historie, teknik og æstetik til en fornuftig penge. Tror jeg da nok.  Det med prisen ved vi nemlig førs […] Vis

    @jensby , jeg kiggede også på de rallybiler der er eller har været til salg, og det er trods alt noget HELT andet.

    Når det er sagt, så solgte Artcurial (tror jeg det var ) en Turbodelta for 36.000 Euro og et andet hus een for 20-25.000 stykker tilbage i 2016-2014.

    Jeg tror @klaus-r er inde på noget af det rigtige med spørgsmålet om den er…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] Vis

    @klaus-r

    Jeg er fortsat i tvivl om, hvordan beregningerne skal foretages – altså hvad der er den afgiftspligtige værdi.

    Ud fra formuleringen i den NUVÆRENDE registreringsafgiftslov kunne det godt tyde på, at den afgiftspligtige værdi (basis for afgiftsberegning i dag) ikke kan overstige den oprindelige nyværdi (uden afgift) – og hvis det e…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Vi kender alle historien om de kuldsejlede forhandlinger mellem Ford og Ferrari, men nyt for de fleste er, at i slutningen af 1960’erne udtænkte Alejandro De Tomaso en plan for at f […] Vis

    @h-p-thygesen og @klaus-r , det er jo ikke helt tilfældigt, da SAAB Sonett II er delvist tegnet af en italiener. Jeg vælger så at tro, at det er italieneren der står for de pæne linier, mens svenskerne står for resten, herunder især kofangerne.

  • Hent mere