• Ja, jeg blev som svoren Jaguar (eller jaguar?) fan også rystet i min grundvold i går, da jeg så den nye teaser video, der mest minder om et østeuropæisk indslag i et melodigrandprix et sted ude i fremtiden, hvor de flyvende Blade Runner (eller bladerunner?) biler for længst er indregistreret til veterankørsel…
      Jeg tænker at marketingpersonen hos Jaguar har kigget dybt i krukken med euforiserende svampe, og har fået lov til at skrotte den eksisterende (og uddøende) kundegruppe, så nu ser de fremad efter en ny kundegruppe, der øjensynligt også helst skal være på svampe..?
      Jaguar Club of Denmark skal næste år fejre klubbens 50 års jubilæum, (jeg har kun været medlem de 40…). Tænker at vi skal rykke det til Herning Hallerne, og så lave en kæmpe disco fest, og se fremad…😬

    • It’s a JAA…

      No, it WAS a JAAAG!

      R.I.P.

    • Men de har da vist fået hængt katten i processen…

    • ce@

      Jeg er enig med dig i, at i-Pace stadig er den smukkeste el-SUV.

      Den burde bare opdateres teknisk.

      Nu får vi garanteret noget, der er grimmere :-(

    • Logoet er blevet sådan lidt Smart Car ellet Garniershampooagtigt i dets forsøg på ny ungdommelighed. Det synes jeg som grafisk designer er upassende.

      Filmen er ikke rigtig fremtidsagtig: Andy Warhol type med malerkost, Apple 1984 hammerdamen, Benettondiversiteten, Fifth Element kostymer (1997), det er altsammen virkemidler fra samme århundrede som Jaguar selv.

      At komme på lystavlen hos folk og blive snakket om, som en anden Elon Musk eller hans unævnelige orange ven, er dog lykkedes perfekt.

      Jeg elsker XJ6 brochuren fra 1968. Mere Jaguar bliver det aldrig for mig. Her lidt fra den, hvis billedet virker:

  • Volvo Herregårdsvogn vs. Peugeot Break Tænker de fleste ikke Volvo, når man n […]

    • Jeg tager en tur med båden :-) når jeg nu ikke kan vælge den pæneste “stationwagon”, som på italiensk er en Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon.

    • Helt klart Peugeot’en :-)

      .. og så er 505 vel den “sidste rigtige Peugeot” bygget før der skulle deles stumper med Citroen.

      Jeg har haft mange Peugeot som firmabiler, men desværre altid de nyere generationer med forhjulstræk – også dejlige biler; men de oprindelige 404, 505, 604 og 505 havde bare en følelse af robusthed over mekanikken.

      I mange år kørte mine forældre 604, fantastisk bil der blot sloges lidt med rust.

      Så en flot 505 kunne være et godt bud på en franskmand i garagen :-)

    • Som er tyve år nyere og tyve gange mindre, @alfahahn :-). Men OK, den fandtes med seks cylindre og ER pænere, helt enig. Men den er så også fra en periode, hvor stationscars ikke handlede om at være praktiske mere.

      @Jacob-von-Wildenradt, det er jo sjovt som selve franskheden også er en fordel fremfor svenskhed, men jeg er enig. Især fordi Peugeot forstod at undgå at franskheden kammede over – ligesom hos Citroën, hvor deres Break ikke havde samme formskønhed som sedanudgaverne.

    • Jeg tager den, nogen faktisk har gidet at lave bagdørsrammer, der passer til :-D
      Synes også jeg kan huske noget med at Break’en havde dobbeltfjedre.. Og nyd også de dejlige Michelindæk på tegningen!

    • @jacob356
      Det ligner et differentiale fra en baghjulstrukken vogn. Er du ikke længere tilbage end 505?

    • … jeg taget det i mig. 505 var baghjulstrukken. Det havde jeg ikke gættet – og med tromlebremser bagtil. Det lyder som en veltjent konstruktion….

    • tager…

  • Verdens fedeste Peerless! Desværre er den ubetalelig. Eller […]

    • En fantastisk flot GT bil! Har set et par stykker i den virkelige verden!
      Blev , så vidt jeg husker, også produceret under navnet Warwick!
      Der blev vidst nok også produceret et par stykker med den fine lille alu-v8 fra Buick! Denne motor kender vi jo særdeles godt i den senere Rover version!

      Hilsen og go weekend!
      Henning Hjorth

    • Fuldstændigt korrekt altsammen, @henning-hjorth – og jeg har også set et par stykker, hvilket ikke giver mig mindre lyst: Det er faktisk en helstøbt bil, sådan en Peerless. Mit problem er bare, at jeg husker den hvide jeg så på Spa (tror jeg det var) til godt 10.000 Euro og derfor har lidt svært ved at goutere 224.000 Euro.

      Også selvom farven er MEGET bedre end hvid!

    • @ce Jeg tænkte slet ikke over det var en henvisning til 50’er årgangen. Jeg tog bare selv en kommentator pause i går.
      Absolut en fed bil, og endnu federe med de kølehuller bagerst i forskærmen.
      Lidt sænkning osv.
      Men som du er inde på er prisen nok i almindelighed afgørende for salgbarheden. Og her bliver den nok for dyr et bekenskab for ikke millionærer.
      Men helt sikkert en fed ‘eller kan laves til’ en fed øse, som tyskeren!

    • @Niels V – Triumph SLR! Den er jeg s’gu aldrig stødt på før. Jeg guglede efter den – og da jeg så et billede af den tænkte jeg at det da var en Morgan SLR. Guglede lidt videre og fandt ud af sammenhængen:>). Alle tre Morgan SLR var til stede ved Spa 6 Hours tilbage i 2007 eller 2008.

    • Jeg forstår hvad du mener, @niels-v, selvom jeg aldrig ville gå den vej – og ende med fire ret ens biler. Eller fem, for du skulle vel også have en original Triumph i den samling?

      Alle de nævnte har selvfølgelig også tidligt været på min radar af selvsamme årsag – de var Triumphbaserede. Men selv har jeg altid syntes, at netop Peerless var den kloge i den sammenhæng: Swallow Doretti var først, men faldt jo netop i fælden med at lave en bil, der var alt for tæt på udgangspunktet – men meget dyrere. Nu lavede Triumph aldrig en coupé af TR, men alligevel mener jeg det samme kan siges om Italia. SLR er lidt en anden historie – og ja, sådan een vil jeg også gerne have! Hvis jeg ikke husker meget galt mødte jeg såmænd @jewer til det omtalte Spa Six Hours?!!?

      I og med at Peerless var tidligt ude, brugte glasfiberen til deres fordel og lavede en firepersoners sportsvogn ud af TR’eren så synes jeg faktisk de var bedst rustet til at få succes: Deres produkt var ikke dumt. Altså for 1957.

    • @ce – vi mødte/snakkede med hinanden første gang til en julefrokost hos Jørgen i december 2007. Jeg var til Spa 6 hours både i 2007 og 2008 og kan simpelthen ikke huske om det var var det ene eller det andet år de tre eksisterende Morgan SLR var tilstede – eller om de sågar var der begge år.

    • @ce – …..ved nærmere eftertanke må det have været 2007? Vi snakkede for nogle år siden om, at det da egentlig var mærkeligt at vi ikke lige havde snakket til Spa 6 Hours 2007…..indtil vi fandt ud af at vi da ikke kendte hinanden på det tidspunkt:>)

    • Peerless’s (or should that be Peerlesses?) show up occasionally at classic events here in the UK, but not often – four of them (of c.50 that survive) turned up at the Chiltern Hills Rally that went to back in May 2019 – here’s two of them. I like them, and the German restoration is stunning, but as you say, the seller will wait a very long time for his EUR224,000…

      Some of the other cars mentioned in the discussion are also very cool – the Triumph Italia is exceptionally pretty, and the Morgan SLR is for me a car the company should have made – I wrote a piece about it in the international edition of ViaRETRO – https://viaretro.com/2021/02/should-morgan-have-produced-the-slr-as-a-road-car/

    • Ja, Francorchamps er jo også pligtpensum for Triumph-folk, @niels-v, så den kendte jeg godt – tror endda jeg så een (eller en replika?!) på en messe for nogle år siden. Meeen – selvom den måske var velsignet af Triumph og selvfølgelig baseret på en Triumph så var det jo en meget lokal ting bygget af importøren og jeg mener ikke de kunne købes på andre markeder end i Belgien? I dag er de selvfølgelig spredt ud over verden, fordi de er så sjældne – men dengang.

      Jeg kan egentligt godt lide dens design, men det er jo mest fordi jeg kan lide en TR2
      – og det er den jo. Sjældent har man set nogen slippe SÅ nemt om ved et bildesign, og jeg synes samtlige de andre nævnte er lykkedes bedre med at tilføje noget til ophavet.

      TWO Peerless besides each other is a rare sight, @tony-wawryk. Both show that very modern low stance that I quite like on them – the battleship grey one is particularly pleasing I think.

    • @jewer, det er ved nærmere eftertanke længe siden at jeg HAR set en SLR – Dog ikke femten år! Mener der var en på Goodwood Revival for et par år siden. Det er stadig væk den flotteste bil Morgan har lavet (eller ikke har lavet…alt efter hvordan man tolker den…)

  • One-off onsdag: Toyota CAL-1 En Supra med svigermorbagsæde! Hvad er der lige IKKE at […]

    • Svigermødre følger – så vidt jeg ved – ikke med, @holm :-)

    • Njal replied 2 uger siden

      Det meget smart med det lille glasvindue der lukkes op, så svigermor ikke får fluer og andet skidt i håret under kørsel.
      Ydermere kan rælingen rundt bruges til fastspænding.
      Jeg syntes egentlig det er en sjov bil. Men celicaen er nok den jeg fortrækker som familiebil i stedet for. Selvom den ikke har indstigning med dør bagtil.

    • Dén detalje er nemlig ren luksus, @njal. Og i Californien kunne et svigermorbagsæde måske endda bruges det meste af året!

