Efter min mening bliver udtrykket brugt alt for meget om alt for lidt.
Vi kender det allesammen: En person skal beskrive en-eller-anden bil og slutter triumferende af med “og så har den alt i udstyr”. Javelja: Har den toilet?
Som vores flittige og vidtfavnende Matinéskribent Michael S. Lund var omkring i forrige Weekend Matiné (Nr. 269, genlæs den her: Dekadente Biler) så kan udstyr tænkes ud i det ekstreme, og heller ikke et toilet i en bil er helligt. Dobbeltsenge, swimmingpool og skudsikkerhed er ovre i samme liga af udstyr, der kan bruges til at lukke munden med på en stakkels person, der netop har sagt “alt i udstyr”.

Har den 5.000 sølvstjerner indlagt i lakken? Den viste bil er en Lady Docker-kreation, og havde også krokodilleskind.
Mens læder er lækkert, så er krokodilleskind bare nogle niveauer over, ikke? Og sådan er der så meget som man skal huske på inden man bruger udtrykket. Det burde nok nærmere hedde “og så er der tilvalgt alt det standardekstraudstyr der var på listen”, vil jeg mene.
På et besøg i Aston Martins afdeling for rigtigt ekstraordinært udstyr i sidste uge fik jeg syn for sagen i forhold til, hvor fattigt et tilvalg af selv den fineste standardmetallak er: De havde efter en kundes ønske lakeret en bil med ægte støv fra Månen i lakken.
Bare det at udtænke det kræver sin udstyrsfetischist.

Farven på denne Aston Martin Valkyrie indeholder efter ønske fra kunden månestøv – og hedder “lunar red”.
En sådan er jeg bestemt ikke selv. Siden jeg for ti år siden fik min 1974 BMW 2002 har jeg lært at sætte pris på en bils indre værdier, og jeg mener heller ikke man kan komme uden om, at det er det vigtigste: Man kan jo godt forgylde en hestepære, men altså – hvis dørhåndtagene rasler, bilen kører dårligt og går i stykker alt for hurtigt? Så ville jeg da hellere undvære noget af det forjættede udstyr. Især hvis det er noget af dét, der går i stykker!
I dagens biler generer det mig også, at jeg ikke kan se det forbandede udstyr: Kulfiberbremser, adaptiv fartpilot, justerbar undervogn, ja, selv svingbart træk – jeg vil da SE mit anhængertræk og vide at det er der hele tiden!
Software? Det er simpelthen ikke udstyr i min verden. De eneste skærme jeg vil have i min bil er solskærme.

Spørg din bilven, der netop har sagt “alt i udstyr”, om den har sidepipes?
Hvis jeg absolut skal tage stilling til noget af udstyret og ligefrem formaste mig til at bruge det, så skal det betjenes med knapper eller håndtag. Og så gør det intet , at der er mange af dem – tværtimod.
Så vidt jeg kan bedømme er udstyrsniveauet i min 1972 Mercedes SLC på cirka samme niveau som i min nye gamle klassiker Jensen Interceptor III, der er et år yngre. OK, den har aircondition, men det styres vist af to drejehåndtag. Alligevel formår den at have mindst dobbelt så mange knapper som i Mercedes. Og det er faktisk meget fedt.

Min Interceptor har både mange knapper og mange instrumenter.
Men den har dog ikke så mange som den herunder: Det er en Styling Garage-ombygget Mercedes S-klasse fra engang i firserne, og arsenalet af knapper er jo ganske imponerende. Frygtindgydende, faktisk. Men inden nogen siger at “Dén har alt i udstyr” – er der en knap til at skylle ud i toilettet? Nej, vel?

Vil du have udstyr? Så skal du også kunne styre det – og det kræver knapper.
Selv om mange knapper og instrumenter tit ser godt ud (hvis de ellers sidder rigtigt), er jeg ikke tilhænger af meget udstyr. Faktisk går jeg altid efter modeller med mindst muligt udstyr. Et eksempel er min nuværende sommerbil, som er fra 1998.
Den er heldigvis UDEN sædevarme, fartkontrol, navigation, elektronisk dit og dat. Jeg har ikke behov for den slags. Det i min optik ren dødvægt – i mere end en forstand.
Man kan bare gå rundt og vente på, at det går i stykker, og som bekendt kan elektriske spøgelser være svære at få styr på.
Så når der står “alt i udstyr” i annoncen, plejer jeg at springe over.
