• Jeg skiftede forhjulslejerne tilbage i 2015 og fulgte vejledningen i Haynes. Siden har bilen fået gennemgået flere ting deriblandt et syn i 2018 også nogle kørte kilometer, dog ikke noget særligt imod min hverdagsbil. Volkswagen-Porschen stod også stille 1 år mellem 2016 – 2017 uden gearkassen i.
    I årssessionen 2021 har en bemærkende tænketan…[Læs mere]

  • Hvordan fusionerede det almindelige samfund med de store berømtheder, og hvordan blev det næsten fortvivlende miskmask, der i øjeblikket blinker på tværs af vores tv-skærme, forsiderne af vores blade og feeds […]

    • Det er et hårdt liv og vokse op under fattige kår, kun ganske få formår selv at ændre på skæbnen som Arons. Dokumentaren – The High Life omkring hans rigtige opvækst og vej, vil jeg gerne se, så jeg vil søge efter den på nettet.
      Det er også en meget lys beskrivelse fra en dystre tid, om kun at lande omgivet af dejlige solbrændte piger i bikini.
      Sådan havde flere racerkører det i årene efter anden verdens krigen, når deres vovemod blev sat på prøve i en af datidens racerbiler, der den gang var uden sikkerhed i som senere udviklede bilerne.
      Man skal nok forstille sig hvordan det har været med krig, krudt og kugler flyvende omkring sig, kammeraters fald og at være i dækning hele tiden med livet som indsats. Modsat med freden og så risikovilligheden, raskløsheden, der fik frit spil på racerbanen hvor ingen skød efter dem længere.

    • Lækkert. Bare lækkert. Elsker billedet af den fashionable lady i pink slacks ved siden af yachtens medfølgende hvide Honda Civic. Det hele ligner en drøm.

  • Den samlede redaktion på ViaRETRO har tilbragt weekenden på Bellahøj og det har skabt lidt forvirring omkring denne mandags indlæg. Vi iler med en lappeløsning i form af en ganske interessant vide […]

    • Ja…. vi er jo nogen der på nærmeste hold har oplevet at kørsel med 19 km/t i en blå Ferrari på lukket bane, kan tage livet af selv de ypperligste tændrør når der ligger en sølvgrå Audi foran og spærrer…..

    • Jeg troede at det var Bugatti på den nærliggende stand, der havde givet inspirationen. Den havde 8 ekstra med, i sin helt egen holder.

    • Det er en fin og lærerig video om tændrørets historie. Min konklusion er, at vi ikke behøver at bruge penge på dyre og avancerede tændrør: Vi kan til vores formål nøjes med de “gamle” typer med kobber elektroder, for vi her ikke behov for at kunne køre op til 100.000 km på et sæt tændrør. På nettet fås et standard NGK tændrør for ned til 20 kr pr stk, og så kan man jo skifte dem en gang om året!

      Og så er det jo let at skifte tændrørene på klassiske biler. Jeg har hørt rygter om at bagpanelet/bagerste kofanger skal afmonteres, når man skifter tændrør på en Porsche 911/997, og så betyder levetiden jo pludseligt noget.

    • Ja jeg skiftede tændrør på den blå i går før vi skulle på banen igen FØR Harry Lund i hans Auto Union med slap elastik. 8 tændrør på 10 minutter er kun fordi jeg har prøvet det før. Det er 3. gang i år et af dem klapper sammen. Det er vist en kombination af for meget varme og benzin? Jeg har nu sat NGK 6 i, der skulle kunne tåle mere varme end 7erne? Jeg blev dog af en klog bekendt med hang til italienske sportsvogne anbefalet at prøve iridium tændrør, der godt nok er dyrere, men skulle kunne tåle arbejdsbetingelserne i et italiensk motorrum bedre, så jeg ved ikke om Peter har helt ret her..?

    • @søren W: Varmetallet har ikke noget med hvor meget varme de kan tåle, men derimod hvor maget varme, som de kan transportere væk. Bruger man ikke et koldere tændrør når man skal køre race? Altså gå fra 7 til 8. Det vil være min logik, for i race har tændrørene jo ikke tendens til at sode til pga. for lidt varme. Jeg er ikke ekspert, men måske kan andre i denne tråd oplyse mig.

      Jeg har også været ude for at et NGK tændrør pludselig svigter, men om det har noget med kobber vs. iridium at gøre ved jeg ikke.

    • Enig med @peter. Et koldere tændrør transporter mere varme væk og kræver derfor at motoren får flere tæsk for ikke at kokse til. Sørens valg af et varmere tændrør er derfor godt til at undgå tilsodede tændrør, men dårligt til test af topfart på autobahn.
      I øvrigt er det altså ikke alle gamle biler det er nemt at skifte tændrør på. På min XJ-S involverer det bl.a. at jeg løsner A/C kompressoren..,

    • Jeg forstår ikke I diskutere pris på tændrør. Dem fabrikken anbefaler eller tilsvarende virker de ikke i dag?
      Hvis 4 tændrør der kan køre mellem 20000 og 100000 kilometer koster fra 80 – 400 kr.
      Men respekt for nørderiet.
      Hvordan gik det på Bellahøj og banen med tordenvejret?

    • Det gik skam rigtig godt på Bellahøj @Njal , nærmere følger …
      Iflg min telefon fik jeg gået 28 km på to dage, resten af tiden var jeg i godt selskab på ViaRETRO standen.

    • Jeg er bare vildt med at tændrørene i Citroën DS er monteret med forlængerpinde, så man skal bruge 2 tændrørstoppe tapet sammen for at nå ned til gevindet… OG at tændrør 4 nås gennem at fjerne en gummiprop i renden LIGE under forruden og vinduesviskerne. Så det er meget smart med et polstret topnøglehåndtag til til når man gokker det ind i forruden.

      Det er dog alligevel federe end på 356’eren, hvor man skal bruge tandlægespejl eller famle sig frem i blinde til dem på cylinder 1 og 3.

    • Michael S. Lund – Jeg var ikke med på at hele kommentaren var rettet til mig.
      Men det lyder til at have været og er en begivenhed at opleve i godt selvskab, samtidig med en god mængde motion. Det hele er hvad man indenfor en ramme kunne kalde livsstilsændring. Så længe det bare vare ved! 😊

  • Hej Lau

    Ja det gør der…den 25. September. Jeg ved godt at svaret på dit spørgsmål er givet i Matine også, men for dem som søger svaret i denne tråd, skriver jeg også her.

    Turen vil forgå på Djursland og deltagerinfo følger senere.
    Turen er allerede planlagt så hjælp bliver ikke nødvendig i denne omgang. Tak for tilbuddet.

  • Sol, sommer, skov og strand. Den danske sommer har vist sig fra sin gode side i år, og mon ikke flere bilentusiaster igen har støvet tanken om en bil med kaleche af. Det er noget andet at køre i solskin uden ta […]

    • Hej Søren Navntoft! Interessant at du viser den røde Talbot Sunbeam!
      Der kunne fås under Sunbeam navnet i england som 900, 1,3 og 1,6. (900 modellen med Hillman Imp mptor!) Desuden fik Lotus lov til at lave et par tusinde stk Sunbeam Lotus med lotus 2 liter 16v motor på 160 hk! De var alle sorte med sølvfarvet sidestribe! Sådan een kunne jeg godt tæmke mig at eje! Men de er stukket helt af prismæssigt!
      I rally trim vandt sådan en mærke vm i rally i 1981!! Måske sidste gang en baghjulstrukken bil vandt! Derefter var der jo 4-hjulstrukne biler der dominerede rally-vm! Hilsen Henning Hjorth

    • Samba er jo bare en genopvarmet Peugeot 104 fra 70’erne, så jeg kan godt forstå, at der ikke var så mange der hoppede på den i 80’erne, når de i stedet kunne vælge en tidssvarende Peugeot 205, der også kom i en lignende Pininfarinacabriolet.

      Og var man i fattigfirserne typen, der havde råd til en åben bil, kunne man jo også bare tage en Golf. Også i gammelt 70’er-design, men nok med bedre malede karrosseridele og lidt mindre knirken og knagen.

      Men der er ofte meget billige, når de er til salg, og den er da egentlig sød nok. Med den korte akselafstand kører den sikkert endnu sjovere end den fremragende Peugeot 205.

    • @henninghjorth Lancia 037 tog i 1983 konstruktørernes VM titel…med træk kun på bagakslen

    • Allerede i 1990 gik man langt uden om denne cabriolet mulighed. Om end priserne var i bund, så var bilerne også så medtaget at interessen kølnes. Kvaliteten i materialerne var også noget plastikagtige. Som brugtbil var oplevelsen af denne bil altså noget tam i dens samtid. Det charmerende ved en Samba Cabriolet var alene taget, og denne fordel syntes aldrig rigtig at opveje ulemperne. Men ellers et spændende koncept.

