Tolv år er ingen tid og samtidigt lang tid.
Det er ViaRETRO selv, der bliver tolv år i dag. Med blandt andet ordene “det nye sted for gamle biler på nettet” gik vi i luften den 28. december 2012. Sjovt nok er de fleste af de sammenhænge vi skrev (og stadig skriver om) langt mere end tolv år gamle. Men alt er jo relativt og for et websted som ViaRETRO er tolv år faktisk en anselig alder. Så man kan sige, at vi i dag er “det gamle sted for gamle biler på nettet”. Det kan jeg faktisk også meget bedre lide: Jeg er generelt ikke så meget til nyt.

For tolv år siden gik ViaRETRO i luften.
Jeg vil mene, at min kærlighed til klassiske biler er på omtrent samme niveau som dengang ved starten. Intet nyt i det, altså. Men dertil kunne en irriterende smart konsulent måske finde på at sige at “stilstand er tilbagegang”. Hvilket selvfølgelig vil være noget ævl. Min kærlighed til biler er ægte og dyb, og ikke mindst de tolv år med ViaRETRO har ledt mig i venskab med mange andre, der føler på samme måder (og så alligevel på andre måder, nogle gange – kærlighed er jo en sjov størrelse i sig selv. Ligesom biler) og mens nogle er lidt mindre engagerede end jeg så har har sandelig også mødt nogle, der elskede biler højere end jeg. Og også set undervejs i årenes løb, at nogle brænder ud som biler i et Le Mans 24 Heures. Intet unaturligt i det – det er også en del af livet at man kan finde nye kærligheder undervejs.

De to andre medstiftere af ViaRETRO, Niels Birkemose og Søren Navntoft i fuld gang på Techno Classica – det er dog kun ti år siden her på billedet. Vi ville gerne have lavet mere video, men sådan skulle det ikke være. Så vidt jeg husker viste det sig i øvrigt efter messen, at kameraets hukommelseskort var defekt, så der kom aldrig en video derfra! Akja.
Den største forskel fra dengang og til nu er set fra mit førersæde, at jeg ikke længere er en glad amatør men en glad professionel. Sjovt nok ikke med ViaRETRO som sådan, men undervejs i min selvbestaltede entusiastskribentkarriere (der som nogle vil vide er endnu ældre end nærværende website – mere om det senere, måske) har jeg i det virkelige liv skiftet løbebane fra noget med analyser til noget med biler. Det kunne en rigtig smart konsulent måske også godt se som et tilbageskridt, faktisk – men det er det ikke, hvis man har den omtalte kærlighed til de kære klassiske køretøjer.

Allerede dengang med firmabil. Mere om firmabiler senere…
Denne nye professionelle del af bilverdenen har så også givet mig adgang til en anden liga af biler, kan man vel godt sige. Jeg har egentlig fra meget tidligt i skriverierne været heldig at møde masser af entusiaster, der har følt så varmt for sagen at de gerne vil dele oplevelsen med en entusiast, der så har delt oplevelsen videre på ViaRETRO. Det burde der i teorien være større mulighed for nu. Men hvis jeg skal pege på en enkelt ulempe ved at have sådan et rigtigt arbejde, så er det tiden: Der går helt klart mere tid med arbejde nu end for tolv år siden. Meget mere. Der kan så være nogle der mener, at det ikke er et rigtigt arbejde for eksempel at køre Lamborghini Countach, Porsche 959 eller Peugeot 205 T16 – men det kan jeg blankt afvise.

“Den Bedste Bil Jeg Har Kørt” hed artiklen fra 2016, som man kan genlæse ved at klikke på billedet – og Honda NSX blev først for nylig slået af pinden.
Ulempen er nærmere, at jeg ikke altid har fået tid til at videreformidle de oplevelser på ViaRETRO. For eksempel var det sidste år, at jeg fik en ny favorit, der efter mange år slog Honda NSX af pinden som “den bedste bil jeg har kørt” – uden at jeg endnu har fået skrevet om den. Jeg er skuffet over mig selv, ærligt talt. Den kommer i det nye år. Jo, den gør. Men skuffelserne (der er flere…) vil jeg faktisk ikke dvæle ved: Jeg er (blevet) realistisk nok til at indse, at de er ligeså meget en del af livet som kærligheden og til sidst døden .
