-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Oldtimeronsdag: Hvem vil have en bil fra halvtredserne? 1 måned siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Oldtimeronsdag: Hvem vil have en bil fra halvtredserne? Tiden er imod dem, så […] VisEn halvtredserbil? Ja tak!
Jeg kan bare nævne:
Simca Vedette
Alfa Romeo 1900
Lancia Aurelia
Chevrolet Bel Air
Borgward Isabella -
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Lancia-Ferrari fredag: Et spændende Thema! 2 måneder, 1 uge siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Lancia-Ferrari fredag: Et spændende Thema! En læser sendte mig som forslag til en […] VisDa jeg i 2005 købte min Thema var jeg egentlig på udkig efter en Alfa Romeo 164. Men da den var helt uopdrivelig med automatgear (som jeg ville have) blev det en Thema V6. Jeg vaklede lidt mellem en V6’er og en 8:32, der var til salg samtidig til næsten samme pris, men da det kom til stykket prioriterede jeg automatgear over V8. Skulle jeg vælg…[Læs mere]
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Appetizer! ViaRETRO Løvfaldstur lørdag den 28. september 2 måneder, 1 uge siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Appetizer! ViaRETRO Løvfaldstur lørdag den 28. september Hvor går den tur […] Vis@Henrik Kusk, @Finn K og @Peter (+alle):
Der kommer en indbydelse ud her på kanalen, men turen slutter ved Fyns Hoved, og hvis der er interesse for det så er der fælles middag om aftenen i Kerteminde.
Men allerede nu kan I melde til hos mig på
Martin.lindoe.westergaard@gmail.com -
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Appetizer! ViaRETRO Løvfaldstur lørdag den 28. september 2 måneder, 2 uger siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Appetizer! ViaRETRO Løvfaldstur lørdag den 28. september Hvor går den tur […] VisTuren er prøvekørt i dag, og tilmeldingsmail bliver udsendt i den kommende uge. 😉
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, FIAT fylder 125 år og redaktøren vil gerne have en mere – eller to 4 måneder, 3 uger siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post FIAT fylder 125 år og redaktøren vil gerne have en mere – eller to Det var faktisk […] VisNu faldt jeg jo i FIAT-gryden som lille, og tilbragte barndommen på bagsædet af både 128, 128 Special, 132 GLS, 131 Supermirafiori og Argenta. Første bil var en 600 og første bil på plader var en Croma Turbo i.e., som faktisk kørte bedre end den Thema 3,0, der efterfulgte den. Og så havde den helt ufattelige kræfter. Min 130 Coupé skal jeg forhå…[Læs mere]
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Løvspringstur: Skal du til Falster på søndag? 7 måneder, 3 uger siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Løvspringstur: Skal du til Falster på søndag? Det skal Klub ViaRETRO nemlig – og tilmeldingen er åben. Endelig! Ja, det er i […] VisJeg har desværre ikke mulighed for at være med, men jeg ønsker jer allesammen en rigtig god tur. :-)
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Pininfarinas mindste hits 8 måneder, 2 uger siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Pininfarinas mindste hits “Greatest hits” fra Pininfarina ville blive en lang […] VisHyundai Matrix er regulært grim, og Pininfarina har ingen ære af det design. Men Carmarguen? Grim? Nej. Den er stor, men den er velproportioneret, og Rolls-Royce-fronten er fint integreret. Værre er forstudiet, som en hollandsk forretningsmand fik lavet hos Pininfarina i 1970 på basis af en Mercedes-Benz 300 6,9. Den har næsten samme mål som C…[Læs mere]
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Fredagsfrustration: Min garage er ikke færdig 8 måneder, 3 uger siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Fredagsfrustration: Min garage er ikke færdig Efterhånden laver jeg jo ikke andet […] Vis@ Claus: Når der er en kat i garagen, er der ingen mus. Og når der ikke er mus, er der ingen, der gnaver i ledninger, slanger og indtræk.
