• Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned siden

    Lad mig være i fred når jeg kører! Gamle biler er mere lydsvage end nye. Der er […]

    • Tak for alle de pragtfulde billeder Claus. Stærkt hypnotiserende, farverigt, drømmefremkaldende og vidnesbyrd om, at der er så mange biler, jeg gerne vil opleve. Og minder om dem, der allerede er i erindringen. Og nej, vi ses desværre ikke i Fredericia – jeg har endnu engang disponeret uden overblik 😳

    • Det var eddermademe mange fotos af mange biler. Ja der burde kunne findes værdig transport imellem…🙂 Og ja, vi ses i Fredericia i morgen 😀

    • Det var min meditation som modgift til en køreoplevelse i en spritny bil i tirsdag, @carsten-goth :-)

    • Mere Fiat til dig Martin – du har jo en topfin 130 med orange velour ?
      Og jeg kan også godt være enig med jer begge i alt det der overgjorte nymodens alarmværk. Jeg lejede en Swift i mandags på Bornholm. Sådan set en fin bil – men at give føreren mulighed for at aflæse grafer med torque og power i en lille bovlam ting er vel overgjort. Og grafik visende fordeling af kraft mellem elmotor og benzinditto – eneste evidens på, at der åbenbart var tale om en hybrid. Dernæst en kompliceret fartpilot og grafiske advarsler, når jeg krydsede linier – også uden at den forsøgte at hjælpe mig væk fra den truende ulykke. Læg derudover til, at den nok ringer op til nogen, når ulykken indtræder – og at kabinelydene åbenbart lagres på fabrikanternes servere uden skelen til GDPR. Det gør hverken min Octavia, Yaris, 911, Z3 eller Fiat 500. Selvom alle vore samtaler naturligvis tåler dagens lys….. Forresten ringer min Vespa heller ikke til nogen, hvis jeg kører i grøften…

    • Aah, billedet af Fiat’en er fra 2023, @martin-lw, så bare rolig: Den går du ikke glip af.

      Jep, netop sådan en ny 5’er har jeg også haft som lejebil: Udlejningsfirmaet fortalte det var en opgradering, men den var 506 centimeter lang og 190 cm bred og skulle altså rundt i et parkeringhus bygget i halvfjerdserne, så jeg kunne kun se det som en elefant i en glasbutik. Men den kunne bimle og bamle så det var til at få stress af. Forfærdelig start på en tur.

      Tak for teksten: Virkelig essensen af problemet. “Den enkle grundighed” er fuldstændigt gået fløjten.

    • Ha du er endelig blevet en grumpy old man Claus velkommen i klubben. Du glemte den mest tåbelige besked som min bil siger hver gang jeg forlader den. Husk mobiltelefonen ? Den ligger jo i lommen da det er ulovligt at bruge den under kørslen så bilen opfordrer ligefrem til ulovligheder åbenbart eller er der indbygget et lille kamera der sladrer til bilens computer. Jeg er nu blevet ret glad for adaptiv fartpilot når man pendler.

    • Det er fuldkonnen korrekt skrevet. Jeg har også en Mercedes-Benz 124 stationcar og det eneste den fortæller mig hvis jeg glemmer at slukke lyset når jeg åbner døren med nøglen ude af tændingen og et par blink i loftet der fortæller, at man skal spænde sikkerhedsselen når man starter bilen – de slukker dog af sig selv uanset om man har sele på eller ej!
      Jeg er også forundret/irriteret over FDM’s evindelige prøvekørsler af elbiler hvor de klager over at bilen ikke af sig selv går i P når man stopper bilen eller selv aktiverer håndbremsen på samme tid. Hvad med sloganet: Kør bil når Du kører bil. man skal vel for hulen selv kunne finde ud af at bremse bilen når man forlader den eller hvad?
      Min nabo har for resten fået ny elbil og viste den stolt frem, det var en nydelig bil, men med en kæmpe skærm på instrumentbordet mellem fører og forsædepassager med alle mulige oplysninger, jeg mente så, at jeg skulle køre bil og ikke se fjernsyn – det syntes han ikke om, men vi taler da stadig sammen:-)

    • Jeg vil bare gerne have fysiske knapper og håndtag, hvis jeg skal føre et køretøj der ikke er mit. På min egen bil skal jeg nok finde ind i menuer osv, men det vil jeg ikke på en lånebil.

    • Præcis derfor har jeg ofte bestilt en Opel Corsa som lejebil, @kai-bach-andersen: Der har jeg fundet ud af hvordan man stiller sproget om fra polsk! Men hvis dén så bliver til en BMW 5-serie, så har jeg problemer…

    • @lars-d, jeg er med på, at det godt kan læses sådan (og at det i øvrigt mske er rigtigt nok!) – men jeg bemærkede jo, at også de to yngre i bilen blev irriterede over lydene og blinkene. Og prøvede at slå det fra. Under kørslen :-)

      @bisgaard, det opslag så jeg også. Jeg havde lyst til at kommentere men lod være.

      @jørn-wentzel, de kæmpe skærme har jeg det også skidt med: Hvorimod jeg nyder de perfekte svagt rødligt belyste instrumenter i min Alpina hver eneste gang jeg kører i mørke. Og den har ikke EEN eneste advarselslyd for noget som helst. Oh, hvilken lise for sjælen!

    • Jeg kan erklære mig delvist enig i brokkeriet over blink, bip og co. Men når man er blevet en gammel mand, lærer man at sætte pris på noget af alt det moderne, jeg er fx. meget glad for både min vognbaneassistent (ja, den hiver i rattet Claus! – men kun hvis jeg selv forsømmer at gøre det), min adaptive fartpilot (lækker på langtur) og mit automatgear (lækkert i byen) . Den ekstra sikkerhed, som disse systemer også indebærer, er rar at have som snart halvsenil olding. MEN jeg elsker også at køre i min fuldt analoge klassiker uden disse hjælpesystemer. Nåh ja, helt uden hjælpesystemer er den ikke – den har både akustisk blinklysindikator, selvparkerende viskere og servostyring.
      Og Lars D, når din bil husker dig på mobiltelefonen, er det vel fordi telefonen kobler sig på bilens håndfri system, når du stiger ind? Så ved bilen jo, at du har telefonen med.

