• Den pæneste firepersoners Porsche: Karisma Og forklaringen er måske, at Porsche ikke […]

    • Den ligner en elbil.

    • Det er jo meget hyggeligt (og rummeligt..) med en forhøjet hardtop oven på en klassisk Porscheplatform, ligesom Karmann Hardtops’ne fra starten af 60’erne, men rigtig sporty eller flot bliver det aldrig helt.
      Men i forhold til de firedørs klumper, de har lavet i dette århundrede, har du da ret i at den er pænest. Desværre alt for nem konkurrence at vinde :-)

    • måske har Mazda kigget på karisma da de skulle puste (familie)liv i rx-7/8.
      Jeg syntes at Karismadesignet er uden kant og meget blødt og så vil jeg indvende at med alt det glas og grundet dørdesignet skal airconditionanlægget køre konstant. der er ikke plads til vind i håret, ej heller armen i karmen.

    • Jeg så Bertone Karisma første gang i 1994 hos Bertone. Den er faktisk en fin model med mange gode detaljer. Det fantastiske med Bertones prototyper er, at de alle kan køre og bruger drivlinen fra det mærke prototypen repræsenterer – her Porsche. Bertone prøvekørte alle prototyper på vejene omkring Grugliasco (Torino), og lånte/lejede gerne deres prototyper ud. Alfa Romeo Carabo (ja den grønne ultralave kileform) var i en længere periode udlejet til en arabisk sheik, der brugte bilen i London i slut tredserne. Vildt at tænke på.

    • Og her et interiør-billede af Porsche Karisma

    • Karisma er ikke første gang Bertone lavede en Porsche 911 prototype. På biludstilling i Geneve i 1966 præsenterede Bertone denne smukke Porsche 911 Spyder, Porsche kunne ikke bruge prototypen, men designelementer fandt vej til andre modeller. Fx det forreste lygtearrangement fandt vej til Alfa Romeo Montreal.
      Bertone har altid lavet bæredygtigt design før det blev woke. Samme dørhåndtag på Ferrari 308GT4, Lamborghini Urraco, Lancia Stratos og Fiat X1/9,

    • Og prototypen fra en anden vinkel

    • Bertone er mit ynglings-biltema, og det flotte startfoto i artiklen med Bertone Runabout bringer mig igen tilbage til 1994, hvor jeg fik fornøjelsen at at styre Runabouten hos Bertone.
      Det får mig til at tænke på endnu en vild historie fra Bertone. Min tyske ven fra den tyske X1/9-klub ringede i 1994 til Bertone og spurgte om han måtte låne en prototype til hans klubstand på Essen Motorshow. Ja du kan hente Runabouten svarede Bertone. Med en ganske almindelig Opel som trækdyr og en gammel autotrailer efter sig kørte han til Torino og hentede Runabouten, udstillede den på Essen Motorshow, og kørte den tilbage igen til Torino. Året efter lånte han Ferrari Rainbow til samme udstilling. Jo – Bertone har altid været interesseret i at vise deres historie. Synd det skulle gå så galt for 10 år siden, og noget af samlingen blev tvangsolgt til private samlere.

    • I have to say that interesting though it is, the Karisma doesn’t really “float my boat”, as we say in England, but that 911 Spyder…now that is lovely, they should have made that – looks better than any 911 cabrio.

    • Virkelig skønne historier fra den virkelige verden omkring Bertone, @tocoman – tak for dem! Det gør intet for at mindske min beundring for dem.

      Bilerne blev nu langt fra alle solgt til private samlere, måske tværtimod: Karisma og alle de andre her var udstillet af ASI, der købte en hel del af Bertones prototyper. Og hiolder traditionen med at vise dem frem i hævd: Jeg har set Runabout før i Padova (og elsker den!), men til daglig kan de ses på et museum nær Milano Malpensa lufthavn.

    • Jeg er meget enig med Ebberfeld i at Lord March har fat i noget vigtigt. Meningen med – og fornøjelsen ved – historisk motorsport er at opleve motorløb som de var med biler som de var. Vil man se løb med hurtigere biler kan man se moderne motorløb. Med alle de stærkt modificerede biler er det også blevet så dyrt at kun velhavere eller større firmaser har råd.

    • Snyd er vel snyd, @anders-hedelund, og som jeg hører det vil han ikke have det. Snyd er, hvis man ikke overholder reglementet, ikke?

      @niels-jonassen, din sætning her er interessant: “historisk motorsport er at opleve motorløb som de var med biler som de var”. Faktisk anerkender han i videoen, at motorsport altid har handlet om at køre hurtigere, og siden 1960 er ingeniører og motorbyggere nu engang blevet dygtigere og har fået bedre forståelse for flow og alt muligt – og derfor ER bilerne i dag hurtigere end dengang. En Lotus Ford Cortina havde vel dengang 150 heste som racerbil, og i dag næsten 200. Egentlig uden snyd – det er bare udvikling.

      Heller ikke uden problemer – men udviklingen kan man åbenbart ikke skrue tilbage.

    • Det var nu den dag i dag Earl of March`s far der i sin tid var Grundlægger til arrangementet, Jeg har været så heldig at møde ham på slottet hvor han tog imod samtlige kørere med påhæng i døren med håndtryk til alle inden den store Champagne fest.

      Vedrørende Replica bilerne så har FIA vedtaget hvis bilen er en replica og stemplet som sådan i HTP papirerne så er det legalt.

    • Præcis, @mogens-christensen. Jeg kan se mange tager fat i replikadebatten, men det nævnte han ikke med et ord, og det er heller ikke pointen her: Man kan ligesåvel snyde med en original bil.

    • Hej Niels V,
      Det er noget FIA godkender og tro mig de er ikke lette at køre om hjørner med, det er sværere end nogen sinde. FIA papirerne HYP med bilens identitet efterfulgt af et R betyder bekendt Replica og silhuetten må der ikke ændres på og det kan samligne på de billede i dokumentet med vandmærke fra FIA.

      En hel anden sag er showløbene på GoodWood , her er faktisk alt tilladt..

    • @ce
      Jeg kan ikke rigtigt fra artiklens tekst finde ud af, om du synes, at det er ok, som situationen er i dag? Altså om det er ok, at f.eks. en Austin A35 deltager med 135 hk (men ikke 160 hk), selv om den i tidernes morgen næppe have over 80 hk?

      Martin Borch-Christenen fortæller, at den TVR, der vandt et race, kører med skivebremser bag, og det må den ikke ifølge FIA.

      Jeg har på fornemmelsen, at de på Goodwood tillader nogle ikke tidstypiske modifikationer, hvis det kan gøre konkurrencen mere lige – og løbene mere seværdige.

