-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 dag, 23 timer siden
Volvo Herregårdsvogn vs. Peugeot Break Tænker de fleste ikke Volvo, når man n […]
-
Peter Dyrelund ændrede deres profilbillede 2 dage, 21 timer siden
-
ViaRETRO wrote a new post 4 dage, 22 timer siden
Weekend Matiné Nr. 533 Messetid: Vi flokkes til Mekka eller lige […]
-
Hvis man zoomer godt ind på det meget mørke interiørbillede i DBA-annoncen for ugens fund, kan man ane det cool instrumentbræt, som I viser i Ugens fund.
Så kan øjnene i det mindste få fred, når man er i bilen, for det ydre design fortjener ikke megen ros! -
Næste år, har Jaguar Club of Denmark 50 års jubilæum, og der er samtidig 40 år siden jeg blev medlem. Den gang var Jaguar XK 120 OTS det ypperste man kunne drømme om, og en flot bil kunne godt koste 1 mio. kr. de tider er slut. Bilerne er smukke, men kører simpelthen for dårligt. Som Michael skriver, er der for lidt plads til voksne mennesker i bilerne. E-typerne var de næste, der tog raketten, og fortjent, for de kører langt bedre… De er nok så småt ved at toppe nu, selvom roadsterne stadivæk er dyre. Og hvad skal tage over? De nye XKer, X100 ligger og roder nede ved 1-200.000, og den nyere X150 ved 500.000, men for nedadgående. Det er jo fint for det kørende folk, men prisudviklingen skyldes nok, at de er komplicerede og dyre at vedligeholde, så det er nok den vej udviklingen går? Og hvem gider en Elbil over 35 år som klassiker i garagen?
-
Hvis 50’er bilerne falder i pris, har jeg nok snart råd til en Porsche 356B. 😉
-
Var helligdommen på A6G platform?
Meget godt eksempel på noget fra 50’erne, som jeg vanskeligt kan forestille mig falder i pris.
Men enig – jeg tror at XK får en svær tid af de anførte årsager. Jeg kan godt se for mig, at andre ellers attraktive biler fra samme ti-år får samme skæbne – og lige om lidt også 60’er biler.
Og så sidder jeg med en lyst til at prøve noget, der er 100 år gammelt. Men det kræver nok andre kvalifikationer end mine. Men en Bugatti eller noget mere beskedent kunne være sjovt – Amilcar eller lign eller måske en tidlig førkrigs MG. Nogen det har en til salg? -
Ja, @sport: Den var på A6G-platform og jeg ELSKEDE den. Den var i dag blevet kåret til “Best of Show” og det synes jeg er fortjent.
Men jeg kan faktisk godt forestille mig, at den slags også falder i pris. Mens jeg stod og faldt i svime over formen, historien, motoren med 170 heste, vægten under 800 kilo og topfarten på over 230 km/t så spurgte min kollega mig “hvem kan være i den bil?”. Og det er der faktisk nok en del af de store moderne genmodificerede-eller-hvad-det-er mennesker, der simpelthen ikke kan. Så ER det faktisk lidt skørt at give tredive-fyrre millioner kroner, uanset om man måtte have råd til det.
Det er også min geniale fysik af beskeden højde der gør, at jeg IKKE har det store problem med Jaguar XK: Jeg glæder mig således allerede til jeg skal have sådan een engang! Den billigste hernede i Bruxelles kostede 40.000 Euro. Tjah, der er håb, ikke?
Jaguar ser jeg derimod ikke det store håb for, @soren-w: Når du ikke kan se efterfølgerne til XK og E, så er det nok fordi de simpelthen ikke er der. Desværre. Jeg ville selv gerne gå XJ-S eller XK8-vejen, men ingen af dem bliver jo nogensinde XK- eller E-typer.
-
Heh, ja – størrelsen. De få gange jeg har stået ved siden af sådan en A6G – og de mange gange jeg har set et billede af én har jeg altid funderet over hvordan dælen man kommer ind og ud af den lille dør. Jeg er ikke sikker på at jeg overhovedet ville lykkes med at komme ind i den:>).
-
Vi havde sådan en Maserati med i vores særudstilling på Sommers museum. Den var svære for en høj person at komme ind og specielt ud af, men man sidder godt, når man er på plads. Det blev nærmest nemt da ejeren viste os, at rattet havde quick-release og derved kunne tages af/sættes på :-)
-
@skaaning Dine gisninger om køreprøve i automatgear i fremtiden udelukker kørsel med manuelgear er allerede aktuel. Siden 2017 har det været muligt at tage kørekort til biler med automatgear.
Men først forleden hørte jeg at man nu kan tage kortet udelukkende med køretimer i en automatgearet bil.
Fra Fra Færdselsstyrelsen.
tager du kørekort i en bil med automatgear, får du et kørekort med kode 78 på. Det betyder, at du kun må køre bil med automatgear. Et kørekort med kode 78 gælder altså ikke til biler med manuelt gear. Man kan nemlig altid få ophævet kode 78 på sit kørekort, hvis bare man består en ny køreprøve i en bil med manuelt gear. Består du ikke den nye køreprøve, har du stadig dit oprindelige kørekort til biler med automatgear. -
@skaanning: Jeg er ikke så sikker på at du her ret i denne sætning: “Men sikkert er det (mener jeg), at det vi i dag kalder klassiske biler, vil være et yderst decimeret emne om ca 20 år”.
Min tvivl bygger på en parallel sag om ure. I 70’erne blev quartz-uret opfundet. Færre bevægelig dele, meget billigere at producere og langt. langt mere nøjagtigt. Og her forudså man den totale død for de mekaniske ure. Som alle ved, var det en forkert spådom, og fremstillingen af mekaniske ure er i dag en stor og profitabel industri. Rigtige mænd gider ikke elektriske ure, og vil gerne betale prisen for et mekanisk. Lur mig, om ikke samme tendens vil kunne ses med elektriske/mekaniske biler, når nyhedinteressen for elbiler er overstået.
-
@peter, that’s an interesting comparison you make, but unlike cars, watches are not subject to ever-tightening emissions limits, or to being seen by more and more people as “anti-social”. I’m not as pessimistic as @skaanning, but I do wonder how the interest in our hobby will be sustained once all us older enthusiasts have “moved on”. There are encouraging signs here in the UK of younger people attending classic events in good numbers, but the cars they are interested in are of course the ones their fathers drove, or the ones they grew up with – what to us oldtimers are, well, youngtimers. In the meantime, classics of the 50s, 60s, 70s and 80s I am sure will continue to drop in price.
-
Jeg tenderer nok til at hælde mest til, hvad @Skaanning skriver, selvom jeg da ikke blind for @Peter ‘s argumenter. For rigtig mange, tror jeg, at ønsket om at eje eller interessere sig for klassiske biler er bundet op om feel good oplevelser fra barndom/ungdom. Og hvis bilkørsel bliver som at tage metroen, bliver de svære at finde.
-
Nyheden fra 2023 om kørekort med kode 78, så man ikke må køre biler med manuelt gear, er allerede historie.
Se nyheden her om, hvordan det foregår i dag:
-
@Peter jeg ved ikke helt, om man kan sammenligne mekaniske ure med mekaniske biler. Først og fremmest fordi jeg intet ved om ure, men også fordi det er 2 ret forskellige produkter med ganske forskellige formål.
Jeg arbejder med unge mennesker, og absolut ingen går med ur. Man har jo næsen i telefonen hele tiden, og der kan man se klokken. Men en bil skal langt, langt de fleste have. Det er man – modsat et ur – nødt til at have. Og det skal for det store flertals vedkommende være noget let, digitalt og noget computer-agtigt. Noget der kan tale med telefonen og kummerfryseren derhjemme.
Selvfølgelig er der folk, som vil have et mekanisk ur. Men det må være et ret lille segment. Et niche-område i en verden, hvor folk går mindre med ur, og de der trods alt har et ur, sikkert går efter et smart-ur, så man ikke går glip af en nyhed fra FB.
Hvis dette ellers kan bruges som en analogi til den mekaniske bil, ser fremtiden ikke god ud for de klassiske biler.
Men…jeg håber inderligt, at du har ret, og at jeg tager fejl!
@Tony Wawryk glad to hear that things seem more positive in England. I hope we will see the same thing coming here in Denmark. But so far I see no signs. But then again I don’t go to that many shows or meetings. So perhaps I don’t have enough insight in that regard. -
Den der helligdom har noget uforklarligt over sig, og jeg kan ikke finde ordene hverken den ene eller anden vej. Kan I lave en artikel om den, så jeg har mulighed for at lære lidt?👨🎓
Vintageure og mekaniske urværker kontra klassiske veterankøretøjer gælder der nok en hovedregel for begge at det tilhører en nichehobby for de fleste blandt os og ikke omhandler flertallet.
Jeg tror heller ikke at markedet og interessen forsvinder i de næste generationer. Om den olien vi mest henter og bruger i dag løber tør, ved jeg ikke. Det kunne være at batterierne måske bliver så hurtige at lade op ved en tankladestation som det tager med traditionelle køretøjer i dag. Og så kunne der bliver plads til hobbyen både med forbrændingsmotorer og ellademotorer i en forening uden at det påvirker miljø og klima negativt.😊 -
Meget vender i en eller anden form tilbage igen. Det kan være vintage-ure, 1970’er køkkener eller noget helt tredje. Så det at køre originale manuelt gearet mekaniske biler med manuel choker, det skal nok blive interessant på et senere tidspunkt.
Og nu er det jo kun i ret få lande at elbilerne har fået overtaget, så mon ikke at man engang i 2040’erne nok skulle kunne importere sig en ordentlig V8’er fra US eller Dubai
-
-
Mads Wittrock Rasmussen blev registreret som medlem 1 uge siden
-
Peter Sejersen wrote a new post 1 uge siden
Over stok og sten – på spansk vis To puritanere på herretur: Om et rally der […]
-
Hej Keld og Peter!Tak for en spændende beretning fra den virkelige verden!
Jeg er måske lidt misundelig! He-He!Hilsen Henning Hjorth
-
Dejlig beretning, tak for den !
-
Sikke et eventyr, tak for beretningen.
Hvad blev Jeres placering? -
Spændende rejseberetning :o) – og imponerende få skader på “bjerggeden”. Det bliver en udfordring at finde på det næste eventyr.
-
What a terrific adventure and report – and well done on successfully completing the event! Your Panda seems to be indestructible!
We have driven across much of Spain and are doing it again in February, but in a modern BMW and on regular roads, which are largely excellent. You are right about the diversity of the landscape and cities, not forgetting the excellent food and drinks. It’s a wonderful country. -
@Nold, nej desværre ingen klasse opdeling eller rating.
@Ole, det snakker vi helst ikke om, men vi fik de fleste point, men desværre staffepoint :0 vi fandt først rigtigt ud af tids reglerne på 3 dagen, vi kunne godt have brug et briefing møde inden løbet eller læst på lektie hjemmefra..Men næste gang er vi helt skarpe… -
Tak for en fantastiskfortælling om Jeres top Raid Tour…🥰
-
@Hong kong du kan skrive til kj@viaretro.dk
@sport måske en tur til Marocco http://www.pandaraid.com -
Her er en lille video fra løbet .
-
-
Tony Wawryk wrote a new post 1 uge, 2 dage siden
The NEC Classic – still big! The onset of shorter days and longer nights means the […]
-
The Prelude! Ohh, yes – and the colour is perfect too. Or the Monza on crossspokes. And the Droop Snoot. Yes please.
