-
ForfatterIndlæg
-
22. december 2013 kl. 20:07 #64907
Ib Erik Söderblom
423 IndlægBare tag det roligt Lars D.
Vi er i samme båd.
Jeg tager det helt roligt og lader tiden modne de muligheder, som opstår.
Jeg har jo trods alt haft flere klassikere, mens de blot var gamle biler, så oplevelses- og erfaringsmæssigt kan jeg være helt med, da bilerne var dagligdags brugsredskaber.
Min i hoveddele adskilte 156 V6’er er grundstammen for mig.
Den skal såmænd nok blive en klassiker med tiden, og p.t. kan jeg forbedre den, uden at Original Polizei får blødninger, som hvis det havde været en 1960’er model.
Netop fordi jeg har ventet, har jeg også fået tiden at opleve, at min kærlighed til en enkelt bil svinger meget.
Og da jeg absolut ikke gider det pjatteri med, at skifte vogntøj hver 6′ måned, er jeg kun glad for, at jeg ikke har fået gjort den endelige investering.
At folk smider en håndfuld muligheder op til dig herinde, skal forslagsstillerne ikke opfatte som en ordre til dig.
Det må de helt selv om.
Hvis de har så travlt, så må de da bare selv købe !Jeg opfatter ikke at der er den rangliste du opremser.
Eller jeg ignorerer det ?
Nok nærmere, at det måtte rage mig en høstblomst :-)Havde jeg været starteren af denne tråd, havde det formentlig forløbet på nærmest samme vis.
Hvis der ikke er tid til, at gå nogle gange rundt om Den Varme Grød, for en bil man skal lægge så meget i, oplevelsesmæssigt og fysisk og økonomisk, så er det simpelthen ikke den rigtige bil !Nogle har så travlt med at komme i gang, at de ikke opfatter, at den eneste gang de oplever er glipgang…
Fodr de utålmodige med lidt overvejelsestanker, og lad dem lide :-)
22. december 2013 kl. 21:15 #64911
Peter Plys Karlsen
586 Indlæg“Jah, tanken har da også strejfet mig…Lars D. mangler ikke noget andet end…? Nåh her må gættes…”
Andet end…Tid?….kommer tid kommer råd…
Egentlig så deler jeg ikke din gængse version af ViaRetropfattelsen.
Din ranglistes nr. 6 får mig i denne forbindelse til at tænke på 4 repræsentative respekterede personer jeg har nydt at tale med…Kai, Ib Erik, Jesper René…og Lars D. Har Jesper René i det hele taget kørekort!!? Måske en aspirant til et pkt. nr. 7… og nu det er jul…kun 7 bud;-) ? Jeg tror egentlig at jeg har ydet dem større respekt fordi de havde passionen men ikke det retro-materielle – men sådan er vi så forskellige ;-)
Jeg bryder mig så iøvrigt ikke om opdelinger og “rang”lister, båse og “gængseri”…
Om ikke andet – så håber jeg alt går vel.Jeg deler egentlig Connoisseurs menneskesyn – “respekt har intet med materielle ting at gøre”
Når jeg tænker over det…så er det faktisk en sætning, der betyder rigtig meget for mig.Peter Plys – en anarkistisk samler
PS. Jeg er ikke så meget til jul og et lille apropos…”respekt har intet med materielle ting at gøre”
Nåh, hvor kom vi fra…
22. december 2013 kl. 22:37 #64923
Lars D
127 IndlægJeg er skam et roligt væsen og tak til Ib Erik og plys for at uddybe det jeg ikke har skrevet mellem linjerne.
Jeg vil hjertens gerne købe en klassisk bil og gå omkring den dagligt, tale til den, spørge til dens lange liv, høre hvad den har oplevet, gnubbe den lidt på forlygterne, klappe dens bagdel, sætte mig ind i den og drømme mig tilbage til en studietur til Rom sidst i halvfjerdserne hvor jeg for første gang så en Fulvia i virkeligheden, en forårsdag i Esbjerg hvor byens førende arkitekt kom kørende i en smuk Gulia GTV eller de lange blikke vi unge knægte sendte mod de tyske Porsche 911ere, der holdte i kø til Fanøfærgen.