    • Ærlig talt så tænker jeg over det. Ikke om bilen siger lyde (jeg har kun biler, der måske minder en om selen) Jeg tænker over det faktum, at jeg er for ung til at være så gammel, som jeg åbenbart er blevet. Jeg er træt af det meste nye – ingen ting betyder noget i dag, bilerne er fordummende, musikken er sgu lidt tam (igen jeg er blevet gammel?)
      Jeg prøver at bide mig i tungen, så min kone ikke siger, jeg er et gammelt fjols… men på arbejdet prøver jeg at påvirke de unge mennesker (jeg er erhvervsskolelærer) med Le mans (løbet og filmen) Bullitt, Spa six hours, GT40, Steve Mcqueen, 787B, BRM V16/H16, Napier Railton, Alfa Romeo , V8 osv…. og begrebet “god stil” – de unge kigger som om jeg er idiot, men jeg minder dem om, at god stil er gratis, så hvorfor ikke stile efter det

    • @svend-carstensen, jeg vil lige først erklære mig uenig i, at du er halvsenil! Dernæst uenig i, at vognbaneassisten “kun hiver i rattet, hvis man selv glemmer at gøre det”: Jeg fik (første gang) et chok, da jeg ville undvige en cyklist, og assistenten åbenbart synes jeg skulle pløje ham ned i stedet og prøvede at styre mig ind i cyklen igen. Jeg vandt, men udover chokket syntes jeg ikke det var ret smart lavet. Det samme med andre undvigemanøvrer eller given plads fordi man som bilist tænker lidt frem. Men jo, hvis man decideret falder i søvn bag rattet så har det nok en effekt.

    • @stefan, et ædelt mål og virke – tak for det! Jeg går ud fra, at du nogle gange har taget din klassiker ud på skolen? Det burde da illustrere en masse ting på een gang for den næste generation.

    • .. og alle de assistenter, elruder, etc. DE VEJER !

      Der er det mere simpelt at køre Morgan og Lotus Elise, her er kun køreglæden standardudstyr :-)

      Er generelt lidt træt af Motorpressens leflen for elbiler…

      Jeg er også i Fredericia i morgen, hvor jeg bl.a. har standvagt på Morgan Club Denmark`s stand.

    • @claus, tak for komplimenten om min mentale tilstand. Men jeg skrev jo “snart”, jeg mærker at det nærmer sig! Jeg har aldrig haft dårlige oplevelser med, at min bil (et VW-koncernprodukt) selv hiver i rattet på forkerte tidspunkter. Min assistent er i øvrigt ret nem at bestemme over – når jeg tager almindeligt (ikke hårdt) i rattet, slår assistenten fra, og da jeg kører bil, når jeg kører bil (endnu da – seniliteten lurer!), får jeg aldrig kedelige overraskelser fra automatikken.

    • Ja, det er jo til dit eget bedste, @njal :-). Men heldigvis er det da ikke så slemt som bogen “1984” forudsagde. Endnu. I Danmark. Tror jeg.

      Og klassikeren ER da det foretrukne køretøj, er det ikke? Messen i Fredericia ligger jo så smart i kalenderen, at det er fuldgyldig køresæson lidt endnu, og det er jo også derfor der er så mange klassikere at se på – ligeså mange på parkeringspladsen som indenfor.

    • What a fabulous collection of photographs at the top of the article! And so many wonderful colours on many of them, too!
      As for the “driver aids” in modern cars, last month we drove to El Escorial (near Madrid) and back in my superior half’s modern 520i Touring – we needed to bring a car full of stuff back – and we had beeps for all sorts of things, some useful, some not. I detest lane assist, and have been able to disable it including in rental cars, and the BMW insisted on informing us that the rear seats were not locked – perhaps because we had folded them flat, so we hardly needed reminding every time we started the car…Still, I have to say that it is by far the best all-around car I have driven, does everything with extreme competence and for a big 2.0 automatic, with excellent fuel efficiency, but even so is simply less fun than my classics, and that’s just a fact.

    • Ja men kom forbi Taunus M klubben på D 930 og sig hej. Motorhistorisk Samråd er denne gang på besøg hos denne lille klub og fordi jeg skal bruge strøm til min PC (så jeg kan hjælpe folk med at bestille en erklæring eller historisk nummerplade hos Motorstyrelsen) har de nu taget en kaffemaskine med så kaffen er friskbrygget.
      (De plejede at have kaffe med hjemmefra).

    • “Kør bil når du kører bil!”

      – jojo, helt enig, men så er det jo bare paradoksalt at moderne biler sælges på alle deres “features” udover det vigtigste: faktisk at kunne køre 🤷‍♂️
      Det første din moderne bil gør når du nærmer dig den, er jo at hooke op med din smartphone..
      Selvfølgelig er det fint med alle de sikkerhedsanordninger – at bilen selv holder afstand, bliver på vejen osv., men omvendt kan det jo også nemt blive en “sovepude” for bilisten.
      Vores liv med dén (forbandede) telefon, som burde gøre det hele lettere har gjort at vi har fået for få timer i døgnet til se på – ,scrolle forbi og like alt muligt ligegyldigt l@rt, hvorfor tiden i f.eks. venteværelset, på lokummet og i bilen også skal udnyttes….
      “Slow riding” – alle unge bilister burde prøve en klassiker mindst een gang i deres liv…

    • Det er længe siden at jeg har kørt en nyere bil – så nyder også stilheden in min 230CE så længe det varer 🙃
      Skal også et smut til Fredericia så der er alle de gode køb nok allerede handlet.
      Talte lige en 12-13 af de biler der var i billedegalleriet har jeg sku haft – sådan er det at være Bilswinger.
      Mon jeg snart skal finde et nyt hjem til min Mercedes 230CE – skal, skal ikke, skal, skal ikke …

    • Tak for kaffe, @michael-deichmann :-)

      Sådan, @stefan: Jeg tænker bestemt ikke det skader. Og tak for tippet om Demolition Man: Jeg har ikke set den før, men nu hvor den viser sig at være en samfundskritisk kommentar så giver jeg den lige en chance. Elsker også Sylvester Stallone!

      @tony-wawryk, jeg er glad for at du kunne lide galleriet. Og som tidligere chauffør på en 320d kan jeg genkende det du siger: Kompetent, ikke ophidsende. Jeg foretrækker så klart min fyrre år gamle Alpina!

    • @stefan Demolition Man – må jeg også have købt og genset. Sylvester Stallone var et kæmpe idol måske et ikon for mig i min teenagetid, hvor han spillede i First Blood, og efterfølgende Rambo filmene. Han instruerede også selv den første af Rocky filmene, mener jeg. Som for mig står som en rigtig original historie omkring kaos, fattigdom, kejtethed/generthed, og ægte kærlighed. En meget dyb film bag en lidt barske facade.
      Senere blev karakteren jo meget professionel, og der forsvandt en del af før omtalt.

      @ce ja, min klassiker er kun opbevaret på nuværende tidspunk, det er et valg jeg har taget på grund af min nyresygdom og venteliste til en nyrer. Men jeg køre ud og kigger, starter den op, støver den af, og orientere mig lidt med den indimellem. :)

  • Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned siden

    One-off onsdag: Artz Cordette Og nogle vil sige, at det er godt der kun blev lavet een. Det overraskede mig […]

    • Koncepterne er fede. Det kan blive vildere endnu – se denne Sbarro Porsche Turbo:

    • Den ligner lidt en skæv Ascona 🤷🏼‍♂️
      Men godt lavet alt andet lige, lever den endnu?
      Dog synes jeg bedre om Golfen

    • Jeg antager at Golfen kører som en Porsche og Kadett’en som en C4, eller noget der ligner. Men synes faktisk at Opel’en er federe 😊

    • Den lever endnu, @jensby: Blev så vidt jeg husker solgt ud af Polen tilbage til en tysk ejer.