    • Din fornemmelse er rigtig Peter

    • Ja og den TVR kørte som en blå kanonkugle skulle jeg hilse og sige – og flot at vente til næstsidste sving med at overhale den førende Cobra, for at tage sejren. Flot kørt og så var TVR bilen med den hurtigste omgangstid iøvrigt.

    • @peterdyrelund, min holdning er helt kort, at Goodwood Revival er verdens bedste motorsportsarrangement og at det OGSÅ skyldes løbene i sig selv: Det er forbavsende ofte at der netop på Goodwood er nogle utroligt underholdende løb der (ligesom med den blå TVR) bliver afgjort i allersidste øjeblik – og som motorsportselsker ved jeg intet bedre end det.

      Jeg er sikker på at det skyldes, at de netop IKKE kører under FIA’s regler og nogle gange tillader flere modifikationer, andre gange færre end FIA – og i det hele taget “regulerer” både biler og kørere via invitationer og så videre.

      Det ved jeg på forhånd inden jeg tager derover, og jeg kommer således ikke på Goodwood for at se en historisk korrekt Austin A35 – det kan jeg se andre steder i Europa. Når det er sagt, så findes der selvfølgelig også biler, der er lige efter bogen. Så jeg synes det hele er absolut i orden og nyder racerløbene til fulde.

      OG alt det andet udenom – men det er så en anden sag.

      • @ce

        Fint.

        Men jeg syntes ikke helt, at det fremgik af indlægget, om du syntes, at det f.eks. var “snyd” med en A35 med 135 hk, når den kun havde 80 hk dengang i 50’erne.

        Men vi er i øvrigt helt enige.

        Jeg nyder også arrangementet – og især, at når det er disse gamle biler, så kan man virkelig se, at de “kører”, og at chaufføren kæmper for at holde dem på kurs. I modsætning til moderne racerbiler, der nærmest kører på skinner, så det kan være ligegyldigt, om man tager et billede af en parkeret racer, eller en der kører.

        Så det er også for min skyld fint, når Rob Huff kører en Austin A40 og kæmper mod en Jaguar Mk. II. Og hvor der ikke er tvivl om, at A40’eren er betydeligt bedre end dengang, hvor den ikke havde haft en chance mod Jaguar’en.

        Det er også imponerende at se, hvordan der er forskel på chaufførerne. Når f.eks. Jake Hill eller Frank Stippler kører bilerne til sejr, så må man bagefter se, at de samme biler pludselig befinder sig i midten af feltet, når de styres af andre personer.

    • Jeg er også enig i alt det, @peterdyrelund :-). Jeg ELSKEDE at se Tom drifte i den gudesmukke Ferrari 250 GT. Og høre den: Næsten 8.000 omdrejninger og den mørkeblå nummer 1 var den der lyd bedst af alle Colomboerne. Bare kræs.

    • Enig, biturbo skal ikke være åben.
      På mange Cabrioleter har man skåret det smukkeste af.
      Jaguar E-type, Porsche 911 osv.

    • Generelt er jeg helt enig, @ole-wichmann. Men her er det jo lidt en trøst, at en Biturbo ikke var sådan rigtigt smuk til at starte med, ikke? Men uha, de er fede :-)

    • Det bliver nok uden mig selv om jeg så en af de første modeller på en studietur i Italien i start firserne og blev ramt. Jeg husker også Alfisten havde vist en i Risskov. Læste lige en artikel på en webside om worlds worst sportscars. Der kom mange ikke særligt venlige kommentarer jeg nok skal spare jer for. I løbet af et par år gik alt hvad der kunne gå i stykker i stykker og derefter begyndte den at ruste.
      Jeg kan stadig godt lide coupedesignet, men ideen med at sætte to turboer på en to liters moter med en weber kaburator er kritikeren ikke helt med på. Senere bliv de så bedre motoriseret undtagen i US. Så man skal nok have en god ven med til købsforhandlingerne

    • @lars-d, idéen med to turboer og en Weber er vel god nok, men kræver at alt er i orden for at fungere. Jeg tror snarere at det var dén præmis, der ofte skred i svinget. Hurtigt. Derfor har jeg også altid lovet mig selv, at jeg trods min forkærlighed for den første af alting IKKE vil have en karburator-Biturbo. Og det er bilen til salg heller ikke – se billedet herundet: Den har indsprøjtning.

      Men den er nu alligevel ikke solgt på de mange uger. Måske ER det det manglende anhængertræk?!?

    • Man kan jo også købe og gå all in. Her en ombygget til truck og bagved en med påbygget campertop

    • Nu kan jeg ikke sove i nat, @lars-d

    • @lars-d – den bagved tror jeg altså er en trailer, der er spændt efter trucken? (Manglende forhjul) Men det får vel ikke det hele til at give mere mening?

    • Jojo.. lidt googling og så…🙄

    • ÅåÅååååååååårh NEJ! Endnu en søvnløs nat.

      Der der er bare frygteligt.

  • Ferrari-fredagsduellen: 308 GT4 vs. Mondial En af mine bekendte spurgte mig for nylig til råds […]

    • Dino 308 GT4 er superskart i sit Bertone design. Den er ældet super flot.
      Det samme er ikke tilfældet med Pininfarinas Mondial.

      Sørens GT4 kan købes. Og nej, det er ikke den som C C Cars lige har solgt.

    • Som klassisk bil er Mondial vel den mindst attraktive af de to.
      For mit vedkommende er det udseendet – GT4 står mere rent og skarpt i designet. MEN, Mondial’ens sorte “pynteplastik” forsvinder, hvis bilen feks er koksgrå, sort eller mørkeblå. Det udjævner de ting der stikker i øjnene. Så får den renere linier. Mondial’er mere praktisk med større kabine … til hund og bagage, så jeg kunne godt fristes :-)

    • Klart er Mondials store fordel, at den kom som Cabriolet også. Og dermed en VIRKELIG sjældent set ting i bilverdenen: Firepersoners centermotor OG åben? Dem er der (var?) der godt nok ikke mange af.

      Men kalechen fik de bare ikke løst så godt som på mange andre italienske biler – der var nok ikke ordentlig plads, når der også skulle være bagsæder. Derfor er sideprofilen med taget nede lidt ligesom Folkevogn og Porsche tidligere “barnevognslook”, og det synes jeg heller ikke rigtigt klæder en Ferrari – se herunder.

      I øvrigt er jeg helt enig i, at begge biler er meget farveafhængige.