    • I vinteren 1993/1994 var min hverdagsbil en Triumph Spitfire MkIV.
      I snevejr var det en udfordring at komme på arbejde, så jeg gik på jagt efter en mere hverdagsduelig cabriolet, og endte med at bytte min Spitfire væk for en Talbot Samba Cabriolet. Det viste sig at være en fejl, for den nederste bund var så rusten at jeg kunne pille den af med fingrene. Når man hos Pininfarina skar taget af Samba, forstærkede man bunden ved at svejse en ekstra bund på i 1,5 mm plade, der blev punktsvejset til den eksisterende bund og dannede en slags gitterkonstruktion. Denne nederste plade var rustet væk på min. Min redning blev en skadet men rustfri Samba Cabriolet hos Rødding Autoophug. Jeg skar bunden ud i begge sider og svejste over i min egen. 200 timer med armene opad giver snurren i armene længe efter, men jeg fik den reddet.
      Efter 2 år blev den skiftet ud med en spritny Peugeot 106 Rallye 1.6.

    • Tja jeg var den første i familien, der fik en Samba Cabriolet! Jeg købte den nylakeret og istandsat hos Peugeot i Rødovre. Den var istandsat til hans datter Mia, men hun ville hellere have en skrofulose Peugeot 205 cabriolet, og det kunne jeg jo ikke fortænke hende i. Bilen kørte godt og sporty (når den kørte), men jeg havde store problemer med oliespild. Efter at have skiftet drivaksler, viste det sig at det var et af sidedækslerne i aluminium, der var flækket p.g.a. overspænding på et tidspunkt.
      Da jeg fik den tæt gav jeg den i bytte på en ny Renault Twingo. Senere blev det til en Peugeot 205 CTi 1,6. Den kørte endnu bedre…

    • Jeg har altid fundet den både lækker og sød, men som John skriver, da jeg var ung, var de virkelig i dårlig stand, så det turde jeg ikke.
      Som ældre har jeg Jewers udtale i baghovedet, han skrev engang at da han endelig fik sin første cabriolet, havde han taget nede i max et døgn, og så stod den til salg. Jeg tror faktisk heller ikke at jeg er til solen lige ned i sylten og på armene.

    • Sådan en har jeg haft, 2 faktisk, en med afgift og en uden, den kørte fantastisk, det gjorde de begge.
      Den var købt ny af Dagmar Teatret i 1982 og var rød…. Desværre var den rusten de steder man ikke kunne se, for mig var det heldigt da en dame valgte at køre over for rødt på roskildevej og blev en halv meter kortere pga rustne vanger, så jeg slap for en motor i skødet ;-)

      Topfarten var langt over de 150 mindste 170 prøvede det og opdagede benzin nålen bevægede sig hurtigere end speeder nålen :-) men sjov var den altså…..

    • Hmmm. Egentlig kan jeg godt lide Samba, men ikke ret meget cabrioleten: Trods den solrige genre er den mindst brasiliansk af dem alle, og det er netop dens helt flade mås der ikke rigtigt swinger for mig. Og så styrtbøjlen, der er et problem for alle konverterede indkøbsvogne, der uvægerligt kommer til at ligne indkøbskurve i stedet – Golf eller 205, det gør ingen forskel.

      Men jeg kan skam godt lide, at de er billige. Her gælder det bare også, at en rigtig Samba er endnu billigere, så jeg tror faktisk jeg ville gå efter sådan een, og så spare op til en ægte åben bil i stedet – en Spitfire som nævnt herover er jo heller ikke dyr.

    • @kai Jeg skal heller ingen bil med klud have, af samme grund som jewer beskriver:

      1. solen der bager ned i knoppen er ikke noget for mig
      2. har heller ikke lyst til at få træk, har lissom prøvet det rigeligt pga. kørsel i åben vogn
      3. åbne vogne er ikke lige så fede og lækre som tilsvarende med fast tag

      @sn Om Sambaen var den sidste Talbot, er jeg ikke helt sikker på. Talbot Arizona, som blev til Peugeot 309, findes i hvert fald i ét eksemplar. Måske nåede man, at lange nogle ganske få ud af forretningerne med det oprindelige navn og logo. Men kun måske!

    • Talbot Arizona

    • Talbot Arizona igen…

    • …og igen.

    • Sambaen har også en del ligheder med Citroën LN.

    • @henning-hjorth Wikipedia skriver om Opel Ascona B 400 Rally:

      But the Ascona 400 still has some remarkable records. The Ascona 400 was the last rear wheel drive rally car to win the drivers’ world championship, ensuring its place in motorsports history.

      Om det er sandt eller ej, er jeg ikke helt klar over. Hvis Asconaen var den sidste med baghjulstræk, så er Sunbeamen måske den næstsidste.

    • JA, Søren!
      En Samba Cabriolet er noget 😎

      Jeg kom ihvertfald til at købe en af de syv registrerede Sambaer i går.

      I den handel fik jeg så også min 21 årige søn ind i gammelbil verdenen da den er købt sammen med ham.

      Du er velkommen til en prøvetur, den holder til på toppen af Amager

    • Tillykke med den Jensby…Den er fræk.

  • Vi har haft emnet op før og det svider lidt hver gang. Det er ikke en populær samtale og det eneste gode man kan sige om sagen er, at jeg fik ret: Vi SKAL forholde og til elektriske klassikere fremover.
    Er man s […]

    • Det nytter ikke noget at kæmpe mod udviklingen. Det går alligevel den vej.

      For nogle måneder siden ville jeg have grint og grædt på samme tid, hvis artiklen var blevet skrevet der. Nu trækker jeg bare på skuldrene.

      Jeg tror godt, jeg vil have en klassiker konverteret, hvis ellers det er til at betale for almindeligt dødelige.

    • @thorleif , mon ikke det kan godkendes/afgiftes efter samme lovgining/regler som man i dag bruger til hotrods og andre ombyggede køretøjer med større ændringer fra originalt? Her må man jo endda slippe for tests omkring forurening og støj.

    • Ja ja, jeg holder mig udenfor….

    • Niels V…

      Hørt!

      Vive La France et huile de Colza…

    • Jeg er helt enig med forfatteren i at vi skal være “skeptiker og knap så omstillingsparat”.

      Også i, at en DS er en af de bedst egnede biler til formålet. Sådan rent teknisk forstår jeg så ikke, at de er endt med at lave hvad der må være en af verdens langsomste elektriske biler, men det er jo på en måde meget tro mod DS’eren.

      Jeg er i øvrigt ikke elbilshader – de interesserer mig bare ikke, og det er jo ikke det samme. Lige præcis klassiske biler koncerteret til el interesserer mig så alligevel en lille smule, men det er udelukkende af professionelle årsager, for forfatteren har jo ret i, at de kommer i tilstrækkeligt stort tal til at vi må forholde os til dem. Det bliver et reelt problem den dag den ene ViaRETRO-redaktør dukker op til Løvfaldstur i sin elkonverterede klassiker mens den anden redaktør vil sende ham hjem!

      Ja, for det er nemlig ikke en klassisk bil længere – som jeg har skrevet om før: https://viaretro.dk/2019/11/nu-er-det-officielt-klassikere-ombygget-til-eldrift-er-ikke-laengere-klassikere/

      Men det er jo en glidebane, der ligger langt, langt ude af den tangent der hedder “at modificere sin klassiker”. Fra diagonaldæk til radialdæk er ok. Fra tromler til skiver er måske ok. Fra platiner til elektronisk tænding? Udskiftning af1-litersmotoren med en 1,3 eller erstatning af Holleykarburatoren med elektronisk indsprøjtning? Brede skærme. Moderne dæk. Og så videre.

      På et-eller-andet tidspunkt går den oprindelige ånd i bilen tabt. Og vigtigere endnu i mine øjne – meningen med at have og at køre i klassiske biler ligeså.

      Jeg har ikke svaret på hvornår det sker, for det er umuligt at sige entydigt. Men det sker og det bliver noget at en opgave at regulere det.

      I virkeligheden synes jeg det mest interessante i denne her tendens er, at klassiske biler som elbiler tilsyneladende er de eneste elbiler, som folk egentlig virkelig drømmer om og begærer. Mens moderne elbiler er noget man vælger fordi der er økonomisk incitament til det. Jeg er jo ikke så blåøjet, at jeg tror nogen af delene har noget med miljø at gøre. Sådan groft sagt. Så faktisk glæder det mig som klassikermand, at tendensen er der: Det er på éen måde godt for vores hobby. På en anden måde er det bare ikke. Eller har noget med en anden hobby at gøre.

      Jeg kommer til at tænke på det gamle Clash-nummer “Should I stay or should I go”.