That the Montego was anything special in Estate form has absolutely escaped me so far – and looking at your photo it sort of still does. But then I always liked the “ordinary” Montego and in MG form, even without the Turbo, it had very decent go too. Now a Turbo Estate might be something…
-
I thought that Prelude was terrific value for money, I’ll be surprised if it didn’t sell at the show.
-
Sorry, my mistake re the Jaguar Estates, I misremembered the stand – there are a lot of Jaguar clubs. I’ll ask for it to be corrected. No need to be rude, though, Michelle.
-
Hi Paul, I have asked for it to be corrected by the editor, it may take a few hours as this website is run and written for and by classic car enthusiasts like yourself, done in our free time – we’re not professional reporters and I made an honest error, apologies again. This is a huge show to cover and I forgot to double check the stand name – not a mistake I’ll make again! And thank you for the extra info – the estates stood out among the 3,000-plus cars on show, which was why I singled them out.
-
Flot begivenhed og utrolige køretøjer. Der er en til hver drømmegarage. Den Jaguar Estate er super, anede ikke Jaguar byggede nogle af dem også i deres produktionslinje.
-
Wow, @michelle must surely be the bookkeeper of the XJ40 Register – or maybe the bouncer? I was glad to read that the cars on the stand were better than her attitude though and that Tony visited to document this – I am not sure I would dare if Michelle was around :-).
The mistake is indeed corrected now. Next up I need to find some thorn branches to whip myself with. Or buy an XJ40. Whichever comes first.
-
No worries, it is all used up now, @paul – running on empty. I am glad you notice the difference between sarcasm and offensive. Now we can get back to the cars, surely.
-
The empire…
-
-
ViaRETRO wrote a new post 1 uge, 4 dage siden
Weekend Matiné Nr. 532 Halvtredserne? Nej, den er vist god nok: Det interesserer […]
-
Jeg er enig i at biler fra 50erne er ved at blive for gamle. Derfor er den superskarpe Citroën CX også federe end DS Gudinden.
Den Datsun er superfed, og prisen er ikke afskrækkende. Er det den mest ekstreme Coupé bagende nogensinde? -
Jeg synes der er et kæmpe spring fra 50’erne til 60’erne. Jeg kunne vælge MANGE biler fra tredserne, men spekulerer på om jeg kan finde på en 50’er jeg ønsker mig (måske noget cadillac). Sådan har det dog altid været – måske det skyldes min alder.
Jeg ved CX er super populær – bare ikke noget for mig. Plus for at underlig dog! -
Citroën og Jaguar. Umiddelbart har de ikke meget til fælles? Men nu har Claus sat et billede ind af en Jaguar 340 (eller 240?), der i daglig tale kaldes MK1, men det har den aldrig heddet. Men efterfølgeren hed MK2, og her er linket. For Jaguar MK2 er måske den bil, der konkurrerer mest med Citroën DS om at have det mest vellykkede facelift? Ellers slog det mig, at det er en del af Citroëns lidelseshistorie, at de hele vejen igennem har været ramt af for dårlige, for svage og for gamle motorer. Jaguar blev ramt af det modsatte, da de udviklede XK motoren under 2. Verdenskrig. Den holdt i mere end 40 år i produktion, og var kernen i bilerne til det sidste.
Men hold op hvor er en tidlig CX med kromkofangere fantastisk. Sådan en ville jeg gerne eje, (på trods af motorerne). Og den fede bronzefarvede i Michaels artikel, WOW. Jeg tænker at Ebberfeldt har siddet efter morgenbadeturen med en kop varm kaffe og ladet tankerne flyve? Kunne jeg køre Europa tyndt i sådan en CX som firmabil? -
Min kunne godt se sådan her ud…
-
Jeg havde nogle dejlige år med Citroën CX: Den gamle 1934-motor boret op til 2500ccm og med indsprøjtning virkede helt fint i GTi’en med behageligt bundtræk, og 200 km/t på toppen med lidt tilløb.
Hjælperammesystemet, der sammen med hydropneumatikken bidrog til den helt utrolige komfort, er klart bedst til tørt sydeuropæisk klima uden den store rustrisiko:
-
@Soren W yes, det er farvEN til en CX! For nogle år siden var der en orange-metsl til salg på Mobilie. Næppe originalt, men det så fedt ud. Faktisk lidt sjovt at heftig grøn og orange klæder så stor en bil. Det gør sig normalt kun gældende på mindre biler, synes jeg.
Ja, kedelige motorer, men lige netop med en CX ville jeg kunne leve med det. Den skal jo bare rulle stilfærdigt afsted. Uden larm og vildskab. Ville sågar være klar til at prøve en automatic. Måske det ville give prikken over i’et i forhold til fornemmelsen af et flyvende tæppe.
En tidlig CX er virkelig en cool bil. Kvaliteten er nok en anden sag… -
Dejligt med en rigtig fin artikel og billeder om CX – tak for den!
Jeg elsker CX – for mig er det verdens fedeste bil, og jeg skal aldrig undvære en CX i garagen.
Designet er specielt, og man skal lære at værdsætte det. Men når man først har lært at se skønheden i kombinationen af de bløde buer og skarpe knæk, sætter man desto større pris på det udfordrende design.
Interiøret emmer af lækker70-er futurisme, men er særdeles funktionelt, og man føler sig rigtig godt tilrette i kabinen.Samtidig er CX virkelig en dejlig bil at køre – komfortabel og ubesværet og den giver lyst til cruise mod horisonten.
Selvom stødstangsmotoren ikke er blandt CXens aktiver, er det ikke noget, som virker generende eller trækker ned i helhedsindtrykket.CX og Jaguar XJ trives fint i fredelig sameksistens her på matriklen.
-
Jeg er opvokset med Citroën CX og min første bil var en 2400 GTI.
Hvilken motor man foretrækker er jo en smagssag… de tidlige motorvarianter er noget bovlamme og derfor foretrækker jeg afgjort 2400 GTI og har ikke som andre behov for at det SKAL være en turboudgave. 2500 GTI kører også godt, men har ikke helt det samme franske temperament.
Den optimale variant for mig ville være en tidlig variant med smalle skærme og kofangere uden gummi. Men en sen variant med plastikkofangere i en mørk kulør kan bestemt også noget.En sjælden, men underskøn variant af CX 2400 GTI mandarine fra 1978
Jeg sprang dog selv hurtigt videre til XM og har nu til dags 7 stk, og der er varianten med ES9J4S V6 24V med manuelt gear den optimale variant i min optik… Den kan være tyst og adstadig det ene øjeblik og det næste give et vræl fra sig i stil med Alfas Busso motor og så sprinter man afsted.
-
Egentlig en skam at Citroën ikke vedblev ved deres originale særpræg og de ændrede på badevægtsinstrumenternes udseende eller fik instrumenterne til at ligne at de var taget fra hvilken som helst anden tidstypisk moderne bil. Der døde hele Citroën ånden!
-
Hjælperamme, selvbærende karosseri og (tilsyneladende) bovlam motor i en 70’er europæisk bil, så er er min 60’er amerikanske sæbekassebil, med hjælperamme, selvbærende karosseri og (knap så) bovlam motor pludselig ikke så gammeldags alligevel ? Stødstænger var tilsyneladende også tidstypisk i 70’erne. Jeg elsker min tredserbil :) God weekend de herrer
-
Mon ikke en CX er mere komfortabel, @stefan :-)? Og så må du jo ikke glemme at CX er fransk og dermed per definition mere avantgarde. Du sammenligner Tartare de boeuf med en Hamburger, gør du :-). Men ja, motoren i din er meget federe.
@njal, meget enig: Der lå meget Citroën i interiøret, og det var vel den Xantia hvis design jeg skrev begejstret om forleden (https://viaretro.dk/2024/11/topdesign-til-folket-bertone-eller-pininfarina/), der på dén front markerede fallitten – den er nemlig nærmest kedelig indeni.
Hjertevarmende skøn historie om familens CX, @jens-G: Tak for den!
@ole-wichmann, jeg er sjovt nok helt enig i at CX er meget højere på ønskelisten end DS (den er der slet ikke, faktisk), men for mig har det intet med alderen som sådan at gøre, men alt med designet. Jeg har jo de her teorier om overordnede proportioner på en bil, og dem forbryder en DS sig bare imod, og jeg har aldrig været så begejstret for den som parnasset.
Jeg mener dog den perfekte farve til den er ovre i det gyldne spektrum, @soren-w.
-
@ce frites, er det samme som french fries, som er det samme som pomfritter. En hjælperamme er en hjælperamme og en stødstang er en stødstang. Jeg vil mene teknologien må beskues som den samme…. hvis den er det samme.
At bilerne som nærmest ikke har noget til fælles er så en anden diskussion :) -
Jeg kan se, at flere af jer foretrækker GTI-udgaven og forståeligt nok, der er jo mere ryk i den. Alt andet lige må det vel konstateres, at gammel motor eller ej, så er en CX GTI ikke helt tandløs.
For mit eget vedkommende, skal det være (hvis det skal være!) en CX 2400 Pallas i bronzemetal med matchende interiør og naturligvis i den tidlige udgave, som @soren-w skriver. En af mine gamle venners far havde lige præcis sådan en, og det var en fornøjelse at flyde af sted i den.
Faceliftet af CX gjorde (i lighed med de fleste andre biler) ikke noget godt for æstetikken efter min mening (for meget plastik).
-
Kørte engang med min onkel og kusine til Wien fra Slagelse i én. CX var fantastisk.
-
@ce Måske døde ånden ikke helt alligevel, den flyttede med videre over til Peugeot. Men døde så der!
🐱👤Som en ninja.. ;-) -
Det er jeg med på, @stefan: Min pointe var bare, at teknologien ikke siger alt om en bil – ejheller hvad den kan i praksis. Der er alle mulige andre tilsyneladende uvigtige ting, der faktisk er afgørende alligevel – og design er jo een af dem. Dér må man sige CX scorer højt. Og så er den jo den der affjedring.
Havde den bare fået seks cylindre, så havde den været verdensklasse!
-
CX er fuldstændig fantastisk, den har fascineret mig siden jeg var barn og mange timer er gået med at drømme i selskab med Citroëns 70er og 80er brochurer, som 9 årig prøvede jeg at lokke min far til at købe en, men selv efter at have prøvekørt et par stykker var han alligevel nervøs for al teknikken og købte en Peugeot 604 i stedet.
Det var ikke noget ringe alternativ, jeg overtog den da jeg blev 18, en ganske fin første bil, kørte i den et par år og derfra tog det fart med både Citroën DS og CX.
Var jeg tvunget til al vælge imellem de 2 blev det DS da den bare er mere ikonisk, men der skal altid være en CX i min garage. -
-
-
@sune, det første klip kunne jeg ikke se færdigt, men det andet klip er da en fin lille musikting (for slet ikke at tale om din familiehistorie med mærket: Smukt!).
Men een ting skal Ida Wenøe lige lære: Man skyder ikke folk IMENS de ligger i ens eget bagagerum – det er FØR eller EFTER og det er da børnelærdom. Dén her metode kan give utæt hydraulik!
-
Tak for de pæne ord Claus
Vi var i øvrigt til en virkelig flot 50 års fødselsdag i Frankrig i august -
@ce vi er ganske ganske enige!! CX med 6 cylindre er vi så i nærheden af SM ? Jeg aner (som åbenlys ignorant) ikke så meget om deres samhørighedsforhold.