Og ViaRETRO handler om ALT om Klassiske biler. Det har det altid gjort og det vil det altid gøre. Amen.
Glædelig jul
Claus Ebberfeld

ViaRETRO skal ikke skubbes igang endnu. Men selv hvis det skulle blive nødvendigt, så kan man godt holde stilen, ikke?
ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
- det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
- adgang til alt på ViaRETRO
- rabat på udvalgte varer
- garanteret godt selskab på nettet og i virkelighedens fem årlige arrangementer
- samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.
Ugens citat
The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.
Det smukke citat stammer fra Sir William Lyons, grundlægger af Jaguar. Og han har meget at være stolt af. Måske bare ikke lige nu, så i virkeligheden er det måske godt nok for ham selv, at han ikke er iblandt os længere?
Parisisk mærkelig og et virtuelt museum
Tekst Michael Sehested Lund
Foto The Originals, Renault
Forleden faldt jeg tilfældigt over konceptbilen Renault 900 fra 1959, der ikke bare er en 65-års fødselar, men også er mærkelig, fordi hvad der er bag på den, ser ud til at være foran og omvendt. Egentlig ville jeg have skrevet fransk mærkelig, men besluttede at begrænse det til parisisk mærkelig. Renault er jo et af de parisiske bilmærker, hvorimod Peugeot er fra Sochaux, som ligger i Bourgogne-Franche-Comté regionen tæt på Schweitz og Tyskland. En Peugeot er typisk anderledes nøgtern … nogen vil sikkert sige kedelig … i forhold til de parisiske mærker.
Alligevel beriger regionen verden med både dejlig vin og ost, men det har selvfølgelig ikke noget med biler at gøre, så tilbage til Renault 900. Bilen blev designet af Sergio Coggiola fra Ghia og Renault designeren Michel Béligond som et bud på en taxi, men i virkeligheden kan Renault 900 også ses som en forløber for de senere MPV’er – en biltype, som er død i dag. Jeg tror de fleste kan være enige om, at Renault 900 ikke er nogen skønhedsåbenbaring, og er den ikke mærkelig, bare for at være netop det …
Inde bagved var Renault 900 også speciel, fordi den havde V8-centralmotor og luftaffjedring – Citroën var ikke ene om komfort … men er noget franskmændene jo går op i på flere niveauer. Jeg behøver blot at nævne, at det allerede starter inde i soveværelset med en ’Grand lit’, hvor man på forunderlig vis ender med at ligge lige præcis i midten, uanset om man bare er én eller to …
Det med V8’eren lyder voldsomt, men da der er tale om en fransk bil, var det ikke mere end som så, for motoren var på bare 1.700 ccm. Udgangspunktet var motoren fra Renault Dauphine på 850 ccm, der i lige linje stammede fra 4 CV ’Rynkerøven’, to sammensmeltet til en V8. Den centrale placering af motoren foran bagakslen var af praktiske hensyn, så der var direkte adgang til bagagerummet, som af gode grunde blev nødt til at være bagi, grundet den fremrykkede placering af førerkabinen.
Renault 900 nåede aldrig ud over konceptstadiet, men nogle af detaljerne kunne bruges i senere modeller. På det tidspunkt stod Renault midt i et vadested: på den ene side biler med hækmotor afledt af 4 CV ’Rynkerøven’ og på den anden, biler med motoren foran og træk på forhjulene, der … som vi nu ved … skulle løbe af med sejren.
Men nu til det virtuelle museum The Originals, et Renault påfund, der egner sig rigtig godt til at slappe lidt af med efter den tunge julemad, for det foregår bag skærmen. Der er således ingen grund til at begive sig til Frankrig og henslæbe tiden på et fysisk museum, Renault har allerede været der selv og lavet nogle glimrende optagelser, både i 3D og fra forskellige vinkler af Renault modelprogrammet og diverse konceptbiler frem til 2020. Men ikke nok med det, der kan også klikkes på links med blandt andet motorlyd og merchandise. Prøv det selv ved at klikke på The Originals
Renault har en spændende historie, og det skulle ikke undre mig, om Renault også har en spændende fremtid med lidt fransk kant.
