-
ForfatterIndlæg
-
28. februar 2016 kl. 00:47 #116009
Ole Wichmann
815 IndlægJeg kan ikke forstå at du klager over at det er koldt i garagen når du er sådan en viking!
28. februar 2016 kl. 13:01 #116012
holmen
456 IndlægTager det nok også mest i stiv arm ;-)
Men drømmen er en garage med varme i gulvet og plads til mindst tre biler.
Og gerne men en mindre sakse lift indbygget i gulvet.Når det er sagt, så er det gået helt fint hen over vinteren trods kulden.
28. februar 2016 kl. 16:36 #116014
holmen
456 IndlægSå nærmer vi os en slutningen på gearkasseopgradering – men inden der kommer en fyldestgørende rapportage med en gennemgang af hele projektet så skal der lige nogle tal på tapetet.
Jeg har lavet denne lille beregning over hvad den nye gearkasse vil betyde ift den gamle ved 3.500 omdrejninger
W58 gearkassen som jeg købte stammer fra en MK3 Supra og den er kendt som værende bom-stærk – bliver ofte brugt til at sætte bag turboladet motorer og V8’er og skulle efter sigende kunne klare en del moment og op til 3-400HK.
Så mon ikke den klarer sig bag min 2M med spæde 115HK og et moment omkring de 160-170 Nm.
Skulle jeg på et tidspunkt gå helt bananas og lægge en 5MGE i så vil den også kunne klare de 170 HK og 230Nm.Attachments:
29. februar 2016 kl. 18:56 #116056
Soren W
390 IndlægDen bliver jo en anelse langsommere i de lavere gear Per, men 5. gearet ser jo helt perfekt ud. Er vi kørende?
29. februar 2016 kl. 20:06 #116059
holmen
456 IndlægAt den bliver langsommere i de lavere gear vil jeg gerne udfordre – den er så satans lavt gearet nu at den når at løbe tør for omdrejninger og pusten før den skal op i andet gear. Jeg vil faktisk mene at hvis man lavede en direkte sammenligning mellem de to, så vil den med den nye gearkasse komme længere inde første tre gear for derefter at køre fra den gamle opstilling i femte gear.
Men nu er det heller ikke en ræser – vel ;-)29. februar 2016 kl. 20:39 #116060
Soren W
390 IndlægOk, lyder logisk, jeg har jo ikke kørt i den…
1. marts 2016 kl. 21:49 #116085
holmen
456 IndlægOg så lige til dit spørgsmål om den er kørende – tjah, desværre så er jeg jo ikke forsikret før om et par uger mener jeg, men den har da været afprøvet – både fra vognporten til garagen. Og min sandten om ikke jeg måtte ud og lige få afprøvet den på landevejen – jeg kan bare fortælle, at det er en ren fornøjelse. Utroligt hvilken glæde det er med det ekstra gear – alt arbejdet værd.
Film reportage følger ;-)1. marts 2016 kl. 22:02 #116086
Anders Bilidt
648 IndlægJamen saa et stort tillykke med det ekstra gear Per! ;-)
Dejligt at den blev klar inden foraaret.Men be’om, lad nu den fine Crown beholde sin originale motor.
Alt andet er da blasfemi naar nu du har saadan et fint og velbevaret eksemplar…1. marts 2016 kl. 22:16 #116088
holmen
456 IndlægJa – det var et stort projekt med en del udfordringer men det lykkedes. Og sjovt at tage fat og ‘learn by doing’
Det har igennem tiderne været en fornøjelse – lige fra ombytning af motor til renovering af Dellortoer. Og nu kom så gearkasse og kobling.
Tror nu heller ikke at jeg ender med at bytte motor. Nu skal den nydes hele sæsonen – og så må du få dig en tur og opleve forskellen.1. marts 2016 kl. 23:05 #116118
Anders Bilidt
648 IndlægMeget gerne… :-)
19. marts 2016 kl. 20:12 #116901
holmen
456 IndlægSå blev det endelig forår. Sidste efterår tog jeg en beslutning om at opgradere min Crown med en 5 trins gearkasse. Måske var det lidt for tidligt – det viste sig efter at jeg hev den gamle gearkasse ud af Crown’en at der pludseligt kom 4 uger med fantastisk klassikervejr.