@Batman: Hvis du ikke kender kattens ejer, så sæt en mårfælde op. På et tidspunkt bliver katten træt af at gå i den. Ellers er der ikke så meget andet at gøre, end at lægge et dækken over bilen. -
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Weekend Matiné Nr. 496 9 måneder siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 496 “Karosseriet er jomfrueligt, da det aldrig har været […] VisHver gang jeg ser en Lada Niva, tænker jeg på denne.
Lyden er næsten som i en Ladahøjttaler, så skru helt op.
Det er sjældent at en musikvideo holder i 38 år: Den var mærkelig i 1986 og den er mærkelig i dag. ;-) -
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Weekend Matiné Nr. 494 9 måneder, 1 uge siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 494 Er det ikke tankevækkende, at moderne biludstillinger […] VisMange tak til Peter og Michael for den klare og pædagogiske gennemgang af et meget relevant og spændende emne. Man følte sig nærmest hensat til Skandinavisk Motorjournal, hvor Damkier, Ahlmann-Olsen og Benny Christensen gav præcise forklaringer på svære tekniske spørgsmål. Mere af det!
Iøvrigt var der en Viaretro-artikel (som nu desværre…[Læs mere] -
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Så er der jo ingen tvivl om hvad han skal køre i, vel? 11 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Så er der jo ingen tvivl om hvad han skal køre i, vel? Kronprins Frederik bliver Konge. Så er det altså slut med Volvo 480 og BMW M […] VisSelvom man ikke skal tro på alt, hvad der står i Ekstra Bladet, hævder denne artikel, at Kronprinsen ud over en Quattroporte også har ejet/ejer en Maserati Spyder fra 1961.
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4823717.ece
Jeg mener også, at den kongelige bilpark på et tidspunkt talte en rød Fiat 124 Spider. -
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Mysteriet om Lancia Fulvia Coupés værdi 1 år, 2 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Mysteriet om Lancia Fulvia Coupés værdi Jeg forstår det stadig ikke. I sidste […] Vis@Skaanning: Hvad er det lige for “…lortebiler med Lancia-skiltet på, der blev lavet i 90’erne.”? Jeg kender ikke til nogen.
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Han kører Simca! 1 år, 3 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Han kører Simca! Og det foregår i nutid ligesom vi vel at mærke har at gøre med en […] Vis -
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Weekend Matiné Nr. 455 1 år, 6 måneder siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 455 Sensation: MG laver en ny B! Jamen, MG døde jo i 2006?!? […] VisMange tak for de fine og stemningsfulde billeder, Gitte. Og tak for en hyggelig dag på Langeland til alle medvirkende. :-)
-
Martin Lindø Westergaard wrote a new post 1 år, 6 måneder siden
Den frie tegner Flot og velillustreret bog om Giovanni Michelotti og hans […]
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Austin Allegro bliver 50! 1 år, 7 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Austin Allegro bliver 50! Og jeg vil gerne have een. Virkelig. Men det skulle […] VisJeg må indrømme, at jeg altid har haft lidt tilbøjelighed for Austin Allegro, men selvom de tit bliver handlet til en billig penge, vil jeg nok bruge min sparsomme garageplads til noget andet.
Men @claus: Du skal bare afsted til Svendborg: For 43.000 får du en tidligere teknisk skole-bil, der har kørt 354 km. Og aldrig er en bil set brun…[Læs mere] -
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Den nye firmabil: Alpina C1/2.3 1 år, 7 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Den nye firmabil: Alpina C1/2.3 Langfredag aften kom jeg hjem efter næsten tusind kilometer i den nye firmabil: […] VisStort tillykke, Claus. Og selvfølgelig skal en klassisk BMW på en pilgrimsrejse til München. Det er netop på sådan en tur, at bil og chauffør får lært hinanden at ordentligt at kende. Jeg er helt enig i de foregående indlæg, der opfordrer til at holde den original.