Godt nytår!
Britisk Mærkelig? Lotus fra arkiverne:
Vi ved det, vi ved det. Men julen er udover traditionernes også genudsendelsernes tid, og Niels Birkemoses ti år gamle eventyr med at købe en billig sportsvogn i England og køre den hjem bliver aldrig for gammel. Hvis man ikke skal gense den til jul, hvornår skal man se? Jo, måske på ViaRETROs tolv års jubilæum. Hov, det er det samme!
Tag det første afsnit til morgenkaffen og det andet til aftencognacen. Hvis der da ikke skal noget stærkere til:
Tolv år nyere end 1972
Apropos video med ViaRETRO. På en af de helt tidlige videoer var vi på Biler i Bellaudstillingen, og der var nogle nyere sportsvogne med, som Niels Birkemose udspurgte mig om. Hvortil jeg vist kom til at sige noget i stil med at der ikke var lavet noget interessant efter 1972.
Jeg var kørende til messen i ViaRETRO-Volvoen, men tror nok jeg omtrent samtidigt havde nedenstående Mercedes-Benz fra 1970:

1970.
Dejlig vogn: Sekscylindret rækkemotor, manuelt gear, stor komfort og næsten brutalistisk tysk funktionalisme især i coupéudgaven som her. På billedet er den fotograferet af min datter (kunne jeg regne ud, da jeg så mig selv på billedet…) på en ferietur til Sverige. Fjorten år nyere end Volvoen og jeg har sikkert tænkt (som så ofte før) hvad man dog skulle med mere – eller nyere.
Her tolv år senere er det så morsomt (synes de i Numerologisk Afdeling…) at jeg kører i en bil, der er tolv år nyere end min gamle skæringsdato.

1984.
Hvis jeg skal være helt ærlig foretrækker jeg stadig Mercedes-Benz’en for alle dens sympatiske og charmerende klassikerkvaliteter, men selvfølgelig kører Alpinaen uendeligt meget bedre. Så det er (naturligvis) ikke fordi der ikke er sket noget efter 1972. Men om Alpinaen er mere interessant end Mercedes’en kan man da stadig godt diskutere.
Ugens Grafik
Min største fortrydelse: Inaktiv i historisk motorsport
Virkelig, virkelig, virkelig velhuskende læsere vil vide, at alt det her med ViaRETRO i realiteten startede med historisk motorsport. Og så er det ikke tolv år siden, men over tyve år siden. Hold nu op, hvor tiden flyver, hva’? Noget af det første jeg dengang skrev på noget der hed WWW handlede om min debut i historisk motorsport. Bilen var en 1963 Triumph Spitfire – den herunder:

Fåborg Hillclimb og mig med Spitfiren i selskab med to andre Triumphs.
Det er egentligt slet ikke forkert at sige, at dén bil blev min indgang til det jeg laver i dag. Både ViaRETRO, mit rigtige arbejde og sandelig også til mange gode venskaber. Men faktisk stoppede dens aktive racerkarriere før ViaRETRO kom til verden, og det skal således ikke ligge websiden til skyld at jeg ikke har kørt rigtigt racerløb i snart mange herrens år. Men jeg må tilstå, at jeg har lidt dårlig samvittighed over det.
Sagen er, at den står ude i min garage endnu. Så det kan ikke udelukkes, at der kommer mere om den.
Nej, garagen er stadig ikke færdig!
Og ja, det giver også dårlig samvittighed. Men lad mig nu lige finde på nogle nytårsfortsætter og så komme tilbage til sagen.
Og det er min uro i jernet heller ikke.
Her er en klar kandidat til et rigtigt godt nytårsfortsæt: Gøre noget ved min uro i jernet. Nu har jeg længere oppe brugt ordet kærlighed til biler, og det gode er jo, at der er rigeligt af den og at det er helt socialt acceptabelt at øse rundhåndet ud af den – hvorfor jeg engang var bilswinger. Jeg identificerer mig stadig som sådan – men det er længe siden jeg er kommet i klubben. Lysten er der stadig. Jeg skal bare lige…hmm, måske kigge i arkiverne for at huske tilbage på nogle elskelige biler:
Ugens Fund: 1979 Fiat X1/9 til 64.500 kroner
Det kan siges kort: Centermotor, klaplygter, guldfælge – Bertonedesign. Halvfjerdserne. Kileform. FIAT. Lamborghini? Øhnej – men næsten.