“Efter min mening bliver udtrykket brugt alt for meget om alt for lidt”, har Claus – meget passende – valgt som overskrift i dagens artikel.
Jeg er helt sikker på, at hvis jeg viser artiklen til min kloge datter, vil hun sukke og derefter udbryde: “Det er et First World Problem”.
Hvis nogen skulle være i tvivl om, hvad et “First World Problem” er, vil jeg lige bringe en kort liste fra Wikipedia (mange steder er listen endnu længere, og man kan også selv lægge noget til …):
• Slow Internet access
• Not being able to find items in a shop
• Bad-tasting fruit
• Getting a bad haircut
• Television remote not working
• Poor mobile-phone coverage
• Phone battery dying (low-battery anxiety)
• Misplacing wireless AirPods. Apple Inc. attempted to alleviate this problem, which is its most frequent complaint about AirPods, by introducing a “Find My AirPods” application in 2017.
• Boring license plates
Især det sidste er værd at bide mærke i som klassisk bil entusiast!
Månestøv i lakken, så har jeg hørt det med!
Gad vide, hvad de vil gøre henne hos autolakereren, hvis den får en skade?
Selv ville jeg til en start prøve at feje fliserne på have-gangen, og derefter blande lidt af det sammenfejede i den røde farve …
Toilet, swimmingpool etc. hører vel næppe under kategorien “bil-udstyr”?
De klassiske biler som vi nyder, er næppe udstyret med andet end pyntelister m.v. som ekstra udstyr og “det store kryds” har været relativt nemt at komme om ved.
Dagligdags bilen er en helt anden snak og selv i de billigste skrammelkasser, fås både Air-Play, læderrat og addaptiv fartpilot som standard, man kan ikke engang fravælge skidtet….?
Da vi i familien, for nylig skulle vælge en ny bil, var der udstyr som var et must-have, nemlig sikkerhed, men det viste sig hurtigt at det ikke var så nemt at vælge en såkaldt lyspakke, uden at der fulgte alt muligt gejl med i denne, som jeg endnu ikke har brugt?
Kommer lidt til at savne mine 50’er og 60’er VW’er, med stort set knapfrit instrumentpanel. Eller mn engelske motorcykel med “keyless go”, altså der var ikke engang en nøgle! Dog havde den ekstraudstyr fra Lucas, i form af en smule lys.
Jeg kan fuldt og helt tilslutte mig Ebberfelds meninger om knapper og trykskærme, der er ikke noget bedre end tryk eller vippe knapper – og når der så er lys i knapperne er det ekstra lir :-) Mercedes-Benz og jaguar er eksperter i sådanne – herligt!
Her fra en Mercedes-Benz S-klasse:
Og min egen S124
Jeg kommer til at tænke på, for eksempel én autoradio en gang var ekstra udstyr og det fremgik af registreringsattesten om bilen var leveret med eller uden ved første registrering. Den årlige afgiften ville være dyrere hvis bilen blev indregistreret med et sådan udstyr som en radio.
Den forhåndværende regering havde punktet oppe at vende på grund af forældelse i loven. Nu har stort set alle nyere køretøjer én slags radio enhed installeret.
Men er der nogen der ved om det faktisk blev ændret eller det stadigvæk er muligt og få yderlig reduceret ejerafgift, hvis veterankøretøjet eller modellen ingen autoradio havde monteret fra ny?
Jae de liberale friheder er mange sidede,,, mens nytten af dem for flertallet, aldrig er til hverken debat, eller bare “efterspørgelser”. ,,, akkurat som frihederne til at IKKE at kunne vælge tv kanaler, i pakkerne, der “produceres,, sørme for vor skyld???”
SÅDAN ET DER SÅ MANGE MULIGHEDER,,, HVIS ALTSÅ DU HAR PENGE OG UDEN??
Kun penge formålet opfyldes, ikke nødvendigheden.??
Men hvem kan fastlægge dem Og den.????
HER mangler demokratierne, at virke,,, eller bare optræde/MEDVIRKE,,, ELLER .
Men evt. Standardisering for og til menneskenes behov, eller fælleskabets, kollidere også her.
ALTIMENS,,, jeg og familie både nyder kræfterne, Cc, klima anlæg mm, når vi køre.
Mens sikkerheden
SELVFØLGELIGT Også er inddraget i salgs propagandaen, nærmest også helt uden fælles styring, dog med lidt fra fornuftens sprog,, ang, brugen af sikkerheds udbygninger
@njal-fredhave , i min gamle Triumph GT6 fremgik det, at den var leveret med ekstraudstyr i form af et varmeapparat…
@skaanning , du berører nemlig et paradoks: Bilfabrikanter virker jo helt besatte af omgangstider og præstationer, og her virker enhver form for ekstraudstyr jo modsat!
