• ViaRETRO wrote a new post 5 dage siden

    Weekend Matiné Nr. 533 Messetid: Vi flokkes til Mekka eller lige […]

    • Hvis man zoomer godt ind på det meget mørke interiørbillede i DBA-annoncen for ugens fund, kan man ane det cool instrumentbræt, som I viser i Ugens fund.
      Så kan øjnene i det mindste få fred, når man er i bilen, for det ydre design fortjener ikke megen ros!

    • Næste år, har Jaguar Club of Denmark 50 års jubilæum, og der er samtidig 40 år siden jeg blev medlem. Den gang var Jaguar XK 120 OTS det ypperste man kunne drømme om, og en flot bil kunne godt koste 1 mio. kr. de tider er slut. Bilerne er smukke, men kører simpelthen for dårligt. Som Michael skriver, er der for lidt plads til voksne mennesker i bilerne. E-typerne var de næste, der tog raketten, og fortjent, for de kører langt bedre… De er nok så småt ved at toppe nu, selvom roadsterne stadivæk er dyre. Og hvad skal tage over? De nye XKer, X100 ligger og roder nede ved 1-200.000, og den nyere X150 ved 500.000, men for nedadgående. Det er jo fint for det kørende folk, men prisudviklingen skyldes nok, at de er komplicerede og dyre at vedligeholde, så det er nok den vej udviklingen går? Og hvem gider en Elbil over 35 år som klassiker i garagen?

    • Hvis 50’er bilerne falder i pris, har jeg nok snart råd til en Porsche 356B. 😉

    • Var helligdommen på A6G platform?
      Meget godt eksempel på noget fra 50’erne, som jeg vanskeligt kan forestille mig falder i pris.
      Men enig – jeg tror at XK får en svær tid af de anførte årsager. Jeg kan godt se for mig, at andre ellers attraktive biler fra samme ti-år får samme skæbne – og lige om lidt også 60’er biler.
      Og så sidder jeg med en lyst til at prøve noget, der er 100 år gammelt. Men det kræver nok andre kvalifikationer end mine. Men en Bugatti eller noget mere beskedent kunne være sjovt – Amilcar eller lign eller måske en tidlig førkrigs MG. Nogen det har en til salg?

    • Ja, @sport: Den var på A6G-platform og jeg ELSKEDE den. Den var i dag blevet kåret til “Best of Show” og det synes jeg er fortjent.

      Men jeg kan faktisk godt forestille mig, at den slags også falder i pris. Mens jeg stod og faldt i svime over formen, historien, motoren med 170 heste, vægten under 800 kilo og topfarten på over 230 km/t så spurgte min kollega mig “hvem kan være i den bil?”. Og det er der faktisk nok en del af de store moderne genmodificerede-eller-hvad-det-er mennesker, der simpelthen ikke kan. Så ER det faktisk lidt skørt at give tredive-fyrre millioner kroner, uanset om man måtte have råd til det.

      Det er også min geniale fysik af beskeden højde der gør, at jeg IKKE har det store problem med Jaguar XK: Jeg glæder mig således allerede til jeg skal have sådan een engang! Den billigste hernede i Bruxelles kostede 40.000 Euro. Tjah, der er håb, ikke?

      Jaguar ser jeg derimod ikke det store håb for, @soren-w: Når du ikke kan se efterfølgerne til XK og E, så er det nok fordi de simpelthen ikke er der. Desværre. Jeg ville selv gerne gå XJ-S eller XK8-vejen, men ingen af dem bliver jo nogensinde XK- eller E-typer.

    • Heh, ja – størrelsen. De få gange jeg har stået ved siden af sådan en A6G – og de mange gange jeg har set et billede af én har jeg altid funderet over hvordan dælen man kommer ind og ud af den lille dør. Jeg er ikke sikker på at jeg overhovedet ville lykkes med at komme ind i den:>).

    • Vi havde sådan en Maserati med i vores særudstilling på Sommers museum. Den var svære for en høj person at komme ind og specielt ud af, men man sidder godt, når man er på plads. Det blev nærmest nemt da ejeren viste os, at rattet havde quick-release og derved kunne tages af/sættes på :-)

    • @skaaning Dine gisninger om køreprøve i automatgear i fremtiden udelukker kørsel med manuelgear er allerede aktuel. Siden 2017 har det været muligt at tage kørekort til biler med automatgear.
      Men først forleden hørte jeg at man nu kan tage kortet udelukkende med køretimer i en automatgearet bil.
      Fra Fra Færdselsstyrelsen.
      tager du kørekort i en bil med automatgear, får du et kørekort med kode 78 på. Det betyder, at du kun må køre bil med automatgear. Et kørekort med kode 78 gælder altså ikke til biler med manuelt gear. Man kan nemlig altid få ophævet kode 78 på sit kørekort, hvis bare man består en ny køreprøve i en bil med manuelt gear. Består du ikke den nye køreprøve, har du stadig dit oprindelige kørekort til biler med automatgear.

      https://www.fstyr.dk/nyheder/2023/nov/skal-dit-kommende-koerekort-kun-gaelde-til-biler-med-automatgear

    • @skaanning: Jeg er ikke så sikker på at du her ret i denne sætning: “Men sikkert er det (mener jeg), at det vi i dag kalder klassiske biler, vil være et yderst decimeret emne om ca 20 år”.

      Min tvivl bygger på en parallel sag om ure. I 70’erne blev quartz-uret opfundet. Færre bevægelig dele, meget billigere at producere og langt. langt mere nøjagtigt. Og her forudså man den totale død for de mekaniske ure. Som alle ved, var det en forkert spådom, og fremstillingen af mekaniske ure er i dag en stor og profitabel industri. Rigtige mænd gider ikke elektriske ure, og vil gerne betale prisen for et mekanisk. Lur mig, om ikke samme tendens vil kunne ses med elektriske/mekaniske biler, når nyhedinteressen for elbiler er overstået.

    • @peter, that’s an interesting comparison you make, but unlike cars, watches are not subject to ever-tightening emissions limits, or to being seen by more and more people as “anti-social”. I’m not as pessimistic as @skaanning, but I do wonder how the interest in our hobby will be sustained once all us older enthusiasts have “moved on”. There are encouraging signs here in the UK of younger people attending classic events in good numbers, but the cars they are interested in are of course the ones their fathers drove, or the ones they grew up with – what to us oldtimers are, well, youngtimers. In the meantime, classics of the 50s, 60s, 70s and 80s I am sure will continue to drop in price.

    • Jeg tenderer nok til at hælde mest til, hvad @Skaanning skriver, selvom jeg da ikke blind for @Peter ‘s argumenter. For rigtig mange, tror jeg, at ønsket om at eje eller interessere sig for klassiske biler er bundet op om feel good oplevelser fra barndom/ungdom. Og hvis bilkørsel bliver som at tage metroen, bliver de svære at finde.

    • @Sander

      Nyheden fra 2023 om kørekort med kode 78, så man ikke må køre biler med manuelt gear, er allerede historie.

      Se nyheden her om, hvordan det foregår i dag:

      https://www.dr.dk/nyheder/indland/nye-regler-nu-kan-du-tage-koerekort-med-automatgear-og-alligevel-koere-med-manuelt

    • @Peter jeg ved ikke helt, om man kan sammenligne mekaniske ure med mekaniske biler. Først og fremmest fordi jeg intet ved om ure, men også fordi det er 2 ret forskellige produkter med ganske forskellige formål.
      Jeg arbejder med unge mennesker, og absolut ingen går med ur. Man har jo næsen i telefonen hele tiden, og der kan man se klokken. Men en bil skal langt, langt de fleste have. Det er man – modsat et ur – nødt til at have. Og det skal for det store flertals vedkommende være noget let, digitalt og noget computer-agtigt. Noget der kan tale med telefonen og kummerfryseren derhjemme.
      Selvfølgelig er der folk, som vil have et mekanisk ur. Men det må være et ret lille segment. Et niche-område i en verden, hvor folk går mindre med ur, og de der trods alt har et ur, sikkert går efter et smart-ur, så man ikke går glip af en nyhed fra FB.
      Hvis dette ellers kan bruges som en analogi til den mekaniske bil, ser fremtiden ikke god ud for de klassiske biler.
      Men…jeg håber inderligt, at du har ret, og at jeg tager fejl!
      @Tony Wawryk glad to hear that things seem more positive in England. I hope we will see the same thing coming here in Denmark. But so far I see no signs. But then again I don’t go to that many shows or meetings. So perhaps I don’t have enough insight in that regard.

    • Den der helligdom har noget uforklarligt over sig, og jeg kan ikke finde ordene hverken den ene eller anden vej. Kan I lave en artikel om den, så jeg har mulighed for at lære lidt?👨‍🎓
      Vintageure og mekaniske urværker kontra klassiske veterankøretøjer gælder der nok en hovedregel for begge at det tilhører en nichehobby for de fleste blandt os og ikke omhandler flertallet.
      Jeg tror heller ikke at markedet og interessen forsvinder i de næste generationer. Om den olien vi mest henter og bruger i dag løber tør, ved jeg ikke. Det kunne være at batterierne måske bliver så hurtige at lade op ved en tankladestation som det tager med traditionelle køretøjer i dag. Og så kunne der bliver plads til hobbyen både med forbrændingsmotorer og ellademotorer i en forening uden at det påvirker miljø og klima negativt.😊

    • Meget vender i en eller anden form tilbage igen. Det kan være vintage-ure, 1970’er køkkener eller noget helt tredje. Så det at køre originale manuelt gearet mekaniske biler med manuel choker, det skal nok blive interessant på et senere tidspunkt.

      Og nu er det jo kun i ret få lande at elbilerne har fået overtaget, så mon ikke at man engang i 2040’erne nok skulle kunne importere sig en ordentlig V8’er fra US eller Dubai

  • ViaRETRO wrote a new post 1 uge, 5 dage siden

    Weekend Matiné Nr. 532 Halvtredserne? Nej, den er vist god nok: Det interesserer  […]

    • Jeg er enig i at biler fra 50erne er ved at blive for gamle. Derfor er den superskarpe Citroën CX også federe end DS Gudinden.
      Den Datsun er superfed, og prisen er ikke afskrækkende. Er det den mest ekstreme Coupé bagende nogensinde?