    • Jeg tænker lidt på noget Hardinger sagde da Shubberne fik kritik over en tekst “så skriv jeres eget lort og se om nogen gider at høre det”.
      Mangler el-bilerne ikke at skabe deres egne klassikkere?
      Elbilen behøver jo bestemt ikke at se ud som en fossilbil, fossilbilen ser jo ud som den gør fordi det passer med motoren, bagagen, vinden osv.
      Skal man pakke batterier og elmotorer ind, vil den perfekte indpakning jo se anderledes ud, og det burde være det nye sorte.
      Jeg er sikker på at det er vildt spændende at konvertere enhver bil, det gad jeg godt at være med til.

    • Konvertere, – KAN MAN EGEHTLIG DET. Næh! Lidt modsætninger – Tiden går hurtigere og hurtigere fremad. Status que!

    • Den så jeg også på YouTube, for et par uger siden, og jeg synes det er flot klaret. Især det med at køre hydraulikpumpen elektrisk også, så det hele føles så DS-agtigt som muligt.

      Selvom 2175- og 2347 ccm motorerne leverede masser af kraft til hurtig langturscruising og kvikke accelerationer, LYDER de altså ikke specielt inspirerende, så det må være rart at slippe for noget af lyden og lugten.
      De senere manuelle DS-gearkasser kan klare ret meget, og blev vistnok også brugt i den kraftigere SM, så lidt strøm går nok også.

      Min personlige rækkeviddegrænse går ved lidt over 300 km, som f.eks. fra København til Esbjerg. Gider altså ikke holde ved Lillebælt og trille tommelfingre og købe kedelig fastfood, mens den lader!
      – Men hvis det koster lige så meget som endnu en klassiker at lave, tror jeg at jeg kommer til at vælge endnu en klassiker.

    • Det lyder som om redaktørerne har ret godt styr på hvad fremtiden bygger på og er lavet af.
      Står det imellem liv og død er omvending en nødløsning snare end et virkeligt ønske.

    • @njal-fredhave, du kan være forvisset om at ViaRETRO-redaktionen har langt bedre styr på fortiden end på fremtiden.

      @kai, godt citat, som jeg ikke kendte. Jo, elbilerne mangler at skabe deres egne klassikere, og det ville egentligt passe mig fint hvis ViaRETRO kunne nøjes med at skrive om dem når (hvis?) den tid kommer. P.t. findes der jo kun “rigtige” elbilsklassikere fra den helt tidlige historie (sidst man troede de havde en fremtid var omkring århundredeskiftet) og så aspirerer Tesla Roadster nok til en youngtimerstatus. Om det er en interessant youngtimer er så en anden ting.

      Jeg er da heller ikke i tvivl om, at det er derfor så mange konverterer klassikere: Det er ved at være fire år siden at jeg skrev at de meste spændende elbiler er klassikere: https://viaretro.dk/2017/09/de-mest-spaendende-elbiler-er-klassiske-biler/

      Det er stadig rigtigt. Men det betyder dælme ikke at man skal hærge igennem den samlede bestand af klassikere med elmotorer og batterier. Det betyder derimod at producenter af moderne biler skal tage sig sammen.

      @john har ret (fodboldanalogien kan jeg lige knap forholde mig til, men det lyder også rigtigt) i, at rigtige klassiske biler har udtjent deres værnepligt og i det store og hele bør ses som økologiske biler. Sætter man en elmotor og batterier i, så skubber man økobalancen i den FORKERTE retning.

    • Moderne el-biler er en glimrende opfindelse. Men veteraner konverteret til el, er vel næsten lige så spændende som et eldrevet damplokomotiv. Lydene, duftene og varmen er en vigtig del af oplevelsen.
      Er ikke lige helt sikkert på hvorfor alle har så travlt med el og veteraner, når store firmaer som Porsche og Siemens er så sikre på de har et miliørigtigt salgsbart alternativ at de er ved at opbygge et stort produktionsanlæg. Det er ikke fordi de tænker i veteranbiler, men fordi der også i fremtiden vil være steder på kloden eller opgaver, hvor elektrisk fremdrift er en uegnet løsning.

    • Bestemt og dog alligevel ikke Claus Ebberfeld for det ligger jo lidt imellem linjerne om hvorfor vi ikke kan andet end at følge med uanset ønske om det eller ej..
      Fortiden og deraf de bestræbelser der er gjort er som oftest på mange måder grundlaget til/for fremtidige udviklinger og beslutninger.
      En hypotese kunne så være om omstillingsparathed kan indlæres igennem et helt livsforløb eller det kræver gunstigere forhold som for eksempel forholdet til ens økonomi, indkomst, socialarv, og det der, vil kunne måles at have påvirkning på miljøerne til den tid og så videre…
      Så hvorfor tvivler nogle af os mere end andre?

    • Denne er så ikke en DS, men her har el-drift sin berettigelse.
      https://bilmagasinet.dk/citroen/citroen-ami-elbil

    • STOP nu dét pjat med at bygge ellerter ud af klassikere!!
      Desuden får man det aldrig godkendt af de socialistiske myndigheder hér i Dannevang
      Køb en elbil istedet og nyd din klassiker når vejret er til det!

    • @Peter Bødker, du rammer plet her. “Et fingerknips fra en speltmor på Go’aften Danmark kan ændre lovgivningen”. 😁 😁
      Det er vel præcis det vi alle frygter, i en tid hvor alt bliver mere og mere politisk korrekt, og hvor de forkerte meninger konstant bliver udskammet.
      * Moderne dieselmotorer sviner (selv om det modsatte er bevist).⛽
      * Hakkebøf skal laves af plantemos, for kødkvæget prutter. 🙉
      * Græsplænen må ikke længere slås, der skal være insekthotel (logik for byboere med altankasser). 🐜🐛
      * Elbiler skal redde verden fra undergangen. 🚾

      Det må også handle om hvordan vi bruger ressourcerne nu om dage. Hvad med al den energi der bruges til at streame og flytte data, etc.? Apple’s nye byggeri ved Viborg er et rigtigt møgsvin, energimæssigt. Det og de andre nye datacentre vil bruge mindst 15% af Danmarks SAMLEDE elforbrug! Det hører vi bare ikke så meget om fra de frelste…
      https://www.dr.dk/nyheder/penge/saetter-sig-paa-15-procent-af-danmarks-el-forbrug-apple-facebook-og-google-bygger-seks

      Jeg så lige i News imorgen, at vi idag passerer det punkt i kalenderen, hvor klodens ressourcer er brugt op for i år. Det er selvfølgelig skræmmende, men har det ikke især noget med overbefolkning at gøre?
      Jeg nægter at tro, at mit gamle automobil har skylden for alt det slemme…

    • Jeg nævnte Porsches store E-fuel projekt, som mest drejer sig om at optimere en stor produktion, så literprisen kommer ned, selve det “naturvenlige”brændstof er allerede opfundet. Her er en artikel på dansk: https://www.hvilkenbil.dk/porsche-paa-vej-med-syntetisk-benzin/

    • E-fuel er OK til de transportformer, der ikke lader sig gøre på batteri.
      Men med den lave effektivitet og høje pris det har, og vil have et godt stykke ind i fremtiden, så er det ikke noget jeg satser på at fylde på min tank.

      https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/03/27/synthetic-fuels-wont-save-the-planet-so-dont-say-they-could/

    • @erik-kvistgaard Åh, hvor jeg håber det kan lade sig gøre. Så vil alle ellertfanatikerne få yderst lange snuder, men…

      …jeg tør sgutte håbe på det!

      Nu var jeg selv den hurtigste ude af startblokken (i disse OL-tider) til at kommentere på artiklen. Jeg er nok ved at resignere over for ellerterne. Jeg er meget bange for, at de er fremtiden. Gud forbyde det! (Selv om der naturligvis ikke findes en Gud!).

    • Claus N – Jeg tror gud et skabers, jeg er bare ikke døbt i den kristne eller anden trosretning.

    • Min synsmand er lidt elfanatiker både vedr løbehjul og elcykler Han havde på et tidspunk købt en Trabant 601 som han havde planer om at ombygge til elbil Men han opgav for det er umuligt med den nuværende lovgivning om ombygning at få den gennem Færdelsstyrelsens / skat lovgivning på området Nb han har i stedet for fundet en Peugeot 106 som fra fabrikken en bygget op til eldrift Peugeot har faktisk for år tilbage produceret en mindre serie af den model Han ombygger den så til nogle bedre batterier Og til orientering så er bilen udstyret med den originale varmeapperart som opvarmes ved en Motorvarmer med fossielt brændstof Så det må være en rigtig miljøvenlig hybrid

    • Dét er den helt rigtige måde at gøre det på, @herluf-jensen: God synsmand!