      Men helt enig: Hvis jeg skal være ærlig foretrækker jeg Celicaen frem for både CAL-1 og Subaru Brat. Omend den lille Subaru dog kan et-eller-andet.

    • Ideen blev taget op af SKoda i midten af 1990’erne, hvor fabrikken præsentertede Felicia Fun, der var en Felicia pickup med forskydelig bagvæg i førerhuset med tilhørende bagsæde. På billedet man ser hvordan.

    • Nemlig, @giraf37! Lidt samme idé, bare ikke designet eller udført i Californien og derfor mere praktisk. Jeg kan huske jeg engang (for mange år siden, da den var noget nyere…) mødte en bilfotograf, der kørte i sådan en Felicia Fun, fordi han dermed havde en høj platform til rådighed for sit kamera samt en ideel bil til følgeskud, hvor han så sad eller stod på ladet.

    • A Skoda Felicia Fun is on offer at the NEC Classic auction this weekend – offered without reserve. The yellow exterior I like (surprise!) and also the yellow dials, but the rest, not so much. Will take a closer look at it on Saturday.

    • The Felicia Fun sold today for £10,687 including commissions. Looked OK, but too many varieties of yellow even for me.

    • And then there is the price, @tony-wawryk: More than 10K is not insignificant for a Felicia. It better has to be a lut of Fun!

  • Har du den rigtige kop? Jeg tog mig selv i at […]

    • Jeg samler heller ikke på kopper men har da nogle stykker af de dér Motor Klassik kopper stående. Det var helt fast dengang vi gennem nogle år tog til Oldtimer Grand Prix at vi skulle forbi Motor Klassiks telt og ha’ en kop kaffe incl. kop. Synes at kunne huske at en kaffe incl. kop kostede EUR 3,- – næste gang man kom forbi kunne man så få fyldt koppen op for EUR 1,-:>)

    • Jeg har et krus for hver bil, jeg har haft – konens biler tæller ikke med.
      Dog mangler der krus fra 2xLotus, Fiat og Mitsubishi.

    • Desværre. Det nærmeste var et krus med billede af Ole Olsen og et NGK logo fra min fætter. Kruset med ABBA fra min kusine har overlevet 😂

    • @jewer, jeg har købt alle mine Motor Klassisk-krus på messer, og der fulgte jo et blad med. Kostede de ikke omkring 6 Euro? Tror jeg. Samme pris som for bladet alene – det er jo en no-brainer!

    • @ulrik, det er et top-tip! Anede ikke at det fandtes. Lugter den af olie, benzin og varm gummi? Det vil jeg næsten håbe. Måske skal jeg købe den på Retromobile-messen i februar for at få den fulde effekt :-)

    • @ce – Jeg kan ikke huske om man kunne købe en udgave af bladet med. Jeg har formodentlig fravalgt det p.g.a. at jeg syntes det var rigeligt at rende rundt resten af dagen med den kop i jakkelommen:>)

    • På messerne var det (ER det? Jeg kan egentlig godt bruge flere…) som regel det sidste lige inden afgang – af samme årsag :-)

    • @ce – jowjow – kunne jo godt have ventet til sidst på dagen – men der var fokus som regel andetsteds – iskolde fadbamser og en ordentlig schnitzel nede i Nürburg by:>)

    • @ce Du må have dig en Porsche at eje!

    • @njal, det må alle – før eller siden :-)

    • Njal replied 2 uger siden

      @ce Jeg er godt med, det har jeg også til gode. 😁
      Og nu har jeg aldrig rigtig forstået hvorfor Porsche og VW lavede den aftalen andet end som et venneprojekt. Men heldigt de gjorde, for så kunne jeg føle mig glad over at arbejde med mig selv og en anderledes bil, som jeg derfor har råd til at holde kørende. Det var dog ikke 914-4 jeg drømte om. Det pussige var at jeg faldt for modellen i det øjeblik jeg så den første gang og den kærlighed har jeg ikke mistet igen. Jeg ved godt der ikke ligger den helt ‘rigtige vare’ under hjelmen. Men fire er tæt nok for mig, til jeg kan komme på en sublim frihedsoplevelsesfølelse på dette ‘level of life’. Når jeg kun benytter den lejlighedsvis i godt vejr og eller som humørløfter om somrene.
      Jeg arbejder på i fremtiden, at kunne optimere hele køreoplevelsen på en original, og finurlig måde. Nu har jeg jo i mit hobbyværksted ‘Njals Værksted’ fået installeret en lille metaldrejebænk. Det giver mig nye muligheder. Ellers er der andre ting i mit liv. Jeg også gerne vil nå at nyde lidt af.
      💕

    • Jeg ved ikke om det var noget med affjedringen, men Peugeot’en føltes altid som en værre rumlekasse, hvor Xiantia’en bare fløj derudaf på Citroënaffjedringen.

      Også virkelig vellykket design i specialkategorien hatchback-der-ligner-en-sedan, bedre end både Daihatsu Applause og Skoda Superb (to egentlig ret misvisende modelnavne…)

      Har haft to Xantia’er, en 16V og en HDi, der var hurtige, komfortable, smukke og billige. Ret god kombination til klassiske biler også faktisk ;-)
      Der må holde nogle morfarbiler rund omkring, på landet i Frankrig og omegn, der er til at snuppe endnu?

    • Jeg har selv været ejer af en den første udgave af 406, ikke den faceliftede der er vist på billederne. Jeg havde en 406 SR 1,8 112 hk (benzin). Jeg nåede at køre ca. 180.000 km i den før jeg skiftede videre til næste Peugeot.
      Jeg elskede at køre i bilen, den “slugte” vejen med en fantastisk retningsstabilitet også ved høj motorvejsfart i Tyskland.
      Jeg syntes faktisk designet af den første version var pænest, bortset fra det knirkende instrumenthus. Der var dog kun tre skruer der skulle løsnes og så kunne man tage toppen af og rengøre samlingerne og så gik der et stykke tid indtil den knirkede igen. Der kom også sæder af en lidt anden type i den faceliftede, og der kunne jeg også bedre lide de “gamle” sæder da de havde bedre lårstøtte.

    • Ja, jeg har haft begge modeller som firmabil, endda 2 gange Xantia.

      Den 1. generation havde ALLE tænkelige fejl en bil kunne have, lige fra store hydralikproblemer til at rattet gik i opløsning ! Efter 2. rat gik i opløsning, satte forhandleren læder rat i på garantien.
      Havde jeg fået en “mandagsbil” ? – nej, vi havde mange af dem og alle var der store problemer med. Jeg havde en oplevelse en morgen ude ved forhandleren (her mødte jeg ofte kollegaer) hvor en kollega havde taget en nudansk ordbog med, og tvang værkføreren til at læse op af bogen hvad ordet “service” betød :-)

      Den næste generation, efter et facelift hvor den bl.a. ikke “lagde sig ned”, var der absolut ingen problemer med med Xantia.

      Senere fik jeg en Peugeot 406 V6, det spillede :-)

      Design mæssigt ser jeg i dag nok Xantia`en som vinder, hvis vi ikke sammenligner med en Peugeot 406 coupe – det kan godt blive en fremtidig klassiker :-)

    • Peugeot har en lang tradition for at benytte Pininfarina. Således på 405, hvorimod 406 blev designet in-house. Men 406 er et Pininfarina-design. Og hvilket et.

    • I 1993 skulle jeg skifte firmabil, og jeg havde forelsket mig i en Xantia. Jeg var ude at prøvekøre en blå i samme nuance som den på billedet i artiklen. Desværre var den ellers flinke personaledirektør ubøjelig: Man kunne vælge hvilken som helst bil, bare det ikke var en Citroen. Firmaet have angiveligt haft exorbitante reparationsomkostninger på GS og BX modellerne. Det endte så med en Mazda 626, som i øvrigt aldrig fejlede noget. (Ikke min bil på billedet, men en tilsvarende).

    • Oh Lord wont you bye be a first series Golf GTI. My friends all drive Porsches………

    • Jeg håber heller ikke det er din gamle firmabil, @peter, for den er højrestyret :-). Men jo, jeg har også haft en Mazda, der aldrig fejlede noget. Det var sjovt nok også en konebil, og det var en anden kone, der tog livet af den ved at skrælle siden på den. Der skal ikke meget til at totalskade en bil til under 10.000 kroner! Jeg troede ikke der fandtes mere kedelig bil end dén – men den hvide du viser er i samme liga, utroligt nok.

      Jeg havde dengang ikke modet til hverken en 406 eller da slet ikke en Xantia, der jo egentlig er teknisk meget kompleks. Det er normalt ikke en fordel 30 år senere. Til gengæld er det måske Xantiaens bud på hvorfor den bliver en klassiker?

      I praksis turde jeg meget bedre en 406: Faktisk havde jeg en kollega, der købte en (til sin kone – det er faktisk en fantastisk undskyldning!) for ingen penge, kørte i den i over to år og solgte den for det samme igen. Hver gang den holdt ude på parkeringspladsen tænkte jeg hvor stærkt det design var sammenlignet med alle de nye, der prøvede alt muligt – men havde glemt at spørge Pininfarina.

      Begge er i øvrigt kedelige indeni, så på dén front kan det være eet fedt, synes jeg.

      @Mads-Michael-Hastrup-Nilsson, XM er vild! Og at den er ældre betragter jeg i denne teoretiske sammenhæng som en fordel – den ER jo en klassiker. I praksis er jeg selvfølgelig endnu mere nervøs for hvad der mon kan gå galt med en endnu ældre, endnu mere avanceret og endnu vildere Citroën!

    • Som Citroënentusiast foretrækker jeg selvfølgelig Xantia, men Peugeots Pininfarina periode er fyldt med meget elegante biler, det stoppede de de selv begyndte at designe, meget klumpedumpet, dog blevet meget nedre i de sidste 10 år.
      Og Claus jeg håber at du udelukkende lovpriser VW Golf 1s design kvalitet, for byggekvaliteten var præcis så elendig som andre 70’er biler, de rustede helt vildt og motorerne fik slidte stempelringe og væltede motorolie op i luftfilteret.