Det er minder som disse der former drømme 40 år senere og derfor hopper jeg ikke bare lige ud i et affektkøb eller lader mig presse til et panikkøb. Det skal føles rigtigt, bilen skal også vælge mig og omvendt. Jeg ved der ligger meget lommefilosofi og pseudosludder heri, men lige pludselig føler jeg den søde musik opstå og jeg er klar.
At jeg rækker hånden ud til jer viaretro venner er helt naturligt og egoistisk for at få nogle tips som jeg ikke selv har opdaget. Selvfølgelig har jeg studeret mange biler til salg på Mobile, Autoscout, Subbito, Automito, Anamera og hundrede andre internetsider, men jeg ved at der kan gemme sig andre muligheder udenfor internettets rækkevidde og dem vil jeg gerne indfange.
En sidegevinst ved denne søgen er så at der forhåbentligt i denne forum tråd kommer mange kloge betragtninger angående de foreslåede købsemner fra alle jer der orker. Derved håber jeg at andre end jeg selv bliver underholdt.
22. december 2013 kl. 23:58 #64933
Vincenzo
38 IndlægGode råd til en køber af klassisk bil:
Find ud hvilken bil du vil have.
Meld dig ind i en mærkeklub, der kan hjælpe dig. Gerne en i udlandet.
Bed om hjælp i klubben, vær tålmodig.
Vær både kræsen, og villig til at gå lidt på kompromis.
Køb den bedste du har råd til.
Køb med hjertet, men med begge øjne åbne.Det eneste man kan bruge gode råd til. Er at give dem videre. Det har jeg nu gjort.
For the record. Jeg fulgte dog nogen af rådene selv :-)23. december 2013 kl. 01:13 #64948
Claus Ebberfeld
604 IndlægMit bedste råd i forlængelse af Vincenzos: Brug mindre tid på nettet og mere på at tage ud at se på nogle biler – af den model du har bestemt dig for (Fulvia Sport, husker du nok). Hvis ikke så den dér omtalte fornemmelse indfinder sig efter et par stykker, så kommer den nok aldrig. Men jeg vil da heller ikke afvise, at det måske slet ikke er meningen, at du skal have en klassiker? Måske er det fint nok bare at kigge.
Hvis du ikke har tid til at kigge på klassiker, har du så tid til at have én?
Måske skulle du starte et skridt længere tilbage: Hvad vil du egentlig med den?
Tillad mig lige at minde sig om, at du har en pagt med djævelen, så du har altså IKKE al den tid i verden: Finder du ikke noget andet, så skal du købe en rød Alfa. var det ikke sådan aftalen blev?
Og tillad mig også at minde dig om, at hvis du køber noget, der trods livrem og seler alligevel ikke er helt rigtigt, så KUNNE den jo nok sælges igen. Sagen er bare, at du finder ikke ud af om det er helt rigtigt ved at vandre rundt om den varme grød. Eller kold, som den dælme må være blevet efterhånden.
23. december 2013 kl. 10:05 #64951
Vincenzo
38 IndlægHusk også at ingen lever evigt. Pludselig en dag er det for sent.
23. december 2013 kl. 10:31 #64952
Jensby
39 IndlægPræcis Vincenco, tilbage til enhver klassiker er bedre end ingen klassiker
Lars, køb en Minor, en A30, en 600, en Marina, en GS, en 1307 eller måske endda en Civic indtil du finder det du virkelig virkelig gerne vil ha, de holder prisen, er billige at drifte og så får du klassiker følelsen ind under huden til hverdag eller på søndagsturen.
Glædelig jul
Erik23. december 2013 kl. 10:46 #64953
Jensby
39 IndlægEller en deler? Med Ebber, Morten H eller nogle af i andre i Aahus gænget?
Er der en 2-3 andre i Københavns området som kunne tænke sig at dele en Porsche 911 Turbo? Urmodellen?
Mener den holder som klassiker og som investering på sigt.
Erik
23. december 2013 kl. 11:42 #64954
Lars D
127 IndlægJeg er medlem af diverse bilklubber og internet fora så jeg kender faktisk en del derude, der ved jeg leder efter bil. men tak for tippene Vincenzo.
Jeg har jo også tidligere ejet et par klassiske biler, alle alfaer (alfasud 1.5 Ti, Giulia 1750 GTV og 2000 spider) så jeg ved da godt hvad jeg skal bruge den til og hvad det vil sige at leve med en.