    • Jeg synes der er et kæmpe spring fra 50’erne til 60’erne. Jeg kunne vælge MANGE biler fra tredserne, men spekulerer på om jeg kan finde på en 50’er jeg ønsker mig (måske noget cadillac). Sådan har det dog altid været – måske det skyldes min alder.
      Jeg ved CX er super populær – bare ikke noget for mig. Plus for at underlig dog!

    • Citroën og Jaguar. Umiddelbart har de ikke meget til fælles? Men nu har Claus sat et billede ind af en Jaguar 340 (eller 240?), der i daglig tale kaldes MK1, men det har den aldrig heddet. Men efterfølgeren hed MK2, og her er linket. For Jaguar MK2 er måske den bil, der konkurrerer mest med Citroën DS om at have det mest vellykkede facelift? Ellers slog det mig, at det er en del af Citroëns lidelseshistorie, at de hele vejen igennem har været ramt af for dårlige, for svage og for gamle motorer. Jaguar blev ramt af det modsatte, da de udviklede XK motoren under 2. Verdenskrig. Den holdt i mere end 40 år i produktion, og var kernen i bilerne til det sidste.
      Men hold op hvor er en tidlig CX med kromkofangere fantastisk. Sådan en ville jeg gerne eje, (på trods af motorerne). Og den fede bronzefarvede i Michaels artikel, WOW. Jeg tænker at Ebberfeldt har siddet efter morgenbadeturen med en kop varm kaffe og ladet tankerne flyve? Kunne jeg køre Europa tyndt i sådan en CX som firmabil?

    • Min kunne godt se sådan her ud…

    • Jeg havde nogle dejlige år med Citroën CX: Den gamle 1934-motor boret op til 2500ccm og med indsprøjtning virkede helt fint i GTi’en med behageligt bundtræk, og 200 km/t på toppen med lidt tilløb.

      Hjælperammesystemet, der sammen med hydropneumatikken bidrog til den helt utrolige komfort, er klart bedst til tørt sydeuropæisk klima uden den store rustrisiko:

    • @Soren W yes, det er farvEN til en CX! For nogle år siden var der en orange-metsl til salg på Mobilie. Næppe originalt, men det så fedt ud. Faktisk lidt sjovt at heftig grøn og orange klæder så stor en bil. Det gør sig normalt kun gældende på mindre biler, synes jeg.
      Ja, kedelige motorer, men lige netop med en CX ville jeg kunne leve med det. Den skal jo bare rulle stilfærdigt afsted. Uden larm og vildskab. Ville sågar være klar til at prøve en automatic. Måske det ville give prikken over i’et i forhold til fornemmelsen af et flyvende tæppe.
      En tidlig CX er virkelig en cool bil. Kvaliteten er nok en anden sag…

    • Dejligt med en rigtig fin artikel og billeder om CX – tak for den!

      Jeg elsker CX – for mig er det verdens fedeste bil, og jeg skal aldrig undvære en CX i garagen.
      Designet er specielt, og man skal lære at værdsætte det. Men når man først har lært at se skønheden i kombinationen af de bløde buer og skarpe knæk, sætter man desto større pris på det udfordrende design.
      Interiøret emmer af lækker70-er futurisme, men er særdeles funktionelt, og man føler sig rigtig godt tilrette i kabinen.

      Samtidig er CX virkelig en dejlig bil at køre – komfortabel og ubesværet og den giver lyst til cruise mod horisonten.
      Selvom stødstangsmotoren ikke er blandt CXens aktiver, er det ikke noget, som virker generende eller trækker ned i helhedsindtrykket.

      CX og Jaguar XJ trives fint i fredelig sameksistens her på matriklen.

    • Jeg er opvokset med Citroën CX og min første bil var en 2400 GTI.
      Hvilken motor man foretrækker er jo en smagssag… de tidlige motorvarianter er noget bovlamme og derfor foretrækker jeg afgjort 2400 GTI og har ikke som andre behov for at det SKAL være en turboudgave. 2500 GTI kører også godt, men har ikke helt det samme franske temperament.
      Den optimale variant for mig ville være en tidlig variant med smalle skærme og kofangere uden gummi. Men en sen variant med plastikkofangere i en mørk kulør kan bestemt også noget.

      En sjælden, men underskøn variant af CX 2400 GTI mandarine fra 1978

      Jeg sprang dog selv hurtigt videre til XM og har nu til dags 7 stk, og der er varianten med ES9J4S V6 24V med manuelt gear den optimale variant i min optik… Den kan være tyst og adstadig det ene øjeblik og det næste give et vræl fra sig i stil med Alfas Busso motor og så sprinter man afsted.

    • Egentlig en skam at Citroën ikke vedblev ved deres originale særpræg og de ændrede på badevægtsinstrumenternes udseende eller fik instrumenterne til at ligne at de var taget fra hvilken som helst anden tidstypisk moderne bil. Der døde hele Citroën ånden!

    • Hjælperamme, selvbærende karosseri og (tilsyneladende) bovlam motor i en 70’er europæisk bil, så er er min 60’er amerikanske sæbekassebil, med hjælperamme, selvbærende karosseri og (knap så) bovlam motor pludselig ikke så gammeldags alligevel ? Stødstænger var tilsyneladende også tidstypisk i 70’erne. Jeg elsker min tredserbil :) God weekend de herrer

    • Mon ikke en CX er mere komfortabel, @stefan :-)? Og så må du jo ikke glemme at CX er fransk og dermed per definition mere avantgarde. Du sammenligner Tartare de boeuf med en Hamburger, gør du :-). Men ja, motoren i din er meget federe.

      @njal, meget enig: Der lå meget Citroën i interiøret, og det var vel den Xantia hvis design jeg skrev begejstret om forleden (https://viaretro.dk/2024/11/topdesign-til-folket-bertone-eller-pininfarina/), der på dén front markerede fallitten – den er nemlig nærmest kedelig indeni.

      Hjertevarmende skøn historie om familens CX, @jens-G: Tak for den!

      @ole-wichmann, jeg er sjovt nok helt enig i at CX er meget højere på ønskelisten end DS (den er der slet ikke, faktisk), men for mig har det intet med alderen som sådan at gøre, men alt med designet. Jeg har jo de her teorier om overordnede proportioner på en bil, og dem forbryder en DS sig bare imod, og jeg har aldrig været så begejstret for den som parnasset.

      Jeg mener dog den perfekte farve til den er ovre i det gyldne spektrum, @soren-w.

    • @ce frites, er det samme som french fries, som er det samme som pomfritter. En hjælperamme er en hjælperamme og en stødstang er en stødstang. Jeg vil mene teknologien må beskues som den samme…. hvis den er det samme.
      At bilerne som nærmest ikke har noget til fælles er så en anden diskussion :)

    • Jeg kan se, at flere af jer foretrækker GTI-udgaven og forståeligt nok, der er jo mere ryk i den. Alt andet lige må det vel konstateres, at gammel motor eller ej, så er en CX GTI ikke helt tandløs.

      For mit eget vedkommende, skal det være (hvis det skal være!) en CX 2400 Pallas i bronzemetal med matchende interiør og naturligvis i den tidlige udgave, som @soren-w skriver. En af mine gamle venners far havde lige præcis sådan en, og det var en fornøjelse at flyde af sted i den.

      Faceliftet af CX gjorde (i lighed med de fleste andre biler) ikke noget godt for æstetikken efter min mening (for meget plastik).

    • Kørte engang med min onkel og kusine til Wien fra Slagelse i én. CX var fantastisk.

    • @ce Måske døde ånden ikke helt alligevel, den flyttede med videre over til Peugeot. Men døde så der!
      🐱‍👤Som en ninja.. ;-)

    • Det er jeg med på, @stefan: Min pointe var bare, at teknologien ikke siger alt om en bil – ejheller hvad den kan i praksis. Der er alle mulige andre tilsyneladende uvigtige ting, der faktisk er afgørende alligevel – og design er jo een af dem. Dér må man sige CX scorer højt. Og så er den jo den der affjedring.

      Havde den bare fået seks cylindre, så havde den været verdensklasse!

    • CX er fuldstændig fantastisk, den har fascineret mig siden jeg var barn og mange timer er gået med at drømme i selskab med Citroëns 70er og 80er brochurer, som 9 årig prøvede jeg at lokke min far til at købe en, men selv efter at have prøvekørt et par stykker var han alligevel nervøs for al teknikken og købte en Peugeot 604 i stedet.
      Det var ikke noget ringe alternativ, jeg overtog den da jeg blev 18, en ganske fin første bil, kørte i den et par år og derfra tog det fart med både Citroën DS og CX.
      Var jeg tvunget til al vælge imellem de 2 blev det DS da den bare er mere ikonisk, men der skal altid være en CX i min garage.

    • @sune, det første klip kunne jeg ikke se færdigt, men det andet klip er da en fin lille musikting (for slet ikke at tale om din familiehistorie med mærket: Smukt!).

      Men een ting skal Ida Wenøe lige lære: Man skyder ikke folk IMENS de ligger i ens eget bagagerum – det er FØR eller EFTER og det er da børnelærdom. Dén her metode kan give utæt hydraulik!

    • Tak for de pæne ord Claus
      Vi var i øvrigt til en virkelig flot 50 års fødselsdag i Frankrig i august

    • @ce vi er ganske ganske enige!! CX med 6 cylindre er vi så i nærheden af SM ? Jeg aner (som åbenlys ignorant) ikke så meget om deres samhørighedsforhold.

  • ViaRETRO wrote a new post 2 uger, 4 dage siden

    Weekend Matiné Nr. 531 Der er ingen rigtig eller forkert måde at samle biler på. M […]

    • Jeg købte en Tazio Nuvolari trøje hos den lokale italienske tøjbutik Solomoda for vel omkring 20 år siden, så mærket har eksisteret længe. Dyrt og dejlig var trøjen, men dog ikke så holdbar at jeg har den endnu 😀
      Sjovt nok kan jeg bedre acceptere en Speedster replica end en Mercedes eller Ferrari. Men bliver nok ikke køber af nogen af dem.