    • @sune, enig: Man kan sige det samme om Ferrari efter at de droppede Pininfarina!

      Men nej, jeg lovpriser ikke kun Golfens designkvalitet: Jeg mener helt bestemt, at den er bedre bygget og skruet sammen end for eksempel Fiat 127, Renault 5 og Morris Marina. Der ALLE sammen rustede! Rusten har jeg simpelthen taget ud af ligningen :-). Motorproblemerne var jeg faktisk ikke bekendt med, så hvis dét er et faktum, så tager jeg gerne forbehold for dem. Fiat 127-motorer kører mig bekendt evigt :-)

    • Jeg dagligkørte på et tidspunkt en VW fra 1953 (nu solgt til UK), det var der ingen ben i, hvis man huskede karburatorsprit til kolde tider.

      50’er biler er generelt ret hyggelige, med de runde former og små vinduer, fra før der kom store vinduer og rette linier i 60’erne.

      356A har jeg ikke brug for, da jeg har en helt vidunderlig B’er, men kunne da godt forestille mig en Ford “Shoebox”, Peugeot 403 eller Jaguar Mark 1.

    • Jaguar MkI (som man kalder den i dag for at kende den fra MkII) har jeg også på min ønskeliste, @jakob356. Og en Healey 100, en TR2, tidlig Amazon, tidlig Karmann Ghia – og og og….

    • Nu har jeg jo allerede en Alfa Romeo som på billedet fra racerbanen, en Giulietta Spider SWB fra 1957. Hvorfor? Fordi den La Dolce Vita, køn, charmerende og letkørt. Stille op med den? Køre på sommerturné i Danmark og drømmen er en tur til Italien.

    • En fuldstændig fantastisk bil fra halvtredserne, @alfahahn: Også på min ønskeliste!

    • @batman, nyere biler med sportslig karakter, lave styktal, gode originale farver og stand, power, god historie, få kilometer og så videre.

    • Et af problemerne med de ældre biler er at de kan være svære at være i når man er 188 cm høj!
      Det gælder dog også for biler op i 60’erne.
      Kunne dog dog tænke mig en Frø igen og en 356er er jo bare en skøn bil, men må jo også erkende at jeg nu også kigger mere mod 70 og 80’erne

    • @jensby, så skal du nok ikke kigge for langt efter Jaguar XK’ere med tag på :-).

      Men du har helt ret: Dels var folk mindre dengang (men så passer det måske til nutidens damer? Bare en idé…) og dels var ergonomi generelt en videnskab, som kun de færreste bilproducenter var begyndt at interessere sig for.

      Jeg har haft mindst to kunder, der var fløjet ind for udlandet for at se en Jaguar E-type coupé (fra 1961, altså tidlig model med ringest mulig ergonomi og plads) – kun for at konstatere, at de ikke kunne sidde ordentligt bag rattet. Så der ER noget om det.

    • Her den ekstreme version fra en bil årgang 66.
      Ind/ud hjalp selvfølgelig ikke med buret. Men måtte flytte midterkonsollen da jeg ellers ikke kunne betjene pedalerne. Sædet kunne ikke komme længere tilbage eller lægges ned da motoren var bagved. Så når jeg tog styrthjelm på måtte jeg sidde med hovedet på skrå, ikke helt optimalt 😂

    • The trend for ’50s classics to fall in price is also clear here in the UK and perhaps the best example is the Jaguar XK. While few are as cheap as the example above, they are at least 25-30% cheaper than only 3-4 years ago.
      My sweet spot for classics – like most ViaRETRO readers, I suspect – has always been the ’60s and ’70s, but I can think of a few ’50s cars that I’d be happy to own, such as a Ponton Mercedes (preferably a 220S) or a Fintail (introduced in 1959) – both can be bought for reasonable money. A 356 would also be very welcome! Oh, and a DS…and an XK150…

    • Forgot the 190SL, one of the most elegant cars ever made…hmm…maybe the ’50s (certainly the late ’50s) is more in my sweet spot than I thought.

    • Om jeg vil have en bil fra halvtredserne ?
      Måske, en Volvo PV544 eller Jaguar Mk2 kan begge nås at komme med i det angivne årti.
      Min første bil var en Opel Kadett A, og for nogle år siden så jeg en flot Kadett A Coupe til salg og var sikker på at den måtte jeg eje; lige indtil jeg prøvede den og konkludere at jeg ALDRIG ville få kørt i den, charmen kunne ikke opveje manglen på køreglæde.
      Men hvor er US-bilerne fra 50-erne henne i denne debat ? – her kan mand da virkelig tale om “den gyldne ære” som jo også inspirerede Europa i slut halvtredseren og tresserne; tænk på Opel P1, Ford Taunus P2, Volvo Amazon …
      Endelig, jeg har jo primært Morgan mand, og selv om 4/4 modellerne udspringer i såvel design og teknik fra 1936, er de IKKE UDEN KØREGLÆDE :-)

    • Det er “teenageværelse-plakat”-syndromet. Når ungerne er fløjet fra reden, og man får økonomisk overskud, vil mange realisere deres drøm fra teenagetiden.
      Dem, der var teenagere i 50’erne, er i dag 75 – 85 år. Der købes ikke mange biler i den alder. Tværtimod dukker mange op på auktioner fra dødsboer.

    • En halvtredserbil? Ja tak!
      Jeg kan bare nævne:
      Simca Vedette
      Alfa Romeo 1900
      Lancia Aurelia
      Chevrolet Bel Air
      Borgward Isabella

    • En klassisk bil, som skal stå i min garage skal tilbyde en køreoplevelse, som gør at jeg får brugt bilen.
      Et charmerende design eller nostalgi alene er ikke nok – så ville jeg lynhurtigt få lavet et “museum” af biler, som aldrig blev kørt.

      XK120/140 har i mange år spøgt i drømmegaragen.
      I OTS eller coupé form synes jeg, at XK er en af verdens smukkeste biler.
      At modellen falder i pris, betyder at den måske en dag flytter fra drømmegaragen til kældergaragen.

      Nogen som har førstehåndsviden om, hvordan en XK kører i moderne trafik?
      Tungt bæst uden servo eller rapfodet racekat?

    • Begge dele, @fisherking77: En XK er efter min mening både et tungt bæst uden servo OG rapfodet racekat. Den skal selvfølgelig være manuel, men så mangler man altså heller ikke en en almindelig 3,4-liters kræfter – på landevej og motorvej er sådan een altså hurtig. Især når man så tænker på, at der både skal bruges kræfter på styring og bremse – flere end man er vant til.

      Jeg solgte en åben XK140 fra arbejdet her på Vestfyn og kørte den over til køberen på Sjælland en sensommerdag. Skøn tur hvor jeg overhalede masser af moderne biler på motorvejen via en lille nedgearing ud af overdrive – bare lækkert! På landevejen skulle man arbejde lidt mere, men det var bare charmerende og bilen er jo smuk. I kø i det indre København? Måske knap så sjov. Men er der nogle biler, hvor det ER sjov?!?

    • Det er næppe helt så enkelt som @the-real-stig antyder: Plakatænomenet findes selvfølgelig og er en del af forklaringen, men der er alligevel en del, der falder udenfor den rene aldersafhængighed – og jeg ved tilfældigvis, at @niels-v er en af dem. Mine egne ultimative drømmebiler passer heller ikke med teorien: Der stod ikke noget i Anders And-bladene om Lancia Stratos, da den var aktuel, men jeg ved alligevel i dag, at den er toppen af alting bilmæssigt. Basta.

      Lancia Aurelia, jatak, @martin-lw: Også en af de helt store. For mig. Men de bliver også billigere, så en skønne dag…

    • @ce
      Tak for førstehåndsberetningen.
      Dejligt at høre, at sådan en XK stadig kan begå sig i trafikken !
      Så lever den stadig i drømmegaragen.

      Der bliver jo færre og færre biltosser, da unge mennesker kun i ringe omfang interesserer sig for biler.
      Samtidig bliver der flere og flere velhavere, som kan kappes om nogle af de attraktive biler.
      Tror derfor at de bedste biler (stand, model, specifikation, farve) stadig vil finde ejere (og stige i værdi), selvom de er fra 30’erne, 40’erne eller 50’erne.
      Tror heller ikke at bunden vil gå ud af markedet på fx XK – bilen er på få år blevet ret dyr – så et tilbagefald er ikke helt urimeligt, hvis man ser det på 5-10 års sigt.

      En E-type S1, Stratos, Aston eller 911 GT3 skal nok finde ejere i fremtiden.
      Ikoniske biler fra øverste hylde.

      E-type 2+2, MGB, Bobler eller alm hverdagsbiler får nok svært ved at finde et publikum.
      For den type biler kan man godt formode, at markedet på et tidspunkt kollapser.

    • Det er jo rart for folk, der har interesse i 50’er og 60’er biler, at en del af dem falder i pris. Så kan man måskr få købt til en lav pris.
      Men man skal lige huske på, at bilen kan være faldet endnu, hvis man vil sælge nogle år senere. Og publikum kan være blevet endnu mindre.
      Samlet set kan det blive en dyr og svær forretning….

    • @skaanning, det er sandt. Jeg tror ligesom @fisherking77 også, at de bedste biler også vil finde købere i fremtiden – og han nævner som eksempel Jaguar E-type Serie 1, som er en bil der til fulde lever op til prædikatet “Ikon” og i øvrigt stadig er en fremragende sportsvogn hvor man da slet ikke mangler kræfter. Men jeg må indrømme, at jeg er blevet overrasket over at selv rigtigt fine eksemplarer af disse også er faldet en hel del i pris.

      Så jo, det kan godt ske og i lyset af markedet lige nu kan det også være de falder yderligere. Men at købe en Porsche GT3 i stedet for er jo i hvert fald ikke løsningen, hvis man drømmer om en klassisk Jaguar, og det synes jeg altid er værd at have med i betragtningerne: De fleste af os har jo klassiske biler for oplevelsernes skyld, ikke for alt muligt andet. Og som @niels-v er inde på, at giver halvtredserbiler (og endnu ældre, selvfølgelig) nogle oplevelser, som intet andet gør i dag.