Det kan også siges længere: Fiat X1/9 er en lille juvel af en lommesportsvogn, og præcis sådan een, der giver mig uro i jernet. At den her er rød og efter min smag derfor for meget kliché af en italiensk sportsvogn opvejes stort set af fælgene, der er malet guld og selvom jeg godt ved de lækre magnesiumsfælge burde være sølv, så giver de i dette tilfælde bare en svag fornemmelse af opgradering fra senhalvfjerdserne og er dermed historisk korrekte at se på – og ja, det SER godt ud. Synes jeg.
Det samme gør jo helt indiskutabelt det brune interiør. Jeg har altid foretrukket X1/9 med de forskellige funky stoffer, men det her er helt sikkert bedre til de sololier man skal ismøre sig, når turen går rundt i de italienske alper i de lave gear og med glødende bremser. Den er jo åben, ikke sandt? Altså når man vil have det. Ellers er den lukket. Ja, det er OGSÅ genialt.
Ligesom hele bilen er det. Hvis den her fungerer som den skal og er rustfri, så får man ikke mere centermotorsportsvogn for pengene. Både i indkøb, vedligehold og – vil jeg tro – værditab. Den kan således udmærket anskaffes imens man sparer op til en tolvcylindret.
Tak for tip til Michael Velo Heegaard. Find annoncen hér: Fiat X1/9
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
Tippet fra numerologisk afdeling: M539 Restorations
Bare så I ikke keder jer i juledagene: Youtubekanalen M539 er mere snæver i sit sigte end Niels Birkemose nogensinde har været – men jeg fornærmer næppe nogle ved at sige, at M539 er mere produktiv på videosiden. Hvis man ikke kan lide BMW, så er det næppe det helt store – men han laver fra tid til anden også andre ting. Han er grundig og produktionerne er så dejligt beroligende at se på, at der er en overhængende risiko for, at man ikke selv får noget fra hånden. Så det skal nydes med måde – Prost!
Ugens foto
Tre tolv år gamle artikler
Klik på billederne herunder og læs – eller genlæs. Ingen af de tre artikler her er blevet uaktuelle.
Jeg tænker egentlig heller ikke de bliver det. Medmindre ordene og begreberne (hvilket jo ikke er det samme, selvom det er der mange, der ikke har noget begreb om) “raketter”, “organisk” eller “sportsvogn” bliver udrenset på bålet sammen med negerkongen fra Sverige og andre monumenter. I så fald vil noget AI formentlig erstatte de tre links herunder med nogle kunstige ord om elbiler – så ved nærmere eftertanke er det nok bedre at læse dem nu end senere:
Tolv cylindre efter tolv år
Og lad os så lige her på tolv-års-jubilæumsdagen runde af med at minde om, at enhver mand skal prøve at eje en tolvcylindret vogn engang. På billedet herunder min tidligere Jaguar XJ12 vs. min tidligere De Tomaso Deauville.
Tolv slår otte. Og sådan er det bare. Det betyder jo ikke, at man er gift med de tolv. Men prøv det nu bare. Måske i 2025?
Sikken en Weekend Matinee denne gang. 12 år! Imponerende! Og du er jo gået fra at biler var din hobby Claus til at du høvler rundt i Europa i døgndrift og leger med biler på alle niveauer, og tjener din løn ved det. Tænker at det er rigtigt manges drømmejob? Imponerende at du stadigvæk overkommer ViaRetro. Tak for det.
Sådan en nostalgisk jubilæumsmatine, endda med “solen har repareret den” indslaget får tankerne til at vandre. Jeg er ikke bilsvinger, men alligevel har der på de 12 år været lidt igennem Sørens Garage: LandRover serie 2A solgt, Austin Mini Cooper MK2 købt og solgt, Porsche 924 købt og solgt, Jaguar E-type FHC købt og solgt, Jeep Grand Cherokee købt og solgt, Porsche 911 2,7 købt og solgt og Ferrari 308 GT4 købt og solgt, så lidt bliver det da til, og der står stadigvæk lidt biler tilbage. Forhåbentligt længe. For enhver klassiker er bedre end ingen klassiker. Vi glæder os til 2025…
Fin Weekend Martiné down memory lane.