    • Appropos tidsmaskine – den Landcruiser reklame er lige netop det. Den giver mig forestillinger om Sahara i fyrrerne. Og om, da jeg som dreng så dem i midthalvfjerdserne. Den bil lugter langt væk af romantisk, slidsomt og støvet eventyr. Og med amerikansk marketingkunst får den lige en tand mere med vendingen udjævning af Tahoe Jamboree Trail. Jeg skal ikke – men jeg kunne godt. Derudover et luftkølet alpebillede – jeg siger mange tak !

    • En flot samling historiske racerbiler på Sommers museum.
      I historisk motorsport hæver (sænker?) man faktisk aldersgrænsen fra næste år, fra 1990 til 2000, for at få en yngre aldersgruppe gjort interesseret.
      I hillclimb i HMS hæves aldersgrænsen fra 1990 til 1995 fra næste år.
      Måske kan jeg få min Alfa Romeo 916 Spider med…

      Replikaer forstår jeg ikke. En “Ferrari” med BMW motor, hvorfor?

    • Det lyder meget positivt og virkelig skridt i den rigtige retning @Ole JAGmann

    • Jeg mindes med glæde alle de FIAT’er med Lampredi motoren. Den var lækker og gav en snert af italiensk eksotiker. De ventildæksler får smilet frem hver gang jeg ser dem.

    • Jeg tror jeg er enig med Claus omkring at samle på replikaer. Køb een ægte, og lav så en samling af 1/18 modelbiler. De ligner langt bedre. Nogle af dem i samlingen kunne laves bedre med AI på PC’en.
      Nuvolaris tøj forstår jeg ikke. Så er han vel heller ikke et større brand i dag? Suixtil er mere cool. Var der ikke en han en forhandler i Danmark..? 😬

    • @jensby, jeg gjorde mig lige den umage at besøge mærkets hjemmeside, og det er ikke den samme producent, der har lavet din trøje for tyve år siden: Det mærke jeg så i Bologna er ejet af Nuvolarimuseet og debuterede i sommeren 2024.

      Med hensyn til Speedster er jeg enig: Dels er der jo en familiehistorisk sammenhæng mellem Porsche og VW i de tidlige år, dels er det ikke svært at få en replika til at ligne originalen. Men dén til salg er bare ikke en af dem :-).

      @carsten-goth: Din reaktion er præcis det ViaRETRO stræber efter, så tak!

      @henrik, køb-og-smid-væk-kulturen bør smides væk :-)

      @ole-jagmann, vi er enige i replikaspørgsmålet, tror jeg. Men historisk motorsport i en Alfa 916 Spider – er det særlig historisk?

    • @claus Jeg er enig i at en Alfa Romeo 916 Spider ikke er så historisk i mine øjne, men det siger måske mere om vores alder, for min er faktisk 28 år gammel. Men det er jo FIA og DASU der hæver grænsen til år 2000, hillclimb trods alt kun til 1995. Men i mine øjne skal vi helt tilbage til 70erne før det er historisk for mig.
      Men måske kan det lokke nogle unge mennesker til, så vores race har en fremtid?

    • Tazio Nuvolari er ikke et brand, @soren-w: Han er en legende. Tazio Nuvolari Originals er derimod et brand – men ingen legende :-). Endnu, i hvert fald. Og ja, Suixtilhistorien viser hvor svært det er at genoplive fortidens store.

    • Det der Suixtil brand er vel også en slags replika (kopi) af sig selv i dag. Med hovedsæde i Hong kong og produceret i China? Ikke meget originalt over det mere heller.
      Men det kan vel siges at være tidstypisk design.😁
      Der har gået rygter om at prins Jochims Ford Cortina også har været forbi ved Bent Thøgersen her i Grenaa.

    • Det var såmænd ikke alderen jeg mente, @ole-wichmann, men bilmodellens sportslige historie i perioden, hvor den var ny. Dét er i min forståelse nemlig det historisk motorsport handler om – altså motorsport fra dengang, nu genoplevet som en historisk disciplin. Din fortolkning fører jo til, at nogen om femten år kunne stille op i hillclimb med en Tesla (hvilket den måske ligefrem vil være god til…) uden at den nogensinde blev brugt til det i perioden. Dét er der jo ikke meget historisk i?

    • Pyh, tror den dér MX5 “Ferrari” giver varige mén at kigge for længe på..
      Godt jeg har rigeligt med medicin her ;-)

    • Tidstypisk er det meste Suixtil i hvert fald, @njal – og ja, ordet replika er faktisk helt rigtigt i den sammenhæng, da mange modeller er genskabt efter de oprindelige fotos. Tazio Nuvolari Originals er noget lidt andet, da manden jo ikke havde sit eget tøjmærke dengang – så i bilsprog vil man nok kalde det en “hommage”.

    • Mine forældre havde sådan en FIAT 125 inden både min bror og jeg selv kom til verden.
      Mine forældre boede dengang ved Faaborg og landevejene på Sydfyn havde ikke hastighedsbegrænsning dengang. Min har fortalt om at han nogle gange kyssede 160 km/t på vej til arbejde..
      Bilen gik som død og h…… , men motoren var alt for skrøbelig og ad flere omgange måtte topstykket af for at få skiftet ventiler…

    • Det gjorde jeg heller ikke, @nold – og jeg er enig i, at vi bare ville have sjov i vores små biler. Ja, det ville jeg egentlig gerne stadigvæk, men det er af en-eller-anden-grund ikke ret populært at køre i de små klasser mere. Ikke fordi der var mange i min tid heller, men der var nok til at man kunne have det sjovt – nogle gange mere end andre.

      @sorensen, jeg må indrømme, at det er et stykke tid siden ViaRETRO har bragt et Ugens Fund, som i dén grad tiltaler mig – og din røverhistorie fra det virkelige liv ændrer ikke meget ved det. 160 km/t!! Det er jo SINDSSYGT hurtigt! Og så er jeg helt syg med de Campagnolo-fælge: Nummer to i skønhed efter dem på en Miura…

    • @ @ce, for dét må have været alt andet end forsvarligt på de små veje..
      Min far har også fortalt at han en dag lå på landevejene nede på Sydfyn med en go marchhastighed omkring 120 km/t, da en større hund løb ud foran bilen…min far stoppede på stedet og fandt den døde hund i vejkanten – uden en synlig skramme, hvilket ikke kunne siges om bilen!
      Senere – omkring 1971 flyttede mine forældre for en kort periode ind i de nyere opførte boligblokke i Vollsmose, hvor FIAT’en blev et yndet mål blandt de lokale biltyve – 3 gange blev den stjålet – og fundet. Den ene gang havde de flinke biltyve ovenikøbet fyldt tanken op igen – dog med diesel!

    • De biltyve må politiet have søgt udelukkende blandt Vollsmoses lastbils- og taxichauffører: Hvem i alverden ville ellers fylde diesel på en personvogn i 1971, @Sorensen?!?!

    • @ce

      Jeg tror man bør undlade at lede efter fornuft, hvor denne ikke findes…🤷‍♂️😉

    • @sorensen Uha. Den gamle fortalte om engang, da man stadig skulle igennem Odense og grøn lys bølgen kunne gennemkøres med 120 km/t

    • @sbla, de gode gamle dage med fri hastighed fortalte min far mig også om: Det var ikke for børn!

    • Jeg tror ikke på at priserne er faldet op til 10%. Nogle biler er, men de tog også nogle gevaldige stigninger for år tilbage. Porsche 911 steg fra 3-500t til omkring en million, nu er de vel på 800t. En Jaguar-E har de sidste 20 år kostet 800t-1 mio. MGA/MGB har også ligget konstant. Nogle er ovenikøbet steget en hel del, Ferrari og andre eksotikere. Jeg kan ikke finde en generel trend, men vi kan blive lidt klogere og få mere detaljeret indsigt i diverse Classic Car Indexes, feks. Hagerty på dette link:
      https://www.hagerty.com/media/market-trends/hagerty-insider/hagerty-price-guide-indexes-show-a-market-searching-for-equilibrium/
      Jeg har købt mine biler med hjertet over mange år og bestemt ikke som en investering. Jeg kan dog glæde mig over, at de er steget i værdi :-)

    • Har fulgt Knight Frank index i nogle år. I en periode var investering i klassiske biler blandt top-3. Nu er de nede på 4. pladsen efter whisky, vin og ure (som er faldet meget på det seneste).

    • @alfahahn, det virker som om dine kommentarer gælder denne artikel: https://viaretro.dk/2024/10/oldtimeronsdag-hvem-vil-have-en-bil-fra-halvtredserne/

      Eller hvad?

    • Nå, jeg har undersøgt om jeg kan flytte dem, men det er åbenbart ikke muligt, så jeg må desværre svare her, Men din kommentar “Porsche 911 steg fra 3-500t til omkring en million, nu er de vel på 800t” understreger jo problemet – man skal vide hvilken 911 der er tale om, for det dækker over mange ting. En “Porsche 911” kan koste fra 300.000 kroner for en møgbil som du slet ikke vil eje til 15 millioner kroner for en rigtig fin med lidt racerhistorie mm.

      Jeg ved ikke hvor du har dine tal fra. men jo: Der findes masser af bilmodeller, der er faldet 10% i pris eller mere.