      Der er en GT3 meget tættere på en hverdagsbil, vil jeg mene.

    • Hvis nogle tror det er gratis, eller ligefrem indtægtsgivende, at have klassiker, har de vist misforstået konceptet.

      Køb den, kør den, nyd den og tag alle glæderne med :-)

    • @henrik-kusk, kloge ord. Meget kloge, faktisk: Efter den metode kan man KUN vinde.

  • Morgensur Mandag: AI-alarm for Fake News! Nej, “Posche” laver ikke en ny 912 og Alfa Romeo heller ikke en “Alpheta”: Fake […]

    • Ja det bliver efterhånden svært. Et godt hint på første billede kunne være når det er stavet POSCHE..? Og så når fælgene er virkelig mislykkede. Men når man ikke længere kan stole på en kvinde i leopard, hvor er vi så henne?
      Er bange for at Margot Robbie så heller ikke er Bond-babe i den næste James Bond film?

    • Ja, den stavefejl undrer mig faktisk såre, @soren-w men antyder måske at den der kunstige intelligens er en anden type intelligens end den menneskelige: Den kræver åbenbart ikke nogen forståelse for kontekst. Eller er den i virkeligheden så menneskelig, at den også laver fejl? Dét ville være et interessant paradoks!

    • Jeg har set det komme snigende Claus. Du ER ved at blive Grumpy old man. Når man har arbejdet i arkitektbranchen er man da vant til kopier og fake news. I hundreder år har mindre talentfulde arkitekter kopieret mestrene og endda ofte brugt egne navne. Da jeg var unge kunne jeg da tegne huse i fem forskellige stilarter eller kendte arkitekters streg, Det er bare det der nu sker i bildesign, de unge designspirer keder sig og sætter den kunstige intelligens på spil. så lidt AI generet internet sjov bør man tolerere, det kan ikke stoppes og hvad gør det?
      Posche uden r mener jeg at have læst er et amerikansk restomod firma der netop ikke tør bruge det rigtige navn på deres modeller.
      912 er da en fin bil ingen grund til at udskamme den, siges endda at køre bedre end en 6er, men har aldrig prøvet en. Er der ikke kun 20 hk forskel og en del kg.

    • Jeg mener bestemt ikke det er det samme, @lars-d: Du ville vel aldrig påstå, at din streg var en af mestrenes? Det er jo kernen i historien om den nye 912 – at det er en Porsche. I stedet er det fake news, misinformation og simpelthen forurening af vores bilsind.

      At det er dårligt “design” er en anden ting. Den med “Posche”, der ikke tør bruge navnet Porsche lyder lidt langt ude – men det er et ægte fakta (mennesketjekket!), at selv verdens nok stærkeste restomod-firma, Singer, specifikt understreger, at der ikke findes sådan noget som en “Singer-Porsche”. Men kun en Porsche, restaureret af Singer.

    • Jeg udskammer i øvrigt ikke 912, der muligvis kører bedre end en 911, ja – det siger alle dem der har en 912 i hvert fald :-). Og den solgte jo godt i de første år – 30.000 biler i alt mod 80.000 911’ere af F-generationen. Selvom der var fyrre hestekræfter til forskel – mindst.

      Men det giver bare ikke meget mening at genoplive en model, der er ment som og efterfølgende også husket som en spareudgave af 911’eren. Porsche er mestre i at maksimere indtjeningen på diverse specialmodeller mod en merpris, og dét her vil nærmest være den modsatte retning.

    • En i mine ører meget væsentlig forskel på en 911 og en 912 er da de to cylindre ekstra i 911 – med deraf følgende MEGET bedre motorlyd.

    • …..og det var så en kommentar til Lars D:>)

    • Klinger lidt hult, når ViaRetro selv brugte en fake AI illustration af et eller andet Bentleylignende lige forleden.

      De fake ny-retro-model-youtube-videoer er der for stort set ALLE biler, man nogensinde kan komme i tanke om, selv på Morris Marina og Ford T…

      De er kun irriterende, når dumme ikke-robotter viderebringer dem, hvor man ellers færdes, som fx i mærkeklubsforummer.

    • Jeres stavekontrol er helt tosset med at understrege alle ord som forkert stavet, eller brugt, i den forkerte sammenhæng. Måske i skulle gøre noget ved det, i stedet for at kritisere andre for at gøre det forkert, de har gjort.
      Kan det ikke være ligemeget om der kommer eller ikke kommer, en ny 2025 udgave af den klassiske 912 eller Alfaen.?? Om det er Fake eller ej??

    • @jakob356, jeg har jo sagt undskyld på redaktionens vegne, ikke også. Nu har jeg også taget det ned. Det var en fejl. Undskyld, undskyld, undskyld.

      Men det illusterer jo stadig en del af problemet: Den kære layouter faldt for billedet, brugte det – og nogle læsere fanger at det er uægte, andre ikke.

      @njal. Mette Frederiksen er død. Hun var tidligere en mand. Og hun er i øvrigt lige for nylig (før sin død) konverteret til islam.

      Er det ligemeget at det er Fake News?

      Eller – vent lige – er der måske noget om det? Bare noget af det? Hmm. Jeg kunne heldigvis ikke finde nogle illustrationer af det, men måske Kunstig Intelligens kan lave nogle.

    • @jakob356, jeg kom til at tænke på. Var det nu også en fake AI-illustration eller en ægte AI-illustration? Ja, det morede jeg mig lige lidt over :-).

      Undskyld igen, jeg finder selv ud.

    • Njal replied 3 uger siden

      @ce Jeg troede at ViaRETRO handler om klassiske biler og nydelsen herved.
      Ikke moderne gak, ingen kan gøre noget ved.
      Der sidder nok nogle rund om ude i verden, der gerne vil pryde eller påvirke bilbranchen med deres ideer. (om ikke, så biltosser).
      Og der er AI og computere jo almindelig værktøj til hjælpebrug. Ligesom stavekontrol, og din smarttelefon er et hjælpeværktøj til at gøre din hverdag lettere.
      Angående fake news har det jo altid eksisteret, førhen kaldte vi den slags for at lyve eller at gå med en løgn.
      Nu publiceres den…

    • Jeg undskylder for min uvidenhed. Jeg sammenlignede en 912 med 1582 cm2 og 90 hk og 122 nm med 911 T med 1991 cm2 og 110 hk og 157nm. Begge fra 1968 iflg mit Porsche typenatlas. Det er vel ret beset kun sølle 20hk. 912 vejede 970 kg og 911 vejede 1080 kg så det var vel ikke så gal en sammenligning. De 130 hk var der i andre udgaver.
      Jeg tager gerne en 912 targa med metal på instrumentbrædtet den er da cool.

    • Det gør det jo også, @njal – helt enig. Og hvis jeg ville have en LETTERE hverdag, så ville jeg ikke beskæftige mig med gamle biler, men med nye biler. Men jeg vil have en BEDRE hverdag – så derfor de gamle :-).

      @lars-d, så forstår jeg: Jeg tænkte selvfølgelig på den oprindelige 911 mod den oprindelige 912. Men med T’eren har du fat i et andet modelnavn, som Porsche næppe vil tage op igen – den er jo billigudgaven af 911. Som året efter (mener jeg?) havde afløst 912’eren.

      Men jo, mellem den ene og den anden billigmodel er der ikke så stor forskel, det er sandt. Bortset fra, som @jewer skriver, lyden: Men den er for mig altså også en mægtig stor del af 911-oplevelsen.

    • Njal replied 3 uger siden

      @ce Pardon i selverkendelse og at den slags går lidt på omgang. ;-)

    • @Claus iflg min typebog kørte 912 til maj 1969 medens T modellen kom i 1968. Sjovt at se der kun var 6000 DM forskel på T og S modellen dengang. Fra 19.000 til 25.000. Jeg tænker prisforskellen i dag sikkert er over en halv million kr men alt er jo relativt. Folk kunne også vælge den kraftigere E model for 2000 DM mere. Hvem købte så egentligt en T model?

    • Fantastiske billeder, man er jo næsten med dernede. Tror jeg trænger til en international messe i 2025. Og Klaus Reikjær var kørende derned?
      Hvad er det for øvrigt for nogle bagskærme på den champagnefarvede Porsche 928?

    • Den 928 var faktisk ikke uinteressant, hvis man er den type der vil lave ting om: Motor og gearkasse havde 0 km, farven var lækker og skærmene – ja, dem skal man kunne lide. Men så ligner den også næsten den sindssygt dyre Nardone-928 restomod, som jeg så i Torino for en måned siden – den her kostede bare kun 30.000 Euro.

    • Det korte svar – i samme ånd som artiklen…

      Ææælsker den lille Abarth-Simca, den metallic grønne Maserati Mistral og den mørkegrønne Maserati Ghibli AM115.

      Tænker om den sølv over rød Monospecchio Testarossa mon er den vi solgte i 2021? De byggede kun seks af dem i den farvekombo, så chancerne er gode. Pivfræk…!!

      Var der mon slet ingen FIAT Bertone Racer Berlinetta på dette års messe?? Drømmer stadig om at eje sådan en lille godte…

    • Niente Fiat Bertone Racer Berlinetta i Bologna, @02anders: Jeg forstår dig godt. Men altså – de forskellige Abarth-Fiat og -Simca gjorde op for det, synes jeg.

    • Ja, som tilskuer vil Abarth-FIAT og Abarth-Simca helt klart rode bod på den manglende Bertone Racer. Men de er også i en anden prisklasse, så knap så relevante i den virkelige verden – i hvert fald ikke for mig.

    • Claus, her er da fantastisk mange billeder allerede, så du skal slet ikke undskylde og fortælle, at der måske kommer nogle flere senere.

      Du skriver, at det er den andenstørste klassikermesse i Europa.

      Men hvad mener du med “største”? Antal kvadratmeter, antal biler eller antal besøgende?

      Og hvilken er så den “største”?

    • Jeg kom også fra det, @peter-dyrelund – men der kommer flere engang!