    • Voldtægt af en smuk Kadett GSi. Nej tak.

    • Så kraftigt vil jeg nu ikke udtrykke det, @claus-n. Men ja, jeg ville også hellere have een af hver :-)

    • Facebook er nok mere ‘tidstypisk’ at bruge i dag, og så skal man jo i øvrig også være god til tal for at logge in på ViaRETRO.dk 😜

      @the-real-stig Den er eder smart med siddeplads til to bagi..

    • På Artz – Wikipedia står nypris for Cordett (1989) til 200.000 DM og 150.000 DM for VW Golf 928 S (1981)
      Men hvor meget kostede 1 DM i Dkr i 1981 og senere i 1989?

    • Det giver mening, @herbert: De to projekter minder meget om hinanden, så byggeomkostninger burde også gøre det. Selvom jeg faktisk ikke troede, at man kunne købe en Artz Cordette? Altså før den blev brugtvogn og solgt videre.

    • Jeg bryder mig ikke om udgangsbilen, men denne er endnu mere styg, nu du spørger.

    • Hvilken betragter du som “udgangsbilen”, @Kai-Bach-Andersen? :-)

    • Jeg trøster mig også med at fælge er nemme at skifte og der er sikkert en tosse der vil købe dem :-), men personligt synes jeg at det er gået helt bananas med de hjul.

    • Dita ♥️

      Så er jeg faktisk ligeglad med fælgene, tidstypiske oder nicht.

    • At bruge ordet “tidstypisk” skyldes nok mest, at sælger har hørt, at gammelt/originalt er godt. Derfor er det jo smart, at vise man er med på “beatet”.
      Jeg er med på venerationen generelt blandt brugere af denne fantastiske side angående fælge, der ikke er originale.
      Jeg mener hjul er det absolut bedste sted, at ændre/”tune”. Bevares visse biler kører dårligere med store fælge – så bliver det rent udseende, men andre biler kan godt udnytte de “moderne” hjul – i min verden er det så fint… og jeg gør det selv.
      Min firebird køre bedre på de 17 tommer den har nu i forhold til de 15 tommer, der sad på bilen, da jeg købte den. Omvendt var det med min Fiat 126. Der kom der større/bredere fælge på. Det var den ikke glad for.
      Det dejlige er, at den nye ejer af bilen selv (nemt) kan montere gigahjul, hvis han drikker energidrik eller std orginalhjul med dårlige dæk (som det jo høre 60/70’erne til), hvis han mere er til sigtebrød og medova. Alle vinder!!

    • Helt enig i den forklaring, @stefan: “Tidstypisk” er bare blevet et plusord uden lige. Og jeg synes det er værd lige at understrege, at det er brugen af dét ord, som artiklen handler om. Ikke om man “må” eller ej.

      I øvrigt er jeg (selvfølgelgi) også enig i, at hjul er et fint sted at tune – og at meningen oprindeligt var at den med fælg- og dæktuning skulle køre bedre. Den helt store gevinst var oprindeligt, at letmetalhjulene var lettere. Det gælder bare ikke nødvendigvis i dag: Efter min bedste overbevisning er moden i dag ændret mere til at være et spørgsmål om bilens look og stil end om hvordan den kører . og det er derfor, de får nogle ordentlige ruller på. Og de er tungere og det er alt andet lige en ulempe.

      Når det er sagt, så er det måske ligemeget? Især i dag, hvor bilerne jo er blevet ældre, og defor alt andet lige nu engang kører relativt ringere end nyere biler. Men det var en tangent.

      Ovenstående handler om tidstypisk eller ej…

    • Den bliver ikke veteransynet her i landet når dækkene er monteret sådan på fælgene.? Eller syner de også mere tidstypisk i dag?

  • ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 1 uge siden

    Weekend Matiné Nr. 528i I dag med en bekendelse om een af mine absolutte yndlingsbiler på den vanvittigt […]

    • At spise en varieret kost siges at være sundt. Sådan må det være med meget andet i livet også at leve efter det princip. Nogen mener dog at det skal være med mådehold.

    • @njal, noget af det klogeste jeg har hørt er, at ALT skal være med mådehold – også mådehold. Den synes jeg faktisk godt man kan tænke lidt over.

    • @ce Helt enig. Der er ingen langsigtet nydelse i kun at blive eller begrænse sig. Nok nærmere smerte, når alt omkring een er fyldt med fristelser, der selvfølgelig situationer hvor mådehold har sin plads. Omvendt gør det måske heller ingen glæde, hvis målet altid er indenfor rækkevidde og man ikke må gribe det. Men jeg må ærligt indrømme, jeg misunder jer 100 % at i udlever jeres drømme.

    • Sjovt med historien på den fine 924, som ugens fund. Kørt som konebil hos en bankdirektør.
      Jeg er i dag den lykkelige ejer af en 928, som jeg blev forelsket i som dreng, da en lokal bankdirektør indimellem afleverede sin datter i en mørkegrøn 928, på den skole, hvor jeg gik i Odense.
      Når ikke det var farmand, der afleverede datteren i skole, var det hendes mor, bankdirektørfruen, i en rød 924!
      Datteren var jeg ikke interesseret i, men hendes forældres biler derimod – ja tak🤩

    • Tak for at lede opmærksomheden hen på OScar.
      Der vil jeg køre ud se på biler, om en lille time.
      50kr i entre og “børn” under 18 fri adgang. Det er godt nok billigt for en oplevelse!

    • Det er jo svigerfars gamle firmabil. Han kørte i mange år i rigspolitiet på de danske hovedveje i sådan en bimmer. Jeg har spurgt ham om ikke det var en dejlig bil, men han trak bare på skuldrene og jeg tror han hellere ville køre i sin Volvo. En kollega have en kort overgang en 518. Den var så dyr i reparationer han hurtigt skiftede den ud igen.
      Oscar har den største frigang mellem hjul og skærm jeg længe har set.

    • Den OScar, NS 27 485, snyder lidt, for den var adskilt for et par uger siden, men blev hurtigt samlet så den kunne udstilles, men den er helt uden motor og gearkasse og meget andet, derfor står den så højt. De andre så ganske korrekte ud.

    • BBS og kopi er absolut godkendt på Bmw fra 80’erne kan da ikke være mere tidstypisk

    • Dét er en brandgod historie, @anders-d: Digtet op i min fantasi om Luxembourg men åbenbart virkelighed i Odense. Porsche kendte også dengang deres kunder godt!