@michael-s-lund , jeg er sikker på at Aston Martin opbevarer en smule månestøv til reparationer – ligesom Bentley har nyt træ liggende i humidorer, så det matcher det gamle, hvis der skal skiftes noget.
@dan-wils , jeg drømmer om at gå ind til en bilforhandler og bestille en ny bil uden elruder…
“keyless go”, @jakob356 – fnis :-)
Før det blev almindeligt med radio i bilen skulle man betale ekstra radiolicens når der var fastmonteret en autoradio, men man skulle ikke betale hvis man tog familiens transistorradio med i bilen – der blev kreeret mange ophæng og sågar en form for kassette med strøm og antenneforbindelse til montering i bilerne således, at man blot kunne sætte transistoren fast i bilen når man skulle ud at køre – en ekstra fordel var at man kunne tage radioen med på stranden hvis turen gik dertil :-)
@michael-s-lund : “I-lands problemer” er en fordansket betegnelse for dét, du nævner ?
@michael-s-lund med al respekt for din datters generation, vil jeg henkaset sige, at “first world problems” nok er skyld i, at den næste Søren Kierkegaard eller Niels Bohr ikke venter om hjørnet lige nu og her.
Jeg arbejder med diagnoticerede unge mennesker, og jeg vil aldrig forkjelne deres problemer. Men verden bliver bare svær, når man forventer, at der er bak-kamera, bibbende sensorer, automatiske viskere, undervogn der styrer sig selv osv. Mon ikke lidt mindre staffage-udstyr og lidt mere analog styring er bedre? Måske ikke så let, men meget mere tilfredsstillende.
Ja, det var så dagens analogi mellem moderne udstyrsbiler og klassiske biler set fra psykologens side! Jøsses….
@claus-ebberfeld Det havde jeg aldrig kunne have sagt mig selv selvfølgelig, ellers havde den jo manglet et varmeapparat her oppe nordpå. :-D Undlod englænderne at bruge udgifter til et varmeapparat hvis eksporten forgik til den sydligere halvkugle og Afrika, Australien eller andre af de engelske kolonier?
Ok. Den var nyttig @wentzel den der. Jeg hørte det anderledes i folketingets tv og må ærligt sige at lovforslaget kom som en overraskelse på mig. Til gengæld lyder dit svar mere plausibelt.
Jeg kom også til at associere til det gamle kommunistiske folkestyrer i DDR hvor radiostøj med indflydelse fra vesten ansås som en uønsket og særlig liberal holdning, fremtoning og demoraliserende attitude, og strafbare at lytte til. Tænk på hvor mange der måtte holde sig fra at høre datidens hit på radio Luxembourg.
Ganske forfærdeligt og risiko for at blive taget. Øv!
Det kræver sin gennemtænkning at se lyspunkterne udenfor helikopteren i det samfund, og er noget anderledes at kunne tænke sig, når man ikke har prøvet at bo eller nærme sig overlevelse under omstændighederne DDR krævede én at adlyde.
Apropos varmeapparater som “ekstraudstyr” kan det oplyses, at Peugeot leverede 404 modellen med to forskellige varmeapparater til det europæiske marked: en slags til det sydlige Europa og et andet til det Nordeuropæiske marked, dvs. Sverige, Norge, Finland medens Danmark hørte til det “Sydeuropæiske” marked ! Det blev dog på et vist tidspunkt ændret for Danmarks vedkommende således, at vi også i Danmark fik det kraftigere varmeapparat, jeg er ikke sikker på hvornår det blev ændret med vistnok en gang i slutningen af tresserne. Om de afrikanske modeller kørte uden varmeapparat ved jeg desværre ikke – men muligheden foreligger da.
@skaaning, jeg er faktisk enig med dig. Hver generation har sine problemer at slås med, og den påvirkning de har, skal selvfølgelig ses i rette kontekst.
Det samme gælder bilskriverierne, hvor der er en sammenhæng med de forskellige tidsaldre. Tilbage i 1950’erne var det eksotisk med zebraskind på sæderne, men i dag kan enhver flyve ned til zebraerne, men man kan måske blive dømt for krybskytteri. Derfor er det i dag månestøv i lakken, som gælder, hvis nogle føler behov for at vise deres formåen.
