-
Søren Navntoft og AlfaHahn er nu venner 2 år, 11 måneder siden
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år siden
I år er det 25 år siden, at Mercedes “lille ny” blev præsenteret med pomt og pragt og 24 år siden, at den skandaløst tog sig en rulletur i en verdensberømt undvigemanøvretest.
Opmærksomheden ved lanceri […]
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år siden
Brændstof priserne stiger kraftigt lige for tiden og selv om klassikeren tilbringer mere tid i garagen, er dagens film fra Datsun om at køre sin bil smart endnu aktuel – selv 45 år efter.
“How To Squeeze Mo […]
-
Fin video, men det er en Datsun 240Z, der er med i videoen.
-
Det kan være sjovt at gøre sig umage med: Fik en gang en halvmillionkilometers diesel-BX op på 22 på literen over 600 km, ved bare at holde fast rimelig hastighed. Om vinteren endda. Ser vi lige bort fra partikelosen, sådan et hakkebrædt kunne sprede, var CO2-udledningen helt moderne ;-)
-
@jakob356: Bare en lille korrektion til dine betragtninger: Dieselos har ikke noget med CO2 udledning at gøre. CO2 udledningen er et resultat af afbrænding af kulbrinterne. Et partikelfilter er selvfølgelig en god ting, men gør hverken fra eller til mht. CO2 og klimabelastning.
Diesel er mere klimavenligt end benzin, da en dieselmotor er mere effektiv, bl.a. pga. den højere kompression. Den kører derfor også typisk længere pr. liter. Indtil VWs dieselskandale var dieselbiler også set som en del af løsningen på klimaproblemet.
-
Jeg har ikke skrevet, at partikelforurening, der direkte påvirker nærmiljøet, har noget med CO2-udledning at gøre, der påvirker klimaet på lang sigt.
Da jeg fik min fabriksny Lupo 3L leveret i starten af dette årtusinde, var jeg også vældig stolt over at være med til at redde verden.
Skulle man ikke lige prøve de 190 km/t, den sagtens kunne køre, kunne man hygge sig med at få forbrugsmåleren ned på 2,5 (40 km/l) , ved at følges med lastbilerne.
Men når man møder én i dag, er det også noget af en gammel oser.Hvis nogen forresten også kunne tænke sig en Figaro (megasjovt veterankøretøj, der IKKE kan køre langt på literen!) er der udsalg i London for tiden, da de kun kan få lidt meget dyr benzin, og lige har indført Ultra Low Emission Zone, der koster 40.000 om året at køre i (12,5 GBP 364 dage om året).
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 1 måned siden
Ty DeLorean, der hævder at være den berygtede amerikanske bilopfinders søn, konverterer Reliant Robins til legendariske ‘tidsrejsende’ bil.
Ty siger, at han er søn af den amerikanske billegende John DeL […]
-
Er det 1. april i dag?
-
Der er forskel på en god idé og en fiks idé. Den her, af sidstnævnte art, skulle være blevet på pubben, da de gik hjem.
En af mine yndlingsyoutubere, Robert Dunn, der godt kan lide mærkelige dårlige køretøjer, fik sig forresten en Reliant Robin for et års tid siden, og går her lidt i dybden med den:
-
Hans “The Production Line” billeder på hjemmesiden er da ihvertfald sjove. :D
https://dmc21.co.uk/
Det hele ligner lidt en joke, hvilket jeg bestemt håber det er.. -
Ja, jeg tænkte også kortvarigt, at vi måtte stå overfor en helt frisk sæson, her den 1. april.
Med mindre der er tale om et storslået publicity-stunt, så ved jeg ikke hvad det skal forestille. Jeg ville klart nok trække på smilebåndet, hvis jeg så en, og det var et unikt eksemplar i ordets reele forstand, bygget af en entusiast.
Men der kan da ikke være marked for dem, og han kan umuligt vinde en sag. -
Nordirsk humor? Jeg tror jeg vil lave en version af Lotus Esprit Bond bilen baseret på en Ellert…
-
Hvad skal verden med den bil?
-
Det afbillede køretøj er ikke en Robin men en Rialto, min er samme farve men mangler vingerne.
-
“Bringing my fathers dream back to the future”, står der på hjemmesiden. Det er måske her problemet ligger? Fathers er flertal. Måske var hans moder en tøjte, der lå i med alle irske bilfabrikanter hun kunne opstøve? Pure spekulation, naturligvis. Men heldigt for dem begge, at hun ikke var fra England, så.
I øvrigt har han misforstået noget med den omtalte “aluminiumsfinish”, for en rigtig De Lorean er af rustfrit stål.
Men det er da en fremragende aprilsnar!
-
Stakkels barn…
-
@jakob356
Tak for tip ang Aging Wheels
Han er altså ret herlig.
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 1 måned siden
Med en køresæson som snart går på hæld, så er det ved at være tid til at pynte op i værkstedet, herreværelset eller samtalekøkkenet. Man kan gå på loppemarked og finde et emaljeskilt eller en gammel reklameplak […]
-
Automobil- og fotografisk kunsthåndværk. Skallebølle tryller med både bil og foto. Må have printet et banner til garagen :-)
-
Fede billeder. Og fedt at han stresser af med at lave dem. Håber at det kan bringe ham en levevej også? Ja vinteren banker så småt på, og vw bussen er nu klemt ind i garagen igen, så lidt mere klemt, men stadigvæk hyggeligt. Jeg har lige hygget op med min Guy Allen tegning af mig og min bil. Gave fra en gammel Classic & Sportscar læserartikel.
-
…og med den nye plakat for Haanings E-type 60 udstilling. (Gemt lidt væk bag bussen…)
-
Bilkunst – Fedt emne! ☺
Jeg har længe været stor fan af Tom Fritz. Han laver fine værker med god stemning i. Man drømmer bare om at træde ind i kulissen. 👍 -
Her kommer billedet, var vist lidt for stort
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 1 måned siden
Idag får du en lille film fra 1973, der blev skabt til at lære folk, hvordan de forskellige systemer i deres biler fungerer. Den varer kun i 10 minutter. Alligevel gør er den et glimrende, kortfattet stykke ar […]
-
Fascinerende at tænke på at alt er tegnet i hånden eller filmet på modeller. De der computere har gjort den slags noget nemmere, men det ændrer ikke på at denne film på kort tid faktisk får forklaret rigtig meget på en god måde.
-
Herlig gammel film. 🙂 Ofte nyder jeg min middagsmad i selskab med nogle af de gamle reklamefilm fra 30’erne og 40’erne fra den amerikanske bilindustri. 🙂
-
Har først set filmen nu – en uges tid efter Navntoft lagde den op.
Tjo, visse ting (bremser, tændspole/-er, indsprøjtning osv) har ændret sig, men grundlæggende er princippet jo det samme her i 2021. Medmindre man kører på strøm!
Har vist filmen til min ældste søn på knap 11 år. Han troede, det bare var dagens engelsk-undervisning, og de tekniske termer var jo også nye (og lidt svære), men han endte faktisk med at forstå konceptet sådan nogenlunde. For mere indviklet er det jo ikke, vel?
Han er desværre ikke videre interesseret i gamle biler, men han sagde dog “nå, er det det, du roder med ude i værkstedet”. Det er da en begyndelse!
Så filmen er ikke bare ren nostalgi, men også informativ og meget pædagogisk. Se den med konen og afkommet! Tak til Søren.P.S. Hvis nogen ved, hvordan man gør børn interesseret i klassiske biler, så lad mig det vide!
-
Lad børnene være ….og lad børn være børn.
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 1 måned siden
Chrysler omtales som en af de største bilmærker på planeten og det har undergået mange forvandlinger gennem årene, nogle gode, mange katastrofale. Og så har mærket altid været villig til at gå i samarbej […]
-
Total griner’n historie. Produktionspris kontra salgspris og brændglasset i hardtoppen.
Jeg griner stadig…
-
Jason Torchinsky er genial! Tak for at bringe hans klassikertilgang ud til et lidt bredere dansk publikum.
Han er også engang imellem på YouTube, blandt andet med verdens absolut billigste elbil og testkørsler af nogle af de farligste veteranbiler, altid meget underholdende.
-
Det minder mig om et andet samarbejde fra midten af firserne: Seat Ibiza by Porsche
Her tog man resterne af afdanket Fiat modeller og tilførte et design fra Giugiaro i tidens firkantede stil. Hertil krydret med en motor powered by Porsche.