      @kai-bach-andersen og @lars-d, utallige er de udstillingsbiler igennem tiden, der i mangel af motor og gearkasse og andre vigtige tunge komponenter er blevet fyldt op med mursten, sandsække eller bly – for man udstiller selvfølgelig ikke en motorløs bil uden at kompensere, det ved alle da. Men sådan en Volvoundervogn er selvfølgelig beregnet til tung last, så der skal nok ekstra meget vægt i for at det ser rigtigt ud :-)

    • Den 924 (ugens fund) ser rigtigt fin og original ud, og sikken en undervogn! Prisen på 105.000 lyder ikke urimelig for en bil i den stand…

    • @ce. Jamen så er der jo ikke mange E12 i udbud med disse ønsker især manuelgear snævre feltet betragteligt ind. Men jagten er jo også en tilfredsstillelse i sig selv.
      Denne har har jeg lagt mærke til før. Og sælger har reparationshistorik.
      https://m.mobile.de/auto-inserat/bmw-e12-528i-münchen/404027781.html?ref=srp&refId=11b24a88-38e5-72d2-c6c6-d9bcf64533a8&searchId=11b24a88-38e5-72d2-c6c6-d9bcf64533a8&type=ad

      Man bliver vel nødt til at lave en M opgradering og flytte auspuff til hver side
      for at anhængertrækket kan sidde der.

  • ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 2 uger siden

    Weekend Matiné Nr. 527 Det ville være et mareridt hvis de lavede […]

    • Nu har jeg sendt et link til den fine GTV til ugensfund. Den ser ud til stadig at være der.
      Uh den kunne jeg godt tænke mig…

    • Det var bestemt en god – og godt tilrettelagt – løvfaldstur! Vi sætter alt ind på at holde bilen køreklar næste år, således at vi kan deltage i alle 3 arrangementer!
      Og Michael, du må have haft vinden i det “forkerte hjørne”; Mercedesen gik 9,5 km/l! – hvilket den stort set altid gør. (jeg holder altid øje med forbruget; det er et fingerpeg om hvordan det står til i maskinrummet!

    • Ferrari F40 modellen er den navngivet i anledning af Enzo’s 40 år ved roret den sidste han godkendte, når F50 markerede virksomhedens 50 års jubilæum?

      Den champagnen farvede forsidebil er rigtig flot, hvilket mærke er den fra?

    • Det er en Puma 1600 GT fra VW i Brasilien

    • Tak, @ole-wichmann, det er modtaget: Sjovt nok er det jo nærmest nøjagtigt samme teknik man får i en GTV 2.0 fra 1997 som man får i Ugens Fund Alfetta 2.0 – bare til den dobbelte pris. Personligt kan jeg også bedre lide farven på Alfettaen, der også ser mere original ud. Men indrømmet, fælgene på GTV’eren er lækre!

    • Michael, en original Mini har altså forhjulstræk! Men ellers ser det ud til at have været en fin løvfaldstur. (Men det må have været køligt i en Mini Moke, så vidt jeg husker! Håber jeg når med på flere ture, næste år! Ole, køb dog den GTV!

    • @kjeld jensen
      Det må være en sjælden bil særligt her på vores breddegrader, der er jo ikke produceret så mange af dem. Lidt spændende med glasfiber på en rammen fra Karmann Ghia og med drivdele fra Volkswagen.
      Det sidste gør den måske til en outsider i mængden af mere ædle køretøjer, men gør den tilgengæld mulig at eje og holde kørende for almindelige mennesker, med lidt kapital til investering. Og så skiller den sig ud i mængden både ude og indefra når den står toprenoveret.

    • Det er det nemlig @Kjeld Jensen og et meget fint eksemplar, som jeg skrev om i https://viaretro.dk/2023/09/weekend-matine-nr-474/

    • Tak for eb dejlig løvfaldstur, min første tur i ViaRetro regi og bestemt ikke nogen skuffelse :-)

    • Vi savnede dig på turen @sorenw !
      Jeg skriver ikke noget om, at Mini Moke havde træk på baghjulene, men at den var baseret på BMC Mini, som jo havde forhjulsophæng med motor og baghjulsophæng monteret på separate rammer.

    • Herfra skal også lyde et stort tak for en pragtfuld tur på østsiden af Fyn. Den tilrettelagde du til ug med kryds og slange Martin !
      Og tak til jer alle for godt selskab. Der findes ikke mange forsamlinger så vidende, sjove, bilnørdede, fordomsfrie og hyggelige !
      Jeg ser frem til ‘25. I weekenden blev olien skiftet på Z3 og 911. Sidstnævnte starter i Permabaggen og Z3 i værkstedet. Z3 skal have støddæmpere, control arms, styrstænger og bøsninger skiftet foran. Når dette er lavet bytter den plads med 911, der skal have nye tæpper og have en række andre ting fikset og efterset. Vor ‘nye’ Fiat 500 skal blot overvintre i sin egen Permabag, der blev tilovers, da min elskede Midget flyttede hjemmefra.
      Årstidernes skiften kan have sin charme, men tænk, hvis det havde været kørevejr året rundt….

    • @carsten-goth, en af mine bekendte i Canada klagede samme nød om en køresæson kortere end kalenderåret – deres er åbenbart kun fire måneder. Jeg foreslog ham at lave et træf for Lamborghini LM002’ere. For det er jo lidt ligesom med tøjets rolle, når man siger “der findes ikke dårligt vejr, kun forkerte klæ’r”. Jeg har altid haft en teori om at en 911 må være en super vinterbil, for der er meget vægt på de trækkende hjul og nogle har endda spær!

      Men ja, dens tag skal være tæt, for på et tidspunkt begynder sneen at smelte igen…

      …vi ses derude!

    • Ja, en gammel 911 har godt greb bagtil – men i glat føre. Jeg købte den en januar – og var ved at blive overhalet af bagenden på fedtet vej på vej hjem. Derudover har jeg ikke hjerte til at lade den blive udsat for salt. Så den overvintrer i tasken.

      Og appropos et Targa tag og tæthed. Skybruddene på Bellahøj medførte behov for tørring af gulv i førersiden de følgende dage. Det gav sved på panden, for Porsche kan lide at placere computers på gulvet under førersæderne.

      Slutteligt Lm0002 om vinteren – man skal nok være konstant opmærksom – selv vor Z3 tog fusen på mig efter en time med frakoblet anti spin – en god snak med min datter og en rundkørsel, der pludselig skulle forceres hurtigt. Jeg klarede den – og Z3 ligeså – men tæt på var det. Min Yaris 1.0 kræver ikke samme opmærksomhed.

    • I søndags havde jeg Løvfaldstur for Morgan Klubben på Sjælland, ikke det bedste vejr så det snakker vi ikke så meget om :-)

      Men i torsdags kørte jeg turen igennem i Lotus’en og jeg syntes ikke, at I skal snydes for et billede

    • Tak, @henrik-kusk: Den danske efterårsnatur er fantastisk til at fotografere biler i!

  • Ford vs. Ferrari: F150-F350 med gæller eller ej Efter at have set den ene af dagens biler kan man eventuelt […]

    • These kind of so-called “collections” make me irrationally irritated. How could anyone let such fabulous cars just decay, some to the point of them being nothing more than a lump of scrap metal? Miura’s, 300SLs, 911s, Pagoda’s…the 365GT pictured isn’t worth $5, never mind $25-35k. At least some of the cars – the 356’s pictured and some of the cars “stored” indoors look good enough to bring back properly to life, but those left outside…shame.