    • Jeg tror ikke selv på, at det giver eller kommer til at give mening at ombygge klassiske biler til eldrift. Den typiske klassiske bil kører 1.500 km om året og selvom interessen er stigende (det skyldes nok lige nu coronakrisen), er antallet stadig forsvindende lille i forhold til den øvrige bilpark. Tilgængeligheden til fossilt brændstof at hælde på tanken, kommer formentlig til at være muligt de næste 2-3 årtier endnu. Og kommer det ikke fra noget, som bliver suget op af jorden, bliver det eFuels, som jeg selv tidligere har været inde på.
      Elbiler er der og skal nok blive yderligere udbredt, men handler det bare om, at vi skal fortsætte vores hidtige transportmønster, hvor folk hver dag skal holde i kø for at komme hen til hvad?
      Det siger sig selv, at f.eks. en håndværker og en hospitalslæge må tage hen, hvor opgaverne er (i hvertfald indtil videre), mens det for mange andres vedkommende er ligegyldigt. Forleden talte jeg med min investeringsrådgiver fra banken; først da hans hund gøede, blev jeg klar over, at han var hjemme … havde det betydning for samtalen (hans arbejde)? Nej!

  • I forlængelse af Claus artikel om verdens dårligste stykke værktøj, bringer jeg i dag en lille video som kan give ro i sindet: Man behøver ikke alverdens dyre specialværktøj for at fortage selv større reparat […]

    • Den BMW er vist nærmere 35 end 50.
      Gad vide hvordan de får lakken til at forsvinde overalt dernede, så den kan overfladeruste så meget?

    • Da jeg som yngre underviste i motorlære, havde eleverne en tendens til at arbejde med alt på gulvet. “Brug dog et bord!”, foreslog jeg altid.
      Måske skal man bare arbejde på gulvet – så falder delene heller ikke så langt og hopper væk, når man taber dem?

    • Det vigtigste stykke værktøj når man skal lave noget er altid hovedet. Det er der man opdager nogle mennesker bare er nærmest irriterende snedige, når et problem skal løses.

    • Jeg elsker det fodtøj, når man roder med tunge ting.
      Hvis man klikker videre til den video, hvor de løfter motoren op, med en trefod, og pludselig bærer kineserhatte, så er der flere how-not-to grin.

    • Arbejdshandsker og badetøfler! En tåbelig sammensætning!

      Held og lykke med det!

      Hilsen Henning Hjorth

    • Hvis man godt kan lide at se gammeldagshåndværkere i arbejde, er der også et parkistansk lastvognsværksted som har videoer på Youtube. “Pakistani Truck” videoer er rimeligt populære, men det minder også lidt om Bonderøven, bare for lastbiler. En lastbil kan tydeligvis ikke gå så meget i stykker at de ikke kan lave den igen, på et jordgulv iført bare tær i sandaler.

    • @kai-andersen , lad være med at se de Parkistani Truck videoer på youtube jeg nævnte, du får bare et hjerteanfald. Om ikke andet når du ser de kombinere mukkertere og drejebænke….😄 Men der er tilgengæld kan de fikse det mest utrolige, næsten uden nye resevedele i fin indpakning.

    • Der har tidligere være en masse billeder af nogle thailændere som roder med gamle VW busser og laver alle pladedele i hånden med minimalt værktøj. Kvaliteten af de færdig pladedele fik vist en del til at tabe kæben, specielt når man så det anvendte værktøj. Umiddelbart kan jeg desværre kunne finde de her få billeder i dag: http://build-threads.com/build-threads/thai-kombi-restoration/

    • Westmus – Ja, sikken en føling de Thailænder har med deres hænderne, tålmodighed og fornemmelse for hvor slagene føre bearbejdning af stålet hen imod den slutlige form. Meget imponerende faktisk. Rigtig håndværk.😊

    • @westmus Forstå mig ret, jeg elsker at se sådan noget, men siger samtidig til mine børn at de skal gøre som jeg siger, ikke som jeg gør.
      Det er i virkeligheden ikke så fedt at man i den del af verden ikke har bedre adgang til basal sikkerhedsudstyr, men det laver sjove videoer. Personligt ville jeg have taget lukkede sko på, med hælkappe, hvis jeg skulle bære noget, gå baglæns eller kravle på en bil.

    • Hvad er det specielle i det…? Er de fra Kolding? 😉

    • Ligner meget en udbrændt e30’er, så kan maks. være 38 år gammel, bagtøjet inkluderet.

      Men ham der thai-guy’en, han kan sgu’ en ting eller ti med sine hænder og begrænsede værktøjssamling. Tror jeg skiber min vogn afsted til ham first thing i morgen.

    • Sokker i sandaler!

    • @claus-n , der var faktisk nogle vestlige folk der bestilte nogle at de kabinegulve, da det på daværende tidspunkt ikke var en del som kunne købes ny. Den rillede ladbund er også håndlavet da manden ikke ejer en pladebukker. Men sådan er det jo med pladearbejde hoved, hænder og tålmodighed er de vigtigste værktøjer for et flot resultat. Du kan sagtens finde folk der kan lave rigtigt flot pladearbejde her i Dk. Det kniber mere med at finde folk som vil betale det det koster, når håndværkere rent faktisk gør sig umage.

    • @claus-ebberfeld Ja, sidste nye skrig fra catwalken nede i Pari’.

      @westmus Det er sgu’ håndværk der vil noget, det dér!

  • Udvalget af farver på biler er ikke hvad det har været. Den sorte farve og den grå dominerer billedet, men den hvide er fulgt godt med. Hvide biler er i dag meget almindelige, men engang var de yderst sj […]

    • Min morbror har været autolakerer. Jeg mindes at han i mange år advarede mod hvide biler. Efter sigende dækkede den hvide maling så godt (gav hurtigt et pænt jævnt resultat) sammenlignet med andre farver, at producenterne kunne nøjes med færre lag… hvilket så resulterede i nougat-is effekten efter relativt kort tid.
      Jeg troede, at den hvide maling måtte være af ringere kvalitet – men på sin vis var den egentlig for effektiv.

    • Jeg kan godt lide det der med at erkende, når resultatet ikke lige er helt opnåelig men det bedste mulige, så giver vi det bare et navn der er passende som Pearl White. Måske datidens kompromis, men en selvfølge i dag!
      😊

    • Jeg kan huske at hvide biler herhjemme var meget på mode i 80erne. Når noget er på mode går det også af mode igen. Derfor var hvide biler efter 80erne usælgelige, men nu er de på mode igen, sammen med de grå og sorte.
      Jeg har altid syntes at en bil med flotte former ikke kommer til sin ret i hvid. Hvid er en slags ikke-farve, der forfladiger formerne til noget todimensionelt.

    • Har i tjekket med en kvinde, om i bare kan kalde hvid for hvid?
      Jeg har fået den tur, jeg havde ikke turdet skrive dagens indlæg.

    • @ole-jagmann har ret: Hvid er teknisk set ikke en farve, men måske snarere fraværet af farve.

      Jeg har så vidt jeg husker haft to hvide biler, ingen af dem smukke som sådan: SAAB 90 og Mercedes SLC. De var begge særdeles taknemmelige at polere op til en vis glans, men derudover giver “farven” ikke meget ramasjang til en bils form.

      Undtagelsen er måske lige en Lamborghini Countach LP400S eller senere…

    • @thorleif Enig mht. Fiat Panda, men den har heller ikke nogen kurver. Porsche 911 ser stadig bedre ud i brun end hvid!

    • Hvid kan efter min mening gå an på visse biler, hvor der er tilstrækkeligt mange kanter og linjer. Bilen må ikke være blødt udformet.
      På nyere biler, hvor der er kommet flere konturer i karossen, og linjerne kan kaste en smule skygge på det hvide kanvas, hjælper det. Hvis linjerne altså er slået rigtigt.
      Der er ikke mange ældre biler, hvor hvid er rigtigt flot, og jeg tror det er de mere lige/glatte karosser, der gør det.
      Countach var måske netop tilstrækkeligt kantet, og med skygger i NACA indtagene osv.
      Når det så er sagt, så kunne jeg nu godt lide din hvide SLC, Claus. Det fungerede overraskende godt på den.
      Faktisk var den Granada, som jeg forelskede mig i som knægt, da også hvid. En Ghia 3.0 med sort vinyltag. Den kombination har jeg nok også stadig en svaghed for…

    • @Claus Ebberfeld hvilken bil startede egentlig dit bil-swingeri? :-)

    • Søren Navntoft – Hvilken mærke og model er den hvide bil på nr. 2 foto i artiklen. Det er nok ikke den oprindelige ægte Dupont lakering men uanset det er den ualmindelig smuk helt i hvid, synes jeg.
      😊

    • I øvrigt gør en BMW 2000/2002 Touring sig ganske godt i hvid, selvom jeg personligt hellere ville have en i Inka orange eller en af de flotte 70’er metalfarver.
      BMW 2000C er også fin i hvid, og her ville jeg have sværere ved at vælge mellem en af metal-farverne, f.eks. Fjord Blau, eller hvid.