Når man åbnede motorklappen var der tydeligt skiltet med motorens fuldblodsaner. Når man drejede nøglen lød motoren ikke af noget man forbandt med Porsche. Og når man gav sin Ibiza by Porsche noget gas kvitterede bilen med en skuffende tam oplevelse.
Salgsmæssigt var den vist okay på flere europæiske markeder, men det var vel mere pga. prisen end egenskaberne.
Og læren er vel også at man ikke med et trylleslag kan gøre et discountmærke som Seat eller Chrysler til noget dyrt og eksklusivt. -
Tja, sjov historie, men at bruge Maserati som en eksklusiv samlefabrik, når man kender samlekvaliteten på de samtidige Maseratier, det er sgu da grineren. Men godt gået af DeTomaso, der var på evig pengejagt.
Hvorfor man har bibeholdt det kønsløse karosseridesign på Chrysleren forstår jeg ikke, men det er nok en af grundene til dens manglende succes..? -
…griner fortsat…
-
@john-skov-larsen, sådan lige umiddelbart sidder jeg også og tænker over samarbejder i bilverdenen, der HAR medført noget bedre? Det er ikke en nem opgave.
-
@CB – en Lancia Thema 8.32 med Ferrari motor er vel et godt bud på et samtidigt samarbejde.
De blev i øvrigt håndbygget (eller skal vi sige samlet) i en særlig sektion på Lancia fabrikken. Lidt senere i modellens levetid blev Ferrari motoren produceret på Ducati fabrikken (også dem som blev lagt i Ferrari’s egne biler). Så alt i alt har vi da et lokalt samarbejde som blev mere givtigt end det transatlantiske -
…trækker lidt på smilebåndet…
-
@john-skov-larsen, 8.32 er et udmærket bud. Selvom man kan diskutere, hvor meget bedre den egentlig var end Lancia egne – den var i hvert fald mere kompliceret!
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 2 måneder siden
ViaRETRO har efterhånden en alder, hvor tidligere artikler kan drukne i den store mængde af viden vi ugentligt deler her på kanalen. Nogle af dem er stadig aktuelle og i dag har jeg fundet en gæsteskribents tan […]
-
Ja genbrug er jo oppe i tiden, så hvorfor ikke genbruge min gamle artikel. Den kan jeg så passende læse igen, for på lørdag skal jeg holde åbningstale for Haaning Collections nye udstilling, der bliver en fejring af netop E-typen, og der bliver udstillet tæt på en af hver variant produceret. Så desværre kan jeg ikke deltage på løvfaldsturen i år, men jeg håber at i får en sjov tur….
-
Facelift går næsten altid galt. Bare kig på hollywood-stjernerne. Det fungerer ofte med forlygter, men sjældent med det øverste del af karossen.
Men det er også slemt med biler. Og E-typen er et godt eksempel. Den øgede akselafstand på den sidste model gør virkelig ikke noget godt. Den berømte “harmoni” går fløjten. Både i roadster og 2+2. Tja, det er der jo mange, der siger, og jeg er med i koret. Det må være skønt med en V12, men personligt vil jeg hellere en 6 cyl med kort afstand.
Vil dog sige, at S1 i standard-form kan se noget smalsporet ud med hjulene gemt 33 meter inde i skærmkasserne.
På det punkt er de senere modeller bedre.
Skulle jeg have en tidlig E-type, kom der helt klart nogle spacere på. Plus lidt større fælge og dæk. For det kan man vel, @Søren W…? Selv om det nok er helligbrøde… -
@Finn K, din S3 2+2 er ikke min yndlings E, men skulle jeg eje en, måtte den dælme gerne se ud som din! Hvide dækstriber, lavtsiddende etc.
Nice job! -
Det er jo stadig en glimrende artikel @SorenW , der sagtens tåler en genudgivelse – der er sikkert kommet andre Gold Diggere til siden Anni Fønsby – men historien om E-typen holder endnu … Det er med E-typen som med andre ikoniske biler, der skal helst en med et indgående kendskab til, for at kunne skrive rigtigt om den.
Ærgerligt med løvfaldsturen, for det ser også ud til at blive godt vejr på lørdag … -
Nu er jeg ikke typen, der går til frisøren så tit, så måtte lige google, hvad Anni Fønsby var for noget: Gys.
Jeg synes det er tydeligt at se, at alle andre lygter end forlygterne ikke rigtig er tænkt ind i designet helt fra starten. Også de små baglygter på de første E-typer: De sidder ligesom bare udenpå. Bilen kan godt være pæn alligevel. Det er forresten præcist det samme på min yndlingsbil 356’eren.
-
Finn K@
Man skal arbejde med det man har, i stedet for hele tiden at ønske sig noget andet.
Den sidder dælme da lige i skabet den E type der Finn. Farve, ridehøjde, dæksider, fælgbredde, det er godkendt herfra.
Monti. -
Skaaning, man kan købe det de idag kalder Competition hjul (hvilket er anderledes end de oprindelige Competition hjul). De er 6,5”istedet for 5 “ og får hjulene mere ud på plads. Jeg kører med de hjul.
Michael, idag ville jeg nok bruge Linse Kessler som eksempel…
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 2 måneder siden
Dagens indlæg er muligvis i den kortere ende, men uden tvivl godt for diskussionslysten, for det vil ægge både dem som lever for originalitet, men ikke mindst dem som gerne vil gå et skidt, eller to, i retning af […]
-
Det kedelige svar er vel, at det afhænger af den givne bil.
LIDT sænkning klæder nogle biler, mens det kan virke småvulgært på andre.
Men hvis man er til 100% originalitet har man jo et problem mindre at tænke på… -
Original kørehøjde og original hjul, tak. Sænkning og lavprofil hører en anden tid og/eller bilkultur til…
-
Hmm – jeg er heller ikke vild med sænkninger og foretrækker det originalt.
Og jeg har altid undret mig over, at Fiat på sine fabriksfotos fra omkr. 1970 lod sine modeller fremstå sænkede. Det klædte dem ikke. Prøv selv at google videre: Det virker som om, at der er anbragt ti rammer øl på hvert forsæde og tyve i bagagerummet… -
De fleste biler ser i mine øjne lidt bedre ud hvis de bliver sænket… Bare en smule.
Jeg har selv sænket de fleste af de biler jeg har ejet, og med stor succes, syntes jeg selv.
Senest har jeg lagt min 308GTB lidt nærmere jorden (25mm), da de fra fabrikken har et KÆMPE mellemrum med dæk og skærme, hvilket jeg ikke bryder mig om. Samtidig fik den lidt hårdere fjedre, da den igen fra fabrikken er rimelig blødt sat op. Ikke hysterisk hård, men bare en smule mere fast, hvilket har gjort underværker for køreegenskaberne. Pludselig føles bilen ikke 40 år gammel.
billede af før og efter, hvor jeg før nærmest kunne stikke hovedet ind mellem dæk og skærm. -
Det er fint nok, at sænke en bil, men man skal være meget opmærksom på, at det er vigtigt, at dæmpere og fjedre passer sammen.
Hvis fjederen er for kort falder den ud af fjederbenet, hvis man er uheldig.
Ud over det, så vil rigtig mange bile ændre styrevinklerne, så de får mere negativ camber ved sænkning, da den nederste bærearm kommer til at stå mere vandret end den gjorde før.
Til sidst er der vinklen på drivakslerne, som kan flytte sig mere end godt er fra det vandrette, så sliddet på dem bliver uforholdsmæssigt højt. -
Jeg er bare glad, når jeg kører over kantstenen uden at rive udstødningen af, da min bil ikke er sænket
-
Måske er Alfa Romeoen lavet til at se rigtig ud i bagaffjedringshøjden, når den kører med et vist antal kilo fører og passagér i?
Efter at have kørt sænket i mange år i Porschen, har jeg for nylig stillet den til originalt udseende affjedringshøjde igen:
-
Mon ikke realiteten bag at bilerne i praksis tit originalt fra fabriken stod højere end vist på de officelle billeder i de gode gamle dage, var begrundet i at bilerne skulle kunne køre problemfrit på veje af tvivlsom beskaffenhed, også med max last. Designeren tegnede en bil hvor hjul og skærme var perfekt afstemt. Men efter at have været forbi ingeniører og bønnetællere styret med tommestokke og praktiske tests, stod den pludseligt et par cm “for højt” i affjedringen.