I den periode måtte jeg misundeligt se til på alle andres opdatering med udflugter i den grønne – men til gengæld kunne jeg udnytte de milde temperaturer til at ligge under bilen og gøre klar.
Gearkassen kom fra en Toyota Supra MKIII, en W58 med et ry for at være en stærk konstruktion og med en god udveksling mellem gearene og samtidigt et rigtigt skønt femte gear med en udveksling på 0,783. Det skulle gerne sænke omdrejninger med cirka 1.000 i forhold til det eksisterende 4. Gear.Der har været stille på opdateringerne – dels fordi jeg har haft travlt med at samle delene igen og dels fordi arbejdet har trukket en del tænder ud.
Men færdig blev jeg – og udover et par ulovlige testkørsler før den 15 marts, har jeg været ude og trille, i torsdags til AJ Tanken og her i dag i det skønne forårsvejr.
Både det femte gear kombineret med et godt lag lyddæmpning betyder en markant bedre limo fornemmelse og det at den larmende, mekaniske blæser ikke længere ødelægger motorens lydbilledet er herligt. Det femte gear passer især til hastigheder over 80 km/t hvor Crown’en bare glider igennem landskabet. Når det er nødvendigt at dreje ind på motorvejen, så ligger Crown’en nemt og cruiser ved 110 km/t og den kan ubesværet nå op på 140 km/t skulle en overhaling være nødvendigt. Og udvekslingen imellem gearene passer også godt til motorens moment hvilket betyder at acceleration op igennem gearene også er forbedret.
Alt i alt, et meget vellykket projekt, som helt klart forbedrer Crown’ens anvendelse muligheder og aktionsradius.
Indkøbslisten endte med at se sådan her ud:
W58 gearkasse
Slavecylinder
Ny, short shift gearstang
Gearolie
Sandblæsning of maling af tværarm og alle dele der blev afmonteret
Renoveret køler
Ny vandpumpe
Nyt remhjul
Revotech el-blæser
Termostat styret switch med manuel styring
Lyddæmpende blymåtter
Filt
Ompolstret førersæde – delvis
Diverse værkstøj = overspringshandlinger
Panodil og Ipren – til ryggenHer er der en kort opsummering på hvad jeg på et tidspunkt var urolig var en ægte ”MISSION IMPOSSIBLE” – men som jeg har erfaret tidligere – det er bare at klø på og ’learn by doing.’
Ses derude …
20. marts 2016 kl. 00:06 #116914
Peter Vang
45 IndlægHej @Holmen
Super stykke arbejde du har fået lavet i løbet af vinteren, jeg har desværre ikke fået lavet noget som helst, men så må der ske noget i løbet at af sæsonen….
Hvad har du givet for at få lavet dit forsæde ?
Mit er ikke i så god stand som det kunne være og vil da gerne gerne høre om din erfaring med det sted som har lavet dit sæde (der er jo en lille “skjult” reklame i din (som altid) gode video20. marts 2016 kl. 09:49 #116916
holmen
456 IndlægDet vil jeg gerne – der var som du kan se i videoen en revne i venstre side af ryglænet. Selv overvejede jeg at sy det, men fik anbefalet Holbæk … så turen gik derned.
Det viste signat der skulle laves lidt mere en jeg havde regnet med, et par fjedre og så lidt ekstra filt men er meget tilfreds med resultatet. Blev færdig på 2 dage.
Sender en pm på pris – det er nok mest fair ift leverandøren ;-)20. marts 2016 kl. 12:41 #116920
Soren W
390 IndlægHej Per,
Fedt projekt og fed video. Du ønskes en god sæson. Nu i overhalingsbanen…20. marts 2016 kl. 20:31 #116941
Anders Bilidt
648 IndlægTillykke med at du kom i maal med projektet Per!
Jeg er sikker paa at din skoenne Crown nu vil levere endnu flere dejlige oplevelser i loebet af denne sommer…
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.