    • Søren w, er er enig med dig i, at en GT4 på alle måder er at foretrække fremfor en Mondial. Og 4 x Weber slår da indsprøjtning med adskillige stejlende hingstehoveder. Men at den længere akselafstand i forhold til en GTB/GTS skulle være en fordel, kan jeg ikke helt følge dig i. Kort akselafstand er bare sjovere i mit hoved. Måske du skulle kigge efter en E-type 2+2 for at få en bedre Jaguar 😉

    • @Soren W – Jeg har flere gange ønsket at sælge min, men efter et par ture i bilen beholder jeg den nok lidt endnu. Den kører jo fantastisk, dejlig vellyd, smidig og omdrejningsvillig motor med god trækkraft hele vejen op til 7-8.000 rpm :-)

    • @Petrol Head Troede det var GT4 med den korte akselafstand, men wiki siger GT4 er ca. 2 cm længere – og 110 kg lettere. Så det nok nærmere vægten. Mondial er 1 cm længere og 400 kg tungere eng GT4 ( kan det virkelig passe…)/

    • Er det ikke lidt skævt at stille en afstemning op mellem GT4 og Mondial ? Det er trods alt to forskellige tidsepoker.

      Måske mere en afstemning mellem Mondial og Maserati Biturbo, eller mellem Mondial og Nissan 280 ZX ?

      For øvrigt har jeg altid fundet Mondial meget vellykket. Også efter tiden hvor jeg var henvist til bagsædet.

    • Ingen tvivl – GT4. Når det så er sagt, så kører Mondial glimrende, og har afgjort sin charme som cabriolet. Dog i alt andet end rød.
      Og vær så lige opmærksom på, at T-modellen er bygget på 348, og dermed lige så dyr at servicere som den. De tidligere modeller med tværliggende motor er langt billigere at holde kørende.

    • @soren-w, den konkrete Mondial var med dansk afgift, så den faktor du påpeger var ude af spillet – men ellers har du ret: Mondial er dyrere i afgift.

      Angående serviceomkostninger er de tidlige Mondial 8 og 308 GT4 stort set teknisk ens – bortset fra benzinindprøjtningen på Mondial mod 308’erens fire Weber-karburatorer. Hvad der lige er dyrest i længden her har jeg ikke statistik på: Karburatorer skal justeres engang imellem – men indprøjtning kan ikke lide at stå stille. Jeg ved ikke hvor den sammenligning ender henne rent økonomisk. Men karburatorerne lyder KLART bedre, og det tæller vel også for noget?

      Angående dimensionerne, @alfahahn, er der nu lidt forskellige tal (og biler) på banen, så lad os lige slå fast havd den almindeligvis velinformerede Automobile Catalogue siger:

      308 – akselafstand 234 cm – længde 423 – bredde 172 – højde 112 cm – opgivet vægt 1300 kg
      308 GT4 – akselafstand 255 cm – længde 432 – bredde 180 – højde 121 cm – opgivet vægt 1300 kg
      Mondial 8 – akselafstand 265 cm – længde 458 – bredde 179 – højde 125 cm – opgivet vægt 1505 kg

      Alle tre biler fik ros for deres køreegenskaber i samtiden, og der er nok mere end akselafstande til dén historie.

    • Det synes jeg ikke, @john-skov-larsen: Det svarer til at sammenligne en Golf 1 og 2, og intet er vel mere nærliggende? Jo, man kunne også sammenligne en Mondial med en Nissan 280 ZX, men det ville være synd for japaneren :-)

      Angående tidsepoker er det nok en af årsagerne til at jeg foretrækker 308 GT4: Den er simpelthen ældre. Og når vi taler klassiske biler er det jo ingen ulempe.

    • Aktuel status på afstemningen er 64% for 308 GT4 mod 36% Mondial. Så indtil videre lader min fornemmelse til at være rigtig.

    • @Claus Ifølge Ferrari’ hjemmeside med tekniske specifikationer er vægten på GT4 1150 kg.

    • Det hjælper med den rette chauffør 😎

    • Hvad er tungest? 1 kilo bly eller 1 kilo fjer?
      I instruktionsbogen til min 1978 308 GTS angives en tør vægt på 1265 kg! På en vægt her i byen, vejer den 1150 kg med væsker (ca 25 l benzin)!
      En USA model med de store, jernbjælke kofangere vejer ca. 75 kg mere!
      Jeg tør ikke veje bilen, når den er pakket med Jannes feriebagage ! (og mit kreditkort!)

      Men man mærker næppe forskel når solen skinner!
      Ses i Torino om 2 uger!

      Hilsen Henning Hjorth

    • @alfahahn, jeg stoler i princippet ikke på noget Ferrari skriver! Kan du ikke prøve at køre din på en vægt? Jeg synes det er ret interessant.

    • Ferrari oplyser på deres officielle hjemmeside:
      1980 Mondial 1.445 kg(dry)
      1974 Dino GT4 1.150 kg(dry)
      1977 308 GTS 1.090 kg(dry)
      Så Mondial’en er ca. 300 kg tungere end GT4, dét må da kunne mærkes.
      Alle modeller kan ses hér:
      https://www.ferrari.com/en-EN/auto/past-model

    • Another belated vote for the GT4.

    • @Claus, vi kan i princippet ikke stole på min vægt, da den kun kan veje op til 200 kg 😎

    • Altså, jeg vil egentlig bare gerne have en Ferrari, jeg er ikke kræsen
      Hvis det så en dag går i opfyldelse bliver det jo nok en af disse to da de er billigst.
      Gerne Mondial Cabrio i mørkeblå med lysebrune sæder, eller Dinoen i den skønne blå som Søren W’s

    • Kan man ikke få en 400/412 til de samme penge? M.h.t. vedligehold er den jo nok en slat dyrere – men alligevel.

    • Syntes Dino’en er klassisk smuk, men Mondial’en er mere moderne og tids løs designet. Den har også mere kant. Og en god allrounder.

    • Anders Bilidt skrev og fortalte også lidt om JDM-fælge i hans beretning fra livet i Asien, med den utroligt lækre Toyota han passede for næste ejer.
      Se mere i Forum.

    • Der var i Jyllands-Postens biltillæg i fredags en artikel om en 22-årig pige, der havde designet sin egen japanske bil, bla. med specielle hjertefælge. Godt at den nye generation tager over med glæden ved gamle biler – ja en Toyota Celica fra 90’erne er en gammel bil for en 22-årig pige.

    • Joh, en Celica fra 90’erne ville være en gammel bil for en først i 20’erne.
      Men det er en kun 10 år gammel GT86, og det håber jeg alligevel ikke engang at de unge synes er gammelt…

    • Frit efter hukommelsen, så var beskatningen på biler i Japan baseret på bilens bredde. Og her er skillelinjen 169 cm (om det er med sidespejle husker jeg dog ikke).

      Og med det i baghovedet, så skal alle 169 cm selvfølgelig udnyttes max med alt hvad der kan opdrives af JDM-lir

    • Det er helt rigtigt, @john-skov-larsen – men jeg kan heller ikke huske om det er med eller uden sidespejle. Hvis det er med, så er det måske forklaringen på den fremskudte placering af spejlene ude på forskærmene?