En MGB må vel i øvrigt være fint eksempel på at højde i affjedringen ikke er ligegyldigt når vi snakker køreegenskaber. Få cm kan give en mærkbar forskel.
-
Min gamle Fiat ligner en hund der sidder og sk*der, når mine 2 stk knapt 100 kg “drenge” er med i den.. Målet her til vinter er at få sat kraftigere fjedre i den, så den ser mere fornuftig ud. 😉
-
Jeg har ikke selv justeret geometrien. Så om køreegenskaberne er som den gang fra fabrikken vides ikke.
Jeg fik lavet en sporing af alle hjul får nogle år siden og det gav også en lidt bedre køreoplevelse.
Mine forældres Morris bindingsværk blev til gengæld hævet bagi, på den måde blev der lagt et fjederblad mere imellem bladene hver fjeder havde pr side, så lastrummet kunne tage mere vægt. -
VW har så vidt jeg ved torsionsaffjedring og kan derfor sænkes nemt og billigt. Til gengæld må fjedrene stadig være lige så bløde og komfortable som standard, så en sænket boble/rugbrød må enten ramme i asfalten eller bruge affjedringens gummistop temmelig meget ?
Det kan under alle omstændigheder ikke rigtig være en fornøjelse at køre i den… -
@Karsten Firestone F560 (normalprofil), 155 for og 165 bag.
Nankang laver også dæk i visse klassiske dimensioner. Dem har jeg kørt på i 3 år i japaneren og er meget tilfreds.
-
Leo Jensen – Torsionstænger har både Morris bindingsværk og Porsche 914 begge foran. Men bagerst har Morrisen bladfjeder og 914 har spiralfjeder med dæmper.
Morrisen har også gummi stop bagerst inde i skærmkassen. Så det måske Morris bindingsværk der vil vinder sænknings konkurrencen med sin stiv bagaksel, og sin i øvrig specielle dæmpning? 😁 -
Det interessante svar er vel, at det afhænger af den givne bil.
Nogle vogne vil udseendemæssigt have godt af en sænkning mens andre ikke vil.
En Land Rover er der ingen mening i at skyde i knæene mens en Peugeot 405 ser dybt tåbelig ud på stylter. -
Det er vist foran at gummi stop sidder på Morris bindingsværk, det var taget ud fra hukommelsen. Beklager!😊
-
Jeg kører Bmw e30, nok en af de få i Danmark der ikke er sænket :-)
-
I min verden ser vi tit 15cm sænkninger…Det er 150mm…også på synede gadebile. Og ja det kræver en opretning af styrevinkler, hårdere fjedre mm.. Omvendt ser vi så også hævede biler…Her en “standard” baneracer mod almindelig gadebil. Med standard menes noget der minder om den gamle grp N.
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 2 måneder siden
Ladefund….ordet smager næsten eksotisk, støvet og pirrende i munden på enhver bilentusiast, og de sidste par år har da også kastet nogle interessante fund og historier af sig. Nu er den “gal” igen, for i Lond […]
-
England – dejligt land men så sidder rattet nok i den forkerte side på samtlige vogne. Pitty!
-
Så er det afgjort – benzin bliver ikke så gammelt af, at stå.😊
Vedkommende der har samlet bilerne har gjort mange i fremtiden en tjeneste, i de for engelske styret stater og selvfølgelig sørget for deres kulturarv.
Men bilerne uden papir er de noget værd efter Englands registersystem?
Er det ikke en skam hvis de kun bliver til stumper og ikke til køretøjer som indregistreres igen? -
Stakkels mand.
-
Jeg synes ikke det er supersjovt at vaske bil, så mine langtidsparkerede får altid sådan en billig mørkeblå “åndbar” nylonhætte på, der beskytter mod snavs og småridser. Jeg fatter ikke at alle andre ikke også gør det. Men det ser selvfølgelig mest autentisk ud for de barnfindhungrende med en masse støv..
-
Ej, det lugter, nej stinker af barnfind spekulation. At stille så mange biler ind i en utæt hal på 10 år, og lade dem stå med åbne kalecher og vinduer og blive svinet til udvendig og indvendig – det bliver de i mine øjne ikke mere værd af. Spændende om der bliver en hype på auktionen, eller folk tænker som jeg. “Hvis jeg skal have en stort set almindelig klassiker, så tror jeg at jeg køber en, der er kørende”
Ikke særligt mange sjældne eksotikere imellem… Jeg siger som Claus. “Stakkels mand”… -
Soren W – Der findes jo heldigvis også yngre generationer, der ønsker sig at kører i en budget vintage eller klassiker i dag og i fremtiden. I noget mere “almindelig” fra den gang. Jeg mødte et ungt par i en tysk taxi gul Mercedes w123 i dag og de klædte hinanden rigtig godt både bil, farve og par.
I øvrigt syntes jeg Triumph og stag’en har et ægte britisk højklasselig blikfang i nærheden af Jaguar. 😊 Man ser den lige i videoen omkring 2:35 efter den røde BMW 2000 Touring/hatchback? -
…men Njal, hvad tænker du om at stille så mange biler ind i en møg beskidt hal, og så vente..? Vente på hvad?
-
Soren W – Det er et godt spørgsmål at vente på hvad, uden at kende den eksakte grund til samlemanien. Jeg syntes ET køretøj er bedst kørende og så rigeligt selv at vedligeholde. Men da jeg skrev til din kommentar, var det set ud fra den vinkel at mange har det lige præcis sådan med at kunne holde et køretøj rullende selv, og ikke så meget om hvilket. Men generelt syntes jeg også bilerne er kønnere både vasket og som eventuelt kørende projekter end dem der lades stående hen i en uvis skæbne med et tykt lag støv på.
-
-
Søren Navntoft svarede til emnet Hvordan er det nu lige at @ i forummet Forslag til ViaRetro – idéer til hjemmesiden og dette forum 3 år, 2 måneder siden
Kai, det er som Njal skriver, en funktion som måtte lukkes ned dengang jeg gennemgik sitet for problemer i forhold til virusangrebet. Egentlig var funktionen ikke et problem i sig selv, men det virkede ikke længere efter hensigten, da flere andre elementer blev opdateret på ViaRETRO.
Jeg arbejder på at finde en ny måde at få funktionen tilba…[Læs mere] -
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 2 måneder siden
Vi har brugt ikke så lidt spalteplads på at hylde den store industrielle amerikanske designer Raymond Loewy. Han HAR bestemt klassiske linjer på samvittigheden, men der kommer mere frem som tyder på han havde lid […]
-
I køkkenhaven på Sorgenfri slot stod en Avanti, hvorpå jeg gjorde et studie af den karakteristiske bule på motorhjelmen. I sær at der ovenikøbet er lavet en dertil svarende
udskæring i frontruden, og pyntelisten, og at bulen går videre i intrumentbrættet. (gad vide om denne bule har nogen funktion i forhold til hvad der sker i motorrummet). Men uanset hvad meningen var, så er og bliver bildesign, uanset hvilken retning det stikker af i, måske dèt element der gør det til en lidenskab at være bilentusiast -
Jeg er helt enig Søren. Loewys bildesigns er sjældent pæne eller stilrene. Måske beviset på at der er stor forskel på at være bildesigner og at være industriel designer.
-
Det er heldigvis kun Loewys one-offs, der er sjuskede. De masseproducerede, f.eks. for Studebaker, ser ud til at have været igennem en ordentlig designproces.
Ejendommeligt, at han på sine ældre dage blev så stor i slaget og virkelighedsfjern, at han mente at kunne forbedre nogle af verdens smukkeste biler. Men hvis det stort set kun var til eget forbrug, kan jeg godt tilgive det.
Apropos har Bjarke Ingels forresten slået sig på cykler for nylig. Bare det ikke breder sig til biler også. På den anden side kunne det selvfølgelig være sjovt at se hans fortolkning af f.eks. den tudsegrimme Nissan Juke.
-
@lennart, tror den hedder Nissan Joke ;-)
-
Jeg er stadig fascineret af den indflydelse Loewy havde på bildesign, selvom det er et åbent spørgsmål, om industrielle designere er de rette til at designe biler … Det var også noget af en udfordring at tage fat på netop BMW 507, for ikke at tale om Jaguar E-Type, som Loewy også havde fat i. Når det er sagt, mener jeg at Raymond Loewy havde en stor betydning for Virgil Exner, som arbejdede for Loewy, inden han skiftede til Studebaker.