      Definitionen på størst er et rigtigt godt spørgsmål: Der har nemlig for et par år siden været to forskellige største – Techno Classica i Essen og Retro Classics i Stuttgart. Sidstnævnte på fysisk areal, førstnævnte på antal biler. Essen er så vidt jeg ved nu størst i dag.

      Men lad os lige se de officielle tal fra Bologna – så vidt man overhovedet kan stole på sådanne fra en italiensk organisation :-)

    • Fint lige at hilse på dig.

    • I lige måde. Og tak for kaffe, @michael-Deichmann.

    • Lotus Elite eller Honda CRX 😏 Det bliver Lotus’en for mig. Det er faktisk min 😎

    • Tak for fin reportage. Jeg orker ikke rigtig messen mere, men det er bare mig. Jeg har desværre en aversion mod klaplygter der sidder på en firkantet klap. Det er bare ikke kønt selvom Eliten er fin.
      Jeg har så også et eller andet mod folk med bilmærket på deres cap måske slås det lige af ægtepar i åbne Alfaer, MGer eller Morgans med ens jakker på. Uha de fordomme man kan have.

    • Ha, @tonnykp: Så lykkedes det mig alligevel at se den i år! Tillykke med endelig at have fået den på gaden – og ikke mindst med at den er blevet rigtigt flot.

      Velbekomme, @Michael-Vestergaard-Tønder, og det var velfortjent: Som du nok kunne høre var den noget pænere end min egen var, og det var da også derfor jeg faldt helt i staver over den.

      @lars-d, nu har du jo også officielt Danmarks sjovest kørende sportsvogn OVERHOVEDET (nye læsere der ikke forstår hvad jeg mener kan læse denne artikel, der helt officielt udråber Lars’ Elan som vinder: https://viaretro.dk/2024/06/hvilken-bil-giver-mest-koereglaede/) , så hvad pokker skulle du også på messe for?

      Aaahjh, jo, det ved jeg godt. For at få lidt nyt til fordommene og aversionerne :-). Du skulle prøve Paris engang – hvis du en holdning til rygsække.

    • For ikke at få for mange drag over nakken her mandag aften – og med sidste uges tidstypiske debat in mente, måtte jeg lige forbi Google inden denne kommentar. Men den er tilsyneladende god nok. FOR POKKER, hvor ser sådanne Saab Super Aero fælge godt ud på den Saab !!!!
      Jeg er overrasket over, hvordan de virker på mig. Uro i ……?

    • Jeg syntes messen var status quo, som jeg husker den for 8 – 9 år siden, dog noget mindre befolket.
      Jeg og en kammerat (der mest interessere sig for vinylsager) tog med og oplevede messen for første gang. Han syntes messen var fin nok, selvom han ikke interessere sig for biler, og der var meget langt mellem kræmmer med trækasser og indhold der kunne stilne hans kræsne næse og smagsløg.
      Så vi lagde ud i den hal først, og tog de andre haller på bagvejen. Men vi oplevede begge to et lidt ubehagelig fenomen, da vi havde betalt entre og drejede ind i hal E til højre. Umiddelbart på det tidspunkt vi trådte ind under loftbelysningen, fik vi begge et sløret syn og en slags dobbeltsyn som vi begge led af det meste af tiden, indtil vi senere kom ud i dagslyset igen og kørte hjem.

      Oplevede i andre også sløret syn eller en træthed af at være på messen?

    • Nøøøj Tonny. Så blev den endelig færdig. Tillykke med det fornemme resultat. Der ligger mange timers (om)hygge bag.
      Til jer andre. Jeg købte den på eBay i Irland, fordi den var LHD. Da den kom hjem, var den i noget dårligere stand, end på billederne. Tonny købte projektet, der nu er færdigt.

    • Kai replied 4 uger siden

      De fælge på den årgang Sierra vil jeg vove pelsen og sige at de overhovedet ikke var fremme omkring 1983, nok tidligst 1991.

    • Dét er vigtig information, @kai-bach-andersen. Det ændrer selvfølgelig ikke ved, at de er nemme at skifte – men puster nyt liv i diskussionen om tidstypisk.

    • Tak for de fine billeder, når man nu helt undtagelsesvist ikke havde mulighed for at deltage dette efterår – jeg synes, der er noget hyggeligt og genkendeligt over messen. Og variationen sætter jeg umådelig stor pris på!
      Mange fine biler, jeg er helt som artiklens forfatter pjattet med Honda CRX – ligeledes den lille Honda S800…

    • Velbekomme, @peter-r. Og jeg synes aldrig man skal undervurdere hyggeligheden ved en messe.

      Og her i Bologna står der så efterfølgeren, VTEC og pivoriginal også. Uha, det er et svært (hypotetisk) valg…

  • Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned siden

    Lad mig være i fred når jeg kører! Gamle biler er mere lydsvage end nye. Der er […]

    • Tak for alle de pragtfulde billeder Claus. Stærkt hypnotiserende, farverigt, drømmefremkaldende og vidnesbyrd om, at der er så mange biler, jeg gerne vil opleve. Og minder om dem, der allerede er i erindringen. Og nej, vi ses desværre ikke i Fredericia – jeg har endnu engang disponeret uden overblik 😳

    • Det var eddermademe mange fotos af mange biler. Ja der burde kunne findes værdig transport imellem…🙂 Og ja, vi ses i Fredericia i morgen 😀

    • Det var min meditation som modgift til en køreoplevelse i en spritny bil i tirsdag, @carsten-goth :-)

    • Mere Fiat til dig Martin – du har jo en topfin 130 med orange velour ?
      Og jeg kan også godt være enig med jer begge i alt det der overgjorte nymodens alarmværk. Jeg lejede en Swift i mandags på Bornholm. Sådan set en fin bil – men at give føreren mulighed for at aflæse grafer med torque og power i en lille bovlam ting er vel overgjort. Og grafik visende fordeling af kraft mellem elmotor og benzinditto – eneste evidens på, at der åbenbart var tale om en hybrid. Dernæst en kompliceret fartpilot og grafiske advarsler, når jeg krydsede linier – også uden at den forsøgte at hjælpe mig væk fra den truende ulykke. Læg derudover til, at den nok ringer op til nogen, når ulykken indtræder – og at kabinelydene åbenbart lagres på fabrikanternes servere uden skelen til GDPR. Det gør hverken min Octavia, Yaris, 911, Z3 eller Fiat 500. Selvom alle vore samtaler naturligvis tåler dagens lys….. Forresten ringer min Vespa heller ikke til nogen, hvis jeg kører i grøften…

    • Aah, billedet af Fiat’en er fra 2023, @martin-lw, så bare rolig: Den går du ikke glip af.

      Jep, netop sådan en ny 5’er har jeg også haft som lejebil: Udlejningsfirmaet fortalte det var en opgradering, men den var 506 centimeter lang og 190 cm bred og skulle altså rundt i et parkeringhus bygget i halvfjerdserne, så jeg kunne kun se det som en elefant i en glasbutik. Men den kunne bimle og bamle så det var til at få stress af. Forfærdelig start på en tur.

      Tak for teksten: Virkelig essensen af problemet. “Den enkle grundighed” er fuldstændigt gået fløjten.

    • Ha du er endelig blevet en grumpy old man Claus velkommen i klubben. Du glemte den mest tåbelige besked som min bil siger hver gang jeg forlader den. Husk mobiltelefonen ? Den ligger jo i lommen da det er ulovligt at bruge den under kørslen så bilen opfordrer ligefrem til ulovligheder åbenbart eller er der indbygget et lille kamera der sladrer til bilens computer. Jeg er nu blevet ret glad for adaptiv fartpilot når man pendler.

    • Det er fuldkonnen korrekt skrevet. Jeg har også en Mercedes-Benz 124 stationcar og det eneste den fortæller mig hvis jeg glemmer at slukke lyset når jeg åbner døren med nøglen ude af tændingen og et par blink i loftet der fortæller, at man skal spænde sikkerhedsselen når man starter bilen – de slukker dog af sig selv uanset om man har sele på eller ej!
      Jeg er også forundret/irriteret over FDM’s evindelige prøvekørsler af elbiler hvor de klager over at bilen ikke af sig selv går i P når man stopper bilen eller selv aktiverer håndbremsen på samme tid. Hvad med sloganet: Kør bil når Du kører bil. man skal vel for hulen selv kunne finde ud af at bremse bilen når man forlader den eller hvad?
      Min nabo har for resten fået ny elbil og viste den stolt frem, det var en nydelig bil, men med en kæmpe skærm på instrumentbordet mellem fører og forsædepassager med alle mulige oplysninger, jeg mente så, at jeg skulle køre bil og ikke se fjernsyn – det syntes han ikke om, men vi taler da stadig sammen:-)

    • Jeg vil bare gerne have fysiske knapper og håndtag, hvis jeg skal føre et køretøj der ikke er mit. På min egen bil skal jeg nok finde ind i menuer osv, men det vil jeg ikke på en lånebil.

    • Præcis derfor har jeg ofte bestilt en Opel Corsa som lejebil, @kai-bach-andersen: Der har jeg fundet ud af hvordan man stiller sproget om fra polsk! Men hvis dén så bliver til en BMW 5-serie, så har jeg problemer…

    • @lars-d, jeg er med på, at det godt kan læses sådan (og at det i øvrigt mske er rigtigt nok!) – men jeg bemærkede jo, at også de to yngre i bilen blev irriterede over lydene og blinkene. Og prøvede at slå det fra. Under kørslen :-)

      @bisgaard, det opslag så jeg også. Jeg havde lyst til at kommentere men lod være.

      @jørn-wentzel, de kæmpe skærme har jeg det også skidt med: Hvorimod jeg nyder de perfekte svagt rødligt belyste instrumenter i min Alpina hver eneste gang jeg kører i mørke. Og den har ikke EEN eneste advarselslyd for noget som helst. Oh, hvilken lise for sjælen!