      Også helt rigtigt, @kai-bach-andersen: Anders havde denne tendens tilbage fra hans ejertid af en Toyota Trueno.

      @tocoman, det må siges at være positivt, at så ung en sjæl er igang med at realisere sin bildrøm allerede. Og fælgene ER ret vilde! Men ja, som @lau-mortensen skriver, så må basisbilen være en GT86, som er noget nyere. Og lækker nok i sig selv.

      Jeg kan i øvrigt se, at netop Lærkes bil her ville have virkelig gavn af nogle (mindre) fremskudte sidespejle, da de store sorte her ligner Mickey Mouse-ører…bare et JDM-tip!

    • Hej Claus

      Fed tur og mange gode bud jeg ikke selv havde tænkt på. Jeg skal faktisk til Italien i de dage, vi har dog planlagt at køre til Amalfikysten.

      Den første tur vi havde planlagt gik til Nice over Milano og se Alfa Romeo og så til Torino for at besøge Pininfarina.

      De andre ting ser også meget spændende ud, men hvad er årsagen til at I ikke inkluderer et besøg hos Pininfarina i Torino? Jeg synes det ser spændende ud, men det kan være at di har andre erfaringer.

      https://pininfarina.it/about/visit-pininfarina

    • Lyder megagodt, både på skrift – og da jeg hørte det fra Keld selv forleden, i solnedgangen over nogle smukke gamle biler ved vandet :-)

      Har dog nogle andre ting at nå på det tidspunkt, så god tur til alle!

    • Pokkers også, den weekend er allerede totalt booket…
      Det er ellers et genialt koncept: Find selv derned, så mødes vi og laver noget sammen. Så er der ingen der skal stå med ansvaret for at skaffe billetter og hotel etc.

      Idag var vi til Automania i Silkeborg. Fint arrangement, hvor vi også mødte flere ViaRETRO ansigter :-)

    • @linus, to gange tidligere har jeg været i Torino og villet besøge FCA Heritage – og begge gange var der lukket af en-eller-anden italiensk grund.

      Men da søndagen er fri (og rejseplanen også), så står det jo folk frit for at lægge både FCA Heritage og Pininfarina ind i deres personlige rejseprogram, @rasmus-grønbæk.

      Fordelen ved denne fleksible måde at rejse på er jo, at nogle synes to-en-halv dag er meget at hive ud af kalenderen, mens andre synes at man ikke kan tage til Italien uden at blive der længe nok til at lære sproget. Så det glæder mig at høre, at I kan lide princippet: Det er nok ikke sidste gang vi gør det på dén måde, så.

    • Man kan jo i øvrigt genlæse min artikel om Torino Heritage Motor Hub fra mit besøg i 2021 her: https://viaretro.dk/2021/12/torino-heritage-motor-hub-aarets-bedste-projekt/

      Og det er jo tre år siden, så jeg er spændt på hvor langt Andrea er kommet siden.

    • Husk at bestille billet til Stellantis museum/FCA Heritage hjemmefra. Ellers kommer i ikke ind.

    • Det er nemlig rigtigt, @sport: Der er åbne i nogle bestemte tidsslots både fredag, lørdag og søndag, så det burde kunne lykkes denne gang.

    • Det bliver ihverfald et nemmere valg på Luftgegühlt, 356 eller 911 :-)

    • Jeg tvivler… Jeg har som bekendt en Porsche 911 fra 1977, og den har sin charme… Men som hverdagsbil, vil jeg til enhver tid vælge en e30.

      Jeg har lige fået min e28, bygget i 12/1981, og det er imponerende hvor hverdagsduelig den er, jeg er meget tilfreds :-)

      Men der er vist ingen grund til at skifte en fin e30 for en e28, kun hvis man har brug for de ekstra døre og plads…

      /Madirazza

    • Husker jeg forkert eller har du ikke slidt mindst en Triumph motor op?
      Kærligheden til Alpinen til trods, så lyder det til, at der er ved at komme uro i jernet igen.
      Den anden dag drømte du om at køre åben på romantiske veje. Og Maserati er også tit i drømmene, så her er kombinationen: https://m.facebook.com/marketplace/item/1005068130966123/?ref=search
      Spørgsmålet er så om du er modig nok til Biturbo, selvom den har manuelt gear denne gang 😊

    • Men selvom du drømmer om Maserati, så ser jeg dog, at endnu en bil fra das Vaterland passer dig bedre. Porsche 928! https://m.facebook.com/marketplace/item/988774106165885/?ref=search
      Jeg ved du elsker pascha, som mangler her, men der er tæpper i håbets farve og manuelt gear!

    • @alfahahn, tjah, sådan tænkte jeg også, men det viser sig, at Luftgekühltarrangørerne også har åbnet for de vandkølede. Nej, det giver ingen mening i forhold til navnet men det øger udbuddet jævnfør mine kriterier med 924, 944 og 928. 356 bliver det ikke til mig – prisen er een ting!

      @michael-madirazza, det er et godt indspark, for jeg har netop affødt af stimen af 5-serier som Weekend Matinéerne er inde i tænkt meget på denne, både E12 men ikke mindst E28. Nu kan jeg egentlig godt se at du har ret: Hvorfor skulle jeg egentlig det?

      @lohmann, god pointe: Jeg var faktisk bekendt at skrive det, men det var aldrig rigtigt slid – det var motorskader på racer-Spitfiren, affødt af oliemangel i den lange venstre på Padborg Park. GT6-motoren fik jeg ganske rigtigt renoveret pga slid – men den var slidt da jeg købte den, så det var teknisk set heller ikke mig.

      Biturbo har jeg aldrig drømt om som Cabriolet, så det giver helt sig selv. Den anden derimod – uhauha med de farver! Den har dog været til salg i ti uger, så den er åbenbart ikke Ugens Fund.

    • I think the answer to your question, Claus, is a Porsche 944 S2, with 3-litre engine giving you plenty of performance, yet is still practical for long trips. And good ones are still available for reasonable money.

    • Hvis den Biturbo runder 13 uger, så må du bare opfinde “Kvartalets fund”

    • I know that makes totally sense, @tony-wawryk. But so does my longing for an engine with sound and melody (In my world…) – and the 944 doesn’t have that, no matter what variant. Which is a great shame.