En interessant detalje på Loewys BMW 507 fra 1957 er den asymmetriske placering af BMW-logoet på motorhjelmen foran føreren – en asymmetri, der går igen på netop Virgil Exners Plymouth XNR prototype fra 1960, mens han arbejdede hos Chrysler. Læg også mærke til bagskærmene på XNR -
Jeg har altid godt kunnet lide Avanti. Men ellers kan jeg bedst lide hans tog. Allermest dog hans egen stil: Det var længe før rullekrave blev en uniform til designere.
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 2 måneder siden
Jeg fik en gave for ikke længe siden af en god ven. I paprøret som han lagde på mit bord lå et sammenrullet litografi med abstrakte former og strålende farver. Først virkede motivets former tilfældige og uden n […]
-
…og det er så lige netop derfor at den nye Countach ikke er en rigtig Countach…
-
Super gode eksempler på smukke/ikoniske designdetaljer.
Det tog lidt tid, men nu kan jeg godt se, at litografiet viser den bageste del af en hjulløs DS/ID.
Personligt er jeg fascineret af linjen i Lancia Gamma Coupes bageste hjulkasse, som forlænges ud i kofangeren. Den stiliserede targa-bøjle i taget er også en særlig fin detalje.
-
En blandt mange design favoritter for mig , er dette dobbelt slope på motor hjelmen af en Fulvia Zagato, funktionelt design der giver plads til motor og lav snude og luft indtag<3
-
Citat: En af mine klare favoritter er hjuludskæring i bagskærmen på de første Lamborghini Countach.
Er det forendens silhouet der går igen, eller er det en overfortolkning?
Hvis der stod 2 Countachs parrellelt og næsen på den forreste lige dækkede baghjulet på den bageste …
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 3 måneder siden
Hvordan fusionerede det almindelige samfund med de store berømtheder, og hvordan blev det næsten fortvivlende miskmask, der i øjeblikket blinker på tværs af vores tv-skærme, forsiderne af vores blade og feeds […]
-
Det er et hårdt liv og vokse op under fattige kår, kun ganske få formår selv at ændre på skæbnen som Arons. Dokumentaren – The High Life omkring hans rigtige opvækst og vej, vil jeg gerne se, så jeg vil søge efter den på nettet.
Det er også en meget lys beskrivelse fra en dystre tid, om kun at lande omgivet af dejlige solbrændte piger i bikini.
Sådan havde flere racerkører det i årene efter anden verdens krigen, når deres vovemod blev sat på prøve i en af datidens racerbiler, der den gang var uden sikkerhed i som senere udviklede bilerne.
Man skal nok forstille sig hvordan det har været med krig, krudt og kugler flyvende omkring sig, kammeraters fald og at være i dækning hele tiden med livet som indsats. Modsat med freden og så risikovilligheden, raskløsheden, der fik frit spil på racerbanen hvor ingen skød efter dem længere. -
Lækkert. Bare lækkert. Elsker billedet af den fashionable lady i pink slacks ved siden af yachtens medfølgende hvide Honda Civic. Det hele ligner en drøm.
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 3 måneder siden
Den samlede redaktion på ViaRETRO har tilbragt weekenden på Bellahøj og det har skabt lidt forvirring omkring denne mandags indlæg. Vi iler med en lappeløsning i form af en ganske interessant vide […]
-
Ja…. vi er jo nogen der på nærmeste hold har oplevet at kørsel med 19 km/t i en blå Ferrari på lukket bane, kan tage livet af selv de ypperligste tændrør når der ligger en sølvgrå Audi foran og spærrer…..
-
Jeg troede at det var Bugatti på den nærliggende stand, der havde givet inspirationen. Den havde 8 ekstra med, i sin helt egen holder.
-
Det er en fin og lærerig video om tændrørets historie. Min konklusion er, at vi ikke behøver at bruge penge på dyre og avancerede tændrør: Vi kan til vores formål nøjes med de “gamle” typer med kobber elektroder, for vi her ikke behov for at kunne køre op til 100.000 km på et sæt tændrør. På nettet fås et standard NGK tændrør for ned til 20 kr pr stk, og så kan man jo skifte dem en gang om året!
Og så er det jo let at skifte tændrørene på klassiske biler. Jeg har hørt rygter om at bagpanelet/bagerste kofanger skal afmonteres, når man skifter tændrør på en Porsche 911/997, og så betyder levetiden jo pludseligt noget.
-
Ja jeg skiftede tændrør på den blå i går før vi skulle på banen igen FØR Harry Lund i hans Auto Union med slap elastik. 8 tændrør på 10 minutter er kun fordi jeg har prøvet det før. Det er 3. gang i år et af dem klapper sammen. Det er vist en kombination af for meget varme og benzin? Jeg har nu sat NGK 6 i, der skulle kunne tåle mere varme end 7erne? Jeg blev dog af en klog bekendt med hang til italienske sportsvogne anbefalet at prøve iridium tændrør, der godt nok er dyrere, men skulle kunne tåle arbejdsbetingelserne i et italiensk motorrum bedre, så jeg ved ikke om Peter har helt ret her..?
-
@søren W: Varmetallet har ikke noget med hvor meget varme de kan tåle, men derimod hvor maget varme, som de kan transportere væk. Bruger man ikke et koldere tændrør når man skal køre race? Altså gå fra 7 til 8. Det vil være min logik, for i race har tændrørene jo ikke tendens til at sode til pga. for lidt varme. Jeg er ikke ekspert, men måske kan andre i denne tråd oplyse mig.
Jeg har også været ude for at et NGK tændrør pludselig svigter, men om det har noget med kobber vs. iridium at gøre ved jeg ikke.
-
Enig med @peter. Et koldere tændrør transporter mere varme væk og kræver derfor at motoren får flere tæsk for ikke at kokse til. Sørens valg af et varmere tændrør er derfor godt til at undgå tilsodede tændrør, men dårligt til test af topfart på autobahn.
I øvrigt er det altså ikke alle gamle biler det er nemt at skifte tændrør på. På min XJ-S involverer det bl.a. at jeg løsner A/C kompressoren.., -
Jeg forstår ikke I diskutere pris på tændrør. Dem fabrikken anbefaler eller tilsvarende virker de ikke i dag?
Hvis 4 tændrør der kan køre mellem 20000 og 100000 kilometer koster fra 80 – 400 kr.
Men respekt for nørderiet.
Hvordan gik det på Bellahøj og banen med tordenvejret? -
Det gik skam rigtig godt på Bellahøj @Njal , nærmere følger …
Iflg min telefon fik jeg gået 28 km på to dage, resten af tiden var jeg i godt selskab på ViaRETRO standen. -
Jeg er bare vildt med at tændrørene i Citroën DS er monteret med forlængerpinde, så man skal bruge 2 tændrørstoppe tapet sammen for at nå ned til gevindet… OG at tændrør 4 nås gennem at fjerne en gummiprop i renden LIGE under forruden og vinduesviskerne. Så det er meget smart med et polstret topnøglehåndtag til til når man gokker det ind i forruden.
Det er dog alligevel federe end på 356’eren, hvor man skal bruge tandlægespejl eller famle sig frem i blinde til dem på cylinder 1 og 3.
-
Michael S. Lund – Jeg var ikke med på at hele kommentaren var rettet til mig.
Men det lyder til at have været og er en begivenhed at opleve i godt selvskab, samtidig med en god mængde motion. Det hele er hvad man indenfor en ramme kunne kalde livsstilsændring. Så længe det bare vare ved! 😊
-
-
Søren Navntoft svarede til emnet Bliver der en løvfaldstur i år? i forummet Arrangementer/Rejser: Hvor, hvornår, hvem og hvordan? 3 år, 3 måneder siden
Hej Lau
Ja det gør der…den 25. September. Jeg ved godt at svaret på dit spørgsmål er givet i Matine også, men for dem som søger svaret i denne tråd, skriver jeg også her.
Turen vil forgå på Djursland og deltagerinfo følger senere.