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 uge, 5 dage siden
Verdens fedeste Peerless! Desværre er den ubetalelig. Eller […]
-
En fantastisk flot GT bil! Har set et par stykker i den virkelige verden!
Blev , så vidt jeg husker, også produceret under navnet Warwick!
Der blev vidst nok også produceret et par stykker med den fine lille alu-v8 fra Buick! Denne motor kender vi jo særdeles godt i den senere Rover version!Hilsen og go weekend!
Henning Hjorth -
Fuldstændigt korrekt altsammen, @henning-hjorth – og jeg har også set et par stykker, hvilket ikke giver mig mindre lyst: Det er faktisk en helstøbt bil, sådan en Peerless. Mit problem er bare, at jeg husker den hvide jeg så på Spa (tror jeg det var) til godt 10.000 Euro og derfor har lidt svært ved at goutere 224.000 Euro.
Også selvom farven er MEGET bedre end hvid!
-
@ce Jeg tænkte slet ikke over det var en henvisning til 50’er årgangen. Jeg tog bare selv en kommentator pause i går.
Absolut en fed bil, og endnu federe med de kølehuller bagerst i forskærmen.
Lidt sænkning osv.
Men som du er inde på er prisen nok i almindelighed afgørende for salgbarheden. Og her bliver den nok for dyr et bekenskab for ikke millionærer.
Men helt sikkert en fed ‘eller kan laves til’ en fed øse, som tyskeren! -
@Niels V – Triumph SLR! Den er jeg s’gu aldrig stødt på før. Jeg guglede efter den – og da jeg så et billede af den tænkte jeg at det da var en Morgan SLR. Guglede lidt videre og fandt ud af sammenhængen:>). Alle tre Morgan SLR var til stede ved Spa 6 Hours tilbage i 2007 eller 2008.
-
Jeg forstår hvad du mener, @niels-v, selvom jeg aldrig ville gå den vej – og ende med fire ret ens biler. Eller fem, for du skulle vel også have en original Triumph i den samling?
Alle de nævnte har selvfølgelig også tidligt været på min radar af selvsamme årsag – de var Triumphbaserede. Men selv har jeg altid syntes, at netop Peerless var den kloge i den sammenhæng: Swallow Doretti var først, men faldt jo netop i fælden med at lave en bil, der var alt for tæt på udgangspunktet – men meget dyrere. Nu lavede Triumph aldrig en coupé af TR, men alligevel mener jeg det samme kan siges om Italia. SLR er lidt en anden historie – og ja, sådan een vil jeg også gerne have! Hvis jeg ikke husker meget galt mødte jeg såmænd @jewer til det omtalte Spa Six Hours?!!?
I og med at Peerless var tidligt ude, brugte glasfiberen til deres fordel og lavede en firepersoners sportsvogn ud af TR’eren så synes jeg faktisk de var bedst rustet til at få succes: Deres produkt var ikke dumt. Altså for 1957.
-
@ce – vi mødte/snakkede med hinanden første gang til en julefrokost hos Jørgen i december 2007. Jeg var til Spa 6 hours både i 2007 og 2008 og kan simpelthen ikke huske om det var var det ene eller det andet år de tre eksisterende Morgan SLR var tilstede – eller om de sågar var der begge år.
-
@ce – …..ved nærmere eftertanke må det have været 2007? Vi snakkede for nogle år siden om, at det da egentlig var mærkeligt at vi ikke lige havde snakket til Spa 6 Hours 2007…..indtil vi fandt ud af at vi da ikke kendte hinanden på det tidspunkt:>)
-
Peerless’s (or should that be Peerlesses?) show up occasionally at classic events here in the UK, but not often – four of them (of c.50 that survive) turned up at the Chiltern Hills Rally that went to back in May 2019 – here’s two of them. I like them, and the German restoration is stunning, but as you say, the seller will wait a very long time for his EUR224,000…
Some of the other cars mentioned in the discussion are also very cool – the Triumph Italia is exceptionally pretty, and the Morgan SLR is for me a car the company should have made – I wrote a piece about it in the international edition of ViaRETRO – https://viaretro.com/2021/02/should-morgan-have-produced-the-slr-as-a-road-car/
-
Ja, Francorchamps er jo også pligtpensum for Triumph-folk, @niels-v, så den kendte jeg godt – tror endda jeg så een (eller en replika?!) på en messe for nogle år siden. Meeen – selvom den måske var velsignet af Triumph og selvfølgelig baseret på en Triumph så var det jo en meget lokal ting bygget af importøren og jeg mener ikke de kunne købes på andre markeder end i Belgien? I dag er de selvfølgelig spredt ud over verden, fordi de er så sjældne – men dengang.
Jeg kan egentligt godt lide dens design, men det er jo mest fordi jeg kan lide en TR2
– og det er den jo. Sjældent har man set nogen slippe SÅ nemt om ved et bildesign, og jeg synes samtlige de andre nævnte er lykkedes bedre med at tilføje noget til ophavet.TWO Peerless besides each other is a rare sight, @tony-wawryk. Both show that very modern low stance that I quite like on them – the battleship grey one is particularly pleasing I think.
-
@jewer, det er ved nærmere eftertanke længe siden at jeg HAR set en SLR – Dog ikke femten år! Mener der var en på Goodwood Revival for et par år siden. Det er stadig væk den flotteste bil Morgan har lavet (eller ikke har lavet…alt efter hvordan man tolker den…)
-
-
McFadden McCoy blev registreret som medlem 2 uger siden
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 2 uger siden
One-off onsdag: Toyota CAL-1 En Supra med svigermorbagsæde! Hvad er der lige IKKE at […]
-
Svigermødre følger – så vidt jeg ved – ikke med, @holm :-)
-
Det meget smart med det lille glasvindue der lukkes op, så svigermor ikke får fluer og andet skidt i håret under kørsel.
Ydermere kan rælingen rundt bruges til fastspænding.
Jeg syntes egentlig det er en sjov bil. Men celicaen er nok den jeg fortrækker som familiebil i stedet for. Selvom den ikke har indstigning med dør bagtil. -
Dén detalje er nemlig ren luksus, @njal. Og i Californien kunne et svigermorbagsæde måske endda bruges det meste af året!
Men helt enig: Hvis jeg skal være ærlig foretrækker jeg Celicaen frem for både CAL-1 og Subaru Brat. Omend den lille Subaru dog kan et-eller-andet.
-
Ideen blev taget op af SKoda i midten af 1990’erne, hvor fabrikken præsentertede Felicia Fun, der var en Felicia pickup med forskydelig bagvæg i førerhuset med tilhørende bagsæde. På billedet man ser hvordan.
-
Nemlig, @giraf37! Lidt samme idé, bare ikke designet eller udført i Californien og derfor mere praktisk. Jeg kan huske jeg engang (for mange år siden, da den var noget nyere…) mødte en bilfotograf, der kørte i sådan en Felicia Fun, fordi han dermed havde en høj platform til rådighed for sit kamera samt en ideel bil til følgeskud, hvor han så sad eller stod på ladet.
-
A Skoda Felicia Fun is on offer at the NEC Classic auction this weekend – offered without reserve. The yellow exterior I like (surprise!) and also the yellow dials, but the rest, not so much. Will take a closer look at it on Saturday.
-
The Felicia Fun sold today for £10,687 including commissions. Looked OK, but too many varieties of yellow even for me.
-
And then there is the price, @tony-wawryk: More than 10K is not insignificant for a Felicia. It better has to be a lut of Fun!
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 2 uger, 2 dage siden
Har du den rigtige kop? Jeg tog mig selv i at […]
-
Jeg samler heller ikke på kopper men har da nogle stykker af de dér Motor Klassik kopper stående. Det var helt fast dengang vi gennem nogle år tog til Oldtimer Grand Prix at vi skulle forbi Motor Klassiks telt og ha’ en kop kaffe incl. kop. Synes at kunne huske at en kaffe incl. kop kostede EUR 3,- – næste gang man kom forbi kunne man så få fyldt koppen op for EUR 1,-:>)
-
Jeg har et krus for hver bil, jeg har haft – konens biler tæller ikke med.
Dog mangler der krus fra 2xLotus, Fiat og Mitsubishi. -
Desværre. Det nærmeste var et krus med billede af Ole Olsen og et NGK logo fra min fætter. Kruset med ABBA fra min kusine har overlevet 😂
-
@jewer, jeg har købt alle mine Motor Klassisk-krus på messer, og der fulgte jo et blad med. Kostede de ikke omkring 6 Euro? Tror jeg. Samme pris som for bladet alene – det er jo en no-brainer!
-
@ulrik, det er et top-tip! Anede ikke at det fandtes. Lugter den af olie, benzin og varm gummi? Det vil jeg næsten håbe. Måske skal jeg købe den på Retromobile-messen i februar for at få den fulde effekt :-)
-
@ce – Jeg kan ikke huske om man kunne købe en udgave af bladet med. Jeg har formodentlig fravalgt det p.g.a. at jeg syntes det var rigeligt at rende rundt resten af dagen med den kop i jakkelommen:>)
-
På messerne var det (ER det? Jeg kan egentlig godt bruge flere…) som regel det sidste lige inden afgang – af samme årsag :-)
-
@ce – jowjow – kunne jo godt have ventet til sidst på dagen – men der var fokus som regel andetsteds – iskolde fadbamser og en ordentlig schnitzel nede i Nürburg by:>)
-
@ce Du må have dig en Porsche at eje!
-
@njal, det må alle – før eller siden :-)
-
@ce Jeg er godt med, det har jeg også til gode. 😁
Og nu har jeg aldrig rigtig forstået hvorfor Porsche og VW lavede den aftalen andet end som et venneprojekt. Men heldigt de gjorde, for så kunne jeg føle mig glad over at arbejde med mig selv og en anderledes bil, som jeg derfor har råd til at holde kørende. Det var dog ikke 914-4 jeg drømte om. Det pussige var at jeg faldt for modellen i det øjeblik jeg så den første gang og den kærlighed har jeg ikke mistet igen. Jeg ved godt der ikke ligger den helt ‘rigtige vare’ under hjelmen. Men fire er tæt nok for mig, til jeg kan komme på en sublim frihedsoplevelsesfølelse på dette ‘level of life’. Når jeg kun benytter den lejlighedsvis i godt vejr og eller som humørløfter om somrene.
Jeg arbejder på i fremtiden, at kunne optimere hele køreoplevelsen på en original, og finurlig måde. Nu har jeg jo i mit hobbyværksted ‘Njals Værksted’ fået installeret en lille metaldrejebænk. Det giver mig nye muligheder. Ellers er der andre ting i mit liv. Jeg også gerne vil nå at nyde lidt af.
💕
-
-
ViaRETRO wrote a new post 2 uger, 4 dage siden
Weekend Matiné Nr. 531 Der er ingen rigtig eller forkert måde at samle biler på. M […]
-
Jeg købte en Tazio Nuvolari trøje hos den lokale italienske tøjbutik Solomoda for vel omkring 20 år siden, så mærket har eksisteret længe. Dyrt og dejlig var trøjen, men dog ikke så holdbar at jeg har den endnu 😀
Sjovt nok kan jeg bedre acceptere en Speedster replica end en Mercedes eller Ferrari. Men bliver nok ikke køber af nogen af dem. -
Appropos tidsmaskine – den Landcruiser reklame er lige netop det. Den giver mig forestillinger om Sahara i fyrrerne. Og om, da jeg som dreng så dem i midthalvfjerdserne. Den bil lugter langt væk af romantisk, slidsomt og støvet eventyr. Og med amerikansk marketingkunst får den lige en tand mere med vendingen udjævning af Tahoe Jamboree Trail. Jeg skal ikke – men jeg kunne godt. Derudover et luftkølet alpebillede – jeg siger mange tak !