      Den MGA du nævner som stabil i pris er een af dem. Den MGB du også nævner en anden. Og den E-type du nævner som stabil en tredie. Der er mange flere. Mercedes 190 SL for eksempel også. Men når du kigger på en Mercedes-tendens, så er den faldende model ofte rodet sammen med en 300SL, der har været svagt stigende (i nogle tidsrum, svagt faldende i andre…) – og afhængigt at kilden måske også en AMG SLS Black Series, en SEC og en 190 Evo2. Intet under at du skriver “jeg kan ikke finde en generel tendens” :-)

      For at det ikke skal være løgn er selv den samme bilmodel jo ikke altid samme pris, vel? En 10.000 km bil med een ejer kan sagtens koste det dobbelte af en 150.000 km med fire ejere. En blå mere end en rød. Original mere end restaureret. En tysk bil mere end en fra Dubai. Manuelt gear mere end automat. Und so weiter…

    • sune replied 2 uger siden

      Havde jeg ubegrænsede midler så ville jeg da gerne have en Ferrari Daytona, men i virkeligheden ville jeg være yderst tilfreds med en McBurnie kopi Miami Vice Don Johnson Corvette

    • Så skulle du måske kigge nærmere på den i auktionen her, @sune. McBurnies (i hvert fald den i TV-serien Miami Vice) havde jo kun en V8, mens originalen som bekendt havde en V12. Og det har DENNE replika også: OK, ikke fra Ferrari men fra Jaguar – men det er nu også en lækker motor.

    • @Claus, ja, du har selvfølgelig ret, man kan ikke generalisere – heller ikke på biler fra 50’erne :-)

  • ViaRETRO wrote a new post 3 uger, 5 dage siden

    Weekend Matiné Nr. 530 Det slår næsten aldrig fejl: Når jeg har været i Italien øns […]

    • Jeg anser mig selv for at være alfist, men jeg dog ikke monogam. Efter min bedste overbevisning er de ældre modeller (105-serien for mit vedkommende) af cirka samme kvalitet som andre biler fra samme tidsrum, hvis man da ikke sammenligner alt for meget med tyske eller svenske biler. Som altid: Hvis man vedligeholder og passer service, så er de driftsikre. Og el-problemer skyldes oftest at stelforbindelserne er lavet med pladeskruer ind i blikket. Det er nemt at modificere til en mere solid forbindelse.

      Det er dog noget andet med Alfa’er fra sidst i forrige århundrede og frem: Jeg havde en Alfa Romeo 159 Sportewagon som firmabil i fire år og den var på værksted temmelig tit: Indsugningmanifold, EGR-ventil, forhjulsophæng osv. Men: Den kørte fremragende og så godt ud, så det var et lykkeligt bekendtskab.

      Og så kunne jeg i øvrigt godt tænke mig en Nuova Giulietta. Er der nogle (alfister), der har en til salg? Så ring.

    • @Claus Du er altid velkommen til en prøvekørsel i en Alfa, det er altid sjovere IRL :-)

    • Den grå er en af mine absolutte yndlingsfarver til en Alfa, @alfahahn! Total klasse.

    • Har altid spejdet efter en Puma – så hvis der nogen som vil overtage min 230CE så vil Inse mig ugens fund endnu en gang 😇

    • Hjælp lige @holmen, nogen :-)

  • ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 1 uge siden

    Weekend Matiné Nr. 528i I dag med en bekendelse om een af mine absolutte yndlingsbiler på den vanvittigt […]

    • At spise en varieret kost siges at være sundt. Sådan må det være med meget andet i livet også at leve efter det princip. Nogen mener dog at det skal være med mådehold.

    • @njal, noget af det klogeste jeg har hørt er, at ALT skal være med mådehold – også mådehold. Den synes jeg faktisk godt man kan tænke lidt over.

    • @ce Helt enig. Der er ingen langsigtet nydelse i kun at blive eller begrænse sig. Nok nærmere smerte, når alt omkring een er fyldt med fristelser, der selvfølgelig situationer hvor mådehold har sin plads. Omvendt gør det måske heller ingen glæde, hvis målet altid er indenfor rækkevidde og man ikke må gribe det. Men jeg må ærligt indrømme, jeg misunder jer 100 % at i udlever jeres drømme.

    • Sjovt med historien på den fine 924, som ugens fund. Kørt som konebil hos en bankdirektør.
      Jeg er i dag den lykkelige ejer af en 928, som jeg blev forelsket i som dreng, da en lokal bankdirektør indimellem afleverede sin datter i en mørkegrøn 928, på den skole, hvor jeg gik i Odense.
      Når ikke det var farmand, der afleverede datteren i skole, var det hendes mor, bankdirektørfruen, i en rød 924!
      Datteren var jeg ikke interesseret i, men hendes forældres biler derimod – ja tak🤩

    • Tak for at lede opmærksomheden hen på OScar.
      Der vil jeg køre ud se på biler, om en lille time.
      50kr i entre og “børn” under 18 fri adgang. Det er godt nok billigt for en oplevelse!

    • Det er jo svigerfars gamle firmabil. Han kørte i mange år i rigspolitiet på de danske hovedveje i sådan en bimmer. Jeg har spurgt ham om ikke det var en dejlig bil, men han trak bare på skuldrene og jeg tror han hellere ville køre i sin Volvo. En kollega have en kort overgang en 518. Den var så dyr i reparationer han hurtigt skiftede den ud igen.
      Oscar har den største frigang mellem hjul og skærm jeg længe har set.

    • Den OScar, NS 27 485, snyder lidt, for den var adskilt for et par uger siden, men blev hurtigt samlet så den kunne udstilles, men den er helt uden motor og gearkasse og meget andet, derfor står den så højt. De andre så ganske korrekte ud.

    • BBS og kopi er absolut godkendt på Bmw fra 80’erne kan da ikke være mere tidstypisk

    • Dét er en brandgod historie, @anders-d: Digtet op i min fantasi om Luxembourg men åbenbart virkelighed i Odense. Porsche kendte også dengang deres kunder godt!

      @kai-bach-andersen og @lars-d, utallige er de udstillingsbiler igennem tiden, der i mangel af motor og gearkasse og andre vigtige tunge komponenter er blevet fyldt op med mursten, sandsække eller bly – for man udstiller selvfølgelig ikke en motorløs bil uden at kompensere, det ved alle da. Men sådan en Volvoundervogn er selvfølgelig beregnet til tung last, så der skal nok ekstra meget vægt i for at det ser rigtigt ud :-)

    • Den 924 (ugens fund) ser rigtigt fin og original ud, og sikken en undervogn! Prisen på 105.000 lyder ikke urimelig for en bil i den stand…

    • @ce. Jamen så er der jo ikke mange E12 i udbud med disse ønsker især manuelgear snævre feltet betragteligt ind. Men jagten er jo også en tilfredsstillelse i sig selv.
      Denne har har jeg lagt mærke til før. Og sælger har reparationshistorik.
      https://m.mobile.de/auto-inserat/bmw-e12-528i-münchen/404027781.html?ref=srp&refId=11b24a88-38e5-72d2-c6c6-d9bcf64533a8&searchId=11b24a88-38e5-72d2-c6c6-d9bcf64533a8&type=ad

      Man bliver vel nødt til at lave en M opgradering og flytte auspuff til hver side
      for at anhængertrækket kan sidde der.

  • ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 2 uger siden

    Weekend Matiné Nr. 527 Det ville være et mareridt hvis de lavede […]

    • Nu har jeg sendt et link til den fine GTV til ugensfund. Den ser ud til stadig at være der.
      Uh den kunne jeg godt tænke mig…

    • Det var bestemt en god – og godt tilrettelagt – løvfaldstur! Vi sætter alt ind på at holde bilen køreklar næste år, således at vi kan deltage i alle 3 arrangementer!
      Og Michael, du må have haft vinden i det “forkerte hjørne”; Mercedesen gik 9,5 km/l! – hvilket den stort set altid gør. (jeg holder altid øje med forbruget; det er et fingerpeg om hvordan det står til i maskinrummet!

    • Ferrari F40 modellen er den navngivet i anledning af Enzo’s 40 år ved roret den sidste han godkendte, når F50 markerede virksomhedens 50 års jubilæum?

      Den champagnen farvede forsidebil er rigtig flot, hvilket mærke er den fra?

    • Det er en Puma 1600 GT fra VW i Brasilien

    • Tak, @ole-wichmann, det er modtaget: Sjovt nok er det jo nærmest nøjagtigt samme teknik man får i en GTV 2.0 fra 1997 som man får i Ugens Fund Alfetta 2.0 – bare til den dobbelte pris. Personligt kan jeg også bedre lide farven på Alfettaen, der også ser mere original ud. Men indrømmet, fælgene på GTV’eren er lækre!

    • Michael, en original Mini har altså forhjulstræk! Men ellers ser det ud til at have været en fin løvfaldstur. (Men det må have været køligt i en Mini Moke, så vidt jeg husker! Håber jeg når med på flere ture, næste år! Ole, køb dog den GTV!

    • @kjeld jensen
      Det må være en sjælden bil særligt her på vores breddegrader, der er jo ikke produceret så mange af dem. Lidt spændende med glasfiber på en rammen fra Karmann Ghia og med drivdele fra Volkswagen.
      Det sidste gør den måske til en outsider i mængden af mere ædle køretøjer, men gør den tilgengæld mulig at eje og holde kørende for almindelige mennesker, med lidt kapital til investering. Og så skiller den sig ud i mængden både ude og indefra når den står toprenoveret.

    • Det er det nemlig @Kjeld Jensen og et meget fint eksemplar, som jeg skrev om i https://viaretro.dk/2023/09/weekend-matine-nr-474/

    • Tak for eb dejlig løvfaldstur, min første tur i ViaRetro regi og bestemt ikke nogen skuffelse :-)

    • Vi savnede dig på turen @sorenw !
      Jeg skriver ikke noget om, at Mini Moke havde træk på baghjulene, men at den var baseret på BMC Mini, som jo havde forhjulsophæng med motor og baghjulsophæng monteret på separate rammer.

    • Herfra skal også lyde et stort tak for en pragtfuld tur på østsiden af Fyn. Den tilrettelagde du til ug med kryds og slange Martin !
      Og tak til jer alle for godt selskab. Der findes ikke mange forsamlinger så vidende, sjove, bilnørdede, fordomsfrie og hyggelige !
      Jeg ser frem til ‘25. I weekenden blev olien skiftet på Z3 og 911. Sidstnævnte starter i Permabaggen og Z3 i værkstedet. Z3 skal have støddæmpere, control arms, styrstænger og bøsninger skiftet foran. Når dette er lavet bytter den plads med 911, der skal have nye tæpper og have en række andre ting fikset og efterset. Vor ‘nye’ Fiat 500 skal blot overvintre i sin egen Permabag, der blev tilovers, da min elskede Midget flyttede hjemmefra.
      Årstidernes skiften kan have sin charme, men tænk, hvis det havde været kørevejr året rundt….