Turen er allerede planlagt så hjælp bliver ikke nødvendig i denne omgang. Tak for tilbuddet. -
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 3 måneder siden
Sol, sommer, skov og strand. Den danske sommer har vist sig fra sin gode side i år, og mon ikke flere bilentusiaster igen har støvet tanken om en bil med kaleche af. Det er noget andet at køre i solskin uden ta […]
-
Hej Søren Navntoft! Interessant at du viser den røde Talbot Sunbeam!
Der kunne fås under Sunbeam navnet i england som 900, 1,3 og 1,6. (900 modellen med Hillman Imp mptor!) Desuden fik Lotus lov til at lave et par tusinde stk Sunbeam Lotus med lotus 2 liter 16v motor på 160 hk! De var alle sorte med sølvfarvet sidestribe! Sådan een kunne jeg godt tæmke mig at eje! Men de er stukket helt af prismæssigt!
I rally trim vandt sådan en mærke vm i rally i 1981!! Måske sidste gang en baghjulstrukken bil vandt! Derefter var der jo 4-hjulstrukne biler der dominerede rally-vm! Hilsen Henning Hjorth -
Samba er jo bare en genopvarmet Peugeot 104 fra 70’erne, så jeg kan godt forstå, at der ikke var så mange der hoppede på den i 80’erne, når de i stedet kunne vælge en tidssvarende Peugeot 205, der også kom i en lignende Pininfarinacabriolet.
Og var man i fattigfirserne typen, der havde råd til en åben bil, kunne man jo også bare tage en Golf. Også i gammelt 70’er-design, men nok med bedre malede karrosseridele og lidt mindre knirken og knagen.
Men der er ofte meget billige, når de er til salg, og den er da egentlig sød nok. Med den korte akselafstand kører den sikkert endnu sjovere end den fremragende Peugeot 205.
-
@henninghjorth Lancia 037 tog i 1983 konstruktørernes VM titel…med træk kun på bagakslen
-
Allerede i 1990 gik man langt uden om denne cabriolet mulighed. Om end priserne var i bund, så var bilerne også så medtaget at interessen kølnes. Kvaliteten i materialerne var også noget plastikagtige. Som brugtbil var oplevelsen af denne bil altså noget tam i dens samtid. Det charmerende ved en Samba Cabriolet var alene taget, og denne fordel syntes aldrig rigtig at opveje ulemperne. Men ellers et spændende koncept.
-
I vinteren 1993/1994 var min hverdagsbil en Triumph Spitfire MkIV.
I snevejr var det en udfordring at komme på arbejde, så jeg gik på jagt efter en mere hverdagsduelig cabriolet, og endte med at bytte min Spitfire væk for en Talbot Samba Cabriolet. Det viste sig at være en fejl, for den nederste bund var så rusten at jeg kunne pille den af med fingrene. Når man hos Pininfarina skar taget af Samba, forstærkede man bunden ved at svejse en ekstra bund på i 1,5 mm plade, der blev punktsvejset til den eksisterende bund og dannede en slags gitterkonstruktion. Denne nederste plade var rustet væk på min. Min redning blev en skadet men rustfri Samba Cabriolet hos Rødding Autoophug. Jeg skar bunden ud i begge sider og svejste over i min egen. 200 timer med armene opad giver snurren i armene længe efter, men jeg fik den reddet.
Efter 2 år blev den skiftet ud med en spritny Peugeot 106 Rallye 1.6. -
Tja jeg var den første i familien, der fik en Samba Cabriolet! Jeg købte den nylakeret og istandsat hos Peugeot i Rødovre. Den var istandsat til hans datter Mia, men hun ville hellere have en skrofulose Peugeot 205 cabriolet, og det kunne jeg jo ikke fortænke hende i. Bilen kørte godt og sporty (når den kørte), men jeg havde store problemer med oliespild. Efter at have skiftet drivaksler, viste det sig at det var et af sidedækslerne i aluminium, der var flækket p.g.a. overspænding på et tidspunkt.
Da jeg fik den tæt gav jeg den i bytte på en ny Renault Twingo. Senere blev det til en Peugeot 205 CTi 1,6. Den kørte endnu bedre… -
Jeg har altid fundet den både lækker og sød, men som John skriver, da jeg var ung, var de virkelig i dårlig stand, så det turde jeg ikke.
Som ældre har jeg Jewers udtale i baghovedet, han skrev engang at da han endelig fik sin første cabriolet, havde han taget nede i max et døgn, og så stod den til salg. Jeg tror faktisk heller ikke at jeg er til solen lige ned i sylten og på armene. -
Sådan en har jeg haft, 2 faktisk, en med afgift og en uden, den kørte fantastisk, det gjorde de begge.
Den var købt ny af Dagmar Teatret i 1982 og var rød…. Desværre var den rusten de steder man ikke kunne se, for mig var det heldigt da en dame valgte at køre over for rødt på roskildevej og blev en halv meter kortere pga rustne vanger, så jeg slap for en motor i skødet ;-)Topfarten var langt over de 150 mindste 170 prøvede det og opdagede benzin nålen bevægede sig hurtigere end speeder nålen :-) men sjov var den altså…..
-
Hmmm. Egentlig kan jeg godt lide Samba, men ikke ret meget cabrioleten: Trods den solrige genre er den mindst brasiliansk af dem alle, og det er netop dens helt flade mås der ikke rigtigt swinger for mig. Og så styrtbøjlen, der er et problem for alle konverterede indkøbsvogne, der uvægerligt kommer til at ligne indkøbskurve i stedet – Golf eller 205, det gør ingen forskel.
Men jeg kan skam godt lide, at de er billige. Her gælder det bare også, at en rigtig Samba er endnu billigere, så jeg tror faktisk jeg ville gå efter sådan een, og så spare op til en ægte åben bil i stedet – en Spitfire som nævnt herover er jo heller ikke dyr.
-
@kai Jeg skal heller ingen bil med klud have, af samme grund som jewer beskriver:
1. solen der bager ned i knoppen er ikke noget for mig
2. har heller ikke lyst til at få træk, har lissom prøvet det rigeligt pga. kørsel i åben vogn
3. åbne vogne er ikke lige så fede og lækre som tilsvarende med fast tag@sn Om Sambaen var den sidste Talbot, er jeg ikke helt sikker på. Talbot Arizona, som blev til Peugeot 309, findes i hvert fald i ét eksemplar. Måske nåede man, at lange nogle ganske få ud af forretningerne med det oprindelige navn og logo. Men kun måske!
-
Talbot Arizona
-
Talbot Arizona igen…
-
…og igen.
-
Sambaen har også en del ligheder med Citroën LN.
-
@henning-hjorth Wikipedia skriver om Opel Ascona B 400 Rally:
But the Ascona 400 still has some remarkable records. The Ascona 400 was the last rear wheel drive rally car to win the drivers’ world championship, ensuring its place in motorsports history.
Om det er sandt eller ej, er jeg ikke helt klar over. Hvis Asconaen var den sidste med baghjulstræk, så er Sunbeamen måske den næstsidste.
-
JA, Søren!
En Samba Cabriolet er noget 😎Jeg kom ihvertfald til at købe en af de syv registrerede Sambaer i går.
I den handel fik jeg så også min 21 årige søn ind i gammelbil verdenen da den er købt sammen med ham.
Du er velkommen til en prøvetur, den holder til på toppen af Amager
-
Tillykke med den Jensby…Den er fræk.
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 3 måneder siden
Vi har haft emnet op før og det svider lidt hver gang. Det er ikke en populær samtale og det eneste gode man kan sige om sagen er, at jeg fik ret: Vi SKAL forholde og til elektriske klassikere fremover.
Er man s […]-
Det nytter ikke noget at kæmpe mod udviklingen. Det går alligevel den vej.
For nogle måneder siden ville jeg have grint og grædt på samme tid, hvis artiklen var blevet skrevet der. Nu trækker jeg bare på skuldrene.
Jeg tror godt, jeg vil have en klassiker konverteret, hvis ellers det er til at betale for almindeligt dødelige.
-
@thorleif , mon ikke det kan godkendes/afgiftes efter samme lovgining/regler som man i dag bruger til hotrods og andre ombyggede køretøjer med større ændringer fra originalt? Her må man jo endda slippe for tests omkring forurening og støj.
-
Ja ja, jeg holder mig udenfor….
-
Niels V…
Hørt!
Vive La France et huile de Colza…
-
Jeg er helt enig med forfatteren i at vi skal være “skeptiker og knap så omstillingsparat”.