    • Måske tiden er kommet til at prøve noget lidt eksotisk. Slet ikke så farligt som en Biturbo, men måske heller ikke så klippefast som en tysk bil.
      Jeg tænker på en senere CX eller en serie 1 XM 3.0. Det kan tænkes, at du må til Tyskland efter en, men under alle omstændigheder er prisen så lav (selv for en god bil), at du vil have råd til at sende bilen til en specialist og få alt gennemgået og fikset.
      Nuvel, en serie 2 CX er ikke helt så flot som serie 1, men den er stadig et særegent rumskib. Og meget bedre skruet sammen end 1’eren, siger min ven, som er citroen-mekaniker.
      XM er lige så fed, og hvis der ellers ikke er rust, og man holder sig til 12v motoren, skulle en velholdt bil være på niveau med Xantia i forhold til stabilitet, holdbarhed og drift.
      Jo, en Citroen er nok lidt et wild card, men både CX og XM er SÆRLIGE biler. Et bevidst valg. Og det kan jeg lide!

    • @ce
      Jeg kunne godt se dig køre Celica-supra eller supra mk3 eller måske Starion, hvis de stadig findes..

    • @stefan, Starion kunne jeg også godt se mig selv i – den rigtige farve, og så videre. Men der hører jeg desværre, at reservedele kan være et problem. Celica Supra skulle (?) være bedre. OG: Den lyder meget bedre med sine seks cylindre.

      Men har du tænkt over, at ingen af dem er rigtigt ældre end min Alpina?

      Det er en CX (af den slags, som jeg gerne vil have) derimod, @skaanning: Chromkofangere SKAL det være! Men uanset hvad jeg siger og mener, så tænker jeg at Citroën CX giver dem der arbejder med firmabiler sure opstød? Bare en fornemmelse…

      …og XM er jeg helt med på: Nøj, jeg synes det er en flot vogn. Og normalt holder jeg mig til cirka 130 km/t på Autobahn, men jeg tænker en XM vil hæve gennemsnitsfarten. Men sportsligt gen har den jo ikke. Er det et krav? Mjah, næh, måske ikke.

      Der er meget at tænke over.

    • @ce
      Det er jo stor ros til E30. Den fremstår jo som en meget mere moderne bil. Du kunne også køre 560SEC, selvom den jo minder ret meget om din tidligere vogn..

    • @ce
      Du finder ikke nogen anden, ældre bil end din E30, der er ligeså brugbar hele året som en E30, samtidig rar at køre i – OG hvor reservedelssituationen er uproblematisk.

      Jeg kører i min Alfasud 1982 næsten hele året. Kun de værste vintermåneder får den pause i garagen. Her er reservedelssituationen dog ikke så god som med en E30.

      Jeg har i juni været i Dolomitterne (3.700 km i alt) på en arrangeret tur (www.delightfuldriving.com), hvor vi kørte i knapt tre dage på de mest spændende bjergveje. Og på vej frem og tilbage besøgte jeg ni museer (der kommer artikel i FDM’s MotorClassic). Det klarede Alfasud’en fint, og man får mange thumbs up i en sådan gammel bil.

      Og jeg er lige kommet hjem fra tur til landstræf ved Egersund i den norske Alfa-klub. Her kørte vi også ture på de snævreste og stejlest veje – og dertil en banedag på racerbanen Motorcenter Norway. Det er sjovt i en ældre bil.

  • Flere feriefredags flirterier: Mercedes-Benz SLK Det var et feriemøde på den Romantische Strasse, og hvad kan en ferieflirt ikke b […]

    • Jeg har altid synes det var flot klaret af SLK, at kunne slippe afsted med at have samme form på lygter og kølergitter, som på en bil, “alle” synes er verdens grimmeste:

    • Jakob jeg er ikke helt enig, jeg synes ikke at fronten på SLK ligner Scorpio ret meget. Jeg kan godt lide SLK i den første udgave og kunne godt se mig i en. MEN JEG HAR ALDRIG HAFT EN TYSK BIL!

      I øvrigt var det vel bagenden der var værst på Scorpio. Bilmagasinet beskrev det legendarisk: “En for stor røv i et par for små tangatrusser”.

    • Er SLK ikke for lille til en voksen mand, og dermed i frisør segmentet?
      JAGmann som jeg husker citater, var det “En bagerpige med en for stor røv i et par for små tangatrusser” – men måske er det bare min fantasi, der spiller mig et puds?

    • Rothenburg is lovely, have visited it a few times. As for the SLK, I have to admit I prefer the later versions, they look sportier to my eyes, though the original is pretty enough.

    • Hmm, du har et øje for det, @jakob356 – men igen: På SLK virker lygterne som om de er med vilje – og på Scorpio var det hele lidt smidt sammen af en blind mand. Plus at bagenden er værre endnu – jeg husker citatet med tangatrusserne tydeligt. Ligesom alle danske vil gøre, når de ser een i dag.

      @soren-w, jeg slog det op og SLK er tredive centimeter kortere end Alpinaen – så jo, det er en lille bil. Men den slags elsker jeg jo. Størrelsen har i min optik dog intet med frisørbetegnelsen at gøre, og med 193 kompressorheste er den hurtigere end Alpinaen.

      Men at den ikke er en rigtig sportsvogn, det er en anden sag: Det var heller ikke meningen fra Mercedes’ side, og er også historisk set rigtigt nok – for det var hverken Pagoden eller Bobby Ewings R107 heller ikke. Mercedes lavede bare ikke sportsvogne! Og min pointe er også, at man på Romantische Strasse måske er bedre stillet med en bil, der ikke er kompromisløs sport. For det er ikke det ruten handler om – så kan man køre til Nürburgring i stedet…

      Danke sehr, @grayleader – det hedder byen nemlig. Og @tony-wawryk: We’ll be back :-)

    • For mig har det altid været en über frisørslæde. Mest fordi jeg kendte en i Aahus som har/havde en og som ellers ikke interesserede sig for biler, men mente den var en sportsvogn. Han var stor og det lignede lidt Gogge i jakkesæt.
      Bilen er jo ikke grim men har i mine øjne lidt feminint fokuhilla over sig.

    • Han tog fejl, @lars-d: SLK er ikke en sportsvogn.

      Dermed er den heller ikke en frisørslæde, mener jeg – medmindre frisøren har misforstået temaet ligesom din store bekendte.

  • One-off onsdag: Hartge F1 Jeg elsker min BMW E30 og var også uhyre glad for min […]

    • For nogle dage siden kom jeg hjem fra Vietnam. Ikke med ønsket om en Renault – men endnu engang med ønsket om en Asien scooter som selskab til Vespaen. Jeg kan ikke forklare det, men sådan havde jeg det også efter sidste tur i ‘19. Og det skal være den gamle med swinger gaffel.
      Og ja – billedet er pivdårligt – men det er nu engang min hustru, der har disciplin til at tage billeder.

    • Og sådan ser sådan en bagende ud….

    • De sandaler var aldrig gået i Frankrig, @carsten-goth :-). Ved nærmere eftertanke ville bukserne nok heller ikke, Men scooteren ville falde fint nok ind, tror jeg – måske lige et sæt chromspejle på?