    • @carsten-goth, en af mine bekendte i Canada klagede samme nød om en køresæson kortere end kalenderåret – deres er åbenbart kun fire måneder. Jeg foreslog ham at lave et træf for Lamborghini LM002’ere. For det er jo lidt ligesom med tøjets rolle, når man siger “der findes ikke dårligt vejr, kun forkerte klæ’r”. Jeg har altid haft en teori om at en 911 må være en super vinterbil, for der er meget vægt på de trækkende hjul og nogle har endda spær!

      Men ja, dens tag skal være tæt, for på et tidspunkt begynder sneen at smelte igen…

      …vi ses derude!

    • Ja, en gammel 911 har godt greb bagtil – men i glat føre. Jeg købte den en januar – og var ved at blive overhalet af bagenden på fedtet vej på vej hjem. Derudover har jeg ikke hjerte til at lade den blive udsat for salt. Så den overvintrer i tasken.

      Og appropos et Targa tag og tæthed. Skybruddene på Bellahøj medførte behov for tørring af gulv i førersiden de følgende dage. Det gav sved på panden, for Porsche kan lide at placere computers på gulvet under førersæderne.

      Slutteligt Lm0002 om vinteren – man skal nok være konstant opmærksom – selv vor Z3 tog fusen på mig efter en time med frakoblet anti spin – en god snak med min datter og en rundkørsel, der pludselig skulle forceres hurtigt. Jeg klarede den – og Z3 ligeså – men tæt på var det. Min Yaris 1.0 kræver ikke samme opmærksomhed.

    • I søndags havde jeg Løvfaldstur for Morgan Klubben på Sjælland, ikke det bedste vejr så det snakker vi ikke så meget om :-)

      Men i torsdags kørte jeg turen igennem i Lotus’en og jeg syntes ikke, at I skal snydes for et billede

    • Tak, @henrik-kusk: Den danske efterårsnatur er fantastisk til at fotografere biler i!

  • ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 3 uger siden

    Weekend Matiné Nr. 526 Verdens smukkeste instrumentpanel kan ikke være fra […]

  • ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 4 uger siden

    Løvfaldstur (i grønne farver): 28. september på Fyn Redaktøren kører på Fyn hver dag og kan rapportere at la […]

  • ViaRETRO wrote a new post 2 måneder siden

    Weekend Matiné Nr. 525 Det har været an absolut fantastisk biluge. Helt vild, […]

    • Hér i Greve kommune bager man pizza, hvis man kører rundt i en 300 CE…

    • Sorensen jeg tror Kaptajnen kan bage en udmærket pizza, uden ananas…

      Valget mellem Alfa Romeo Spider og Mercedes SL er da ikke svært, godt nok har jeg rundet 60, men Alfa Romeo Spider anytime… Cuore Sportivo!

    • Sjovt at den Mercedes nævnes som modvægt til alt det fine italienske design. Den er jo tonstung i forhold til alt det elegante design :-)

    • Tror jeg må indrømme, at den SL er min favorit i den sammenligning. Jeg elsker det gamle SL design. Og i modsætning til redaktøren kan jeg lide AMG monoblock fælge på de fleste gamle modeller især 124…
      Forleden blev jeg overhalet af en Avantime de på motorvejen. Fantastisk bil!! Hvem i disse fornufttider ville nogensinde ture købe sådan en i dag??

    • Ugens fund som klassisk veteranbil. Nej tak.
      Som hverdagsbil. Ja helt sikkert.
      Men der skal gang i forretningsomsætningen for at holde den kørende.

    • @alfahahn, du kan jo se af @stefans kommentar lige under din egen, at der ER flere meninger om den sag. Der er som sædvanligt intet rigtigt eller forkert valg og enhver af de to er bedre end ingen – men i virkeligheden kommer det jo også an på hvad man vil med den: Køre 30.000 kilometer om året? Så er Mercedes bedst – mens Alfaen er sjovere på et alpepas en gang om året.

      @sorensen, det går over min fatteevne, hvis en pizzabager kører Mercedes – som vaskeægte italienere burde de da alle køre Alfa?!?!

      Avantime? Jeg elsker den. Men eje een? Det tror jeg ikke jeg tør. Så hellere en Biturbo, ærligt talt…

    • Korrekturlæsning, tak!
      De fine skriverier bliver lidt ødelagt af manglende tjek før de skippes til os trofaste læsere.

  • Weekedn Matiné Nr. 524 Mit tog fra Milano til Torino blev aflyst! […]

    • Jeg selv ville blive skilt on the spot, hvis jeg parkerede dén Visa i indkørslen 🤷‍♂️

    • Visaen er superfed, hvis det havde været en Club med 652 motoren havde den været mere “autentisk”, mere Citröen og mindre Peugeot, havde det været en GTI så havde den været mere eksotisk…Men den måtte godt stå i min indkørsel.

    • Personligt ville jeg se mig om, efter en C15.

    • Jeg er ikke med, @claus-n?

    • Sådan en @ce ;-)

    • Jeg har aldrig været vild med Visaens design, @claus-n, men dén varevogn tager det til nye højder: Jeg er enig. Og dén kan der være mange kasser vin i!

      Hvis du lige kan finde sådan een til salg til tyve tusind inden næste lørdag, så kan den blive Ugens Fund!

    • Mærkelige tider, at sådan en morfarbil, der plejede at koste 6K, nu koster 20K. Men når redaktøren plejer at bevæge sig i “rigtige” klassikerkredse, hvor 20K euro er billigt, er det vel egentlig meget lavt?
      Jeg kan godt lide de rækkemotoriserede lidt sjældnere hovedrenoveringskrævende Citroën’ers kraftoverskud: Har kørt både 150 i en 11’er (AX) og 160 i en 14’er (BX) uden nogen af dem synes det var noget særligt og var ved at dø af det.
      Gad godt, men kommunen har indført at vi “kun” må parkere 2 biler pr person ad gangen, og kvadratmetrene i Hemmelighedernes Kammer er også lidt tæt pakkede PT, så der må prioriteres ;-)

    • What a great event Luftgekühlt looks like – thanks for the report and photos, Michael, Tina. It reminds me quite a bit of the Megaphonics event I went to last month, with many very special Porsches. One of my fellow Porsche Club GB members drove to Copenhagen for it, said he had an excellent time. I’ll have to keep an eye open to see if it comes to the UK.

    • Kan godt se, hvad du mener @njalfredhave . Der var kommet en forkert kategori på, beklager. Indholdet kan nu læses, uden at være medlem.

    • Skøn egn, må hellere få lavet plads i kalenderen…😎

    • Der er hermed krydset af i kalenderen.
      Sæsonen er jo snart ovre, og vi bliver igen lukket inde i vore værksteder, hvor vi går og drømmer om næste sæson. :-)

    • Ja, Løvfaldsturen foregår jo lige i vores baghave , eller retter sagt i vores forhave! Vi satset på tørvejr, og vil gerne deltage!
      Hilsen Janne og Henning.

    • God tur! Jeg ville gerne, men er desværre forhindret.
      Jeg håber, at jeg får større held af at deltage ved arrangementerne næste år.

    • Jamen vi er da også klar til den 18. september!

    • Desværre er der inviteret til fødselsdag den lørdag da sønnen bliver myndig i retro forstand (21). Nu er jeg ellers klar med plader på Lotus’en og glæder mig usigeligt til det første arrangement jeg kan deltage i på lige vilkår, i egen klassiker. Jeg håber alligevel at I får en god tur og godt vejr. Vi ses forhåbentligt snart.
      @hjorthoej hvad sker der den 18. september?

    • Turen er prøvekørt i dag, og tilmeldingsmail bliver udsendt i den kommende uge. 😉

    • @tonnykp klar med plader på Lotus!! Jamen, hvilken lykkedag – det glæder mig meget. Vi har spøgt med det i nogle år, men skønt at det lykkedes og så gælder det da bare om at komme ud til noget – næsten uanset hvad!

      @martin-lw, jeg elsker dit planlægningsgrej :-). Udenfor billedet må der stå et askebæger med en rygende cigaret og en flyversjus…

    • Vi er naturligvis også klar den 28. september!! (og den 18. sker der ikke rigtig noget!)

    • Det ser godt, hvordan tilmelder jeg mig ?

    • Glæder mig turen og til at køre blandt mangfoldige mærker. XJ6 serie 1, må afslutte sæsonen. Tilmelding hvor?

    • Vi glæder os til turen og ser frem til at kunne tilmelde os.

      Kan I løfte sløret for hvor turen ender? Vi vil gerne book et hotel i nærheden af hvor turen slutter og hvor der evt. er fælles spisning om aftenen.

    • @Henrik Kusk, @Finn K og @Peter (+alle):
      Der kommer en indbydelse ud her på kanalen, men turen slutter ved Fyns Hoved, og hvis der er interesse for det så er der fælles middag om aftenen i Kerteminde.
      Men allerede nu kan I melde til hos mig på
      Martin.lindoe.westergaard@gmail.com

    • Hvis du gentager at BMWen er verdens bedste bil ofte nok, så bliver det lige så sandt som at Enzo Ferrari kaldte Jaguar E-type for verdens smukkeste bil. Og det er jo sandt.
      Uha Alfetta GT og GTV, det er en af mine absolutte yndlingsbiler. Det er måske verdens smukkeste bil fra 70 erne (gentag det ofte nok), Giugiaro er en sand mester.
      Inden jeg i afmagt købte min MGB GT var det en Alfetta GTV jeg jagtede. Men det lykkedes ikke at finde en i god nok stand, dens allerstørste problem er rust.
      Sjovt nok, har jeg aldrig prøvet at køre en.
      Det er min oplevelse at priserne er steget rigtig meget siden jeg begyndte at lede efter en for 10 år siden. Det skal være en “serie 1” med krom kofangere og delte baglygter. Dem kan du ikke finde til 100K. Måske en 2,0 med plasticpynt.
      Den ultimative ville for mig være en 2.5 Busso tilbagedateret til kromkofanger look. Er det en restomod?