-
En flot samling historiske racerbiler på Sommers museum.
I historisk motorsport hæver (sænker?) man faktisk aldersgrænsen fra næste år, fra 1990 til 2000, for at få en yngre aldersgruppe gjort interesseret.
I hillclimb i HMS hæves aldersgrænsen fra 1990 til 1995 fra næste år.
Måske kan jeg få min Alfa Romeo 916 Spider med…Replikaer forstår jeg ikke. En “Ferrari” med BMW motor, hvorfor?
-
Det lyder meget positivt og virkelig skridt i den rigtige retning @Ole JAGmann
-
Jeg mindes med glæde alle de FIAT’er med Lampredi motoren. Den var lækker og gav en snert af italiensk eksotiker. De ventildæksler får smilet frem hver gang jeg ser dem.
-
Jeg tror jeg er enig med Claus omkring at samle på replikaer. Køb een ægte, og lav så en samling af 1/18 modelbiler. De ligner langt bedre. Nogle af dem i samlingen kunne laves bedre med AI på PC’en.
Nuvolaris tøj forstår jeg ikke. Så er han vel heller ikke et større brand i dag? Suixtil er mere cool. Var der ikke en han en forhandler i Danmark..? 😬 -
@jensby, jeg gjorde mig lige den umage at besøge mærkets hjemmeside, og det er ikke den samme producent, der har lavet din trøje for tyve år siden: Det mærke jeg så i Bologna er ejet af Nuvolarimuseet og debuterede i sommeren 2024.
Med hensyn til Speedster er jeg enig: Dels er der jo en familiehistorisk sammenhæng mellem Porsche og VW i de tidlige år, dels er det ikke svært at få en replika til at ligne originalen. Men dén til salg er bare ikke en af dem :-).
@carsten-goth: Din reaktion er præcis det ViaRETRO stræber efter, så tak!
@henrik, køb-og-smid-væk-kulturen bør smides væk :-)
@ole-jagmann, vi er enige i replikaspørgsmålet, tror jeg. Men historisk motorsport i en Alfa 916 Spider – er det særlig historisk?
-
@claus Jeg er enig i at en Alfa Romeo 916 Spider ikke er så historisk i mine øjne, men det siger måske mere om vores alder, for min er faktisk 28 år gammel. Men det er jo FIA og DASU der hæver grænsen til år 2000, hillclimb trods alt kun til 1995. Men i mine øjne skal vi helt tilbage til 70erne før det er historisk for mig.
Men måske kan det lokke nogle unge mennesker til, så vores race har en fremtid? -
Tazio Nuvolari er ikke et brand, @soren-w: Han er en legende. Tazio Nuvolari Originals er derimod et brand – men ingen legende :-). Endnu, i hvert fald. Og ja, Suixtilhistorien viser hvor svært det er at genoplive fortidens store.
-
Det der Suixtil brand er vel også en slags replika (kopi) af sig selv i dag. Med hovedsæde i Hong kong og produceret i China? Ikke meget originalt over det mere heller.
Men det kan vel siges at være tidstypisk design.😁
Der har gået rygter om at prins Jochims Ford Cortina også har været forbi ved Bent Thøgersen her i Grenaa. -
Det var såmænd ikke alderen jeg mente, @ole-wichmann, men bilmodellens sportslige historie i perioden, hvor den var ny. Dét er i min forståelse nemlig det historisk motorsport handler om – altså motorsport fra dengang, nu genoplevet som en historisk disciplin. Din fortolkning fører jo til, at nogen om femten år kunne stille op i hillclimb med en Tesla (hvilket den måske ligefrem vil være god til…) uden at den nogensinde blev brugt til det i perioden. Dét er der jo ikke meget historisk i?
-
Pyh, tror den dér MX5 “Ferrari” giver varige mén at kigge for længe på..
Godt jeg har rigeligt med medicin her ;-) -
Tidstypisk er det meste Suixtil i hvert fald, @njal – og ja, ordet replika er faktisk helt rigtigt i den sammenhæng, da mange modeller er genskabt efter de oprindelige fotos. Tazio Nuvolari Originals er noget lidt andet, da manden jo ikke havde sit eget tøjmærke dengang – så i bilsprog vil man nok kalde det en “hommage”.
-
Mine forældre havde sådan en FIAT 125 inden både min bror og jeg selv kom til verden.
Mine forældre boede dengang ved Faaborg og landevejene på Sydfyn havde ikke hastighedsbegrænsning dengang. Min har fortalt om at han nogle gange kyssede 160 km/t på vej til arbejde..
Bilen gik som død og h…… , men motoren var alt for skrøbelig og ad flere omgange måtte topstykket af for at få skiftet ventiler… -
Det gjorde jeg heller ikke, @nold – og jeg er enig i, at vi bare ville have sjov i vores små biler. Ja, det ville jeg egentlig gerne stadigvæk, men det er af en-eller-anden-grund ikke ret populært at køre i de små klasser mere. Ikke fordi der var mange i min tid heller, men der var nok til at man kunne have det sjovt – nogle gange mere end andre.
@sorensen, jeg må indrømme, at det er et stykke tid siden ViaRETRO har bragt et Ugens Fund, som i dén grad tiltaler mig – og din røverhistorie fra det virkelige liv ændrer ikke meget ved det. 160 km/t!! Det er jo SINDSSYGT hurtigt! Og så er jeg helt syg med de Campagnolo-fælge: Nummer to i skønhed efter dem på en Miura…
-
@ @ce, for dét må have været alt andet end forsvarligt på de små veje..
Min far har også fortalt at han en dag lå på landevejene nede på Sydfyn med en go marchhastighed omkring 120 km/t, da en større hund løb ud foran bilen…min far stoppede på stedet og fandt den døde hund i vejkanten – uden en synlig skramme, hvilket ikke kunne siges om bilen!
Senere – omkring 1971 flyttede mine forældre for en kort periode ind i de nyere opførte boligblokke i Vollsmose, hvor FIAT’en blev et yndet mål blandt de lokale biltyve – 3 gange blev den stjålet – og fundet. Den ene gang havde de flinke biltyve ovenikøbet fyldt tanken op igen – dog med diesel! -
De biltyve må politiet have søgt udelukkende blandt Vollsmoses lastbils- og taxichauffører: Hvem i alverden ville ellers fylde diesel på en personvogn i 1971, @Sorensen?!?!
-
Jeg tror man bør undlade at lede efter fornuft, hvor denne ikke findes…🤷♂️😉
-
@sorensen Uha. Den gamle fortalte om engang, da man stadig skulle igennem Odense og grøn lys bølgen kunne gennemkøres med 120 km/t
-
@sbla, de gode gamle dage med fri hastighed fortalte min far mig også om: Det var ikke for børn!
-
Jeg tror ikke på at priserne er faldet op til 10%. Nogle biler er, men de tog også nogle gevaldige stigninger for år tilbage. Porsche 911 steg fra 3-500t til omkring en million, nu er de vel på 800t. En Jaguar-E har de sidste 20 år kostet 800t-1 mio. MGA/MGB har også ligget konstant. Nogle er ovenikøbet steget en hel del, Ferrari og andre eksotikere. Jeg kan ikke finde en generel trend, men vi kan blive lidt klogere og få mere detaljeret indsigt i diverse Classic Car Indexes, feks. Hagerty på dette link:
https://www.hagerty.com/media/market-trends/hagerty-insider/hagerty-price-guide-indexes-show-a-market-searching-for-equilibrium/
Jeg har købt mine biler med hjertet over mange år og bestemt ikke som en investering. Jeg kan dog glæde mig over, at de er steget i værdi :-) -
Har fulgt Knight Frank index i nogle år. I en periode var investering i klassiske biler blandt top-3. Nu er de nede på 4. pladsen efter whisky, vin og ure (som er faldet meget på det seneste).
-
@alfahahn, det virker som om dine kommentarer gælder denne artikel: https://viaretro.dk/2024/10/oldtimeronsdag-hvem-vil-have-en-bil-fra-halvtredserne/
Eller hvad?
-
Nå, jeg har undersøgt om jeg kan flytte dem, men det er åbenbart ikke muligt, så jeg må desværre svare her, Men din kommentar “Porsche 911 steg fra 3-500t til omkring en million, nu er de vel på 800t” understreger jo problemet – man skal vide hvilken 911 der er tale om, for det dækker over mange ting. En “Porsche 911” kan koste fra 300.000 kroner for en møgbil som du slet ikke vil eje til 15 millioner kroner for en rigtig fin med lidt racerhistorie mm.
Jeg ved ikke hvor du har dine tal fra. men jo: Der findes masser af bilmodeller, der er faldet 10% i pris eller mere.
Den MGA du nævner som stabil i pris er een af dem. Den MGB du også nævner en anden. Og den E-type du nævner som stabil en tredie. Der er mange flere. Mercedes 190 SL for eksempel også. Men når du kigger på en Mercedes-tendens, så er den faldende model ofte rodet sammen med en 300SL, der har været svagt stigende (i nogle tidsrum, svagt faldende i andre…) – og afhængigt at kilden måske også en AMG SLS Black Series, en SEC og en 190 Evo2. Intet under at du skriver “jeg kan ikke finde en generel tendens” :-)
For at det ikke skal være løgn er selv den samme bilmodel jo ikke altid samme pris, vel? En 10.000 km bil med een ejer kan sagtens koste det dobbelte af en 150.000 km med fire ejere. En blå mere end en rød. Original mere end restaureret. En tysk bil mere end en fra Dubai. Manuelt gear mere end automat. Und so weiter…
-
Havde jeg ubegrænsede midler så ville jeg da gerne have en Ferrari Daytona, men i virkeligheden ville jeg være yderst tilfreds med en McBurnie kopi Miami Vice Don Johnson Corvette
-
Så skulle du måske kigge nærmere på den i auktionen her, @sune. McBurnies (i hvert fald den i TV-serien Miami Vice) havde jo kun en V8, mens originalen som bekendt havde en V12. Og det har DENNE replika også: OK, ikke fra Ferrari men fra Jaguar – men det er nu også en lækker motor.
-
@Claus, ja, du har selvfølgelig ret, man kan ikke generalisere – heller ikke på biler fra 50’erne :-)
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 2 uger, 5 dage siden
Topdesign til folket: Bertone eller Pininfarina? Det bedste bildesign fra de […]
-
Jeg ved ikke om det var noget med affjedringen, men Peugeot’en føltes altid som en værre rumlekasse, hvor Xiantia’en bare fløj derudaf på Citroënaffjedringen.
Også virkelig vellykket design i specialkategorien hatchback-der-ligner-en-sedan, bedre end både Daihatsu Applause og Skoda Superb (to egentlig ret misvisende modelnavne…)
Har haft to Xantia’er, en 16V og en HDi, der var hurtige, komfortable, smukke og billige. Ret god kombination til klassiske biler også faktisk ;-)
Der må holde nogle morfarbiler rund omkring, på landet i Frankrig og omegn, der er til at snuppe endnu? -
Jeg har selv været ejer af en den første udgave af 406, ikke den faceliftede der er vist på billederne. Jeg havde en 406 SR 1,8 112 hk (benzin). Jeg nåede at køre ca. 180.000 km i den før jeg skiftede videre til næste Peugeot.