    • Den rigtige nuance hvid ser flot ud på mange biler, det giver et knapt så pyntet, mere enkelt udtryk.

    • @Njal – Det er en Duesenberg Model SJ.

    • Haha, dén havde jeg ærligt talt glemt, @Flemming-Lohmann-Mikkelsen! Ja, min 2002 Touring var også hvid. ER det faktisk den konkrete bil på billedet? Dén var faktisk rigtigt lækker, men jeg er enig med dig i, at en rigtig halvfjerdserfarve gør det endnu bedre.

      Og hov, jeg har da glemt een mere: Min Mazda RX7 Elford Turbo er da også hvid!

      Hmmm, det betyder vist et-eller-andet, at jeg glemmer to så fede biler…

    • Jewer – Det var min første tanke også en Duesenberg. men jeg var i tvivl så derfor spurgte jeg.

    • @Claus Ebberfeld, det er den, direkte fra Viaretros arkiver! Jeg husker den dog også fra gadebilledet, da vi begge boede i Århus.
      Læren må være, at du ikke skal købe hvide biler, hvis du ønsker at huske dem 😊

    • Citroën BX skal også være hvid. Skarpe former og fra 80’erne

    • @Flemming-Lohmann-Mikkelsen, det skal jeg prøve at skrive mig bag øret. Men agd vide om jeg husker dét, så…

      Enig, @leo-jensen: Så bliver det også en slags “Poor Man’s Countach” :-)

  • Selvom VW ofte er blevet krediteret for at være banebrydende når det gælder den moderne minivan, viser det sig, at der var en endnu tidligere varevogn.

    Dette var den tyske DKW Schnellaster. Schnellaster so […]

    • Citroën TUB kom i 1939 – og dens endnu mere konsekvente efterfølger Citroën HY i 1947. Begge med forhjulstræk, ekstremt stor rummelighed og tilgængelige i et utal af varianter. Hverken DKW, VW, Ford eller andre kom i nærheden af HYeren – hverken i brugsegenskaber eller køreegenskaber.

    • Sidst jeg har set sådan en i virkeligheden, må være i midt 80erne, hvor jeg ude på en gård hentede en gammel Ford flathead V8’er. Der stod også de rustne rester af sådan en Schnelllaster. Fronten er svær at tage fejl af.

    • Både HY og 2 CV blev kæmpesuccéser på hjemmemarkedet Frankrig. Og man kan stadig se HY på markederne om lørdagen rundt omkring i Frankrig på grund af dens uovertrufne brugsegenskaber og lave gulvhøjde.
      Men det er klart, at VW Type 2 er meget mere personbilsagtig i både udseende, indretning og køremåde – og nem at køre og med rimelig affjedringskomfort. Det har været nøglen til dens store succes. Og det har Volkswagen klogt nok holdt fast i igennem alle Type 2s generationer. Bare tage en tur til Vestkysten og se, hvor mange tyske storbørnefamilier, der kører på ferie i Danmark i deres højtelskede Caraveller og Multivans med cykler, surfboards, gummibåde og hele moletjavsen.

    • HYen er også meget mere autoritær end VWs diskrete folkevognsrugbrød. Se bare hvorfor herunder. 😊

    • Grace Jones, @njal-fredhave? Jeg kunne næsten ikke kende hende.

    • Ja, Claus Ebberfeld – Afrika er også et stort land.

    • Jeg synes nu man glemmer Tempo Matador.. Og hvad med Chenard & Walcker som faktisk under anden verdenskrig producerede den lille kassebil som serenere skulle blive kendt som Peugeot D3, den var i serie produktion før DKW og Matador..Chenard & Walcker CHV..

    • @soren-norgaard Vi er mange der også undrer os over, hvorfor det mærke stadig eksisterer.

    • @claus-n , det er nu ellers ganske simpelt. De forstår tydeligtvis at drive et firma, de kan sælge det de lave og de tjener penge på det. Bilhistorien fuld af bilmærker som tydeligvis havde super dygtige designere og ingeniører, men håbløse købmænd i toppen til at drive butikken. Lars Larsen gjorde jo reelt heller ikke noget alle andre ikke kunne gøre, han solgte ganske alm. gennemsnitlige varer, han var bare en meget bedre købmand end de fleste.

    • @westmus Det er en tragedie.

  • Åse Kleveland er der nok ikke mange som kender herhjemme, men i vores skandinaviske nabolande forholder det sig anderledes. Hun en en velkendt norsk sanger, guitarist, politiker og aktivist. Alt sammen meget […]

    • SAABs “fodboldfælge” er altså en god opfindelse!
      Og typisk SAAB-tænkning, at placere bulen i motorhjelmen lidt ovre i passagérsiden, så føreren har bedre sikrere udsyn, uanset om det ikke er æstetisk tilfredsstillende.

    • Hyggelig historie og sjovt valg til en keeper? Jeg har altid syntes at Sonetten ligner lidt en kitcar. For store panelgaps og ufærdige og uharmoniske designdetaljer. Men den lidt kiksede bil får jo et gevaldigt løft, når så nydelig en dame forelsker sig i den. Det minder lidt om Peter Sellers og Britt Ekland, Woody Allen og Mia Farrow, eller fra mere hjemlige breddegrader Janni og Karsten..?

    • Hvis bilen på billederne er den samme, så er den vist malet om mindst én gang i dens liv.

      Imponerende at køre i samme bil i så mange år. Og Åse er en meget meget nydelig dame!

    • Ja, nogle biler er keepers. Jeg købte min i start januar 1979. Der var den og jeg 25 år. Så lad os da høre, hvem der stadig har deres bil fra dengang?

    • Jeg har også stadig en klassiker, jeg købte da jeg var 25. Der er dog kommet et par stykker til siden da.

      Sølvfarvede biler kan se ud på mange forskellige måder på billeder, lige fra Volvo-isblåmetallic til Mercedes-champagnemetallic, grundet farvebalancen. Ligesom en hvid væg sjældent er hvid på billeder, hvis du kigger efter.
      Heldigvis har ens øjne som regel automatisk farvebalanceindstilling, så det er kun på billeder, det irriterer.
      Det her er f.eks. samme bil (jeg dog kun har haft siden jeg var 30…):

    • Jeg kan godt lide Åse og hendes SAAB. Tænk at holde sammen så længe. Mon det er hendes eneste bil?
      Jeg kan også lide at Norge hyrede en musiker som kulturminister, det kunne vi sgu lære noget af.
      Jeg har fundet hende og Lakserygerne på min nymodens streamingstjeneste, så jeg vil lige høre hvad det er for noget…

    • @carsten w interessant spørgsmål vedr. hvem, der har beholdt en bil siden starten på kørekortet.
      I den sammenhæng er jeg selv alt for ung til at kunne byde ind med noget. Første bil var en smølfe-blå Punto Sporting. Fin bil, men den røg videre.
      Men her i nabolaget bor en efterhånden ganske ældre herre, som kører MB 114 2.8 fra 1975 (mener jeg).Da jeg første gang talte med ham (4-5 år siden), var jeg overbevist om, at ham måtte være klassiker/veteran-mand, men nej. Han havde/har ingen interesse i biler, men havde aldrig kunne se, hvorfor han skulle skifte en god og driftssikker bil ud med noget andet. Den lokale mekaniker holder bilen rullende og bortset fra, at folk løbende kommenterer på den flotte bils alder, er ejeren komplet ligeglad med biler – og også at hans egen er veteran etc. Den kører i sne og slud og salt. Året rundt.
      Se, DET kan man kalde en keeper!

    • Smuk historie og ligeså dame og bil.
      Jeg elsker historier om folk der har købt da bilerne var nye og så beholdt dem til de selv eller bilen stillede sutterne.
      I 1966 købte Hollænderen Egon Grabowski på billedet en Lotus Elan og fik den sendt over fra fabrikken med sit ønskede ekstraudstyr. Den beholdt han til sin død i 2009 hvorefter jeg købte den da familien ønskede den skulle videre og ikke følge Egon til de evige lotusmarker. Nu har jeg æren af at passe på den indtil mine børn arver den.

    • 50 år med samme bil kan jeg vist godt nå, for er vist på omkring 30 nu. Indkøbt ca da den opgraderede status fra bare en gammel bil til youngtimer. Med tiden er den blevet lidt som et gammelt familie fotoalbum. Der er en masse personlig historie og oplevelser gemt i den.