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Former og Farver i Fredericias forårsmesse 1 år, 8 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Former og Farver i Fredericias forårsmesse Hvilken fornøjelse at konstatere, at også den førende danske klassikermesse er ti […] Vis@Skaaning: Jeg giver dig ret noget af vejen – men ikke helt. Jeg blev da også stram i ansigtet, da jeg så en Ford Mondeo på klassikerparkeringen. Men den er jo faktisk 30 år gammel, så den har lov til at være der. I det hele taget var 90’erbilerne rykket ind i hallen, og det kradser jo også lidt, når vi gamle mænd ser biler, der er yngre end os…[Læs mere]
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, Dekadence på hjul: Continental Designer Series 1 år, 10 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Hvis nogen tænker “dekadence er fedt” og så konkluderer, at mere dekadence må være endnu bedre, så har de fortjent en Lincoln Continental Designer Series. Og så er det jo heldi […] VisJock Ewing i Dallas er den eneste jeg kan komme på, som kan bære en Lincoln Mk.V.
-
Martin Lindø Westergaard commented on the post, A Day at the Races: Et slags nytårsforsæt om motorsport 1 år, 11 måneder siden
In reply to: Keld Jørgensen wrote a new post Det startede med en trackday – og så blev han bidt af Fartdjævelen! Jeg har interesseret mig for og kørt i klassiske biler i mange år, og det er således hele ti år siden, at jeg fø […] VisSupergod historie, Keld. Mange tak for den.
Jeg er ikke motorsportsmand, men det der med at have sin klassiker stående i Italien som feriebil. Det har nu et eller andet over sig…. - Hent mere
Ja, selv en ViaRETRO-læser kan jo ikke nøjes med kun at køre og/eller kun at læse ViaRETRO, @holm: Jeg er glad for at vores boganmelder Martin kommer vidt omkring, og jeg er helt enig med ham om denne sag, som jeg også selv har nydt at læse og ikke mindst kigge billeder i.
På grund af min oprindelige tilgang til klassikerverdenen via Triumph har Michelotti altid været på min radar, da han ikke bare havde designet min elskede Spitfire men netop i tresserne lavede en masse ting for Triumph – ALLE gode! Hvorpå han så seks-syv år senere fik til opgave at facelifte hans gamle designs til noget mere halvfjerdser-passende skarpkantet, hvilket han klarede over al forventning, så Triumphs identitet på tværs af modelprogrammet blev bibeholdt. En helt vildt bundet opgave – men nærmest genialt løst.
Jeg har selv bogen, virkelig flot og interessant med sin beskrivelse af en usædvanlig designer. Godt du giver den anbefaling og omtale den fortjener @Martin
@Martin
Tak for en virkelig god artikel og anmeldelse. Din begejstring er smittende. Undervejs tænkte jeg på Giugiaro, – og så fik du også lige rundet fin favoritdesigner af.
Nu må jeg få læst bogen om ham. Tak!
min favoritdesigner … skulle der stå. Hvorfor kan man ikke rette i sine opslår …
Tidligere i år skaffede @Keld Jørgensen mig selv og to andre ViaRETRO medlemmer på et besøg hos Eduardo Michelotti i Torino. Eduardo er sønnen: Den lille dreng i rødt tøj på billedet. Vi fik en lang og meget spændende snak, og Eduardo fortalte engageret om sin far. Han viste også mange af de oprindelige skitser og tegninger frem.
Under dette besøg gik det for mig, at det var Michelotti, der lavede de første prototyper at BMW M1. Projektet gik imidlertid i stå pga. energikrisen, og blev senere genoptaget i et andet regi.
Det er ikke helt sandt, at Austin Apache ikke findes, på vor halvdel af jordkloden.
Hos Authi Leyland i Pamplona i Spanien, byggede man søstermodellen Victoria, som blev solgt i en række sydeuropæiske lande.
Men ellers en fin bog og anmeldelse, som lyder interessant.