Ja – køb Fiat X1/9’eren. Fine Campagnolo CD30 fælge fra Fiat 124 Rally. Abarth rat fra Fiat 127 Sport, og de mørkebrune sæder er faktisk sjældne på vores breddegrader. Tjek for rust i klaplygtebrønde (der er en lille lem foran klaplygten, der skal åbnes), i bagagerumsbrønde (bagerste bagagerum) og afmonter plastik luftindtag foran baghjul og tjek for rust indenfor. Tjek bunden af dørene, og tjek der ikke er utætheder i vandrør (fra køler til motor), der løber langs bunden af bilen. Mekaniske sliddele er billigere og kan skaffes, men er der meget rust de komplicerede steder, er det svært at finde et pladeværksted, der kan lave det som originalt. Ellers er det bare at springe ud i “smiles pr. miles”. Det er billigt for så meget centersportsvogn. X1/9 er måske morgendagens “geheimtip”. Priserne stiger voldsomt på det italienske marked, hvor en god sund X1/9 serie 1 nu koster EURO 20.000.
Tak for alle årene! :-)
Tillykke med de 12 år, min hund Jackie Stewart blev 12 år i går, jeg var ikke klar over at I var jævnaldrende.
Jeg fulgte med ovre fra MotorRetro, men nåede ikke at kende Triumph Racing.
En Fiat X1/9 er en fin lille sportsvogn og jeg havde svært ved at følge med den i Hillclimb i år, slog den kun på mekanisk robusthed.
Jeg har hørt at man skal tage targa taget ud og hoppe i den, for at sikre at den er strukturelt sund!
Stort tillykke – det er en lang rejse vi har været på. Husker du da vi mødtes første gang på Bella Italia og du kommenterede positivt på min 130TC ? Og dengang du var forbi og kikkede på min Prelude sammen med Søren N ? Nu er det Viaretro på CHGP, som vi nyder sammen lørdag aften under åben himmel. Lillesnitter er klar til nye eventyr – og som kustode på Robert’s perfekte DINO 246, der holder på min plads behøver jeg jo bare tage coveret af og nyde synet af de mest perfekte streger, der er slået…..hvis der er uro i jernet. MEN – bare rolig: 2025 bliver et godt år med et stærkt comeback – jeg tror vi skal til Italien. For resten hvad bliver din nye firmabil ? Gode Nytårshilsner JOP
@ole-wichmann, det lyder umiddelbart som om @tocoman er mere velbevandret udi X1/9 :-). Tak for tips, begge to!
Og tak for takken, @jakob356 – i lige måde! At tænke sig at vi kender hinanden fra en potentiel handel om en funky budgetklassiker i form af en Peugeot 305 – som faktisk stadig er en model, som jeg gerne vil prøve. Engang. Et sted. I en dimension.
@soren-w, Nostalgi er mit mellemnavn. Selvom det også (engang) kunne være Swinger. Men enhver klassiker er jo bedre end ingen klassiker og det synes jeg også tolv år senere er værd at minde sig selv om. Måske faktisk mere end nogensinde. Og du er selv en fremragende ambassadør for sagen: Alle der kan rumme britiske, italienske og tyske biler under eet tag er rummelige mennesker.
Som var det igår, @jop: Vi kender således OGSÅ hinanden fra en potentielt budgetklassikerkøb. Og øhm – jeg vil endnu mere end dengang gerne have en Prelude! Ritmoen husker jeg naturligvis også, og selvom jeg måtte nøjes med en Ritmo 100 så har jeg været forbi modellen. Sjovt nok er det sådan, at een gang rækker med Ritmoen – men ikke med en Prelude. Det kan man jo godt tænke lidt over.
FED Martinee
12 år går hurtigt…. og hvilke 12 år
Vigtigt/dejligt at du husker hverdagsbilerne, ikke alle har råd til Mercedes, Jaguar mm.
Enhver historisk/veteranbil, er bedre end ingen.
Juhle
Tak for alle de fine artikler gennem tiden!