Også i, at en DS er en af de bedst egnede biler til formålet. Sådan rent teknisk forstår jeg så ikke, at de er endt med at lave hvad der må være en af verdens langsomste elektriske biler, men det er jo på en måde meget tro mod DS’eren.
Jeg er i øvrigt ikke elbilshader – de interesserer mig bare ikke, og det er jo ikke det samme. Lige præcis klassiske biler koncerteret til el interesserer mig så alligevel en lille smule, men det er udelukkende af professionelle årsager, for forfatteren har jo ret i, at de kommer i tilstrækkeligt stort tal til at vi må forholde os til dem. Det bliver et reelt problem den dag den ene ViaRETRO-redaktør dukker op til Løvfaldstur i sin elkonverterede klassiker mens den anden redaktør vil sende ham hjem!
Ja, for det er nemlig ikke en klassisk bil længere – som jeg har skrevet om før: https://viaretro.dk/2019/11/nu-er-det-officielt-klassikere-ombygget-til-eldrift-er-ikke-laengere-klassikere/
Men det er jo en glidebane, der ligger langt, langt ude af den tangent der hedder “at modificere sin klassiker”. Fra diagonaldæk til radialdæk er ok. Fra tromler til skiver er måske ok. Fra platiner til elektronisk tænding? Udskiftning af1-litersmotoren med en 1,3 eller erstatning af Holleykarburatoren med elektronisk indsprøjtning? Brede skærme. Moderne dæk. Og så videre.
På et-eller-andet tidspunkt går den oprindelige ånd i bilen tabt. Og vigtigere endnu i mine øjne – meningen med at have og at køre i klassiske biler ligeså.
Jeg har ikke svaret på hvornår det sker, for det er umuligt at sige entydigt. Men det sker og det bliver noget at en opgave at regulere det.
I virkeligheden synes jeg det mest interessante i denne her tendens er, at klassiske biler som elbiler tilsyneladende er de eneste elbiler, som folk egentlig virkelig drømmer om og begærer. Mens moderne elbiler er noget man vælger fordi der er økonomisk incitament til det. Jeg er jo ikke så blåøjet, at jeg tror nogen af delene har noget med miljø at gøre. Sådan groft sagt. Så faktisk glæder det mig som klassikermand, at tendensen er der: Det er på éen måde godt for vores hobby. På en anden måde er det bare ikke. Eller har noget med en anden hobby at gøre.
Jeg kommer til at tænke på det gamle Clash-nummer “Should I stay or should I go”.
-
Jeg tænker lidt på noget Hardinger sagde da Shubberne fik kritik over en tekst “så skriv jeres eget lort og se om nogen gider at høre det”.
Mangler el-bilerne ikke at skabe deres egne klassikkere?
Elbilen behøver jo bestemt ikke at se ud som en fossilbil, fossilbilen ser jo ud som den gør fordi det passer med motoren, bagagen, vinden osv.
Skal man pakke batterier og elmotorer ind, vil den perfekte indpakning jo se anderledes ud, og det burde være det nye sorte.
Jeg er sikker på at det er vildt spændende at konvertere enhver bil, det gad jeg godt at være med til. -
Konvertere, – KAN MAN EGEHTLIG DET. Næh! Lidt modsætninger – Tiden går hurtigere og hurtigere fremad. Status que!
-
Den så jeg også på YouTube, for et par uger siden, og jeg synes det er flot klaret. Især det med at køre hydraulikpumpen elektrisk også, så det hele føles så DS-agtigt som muligt.
Selvom 2175- og 2347 ccm motorerne leverede masser af kraft til hurtig langturscruising og kvikke accelerationer, LYDER de altså ikke specielt inspirerende, så det må være rart at slippe for noget af lyden og lugten.
De senere manuelle DS-gearkasser kan klare ret meget, og blev vistnok også brugt i den kraftigere SM, så lidt strøm går nok også.Min personlige rækkeviddegrænse går ved lidt over 300 km, som f.eks. fra København til Esbjerg. Gider altså ikke holde ved Lillebælt og trille tommelfingre og købe kedelig fastfood, mens den lader!
– Men hvis det koster lige så meget som endnu en klassiker at lave, tror jeg at jeg kommer til at vælge endnu en klassiker. -
Det lyder som om redaktørerne har ret godt styr på hvad fremtiden bygger på og er lavet af.
Står det imellem liv og død er omvending en nødløsning snare end et virkeligt ønske. -
@njal-fredhave, du kan være forvisset om at ViaRETRO-redaktionen har langt bedre styr på fortiden end på fremtiden.
@kai, godt citat, som jeg ikke kendte. Jo, elbilerne mangler at skabe deres egne klassikere, og det ville egentligt passe mig fint hvis ViaRETRO kunne nøjes med at skrive om dem når (hvis?) den tid kommer. P.t. findes der jo kun “rigtige” elbilsklassikere fra den helt tidlige historie (sidst man troede de havde en fremtid var omkring århundredeskiftet) og så aspirerer Tesla Roadster nok til en youngtimerstatus. Om det er en interessant youngtimer er så en anden ting.
Jeg er da heller ikke i tvivl om, at det er derfor så mange konverterer klassikere: Det er ved at være fire år siden at jeg skrev at de meste spændende elbiler er klassikere: https://viaretro.dk/2017/09/de-mest-spaendende-elbiler-er-klassiske-biler/
Det er stadig rigtigt. Men det betyder dælme ikke at man skal hærge igennem den samlede bestand af klassikere med elmotorer og batterier. Det betyder derimod at producenter af moderne biler skal tage sig sammen.
@john har ret (fodboldanalogien kan jeg lige knap forholde mig til, men det lyder også rigtigt) i, at rigtige klassiske biler har udtjent deres værnepligt og i det store og hele bør ses som økologiske biler. Sætter man en elmotor og batterier i, så skubber man økobalancen i den FORKERTE retning.
-
Moderne el-biler er en glimrende opfindelse. Men veteraner konverteret til el, er vel næsten lige så spændende som et eldrevet damplokomotiv. Lydene, duftene og varmen er en vigtig del af oplevelsen.
Er ikke lige helt sikkert på hvorfor alle har så travlt med el og veteraner, når store firmaer som Porsche og Siemens er så sikre på de har et miliørigtigt salgsbart alternativ at de er ved at opbygge et stort produktionsanlæg. Det er ikke fordi de tænker i veteranbiler, men fordi der også i fremtiden vil være steder på kloden eller opgaver, hvor elektrisk fremdrift er en uegnet løsning. -
Bestemt og dog alligevel ikke Claus Ebberfeld for det ligger jo lidt imellem linjerne om hvorfor vi ikke kan andet end at følge med uanset ønske om det eller ej..
Fortiden og deraf de bestræbelser der er gjort er som oftest på mange måder grundlaget til/for fremtidige udviklinger og beslutninger.
En hypotese kunne så være om omstillingsparathed kan indlæres igennem et helt livsforløb eller det kræver gunstigere forhold som for eksempel forholdet til ens økonomi, indkomst, socialarv, og det der, vil kunne måles at have påvirkning på miljøerne til den tid og så videre…
Så hvorfor tvivler nogle af os mere end andre? -
Denne er så ikke en DS, men her har el-drift sin berettigelse.
https://bilmagasinet.dk/citroen/citroen-ami-elbil -
STOP nu dét pjat med at bygge ellerter ud af klassikere!!
Desuden får man det aldrig godkendt af de socialistiske myndigheder hér i Dannevang
Køb en elbil istedet og nyd din klassiker når vejret er til det! -
@Peter Bødker, du rammer plet her. “Et fingerknips fra en speltmor på Go’aften Danmark kan ændre lovgivningen”. 😁 😁
Det er vel præcis det vi alle frygter, i en tid hvor alt bliver mere og mere politisk korrekt, og hvor de forkerte meninger konstant bliver udskammet.
* Moderne dieselmotorer sviner (selv om det modsatte er bevist).⛽
* Hakkebøf skal laves af plantemos, for kødkvæget prutter. 🙉
* Græsplænen må ikke længere slås, der skal være insekthotel (logik for byboere med altankasser). 🐜🐛
* Elbiler skal redde verden fra undergangen. 🚾Det må også handle om hvordan vi bruger ressourcerne nu om dage. Hvad med al den energi der bruges til at streame og flytte data, etc.? Apple’s nye byggeri ved Viborg er et rigtigt møgsvin, energimæssigt. Det og de andre nye datacentre vil bruge mindst 15% af Danmarks SAMLEDE elforbrug! Det hører vi bare ikke så meget om fra de frelste…
https://www.dr.dk/nyheder/penge/saetter-sig-paa-15-procent-af-danmarks-el-forbrug-apple-facebook-og-google-bygger-seksJeg så lige i News imorgen, at vi idag passerer det punkt i kalenderen, hvor klodens ressourcer er brugt op for i år. Det er selvfølgelig skræmmende, men har det ikke især noget med overbefolkning at gøre?