    • Jeg kan erklære mig delvist enig i brokkeriet over blink, bip og co. Men når man er blevet en gammel mand, lærer man at sætte pris på noget af alt det moderne, jeg er fx. meget glad for både min vognbaneassistent (ja, den hiver i rattet Claus! – men kun hvis jeg selv forsømmer at gøre det), min adaptive fartpilot (lækker på langtur) og mit automatgear (lækkert i byen) . Den ekstra sikkerhed, som disse systemer også indebærer, er rar at have som snart halvsenil olding. MEN jeg elsker også at køre i min fuldt analoge klassiker uden disse hjælpesystemer. Nåh ja, helt uden hjælpesystemer er den ikke – den har både akustisk blinklysindikator, selvparkerende viskere og servostyring.
      Og Lars D, når din bil husker dig på mobiltelefonen, er det vel fordi telefonen kobler sig på bilens håndfri system, når du stiger ind? Så ved bilen jo, at du har telefonen med.

    • Ærlig talt så tænker jeg over det. Ikke om bilen siger lyde (jeg har kun biler, der måske minder en om selen) Jeg tænker over det faktum, at jeg er for ung til at være så gammel, som jeg åbenbart er blevet. Jeg er træt af det meste nye – ingen ting betyder noget i dag, bilerne er fordummende, musikken er sgu lidt tam (igen jeg er blevet gammel?)
      Jeg prøver at bide mig i tungen, så min kone ikke siger, jeg er et gammelt fjols… men på arbejdet prøver jeg at påvirke de unge mennesker (jeg er erhvervsskolelærer) med Le mans (løbet og filmen) Bullitt, Spa six hours, GT40, Steve Mcqueen, 787B, BRM V16/H16, Napier Railton, Alfa Romeo , V8 osv…. og begrebet “god stil” – de unge kigger som om jeg er idiot, men jeg minder dem om, at god stil er gratis, så hvorfor ikke stile efter det

    • @svend-carstensen, jeg vil lige først erklære mig uenig i, at du er halvsenil! Dernæst uenig i, at vognbaneassisten “kun hiver i rattet, hvis man selv glemmer at gøre det”: Jeg fik (første gang) et chok, da jeg ville undvige en cyklist, og assistenten åbenbart synes jeg skulle pløje ham ned i stedet og prøvede at styre mig ind i cyklen igen. Jeg vandt, men udover chokket syntes jeg ikke det var ret smart lavet. Det samme med andre undvigemanøvrer eller given plads fordi man som bilist tænker lidt frem. Men jo, hvis man decideret falder i søvn bag rattet så har det nok en effekt.

    • @stefan, et ædelt mål og virke – tak for det! Jeg går ud fra, at du nogle gange har taget din klassiker ud på skolen? Det burde da illustrere en masse ting på een gang for den næste generation.

    • .. og alle de assistenter, elruder, etc. DE VEJER !

      Der er det mere simpelt at køre Morgan og Lotus Elise, her er kun køreglæden standardudstyr :-)

      Er generelt lidt træt af Motorpressens leflen for elbiler…

      Jeg er også i Fredericia i morgen, hvor jeg bl.a. har standvagt på Morgan Club Denmark`s stand.

    • @claus, tak for komplimenten om min mentale tilstand. Men jeg skrev jo “snart”, jeg mærker at det nærmer sig! Jeg har aldrig haft dårlige oplevelser med, at min bil (et VW-koncernprodukt) selv hiver i rattet på forkerte tidspunkter. Min assistent er i øvrigt ret nem at bestemme over – når jeg tager almindeligt (ikke hårdt) i rattet, slår assistenten fra, og da jeg kører bil, når jeg kører bil (endnu da – seniliteten lurer!), får jeg aldrig kedelige overraskelser fra automatikken.

    • Ja, det er jo til dit eget bedste, @njal :-). Men heldigvis er det da ikke så slemt som bogen “1984” forudsagde. Endnu. I Danmark. Tror jeg.

      Og klassikeren ER da det foretrukne køretøj, er det ikke? Messen i Fredericia ligger jo så smart i kalenderen, at det er fuldgyldig køresæson lidt endnu, og det er jo også derfor der er så mange klassikere at se på – ligeså mange på parkeringspladsen som indenfor.

    • What a fabulous collection of photographs at the top of the article! And so many wonderful colours on many of them, too!
      As for the “driver aids” in modern cars, last month we drove to El Escorial (near Madrid) and back in my superior half’s modern 520i Touring – we needed to bring a car full of stuff back – and we had beeps for all sorts of things, some useful, some not. I detest lane assist, and have been able to disable it including in rental cars, and the BMW insisted on informing us that the rear seats were not locked – perhaps because we had folded them flat, so we hardly needed reminding every time we started the car…Still, I have to say that it is by far the best all-around car I have driven, does everything with extreme competence and for a big 2.0 automatic, with excellent fuel efficiency, but even so is simply less fun than my classics, and that’s just a fact.

    • Ja men kom forbi Taunus M klubben på D 930 og sig hej. Motorhistorisk Samråd er denne gang på besøg hos denne lille klub og fordi jeg skal bruge strøm til min PC (så jeg kan hjælpe folk med at bestille en erklæring eller historisk nummerplade hos Motorstyrelsen) har de nu taget en kaffemaskine med så kaffen er friskbrygget.
      (De plejede at have kaffe med hjemmefra).

    • “Kør bil når du kører bil!”

      – jojo, helt enig, men så er det jo bare paradoksalt at moderne biler sælges på alle deres “features” udover det vigtigste: faktisk at kunne køre 🤷‍♂️
      Det første din moderne bil gør når du nærmer dig den, er jo at hooke op med din smartphone..
      Selvfølgelig er det fint med alle de sikkerhedsanordninger – at bilen selv holder afstand, bliver på vejen osv., men omvendt kan det jo også nemt blive en “sovepude” for bilisten.
      Vores liv med dén (forbandede) telefon, som burde gøre det hele lettere har gjort at vi har fået for få timer i døgnet til se på – ,scrolle forbi og like alt muligt ligegyldigt l@rt, hvorfor tiden i f.eks. venteværelset, på lokummet og i bilen også skal udnyttes….
      “Slow riding” – alle unge bilister burde prøve en klassiker mindst een gang i deres liv…

    • Det er længe siden at jeg har kørt en nyere bil – så nyder også stilheden in min 230CE så længe det varer 🙃
      Skal også et smut til Fredericia så der er alle de gode køb nok allerede handlet.
      Talte lige en 12-13 af de biler der var i billedegalleriet har jeg sku haft – sådan er det at være Bilswinger.
      Mon jeg snart skal finde et nyt hjem til min Mercedes 230CE – skal, skal ikke, skal, skal ikke …

    • Tak for kaffe, @michael-deichmann :-)

      Sådan, @stefan: Jeg tænker bestemt ikke det skader. Og tak for tippet om Demolition Man: Jeg har ikke set den før, men nu hvor den viser sig at være en samfundskritisk kommentar så giver jeg den lige en chance. Elsker også Sylvester Stallone!

      @tony-wawryk, jeg er glad for at du kunne lide galleriet. Og som tidligere chauffør på en 320d kan jeg genkende det du siger: Kompetent, ikke ophidsende. Jeg foretrækker så klart min fyrre år gamle Alpina!

    • @stefan Demolition Man – må jeg også have købt og genset. Sylvester Stallone var et kæmpe idol måske et ikon for mig i min teenagetid, hvor han spillede i First Blood, og efterfølgende Rambo filmene. Han instruerede også selv den første af Rocky filmene, mener jeg. Som for mig står som en rigtig original historie omkring kaos, fattigdom, kejtethed/generthed, og ægte kærlighed. En meget dyb film bag en lidt barske facade.
      Senere blev karakteren jo meget professionel, og der forsvandt en del af før omtalt.

      @ce ja, min klassiker er kun opbevaret på nuværende tidspunk, det er et valg jeg har taget på grund af min nyresygdom og venteliste til en nyrer. Men jeg køre ud og kigger, starter den op, støver den af, og orientere mig lidt med den indimellem. :)

  • Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned siden

    One-off onsdag: Artz Cordette Og nogle vil sige, at det er godt der kun blev lavet een. Det overraskede mig […]

    • Koncepterne er fede. Det kan blive vildere endnu – se denne Sbarro Porsche Turbo:

    • Den ligner lidt en skæv Ascona 🤷🏼‍♂️
      Men godt lavet alt andet lige, lever den endnu?
      Dog synes jeg bedre om Golfen

    • Jeg antager at Golfen kører som en Porsche og Kadett’en som en C4, eller noget der ligner. Men synes faktisk at Opel’en er federe 😊

    • Den lever endnu, @jensby: Blev så vidt jeg husker solgt ud af Polen tilbage til en tysk ejer.

    • Voldtægt af en smuk Kadett GSi. Nej tak.

    • Så kraftigt vil jeg nu ikke udtrykke det, @claus-n. Men ja, jeg ville også hellere have een af hver :-)

    • Facebook er nok mere ‘tidstypisk’ at bruge i dag, og så skal man jo i øvrig også være god til tal for at logge in på ViaRETRO.dk 😜

      @the-real-stig Den er eder smart med siddeplads til to bagi..

    • På Artz – Wikipedia står nypris for Cordett (1989) til 200.000 DM og 150.000 DM for VW Golf 928 S (1981)
      Men hvor meget kostede 1 DM i Dkr i 1981 og senere i 1989?

    • Det giver mening, @herbert: De to projekter minder meget om hinanden, så byggeomkostninger burde også gøre det. Selvom jeg faktisk ikke troede, at man kunne købe en Artz Cordette? Altså før den blev brugtvogn og solgt videre.

    • Jeg bryder mig ikke om udgangsbilen, men denne er endnu mere styg, nu du spørger.

    • Hvilken betragter du som “udgangsbilen”, @Kai-Bach-Andersen? :-)

    • Jeg trøster mig også med at fælge er nemme at skifte og der er sikkert en tosse der vil købe dem :-), men personligt synes jeg at det er gået helt bananas med de hjul.

    • Dita ♥️

      Så er jeg faktisk ligeglad med fælgene, tidstypiske oder nicht.