    • @carsten w – Jeg købte min første bil i 1984 og bruger den stadig året rundt.
      Det har selvfølgelig været nødvendigt med stort service et par gange undervejs…

    • @carsten w og @Leo jensen: Jeg kan ikke helt være med – hverken mht. indkøbsdato eller trofasthed, men det er dog derhen ad. Købte min R30 TS tilbage i 85 og havde den frem til 2017. De seneste 25 år var planen til stadighed at bringe den tilbage til fordums glans. Det skete blot aldrig. Samme skæbne led min Yamaha FS1-DX fra ’76 købt for konfirmationspengene tilbage i 78′ Den blev skilt ad og lagt i papkasser i 1980 – for at blive solgt til en meget glad Thybo sidste år. Det har taget lidt tid, men jeg er efterhånden nået til den konklusion, at jeg ikke orker de store projekter mere.

    • Jeg købte en pil-rådden MG Midget som 18 årig i 1996, og brugte 3 år på at totalrenovere den. Jeg sandblæste hele bilen med et hjemmebygget sandblæseanlæg drevet af en gammel 6 cylindre motor fra en mejetærsker. Men morfar byggede nærmest hele karrosseriet i hånden. Den har jeg stadig, og kommer aldrig til at sælge den. Der er kommet lidt forskelligt til siden, men heldigvis har jeg ikke så meget plads, så ægteskabet er stadig intakt.

    • 50 år med samme bil, Wauv! Det er et af de eksempler på, hvor man tog den anden vej i vejgaflen, og det er umuligt at nå tilbage igen … 50 år med samme bil er mindre sandsynligt for mig, end at komme med på en ekspedition til Mars! Det eneste jeg kan trøste mig med er, at jeg har haft 20 biler på 40 år, siden jeg “drejede af”.

    • @jakob356 korrekt men, jeg synes, det ser ud som om, på mindst ét billede, at Sonett’en er en ikke-metallicfarve.

      Hvor går egentlig aldersgrænsen for hvornår en bil bliver til en youngtimer?

  • En elektrisk ting der er irriterende for mig, der stort set ingen erfaring har med at lave og læse diagram. Er at det virker, men nu når jeg har gennemgået ledningsnettet i bilen og kontrolleret at alle farvekoder passer på bilens ledningsnet (på nær to). Så sidder de ikke i den rigtig orden i forhold til diagrammene i Haynes Workshop..

    Er d…[Læs mere]

  • For omkring en måned siden efter en køretur, drejede jeg ind på gårdspladsen. Keld som ejer stedet var hjemme og jeg slukkede motoren, for at tale og hjælpe ham med et tungt bord, der skulle ind i huset. Herefter lidt snak og så ind at parkere Porschen på dens plads.
    Da jeg drejede nøglen skete der ingenting, ingen gang et klik eller noget,…[Læs mere]

  • Da Chrysler Corporation besluttede IKKE at sætte sit Dodge Firearrow koncept i produktion, købte industrimand og iværksætter Gene Casaroll design- og produktionsrettighederne fra Chrysler til sit mindre bil […]

  • Selv de mest driftsikre motorer kan sætte ud. Og det var dét som skete: Det ellers så vedligeholdelsesfri redaktionsteam bag ViaRETRO fik motorproblemer og derfor kom der ingen artikel i går. Årsagen var ikke alvo […]

    • Folkevogne og især de gamle busser er steget voldsomt de sidste år, så meget at er opstået en marked i at importere busser fra Brasilien, hvor de har bygget bastard versionerer af busserne i mange år efter Tyskland stoppet.
      men jeg ser ikke at US biler er steget så meget som gamle VW, husker for mange år side at en vw var billig og US var dyrt, det er nu den anden vej

      spørgsmålet er om priser vil falde når vi igen kan rejse frit og de nye ejere ikke gider køre i den gamle biler ?

    • @kews Hvorfor er de brasilianske udgaver bastarder? De er vel også ægte rigtige Volkswagen?
      Jeg spørger kun fordi jeg selv er interesseret i en bus/van og gerne vil vide mere om dem.

    • Tror bare man skal trække vejret og lige se tiden an. At folk i øjeblikket “impulskøber” gamle biler, kan let efterfølgende give en modsat reaktion. En vis procentdel vil finde ud af at det ikke er så sjovt som de måske troede, eller at de bare reelt ikke har tid til at køre i bilen og så er det lige pludseligt masse af biler tilsalg igen . Er det i øvrigt ikke længe siden Ebberfeld har handlet bil? Som i flere uger…. spørgsmålet er om det er et godt eller skidt tegn for klassikere-markedet? 😄

      Men bortset fra det er stigende priser på gamle biler altid godt, det er det der redder dem fra at gå til skrot. VW busserne er det perfekte eksempel. De blev så dyre pga efterspørgslen, at folk begyndte at renovere selv de mest håbløse vrag og dette satte så gang i produktionen af nye reservedele incl. masser af pladedele.

    • @claus-n , Det er vist generelt at biler (uanset mærke) produceret i Sydamerika er anderledes. De kan teknisk være et underligt mix at de biler vi kender i Europa. De ligner noget vi kender, men er reelt ikke samme bil. Brasilien har jo f.eks også i årtier kørt på sukkerrørs-benzin.

    • Er det ikke et lukket selskab hvor almindelige ikke rigtig rige kan være med. (Jeg mener ikke der er fattige i Danmark).
      Lidt ligesom ejendomshandel hvor markedet en dag løber løbsk. Der hvor det er eller var smart at være noget ud fra ens erobringer. En slags boble eller forvrænget drøm der anses normalt i dag at hier efter for at kunne deltage i festen sammen med pigerne og drengene på club’en igen.
      Men til gængæld kom der til at står en masse usælgeligt der endte som rønner og får lov til at rådne op rundt omkring i Danmark som folk med en lavere løn ingen mulighed må have for at sætte i stand og leve et godt og spartansk liv i.
      Beklager min primitivitet.😒 jeg synes mentaliteten i vores land er skyld i en ulighed der ingen solidaritet har tilbage. Alle mennesker fødes med gen materiale til grådighed, men alle kan ikke gøre brug af den medfødte ret til at gribe for sig. Hvordan løses det problem?

    • Når selv en kedelig Opel kan koste Spitfire/MX5-penge, må der helt klart være tale om en boble. Vi må have regeringen til at gribe ind!

    • Ingenlunde, @westmus: Jeg handler skam oftere bil end nogensinde før. Bare ikke mine egne!

    • @Njal Fredhave : jeg er så glad for at du er her, (når nu Kapelmesteren ikke skriver så meget mere, og tak for spatieringen) – Det problem du påpeger tror jeg ærligt talt ikke kan løses, i dette liv eller næste måske ej heller :-)

      @Jakob356 – LOL – whem i regeringen ser du lige som boblebrister her?

    • @njal-fredhave hørt!

    • Jeg ved godt at der er fattigdom i Danmark hvis periskopet rettes ind set fra andre, skæve eller nye vinkler.
      Men i forsøget på at sætte lidt ord på de mange tanker dagens indslag giver mig, kan jeg som andre kun forsøge mit bedste.
      Uden at forsøge ingen fejltrin, og uden fejl ingen fremskridt. For måske er det at undlade at forsøge, – den allerstørste af fejl.
      Desuden har jeg tendens til at have flertydighed i tankerne hvilket vanskeliggør kun at uddybe mig entydig nogle gange og der af lide af forklaringsproblematik.
      Derfor er jeg tit utilpasset og søger mit eget selskab for at undgå en masse vrøvl. Så er det ikke så slemt at være mig.😊
      Flemming Nielsen – tak for det nye ord at spatiere.
      Helt præcis hvordan du oplever det i mine ordvalg ved jeg faktisk ikke.

    • @Claus N når jeg skriver bastarder er det i forholde til de tyske årgange, de er et mix af alt (mekanik, pladedele) det er jo ikke i sig selv et problem, man skal bare ikke regne med at kunne slå op i et reservedels katalog og bestille ud fra årgang.
      det helt store problem med dem er nok at de har tjent som familiebiler uden den store indkomst og det for også lave på tvivlsom måde, for at holde kørende, og der efter ‘renoveret’ for eksport til store penge, fordi der er et marked i EU
      så hvis du kikker efter en T1/T2 bus, så kik godt efter :-)

    • T1/T2/T3 er nogle blandt flere jeg kigger efter @kews men, jeg tror nu nok det bliver noget andet, hvis det bliver, pga. pris og, at alle vil have en Transporter.

      Tak for info ☺

  • Den 39. udgave af “Freccia Rossa” eller Den røde pil, som Enzo Ferrari også kaldte “verdens smukkeste racerløb”, begyndte i Brescia i onsdags. Årets udgave af løbet, som i år hedder: 1000 Miglia, på grund af at […]

    • Okay; Alfa Romeo deltager i dette års Mille Miglia. Hvorfor er det noget specielt??