    • I den klassiske BMW/Mercedes dyst var jeg altid på BMW’s side. E30 over 190, E34 over 124, E39 over 210. e32/e38 over S-klasse.. Det stoppede dog med E39. I min optik BMW’s højdepunkt (over nyere biler) herefter krøb Mercedes ind på mig og i dag er der ingen tvivl.
      Jeg var den lykkelige ejer af en E39 540i i nogle år. Den bil var bare fantastisk på alle måder. Ikke super sporty dog. Lige nu koster E39 ingen ting. Dem der køber dem er lærlinge, der kæmper med forsikringen og grøn afgift. Kan man gemme en eller to af dem må det blive en god forretning på sigt.
      På en eller anden måde har jeg aldrig været fan af GTV sådan rigtigt – jeg tror det er bagenden, der forstyrre mig. Jeg er dog sikker på den kører fantastisk. Jeg er lige så sikker på, der altid er noget, der ikke virker :)
      God weekend!!

    • Jeg er ejer af en Alfetta gt 1.8 fra første serie Den er rustfri Det første man hører når folk snakker Alfa Romeo er enten havde de eller kendte en som havde en som rustede hurtige en afdragene Og det stopper nogle gange snakken især hvis ikke jeg bryder mig om vedkommende NB idag blev jeg overhalet af 2 VW Golf 1 med små baglygter og 1 med de store gad godt vide hvor mange gange de er renoveret for rust for det var de sgu gode til NB gt er til salg

    • Alfetta GTV i den første serie med aragosta velour og omdrejningstæller i centrum – med vinduesrammer og kofangere i blankt rustfrit stål og et gearknop design der ikke harmonerer med nutidens småborgerlige bornerthed …

  • Weekend Matiné Nr. 522 Alle biler kan sammenlignes. En læser kommenterede i […]

    • Jeg forstår det ikke. Jeg har altid syntes en 240 skulle have firkantede lygter. Men når jeg nu ser på de mange dejlige billeder herover, virker de runde pludseligt mere harmoniske. I’m getting Old…

    • Tak for at vise en række af mine tidligere favoritbiler. 2002 tii touring var længe en jeg tilbad da jeg tog kørekort i en. De der store glas sideruder er stadig fantastisk design. Så er der Scimitaren som jeg dagligt kørte forbi i skolegade i Aarhus ved teateret og endelig et fantastisk flot SAAB billede og den har jeg haft. Sådan og så på en solskinsdag med fødderne i vesterhavet.

    • Volvo producerede også en 262 uden C og “Bertone” (anførselstegn fordi Bertone kun samlede bilen, men ikke havde designet den). 262 uden C er uhyre sjælden!

      Og som svar på spørgsmålet Volvo eller SAAB: SAAB til mig, tak!

    • Jeg er helt enig med dig @carsten goth , en Volvo 240 bør have runde forlygter. Det er først i nyere tid, hvor lyset kan komme ud af en “brevsprække”, at andre former giver mening.

    • Det kan godt være, at jeg har en Volvo som klassiker, men når alt kommer til alt @claus-n , er jeg Saab fan. Når den rigtige Saab 900 T-16 Turbo Cabriolet i turkisblå med aero-fælge dukker op, er jeg klar til at hugge til! Jeg har haft hele 3 Saab’er som dagligbil, og det er mere end jeg kan sige om Volvo.

    • Egentlig handler historien om Volvo 200, men jeg har jo selv bragt 700-serien på banen, som også indgår i “Apropos Volvo og SAAB: En mand der hedder Ove…”. For hvad kan en Volvo 740 “sosse container” også bruges til … Det fremgår af en artikel i Ekstra Bladet tilbage fra nullerne: “Carl Mar: – Jeg boller tit i bilen”. I dag er den nok politisk ukorrekt, men i et retromagasin, går det nok alligevel. Artiklen er trods alt skrevet af en kvindelig journalist https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4411756.ece

    • Jeg har aldrig været fan af svenske biler, men har dog haft et par Volvoer. En 740 stationcar, frikørt taxa. Fantastisk meget plads, og hyggeligt sofa arrangement i tweed. Men det forbavsede mig virkelig hvor få hestekræfter Volvo kunne få ud af en 2 liters motor. Til gengæld løb benzinen lige igennem bilen! Senere har jeg haft en Cross Country. Igen meget dejlig plads, men en forfærdelig plasticagtig kabine, og ikke særligt dynamiske køreegenskaber. Men den film med Ove er sjov!

    • BMW!?..

      Jeg kørte Volvo 740 og 760 i firserne da jeg som ingeniørstuderende i Odense havde et studiejob som testkører hos Roulunds Fabriker.
      Senere kørte jeg Volvo 240 herregårdsvogn som servicevogn på arbejde. De kører og lyder meget ens, 740 er bare et nyt større mere kantet karosseri på den gamle platform.
      Da vi skulle have barn nr. 3 mente jeg at det krævede en 740 herregårdsvogn. Som min bror nævner, løb benzinen lige igennem. Jeg skiftede den derfor ud med en Jaguar XJ40. Skal der være fest så lad der være fest…

    • Jeg havde simpelthen aldrig gættet, at du har haft en “sosse container” @ole-wichmann . Min svoger havde den sjældne 740 GLT 16V, den havde alligevel næsten 160 hk. Det var ham vi drillede med Carl Mar historien, efter han helt usentimentalt havde solgt den og fortrød.

    • Fandt lige et billede af ratstamme

    • Jeg kender godt Volvos løsning med ratstammen @sbla , men den var rudimentær og ikke varig. Det nyttede i det lange løb ikke at have styrehuset siddende som på en førkrigsbil og samtidig i markedsføringen hævde, at sikkerhed var tænkt ind i alle detaljer.

  • Weekend Matiné Nr. 521 Senere i denne Matiné bruger jeg ordet supereksotiker. Men […]

    • Sådan et fransk baguette er der faktisk også tyskere, der synes om. Jeg har aldrig forstået fascinationen af det franske slagskib. Stor, kantet og clumsy. Nej tak!

      https://www.facebook.com/SandmannsWelt

    • Som nævnt er smag forskellig. Jeg er ikke kæmpe fan af XMs udseende, men kunne godt finde på at få en alligevel – hvis jeg kan finde den billigt… Mest fordi den er så mærkelig.
      Buicken derimod… nej tak. Jeg prøver ikke at skrive noget negativt på nettet, så jeg holder mund :) interiøret er dog meget fedt!

    • Ja @mslund, den er i særdeleshed slem.

    • Heldigvis er smag og behag forskellig @claus-n, ellers ville der ikke være nogen diversitet. Stor, kantet og clumsy beskriver egentlig også meget godt en samtidig Mercedes W140 S-klasse😉

    • Dét med træk i nakken på direktørerne havde Citroën HELT styr på, dog på deres egen, måske end kende Laciaagtige, Citroënmåde: Den havde TO bagruder, den “sædvanlige” og så én oven på hattehylden inde i bilen også!

      Jeg har kun gode minder fra min tid med Citroën XM: Den var både sporty at køre, samt virkelig rummelig og komfortabel. OG pæn, ikke mindst :-)

    • Nej, en XM er nok ikke “pæn” i gængs forstand, men det vigtige er jo, at den er sin egen…en særling. Det er DET, der er dens charme. Og på samme måde var det jo også med CX. Jovist, den var flottere, men det ændrer ikke på, at XM og CX deler samme skæbne: De købes kun af folk, der tør satse på noget weird.

    • Gad vide om Buick/GM har ladet sig inspirere af en Ferrari 365GTC/4?

    • Opel manta, Opel Monza kunne det også være..? 😜
      De er fra samme periode. Men Opel manta blev introduceret først i 1970 og Buick skyhawk i 1975 mon de deler nogen aner her og der. De minder lidt i stilen og designene udefra.

    • Interessant @jakob356 , den XM jeg var inde i, er jeg ret sikker på ikke havde det indre vindue.

    • @mslund Bortsparet på de billigere modeller, der ikke var til ordentlige direktører ;-)

      https://jalopnik.com/the-citroen-xm-came-with-a-hidden-trick-window-1842443622

    • Jeg er sådan set helt enig i, at en XM ikke er pæn på den traditionelle måde. Men det er bedre at være pæn på en anderledes måde end bare at være kedelig og konform, ikke? I mine øjne er en XM’s charme blandt andet, at den virker som en undsluppet prototype: Meget mere kantet og skarp og spids, end fornuftige bilproducenter egentlig ville bygge en rigtig bil. Men Citroën gjorde.

      Og den er ældet rigtigt flot: Sidste gang jeg så en ude i den virkelige verden var i Heathrow Airports parkeringskælder, hvor der stod en rigtig velbevaret XM parkeret – i naturligvis den lave affjedringsstilling. Den fik på paradoksal vis alle de moderne biler til at se både kedelige og knap så moderne ud, hvilket må siges at være et virkelig mesterstykke for et tredive år gammelt design.

      @kjeld-jensen, godt set, og jeg vil bestemt ikke udelukke det: Ferrari 365 GTC/4 kom i 1971, så det passer faktisk fint med at den har inspiret Buick-designerne. Ligesom den tidligere Ferrari Daytona (1968) inspirerede Rover-designeren til 3500 SD1. Der ganske vist først kom i 1976 – men det er nok bare fordi briterne var langsommere til at udvikle bilen!

    • XM er fantastisk – een af de mest spændende youngtimers fra 90erne.
      Designet var fra en anden planet dengang – og som Ebberfeld påpeger, får en XM stadig andre nye biler til at se konforme og kedelige ud.
      Designet udfordrer øjet – og det er altid spændende at kigge på og finde skønheden (præcis som med en CX).

      Et andet aktiv ved en XM er, at den i lighed med fx CX og DS tilbyder en unik køreoplevelse – ulig noget andet fra konkurrenterne.
      Virkelig lækker svævende langturskomfort.
      Der taler også for XM som en stor klassiker.

