Register

five × two =

A password will be e-mailed to you.

High Performance Estate er en af bilverdenens lækreste OG mest oversete forkortelser. Og nu kommer den igen!

Det eneste problem er, at forkortelsen ikke længere står for High Performance Estate men for “High Performance Electric”. Da mange elektriske biler er det (hvis man vurderer Performance som 0-100 km/t), så er begrebet SÅ fantastisk intetsigende, at man aner, at det er begyndelsen til Lancias endeligt. Så lad os i stedet hylde den originale HPE, som der på paradoksal måde er mere fremtid i: Den var ret genial dengang, og det er den også som klassiker.

Lad os minde hinanden om, at Lancia engang lavede nogle spændende biler.

HPE er ud af den store Beta-familie, der debuterede i 1972. Og selvom HPE var den næstsidste variant over Betanavnet (Monte Carlo var den sidste) og først kom i 1975, så skal man lige rekalibrere sin opfattelse af High Performance fra dagens normer: Den kom i begyndelsen med en 1600 eller en 1800 kubiks motor, og selv om disse fine FIAT twincams var friske og sportslige maskiner, så var de med henholdsvis 100 og 110 heste ikke High Performance som man ville forvente i dag. 

Til gengæld var de Estate på den lækre måde, som nogle i dag kalde Shooting Brake: En tredørs stationcar med alt hvad det indbar af praktiske fordele – men ikke med en typisk opret hæk, men i stedet med en faldende næsten coupéagtig bagklap, der selv indenfor segmentet gav HPE sit eget look. Den er faktisk en sjældent vellykket kombination af elegant og praktisk.

De købte en klassisk HPE i stedet for en elektrisk og se hvor glade de er.

Og sporty, selvfølgelig – trods alt: Man går aldrig fejl af en italiensk twincam, og jeg har altid fint kunnet leve med, at de i Beta-generationen og bagefter egentlig kom fra FIAT. Lampredimaskinen er også lækker, og med fem gear og en omdrejningsvillig karakter fungerede det skam fint. Allersidst i HPE-livet kom en kompressorladet udgave med 135 hestekræfter og mere moment, men jeg tvivler på at det er nødvendigt for at fange den italienske ånd i en HPE. 

Det virkelig geniale i dag som klassiker er, at en Lancia Beta HPE ikke er en dyr bil: De er ikke nemme at finde i rigtig god stand, men det kan lade sig gøre at komme ud at køre HPE for under hundrede tusinde danske kroner. Det bliver næppe tilfældet med den nye elektriske. Og hvem vil i det hele taget have en italiensk bil på el? Strøm har aldtid været noget af det italienerne er ringest til! Men en HPE med veloursæder, Campagnolo og en frisk halvfjerdserfarve? Det bliver et jatak herfra.

PS: Rækkevidden på den originale HPE er over 400 kilometer. Jeg hører det er noget folk går meget op i nu om stunder.

 

18 kommentarer

  1. Clemmen

    Vi forhandlede Lancia i Åbyhøj , sådan en HPE var /er bare lækker :-)

    Svar
  2. Claus N

    Ja. Den har jeg altid været lidt forelsket i. Sammen med Monte Carlo og Beta (selvom sidstnævnte er firedørs).

    Den er praktisk uden at være en kedelig familieøse, hvilket jeg er tilhænger af!

    Svar
  3. John Skov Larsen

    Jeg blev nu ellers så glad, da jeg så den nye elektriske Lancia Pu+Ra HPE.

    Endelig en elbil som ikke ligner den evindelige række af ens SUV designs som pt strømmer ud på markedet. Halvdelen er tilmed fra Kina. Og med navne som Nio og Geely, der mest af alt minder om navnene på nogle guppy akvariefisk.
    Næ, så hellere en Pu+Ra HPE med sine markante og rene (pura) designlinjer. Her er man aldrig i tvivl om at man står overfor en Lancia. Og navnet HPE er da en omskrivning som giver mening, ja nærmest genial. Modsat en elektrisk Porsche turbo

    Set herfra, var datidens Beta HPE en fuldendt bil, hvor alt som køreegenskaber, design og anvendelse gik op i en højere enhed om et aktivt (fritids)liv. Præcis de samme toner som et årti senere skulle sælger den nye bølge af smarte stationcars fra BMW, Audi og Lancia selv (Thema SW).
    Beta HPE var også den første Lancia med bagklap som de selv producerede. Før da havde Zagato med Fulvia Sport vist vejen til et succesrigt nichesalg.