Og, ja, filmen om den orange Lotus er bare SÅ god. Har set den mange gange efterhånden.
Speaking of…..er d”herrer Birkemose og Navntoft helt væk fra gamle biler nu til dags?
Ja dejlige film. Tillykke med fødselsdagen og tak for arbejdet Claus (og hjælpere)
Jeg er spændt på, hvad det nye år byder på af biler. Jeg har skiftet ret ofte (hverdagsbil..) Seneste skud på skamlen er en 94´ astro van. Hvad vil med sådan et skrummel siger mange. Det er let. Det bliver en slags campervan. Konen er frisk, så jeg er sikker på, at den hurtigt bliver et bekendtskab, jeg husker for livet. Bevares den bruger benzin – det gode er, at man endnu kan købe det på tankstationerne, så det er bare at fylde nyt på :) :)
Også et stort til lykke med de 12 år hérfra. Vi har jo kendt hinanden siden en julefrokost hos Alfista tilbage i 2007. Jeg kan ikke helt huske – men kan det have været dér du gjorde mig opmærksom på din Motorretro blog? Den fulgte jeg i hvert fald – og senere også Sørens Spectramoto blog. Det var jo så en helt naturlig ting at følge med videre da I slog Jer sammen. Der har dælme været mange gode skriverier, videoer m.m. gennem tiden – og det er der stadig. Et par ting jeg især husker er arrangementet på Godsbanen i Aarhus hvor vi havde bilerne med på restaurant samt de første Fyrtårn i Bagsværd. Det var fanname geniale arrangementer. Go’ vind de næste mange år. Vi ses derude!
Congratulations on the 12 year anniversary! I only wish we could have kept the international edition going, but it is what it is (or was). Here’s to the next 12 years!
Også et stort tillykke med 12 års dagen herfra, samt et godt nytår.
Nu er julen jo ovre for mange af os, og gudskelov for det – den har det med at skulle overgås år efter år. Jeg glæder nu lidt hver år alligevel. Men det er mere efter den afdæmpede traditionelle ro end den overgearethed jeg syntes julen er blevet i vores moderne tidsalder.
Men det gled da på skinnerne for DSB i år, om det skyldes held eller julens placering i kalenderåret vides ikke. Men 9 ud af 10 passager kom hjem til tiden.😀 Og det er da dejligt, for hvor er bedre end hjemme, kære hjem!
Tusind tak for at ViaRE(TROligvis) eksisterer det er en fin kobling fra hverdagens trivialiteter også de vintergrå deprimerende dage, man kan syntes om hvad man vil, og hvor livslinjen holder lukket. Der har Viaretro altid åben! Selvom der er dage hvor ikke er så meget gang i kommentator felterne og det elektroniske fællesskab syntes lidt ude af drift og en smule på afveje.
Takker herfra. 2024 var Dragens år og 2025 er Slangens år eller Træslangen.
Slangens år er stærkt afhængigt af sin forgænger, Dragens år. Hvis Dragens år har været et godt år, vil Slangens år automatisk fortsætte med at være lige så godt. Hvis ikke, kan Slangens år være lige så dramatisk og farligt som det forgående.
I marts 1917 fandt den russiske revolution sted. Og i 1941 erklærede USA – Tyskland krig og trådte således ind i Anden verdenskrig.
Måske går det ikke helt så slemt igen. Slangens år skulle bidrage til de kunstneriske siden og have en god afsmitning på handelsvare som guld, olie osv. Ja måske til himmelske højder. Men kan i modsat fald være skyld i at rasle i bund, og føre til kæmpekrak.
I slangens år er det også på tide at tænke på romantik og kærlighed. Kærligheden vil lettere komme til dig, og grib den hvis chanchen byder!
Husk at pas på dine penge og vent på bedre år.
‘Hastværk er lastværk’
Godt nytår til alle.
Tak for mange gode historier, og for at det ikke koster en bøjet femøre at deltage.
Kan man sætte barren lidt lavere end Sreten på M539, så er Legit Street Cars det nærmeste jeg kan komme, fra USA.
https://www.youtube.com/@LegitStreetCars
Han kan godt være lidt pjattet på nogen videoer, men han laver tingene ordenligt og han har altid et højt humør (han og Sreten bruger også hinanden i nogen videoer).