Jeg nægter at tro, at mit gamle automobil har skylden for alt det slemme… -
Jeg nævnte Porsches store E-fuel projekt, som mest drejer sig om at optimere en stor produktion, så literprisen kommer ned, selve det “naturvenlige”brændstof er allerede opfundet. Her er en artikel på dansk: https://www.hvilkenbil.dk/porsche-paa-vej-med-syntetisk-benzin/
-
E-fuel er OK til de transportformer, der ikke lader sig gøre på batteri.
Men med den lave effektivitet og høje pris det har, og vil have et godt stykke ind i fremtiden, så er det ikke noget jeg satser på at fylde på min tank. -
@erik-kvistgaard Åh, hvor jeg håber det kan lade sig gøre. Så vil alle ellertfanatikerne få yderst lange snuder, men…
…jeg tør sgutte håbe på det!
Nu var jeg selv den hurtigste ude af startblokken (i disse OL-tider) til at kommentere på artiklen. Jeg er nok ved at resignere over for ellerterne. Jeg er meget bange for, at de er fremtiden. Gud forbyde det! (Selv om der naturligvis ikke findes en Gud!).
-
Claus N – Jeg tror gud et skabers, jeg er bare ikke døbt i den kristne eller anden trosretning.
-
Min synsmand er lidt elfanatiker både vedr løbehjul og elcykler Han havde på et tidspunk købt en Trabant 601 som han havde planer om at ombygge til elbil Men han opgav for det er umuligt med den nuværende lovgivning om ombygning at få den gennem Færdelsstyrelsens / skat lovgivning på området Nb han har i stedet for fundet en Peugeot 106 som fra fabrikken en bygget op til eldrift Peugeot har faktisk for år tilbage produceret en mindre serie af den model Han ombygger den så til nogle bedre batterier Og til orientering så er bilen udstyret med den originale varmeapperart som opvarmes ved en Motorvarmer med fossielt brændstof Så det må være en rigtig miljøvenlig hybrid
-
Dét er den helt rigtige måde at gøre det på, @herluf-jensen: God synsmand!
-
Jeg tror ikke selv på, at det giver eller kommer til at give mening at ombygge klassiske biler til eldrift. Den typiske klassiske bil kører 1.500 km om året og selvom interessen er stigende (det skyldes nok lige nu coronakrisen), er antallet stadig forsvindende lille i forhold til den øvrige bilpark. Tilgængeligheden til fossilt brændstof at hælde på tanken, kommer formentlig til at være muligt de næste 2-3 årtier endnu. Og kommer det ikke fra noget, som bliver suget op af jorden, bliver det eFuels, som jeg selv tidligere har været inde på.
Elbiler er der og skal nok blive yderligere udbredt, men handler det bare om, at vi skal fortsætte vores hidtige transportmønster, hvor folk hver dag skal holde i kø for at komme hen til hvad?
Det siger sig selv, at f.eks. en håndværker og en hospitalslæge må tage hen, hvor opgaverne er (i hvertfald indtil videre), mens det for mange andres vedkommende er ligegyldigt. Forleden talte jeg med min investeringsrådgiver fra banken; først da hans hund gøede, blev jeg klar over, at han var hjemme … havde det betydning for samtalen (hans arbejde)? Nej!
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 4 måneder siden
I forlængelse af Claus artikel om verdens dårligste stykke værktøj, bringer jeg i dag en lille video som kan give ro i sindet: Man behøver ikke alverdens dyre specialværktøj for at fortage selv større reparat […]
-
Den BMW er vist nærmere 35 end 50.
Gad vide hvordan de får lakken til at forsvinde overalt dernede, så den kan overfladeruste så meget? -
Da jeg som yngre underviste i motorlære, havde eleverne en tendens til at arbejde med alt på gulvet. “Brug dog et bord!”, foreslog jeg altid.
Måske skal man bare arbejde på gulvet – så falder delene heller ikke så langt og hopper væk, når man taber dem? -
Det vigtigste stykke værktøj når man skal lave noget er altid hovedet. Det er der man opdager nogle mennesker bare er nærmest irriterende snedige, når et problem skal løses.
-
Jeg elsker det fodtøj, når man roder med tunge ting.
Hvis man klikker videre til den video, hvor de løfter motoren op, med en trefod, og pludselig bærer kineserhatte, så er der flere how-not-to grin. -
Arbejdshandsker og badetøfler! En tåbelig sammensætning!
Held og lykke med det!
Hilsen Henning Hjorth
-
Hvis man godt kan lide at se gammeldagshåndværkere i arbejde, er der også et parkistansk lastvognsværksted som har videoer på Youtube. “Pakistani Truck” videoer er rimeligt populære, men det minder også lidt om Bonderøven, bare for lastbiler. En lastbil kan tydeligvis ikke gå så meget i stykker at de ikke kan lave den igen, på et jordgulv iført bare tær i sandaler.
-
@kai-andersen , lad være med at se de Parkistani Truck videoer på youtube jeg nævnte, du får bare et hjerteanfald. Om ikke andet når du ser de kombinere mukkertere og drejebænke….😄 Men der er tilgengæld kan de fikse det mest utrolige, næsten uden nye resevedele i fin indpakning.
-
Der har tidligere være en masse billeder af nogle thailændere som roder med gamle VW busser og laver alle pladedele i hånden med minimalt værktøj. Kvaliteten af de færdig pladedele fik vist en del til at tabe kæben, specielt når man så det anvendte værktøj. Umiddelbart kan jeg desværre kunne finde de her få billeder i dag: http://build-threads.com/build-threads/thai-kombi-restoration/
-
Westmus – Ja, sikken en føling de Thailænder har med deres hænderne, tålmodighed og fornemmelse for hvor slagene føre bearbejdning af stålet hen imod den slutlige form. Meget imponerende faktisk. Rigtig håndværk.😊
-
@westmus Forstå mig ret, jeg elsker at se sådan noget, men siger samtidig til mine børn at de skal gøre som jeg siger, ikke som jeg gør.
Det er i virkeligheden ikke så fedt at man i den del af verden ikke har bedre adgang til basal sikkerhedsudstyr, men det laver sjove videoer. Personligt ville jeg have taget lukkede sko på, med hælkappe, hvis jeg skulle bære noget, gå baglæns eller kravle på en bil. -
Hvad er det specielle i det…? Er de fra Kolding? 😉
-
Ligner meget en udbrændt e30’er, så kan maks. være 38 år gammel, bagtøjet inkluderet.
Men ham der thai-guy’en, han kan sgu’ en ting eller ti med sine hænder og begrænsede værktøjssamling. Tror jeg skiber min vogn afsted til ham first thing i morgen.
-
Sokker i sandaler!
-
@claus-n , der var faktisk nogle vestlige folk der bestilte nogle at de kabinegulve, da det på daværende tidspunkt ikke var en del som kunne købes ny. Den rillede ladbund er også håndlavet da manden ikke ejer en pladebukker. Men sådan er det jo med pladearbejde hoved, hænder og tålmodighed er de vigtigste værktøjer for et flot resultat. Du kan sagtens finde folk der kan lave rigtigt flot pladearbejde her i Dk. Det kniber mere med at finde folk som vil betale det det koster, når håndværkere rent faktisk gør sig umage.
-
@claus-ebberfeld Ja, sidste nye skrig fra catwalken nede i Pari’.
@westmus Det er sgu’ håndværk der vil noget, det dér!
-
-
Søren Navntoft wrote a new post 3 år, 4 måneder siden
Udvalget af farver på biler er ikke hvad det har været. Den sorte farve og den grå dominerer billedet, men den hvide er fulgt godt med. Hvide biler er i dag meget almindelige, men engang var de yderst sj […]
-
Min morbror har været autolakerer. Jeg mindes at han i mange år advarede mod hvide biler. Efter sigende dækkede den hvide maling så godt (gav hurtigt et pænt jævnt resultat) sammenlignet med andre farver, at producenterne kunne nøjes med færre lag… hvilket så resulterede i nougat-is effekten efter relativt kort tid.