    Svar
  4. Claus N

    @John Skov Larsen Den mening har du selvfølgelig lov at have.

    Jeg synes heller ikke om Opels genoplivning af GSe, hvor e’et også betyder ellert.

    Jeg kan næsten ikke få luft!

    Svar
  5. K. Holm

    Noget som jeg husker fra de første omtaler, var de lave ryglæn på forsæderne.
    Jeg har ikke hørt nogen nævne senere, at de var specielle.
    Men det var/er de da?

    Svar
  6. Claus N

    Beta = Thema. Sætternissen drillede lige. Den har jeg også altid haft et og andet med, selvom det er en familieøse.

    Svar
  7. Claus Ebberfeld

    @john-skov-larsen, navnet er godt lavet, det er vi helt enige om. Og Lancia gjorde klogt i ikke at tage “Beta” med – men resten vil jeg ikke udtale mig om.

    Aha, jeg anede ikke at Opel havde lavet samme nummer, @claus-n: Men så er mit svar også det samme, og jeg tager en Monza GSE over en ny GSE, hvadenten det så er for noget. Og det var ikke en opfordring til at belære mig om den nye, for jeg lever fint i uvidenhed…

    Svar
  8. Leo Jensen

    Når vi snakker navne er VW’s GTE noget smartere. Det spiller på GTI på en fin måde uden at træde de gode gamle modeller over tæerne. Det skulle vist i øvrigt betyde Greta Thunberg Edition

    Svar
  9. Michael S. Lund

    Jeg er helt enig med dig @john-skov-larsen , Lancia Pu+Ra HPE-konceptbilen skiller sig ud fra mængden af kinesiske SUV’er med navne, der minder om guppy akvariefisk (god sammenligning i øvrigt!).
    Oven i købet er der indtil flere Stratos “citater” i Pu+Ra HPE, f.eks. den meget krumme forrude og baglygterne. Hvis flere af detaljerne slipper igennem til en produktionsbil, står det langt bedre til hos Lancia/Stellantis, end jeg havde frygtet. Skal vi forholde os til Pu+Ra HPE som elbil, ser det heller ikke helt skidt ud med effektiviteten, Lancia opgiver 10 kWh/100km. De mest effektive i dag ligger på 15 kWh/100km. https://www.lancia.com/lancia-pu-ra-hpe?adobe_mc_ref=

    Ligeledes har jeg altid syntes godt om den oprindelige Lancia Beta HPE. Den bærer alderen godt og fremstår også elegant i dag.

    Svar
  10. John Skov Larsen

    Michael, Lancia har fået travlt. De skal lancere 3 nye bilmodeller (alle på el) som på bundlinjen skal bidrage positivt til koncernen. Fejler de, så er det slut.
    Pu+Ra HPE giver et billede af hvad der venter os. Så når den nye Ypsilon SUV dukker op til næste år vil vi sikkert kunne genkende forskellige designelementer. Derfor har Quattroruote også et link til tidligere konceptbiler fra både designhuse og Lancia selv, sådan at man selv kan gøre sig sine sammenligninger:

    https://www.quattroruote.it/news/curiosita/2023/04/13/lancia_lo_stile_del_marchio_italiano_attraverso_concept_e_one_off_foto_gallery.html

    I alt 35 billeder med tekst. Der er tilmed rigtige klassikere imellem, den ældste er fra 1970. Ihærdige læsere her på siden vil også genkende flere af dem.

    Svar
  11. Claus Ebberfeld

    Udmærket tip, @john-skov-larsen: Jeg så alle billederne igennem, og det er utroligt hvor mange chancer Lancia har spildt igennem nyere tid. Jeg bider også mærke i formuleringen ” Fejler de, så er det slut.”. Så er det jo spændende hvad målet er. Hvis det ikke er særligt mainstream-ambitiøst, så har de måske en chance. Men jeg tvivler ærligt talt.

    Svar
  12. Niels Jonassen

    Hvad navnet HPE angår har Lancia brugt det flere gange siden Beta HPE. Der var også en Delta HPE. Beta HPE kender jeg ret godt; vi havde en i 6 år. Den var rigtig god med oceaner af plads og fremragende køreegenskaber. Den kom i flere udgaver, og de lave ryglæn forsvandt i udgave 2, som havde nyt interiør. Det hjalp også på instrumentbrættet. Det er i øvrigt ikke reklamegas at der var fuld liggelængde i den. Jeg havde glæde af det ved et biltræf i England hvor jeg fik et infamt mavetilfælde.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.