      En eller anden dag, skal der stå en XM i garagen ved siden af min CX.

      …problemet er blot, at den plads pt udfyldes af en Jaguar XJ8 4l, som opfylder samme behov for langtursduelighed og moderne køreegenskaber pakket ind i et smukt karosseri.
      I kontrast til XM, er Jaguaren en klassisk skønhed – måske den smukkeste sedan nogensinde og har en noget mere sportslig kørestil.
      Den bliver svær at udskifte – måske er løsningen at udbygge garagen…

    • Man kan vel sige, at XM-designet har “kant” @ce 😉

    • @ Michael: tak for de pæne ord om min XM. I forhold til den indre bagrude; ja så kiggede du ikke godt nok efter… For det er en Pallas og det betyder at den har alt hvad revl og krat kan byde på udstyrsmæssigt: Læderrat med knapper til betjening af radioen og træpaneler, som rent faktisk ER lavet af træ. Den indre bagrude var i de tidlige årgang standard i alle andre end basismodellerne.

      Jeg har i øvrigt lige købt endnu en XM: 2.1 Turbo D12 med automatgear…. og hvorfor: Fordi jeg elsker dens kulør: Vert Triton… og bare rolig: hjulene bliver pillet af snarest muligt!

  • ViaRETRO wrote a new post 3 måneder siden

    Weekend Matiné Nr. 520 Hvilke motorer peger en […]

    • Kender ikke så meget til Opel og BMW turbo motorer fra 80’erne, de er alt for moderne og komplicerede. Kender bedre Ford 289 V8 og især Alfa Romeo’s Nord-motorer som er robuste, effektive og med vellyd fra Bologna trompeterne på Weber karburatorerne. Jeg hælder bare benzin på, sammen med lidt vand og olie, så kører det bare (30 år på den første 2000 GT).

    • “Keep it simple” er genialt. Unødig kompliceret teknik har jeg aldrig forstået. Altså jeg forstår behovet for at være “sofistikeret” jeg er bare ikke på det hold.
      Opels kadett E GSi var jo tidligere meget populær i gruppe A rally. Husker den var særdeles hurtig og ganske vellydende. Med turbo var motoren (C20LET) i calibraen var den også ganske kvik

    • @claus Du kunne jo godt fortælle, at E12 var tegnet af Bracq og Gandini… Det var starten på en ny linje.

    • @sport, der kommer mere om 5-serien, kan jeg godt love dig. Vi er inde i en god nummerrække, siger de på numerologisk afdeling :-)

      Flot statistik, @alfahahn. Hvor mange kilometer er det blevet til på de 30 år?

  • Weekend Matiné Nr. 519 Mens denne Matiné indeholder et tilbageblik på CHGP, så se […]

    • Tak for reportagen fra CHGP! Jeg ville gerne være med, men den stod på familiefest.. Den Daihatsu er fed. For mit eget vedkommende synes jeg i stigende grad, at “hverdagsklassikere” er det fedeste for mig – det er lige som om, at man tager holdning til noget med sit bilvalg, når man har hverdagsklassikere – det er immervæk nemmere at købe en UP! I mit daglige virke prøver jeg også at få de unge til at køre gammelt. Det går bedre og bedre. På mit nuværende hold er der en ung kvinde, der kører peugeot 205 og en ung mand, der kører Carina 2. Begge har gjort det som et aktivt valg. Ældre biler som volvo 740/940, mercedes 190 (og w124) er i øvrigt også særdeles populærer hos de unge mekanikerlærlinge på Sydsjælland! God weekend

    • Jeg er enig i det meste du skriver fra en god CHGP weekend Claus, men det var dog venstre forskærm, der røg i muren på den skriggrønne Mustang 🙂

    • Jeg er enig med dig om at den eneste veteranbil jeg gider have, er sådan en gammel Bugatti. De er charmerende.
      Det var den fedeste oplevelse at køre opvisning lige bag ved dem.
      Det har jeg skrevet lidt om i min gamle MGB GT tråd ovre på Forum.

      Vi er allerede i gang i Munkebjerg, i dag kører vi sprint, i morgen Hillclimb.
      Kom og kig!

    • Har prøvet alle størrelser af Nord motorer. De er alle sammen gode. Størrelsen giver selvsagt mulighed for flere hest. Spektret går fra ca. 90 til 130 i almindeligt trim. En 2-liters med tuning kommer op på omkring 165 hk og i “gadetrim” giver den stor spændvidde, og trækker vildt godt fra 4000 til 6000 rpm. Han man ikke lyst til det, anbefaler jeg en 1750 i god almindelig trim med 120 hk. Det er den rene vellyd og vel balanceret, trækker godt hele vejen op.

    • Du har ret @soren-w , det var venstre forskærm. Hermed rettet.

    • The CHGP looks like a grand event – maybe one day I will make it over there.
      With regard to the very lovely Alfa, I must admit I am one who prefers classics to be kept original if possible, and if I wanted the coupe with 2-litre engine, I would buy a 2000 GT Veloce – or is the price differential so big that it is financially better to swap the engine? Either way, I would at least keep the 1300 engine for the next owner, just in case. And I would definitely put the bumpers back on this one.

    • Alfaen er ikke ulden!
      Hvis man vil se flere billeder af den (med kofangere på) så er den gamle svenske annonce her https://collectingcars.com/for-sale/1972-alfa-romeo-gt-1300-junior-1

    • Banerace har været et kendt løbsarrangement i mange år. De første startede i træsko med hest og vogn. Det er derfor banerne er bygget rundt om i landet. Men støj og fremmede truer altid de sarte sjæle. Nå, men hvad bliver det til?

  • Weekend Matiné Nr. 518 Numerologisk afdeling i små sko: Den slappe firmabil BMW […]

  • Weekend Matiné Nr. 517 Regn er godt for racing og til at forlade sit land i, når […]

  • ViaRETRO wrote a new post 4 måneder siden

    Weekend Matiné Nr. 516 Design skal have kant, mener redaktøren. Bogstaveligt talt! Faste læsere k […]

    • Claus, du er ikke alene. Jeg vil også hellere have en Triumph TR7 end en Citroën Berlingo. Jeg har endda haft en TR7 men ikke en Berlingo.
      Den TR6 har jeg også spottet, jeg burde…

    • “Future Classic”, @holm :-). Men det er klart at med mine personlige præferencer foretrækker jeg klart Tipo frem for Berlingo! Ligesom man kan sige, at en Tipo er en slags fattingmands-Alfa 156…

    • Dén TR6 skal have ordnet gearkassen.
      Fik ordnet den på min ( gjorde det ikk selv) for 2 sæsoner siden og på en TR6 skal der skilles meget ad for at få den ud. Mange arbejdstimer og regningen lød på 30 kg..
      Hvis man kigger rundt i salgsannoncerne, finder man flere TR6’ere prissat mellem 100 – 150kg – og nogle gange mere end dét. Udbudet er enormt. Jeg var selv ude at prøve en 6 – 7 stykker. Denne hér er jo ikke engang en PI’er….

      Men når dét er sagt, så ér en TR6 bare en fed bil at køre – man blir ALDRIG træt af dén motorlyd!

    • Michael, mid-sommer i Danmark er en vanskelig størrelse. Og jeg er enig i, at det også er tilfældet for Morgan. Ligesom jeg er enig i, at Morgan slipper godt afsted med deres moderne Plus Six og deres ‘nye’ tre-hjuler. Jeg kommer dog aldrig til at købe en moderne passionsdrevet bil. Men måske en Plus 8 en dag ?
      Sådan en Giuletta fascinerede også mig dengang i Nykøbing Falster i sen- halvfjerdserne. Min far sagde, at det der italienske var upålideligt (han kørte Escort, Maxi, Derby og Kadett). Formen på Giulettaen var svær at begribe – men hvor lød den godt !

    • Jeg synes at det er lidt morsomt at overskriften vedr. den TR6 viser hvad hjertet er fyldt af :-)
      Så sent som fredag aften kiggede jeg for sjovt efter en TR6, på DBA, ikke fordi jeg nogensinde skal have sådan en, men den er bare så meget mere rå og lækker, end alle andre engelske sportsvogne.
      (og en dag skal en arv formøbles)

    • Ups, @kai-bach-andersen: Men du har ganske ret i din freudianske fortolkning :-). Et tip: Hvis du målrettet er ude efter at formøble din arv er klassiske biler ikke måden at gøre det på – de er jo altid noget værd uanset hvor dumt man bærer sig ad.

    • Som flere jer skriver, skal jeg heller ikke selv have en “moderne” Morgan. Vi er jo trods alt en kreds, hvor det er klassiske biler, der gælder. Hvis jeg selv skulle have en Morgan, ville jeg også tage en Plus 8 – det var så den næste bil på listen med 3,5 liter V8’eren, som @ce optillede. Morgan Plus 8 var vel selv en form for helligbrøde blandt inkarnerede Morgan purister, da den blev lanceret …

    • A propos Berlingo – så er det klart den bilmodel, jeg har overhalet flest gange.
      Måske skyldes den fænomenale rumudnyttelse, så den har sin egen biosfære, hvor man ikke behøver bekymre sig om verdenen udenfor.

    • Ja, som “Morgan mand om en hals” må jeg også give en kommentar til Morgan Midsommer.

      Allerførst tak til Michael for en god artikel, ALLE bilentusiaster bør besøge Morgan fabrikken mindst en gang i livet.

      Det store problem ved Morgan Midsommer, og for den skyld også den nye generation af Plus 4 og Plus 6, er jo nok prisen. En god Morgan ven spurgte på en ny Morgan Plus 6 og fik en pris på 2,3mill med danske afgifter; og tro mig Midsommer bliver ikke billigere.

      Til de penge kan der fås andre gode biler, der endda har rullevinduer og lign. udstyr :-)

      Med Morgan Aero modellerne havde Morgan en “god og velfungerende platform” for fremtidige modeller, synd at de ikke fortsatte den linje.

      .. og meget apropos indlægget om fremtidens klassikere, er min Morgan 4/4 fra 2016, ikke allerede en klassiker ?