Jeg har faktisk gået og flirtet lidt med delebil tanken igen men ud fra et andet synspunkt end at minimere omkostningerne. Min idé ville være at finde en lidelsesfælde der også havde 30.000 € løse penge til klassikerkøb. Hvis budgettet pludselig hed 60.000€ er man faktisk tæt på nogle meget spændende biler såsom Lancia Flaminia, Alfa 1900, diverse Maseratier eller måske en Dino Spider osv.
Jeg ved jo at jeg ikke vil køre i bilen så ofte som jeg måske gerne ville så deletanken er da værd at overveje, dog er der jo også de ulemper vi i sin tid diskuterede på det hedengangne Motoretro.Med hensyn til Fulvia Sport er det lige nu mere et spørgsmål om hvilken der er bedste køb end at finde en, der er nemlig på samme tid 10-15 til salg her i EU. De fleste ligger på mellem 15-25.000€ og så lige Renés i Holland til 35.000. Men han påstår til gengæld at den er alle pengene værd (er en 1600 ccm)
Flotteste tilbud i øjeblikket er en Lancia blå 1.3s med rødt læder i norditalien.
23. december 2013 kl. 11:48 #64955
Peter Plys Karlsen
586 IndlægJensby.
Jeg vil godt dele… bare ikke den der 911 turbo urmodel. Den sir´mig ikke så meget.
Uhmmm, Bare sån´af ren nysgerrighed hvor er sån´en til salg henne?
PS. Det er en majet, majet, majet dårlig investering…
2. januar 2014 kl. 19:58 #65501
Lars D
127 IndlægEngang imellem bliver man lidt rørt over hvor meget spændende bil man kan få for få penge når man støver rundt på diverse websites med biler til salg. Jeg kan stadig huske da denne fætter kom frem som ny bil i 80érne og man så den på ferieture ved middelhavet.
Nu kan man så købe en fin velplejet Maserati spyder biturbo fra 1987 til kun 90.000 kr. Det er godt nok ikke en klassiker og den har en lille bismag af hurtigt tjente penge i developerbranchen, men man får en masse tidløs åben bil for pengene og så det meget smukke ur, der følger med.http://www.blocket.se/sodermanland/Maserati_Spyder_Biturbo_Cab__OBS_Extrapris_50346427.htm?ca=11&w=3
Jeg må heller skynde mig at bladre videre inden jeg kommer på utugtige tanker. Jeg er nu også mere til klassiske Maseratier, men de er jo udenfor økonomisk rækkevidde. Flot og smuk bil som ikke alle kan lide da den kan virke lige vel skarpkantet, men det er jo en Zagato så der skal være en kant ved designet som kan skille vande.
Attachments:
2. januar 2014 kl. 23:05 #65518
ruldal
148 IndlægHej Lars.
Jeg kan godt følge din frustration, bare det var mig ;)
Dit problem er kun velkendt, men beløbets størrelse gør også at det kun er de allerstørste navne indenfor klassiske biler der ikke er en reel mulighed at købe, her tænker jeg på Ferrari, Lamboghini og Co.
Et andet problem er at man ikke kan sparke sig vej igennem salgsannoncer for Amerikanerbiler, ikke at jeg har noget imod “kanere” men hvis det ikke lige er det man søger.
Sidst men ikke mindst, kan jeg forestille mig at 30.000Euro ikke blot er et greb i lommen for dig. Der må og skal også være noget investeringspotentiale i en bil til den slags penge.
Jeg har derfor nogle enkelte bilmærker som jeg vil foreslå, det er måske nogle du har set i dine mange søgninger på nettet, men i så fald vil jeg da anbefale du tager et ekstra kig. Det er biler der kun bliver mere værd for hver gang de bliver poleret ;)
Til prisen kan man få:
Maserati Merak 3000
Alfa Romeo Montreal (de biler åd Porsche 911 og Jaguar E råt da de kom.. )
BMW E9 CSL (prisen på dem er virkelig på vej op i disse år)
Fiat Dino 2400 (ferrari motor)
Men bilen jeg ubetinget ville vælge at sætte mine egne 30.000 Euro i hvis jeg skulle være så priviligeret ville uden tvivl være den lidet kendte Bitter CD.