    • Det er det jeg mener med, at hvis man har tid og penge. For så har man nok også andre biler, som man kan køre i mens restaureringen står på, trækker ud og løber over budget.

      Jeg hørte i ugens løb om en dansk XJ-S, der var blevet solgt til restaurering. Og senere på ugen dukkede een mere op. Jeg kender til XJ-S’ere, der er solgt som ringe projektet til 5.000 kroner. Og så bliver det STADIG svært at få til at hænge økonomisk sammen.

      Men der ER jo også andre årsager til at gå imod strømmen. Måske vil køberen skilles fra sin kone? Så kan den slags projekter være en god metode. Måske keder han sig men gider ikke bestige bjerge eller krydse oceaner. Så er det her også et gyldigt alternativt.

      Jeg beundrer dog dem der gør det. Ligesom jeg beundrer fakirer, kanonkonger og kamikazepiloter.

    • Her er der i hvert fald en chance, @niels-v. Men ellers er jeg da enig: Der skal jo også være nogle nyrenoverede biler at købe for dem der gerne vil det – og de falder jo ikke ned fra himlen.

  • Bruno Sacco in memoriam: Afdæmpet genialt design Den italienskfødte Sacco var den øverste chef for styling og design hos M […]

    • Jeg er først ved at forstå hvor vigtig Bruno Sacco er og har været for den tyske bilhistorie og bilhistorisk design i verden generelt. Og genial. Vi er mange der uden at vide det føler os godt tilpas bag rattet, men også bare som passager. Og en automatiske Roll-bar der svinger op på 3/10 af et sekund hvis uheldet er ude. Ja, der er løst mange problemer i målet om sikkerhed og komfort.

    • @mads-madsen, det er passende af fremhæve netop SEC, coupéudgaverne af W126-S-klassen som et af Saccos mesterværker. Fantastisk storladent køretøj, men stadig virkelig en elegant vogn. Jeg prøvede een for fjorten år siden og skrev om det her: https://viaretro.dk/2010/09/pr%c3%b8vek%c3%b8rt-b%c3%b8rsm%c3%a6glerens-mercedes-560sec/

      Dengang var min konklusion, at den ikke rigtigt var noget for mig fordi den var for komfortorienteret til min smag. Men den har så nok ændret sig! I hvert fald HAR jeg jo haft en S-klasse og vil bestemt i dag også gerne omkring en SEC engang.

      @njal, det er interessant hvordan Volvo i den brede offentlighed har taget patent på sikkerhed, når nu Mercedes faktisk har været ganske toneangivende også, som du er inde på. Men de har slået lige knap så bombastisk på tromme for det, og det er nok derfor svenskerne er løbet med den.

    • @ebberfeld Ja, det meget interessant de tekniske bedrifter der ligger bag løsninger på komfort, økonomi og sikkerhed pakket flot ind i med stil og design.
      Men der ligger så meget andet bag succes og kunne videreføre succesen i næste model eller nummer.

    • Hvilket er præcis det, som jeg har indset de her mange år senere, @mads-madsen: Og den slags biler har efter min bedste overbevisning fået det sværere i dag i en verden, hvor alt måles i den hurtigste omgangstid på Nürburgring eller (indtil for nogle måneder sider) på den hurtigste tip rundt på en hvis flyveplads i England.

      @njal, udover at Sacco var manden bag mange smukke Mercedes set een for een, så er hans største bedrift efter min mening at han fik hele modelprogrammet knyttet sammen rent designmæssigt – det med med homogenitet og affinitet var ikke tomme ord, men smukt omsat i virkeligheden.

  • ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 3 uger siden

    Weekend Matiné Nr. 526 Verdens smukkeste instrumentpanel kan ikke være fra […]

  • Lancia-Ferrari fredag: Et spændende Thema! En læser sendte mig som forslag til en […]

    • Jeg er helt enig med dig Claus. Lancia Thema er klart den kedeligste af den kvartet. Selv med Ferrari motoren, (der vist for øvrigt blev samlet hos Ducati?). Designmæssigt ligner den faktisk noget, der kun e være i familie med FIAT Tipo? Jeg tog også klart en Alfa 164, og gerne i rød. Problemet bliver nok bare at finde en med lavt nok kilometertal til dit kørebehov?

    • 164 udmærker sig også ved at være bestykket med både evighedsmaskinen fra Giuseppe Busso, verdens bedste V6’er – samt firehjulstræk. Sammen med Pininfarinadesignet gør det 164 til det perfekte kinderæg.

    • Og, @alfalund – jeg tør næsten ikke sige det, men: I mine øren lyder Bussomaskinen bedre end Ferrari V8’eren. Av min arm!

      Men firehjulstrækket kunne jeg godt undvære, især hvis det var til en bil der skulle køre mange Autobahnkilometer: Så er det bare unødig kompliceret teknik og vægt at slæbe rundt på – næsten ligesom en hybrid.

    • Vi er helt enige i farverne, @klaus-r: Jeg vil endda ikke afvise noget grønmetal med brun. Jajaja, det med motoren lå i min udførlige beskrivelse “yderligere detunede den af kørbarhedshensyn” :-). Lancias mest geniale træk med modellen var efter min mening nemlig, at ingen af kunderne gik op i det med småt alligevel og alle slugte råt, at det var en Ferrarimotor. Hvilket jo er rigtigt..

    • Stationcarudgaven er den pæneste Thema, synes jeg: Den italienske Herregårdsvogn!

      Men som skrevet aldrig lavet som 8.32, men dog som V6. Og 164’eren findes jo ikke som stationcar, så lige dér har Lanciaen en chance.

    • Da jeg i 2005 købte min Thema var jeg egentlig på udkig efter en Alfa Romeo 164. Men da den var helt uopdrivelig med automatgear (som jeg ville have) blev det en Thema V6. Jeg vaklede lidt mellem en V6’er og en 8:32, der var til salg samtidig til næsten samme pris, men da det kom til stykket prioriterede jeg automatgear over V8. Skulle jeg vælge i dag, ville jeg også vælge en V6. Og jeg er faktisk stadig ret vild med det underspillede og måske også anonyme design, der signalerede morfar på søndagstur. Men morfar kunne faktisk godt flytte sig på sin søndagstur, når det kom dertil, og det har i tidens løb overrasket en del GTI-kørere. På langtur var den helt suveræn. Og lyden er helt fantastisk!
      Nu er den gået videre til en ung entusiast, som vil have den kørende igen. 😊

    • Lancia Thema er en grå mus – også i rød.
      I 8.32 glemmer man dette med det samme, man sætter sig i de Poltrona Frau beklædte sæder og kigger på ét af bilverdenens smukkeste instrumentpaneler.

    • @torben, farven på din! Kræs for øjnene – virkelig lækker.

      Den farve ville jeg gerne have min 164’er i :-)

      @alfaelsker, jeg vil helst ikke have en kompliceret gammel italiensk bil. Eller faktisk: En hvilken som helst klassiker med nogle år på bagen vil jeg foretrække med enkel, solid og servicerbar teknik.