Tak for de 12 år med ViaRETRO. Jeg tror jeg kom med første gang i 2016 eller deromkring. Indtil da havde jeg leget mest med amerikanerbiler, og der er jo mange klubber og træf for det. Men her er ViaRETRO ikke så engagerede, så det var først da jeg fik min første italiener, at jeg stødte på ViaRETRO.
Jeg synes det er et fint fællesskab, på tværs af mærker, mennesker og meninger. Der har været mange gode oplevelser gennem årene. Især besøgene på “hemmelige samlinger” er spændende og meget forskellige. Det er fedt, når samlere åbner deres døre og byder indenfor til ligesindede.
Vi håber der også kommer gode aktiviteter i fremtiden, selv om @CE måske ikke har så meget fritid at lægge i det længere.
Jeg checkede forresten lige kilometertællerne i mine biler, og jeg har sammenlagt kørt 7540 km i sæsonen 2024. Det er et par tusind mere end sidste sommer, så det er acceptabelt.
Hvor meget har I fået kørt i denne sæson?
Godt nytår til alle
Er ViaRetro ikke ældre end 12 år?
I maj 2012 var vi til Mille Miglia, og mener du også var med. Da eksisterende ViaRetro vel allerede? Mener det startede endnu tidligere. Jeg fik øje på en hjemmeside med renoveringsprojekt for en Alfa Romeo 1750 GT, som jeg fulgte. Det viste sig at være Søren Navntoft. Vi mødtes i begyndelse på AJ tanken, med 2-5 andre Alfister. Det var ihverfald noget tidligere end 2012. På et tidspunkt slog I Jer vist sammen som MotorRetro.com og måske senere under ViaRetro’s fane og nye hjemmeside. Eller?
Næ, dengang i 2012 kørte jeg i min 1969 Triumph 2.5PI derned, og den havde samme klistermærke på bagskærmen, som din Alfa Romeo har på forskærmen: MotorRetro.com, som jeg startede i 2010.
Men på det tidspunkt i foråret 2012 hvor vi to mødtes i Mille Miglia havde jeg også mødt Søren (dog bare oppe i Danmark…) og vi var begyndt at tænke over at lave noget sammen – og det blev så 28. december 2012 lanceret som ViaRETRO.
Så man kan sige, at MotorRetro.com var basis for halvdelen af ViaRETRO – men jeg startede jo længe før MotorRetro: Så vidt jeg husker tog jeg til opstarten af dét site i 2010 de gamle artikler fra mit første website/blog med – det hed Triumphracing.net, og det startede jeg omkring 2003-2004. Kan faktisk ikke huske eksakt hvornår – mon jeg har tyve års jubilæum på internettet snart?
@ce – det er jo så din Triumph blog du gjorde mig opmærksom på til den julefrokost hos Alfista, ikke Motorretro som jeg skrev længere oppe. Jeg kan huske at vi kom til at snakke Triumph fordi jeg havde en farbror der var gennem både Herald, Vitesse, 2000 og 2,5 Pi dengang jeg var knejt.
@Claus Ja, det var jo noget i den henretning :-) Hér et foto fra begyndelsen af maj 2012, hvor Bertone Boys var på AJ.
@Claus E,
Kære Claus,
Stort tillykke med jubilæet, og tak for alle de gode historier, indslag, prøvekørsler, udflugter, fotos, artikler – og meget mere.
Jeg tænkte jo tilbage, og der var også en tid før ViaRetro, så du kan fejre endnu flere år, måske 20, som du skriver. Jeg har surfet igennem mit fotoalbum for at opfriske hukommelsen. Der er godt nok mange bil-relaterede fotos. Jeg har valgt ét ud, som giver gode minder om en fantastisk tur på Djursland, Mols Bjerge etc. – et ViaRetro arrangement. Der er knald på farverne og “diversiteten” i bilmærker. Jeg glæder mig over det gode selskab og forskelligheden.
Jeg tænkte på, om du mon har nogle favoritter, har du en favorit blandt artikler, biler, arrangementer mv. Eller måske nærmere Directors Cut … med en 12’er :-)
Stort tillykke ! – jeg glæder mig til de næste.