    • At bruge ordet “tidstypisk” skyldes nok mest, at sælger har hørt, at gammelt/originalt er godt. Derfor er det jo smart, at vise man er med på “beatet”.
      Jeg er med på venerationen generelt blandt brugere af denne fantastiske side angående fælge, der ikke er originale.
      Jeg mener hjul er det absolut bedste sted, at ændre/”tune”. Bevares visse biler kører dårligere med store fælge – så bliver det rent udseende, men andre biler kan godt udnytte de “moderne” hjul – i min verden er det så fint… og jeg gør det selv.
      Min firebird køre bedre på de 17 tommer den har nu i forhold til de 15 tommer, der sad på bilen, da jeg købte den. Omvendt var det med min Fiat 126. Der kom der større/bredere fælge på. Det var den ikke glad for.
      Det dejlige er, at den nye ejer af bilen selv (nemt) kan montere gigahjul, hvis han drikker energidrik eller std orginalhjul med dårlige dæk (som det jo høre 60/70’erne til), hvis han mere er til sigtebrød og medova. Alle vinder!!

    • Helt enig i den forklaring, @stefan: “Tidstypisk” er bare blevet et plusord uden lige. Og jeg synes det er værd lige at understrege, at det er brugen af dét ord, som artiklen handler om. Ikke om man “må” eller ej.

      I øvrigt er jeg (selvfølgelgi) også enig i, at hjul er et fint sted at tune – og at meningen oprindeligt var at den med fælg- og dæktuning skulle køre bedre. Den helt store gevinst var oprindeligt, at letmetalhjulene var lettere. Det gælder bare ikke nødvendigvis i dag: Efter min bedste overbevisning er moden i dag ændret mere til at være et spørgsmål om bilens look og stil end om hvordan den kører . og det er derfor, de får nogle ordentlige ruller på. Og de er tungere og det er alt andet lige en ulempe.

      Når det er sagt, så er det måske ligemeget? Især i dag, hvor bilerne jo er blevet ældre, og defor alt andet lige nu engang kører relativt ringere end nyere biler. Men det var en tangent.

      Ovenstående handler om tidstypisk eller ej…

    • Den bliver ikke veteransynet her i landet når dækkene er monteret sådan på fælgene.? Eller syner de også mere tidstypisk i dag?

  • Ford vs. Ferrari: F150-F350 med gæller eller ej Efter at have set den ene af dagens biler kan man eventuelt […]

    • These kind of so-called “collections” make me irrationally irritated. How could anyone let such fabulous cars just decay, some to the point of them being nothing more than a lump of scrap metal? Miura’s, 300SLs, 911s, Pagoda’s…the 365GT pictured isn’t worth $5, never mind $25-35k. At least some of the cars – the 356’s pictured and some of the cars “stored” indoors look good enough to bring back properly to life, but those left outside…shame.

    • Det er det jeg mener med, at hvis man har tid og penge. For så har man nok også andre biler, som man kan køre i mens restaureringen står på, trækker ud og løber over budget.

      Jeg hørte i ugens løb om en dansk XJ-S, der var blevet solgt til restaurering. Og senere på ugen dukkede een mere op. Jeg kender til XJ-S’ere, der er solgt som ringe projektet til 5.000 kroner. Og så bliver det STADIG svært at få til at hænge økonomisk sammen.

      Men der ER jo også andre årsager til at gå imod strømmen. Måske vil køberen skilles fra sin kone? Så kan den slags projekter være en god metode. Måske keder han sig men gider ikke bestige bjerge eller krydse oceaner. Så er det her også et gyldigt alternativt.

      Jeg beundrer dog dem der gør det. Ligesom jeg beundrer fakirer, kanonkonger og kamikazepiloter.

    • Her er der i hvert fald en chance, @niels-v. Men ellers er jeg da enig: Der skal jo også være nogle nyrenoverede biler at købe for dem der gerne vil det – og de falder jo ikke ned fra himlen.

  • Bruno Sacco in memoriam: Afdæmpet genialt design Den italienskfødte Sacco var den øverste chef for styling og design hos M […]

    • Jeg er først ved at forstå hvor vigtig Bruno Sacco er og har været for den tyske bilhistorie og bilhistorisk design i verden generelt. Og genial. Vi er mange der uden at vide det føler os godt tilpas bag rattet, men også bare som passager. Og en automatiske Roll-bar der svinger op på 3/10 af et sekund hvis uheldet er ude. Ja, der er løst mange problemer i målet om sikkerhed og komfort.

    • @mads-madsen, det er passende af fremhæve netop SEC, coupéudgaverne af W126-S-klassen som et af Saccos mesterværker. Fantastisk storladent køretøj, men stadig virkelig en elegant vogn. Jeg prøvede een for fjorten år siden og skrev om det her: https://viaretro.dk/2010/09/pr%c3%b8vek%c3%b8rt-b%c3%b8rsm%c3%a6glerens-mercedes-560sec/

      Dengang var min konklusion, at den ikke rigtigt var noget for mig fordi den var for komfortorienteret til min smag. Men den har så nok ændret sig! I hvert fald HAR jeg jo haft en S-klasse og vil bestemt i dag også gerne omkring en SEC engang.

      @njal, det er interessant hvordan Volvo i den brede offentlighed har taget patent på sikkerhed, når nu Mercedes faktisk har været ganske toneangivende også, som du er inde på. Men de har slået lige knap så bombastisk på tromme for det, og det er nok derfor svenskerne er løbet med den.

    • @ebberfeld Ja, det meget interessant de tekniske bedrifter der ligger bag løsninger på komfort, økonomi og sikkerhed pakket flot ind i med stil og design.
      Men der ligger så meget andet bag succes og kunne videreføre succesen i næste model eller nummer.

    • Hvilket er præcis det, som jeg har indset de her mange år senere, @mads-madsen: Og den slags biler har efter min bedste overbevisning fået det sværere i dag i en verden, hvor alt måles i den hurtigste omgangstid på Nürburgring eller (indtil for nogle måneder sider) på den hurtigste tip rundt på en hvis flyveplads i England.

      @njal, udover at Sacco var manden bag mange smukke Mercedes set een for een, så er hans største bedrift efter min mening at han fik hele modelprogrammet knyttet sammen rent designmæssigt – det med med homogenitet og affinitet var ikke tomme ord, men smukt omsat i virkeligheden.

  • Lancia-Ferrari fredag: Et spændende Thema! En læser sendte mig som forslag til en […]

    • Jeg er helt enig med dig Claus. Lancia Thema er klart den kedeligste af den kvartet. Selv med Ferrari motoren, (der vist for øvrigt blev samlet hos Ducati?). Designmæssigt ligner den faktisk noget, der kun e være i familie med FIAT Tipo? Jeg tog også klart en Alfa 164, og gerne i rød. Problemet bliver nok bare at finde en med lavt nok kilometertal til dit kørebehov?

    • 164 udmærker sig også ved at være bestykket med både evighedsmaskinen fra Giuseppe Busso, verdens bedste V6’er – samt firehjulstræk. Sammen med Pininfarinadesignet gør det 164 til det perfekte kinderæg.

    • Og, @alfalund – jeg tør næsten ikke sige det, men: I mine øren lyder Bussomaskinen bedre end Ferrari V8’eren. Av min arm!

      Men firehjulstrækket kunne jeg godt undvære, især hvis det var til en bil der skulle køre mange Autobahnkilometer: Så er det bare unødig kompliceret teknik og vægt at slæbe rundt på – næsten ligesom en hybrid.

    • Vi er helt enige i farverne, @klaus-r: Jeg vil endda ikke afvise noget grønmetal med brun. Jajaja, det med motoren lå i min udførlige beskrivelse “yderligere detunede den af kørbarhedshensyn” :-). Lancias mest geniale træk med modellen var efter min mening nemlig, at ingen af kunderne gik op i det med småt alligevel og alle slugte råt, at det var en Ferrarimotor. Hvilket jo er rigtigt..

    • Stationcarudgaven er den pæneste Thema, synes jeg: Den italienske Herregårdsvogn!

      Men som skrevet aldrig lavet som 8.32, men dog som V6. Og 164’eren findes jo ikke som stationcar, så lige dér har Lanciaen en chance.

    • Da jeg i 2005 købte min Thema var jeg egentlig på udkig efter en Alfa Romeo 164. Men da den var helt uopdrivelig med automatgear (som jeg ville have) blev det en Thema V6. Jeg vaklede lidt mellem en V6’er og en 8:32, der var til salg samtidig til næsten samme pris, men da det kom til stykket prioriterede jeg automatgear over V8. Skulle jeg vælge i dag, ville jeg også vælge en V6. Og jeg er faktisk stadig ret vild med det underspillede og måske også anonyme design, der signalerede morfar på søndagstur. Men morfar kunne faktisk godt flytte sig på sin søndagstur, når det kom dertil, og det har i tidens løb overrasket en del GTI-kørere. På langtur var den helt suveræn. Og lyden er helt fantastisk!
      Nu er den gået videre til en ung entusiast, som vil have den kørende igen. 😊

    • Lancia Thema er en grå mus – også i rød.
      I 8.32 glemmer man dette med det samme, man sætter sig i de Poltrona Frau beklædte sæder og kigger på ét af bilverdenens smukkeste instrumentpaneler.

    • @torben, farven på din! Kræs for øjnene – virkelig lækker.

      Den farve ville jeg gerne have min 164’er i :-)

      @alfaelsker, jeg vil helst ikke have en kompliceret gammel italiensk bil. Eller faktisk: En hvilken som helst klassiker med nogle år på bagen vil jeg foretrække med enkel, solid og servicerbar teknik.

      I bedes i denne forbindelse undlade at spørge til min forkærlighed for Maserati Biturbo…

    • Nix, @batman: Vi glemmer den ikke – men den Kappa er jo næsten så ny endnu at vi ikke kan nævne den på ViaRETRO!