      I bedes i denne forbindelse undlade at spørge til min forkærlighed for Maserati Biturbo…

    • Nix, @batman: Vi glemmer den ikke – men den Kappa er jo næsten så ny endnu at vi ikke kan nævne den på ViaRETRO!

    • Tja @Ebberfeld – snart 30 år, så youngtimer stadiet er overstået. Og for kortere tid siden stoppede din horisont ved starten af 70’erne, sååååå….. :)
      En Thema serie 1 eller 2 i V6 udgave er udstyret med noget så usexet og rædselsfuldt som en PRV motor. Først med serie 3 kommer Busso motoren til Thema.
      Maserati Biturbo er og bliver et besværlig elskerinde, men jeg har – i de seneste par år – arbejdet lidt med modellen, og den bliver faktisk bedre med årene. Så måske du alligevel kan finde en god model. Jeg købte faktisk en Biturbo Si for noget tid siden, og den har jeg flere gange fortrudt at jeg ikke beholdt til mig selv.
      Kappa er en fed bil, men om den er kønnere end en Thema er et stort spørgsmål. Sedan udgaven er stor, St.car er endnu størrer, og Coupe udgaven er på næsten alle måder en fantastisk GT-bil. Den falder dog lidt igennem på designet, hvor bagenden lider af “hund der skider” syndromet. Men måske man glemmer det i en topudstyret Busso motoriseret udgave.

    • @jewer, det er rigtigt træ som er benyttet til Lancia Thema. Og det er afrikansk rosentræ, hvilket skal ses i den sammenhæng at allerede på det tidspunkt var det ikke velanset at fælde træer i regnskoven.

      @Ebberfeld, der er faktisk produceret 1 stk. Thema 8.32 som stationcar. Farven er sølvmetal og med de karakteristiske diskrete blå striber på siden, signaturet på Agnelli’s egne biler. Denne bil har efterfølgende været handlet på det åbne marked, og her kan du se hvad du gik glip af:

      https://www.bonhams.com/auctions/13162/lot/222/

    • @john-skov-larsen, wow! Et styk ex-Agnelli-unika som ovenikøbet må være den fedeste Lancia Thema nogensinde – solgt for 145.000 kroner. OK, det er så næsten tyve år siden – men alligevel.

      Apropos år, @klaus-r: Jeg var simpelthen nødt til at faktatjekke, men den er gudhjælpemig god nok – Lancia Kappa er 30 år gammel. Jeg er ærligt talt chokeret. Men spørgsmålet om den er kønnere end Thema er så godt, at det er umuligt at besvare.

      Min opfattelse af Biturbo er, at de blev bedre og bedre med årene. Hvilket selvfølgeliger noget skidt, når man som jeg er forelsket i det oprindelige korte todørs design med træ og læder og ruskind og uret. Men akja, den tid, den sorg…

    • “Men havde de nu lavet den som stationcar…”

      – og det GJORDE de såmænd!
      Der blev bygget een 8:32 som stationcar og leveret til fru Agnelli …. som indkøbsvogn når hun skulle ned og handle i det lokale supermarked.
      https://barchetta.mediacenter.plus/?i=1575370

    • ups, ser først nu at John Skov Larsen jo kom først med Agnelli Themaen – havde ellers skimmet kommentarene for at se om ikke andre kendte til den, men ak i min iver for at virke bedrevidende overså jeg dette.
      Apropos bedrevidenhed: Rosewood er en betegnelse for visse arter af hårdt træ.
      Især kendt som Mahogni m. fl.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Rosewood

    • @flemming nielsen Jeg tænkte også der er en billigere maghoni for eksempel Meranti og så dyrt rosewood som Rio palisander der i dag slet ikke kan købes mere. For der er ikke mere at udnytte endnu. Og fotoet på weekend matine af instrumenter og træværk, minder om finner de pålagt.
      Marenti Shorea brugte jeg selv til min Porsche’s træværk i interiøret.
      Rigtig flot når træet får olie eller lak. Ulempe kan være de mange lag, og tid før olielagene hærder og træoverflade er ens, og glat. Meranti træsorten indholder kisel silikum der kan fremstå urent i slut arbejdet. Vaseline eller vaselineolie er yderst godt til guitarens gribebræt og mørke træ. Træværket bliver sublimt at spille og se på, og effekten holder godt. Vaselineolie kan bruges til palisander møbler osv.
      Her er lidt om træet.
      https://www.woodmagazine.com/materials-guide/lumber/wood-species-2/meranti

    • Og tør hud!

    • @njal har solgt masser af Meranti fra Malaysia, men det var til vindueskarme, da jeg arbejdede i ØK’s træafdeling. Det blev tilbage i 90erne ikke brugt til finere finer arbejde. Dengang var det allerede slut med Cuba mahogni og Rio Palisander, men dog stadig en meget lille import af naturlig groet teaktræ fra Burma. Sapele og Sipo var den afrikanske mahogni som blev brugt som substitut, men den var mere pencil stripe end de gamle sorter.
      Nå, det var lidt et sidespor 😀

    • Det er dog et virkelig fedt sidespor, @jensby. Især når man elsker træ – og det der ligner :-)

    • Meget interessante indlæg om træ. Man kan jo nærmest blive Forstkandidat af at læse med her på viaretro

      @Flemming Nielsen, taget i betragtning at Agnelli selv kørte i relativ almindelige biler som Fiat Croma og Lancia Prisma Integrale, så kan det meget vel passe at den eneste ene Thema 8.32 SW var fruens. Hun har sikkert også fortjent at blive forkælet.

      Lige i denne periode var Lancia Thema en ret hypet bil i Italien. Jeg havde selv fornøjelsen af at køre i Italien i en Thema Turbo 16V på et tidspunkt hvor denne var forbeholdt eksportmarkederne, og man hjemme i Italien måtte nøjes med den 8 ventillet. Hver gang man gjorde et stop kom de lokale mænd hen og råbte sedici valvole, sedici valvole. Og så måtte man jo åbne motorklappen, og bekræfte dem i hvilken herlighed som lå herunder.
      Lancia Thema var i Italien omkring 1990 ganske enkelt bare the State of Art, og benyttet af alt lige fra præsidenter til erhvervsfolk som Enzo Ferrari.
      Måske redaktøren i de kommende mørke vinteraftner skulle skænke sig et glas Barolo, og filosofere over om han skulle indskrive sig i rækken af connaisseurs……

    • @alfaelsker, hvis vi lige ser bort fra film, så er det især Alfa Romeo som jeg er stødt på når vi taler om hvad mafiaen havde en forkærlighed for at køre i. Her er det især modellerne Alfa 6 og Alfetta 2000L

      I Torino kunne man på Borgo San Paolo fabrikken få håndbygget sin Thema 8.32 med individuelle tilpasninger. Om der har været en mafiaboss forbi kunne godt tænkes. Kombinationen af en Ferrari motor og et stort baggagerum er jo meget praktisk når man hurtigt skal have en uønsket dommer kørt væk i en fart….