      Er der ikke Alfa’er med hvert år eller hvordan?

  • I modsætning til BMW eller Mercedes, som oftest har fået filmroller for at understrege luksus og rigdom, er Saab derimod ret stærkt repræsenteret som et eksempel på heltenes elegance og udtryk for deres sofi […]

    • Sjov film med nørdet emne. Savner dog Lena Olin i hendes falmede røde SAAB 900 Cabriolet i filmen “Mr. Jones” med Richard Geere. Har ønsket mig en falmet 900 Cabriolet lige siden…

    • Jeg tror man skal være inkarneret SAAB fan for, at holde de 1.30 time ud. Jeg gav i hvert fald op efter 15 min men, der morede jeg mig faktisk til. 😊
      Også lidt historie om grundlæggeren af Koenigsegg – Christian Von Koenigsegg kan man finde på kanalen.

    • @soren W
      Jeg savner altid Lena Olin, også uden SAAB
      Der var en Grisham roman, hvor hovedpersonen netop kører SAAB, og det betyder ret meget for handlingen og beskrivelsen af karakteren, i filmatiseringen kører han vist end ikke i en SAAB. Jeg var skuffet. Jeg tror at det var Rainmaker (men kan ikke huske det præcist)

    • no sweat, kan stadig ses på https://www.youtube.com/watch?v=jJ95SIX33Xw

  • Knirkelyden var ikke fra gummilisterne, men i stedet kom den fra de to hårde gummitoppe der spændes sammen ved lukkeanordningen mellem targa taget og b stolpen. Jeg gav kontaktfladerne lidt silicone fedt jeg har tilovers fra renoveringen af bilens bremsekaliber. Nu er der en raslen at høre muligvis fra motorklappen, der består af 3 dele ( ude…[Læs mere]

  • Går man og pønser på at købe en klassiker i anseelig størrelse fordi man er træt af at tage den lille italienske sportsvogn på som var det en en for lille overfrakke, så er det måske tid til et kig på en Mercedes […]

    • For stor og tung til mig. Så tager jeg hellere en Jaguar XJ12…

    • Jeg ved altså ikke.. Det er uden tvivl en fantastisk bil at køre som chauffør, eller blive transporteret i som passager.
      Hvis ikke jeg skulle andet end de to nævnte ting i bilen, så gad jeg godt.😊
      Men den løsning ville kræve en del mere end bilen og mig.

    • Helt sikkert en dejlig køremaskine. Men uha hvor der er meget, der kan gå i stykker!
      Årsagen til at den ikke blev samme succes som 126, er givetvis tidens ånd, som Søren skriver, men måske det også spiller ind, at designet ikke er helt så vellykket. 140 virker lidt klodset og gumpetung sammenlignet med 126s flydende linjer.
      Det bliver nej tak fra mig.

    • Nogle biler har et “party trick” og når de bliver klassikere misbruger ejerne ofte tricket. En Mercedes 300SL ses oftest kørende med en åben mågevinge dør og en BMW Z1 med dørene kørt ned. Denne Mercedes vil blive set med de to små antenner kørt op.
      Nå jeg har set en W140 (jeg kalder dem bare S klasse) lægge an til at bakke, er jeg altid stoppet op og har nydt synet af de to små antenner der kommer frem.
      Gad vide hvilken radiostation de modtager?

    • Jeg er den lykkelige ejer af en mellemstørrelse kampvogn model 500 SEL fra 1991, som jeg nyder hver dag :-) Med grønt velour-interiør kan jeg også stå inde for at jeg bestemt kører grønt… Her er den ved siden af min tidligere W124 220E, som jo ikke er en decideret lille bil, men W140 er bare kolonorm sammenlignet med det meste!

    • Jeg har kun kørt i en W140 som taxi, men jeg er overbevist om, at en tur sydpå i bare en 280’er vil være firehjulet livskvalitet. Men alligevel: Den er for stor og for plump i linjerne i forhold til W126. Og bare elektronikken med de 48 km kredsløb kan skræmme mig langt væk. For et par år siden gennemgik et tysk biltidsskrift en 500 SEL og konstaterede, at selvom karosseri og alt var i skønneste orden, var den elektronisk en rullende skrotbunke. (Ein rollender Schrotthaufen) Et autoriseret Mercedes-Benzværksted kan måske løse de problemer, der kunne opstå, men alene tanken om den regning, der kommer ud af det, giver mig koldsved. Så skal det være, beder jeg om en W126’er – eller noget ældre.

    • Ferrari F40 -V12 ? Arrr ka’ det nu å pas?

    • @The real stig… Nej det kan det ikke. Jeg blev grebet af overskriften om at tænke stort… Artiklen er rettet

    • Jeg kan godt lide de Audi 100-agtige vindglatte termoruder i siderne. Ærgerligt det ikke rigtig slog an i eftertiden. De glatte hjulkapsler og fælge fra slutfirserne savner jeg også…

    • “Big is beautiful” siger de ovre på den anden side af andedammen.

      Men”viel zu viel ist nicht schön” og W140 er zu viel og meget gumpetung at se på.
      Den er det stik modsatte af det, som jeg bedst kan lide: det enkle.

      Den ligner en tank bortset fra, at sådan en ikke har megen luksus.

      Hvordan den kører, aner jeg intet om…

    • Gumpetung forstørrelse af 124 serien. En rigtig slagtermestervogn, hvis den ellers kunne transportere fem slagtermestre med bagage. Men det kunne den jo netop ikke. Max transportvægt var 450 kg, hvilket udløste skandale i hjemlandet.

    • 450 kg? Så kunne Helmut Kohl sgu ikke have mere end en enkelt gæst i sin 140…

  • Her er en bil, som efter en heftig ulykke for mange år siden kom under hammeren på en auktion hos Bonhams i sidste uge. Hammerslaget lød på 778.000 danske kroner….

    Ifølge Bonhams skred Jaguaren af veje […]

    • Det er jo en super historie der følger med den – en historie som formodentlig fortælles om og om igen i fremtiden. Det koster noget.

    • Den præcist rigtige variant eller en særlig historie har jo historisk vist sig at kunne indebære meget høj værdi på markedet for pengestærke bilentusiaster. Det helt rigtige stilnummer kan mangedoble en bils værdig. Hvis andre tilsvarende biler i følge videoen er solgt for henad 3mil, er der stadigt en pæn portion penge at reparere med. At den er noget krøllet og rusten burde ikke bekrymre folk der er vant til at renovere klassikere. Der er intet mht et karosseri der ikke kan håndlaves og det her er endda en gængs model. Pladearbejde er altid mest et spørgsmål om den færdige bils værdi kan bære udgiften/tidsforbruget.

    • Måske er det en ung og dygtig pladesmed, der har købt den? Eller…det er det nok ikke, for de har måske ikke trekvart million der står og brænder på kontoen. Så måske en, der lige er gået på pension og nu keder sig…det kan blive godt om nogle år!

    • 3/4 million – jeg havde fundet mig en anden vogn, knapt så krøllet…

    • Alt kan laves.
      I forbindelse med research på, hvad der kan gøres ved en flugtbilistbule i min ene Porschedør, fandt jeg denne vidunderlige YouTubekanal. Ganske imponerende klassikerudretninger her!:

    • Nu det omhandler den skadet jaguar i de her tider hvor skattestyrelsen har vedtaget nye beregningsgrundlag for udregning af afgift, er det vel på sin plads at gøre opmærksom på ændringen omkring genopbygning og de problemer lovændringen har taget med sig. Eller retter om der er mulighed for i det hele taget efter lovgivningen nu, at købe billigere både danske og udenlandske skadet veteranbiler med henblik på at genopbygge sådan en og søge registreringsafgift osv igen.
      Det fremgår af MHS at være særdeles vanskelig med den nye omlægning af registreringsafgiftslovens paragraf 7.
      Men er der nye tiltag eller forbliver det en kompliceret sag fremover? (Her i landet)

    • Hvis man går der hjemme og genopbygger, og først kører til toldsyn med den, når den er hel igen, behøver ingen myndigheder jo indblandes i, hvilken stand bilen eventuelt tidligere har været i. Men medmindre bilen er helt unik som her, vil det aldrig kunne betale sig. Så man skal kun gøre det, fordi man synes det er sjovt.

      Reglerne for procentvis skade, før det er en “writeoff” er ikke kun dårlige: En lokal erhversdrivende bakkede forkofangeren af en pæn Xantia, jeg havde købt for nærved ingenting, men selv om den sagtens kunne gaffatapes på igen, så jeg kunne køre videre, ville forsikringsselskabet hellere give mig 20.000 for bilen end at reparere den.