    • Tja @Ebberfeld – snart 30 år, så youngtimer stadiet er overstået. Og for kortere tid siden stoppede din horisont ved starten af 70’erne, sååååå….. :)
      En Thema serie 1 eller 2 i V6 udgave er udstyret med noget så usexet og rædselsfuldt som en PRV motor. Først med serie 3 kommer Busso motoren til Thema.
      Maserati Biturbo er og bliver et besværlig elskerinde, men jeg har – i de seneste par år – arbejdet lidt med modellen, og den bliver faktisk bedre med årene. Så måske du alligevel kan finde en god model. Jeg købte faktisk en Biturbo Si for noget tid siden, og den har jeg flere gange fortrudt at jeg ikke beholdt til mig selv.
      Kappa er en fed bil, men om den er kønnere end en Thema er et stort spørgsmål. Sedan udgaven er stor, St.car er endnu størrer, og Coupe udgaven er på næsten alle måder en fantastisk GT-bil. Den falder dog lidt igennem på designet, hvor bagenden lider af “hund der skider” syndromet. Men måske man glemmer det i en topudstyret Busso motoriseret udgave.

    • @jewer, det er rigtigt træ som er benyttet til Lancia Thema. Og det er afrikansk rosentræ, hvilket skal ses i den sammenhæng at allerede på det tidspunkt var det ikke velanset at fælde træer i regnskoven.

      @Ebberfeld, der er faktisk produceret 1 stk. Thema 8.32 som stationcar. Farven er sølvmetal og med de karakteristiske diskrete blå striber på siden, signaturet på Agnelli’s egne biler. Denne bil har efterfølgende været handlet på det åbne marked, og her kan du se hvad du gik glip af:

      https://www.bonhams.com/auctions/13162/lot/222/

    • @john-skov-larsen, wow! Et styk ex-Agnelli-unika som ovenikøbet må være den fedeste Lancia Thema nogensinde – solgt for 145.000 kroner. OK, det er så næsten tyve år siden – men alligevel.

      Apropos år, @klaus-r: Jeg var simpelthen nødt til at faktatjekke, men den er gudhjælpemig god nok – Lancia Kappa er 30 år gammel. Jeg er ærligt talt chokeret. Men spørgsmålet om den er kønnere end Thema er så godt, at det er umuligt at besvare.

      Min opfattelse af Biturbo er, at de blev bedre og bedre med årene. Hvilket selvfølgeliger noget skidt, når man som jeg er forelsket i det oprindelige korte todørs design med træ og læder og ruskind og uret. Men akja, den tid, den sorg…

    • “Men havde de nu lavet den som stationcar…”

      – og det GJORDE de såmænd!
      Der blev bygget een 8:32 som stationcar og leveret til fru Agnelli …. som indkøbsvogn når hun skulle ned og handle i det lokale supermarked.
      https://barchetta.mediacenter.plus/?i=1575370

    • ups, ser først nu at John Skov Larsen jo kom først med Agnelli Themaen – havde ellers skimmet kommentarene for at se om ikke andre kendte til den, men ak i min iver for at virke bedrevidende overså jeg dette.
      Apropos bedrevidenhed: Rosewood er en betegnelse for visse arter af hårdt træ.
      Især kendt som Mahogni m. fl.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Rosewood

    • @flemming nielsen Jeg tænkte også der er en billigere maghoni for eksempel Meranti og så dyrt rosewood som Rio palisander der i dag slet ikke kan købes mere. For der er ikke mere at udnytte endnu. Og fotoet på weekend matine af instrumenter og træværk, minder om finner de pålagt.
      Marenti Shorea brugte jeg selv til min Porsche’s træværk i interiøret.
      Rigtig flot når træet får olie eller lak. Ulempe kan være de mange lag, og tid før olielagene hærder og træoverflade er ens, og glat. Meranti træsorten indholder kisel silikum der kan fremstå urent i slut arbejdet. Vaseline eller vaselineolie er yderst godt til guitarens gribebræt og mørke træ. Træværket bliver sublimt at spille og se på, og effekten holder godt. Vaselineolie kan bruges til palisander møbler osv.
      Her er lidt om træet.
      https://www.woodmagazine.com/materials-guide/lumber/wood-species-2/meranti

    • Og tør hud!

    • @njal har solgt masser af Meranti fra Malaysia, men det var til vindueskarme, da jeg arbejdede i ØK’s træafdeling. Det blev tilbage i 90erne ikke brugt til finere finer arbejde. Dengang var det allerede slut med Cuba mahogni og Rio Palisander, men dog stadig en meget lille import af naturlig groet teaktræ fra Burma. Sapele og Sipo var den afrikanske mahogni som blev brugt som substitut, men den var mere pencil stripe end de gamle sorter.
      Nå, det var lidt et sidespor 😀

    • Det er dog et virkelig fedt sidespor, @jensby. Især når man elsker træ – og det der ligner :-)

    • Meget interessante indlæg om træ. Man kan jo nærmest blive Forstkandidat af at læse med her på viaretro

      @Flemming Nielsen, taget i betragtning at Agnelli selv kørte i relativ almindelige biler som Fiat Croma og Lancia Prisma Integrale, så kan det meget vel passe at den eneste ene Thema 8.32 SW var fruens. Hun har sikkert også fortjent at blive forkælet.

      Lige i denne periode var Lancia Thema en ret hypet bil i Italien. Jeg havde selv fornøjelsen af at køre i Italien i en Thema Turbo 16V på et tidspunkt hvor denne var forbeholdt eksportmarkederne, og man hjemme i Italien måtte nøjes med den 8 ventillet. Hver gang man gjorde et stop kom de lokale mænd hen og råbte sedici valvole, sedici valvole. Og så måtte man jo åbne motorklappen, og bekræfte dem i hvilken herlighed som lå herunder.
      Lancia Thema var i Italien omkring 1990 ganske enkelt bare the State of Art, og benyttet af alt lige fra præsidenter til erhvervsfolk som Enzo Ferrari.
      Måske redaktøren i de kommende mørke vinteraftner skulle skænke sig et glas Barolo, og filosofere over om han skulle indskrive sig i rækken af connaisseurs……

    • @alfaelsker, hvis vi lige ser bort fra film, så er det især Alfa Romeo som jeg er stødt på når vi taler om hvad mafiaen havde en forkærlighed for at køre i. Her er det især modellerne Alfa 6 og Alfetta 2000L

      I Torino kunne man på Borgo San Paolo fabrikken få håndbygget sin Thema 8.32 med individuelle tilpasninger. Om der har været en mafiaboss forbi kunne godt tænkes. Kombinationen af en Ferrari motor og et stort baggagerum er jo meget praktisk når man hurtigt skal have en uønsket dommer kørt væk i en fart….

      I starten af 1990’erne var jeg på biludstilling i Torino. På en stand hvor man havde specialiseret sig i panseret personbiler stod der en færdigbygget Lancia Thema V6 med manuelt gear. Og den slags var der bestemt et marked for i Italien.
      Hvem der så købte dem må man gøre sine egne tanker omkring, men jeg har da efterfølgende mere end én gang set dem til salg som brugte biler (og uden skudhuller). Igen som V6’er.

  • Opel-onsdag: Hverdagskrigere og eksotikere på museum Det fantastiske (stadig forholdsvis nye) bilmuseum i […]

    • Ja, det er utroligt som Opel er gået fra “smarte biler i 60-70’erne” til ligegyldige biler i dag (vel reelt Citroen/Peugeot som basis)

      Engang var jeg sikker på, at jeg måtte eje en Opel GT, men efter at have prøvet en endte det med at jeg købte en Manta A i stedet; knap så flot design men langt bedre kørende på vejen.

    • Hmm, jeg forstår hvad du mener, @henrik-kusk, da jeg som skrevet også selv synes Opel GT er virkelig vellykket design, men det synes jeg faktisk også om en Manta A.

      Og så kan jeg godt lide navnet Mokka! Det er dog en skam med resten.

    • Opel used to make so many cool cars – early Kadetts, Kapitän, Rekord, Admiral, Diplomat, Commodore as well of course as the GT, Manta and Monza. Perhaps the last of the line was the Calibra, maybe the Astra/Kadett GT/E Mk1, but since then…

      The futuristic orange prototype looks a lot like the 1966 Vauxhall XVR concept on display at the British Motor Museum – also a non-runner, but what a shape!

    • En rimelig sammenligning, @jens-g: Begge dele er også temmeligt nicheorienterede, men de findes dog. Og når jeg ser hvad mange sportsvognsproducenter i dag bringer på markedet af ekstreme varianter, så tror jeg næsten bare Opel var tyve år forud for deres tid.

      Når det er sagt, så havde en Opel Astra nok alligevel ikke kunnet bære en pris på en million D-mark.

    • SÅ må en 4-dørs bronze farvet Ascona med brunt interiør være favorit til ny firmabil 😎

  • Zenvo versus Peugeot 205: Alt kan sammenlignes Det var en “afstemning” på sociale medier, der understregede det jeg lige havde […]

    • Helt klart vil jeg anbefale en Fiat X1/9. Du får så meget klassisk bil for få penge.
      Konkret vil jeg foreslå denne. Jeg har ingen aktie i salget, men kender både bil og ejer. Dette er ikke en projektbil, men tværtimod en sjældenhed. Den kommer oprindeligt fra Sverige (ingen salt) og er i absolut rustfri stand i originallak. Der er kælet for denne bil. Alene Cromadore fælgende koster en formue. Måske den er for god, hvis man søger et projekt, men projektet her kan være at gøre den endnu mere personlig eller finde en Fiat Uno Turbo-motor at lægge i. Den konkrete model er optimeret til ca. 100 HK, så der mangler som udgangspunkt ikke power. Find bilen på dba.dk. Det er helt utroligt at X1/9’ere i mint stand er så billige i Danmark i forhold, hvad man får får pengene.

    • Tak for tippet, @tocoman – jeg fandt annoncen her: https://www.dba.dk/fiat-x-1-9-15-benzin-modelaar/id-510788038/

      Og ja, en X1/9 er altid et godt bud. Næsten ligemeget hvad spørgsmålet er :-). 80.000 er under budgettet, men så er der noget at fylde benzin på for og lidt til hoteller også. En trackday? Ja, hvorfor ikke – dér tror jeg faktisk også den vil være sjov.

  • Hent mere