Jeg elskede at køre i bilen, den “slugte” vejen med en fantastisk retningsstabilitet også ved høj motorvejsfart i Tyskland.
Jeg syntes faktisk designet af den første version var pænest, bortset fra det knirkende instrumenthus. Der var dog kun tre skruer der skulle løsnes og så kunne man tage toppen af og rengøre samlingerne og så gik der et stykke tid indtil den knirkede igen. Der kom også sæder af en lidt anden type i den faceliftede, og der kunne jeg også bedre lide de “gamle” sæder da de havde bedre lårstøtte. -
Ja, jeg har haft begge modeller som firmabil, endda 2 gange Xantia.
Den 1. generation havde ALLE tænkelige fejl en bil kunne have, lige fra store hydralikproblemer til at rattet gik i opløsning ! Efter 2. rat gik i opløsning, satte forhandleren læder rat i på garantien.
Havde jeg fået en “mandagsbil” ? – nej, vi havde mange af dem og alle var der store problemer med. Jeg havde en oplevelse en morgen ude ved forhandleren (her mødte jeg ofte kollegaer) hvor en kollega havde taget en nudansk ordbog med, og tvang værkføreren til at læse op af bogen hvad ordet “service” betød :-)Den næste generation, efter et facelift hvor den bl.a. ikke “lagde sig ned”, var der absolut ingen problemer med med Xantia.
Senere fik jeg en Peugeot 406 V6, det spillede :-)
Design mæssigt ser jeg i dag nok Xantia`en som vinder, hvis vi ikke sammenligner med en Peugeot 406 coupe – det kan godt blive en fremtidig klassiker :-)
-
Peugeot har en lang tradition for at benytte Pininfarina. Således på 405, hvorimod 406 blev designet in-house. Men 406 er et Pininfarina-design. Og hvilket et.
-
I 1993 skulle jeg skifte firmabil, og jeg havde forelsket mig i en Xantia. Jeg var ude at prøvekøre en blå i samme nuance som den på billedet i artiklen. Desværre var den ellers flinke personaledirektør ubøjelig: Man kunne vælge hvilken som helst bil, bare det ikke var en Citroen. Firmaet have angiveligt haft exorbitante reparationsomkostninger på GS og BX modellerne. Det endte så med en Mazda 626, som i øvrigt aldrig fejlede noget. (Ikke min bil på billedet, men en tilsvarende).
-
Oh Lord wont you bye be a first series Golf GTI. My friends all drive Porsches………
-
Jeg håber heller ikke det er din gamle firmabil, @peter, for den er højrestyret :-). Men jo, jeg har også haft en Mazda, der aldrig fejlede noget. Det var sjovt nok også en konebil, og det var en anden kone, der tog livet af den ved at skrælle siden på den. Der skal ikke meget til at totalskade en bil til under 10.000 kroner! Jeg troede ikke der fandtes mere kedelig bil end dén – men den hvide du viser er i samme liga, utroligt nok.
Jeg havde dengang ikke modet til hverken en 406 eller da slet ikke en Xantia, der jo egentlig er teknisk meget kompleks. Det er normalt ikke en fordel 30 år senere. Til gengæld er det måske Xantiaens bud på hvorfor den bliver en klassiker?
I praksis turde jeg meget bedre en 406: Faktisk havde jeg en kollega, der købte en (til sin kone – det er faktisk en fantastisk undskyldning!) for ingen penge, kørte i den i over to år og solgte den for det samme igen. Hver gang den holdt ude på parkeringspladsen tænkte jeg hvor stærkt det design var sammenlignet med alle de nye, der prøvede alt muligt – men havde glemt at spørge Pininfarina.
Begge er i øvrigt kedelige indeni, så på dén front kan det være eet fedt, synes jeg.
@Mads-Michael-Hastrup-Nilsson, XM er vild! Og at den er ældre betragter jeg i denne teoretiske sammenhæng som en fordel – den ER jo en klassiker. I praksis er jeg selvfølgelig endnu mere nervøs for hvad der mon kan gå galt med en endnu ældre, endnu mere avanceret og endnu vildere Citroën!
-
Som Citroënentusiast foretrækker jeg selvfølgelig Xantia, men Peugeots Pininfarina periode er fyldt med meget elegante biler, det stoppede de de selv begyndte at designe, meget klumpedumpet, dog blevet meget nedre i de sidste 10 år.
Og Claus jeg håber at du udelukkende lovpriser VW Golf 1s design kvalitet, for byggekvaliteten var præcis så elendig som andre 70’er biler, de rustede helt vildt og motorerne fik slidte stempelringe og væltede motorolie op i luftfilteret. -
@sune, enig: Man kan sige det samme om Ferrari efter at de droppede Pininfarina!
Men nej, jeg lovpriser ikke kun Golfens designkvalitet: Jeg mener helt bestemt, at den er bedre bygget og skruet sammen end for eksempel Fiat 127, Renault 5 og Morris Marina. Der ALLE sammen rustede! Rusten har jeg simpelthen taget ud af ligningen :-). Motorproblemerne var jeg faktisk ikke bekendt med, så hvis dét er et faktum, så tager jeg gerne forbehold for dem. Fiat 127-motorer kører mig bekendt evigt :-)
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 3 uger siden
Oldtimeronsdag: Hvem vil have en bil fra halvtredserne? Tiden er imod dem, så […]
-
Jeg dagligkørte på et tidspunkt en VW fra 1953 (nu solgt til UK), det var der ingen ben i, hvis man huskede karburatorsprit til kolde tider.
50’er biler er generelt ret hyggelige, med de runde former og små vinduer, fra før der kom store vinduer og rette linier i 60’erne.
356A har jeg ikke brug for, da jeg har en helt vidunderlig B’er, men kunne da godt forestille mig en Ford “Shoebox”, Peugeot 403 eller Jaguar Mark 1.
-
Jaguar MkI (som man kalder den i dag for at kende den fra MkII) har jeg også på min ønskeliste, @jakob356. Og en Healey 100, en TR2, tidlig Amazon, tidlig Karmann Ghia – og og og….
-
Nu har jeg jo allerede en Alfa Romeo som på billedet fra racerbanen, en Giulietta Spider SWB fra 1957. Hvorfor? Fordi den La Dolce Vita, køn, charmerende og letkørt. Stille op med den? Køre på sommerturné i Danmark og drømmen er en tur til Italien.
-
En fuldstændig fantastisk bil fra halvtredserne, @alfahahn: Også på min ønskeliste!
-
@batman, nyere biler med sportslig karakter, lave styktal, gode originale farver og stand, power, god historie, få kilometer og så videre.
-
Et af problemerne med de ældre biler er at de kan være svære at være i når man er 188 cm høj!
Det gælder dog også for biler op i 60’erne.
Kunne dog dog tænke mig en Frø igen og en 356er er jo bare en skøn bil, men må jo også erkende at jeg nu også kigger mere mod 70 og 80’erne -
@jensby, så skal du nok ikke kigge for langt efter Jaguar XK’ere med tag på :-).
Men du har helt ret: Dels var folk mindre dengang (men så passer det måske til nutidens damer? Bare en idé…) og dels var ergonomi generelt en videnskab, som kun de færreste bilproducenter var begyndt at interessere sig for.
Jeg har haft mindst to kunder, der var fløjet ind for udlandet for at se en Jaguar E-type coupé (fra 1961, altså tidlig model med ringest mulig ergonomi og plads) – kun for at konstatere, at de ikke kunne sidde ordentligt bag rattet. Så der ER noget om det.
-
Her den ekstreme version fra en bil årgang 66.
Ind/ud hjalp selvfølgelig ikke med buret. Men måtte flytte midterkonsollen da jeg ellers ikke kunne betjene pedalerne. Sædet kunne ikke komme længere tilbage eller lægges ned da motoren var bagved. Så når jeg tog styrthjelm på måtte jeg sidde med hovedet på skrå, ikke helt optimalt 😂 -
The trend for ’50s classics to fall in price is also clear here in the UK and perhaps the best example is the Jaguar XK. While few are as cheap as the example above, they are at least 25-30% cheaper than only 3-4 years ago.
My sweet spot for classics – like most ViaRETRO readers, I suspect – has always been the ’60s and ’70s, but I can think of a few ’50s cars that I’d be happy to own, such as a Ponton Mercedes (preferably a 220S) or a Fintail (introduced in 1959) – both can be bought for reasonable money. A 356 would also be very welcome! Oh, and a DS…and an XK150… -
Forgot the 190SL, one of the most elegant cars ever made…hmm…maybe the ’50s (certainly the late ’50s) is more in my sweet spot than I thought.
-
Om jeg vil have en bil fra halvtredserne ?
Måske, en Volvo PV544 eller Jaguar Mk2 kan begge nås at komme med i det angivne årti.
Min første bil var en Opel Kadett A, og for nogle år siden så jeg en flot Kadett A Coupe til salg og var sikker på at den måtte jeg eje; lige indtil jeg prøvede den og konkludere at jeg ALDRIG ville få kørt i den, charmen kunne ikke opveje manglen på køreglæde.
Men hvor er US-bilerne fra 50-erne henne i denne debat ? – her kan mand da virkelig tale om “den gyldne ære” som jo også inspirerede Europa i slut halvtredseren og tresserne; tænk på Opel P1, Ford Taunus P2, Volvo Amazon …
Endelig, jeg har jo primært Morgan mand, og selv om 4/4 modellerne udspringer i såvel design og teknik fra 1936, er de IKKE UDEN KØREGLÆDE :-) -
Det er “teenageværelse-plakat”-syndromet. Når ungerne er fløjet fra reden, og man får økonomisk overskud, vil mange realisere deres drøm fra teenagetiden.
Dem, der var teenagere i 50’erne, er i dag 75 – 85 år. Der købes ikke mange biler i den alder. Tværtimod dukker mange op på auktioner fra dødsboer. -
En halvtredserbil? Ja tak!
Jeg kan bare nævne:
Simca Vedette
Alfa Romeo 1900
Lancia Aurelia
Chevrolet Bel Air
Borgward Isabella -
En klassisk bil, som skal stå i min garage skal tilbyde en køreoplevelse, som gør at jeg får brugt bilen.
Et charmerende design eller nostalgi alene er ikke nok – så ville jeg lynhurtigt få lavet et “museum” af biler, som aldrig blev kørt.XK120/140 har i mange år spøgt i drømmegaragen.
I OTS eller coupé form synes jeg, at XK er en af verdens smukkeste biler.
At modellen falder i pris, betyder at den måske en dag flytter fra drømmegaragen til kældergaragen.Nogen som har førstehåndsviden om, hvordan en XK kører i moderne trafik?
Tungt bæst uden servo eller rapfodet racekat? -
Begge dele, @fisherking77: En XK er efter min mening både et tungt bæst uden servo OG rapfodet racekat. Den skal selvfølgelig være manuel, men så mangler man altså heller ikke en en almindelig 3,4-liters kræfter – på landevej og motorvej er sådan een altså hurtig. Især når man så tænker på, at der både skal bruges kræfter på styring og bremse – flere end man er vant til.
Jeg solgte en åben XK140 fra arbejdet her på Vestfyn og kørte den over til køberen på Sjælland en sensommerdag. Skøn tur hvor jeg overhalede masser af moderne biler på motorvejen via en lille nedgearing ud af overdrive – bare lækkert! På landevejen skulle man arbejde lidt mere, men det var bare charmerende og bilen er jo smuk. I kø i det indre København? Måske knap så sjov. Men er der nogle biler, hvor det ER sjov?!?