      I starten af 1990’erne var jeg på biludstilling i Torino. På en stand hvor man havde specialiseret sig i panseret personbiler stod der en færdigbygget Lancia Thema V6 med manuelt gear. Og den slags var der bestemt et marked for i Italien.
      Hvem der så købte dem må man gøre sine egne tanker omkring, men jeg har da efterfølgende mere end én gang set dem til salg som brugte biler (og uden skudhuller). Igen som V6’er.

  • Opel-onsdag: Hverdagskrigere og eksotikere på museum Det fantastiske (stadig forholdsvis nye) bilmuseum i […]

    • Ja, det er utroligt som Opel er gået fra “smarte biler i 60-70’erne” til ligegyldige biler i dag (vel reelt Citroen/Peugeot som basis)

      Engang var jeg sikker på, at jeg måtte eje en Opel GT, men efter at have prøvet en endte det med at jeg købte en Manta A i stedet; knap så flot design men langt bedre kørende på vejen.

    • Hmm, jeg forstår hvad du mener, @henrik-kusk, da jeg som skrevet også selv synes Opel GT er virkelig vellykket design, men det synes jeg faktisk også om en Manta A.

      Og så kan jeg godt lide navnet Mokka! Det er dog en skam med resten.

    • Opel used to make so many cool cars – early Kadetts, Kapitän, Rekord, Admiral, Diplomat, Commodore as well of course as the GT, Manta and Monza. Perhaps the last of the line was the Calibra, maybe the Astra/Kadett GT/E Mk1, but since then…

      The futuristic orange prototype looks a lot like the 1966 Vauxhall XVR concept on display at the British Motor Museum – also a non-runner, but what a shape!

    • En rimelig sammenligning, @jens-g: Begge dele er også temmeligt nicheorienterede, men de findes dog. Og når jeg ser hvad mange sportsvognsproducenter i dag bringer på markedet af ekstreme varianter, så tror jeg næsten bare Opel var tyve år forud for deres tid.

      Når det er sagt, så havde en Opel Astra nok alligevel ikke kunnet bære en pris på en million D-mark.

    • SÅ må en 4-dørs bronze farvet Ascona med brunt interiør være favorit til ny firmabil 😎

  • ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 4 uger siden

    Løvfaldstur (i grønne farver): 28. september på Fyn Redaktøren kører på Fyn hver dag og kan rapportere at la […]

  • ViaRETRO wrote a new post 2 måneder siden

    Weekend Matiné Nr. 525 Det har været an absolut fantastisk biluge. Helt vild, […]

    • Hér i Greve kommune bager man pizza, hvis man kører rundt i en 300 CE…

    • Sorensen jeg tror Kaptajnen kan bage en udmærket pizza, uden ananas…

      Valget mellem Alfa Romeo Spider og Mercedes SL er da ikke svært, godt nok har jeg rundet 60, men Alfa Romeo Spider anytime… Cuore Sportivo!

    • Sjovt at den Mercedes nævnes som modvægt til alt det fine italienske design. Den er jo tonstung i forhold til alt det elegante design :-)

    • Tror jeg må indrømme, at den SL er min favorit i den sammenligning. Jeg elsker det gamle SL design. Og i modsætning til redaktøren kan jeg lide AMG monoblock fælge på de fleste gamle modeller især 124…
      Forleden blev jeg overhalet af en Avantime de på motorvejen. Fantastisk bil!! Hvem i disse fornufttider ville nogensinde ture købe sådan en i dag??

    • Ugens fund som klassisk veteranbil. Nej tak.
      Som hverdagsbil. Ja helt sikkert.
      Men der skal gang i forretningsomsætningen for at holde den kørende.

    • @alfahahn, du kan jo se af @stefans kommentar lige under din egen, at der ER flere meninger om den sag. Der er som sædvanligt intet rigtigt eller forkert valg og enhver af de to er bedre end ingen – men i virkeligheden kommer det jo også an på hvad man vil med den: Køre 30.000 kilometer om året? Så er Mercedes bedst – mens Alfaen er sjovere på et alpepas en gang om året.

      @sorensen, det går over min fatteevne, hvis en pizzabager kører Mercedes – som vaskeægte italienere burde de da alle køre Alfa?!?!

      Avantime? Jeg elsker den. Men eje een? Det tror jeg ikke jeg tør. Så hellere en Biturbo, ærligt talt…

    • Korrekturlæsning, tak!
      De fine skriverier bliver lidt ødelagt af manglende tjek før de skippes til os trofaste læsere.

  • Zenvo versus Peugeot 205: Alt kan sammenlignes Det var en “afstemning” på sociale medier, der understregede det jeg lige havde […]

    • Helt klart vil jeg anbefale en Fiat X1/9. Du får så meget klassisk bil for få penge.
      Konkret vil jeg foreslå denne. Jeg har ingen aktie i salget, men kender både bil og ejer. Dette er ikke en projektbil, men tværtimod en sjældenhed. Den kommer oprindeligt fra Sverige (ingen salt) og er i absolut rustfri stand i originallak. Der er kælet for denne bil. Alene Cromadore fælgende koster en formue. Måske den er for god, hvis man søger et projekt, men projektet her kan være at gøre den endnu mere personlig eller finde en Fiat Uno Turbo-motor at lægge i. Den konkrete model er optimeret til ca. 100 HK, så der mangler som udgangspunkt ikke power. Find bilen på dba.dk. Det er helt utroligt at X1/9’ere i mint stand er så billige i Danmark i forhold, hvad man får får pengene.

    • Tak for tippet, @tocoman – jeg fandt annoncen her: https://www.dba.dk/fiat-x-1-9-15-benzin-modelaar/id-510788038/

      Og ja, en X1/9 er altid et godt bud. Næsten ligemeget hvad spørgsmålet er :-). 80.000 er under budgettet, men så er der noget at fylde benzin på for og lidt til hoteller også. En trackday? Ja, hvorfor ikke – dér tror jeg faktisk også den vil være sjov.

  • Den pæneste firepersoners Porsche: Karisma Og forklaringen er måske, at Porsche ikke […]

    • Den ligner en elbil.

    • Det er jo meget hyggeligt (og rummeligt..) med en forhøjet hardtop oven på en klassisk Porscheplatform, ligesom Karmann Hardtops’ne fra starten af 60’erne, men rigtig sporty eller flot bliver det aldrig helt.
      Men i forhold til de firedørs klumper, de har lavet i dette århundrede, har du da ret i at den er pænest. Desværre alt for nem konkurrence at vinde :-)

    • måske har Mazda kigget på karisma da de skulle puste (familie)liv i rx-7/8.
      Jeg syntes at Karismadesignet er uden kant og meget blødt og så vil jeg indvende at med alt det glas og grundet dørdesignet skal airconditionanlægget køre konstant. der er ikke plads til vind i håret, ej heller armen i karmen.