    • Den Morgan Midsommer er da nærmest en lidt kantet Jaguar XK120.

  • Weekend Matiné Nr. 515 “Min kvote af gearskift er brugt op”. Er det en […]

    • Fælles regler for samtlige landets kommuner vedr. nulemmisionszone. Nej nu må københavnervældet stoppe. Det er en glidebane, når først der er åbnet op, kan det kun blive værre!
      Vi ved godt at det politiske flertal i København er ekstremt venstreorienteret grænsende til revolutionært. Især over for biler, der bare skal bekæmpes.
      Men resten af landet har ikke Metro og S-tog. Vi er afhængige af bilen for at kunne komme rundt i vores kommune. Vi har ikke så stor biltæthed og så dårlig luftkvalitet som i kommunismens højborg. Hvorfor skal vi så have påtvunget nulemmisionszoner? “One size fits all” er et socialistisk princip der ikke fungerer i et frit demokratisk samfund.

      Puha det var godt at få luft.
      I den sammenhæng er det et mirakel, at der stadig må køres klassisk fossilt racerløb i København et par år endnu. Det står derfor allerøverst på kalenderen, og jeg har straks meldt til årets CHGP med ViaRETRO. Vi ved ikke hvor mange gange vi får lov endnu, så det skal nydes maksimalt. Jeg glæder mig til at tilbringe kvalitetstid med Jer allesammen – og se lidt race.

    • Fin Matine i dag, sågar med en Alfa Romeo som ugens fund! Jeg kan bekræfte at selv en Moss gearkasse kan man vænne sig til i en E-type. ( Jeg har prøvet). Heldigvis har de fire E-typer, jeg igennem tiden har været kustode på været med den senere Jaguar gearkasse med fuld synkronisering, der glider som i smør. Der er flere, der bygger E-typerne om til mere moderne 5 trins gearkasser. Det kunne jeg ikke drømme om. Jeg vil hellere køre i bilen som den er født fra fabrikken, og få hele køreoplevelsen fra midt tredserne med.
      Når det så er sagt, og vi endnu en gang hører din lovprisning af Alpinaen (og ikke et ondt ord herfra om det 😊), så slog det mig: Hvorfor køber du ikke Alpinaen selv, som keeper, og tynder ud andre steder i garagen? Tænker at du vil komme til at savne den meget, når du på et tidspunkt skifter firmabil?
      P.S. E-typen når ikke at komme med til CHGP…

    • Here in the UK, Historic Vehicles ie over 40 years old, are exempt from charges in all clean-air zones, no exceptions. For once, we have a sensible regulation. It means my 52-year old 911 is exempt, but my 39 years and 11 months old is not, at least for another month.

      Speaking of the 911, and the 915 gearbox, I have to say that it is quite notchy, with reverse especially awkward at times – smooth changes need to be slow and easy, Nevertheless, I would not have wanted a Tiptronic 911.

      When I bought my Mercedes C123, it was the first automatic I ever owned, and while it isn’t the smoothest, it’s not bad, and the nature of the car means an automatic is somehow more appropriate than it would be in the 911.

      And yet…our modern car is an automatic BMW 520i Touring, the difference between it and the C123 is like night and day. Revs are 50% lower, fuel economy is over 50% better, and performance – from an almost identical horsepower output – is light years ahead. The car comes with “flappy paddles” yet in 4 years I haven’t felt the need to use them once. I don’t even use Sport mode except for occasional fun; there’s no need. So if I buy another modern car, it will be an automatic/flappy paddle, a sentence I never thought I’d write, but I have been converted – to modern automatics, at least.

    • Det er værd at inkludere den udskældte Porsche 915 gearkasse, som også er en gearkasse, der skal læres. Første gang jeg kørte en gammel 911, blev jeg glad for at have kørt mishandlet VW T2 Bay Window som værnepligtig i Forsvaret – jeg blev ligefrem skolet til den. I dag kan jeg 915 fuldstændig (ikke ensbetydende med, at den aldrig står for tand). En 915 gearkasse vejer mindre end den senere G50 og sjovt nok, hører man næsten aldrig nogen beklage sig over den, når de har kørt en 911RS.

      Jeg har først overgivet mig til automatgear i dagligbiler, hvor den 8-trins ZF er klar favorit. Den skifter lynhurtigt, og den skifter aldrig umotiveret til et højere gear eller bliver hængende.

    • Om der skal være manuelt eller automatgear på klassikeren afhænger helt af typen. Vores Jaguar S-type er ført med 6-trins automat, og hele bilen lægger op til en afslappet kørestil hvor automatgear er en selvfølge.

      Derimod kunne jeg ikke forestille mig Lotus`en eller Morganer`ne med automatgear. Vi er netop kommet hjem fra Sverige hvor vi kørte i den nyeste Morgan, hvert gearskifte var en fornøjelse (Mazda MX-5 Box)

    • Nulemissionszoner. Jeg bliver dårlig…
      Automatgear. Jeg synes at manuelt gear passer bedst i sportslige klassikere, hvorimod mere komfortable modeller som større Mercere og Bimmere passer fint til aut gear.
      Jeg håber at kunne være med til CHGP i et vist omfang om lørdagen. Men jeg har ikke mulighed for at få bilen ind fredag eftermiddag og først ud igen søndag eftermiddag, så det bliver nok på gå-ben.
      Men jeg håber det stadig vil være OK at kigge forbi ViaRETRO lejren? :-)

    • Yep – ugens fund er fristende og jeg svaner også min Berlina. denne her ser ved første øjekast ud til at være i bedre stand og hvis mekanikken er i orden og deler rustfri er der lidt af et røverkøb.
      Selv er jeg rigtig glad for en lækker manuel gearkasse men til min nye hverdagsbil, 230CE vil jeg altid vælge med automatgear – det er fuldt-magt perfekt afstemt til bilen.

    • @holmen, tak for tippet! Og endnu en gang tillykke med Mercedes-coupéen. Jeg er helt VILD med hvordan din passager har matchet sin skjorte til sædet – det er satme lækkert. Så man næsten ikke ser radioen…

      @bisgaard, glæder mig til at diskutere gear, fælge og andet godt med dig!

      @ole-wichmann, hvis der fandtes en politiker som i sig selv var nul-emission ville jeg stemme på ham/hende. Men de fleste lukker så meget varm luft ud, at det i selv selv bidrager til global opvarmning.

    • Det er op til den enkelte kommune at beslutte, om de vil have og hvor en evt. nulemissionszone skal ligge @ole-wichmann . Som jeg skriver, lader det til, at Odense Kommune har besluttet, at de ikke vil have en nulemissionszone (mangler at få det bekræftet).
      Det med ensartetheden går på dispensationen og er en del af høringssvaret fra MhS, fordi det ude i Europa er en ren jungle med forskellige regler for kørsel med veteranbiler i zoner med kørselsrestriktioner.

      Det er også op til den enkelte kommune at beslutte, om restriktionen i zonen også skal omfatte erhvervskøretøjer og lastbiler under 12 tons. Tungere lastbiler og busser er indtil videre undtaget. Der er nok ikke mange kommuner (måske bortset fra Københavns Kommune), der vælger at inkludere erhvervskøretøjer, med mindre de vil lukke forretningslivet ned …

      Vi ses på CHGP!

    • Det er absolut OK @oluf , lad os satse på et hæderligt vejr. Ser frem til en hyggelig eftermiddag i campen!

    • I Tyskland er man begyndt at ophæve nul-emissionszonerne. Hannover har i hvert fald ophævet deres og flere byer overvejer det samme. https://www.umweltbundesamt.de/themen/luft/luftschadstoffe/feinstaub/umweltzonen-in-deutschland#1-wie-ist-der-aktuelle-stand-der-umweltzonen

    • Jeg har været glad for automatgear, når jeg har haft det – det er bare ikke så tit. Det har kun været i nyere (for viaretro) mercedes og en enkelt bmw. Det passer fint i nyere dieselhakkere og bmw 5 serie i V8. Skulle jeg have en ny bil/næsten ny bil i dag tror jeg jeg ville vælge aut. De er blevet gode til at lave dem, og den voldsomme vægt og mangel på spræl i de nye biler jeg har prøvet, gør man lige så godt kan køre aut.
      Gamle biler vil jeg klart have med manuel. Min bil har en Borg Warner super T-10 gearkasse (4-trins). Jeg er meget imponeret over den. Den skifter ganske fint og har vist sig at være utrolig stærk Ville godt have en 5/6 trins dog…

    • Middelalderbyen i Kbh. – man glemmer vist at indfaldsveje til Kbh. går igennem centrum, – skal man fra nord til Amager, eller feks. Refshaleøen, Operaen osv. kommer man igennem centrum. Lastbiler, varevogne og håndværker-biler har behov for at køre rundt i centrum. Der er mange ting at tænke over, og det har der været i lang tid – uden at man har fundet en løsning. Emissionzoner gør vist bare udfordringerne større. Politikere og beboere indenfor murene tror, man kan klare sig med Christiania-cykler.

    • Idag gælder følgende i miljøzoner i København: Er din personbil registreret til veterankørsel i Køretøjsregisteret (DMR), er den undtaget fra partikelfilterkravet i miljøzonerne. Det er da en god og enkel løsning.

    • Jeg er enig @AlhaHahn . Den nuværende ordning har været ok, men det er den, som nu desværre står for skud.

    • Tak for endnu en vidunderlig CHGP weekend til hele den store ViaRetro familie :-D kh Jakob

    • I lige måde, @jakob356. Og hvor er det vidunderligt ViaRETRO-agtigt at du skriver din kommentar til Matiné Nr. 515 :-). Eller – er der noget logisk-strukturelt som jeg overser?!?

    • 515’eren var illustreret med festmiddagsbillede i toppen, og så klikkede jeg på den, uden lige at se datoen ;-)

    • Endnu bedre :-). Tak for godt selskab – og jeg er glad for, at du kom i 356’eren og dermed var med til at vise hvad klassiske klassikere er og kan. Også med Bilkabuler!

  • Hent mere