    • @jakob356 , forsikringsselskaber kan generelt ikke lide gamle biler, kan de få ejeren til at skrotte i stedet for at reparere, har det været en god dag på kontoret.

      I øvrigt ville verdenen være meget fattig på gamle biler vist ikke der var nogle “fjolser” som brugte alt for meget tid og penge på at renovere. Det er meget få biler som har overlevet årtier uden på et tidspunkt at skulle repareres for mere end de egentlig var værd. Så vi burde nærmest hædre vedkommende som har købt den den gamle Jaguar. 👍

    • Helt enig, @westmus: Han skal hædres!

      Og det MÅ være en han. Single. Eller på vej til at blive det :-)

      Nej, spøg til side: Han skal hædres!

    • @claus-ebberfeld , Bondemand Harry fra Harry’s Garage på Youtube er der da vist ikke single selv om han har gang i hele 2 større projekter samtidigt. Tvivler på nogle af dem er rentable eftersom han jo betaler profesionelle for at lave alt arbejdet.
      Han har i øvrigt vist rigeligt råd til bare at have købt 2 andre tilsvarende biler i bedre stand. Men sådan er det jo når kærligheden til de gamle biler er større end brugvognshandler genet eller hobbyøkonom genet. 😎

  • På ViaRETRO hylder vi altid bilejerne for deres lidenskab og vedholdenhed overfor de gamle biler: De besværlige, omkostningskrævende og langt fra trofaste, selv efter møjsommelig pleje. Vi hylder ofte dem som lev […]

    • Det er nogle gode og tankevækkende betragtninger @Sørennavntoft.
      Meget anti-postmoderne – hvilket jeg i den grad påskønner.
      Interiøret i din DS er virkelig lækkert!

    • Haha Søren, “ En lykkelig ægtemand på stripbar”, malerisk beskrivelse, jeg kan se det for mig!
      Jeg er slet ikke bilswinger og plejer at have både hverdagsbiler og klassikere ret længe. P.t. vil jeg dog ikke sige at jeg er gift med nogle af mine biler, men jeg er tilfreds med dem.
      Det længste jeg har haft en bil er 15 år. Det var min første bil, en 1966 Jaguar E-type serie1 FHC. Den er både min “den eneste ene” og “the one that got away”. Det er den bil jeg aldrig skulle have beholdt. Til gengæld har jeg siden fået lov at prøve en masse andre biler.

    • …aldrig skulle have solgt!

    • Jeg tror også jeg har fundet min eneste ene – både bil og kone.
      Jeg er helt på linje med dig Søren. Der er nogle ting man laver og nogle ting man lever med. Og som du siger kan man godt sætte pris på skavankerne. Jeg elsker faktisk, at min bil er lidt slidt – at transformere den til et suttet bolsje siger mig intet. Et menneske uden ar og skavanker er vel ofte også lidt uinteressant??

    • @Frans Nej, men vil gerne

    • Naboen græs er ikke nødvendigtvis grønnere. Har vist før kommenteret på Ebberfeld’s rastløse og tilsyneladende endeløse jagt på et eller andet. Som nærmest en anti-bilswinger er det noget jeg ikke forstår ret meget af. Jeg er mere som Søren og hans DS, jeg gror langsomt sammen med mine ting.

      I øvrigt tror jeg man skal gå lidt efter en klassisker som på en eller anden måde stikker mærkbart ud fra det man er vant til fra hverdagen, eller er hægtet på en gammel drøm. Søren har hans “50’er rumskib” som kræver man tager sig tid, ellers stritter den i mod. Ebberfeld virker også til udvikle en speciel kærlighed til den gamle Volvo, som jo er meget langt fra de biler han normal omgåes.

    • Dagligbiler har jeg haft i en lind strøm, fordi jeg har skullet prøve forskellig nyere teknologi. Sådan er det ikke med klassikerne, hvor alt jo af gode grunde er gammelt. Med klassikerne er der næsten altid – uanset hvad – en del der skal ordnes i begyndelsen (ligesom med et gammelt hus). Siden kan man finpudse detaljerne.

    • Nu er jeg kommet en seriøs kommentar øverst oppe, så tillad mig en lidt plat.
      Citat fra artiklen: “…og så vente den noget lange tid på rejsning inden fornøjelserne kan begynde”.
      Vi taler vel bilen eller hvad, Søren..?

    • Jeg købte min første bil i 1984 for 10000,-
      En 9 år gammel 2CV. Den er blevet brugt hårdt og meget, men den har også fået den kærlighed der skal til for at overleve så længe, så den er stadig min primære bil, hvis jeg bare skal køre lokalt.
      Her ville jeg så have indsat et foto af vognen og mig selv fra sidst i 80’erne, men det kan man vist ikke i dag ?

    • hehe @Skaanning, den smågrinte jeg og’ lidt af ;-)
      Men i modsætning til den menneskelige anatomis ældring og deraf manglende tryk på pumpen, som så kan boostes v.h.a. de små blå fra en anden hylde hos Phizer – tjah, så findes der vel endnu ikke et tilsvarende additiv til den automotive hydraulikolie.

      Men seriøst, fra en som selv har kørt fransk rejsning i GS’er så kan en gennemgang af pumpe og kugler vel skabe et løft i dette problem også :-)

    • @skaaning. Vi taler om bilen jo :) men man kan nu ikke vide sig for sikker i vores alder.

      @Leo. Billed upload er slået til igen, så hit med det foto.

    • Når jeg skal tænke i et sådan tidsbegreb så mangler der en masse som ikke er eller har været plads til. Og hvornår tager rejsen egentlig sin begyndelse? Fordi at evolution eller udvikling af vores kundskaber er kommet over tid, som er en målestok for hvor længe eller kort vi bevæger os i en forbindelse. Og sådan som tiden er ved ting, er den vel også ved os selv, selv om vi hager os fast i den eller dem vi elsker.
      Min tanke om at finde den eneste ene har fuldt mig mere eller mindre igennem mit liv og gør det stadig. Men om jeg har gjort mig fundet endnu ved jeg ikke og heller ikke om jeg en skønne dag det gør. Måske ville en simpel hest med vogn kunne dække mit behov hvis verden igen så lidt anderledes ud. På den anden side er jeg meget i tvivl når det gælder min fremtid. Ikke på grund af klimaforandringerne og luftforureningen. Men mere om jeg skal passe ind.

    • Ja, jeg har nu også beholdt min første klassiker, der nu har fulgt mig i mere end 22år.

      Måske et behov for “noget består”, i løbet af de godt 22 år er der skiftet job, jeg er blevet skilt (og fået ny kæreste), Morten er flyttet hjemmefra, der er handlet et par ejendomme, der er kommet flere biler til, etc…., men Morgan`en den er der stadig :-)

      Måtte bare ud og rulle en tur da det klarede op i eftermiddag, og selv om der kom en enkelt byge på turen, smiler jeg stadig :-)

      God aften herfra, ses på lørdag.

    • Jeg er helt enig med dig, @lau-mortensen: Swingeri kan være af nødvendighed, og det er mit eget (bemærk lige, at det er stilnet gevaldigt af, ikke…) da også. Men sandt, jeg betragter min Scimitar GTE som en keeper, ligesom jeg er meget glad for min gamle Volvo. Og for min Alpine. Og og.

      Sidste weekend kørte jeg endda en tur i min gamle Jaguar XJ12, og det var på mange måder ligesom at komme hjem igen. En rar fornemmelse, og jeg forstår egentlig godt det @søren-navntoft mener.

      Men jeg hverken kan eller beholde dem alle, når der stadig er mange andre biler derude, jeg OGSÅ kan lide. Det er dog alt for kynisk at beskrive dem som to-do-liste, som skal krydses af: Jeg er tværtimod så smækfuld af kosmisk kærlighed til biler, at jeg har masser til dem alle, og det er sådan jeg har det med dem – det er meget mere som et åbent forhold end som en lykkelig mand på stripklub. Jo, det KAN godt fungere!

    • Jeg har haft en Alfa Romeo Bertone Coupe i mere end 35 år, og jeg bliver ved med at have sådan en indtil kørekortet inddrages 😎 Men efterhånden er der kommet andre til 😊

    • @Søren: Jeg har billedet et sted, men indtil jeg finder det i papirarkiverne må I nøjes med dette fra Provence i 1989

    • Den er lidt sjov og dobbelt i forholdet til dine behov og kærlighed. Jeg havde ikke set den sammenligning før med at være på stripklub og lykkelig ægtemand. Og selv om du har fundet den eneste ene i blandt de mange andre du nyder synet af, har du lov til at kigge dig videre omkring. Et ægteskab i total tunnelsyne må være i nærheden af tortur for sindet.
      Go weekend og køreglæde.

  • Hent mere