    • Jeg så Bertone Karisma første gang i 1994 hos Bertone. Den er faktisk en fin model med mange gode detaljer. Det fantastiske med Bertones prototyper er, at de alle kan køre og bruger drivlinen fra det mærke prototypen repræsenterer – her Porsche. Bertone prøvekørte alle prototyper på vejene omkring Grugliasco (Torino), og lånte/lejede gerne deres prototyper ud. Alfa Romeo Carabo (ja den grønne ultralave kileform) var i en længere periode udlejet til en arabisk sheik, der brugte bilen i London i slut tredserne. Vildt at tænke på.

    • Og her et interiør-billede af Porsche Karisma

    • Karisma er ikke første gang Bertone lavede en Porsche 911 prototype. På biludstilling i Geneve i 1966 præsenterede Bertone denne smukke Porsche 911 Spyder, Porsche kunne ikke bruge prototypen, men designelementer fandt vej til andre modeller. Fx det forreste lygtearrangement fandt vej til Alfa Romeo Montreal.
      Bertone har altid lavet bæredygtigt design før det blev woke. Samme dørhåndtag på Ferrari 308GT4, Lamborghini Urraco, Lancia Stratos og Fiat X1/9,

    • Og prototypen fra en anden vinkel

    • Bertone er mit ynglings-biltema, og det flotte startfoto i artiklen med Bertone Runabout bringer mig igen tilbage til 1994, hvor jeg fik fornøjelsen at at styre Runabouten hos Bertone.
      Det får mig til at tænke på endnu en vild historie fra Bertone. Min tyske ven fra den tyske X1/9-klub ringede i 1994 til Bertone og spurgte om han måtte låne en prototype til hans klubstand på Essen Motorshow. Ja du kan hente Runabouten svarede Bertone. Med en ganske almindelig Opel som trækdyr og en gammel autotrailer efter sig kørte han til Torino og hentede Runabouten, udstillede den på Essen Motorshow, og kørte den tilbage igen til Torino. Året efter lånte han Ferrari Rainbow til samme udstilling. Jo – Bertone har altid været interesseret i at vise deres historie. Synd det skulle gå så galt for 10 år siden, og noget af samlingen blev tvangsolgt til private samlere.

    • I have to say that interesting though it is, the Karisma doesn’t really “float my boat”, as we say in England, but that 911 Spyder…now that is lovely, they should have made that – looks better than any 911 cabrio.

    • Virkelig skønne historier fra den virkelige verden omkring Bertone, @tocoman – tak for dem! Det gør intet for at mindske min beundring for dem.

      Bilerne blev nu langt fra alle solgt til private samlere, måske tværtimod: Karisma og alle de andre her var udstillet af ASI, der købte en hel del af Bertones prototyper. Og hiolder traditionen med at vise dem frem i hævd: Jeg har set Runabout før i Padova (og elsker den!), men til daglig kan de ses på et museum nær Milano Malpensa lufthavn.

  • tonnykp ændrede deres profilbillede 2 måneder siden

  • Weekedn Matiné Nr. 524 Mit tog fra Milano til Torino blev aflyst! […]

    • Jeg selv ville blive skilt on the spot, hvis jeg parkerede dén Visa i indkørslen 🤷‍♂️

    • Visaen er superfed, hvis det havde været en Club med 652 motoren havde den været mere “autentisk”, mere Citröen og mindre Peugeot, havde det været en GTI så havde den været mere eksotisk…Men den måtte godt stå i min indkørsel.

    • Personligt ville jeg se mig om, efter en C15.

    • Jeg er ikke med, @claus-n?

    • Sådan en @ce ;-)

    • Jeg har aldrig været vild med Visaens design, @claus-n, men dén varevogn tager det til nye højder: Jeg er enig. Og dén kan der være mange kasser vin i!

      Hvis du lige kan finde sådan een til salg til tyve tusind inden næste lørdag, så kan den blive Ugens Fund!

    • Mærkelige tider, at sådan en morfarbil, der plejede at koste 6K, nu koster 20K. Men når redaktøren plejer at bevæge sig i “rigtige” klassikerkredse, hvor 20K euro er billigt, er det vel egentlig meget lavt?
      Jeg kan godt lide de rækkemotoriserede lidt sjældnere hovedrenoveringskrævende Citroën’ers kraftoverskud: Har kørt både 150 i en 11’er (AX) og 160 i en 14’er (BX) uden nogen af dem synes det var noget særligt og var ved at dø af det.
      Gad godt, men kommunen har indført at vi “kun” må parkere 2 biler pr person ad gangen, og kvadratmetrene i Hemmelighedernes Kammer er også lidt tæt pakkede PT, så der må prioriteres ;-)

    • What a great event Luftgekühlt looks like – thanks for the report and photos, Michael, Tina. It reminds me quite a bit of the Megaphonics event I went to last month, with many very special Porsches. One of my fellow Porsche Club GB members drove to Copenhagen for it, said he had an excellent time. I’ll have to keep an eye open to see if it comes to the UK.

    • VIldt mange flotte fotos af fede biler. Men jeg syntes faktisk ikke regnen var så dominerende – det ødelagde ihvertfald ikke alt for meget mener jeg (lagde dog en dæmper på nogle shows). Jeg husker dette års GR for 100 andre gode ting:-)

    • Som førstegangs besøgende, så ignorerede jeg regnen, og søgte husly i div telte, drivers lounge, guest sections etc i mangel på paraply, og ved nogle af de lejligheder, havde jeg så heller ikke de nødvendige sildesalats hænge tags permits, så gav jeg vagterne en god historie, og kom forbi 9 ud af 10 gange…. En god ven udtrykte før afgang, at der er stor chance for at du bliver hooked af Goodwood…. Det er jeg så, og med alt det jeg nåede at se og opleve i alle tørvejrs perioderne, så erkender jeg jo også at jeg på ingen måde nåede rundt om alt…. Så jeg er på¨til 2025…. Ses Kh M.

    • Jeg er enig, @iggy: Tonys beskrivelse af tilgangen via mudrede gang- og kørearealer er meget præcis, men jeg tror problemerne blev grundlagt fredag, hvor der kom en del regn. Ellers synes jeg også balancen mellem sol og regn var udmærket – der der er nemlig ingen tvivl om at regnen gjorde nogle af løbene endnu mere spændende, og det er svært underholdende at se en duel mellem en Mini og en Galaxie :-).

      Billedet herunder er fra søndag morgen – egentlig som enhver søndag morgen burde være :-). Senere kom der regnbyger, men da jeg havde paddockadgang brugte jeg tiden inde under halvtagene til at nørde biler og detaljer. For mig er det en stor del af charmen ved Goodwood. Den centrale paddock hvor de dyreste biler står kræver en adgangsgivende billet (der er flere varianter af dem), men der er flere paddockområder og de andre er der fri adgang til – hvor BRM V16’eren stod, eksempelvis. Så der er sådan set nok at se til, synes jeg.

      @tony-wawryk, likewise a pleasure to meet you and below photo is a coffee-cheers to you for this brilliant report! (Notice the sun!)

    • Og da vi mødtes var der jo også høj sol, @michael-valentiner-branth! Godt at se dig og fuldt forståeligt, at du også blev grebet af Goodwood Revival. Så ses vi måske næste år igen :-)

  • Hent mere