Når Elon Musk og andre har fået styr på månetrafikken, bliver det sikkert støv fra Saturns ringe (hermed en idé til Audi, hvis de stadig eksisterer engang i fremtiden), der skal til i stedet.
Selv universet udvider sig jo …
Jeg har formastet mig til at indkøbe en helt ny lille befordringskasse.
Det skal gerne give mere tid til at rode med “den værdige bil”, når jeg ikke skal bruge tid på at holde en 20 år gammel Italiensk familliespand kørende.
Men altså…
Den nye bil har overhovedet ikke nogen kølevandstemperaturviser.
Den har udelukkende et lille blåt lys som er tændt når kølevandet er koldt (hvad det så end svarer til).
Efter masser af erfaring med motorer hvor kølevandstemperatur har været essentielt at kunne se, gør det mig totalt til angstbider at jeg ikke kan følge opvarmningen, og ikke kan se om der er problem med termostat, ventilator el.l.
Så på et eller andet tidspunkt bliver min tilføjelse til “alt i udstyr” at montere en analog temperaturviser.
@ib-erik Den samme lampe der viser kølemidlet er koldt og slukker lyset når motoren er driftvarm, lyser sikkert rødt lige inden motoren sprænge i luften. – Jeg meningen ideen er at du skal holde ind til siden og slukke motoren. Resten kender du. :-)
Det er værre hvis der er en utæthed i kølesystemet og termostaten eventuelt sidder på køleren eller sat et andet sted end i motorblokken eller i topstykket.
For det meste aflæses motorens temperatur som temperaturen på kølevandet et sted i kølesystemet. Men hvad med olietemperaturen? Kan det ikke være bedre at kende den?
I f.eks. en nyere BMW 3-serie (F30) vises olietemperaturen i stedet for vandtemperaturen. Vi var inde på det i en anden tråd fornylig.
I en Alfa Romeo 159 2.2 JTS er der både en temperaturmåler for acqua og oleo.
Oleo er lidt længere om at blive varm end acqua og ligger lidt højere i temperaturen, specielt hvis bilen får lov at strække ud.
Min kære svigermor på 90 er den lykkelige førstegangsejer af en Alfa Romeo 2,2 JTS ! Der er masser af udstyr i denne smukke bil!
Bilen har snart kørt 60tkm, og jeg kan konstatere at der mangler en alarm for at bruge koblingen som hastighedsregulering! For nylig blev svigermor stoppet i trafikken med kraftig røgudvikling fra koblingen! Det er en større operation at skifte kobling i sådan en Alfa, så da bilen igen var køreklar, blev vi “enig” med svigermor om at lade bilen stå! Så nu er jeg ” ansat” som chauffør!
Hilsen Henning Hjorth
Hvad med at finde en med aut gear? ,,eller er hun ower the hill
Ang. “udstyret” i person, inkl de ældste, ældre, er det for at
” forbedre” hvad ?
Eller rene salgs argumenter, fristelser, så alt det, og de væsentlige, for bla sikkerhed, økonomi som er bevist og konstrueret i alle ældre, og eller ældste konstruktioner,.
Eks øko, var det ikke i tyverne at Skafte Rasmussen, nåede et stykke over de 20 km pr liter for en normal? Personbil.
Og stort set alle “forbedringerne” op til vor tid er “gentagelser” af tidligere.
Løsninger
Nu gjort til rentable produktioner, eller til at kunne dække produktions stigningen,. I forhold til menneskers købekraft
Men som eks, rullegardinet, for styring af kølingen nærmest er totalt fjernet, eller er det evt, de første klima tiltag ?.
Mens alle grundprincipperne for forventningen om og af sikringen af investeringerne, er hovedformålet for al Automobil produktion,??.af “udstyret” der påstås at være “nyt, nye ” helt uden filter, som ren propaganda.
I bedste sovjet, uniteed bluff udgaver.
Eks hvor meget af udstyret er relevant for de behagelige og sikre “køreture” uanset formålene, og udgaverne.
Ikke bare for førene, men for alt og alle i trafikken, samfærdsel, samværet og fælleskabet
Er de muligheder eksisterende, eller overhovedet benyttet, helt uanset politiske, mål, formål osv.
Alt “det andet” , såsom forskellene på konstruktionerne.
Som viser pengenes magt over, mod, de relle og menneskenes behov for at kunne blive transporteret frit og Eftr eget valg.
Hvor flere hylder det modsatte i kraft af antallet af mennesker.
https://www.youtube.com/watch?v=zfC_GuHiP68