      Vietnam, hmm. Hvor lang tid tager det at køre dertil?

    • Kan huske, at jeg i sin tid så flere 11’re på en ferie i Frankrig. Havde da selv lyst til en, men de blev da vist ikke importeret til Dk?
      Ang.: sandaler og bukser. Masser af franskmænd i Provence går da rundt i noget lignende. for ikke at tale om det jeg selv går rundt i dernede på ferie. Så de vil gå fint i Frankrig:)

    • Så er jeg glad for, at jeg kun kørte til Alsace, @kjeld-jensen :-)

      Men ja, kommentarerne på Facebook antyder, at Renault 11 kom til i den periode hvor Volvo og Renault var samme importør i Danmark, og at de valgte ikke at tage den hjem. Det kan jo kun være for at undgå konkurrence til Volvo 340 – eller hvad? Selv ville jeg aldrig se de to som konkurrenter, og jeg vil også stadig hellere have en 11 end en 340.

  • Peugeots pukkelryggede 206 Det ER faktisk rigtigt smart: En åben bil med […]

    • Bærehåndtagene er bøjler til at spænde din kuffert fast med, og rillerne til at forhindre at du ridser hele fladen med mindre du er fint på den og monterer tagbøjler.
      Og ja, den bliver en klassiker uanset hvor pukkelrygget den er…

    • Jeg prøvesad den i Peugeots showroom på Champs Elysée dengang, og kunne med mine mange cm kun sidde og kigge ind i den kraftige forruderammerollcage, ligemeget hvordan sædet blev stillet. Så det blev nogle ældre åbne med mindre solide tag i stedet: Alfa Spider, Fiat Spider, Spitfire4, VW Type 151 og Figaro.
      Måske har jeg tabt mig et par cm på et kvart århundrede, og de resterende CC’ere har vel nogle godt nedsiddede forsæder efterhånden, så måske skulle jeg prøve igen?

      Var en kort overgang ejer af en almindelig 5-dørs 206’er, som trods kun 88K på tælleren nok er den mest skrækkelige deprimerende bil jeg har haft… Min 205 Cabriolet var jeg vild med til gengæld!

      Det var vel egentlig også Peugeot, der var først med stålklaptaget engang før anden verdenskrig, selvom Mercedes sikkert gerne vil tilskrive æren SLK’en..

    • Chic, velkørende og med metaltaget kan den bruges hele året…
      Eneste minus: min nyligt afdøde svigerfars 3 kone, som ville skilles men ikke nåede det inden han tjekkede ud og derfor arvede en pæn del penge – kører i sådan een…🤷‍♂️😠

    • Jeg boede i London da den kom frem og var på biludstilling i Birmingham for at se den.
      Jeg var betaget af stålfoldetaget og havde ikke råd til en SLK.
      Jeg prøvede at bestille en højrestyret i limegrøn i Danmark for at importere den til UK og tjene en skilling på det. Det havde jeg med succes gjort med en Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed.
      Det lykkedes dog ikke at få den fra Danmark – heldigvis, kan jeg se i dag.
      I dag er den ikke cool længere, foldetaget er stadig genialt hvis det virker, men bilen er ikke cool at køre rundt i. Det synes mine døtre heller ikke, selv om det er den billigste åbne bil. Så de kører Alfa Romeo Spider og Fiat 500C i stedet.

    • Af alle biler med foldetag, synes jeg Volvo C70 er sluppet nogenlunde fra at få proportionerne til at passe. Det skyldes bla. at taget består af 3 dele, så det er mere kompakt under klappen, og rammen over forruden kan være lidt længere fremme.
      Alternativt til 206 kan man vælge en Renault Megane Cabriolet, som har en nogenlunde profil.

    • Min kone har haft såvel 206cc som 207cc og de gav aldrig problemer MED FOLDETAGET! Alle de andre problemer som biler der har kørt på den anden side af 200.000 havde de naturligvis.
      I en lang periode har hun måttet døje med lukkede biler – ønskebilen, en SLK bliver en kostbar affærer med det kilometerforbrug hun har.
      Så derfor har hun anskaffet …….. en Citroen Pluriel!! En luksusudgave med alt i udstyr; lædersæder, klimaanlæg, visker- og lysautomatik, fartpilot, elruder og selvfølgelig fjernbetjent centrallås. Lige med undtagelse af kompressoren til klimaanlægget virker alt! Selv taget! Og til en pris a’la en almindelig elcykel.
      Eneste ulempe er at det er en diesel uden partikelfilter – og sådan en 1.4 Hdi soder som et krydstogtskib, så hvis hun skal til byen må hun benyttet en af de andre 3 biler husstanden råder over!

    • Jeg synes dog at både Mitsubishi Colt CC og Nissan Micra CC ser værre ud en Peugeot’en.

    • Og her er Colt’en.

    • Jeg fik associationer til denne, da jeg så det første billede.

    • Om den er køn? Det må vist komme an på en subjektiv bedømmelse…
      Jeg synes bilen skal have røven til det, hvis man vil konstruere sådan noget. Det har de nyere Bimmere og Mercere, og mange af supersportsvognene som har noget delvis klaptag.
      @Jacob, du nævner hvem der var først med stålklaptaget. Jeg ved det ikke, men allerede i 1958 lavede Ford denne model Skyliner Retractable, hvor taget klappes sammen og lægges ned i bagagerummet. Den havde da i hvert fald røv til det, om den så er køn er ligeledes en smagssag. Men en klassiker, det blev den!

    • Stygge eksempler! Den mest vellykkede med foldetag er vel Mercedes SLK?

    • Det er naturligvis indiskutabelt, at Opel Astra H Twin Top er den klart mest vellykkede bil med stålfoldetag.

    • @oluf – det må være en Peugeot 402 Eclipse Jakob tænker på. Den kom i 1935-1936.

    • Allow me to throw the VW Eos into the mix – looks pretty good with roof up, and very cool with roof down. The roof is in five parts, including a separately operable sunroof, so quite lot to go wrong, admittedly.

    • Pæn er den jo ikke, men der kan måske findes andre årsager til at holde af den. Ikke at jeg selv lige kan komme på nogen…
      En SLK af den første serie så også noget mærkværdige ud. Som en kuperet hund. Men det er en bil, der i de nyere serier er blevet klart pænere. Og det ser man ikke tit ske!
      Hvis man vil bruge sin hobbybil hele året rundt er stålfoldetag sikkert godt. Men hvis ikke er det vel bare 175 ekstra kilo, der trækker effekt og brændstoføkonomi ned. Så hellere et stykke vandtæt stof…

    • @Jesper: Ja lige netop den! Tak :-)

    • Måske deler de lidt af samme linjer og en smule pickup over formsproget. Førerne er meget forskellig. Peugeot designet er mere spiselig for at kvinden har styre på livet bag rattet.
      Porsche 928 skulle lige med, findes nok ikke med foldetag. Men som pickup.