-
Det er næppe helt så enkelt som @the-real-stig antyder: Plakatænomenet findes selvfølgelig og er en del af forklaringen, men der er alligevel en del, der falder udenfor den rene aldersafhængighed – og jeg ved tilfældigvis, at @niels-v er en af dem. Mine egne ultimative drømmebiler passer heller ikke med teorien: Der stod ikke noget i Anders And-bladene om Lancia Stratos, da den var aktuel, men jeg ved alligevel i dag, at den er toppen af alting bilmæssigt. Basta.
Lancia Aurelia, jatak, @martin-lw: Også en af de helt store. For mig. Men de bliver også billigere, så en skønne dag…
-
@ce
Tak for førstehåndsberetningen.
Dejligt at høre, at sådan en XK stadig kan begå sig i trafikken !
Så lever den stadig i drømmegaragen.Der bliver jo færre og færre biltosser, da unge mennesker kun i ringe omfang interesserer sig for biler.
Samtidig bliver der flere og flere velhavere, som kan kappes om nogle af de attraktive biler.
Tror derfor at de bedste biler (stand, model, specifikation, farve) stadig vil finde ejere (og stige i værdi), selvom de er fra 30’erne, 40’erne eller 50’erne.
Tror heller ikke at bunden vil gå ud af markedet på fx XK – bilen er på få år blevet ret dyr – så et tilbagefald er ikke helt urimeligt, hvis man ser det på 5-10 års sigt.En E-type S1, Stratos, Aston eller 911 GT3 skal nok finde ejere i fremtiden.
Ikoniske biler fra øverste hylde.E-type 2+2, MGB, Bobler eller alm hverdagsbiler får nok svært ved at finde et publikum.
For den type biler kan man godt formode, at markedet på et tidspunkt kollapser. -
Det er jo rart for folk, der har interesse i 50’er og 60’er biler, at en del af dem falder i pris. Så kan man måskr få købt til en lav pris.
Men man skal lige huske på, at bilen kan være faldet endnu, hvis man vil sælge nogle år senere. Og publikum kan være blevet endnu mindre.
Samlet set kan det blive en dyr og svær forretning…. -
@skaanning, det er sandt. Jeg tror ligesom @fisherking77 også, at de bedste biler også vil finde købere i fremtiden – og han nævner som eksempel Jaguar E-type Serie 1, som er en bil der til fulde lever op til prædikatet “Ikon” og i øvrigt stadig er en fremragende sportsvogn hvor man da slet ikke mangler kræfter. Men jeg må indrømme, at jeg er blevet overrasket over at selv rigtigt fine eksemplarer af disse også er faldet en hel del i pris.
Så jo, det kan godt ske og i lyset af markedet lige nu kan det også være de falder yderligere. Men at købe en Porsche GT3 i stedet for er jo i hvert fald ikke løsningen, hvis man drømmer om en klassisk Jaguar, og det synes jeg altid er værd at have med i betragtningerne: De fleste af os har jo klassiske biler for oplevelsernes skyld, ikke for alt muligt andet. Og som @niels-v er inde på, at giver halvtredserbiler (og endnu ældre, selvfølgelig) nogle oplevelser, som intet andet gør i dag.
Der er en GT3 meget tættere på en hverdagsbil, vil jeg mene.
-
Hvis nogle tror det er gratis, eller ligefrem indtægtsgivende, at have klassiker, har de vist misforstået konceptet.
Køb den, kør den, nyd den og tag alle glæderne med :-)
-
@henrik-kusk, kloge ord. Meget kloge, faktisk: Efter den metode kan man KUN vinde.
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 3 uger, 2 dage siden
Morgensur Mandag: AI-alarm for Fake News! Nej, “Posche” laver ikke en ny 912 og Alfa Romeo heller ikke en “Alpheta”: Fake […]
-
Ja det bliver efterhånden svært. Et godt hint på første billede kunne være når det er stavet POSCHE..? Og så når fælgene er virkelig mislykkede. Men når man ikke længere kan stole på en kvinde i leopard, hvor er vi så henne?
Er bange for at Margot Robbie så heller ikke er Bond-babe i den næste James Bond film? -
Ja, den stavefejl undrer mig faktisk såre, @soren-w men antyder måske at den der kunstige intelligens er en anden type intelligens end den menneskelige: Den kræver åbenbart ikke nogen forståelse for kontekst. Eller er den i virkeligheden så menneskelig, at den også laver fejl? Dét ville være et interessant paradoks!
-
Jeg har set det komme snigende Claus. Du ER ved at blive Grumpy old man. Når man har arbejdet i arkitektbranchen er man da vant til kopier og fake news. I hundreder år har mindre talentfulde arkitekter kopieret mestrene og endda ofte brugt egne navne. Da jeg var unge kunne jeg da tegne huse i fem forskellige stilarter eller kendte arkitekters streg, Det er bare det der nu sker i bildesign, de unge designspirer keder sig og sætter den kunstige intelligens på spil. så lidt AI generet internet sjov bør man tolerere, det kan ikke stoppes og hvad gør det?
Posche uden r mener jeg at have læst er et amerikansk restomod firma der netop ikke tør bruge det rigtige navn på deres modeller.
912 er da en fin bil ingen grund til at udskamme den, siges endda at køre bedre end en 6er, men har aldrig prøvet en. Er der ikke kun 20 hk forskel og en del kg. -
Jeg mener bestemt ikke det er det samme, @lars-d: Du ville vel aldrig påstå, at din streg var en af mestrenes? Det er jo kernen i historien om den nye 912 – at det er en Porsche. I stedet er det fake news, misinformation og simpelthen forurening af vores bilsind.
At det er dårligt “design” er en anden ting. Den med “Posche”, der ikke tør bruge navnet Porsche lyder lidt langt ude – men det er et ægte fakta (mennesketjekket!), at selv verdens nok stærkeste restomod-firma, Singer, specifikt understreger, at der ikke findes sådan noget som en “Singer-Porsche”. Men kun en Porsche, restaureret af Singer.
-
Jeg udskammer i øvrigt ikke 912, der muligvis kører bedre end en 911, ja – det siger alle dem der har en 912 i hvert fald :-). Og den solgte jo godt i de første år – 30.000 biler i alt mod 80.000 911’ere af F-generationen. Selvom der var fyrre hestekræfter til forskel – mindst.
Men det giver bare ikke meget mening at genoplive en model, der er ment som og efterfølgende også husket som en spareudgave af 911’eren. Porsche er mestre i at maksimere indtjeningen på diverse specialmodeller mod en merpris, og dét her vil nærmest være den modsatte retning.
-
En i mine ører meget væsentlig forskel på en 911 og en 912 er da de to cylindre ekstra i 911 – med deraf følgende MEGET bedre motorlyd.
-
…..og det var så en kommentar til Lars D:>)
-
Klinger lidt hult, når ViaRetro selv brugte en fake AI illustration af et eller andet Bentleylignende lige forleden.
De fake ny-retro-model-youtube-videoer er der for stort set ALLE biler, man nogensinde kan komme i tanke om, selv på Morris Marina og Ford T…
De er kun irriterende, når dumme ikke-robotter viderebringer dem, hvor man ellers færdes, som fx i mærkeklubsforummer.
-
Jeres stavekontrol er helt tosset med at understrege alle ord som forkert stavet, eller brugt, i den forkerte sammenhæng. Måske i skulle gøre noget ved det, i stedet for at kritisere andre for at gøre det forkert, de har gjort.
Kan det ikke være ligemeget om der kommer eller ikke kommer, en ny 2025 udgave af den klassiske 912 eller Alfaen.?? Om det er Fake eller ej?? -
@jakob356, jeg har jo sagt undskyld på redaktionens vegne, ikke også. Nu har jeg også taget det ned. Det var en fejl. Undskyld, undskyld, undskyld.
Men det illusterer jo stadig en del af problemet: Den kære layouter faldt for billedet, brugte det – og nogle læsere fanger at det er uægte, andre ikke.
@njal. Mette Frederiksen er død. Hun var tidligere en mand. Og hun er i øvrigt lige for nylig (før sin død) konverteret til islam.
Er det ligemeget at det er Fake News?
Eller – vent lige – er der måske noget om det? Bare noget af det? Hmm. Jeg kunne heldigvis ikke finde nogle illustrationer af det, men måske Kunstig Intelligens kan lave nogle.
-
@jakob356, jeg kom til at tænke på. Var det nu også en fake AI-illustration eller en ægte AI-illustration? Ja, det morede jeg mig lige lidt over :-).
Undskyld igen, jeg finder selv ud.
-
@ce Jeg troede at ViaRETRO handler om klassiske biler og nydelsen herved.
Ikke moderne gak, ingen kan gøre noget ved.
Der sidder nok nogle rund om ude i verden, der gerne vil pryde eller påvirke bilbranchen med deres ideer. (om ikke, så biltosser).
Og der er AI og computere jo almindelig værktøj til hjælpebrug. Ligesom stavekontrol, og din smarttelefon er et hjælpeværktøj til at gøre din hverdag lettere.
Angående fake news har det jo altid eksisteret, førhen kaldte vi den slags for at lyve eller at gå med en løgn.
Nu publiceres den… -
Jeg undskylder for min uvidenhed. Jeg sammenlignede en 912 med 1582 cm2 og 90 hk og 122 nm med 911 T med 1991 cm2 og 110 hk og 157nm. Begge fra 1968 iflg mit Porsche typenatlas. Det er vel ret beset kun sølle 20hk. 912 vejede 970 kg og 911 vejede 1080 kg så det var vel ikke så gal en sammenligning. De 130 hk var der i andre udgaver.
Jeg tager gerne en 912 targa med metal på instrumentbrædtet den er da cool. -
Det gør det jo også, @njal – helt enig. Og hvis jeg ville have en LETTERE hverdag, så ville jeg ikke beskæftige mig med gamle biler, men med nye biler. Men jeg vil have en BEDRE hverdag – så derfor de gamle :-).
@lars-d, så forstår jeg: Jeg tænkte selvfølgelig på den oprindelige 911 mod den oprindelige 912. Men med T’eren har du fat i et andet modelnavn, som Porsche næppe vil tage op igen – den er jo billigudgaven af 911. Som året efter (mener jeg?) havde afløst 912’eren.
Men jo, mellem den ene og den anden billigmodel er der ikke så stor forskel, det er sandt. Bortset fra, som @jewer skriver, lyden: Men den er for mig altså også en mægtig stor del af 911-oplevelsen.
-
@ce Pardon i selverkendelse og at den slags går lidt på omgang. ;-)
-
@Claus iflg min typebog kørte 912 til maj 1969 medens T modellen kom i 1968. Sjovt at se der kun var 6000 DM forskel på T og S modellen dengang. Fra 19.000 til 25.000. Jeg tænker prisforskellen i dag sikkert er over en halv million kr men alt er jo relativt. Folk kunne også vælge den kraftigere E model for 2000 DM mere. Hvem købte så egentligt en T model?
-
-
ViaRETRO wrote a new post 3 uger, 5 dage siden
Weekend Matiné Nr. 530 Det slår næsten aldrig fejl: Når jeg har været i Italien øns […]
-
Jeg anser mig selv for at være alfist, men jeg dog ikke monogam. Efter min bedste overbevisning er de ældre modeller (105-serien for mit vedkommende) af cirka samme kvalitet som andre biler fra samme tidsrum, hvis man da ikke sammenligner alt for meget med tyske eller svenske biler. Som altid: Hvis man vedligeholder og passer service, så er de driftsikre. Og el-problemer skyldes oftest at stelforbindelserne er lavet med pladeskruer ind i blikket. Det er nemt at modificere til en mere solid forbindelse.