Jeg troede, at den hvide maling måtte være af ringere kvalitet – men på sin vis var den egentlig for effektiv. -
Jeg kan godt lide det der med at erkende, når resultatet ikke lige er helt opnåelig men det bedste mulige, så giver vi det bare et navn der er passende som Pearl White. Måske datidens kompromis, men en selvfølge i dag!
😊 -
Jeg kan huske at hvide biler herhjemme var meget på mode i 80erne. Når noget er på mode går det også af mode igen. Derfor var hvide biler efter 80erne usælgelige, men nu er de på mode igen, sammen med de grå og sorte.
Jeg har altid syntes at en bil med flotte former ikke kommer til sin ret i hvid. Hvid er en slags ikke-farve, der forfladiger formerne til noget todimensionelt. -
Har i tjekket med en kvinde, om i bare kan kalde hvid for hvid?
Jeg har fået den tur, jeg havde ikke turdet skrive dagens indlæg. -
@ole-jagmann har ret: Hvid er teknisk set ikke en farve, men måske snarere fraværet af farve.
Jeg har så vidt jeg husker haft to hvide biler, ingen af dem smukke som sådan: SAAB 90 og Mercedes SLC. De var begge særdeles taknemmelige at polere op til en vis glans, men derudover giver “farven” ikke meget ramasjang til en bils form.
Undtagelsen er måske lige en Lamborghini Countach LP400S eller senere…
-
@thorleif Enig mht. Fiat Panda, men den har heller ikke nogen kurver. Porsche 911 ser stadig bedre ud i brun end hvid!
-
Hvid kan efter min mening gå an på visse biler, hvor der er tilstrækkeligt mange kanter og linjer. Bilen må ikke være blødt udformet.
På nyere biler, hvor der er kommet flere konturer i karossen, og linjerne kan kaste en smule skygge på det hvide kanvas, hjælper det. Hvis linjerne altså er slået rigtigt.
Der er ikke mange ældre biler, hvor hvid er rigtigt flot, og jeg tror det er de mere lige/glatte karosser, der gør det.
Countach var måske netop tilstrækkeligt kantet, og med skygger i NACA indtagene osv.
Når det så er sagt, så kunne jeg nu godt lide din hvide SLC, Claus. Det fungerede overraskende godt på den.
Faktisk var den Granada, som jeg forelskede mig i som knægt, da også hvid. En Ghia 3.0 med sort vinyltag. Den kombination har jeg nok også stadig en svaghed for… -
@Claus Ebberfeld hvilken bil startede egentlig dit bil-swingeri? :-)
-
Søren Navntoft – Hvilken mærke og model er den hvide bil på nr. 2 foto i artiklen. Det er nok ikke den oprindelige ægte Dupont lakering men uanset det er den ualmindelig smuk helt i hvid, synes jeg.
😊 -
I øvrigt gør en BMW 2000/2002 Touring sig ganske godt i hvid, selvom jeg personligt hellere ville have en i Inka orange eller en af de flotte 70’er metalfarver.
BMW 2000C er også fin i hvid, og her ville jeg have sværere ved at vælge mellem en af metal-farverne, f.eks. Fjord Blau, eller hvid. -
Den rigtige nuance hvid ser flot ud på mange biler, det giver et knapt så pyntet, mere enkelt udtryk.
-
@Njal – Det er en Duesenberg Model SJ.
-
Haha, dén havde jeg ærligt talt glemt, @Flemming-Lohmann-Mikkelsen! Ja, min 2002 Touring var også hvid. ER det faktisk den konkrete bil på billedet? Dén var faktisk rigtigt lækker, men jeg er enig med dig i, at en rigtig halvfjerdserfarve gør det endnu bedre.
Og hov, jeg har da glemt een mere: Min Mazda RX7 Elford Turbo er da også hvid!
Hmmm, det betyder vist et-eller-andet, at jeg glemmer to så fede biler…
-
Jewer – Det var min første tanke også en Duesenberg. men jeg var i tvivl så derfor spurgte jeg.
-
@Claus Ebberfeld, det er den, direkte fra Viaretros arkiver! Jeg husker den dog også fra gadebilledet, da vi begge boede i Århus.
Læren må være, at du ikke skal købe hvide biler, hvis du ønsker at huske dem 😊 -
Citroën BX skal også være hvid. Skarpe former og fra 80’erne
-
@Flemming-Lohmann-Mikkelsen, det skal jeg prøve at skrive mig bag øret. Men agd vide om jeg husker dét, så…
Enig, @leo-jensen: Så bliver det også en slags “Poor Man’s Countach” :-)
-
- Hent mere
Samme vinkel på forklap og forrude, som vi kender det fra Renault Espace og Twingo, men som vel egentlig kommer fra noget italiensk superbilskoncept fra omkring 1969, får altid tingene til at se dejligt fremtidsagtige ud.
Men den fikse idé med at svinge C-stolpen den gale vej, som man også ser det på f.eks. Peugeot 308 SW eller Ssang Yong Rodius, er noget at det mest gyselige formgivning. Så jeg skal ikke have én.
Mystisk, at der gik sjusk i den med køre(vælte)egenskaberne, men de havde åbenbart meget travlt med at blive færdige med den til tiden.
Så på den måde er den i familie med Morris Marina fra 1970, der også først blev rettet til, efter klager fra motorpressen. Men stemplet som en møgbil blev hængende for evigt.
Så 1. generation er youngtimer nu? Utroligt, som tiden flyver. I mine øjne er det nærmest en ny bil.
Anerkender, at MB tog en chance, og var på forkant. Respekt for det. Men ellers siger den bil mig intet.
Viaretros motto siger “Enhver klassisker er bedre end ingen klassisker”, og det er der vel en vis sandhed i.
Men som en modvægt kunne man også sige “Enhver bil bliver ikke fed blot fordi den er blevet gammel”. Det udsagn er der også en vis sandhed i. Synes jeg…
Mercedes havde testet A-klassen efter ISO/DIN-normer, men svensken havde deres egen kaldet “Elg-testen”, som var en dobbelt undvigemanøvre svarende til at køre uden om en elg. Det var for meget for A-klassen. Også Smart havde problemer. Begge biler fik ESP, og det dryssede snart ned over alle biler. Så noget positivt kom der ud af det.
Havde en kunde som havde købt en som skulle være hans sidste bil den var 5 år gammel Skulle lave en reparation hvor dækplader under bund skulle afmonteres Lige så flot grøn den var på det synlige lige så flot brun var den underneden bare ikke af hverken maling eller rustbeskyttelse Så den blev hurtigt byttet til en Suzuki Ignis Mon der er mange tilbage af de første A klasse
Nu er jeg ikke den store Mercedes fan, men A klassen har aldrig været særligt elegant. Og tak Jakob for at minde mig om verdens grimmeste bil…:-(
@Soren W den Ssang Yong (er det ikke det, de hedder?) er simpelthen en gåde. Der må have været mange mennesker ind over den bil. Hvorfor sagde ingen STOP? Hvor mange mennesker kan have brug for nye briller på een gang?
Det er utroligt, at den kunne komme i produktion..
Gud, jeg ser pludselig, at bjælken faktisk går den anden vej på Sarah Young.. Nå, men det dér med at skære på skrå, dér hvor der børe være udsyn, og ende med en meget lille tredie siderude og en dybt underligt formet bagrude, er ihvertfald noget skidt. Også på A-klassen.
Jeg har egentligt altid godt kunnet lide A-klassen. Egentligt ikke som en Mercedes, men som en bil der er pakket godt sammen i sit koncept. Jeg har aldrig haft een og har heller ikke lyst – så hellere (endnu!) en Audi A2.
Men den er da ældet ret godt.
Den koreanske skændsel vil jeg prøve at glemme.
At koreaneren har en smule lige med en A klasse, giver jo egentlig mening da den så vidt jeg husker det jo er baseret på Mercedes teknologi. I øvrigt googlere jeg lige, sådan en Rodius er designet af Ken Greenley, som også har været designer hos både Aston Martin og Bentley. ud over at have været leder på bil design afdeling af det engelske Royal College Of Art. Så koreaneren er skam fuldblodet engelsk design! 😂