Der er flere grunde til det valg.
For det første er de kun bygget i 395 eksemplarer, det i sig selv gør at der er mindre af dem tilbage end nogen af de ovenstående.
Dernæst det som alle er bange for, reservedele. Ja ja det er en del af charmen at jagte et sæt nye tændrør i 8 måneder, men det gode ved Bitter CD er at det er en vaskeægte Bastard..! Den er sammensat af en masse GM ting, heriblandt undervognen fra en Opel Admiral, dette gør bremsedele, støddæmpere osv meget nemme at finde. Motoren er en god gammeldaws 327´er V8 fra en Chevy, og også her er der stumper i overflod.
Slutteligt har jeg holdt lidt øje med dem de sidste 10-12 år da det er min absolutte drømmebil. Priserne på de biler har holdt et underligt kunstigt lavt niveau i meget lang tid. Men på det sidste er der solgt enkelte eksemplarer til en voldsom høj pris. Det kan være et tegn på at der snart er ved at ske noget på den front. Bilen er meget undervurderet, nøjagtig som Fiat 2400 var for år tilbage.
Og så bliver det altså ikke meget smukkere end det her :)

Mvh
Ruben Uldal3. januar 2014 kl. 09:08 #65526
Lars D
127 IndlægTak for de mange fine råd Ruben.
Dine forslag har på nær Bitter været på bordet adskillige gange og grundene til at de ikke er endt i garagen er mange. De er dog nok svære at finde til prisen i god stand. Jeg har en idé om at folk sælger disse biler når der begynder at være reparationer i sigte, men det kan jo også være fordi de ikke bruger dem eller har lyst til noget andet.
Bitter CD er virkelig en outsider der ikke fås meget kønnere.
3. januar 2014 kl. 12:12 #65532
Claus Ebberfeld
604 IndlægLars D, hvordan gik turen til Frankrig?
Så fornemt du fik det sagt helt selv: “grundene til at de ikke er endt i garagen er mange”.
Tænk hvis du fandt en delebilsmand, der var af samme støbning som du selv? Så fandt I ALDRIG nogen bil! Eller rettere sagt, KØBTE aldrig nogen bil. For det er ikke helt det samme.
Jeg vil stadig gerne hjælpe dig. Du kan købe min Honda Civic, som Jensby foreslog.
Vi kan også starte lidt forsigtigt, hvor du køber dg ind i en halvdel som delebil. Du vil næppe mærke forskellen økonomisk. Ejheller brugsmæssigt, for jeg vil så fortsætte med at køre i den hele tiden. Ud fra teorien om, at det ikke gør dig nogen forskel: Du vil stadig sidde ved computeren og lede efter den Fulvia Sport, som du mangler.
Rubens forslag er mindst ligesågodt som mange andre. Men ligemeget er det tilsyneladende.
Desperat tip: “Outsourcing”, du kender det fra arbejdet. Giv Morten H 30.000 Euro, så har du en fin bil to uger senere.
3. januar 2014 kl. 13:38 #65540
Lars D
127 Indlæg“jeg gemmer mine tyve tønder land” sang Osvald Helmuth og fortsatte “jeg har sku grund nok men, venter for sjov
skønt de andre har så ondt ve-et”
Så rolig Claus det gælder ikke bare om at købe og sælge, det gælder om at finde en livsledsager, der får øjnene til at funkle og hjertet til at banke. Det nye sorte er lange forhold og ikke køb og smid væk, derfor har jeg ingen hastværk og skulle det ende med at der på min gravsten står “han nåede det ikke” så nåede jeg måske noget andet her i livet.Hvis jeg købte en bil var der heller ikke nogen at mobbe her på viaretro, så det har jo flere fordele ikke at købe. Tænk tilbage Claus på hvor kedeligt det blev i klassen da den tykke dreng pludselig fik nok og flyttede skole.
Jeg bidrager gerne til underholdningen og voksenmobningen her på sitet. På den anden side kan jeg godt se at ligegyldigt hvilken bil jeg får anskaffet mig kan den kun skuffe de alt for opskruede forventninger blandt Viaretro kommentatorerne, så måske det slet ikke er så dum en idè at afvente strafbilen – den røde Bertone også selvom det vil være dejavue for mig, da den allerede har holdt i garagen sidst i firserne.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.