Det er dog noget andet med Alfa’er fra sidst i forrige århundrede og frem: Jeg havde en Alfa Romeo 159 Sportewagon som firmabil i fire år og den var på værksted temmelig tit: Indsugningmanifold, EGR-ventil, forhjulsophæng osv. Men: Den kørte fremragende og så godt ud, så det var et lykkeligt bekendtskab.
Og så kunne jeg i øvrigt godt tænke mig en Nuova Giulietta. Er der nogle (alfister), der har en til salg? Så ring.
-
@Claus Du er altid velkommen til en prøvekørsel i en Alfa, det er altid sjovere IRL :-)
-
Den grå er en af mine absolutte yndlingsfarver til en Alfa, @alfahahn! Total klasse.
-
Har altid spejdet efter en Puma – så hvis der nogen som vil overtage min 230CE så vil Inse mig ugens fund endnu en gang 😇
-
Hjælp lige @holmen, nogen :-)
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 3 uger, 6 dage siden
Bilmesse i Bologna: Fuld gas på inspiration Jeg hørte at Auto e Moto-messen […]
-
Fantastiske billeder, man er jo næsten med dernede. Tror jeg trænger til en international messe i 2025. Og Klaus Reikjær var kørende derned?
Hvad er det for øvrigt for nogle bagskærme på den champagnefarvede Porsche 928? -
Den 928 var faktisk ikke uinteressant, hvis man er den type der vil lave ting om: Motor og gearkasse havde 0 km, farven var lækker og skærmene – ja, dem skal man kunne lide. Men så ligner den også næsten den sindssygt dyre Nardone-928 restomod, som jeg så i Torino for en måned siden – den her kostede bare kun 30.000 Euro.
-
Det korte svar – i samme ånd som artiklen…
Ææælsker den lille Abarth-Simca, den metallic grønne Maserati Mistral og den mørkegrønne Maserati Ghibli AM115.
Tænker om den sølv over rød Monospecchio Testarossa mon er den vi solgte i 2021? De byggede kun seks af dem i den farvekombo, så chancerne er gode. Pivfræk…!!
Var der mon slet ingen FIAT Bertone Racer Berlinetta på dette års messe?? Drømmer stadig om at eje sådan en lille godte…
-
Niente Fiat Bertone Racer Berlinetta i Bologna, @02anders: Jeg forstår dig godt. Men altså – de forskellige Abarth-Fiat og -Simca gjorde op for det, synes jeg.
-
Ja, som tilskuer vil Abarth-FIAT og Abarth-Simca helt klart rode bod på den manglende Bertone Racer. Men de er også i en anden prisklasse, så knap så relevante i den virkelige verden – i hvert fald ikke for mig.
-
Claus, her er da fantastisk mange billeder allerede, så du skal slet ikke undskylde og fortælle, at der måske kommer nogle flere senere.
Du skriver, at det er den andenstørste klassikermesse i Europa.
Men hvad mener du med “største”? Antal kvadratmeter, antal biler eller antal besøgende?
Og hvilken er så den “største”?
-
Jeg kom også fra det, @peter-dyrelund – men der kommer flere engang!
Definitionen på størst er et rigtigt godt spørgsmål: Der har nemlig for et par år siden været to forskellige største – Techno Classica i Essen og Retro Classics i Stuttgart. Sidstnævnte på fysisk areal, førstnævnte på antal biler. Essen er så vidt jeg ved nu størst i dag.
Men lad os lige se de officielle tal fra Bologna – så vidt man overhovedet kan stole på sådanne fra en italiensk organisation :-)
-
-
Iggy ændrede deres profilbillede 1 måned siden
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned siden
Bilmesse i Fredericia: Inspiration med invitation Tusinder af […]
-
Fint lige at hilse på dig.
-
I lige måde. Og tak for kaffe, @michael-Deichmann.
-
Lotus Elite eller Honda CRX 😏 Det bliver Lotus’en for mig. Det er faktisk min 😎
-
Tak for fin reportage. Jeg orker ikke rigtig messen mere, men det er bare mig. Jeg har desværre en aversion mod klaplygter der sidder på en firkantet klap. Det er bare ikke kønt selvom Eliten er fin.
Jeg har så også et eller andet mod folk med bilmærket på deres cap måske slås det lige af ægtepar i åbne Alfaer, MGer eller Morgans med ens jakker på. Uha de fordomme man kan have. -
Ha, @tonnykp: Så lykkedes det mig alligevel at se den i år! Tillykke med endelig at have fået den på gaden – og ikke mindst med at den er blevet rigtigt flot.
Velbekomme, @Michael-Vestergaard-Tønder, og det var velfortjent: Som du nok kunne høre var den noget pænere end min egen var, og det var da også derfor jeg faldt helt i staver over den.
@lars-d, nu har du jo også officielt Danmarks sjovest kørende sportsvogn OVERHOVEDET (nye læsere der ikke forstår hvad jeg mener kan læse denne artikel, der helt officielt udråber Lars’ Elan som vinder: https://viaretro.dk/2024/06/hvilken-bil-giver-mest-koereglaede/) , så hvad pokker skulle du også på messe for?
Aaahjh, jo, det ved jeg godt. For at få lidt nyt til fordommene og aversionerne :-). Du skulle prøve Paris engang – hvis du en holdning til rygsække.
-
For ikke at få for mange drag over nakken her mandag aften – og med sidste uges tidstypiske debat in mente, måtte jeg lige forbi Google inden denne kommentar. Men den er tilsyneladende god nok. FOR POKKER, hvor ser sådanne Saab Super Aero fælge godt ud på den Saab !!!!
Jeg er overrasket over, hvordan de virker på mig. Uro i ……? -
Jeg syntes messen var status quo, som jeg husker den for 8 – 9 år siden, dog noget mindre befolket.
Jeg og en kammerat (der mest interessere sig for vinylsager) tog med og oplevede messen for første gang. Han syntes messen var fin nok, selvom han ikke interessere sig for biler, og der var meget langt mellem kræmmer med trækasser og indhold der kunne stilne hans kræsne næse og smagsløg.
Så vi lagde ud i den hal først, og tog de andre haller på bagvejen. Men vi oplevede begge to et lidt ubehagelig fenomen, da vi havde betalt entre og drejede ind i hal E til højre. Umiddelbart på det tidspunkt vi trådte ind under loftbelysningen, fik vi begge et sløret syn og en slags dobbeltsyn som vi begge led af det meste af tiden, indtil vi senere kom ud i dagslyset igen og kørte hjem.Oplevede i andre også sløret syn eller en træthed af at være på messen?
-
Nøøøj Tonny. Så blev den endelig færdig. Tillykke med det fornemme resultat. Der ligger mange timers (om)hygge bag.
Til jer andre. Jeg købte den på eBay i Irland, fordi den var LHD. Da den kom hjem, var den i noget dårligere stand, end på billederne. Tonny købte projektet, der nu er færdigt. -
De fælge på den årgang Sierra vil jeg vove pelsen og sige at de overhovedet ikke var fremme omkring 1983, nok tidligst 1991.
-
Dét er vigtig information, @kai-bach-andersen. Det ændrer selvfølgelig ikke ved, at de er nemme at skifte – men puster nyt liv i diskussionen om tidstypisk.
-
Tak for de fine billeder, når man nu helt undtagelsesvist ikke havde mulighed for at deltage dette efterår – jeg synes, der er noget hyggeligt og genkendeligt over messen. Og variationen sætter jeg umådelig stor pris på!
Mange fine biler, jeg er helt som artiklens forfatter pjattet med Honda CRX – ligeledes den lille Honda S800… -
Velbekomme, @peter-r. Og jeg synes aldrig man skal undervurdere hyggeligheden ved en messe.
Og her i Bologna står der så efterfølgeren, VTEC og pivoriginal også. Uha, det er et svært (hypotetisk) valg…
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned siden
Lad mig være i fred når jeg kører! Gamle biler er mere lydsvage end nye. Der er […]
-
Tak for alle de pragtfulde billeder Claus. Stærkt hypnotiserende, farverigt, drømmefremkaldende og vidnesbyrd om, at der er så mange biler, jeg gerne vil opleve. Og minder om dem, der allerede er i erindringen. Og nej, vi ses desværre ikke i Fredericia – jeg har endnu engang disponeret uden overblik 😳
-
Det var eddermademe mange fotos af mange biler. Ja der burde kunne findes værdig transport imellem…🙂 Og ja, vi ses i Fredericia i morgen 😀
-
Det var min meditation som modgift til en køreoplevelse i en spritny bil i tirsdag, @carsten-goth :-)
-
Mere Fiat til dig Martin – du har jo en topfin 130 med orange velour ?
Og jeg kan også godt være enig med jer begge i alt det der overgjorte nymodens alarmværk. Jeg lejede en Swift i mandags på Bornholm. Sådan set en fin bil – men at give føreren mulighed for at aflæse grafer med torque og power i en lille bovlam ting er vel overgjort. Og grafik visende fordeling af kraft mellem elmotor og benzinditto – eneste evidens på, at der åbenbart var tale om en hybrid. Dernæst en kompliceret fartpilot og grafiske advarsler, når jeg krydsede linier – også uden at den forsøgte at hjælpe mig væk fra den truende ulykke. Læg derudover til, at den nok ringer op til nogen, når ulykken indtræder – og at kabinelydene åbenbart lagres på fabrikanternes servere uden skelen til GDPR. Det gør hverken min Octavia, Yaris, 911, Z3 eller Fiat 500. Selvom alle vore samtaler naturligvis tåler dagens lys….. Forresten ringer min Vespa heller ikke til nogen, hvis jeg kører i grøften… -
Aah, billedet af Fiat’en er fra 2023, @martin-lw, så bare rolig: Den går du ikke glip af.
Jep, netop sådan en ny 5’er har jeg også haft som lejebil: Udlejningsfirmaet fortalte det var en opgradering, men den var 506 centimeter lang og 190 cm bred og skulle altså rundt i et parkeringhus bygget i halvfjerdserne, så jeg kunne kun se det som en elefant i en glasbutik. Men den kunne bimle og bamle så det var til at få stress af. Forfærdelig start på en tur.
Tak for teksten: Virkelig essensen af problemet. “Den enkle grundighed” er fuldstændigt gået fløjten.
-
Ha du er endelig blevet en grumpy old man Claus velkommen i klubben. Du glemte den mest tåbelige besked som min bil siger hver gang jeg forlader den. Husk mobiltelefonen ? Den ligger jo i lommen da det er ulovligt at bruge den under kørslen så bilen opfordrer ligefrem til ulovligheder åbenbart eller er der indbygget et lille kamera der sladrer til bilens computer. Jeg er nu blevet ret glad for adaptiv fartpilot når man pendler.
-
Det er fuldkonnen korrekt skrevet. Jeg har også en Mercedes-Benz 124 stationcar og det eneste den fortæller mig hvis jeg glemmer at slukke lyset når jeg åbner døren med nøglen ude af tændingen og et par blink i loftet der fortæller, at man skal spænde sikkerhedsselen når man starter bilen – de slukker dog af sig selv uanset om man har sele på eller ej!