  • Feriefredag: Lidt tysk, lidt fransk og så lidt Grand Prix i København Hvordan holder en rigtig bilmand ferie? I bil, selvfølgelig! Det vil også v […]

    • Det lyder som en fantastisk tur Claus. Jeg glædes over din glæde ved schnitzler. Og du kan bide dig selv i næsen på, at vi ses lørdag aften på Bellahøj. Jeg parkerer en pastel beige gammel bil på Viaretros stand. Lørdagen skal bruges på skue af racerløb med et par venner og søndagen som kustode på ‘mit’ museums stand. Min ferie er ikke i bil – er lige returneret til Ho Chi Minh fra Mekong Deltaet. Her er varmt og ingen schnitzler.

    • Fed tur der @Claus. Man må da sige at Alpina’en kommer lidt rundt, også uden for landets grænser.
      Jeg husker at der tidligere har været lidt forskellige oplysninger ude om de praktiske ting som vejledning om ankomst og afgang. Jeg kan ikke finde noget om det, heller ikke på CHGP hjemmeside. Meget gerne mere info om det, please.
      Jeg går ud fra at bilerne skal ind fredag aften og ud igen søndag aften? Ingen mulighed for at køre ind lørdag morgen, vel?

    • Claus, det giver økonomisk god mening at køre på ferie i firmabilen, men dine klassikere får da kørt for lidt.
      Det samme er lidt tilfældet med mine. Min MGB GT har kun været til Hillclimb i Herning og LeMans aften i Faaborg. Men den får lov at køre hele vejen fra Als til København, så den kan være med på ViaRETRO standen.

      Oluf jeg har fået en mail fra Søren Navntoft med detaljer. Hvis du er meldt til, så tjek din mailbox og spamfilter…

      Glæder mig til det gode selskab på ViaRETRO standen.

    • Overskriften lyder som en forkortelse af min (bil)ferie Claus – det blev også til tysk, fransk og så et par uger i Valencia hvor jeg var så heldig at kunne tøffe lidt omkring i en føromtalt Panda 4×4. På vej til Spanien blev det også til et kaffestop hos min gode bilven, Jacques Francois Ami, mander købte min Sunbeam Alpine for nogle år tilbage.
      Og dertil krydret med et weekend smut til Sverige til den lækreste B&B in min Mercedes-Benz W123 230CE (hvis nogen skulle være i tvivl.
      Så gætter på at jeg er 3.500km i juli måned.
      Og så ses vi til CPHGP.

    • Tak for info @Ole, men jeg mener man burde offentliggøre den info før tilmelding. Jeg synes ikke man kan tilmelde sig, før man kender vilkårene…

    • Jeg er lige kommet i land efter en uge på,sejlbåd, så jeg gynger stadigvæk. Og i morgen går turen til Klitmøller i VW earlybay i adstadigt tempo. I næste weekend ses vi på ViaRetro standen til et af årets højdepunkter. Så skal benzinbehovet mættes igen…

    • Sounds like a fine trip you have planned, Claus – and if you have time to go to the Cite de l’Automobile in Mulhouse, you will not regret it!
      It’s true that the no speed limit autobahns in Germany are often too busy to get far above 160km/h, although in a classic this hardly matters. I did once reach 251km/h in a Porsche 996, on a lovely empty stretch of autobahn one evening…after which I ran out of cojones…
      Wherever you end up going, have a great trip!

  • Maserati: Superbiler til discountpriser Flere af mit yndlingsbilmærkes fineste klassikere er på d […]

    • Nu er du jo i branchen Claus, så du burde vide mere om hvorfor end os andre almindeli bilenthusiaster.
      Jeg synes jeg har set andre end Maserati der ser ud til at have toppet, f.eks. Jaguar eller Porsche.
      Måske var priserne en overgang kunstigt høje og er blevet normaliseret? Det kunne være trends som krig og hvidvask som drev interessen for klassiske biler op til et unaturligt niveau…
      Det kunne også være det stigende pres på biler der kører på fossilt brændstof generelt, der få nogle investorer til at vælge andre investeringer end biler?

      Det er jo kun en fordel for almindelige bilenthusiaster hvis prisen kommer ned i et fornuftigt leje igen. Jeg mener os, der faktisk vil køre i bilerne…

    • Ghibli ligger på 1-2 mio.kr., når man ser på til-salg priser. Der er jo flere versioner at vælge imellem, som gør det svært at sammenligne. Men kan godt genkende bevægelserne i markedet. Der er et større spænd i priserne. De dyre er blevet dyrere – og omvendt. Porschen er vist generelt blivet billigere. Har holdt øje med Ferrari 308 GT4. De lå på ca. 5-600t.kr. Nu kan jeg finde dem til 1 mio.kr. og en helt uforståelig solgt til 2 mio. i USA. Så jeg er også lidt forvirret. Der er muligheder for spekulanter, og det er måske dem der trækker markedet op/ned.

    • Jeg kan ikke forklare det, Ole-wichmann: Det er derfor jeg spørger!

      Men jeg ved, at det ikke har noget med selve alderen på bilerne at gøre, da for eksempel den endnu ældre Mercedes-Benz 300 SL i samme periode er stedet i værdi. Men du har ret i, at de ældre Jaguarer også er faldet i pris – måske af samme årsag som Maserati? Som sagt: Det undrer mig med Maserati, der (utroligt nok) har det ganske godt for tiden.

    • En anden mulig grund jeg har tænkt over kunne være at det er blevet meget dyrere at få repareret og lavet de klassiske biler. Dele og timeløn er jo steget en del også. Samtidigt er det vel også noget at gøre med generationerne? Jeg er født midt halvfjerdserne og kigger rigtig meget 80’er og 90’er biler nu og meget mindre 70’er og 60’er. De som er fra 80’erne kigger nok mest 90’er og 2000′ osv. Med andre ord er der måske færre købere til 60’er super bilerne og samtidigt med nævnte for-dyring af rep og dele er det måske noget af grunden til faldet?

    • I’m a big fan of late 60’s and early 70’s Maserati’s, which for me have always offered better value than the equivalent Ferrari’s even at their peak. Price falls however are not just applicable to Maserati’s of the period – as has been pointed out, Jaguar’s have fallen considerably, especially XK120/140/150, as well as E-types, and even previously bulletproof (on price) classic Porsche 911’s seem to have dropped a little – annoying for me as I probably bought at a peak…). Even Aston Martins have dropped – you can buy a decent DB6 now for c.£250k, way outside my budget but almost half what they fetched 3-4 years ago. Auction houses in the UK have generally had a hard time this last 12 months. I don’t have an explanation, as Casper also points out, one thing I have noticed is that 1980’s and ’90’s classics seem to be fetching bigger money than before, and I think he’s right – it’s because the generation that grew up with Sierra Cosworth’s and Audi Quattro’s is now looking to relive their childhood dreams and they are not so interested in the older cars. Anyway, I’d love a Khamsin one of these days, would look amazing next to my 911…I can dream!