Jeg er også forundret/irriteret over FDM’s evindelige prøvekørsler af elbiler hvor de klager over at bilen ikke af sig selv går i P når man stopper bilen eller selv aktiverer håndbremsen på samme tid. Hvad med sloganet: Kør bil når Du kører bil. man skal vel for hulen selv kunne finde ud af at bremse bilen når man forlader den eller hvad?
Min nabo har for resten fået ny elbil og viste den stolt frem, det var en nydelig bil, men med en kæmpe skærm på instrumentbordet mellem fører og forsædepassager med alle mulige oplysninger, jeg mente så, at jeg skulle køre bil og ikke se fjernsyn – det syntes han ikke om, men vi taler da stadig sammen:-) -
Jeg vil bare gerne have fysiske knapper og håndtag, hvis jeg skal føre et køretøj der ikke er mit. På min egen bil skal jeg nok finde ind i menuer osv, men det vil jeg ikke på en lånebil.
-
Præcis derfor har jeg ofte bestilt en Opel Corsa som lejebil, @kai-bach-andersen: Der har jeg fundet ud af hvordan man stiller sproget om fra polsk! Men hvis dén så bliver til en BMW 5-serie, så har jeg problemer…
-
@lars-d, jeg er med på, at det godt kan læses sådan (og at det i øvrigt mske er rigtigt nok!) – men jeg bemærkede jo, at også de to yngre i bilen blev irriterede over lydene og blinkene. Og prøvede at slå det fra. Under kørslen :-)
@bisgaard, det opslag så jeg også. Jeg havde lyst til at kommentere men lod være.
@jørn-wentzel, de kæmpe skærme har jeg det også skidt med: Hvorimod jeg nyder de perfekte svagt rødligt belyste instrumenter i min Alpina hver eneste gang jeg kører i mørke. Og den har ikke EEN eneste advarselslyd for noget som helst. Oh, hvilken lise for sjælen!
-
Jeg kan erklære mig delvist enig i brokkeriet over blink, bip og co. Men når man er blevet en gammel mand, lærer man at sætte pris på noget af alt det moderne, jeg er fx. meget glad for både min vognbaneassistent (ja, den hiver i rattet Claus! – men kun hvis jeg selv forsømmer at gøre det), min adaptive fartpilot (lækker på langtur) og mit automatgear (lækkert i byen) . Den ekstra sikkerhed, som disse systemer også indebærer, er rar at have som snart halvsenil olding. MEN jeg elsker også at køre i min fuldt analoge klassiker uden disse hjælpesystemer. Nåh ja, helt uden hjælpesystemer er den ikke – den har både akustisk blinklysindikator, selvparkerende viskere og servostyring.
Og Lars D, når din bil husker dig på mobiltelefonen, er det vel fordi telefonen kobler sig på bilens håndfri system, når du stiger ind? Så ved bilen jo, at du har telefonen med. -
Ærlig talt så tænker jeg over det. Ikke om bilen siger lyde (jeg har kun biler, der måske minder en om selen) Jeg tænker over det faktum, at jeg er for ung til at være så gammel, som jeg åbenbart er blevet. Jeg er træt af det meste nye – ingen ting betyder noget i dag, bilerne er fordummende, musikken er sgu lidt tam (igen jeg er blevet gammel?)
Jeg prøver at bide mig i tungen, så min kone ikke siger, jeg er et gammelt fjols… men på arbejdet prøver jeg at påvirke de unge mennesker (jeg er erhvervsskolelærer) med Le mans (løbet og filmen) Bullitt, Spa six hours, GT40, Steve Mcqueen, 787B, BRM V16/H16, Napier Railton, Alfa Romeo , V8 osv…. og begrebet “god stil” – de unge kigger som om jeg er idiot, men jeg minder dem om, at god stil er gratis, så hvorfor ikke stile efter det -
@svend-carstensen, jeg vil lige først erklære mig uenig i, at du er halvsenil! Dernæst uenig i, at vognbaneassisten “kun hiver i rattet, hvis man selv glemmer at gøre det”: Jeg fik (første gang) et chok, da jeg ville undvige en cyklist, og assistenten åbenbart synes jeg skulle pløje ham ned i stedet og prøvede at styre mig ind i cyklen igen. Jeg vandt, men udover chokket syntes jeg ikke det var ret smart lavet. Det samme med andre undvigemanøvrer eller given plads fordi man som bilist tænker lidt frem. Men jo, hvis man decideret falder i søvn bag rattet så har det nok en effekt.
-
@stefan, et ædelt mål og virke – tak for det! Jeg går ud fra, at du nogle gange har taget din klassiker ud på skolen? Det burde da illustrere en masse ting på een gang for den næste generation.
-
.. og alle de assistenter, elruder, etc. DE VEJER !
Der er det mere simpelt at køre Morgan og Lotus Elise, her er kun køreglæden standardudstyr :-)
Er generelt lidt træt af Motorpressens leflen for elbiler…
Jeg er også i Fredericia i morgen, hvor jeg bl.a. har standvagt på Morgan Club Denmark`s stand.
-
@claus, tak for komplimenten om min mentale tilstand. Men jeg skrev jo “snart”, jeg mærker at det nærmer sig! Jeg har aldrig haft dårlige oplevelser med, at min bil (et VW-koncernprodukt) selv hiver i rattet på forkerte tidspunkter. Min assistent er i øvrigt ret nem at bestemme over – når jeg tager almindeligt (ikke hårdt) i rattet, slår assistenten fra, og da jeg kører bil, når jeg kører bil (endnu da – seniliteten lurer!), får jeg aldrig kedelige overraskelser fra automatikken.
-
Ja, det er jo til dit eget bedste, @njal :-). Men heldigvis er det da ikke så slemt som bogen “1984” forudsagde. Endnu. I Danmark. Tror jeg.
Og klassikeren ER da det foretrukne køretøj, er det ikke? Messen i Fredericia ligger jo så smart i kalenderen, at det er fuldgyldig køresæson lidt endnu, og det er jo også derfor der er så mange klassikere at se på – ligeså mange på parkeringspladsen som indenfor.
-
What a fabulous collection of photographs at the top of the article! And so many wonderful colours on many of them, too!
As for the “driver aids” in modern cars, last month we drove to El Escorial (near Madrid) and back in my superior half’s modern 520i Touring – we needed to bring a car full of stuff back – and we had beeps for all sorts of things, some useful, some not. I detest lane assist, and have been able to disable it including in rental cars, and the BMW insisted on informing us that the rear seats were not locked – perhaps because we had folded them flat, so we hardly needed reminding every time we started the car…Still, I have to say that it is by far the best all-around car I have driven, does everything with extreme competence and for a big 2.0 automatic, with excellent fuel efficiency, but even so is simply less fun than my classics, and that’s just a fact. -
Ja men kom forbi Taunus M klubben på D 930 og sig hej. Motorhistorisk Samråd er denne gang på besøg hos denne lille klub og fordi jeg skal bruge strøm til min PC (så jeg kan hjælpe folk med at bestille en erklæring eller historisk nummerplade hos Motorstyrelsen) har de nu taget en kaffemaskine med så kaffen er friskbrygget.
(De plejede at have kaffe med hjemmefra). -
“Kør bil når du kører bil!”
– jojo, helt enig, men så er det jo bare paradoksalt at moderne biler sælges på alle deres “features” udover det vigtigste: faktisk at kunne køre 🤷♂️
Det første din moderne bil gør når du nærmer dig den, er jo at hooke op med din smartphone..
Selvfølgelig er det fint med alle de sikkerhedsanordninger – at bilen selv holder afstand, bliver på vejen osv., men omvendt kan det jo også nemt blive en “sovepude” for bilisten.
Vores liv med dén (forbandede) telefon, som burde gøre det hele lettere har gjort at vi har fået for få timer i døgnet til se på – ,scrolle forbi og like alt muligt ligegyldigt l@rt, hvorfor tiden i f.eks. venteværelset, på lokummet og i bilen også skal udnyttes….
“Slow riding” – alle unge bilister burde prøve en klassiker mindst een gang i deres liv… -
Det er længe siden at jeg har kørt en nyere bil – så nyder også stilheden in min 230CE så længe det varer 🙃
Skal også et smut til Fredericia så der er alle de gode køb nok allerede handlet.
Talte lige en 12-13 af de biler der var i billedegalleriet har jeg sku haft – sådan er det at være Bilswinger.
Mon jeg snart skal finde et nyt hjem til min Mercedes 230CE – skal, skal ikke, skal, skal ikke … -
Tak for kaffe, @michael-deichmann :-)
Sådan, @stefan: Jeg tænker bestemt ikke det skader. Og tak for tippet om Demolition Man: Jeg har ikke set den før, men nu hvor den viser sig at være en samfundskritisk kommentar så giver jeg den lige en chance. Elsker også Sylvester Stallone!
@tony-wawryk, jeg er glad for at du kunne lide galleriet. Og som tidligere chauffør på en 320d kan jeg genkende det du siger: Kompetent, ikke ophidsende. Jeg foretrækker så klart min fyrre år gamle Alpina!
-
@stefan Demolition Man – må jeg også have købt og genset. Sylvester Stallone var et kæmpe idol måske et ikon for mig i min teenagetid, hvor han spillede i First Blood, og efterfølgende Rambo filmene. Han instruerede også selv den første af Rocky filmene, mener jeg. Som for mig står som en rigtig original historie omkring kaos, fattigdom, kejtethed/generthed, og ægte kærlighed. En meget dyb film bag en lidt barske facade.
Senere blev karakteren jo meget professionel, og der forsvandt en del af før omtalt.@ce ja, min klassiker er kun opbevaret på nuværende tidspunk, det er et valg jeg har taget på grund af min nyresygdom og venteliste til en nyrer. Men jeg køre ud og kigger, starter den op, støver den af, og orientere mig lidt med den indimellem. :)
-
- Hent mere
Jeg tager en tur med båden :-) når jeg nu ikke kan vælge den pæneste “stationwagon”, som på italiensk er en Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon.
Helt klart Peugeot’en :-)
.. og så er 505 vel den “sidste rigtige Peugeot” bygget før der skulle deles stumper med Citroen.
Jeg har haft mange Peugeot som firmabiler, men desværre altid de nyere generationer med forhjulstræk – også dejlige biler; men de oprindelige 404, 505, 604 og 505 havde bare en følelse af robusthed over mekanikken.
I mange år kørte mine forældre 604, fantastisk bil der blot sloges lidt med rust.
Så en flot 505 kunne være et godt bud på en franskmand i garagen :-)
Som er tyve år nyere og tyve gange mindre, @alfahahn :-). Men OK, den fandtes med seks cylindre og ER pænere, helt enig. Men den er så også fra en periode, hvor stationscars ikke handlede om at være praktiske mere.
@Jacob-von-Wildenradt, det er jo sjovt som selve franskheden også er en fordel fremfor svenskhed, men jeg er enig. Især fordi Peugeot forstod at undgå at franskheden kammede over – ligesom hos Citroën, hvor deres Break ikke havde samme formskønhed som sedanudgaverne.
Jeg tager den, nogen faktisk har gidet at lave bagdørsrammer, der passer til :-D
Synes også jeg kan huske noget med at Break’en havde dobbeltfjedre.. Og nyd også de dejlige Michelindæk på tegningen!
@jacob356
Det ligner et differentiale fra en baghjulstrukken vogn. Er du ikke længere tilbage end 505?
… jeg taget det i mig. 505 var baghjulstrukken. Det havde jeg ikke gættet – og med tromlebremser bagtil. Det lyder som en veltjent konstruktion….
tager…