    • Mit gæt ville være det handler om mærket. Hvem har en Maserati som drømmebil i dag? Mærket tjener godt nok penge men to x SUV og turbodiesel motorer rimer vel knap på drømmebil. Ok MC20 har fået ros, GrandTurismo har sine fans primært pga. lyden og Quattroporten (især 5. gen) havde vel også sine dedikerede fans.

      Men Maserati konkurrerer vel ikke rigtig med Ferrari og Lamborghini mere – de skal vel mere gå efter BMW, Porsche mv. – ikke drømmebiler men luksusbiler.

      Og det smitter af på værdien af de ældre modeller tror jeg. Hvor der sikket er 1000 Ferrari samlere i verden der går op i at få en komplet samling (inkl. ældre modeller) så er der vel kun et fåtal af entusiastiske Maseratisamlere.

      Og når det samtidig er ved at være så mange år siden, at Maserati var helt oppe i toppen og være en drømmebil, at dem der kan huske det ikke er her længere, så har man færre købere = lavere priser.

    • @AlfaHahn
      Der er en Slfa Giulietts SS/Bertone brochure til salg på facebook – 70 EUR.

    • Alfa…

    • Jeg tror Casper har fat i noget. Forskellige generationer drages af forskellig smag og holdning (som fx miljø osv) Mercedes 300 sl er både ældre og vel et klart designikon – den kan alle lide? Dem der har råd er fra en generation, der måske ikke er helt fanget i klimaklemmen?
      Mht design må jeg sige som Casper (jeg er årgang ’78) at vi kigger efter noget forskelligt
      Fx tiltaler Bora’en ikke lige mig – får lidt associationer til pick-ups med camperdel påmonteret, når jeg ser bagenden UNDSKYLD. Hvorimod nyere ghibli, shamal, Granturismo er lige mig – når det er sagt er en 3500gt også bare fed!
      Det kan også være priserne falder, når der er nok, der har investeret i biler som forretning? Almindelige mennesker er jo blevet sat af med rigtig mange gamle biler i forhold til får år tilbage, hvor det var muligt (i højere grad) at nærme sig porsche, ældre M-biler osv ?

    • Se det positivt :-) – det giver flere mulighed for at være en del af holdet.

      At se biler som investerings objekter er i min optik imod hvad bilerne er skabt til, lad os få dem på vejene i stedet.

      .. og det “koster at fyre med mahogni”

    • Jeg er meget enig med @coesterg og @stefan i tidsvinduets betydning. Selvfølgelig er der nogle undtagelser, som f.eks. Mercedes 300 SL, men for Maserati Ghiblis vedkommende er jeg egentlig ikke overrasket. Bortset fra Giugiaro karrosseriet var Maserati Ghibli født gammel med sin antikverede undervogn – allerede året efter var konkurrenterne ude med noget helt anderledes moderne, og så havde de 12 cylindre i stedet for 8.

    • Det er meget spændende hvad der kommer til at ske de næste 5-10 år synes jeg. Personligt er jeg, på trods af at jeg ikke er fyrre endnu, mest tiltrukket af biler fra 60’erne og 70’erne (indtil videre i hvert fald) og spekulerer på om priserne pludselig falder på halen?
      Hvad kommer det til at betyde at folk kommer til at køre hverdagskørsel i intetsigende elbiler? Giver det mere eller mindre lyst til en klassisk bil der taler til sanserne? Interessen for mekanik i den digitale tidsalder.
      Hvad med afgifter og andre reguleringer? Udbuddet af 80’er biler, som har en større kvantitet og kvalitet?
      Hvor og hvordan køber man en liter benzin om 10 år?
      Der er mange faktorer der spiller ind..

    • AUDI R8 Gen 1 V8 Manual i Launch Color Daytona Grey Metallic.
      Modellen har fløjet under radaren i flere år og gør det til dels stadigvæk..
      Mere end 20 år gammel, holder designet stadigvæk og så er den tilmed håndbygget i aluminium…
      Konservativt, grænsende til lidt kedelig, men det opvejes til fulde af bilens køredynamik, som uden sammenligning overstiger en 911’er fra samme periode..
      Maseratti 3200 GT er absolut også en klassiker som der skal holdes øje med,

    • Uha – nu nævner jeg min hustrus Z3 igen. En fantastisk bil med et (i mine øjne) flot design. Og den skal være af første, pre-facelift generation med wide body. Og ligesom Claus’ mening om Boxsteren også i sølv med rødt indtræk. Prøv at se på den bagfra, når den står med rigeligt med camper grundet M undervogn. Og så også fordi den var en del af det samtidige TT/Boxster/Z3 trekløver. Den er undervurderet i mine øjne.

    • Efter min tidsregning stopper klassiske biler ved årgang 1978. Det har vi diskuteret mange gange her på kanalen. Jeg kan dog godt se, at Alfa Romeo 156 og Maserati Quattroporte kunne være fine kandidater – så meget endda, at jeg kunne tænke mig at købe nu som hverdagsbil.

    • @peter-dyrelund, rigtigt gode betragtninger: Jeg er (måske ikke overraskende…) fuldstændigt enig angående Renault Twingo, som jeg egentligt allerede nu anser som en klassiker. Og hør hov – det ER den også allerede helt officielt i flere andre lande, da den kom i 1993.

      Ford Fusion er derimod ti år nyere, der kører stadig masser af dem og dermed er den måske ikke på samme nostalgiske afstand som Twingo. Jeg er helt enig i, at den ikke er på samme niveau rent designmæssigt, men jeg tror din klassificiering af den som “kan ikke noget” er forkert: Jeg er ret sikker på, at den som bil betragtet er bedre end eksempelvis en Twingo, herunder at den kører bedre – og også ret sikker på, at det er forholdvist ligegyldigt i forhold til dens muligheder for at blive en kommende klassiker. Men de tre bileksperter/entusiaster argumenterer forholdvist solidt for, at dens design og koncept faktisk ER noget særligt – mini-MPV, den sidste New Edge-Ford og den slags, Men jeg indrømmer gerne, at den var ligeså lidt på min radar som Opel Signum – FØR jeg tilfældigvis kørte en for nogle måneder siden: Den kan faktisk nogle ting, der er rare i den virkelige verden. Men jo, jeg har faktisk kigget efter Fusions til salg!

      Når det er sagt, så er jeg ellers meget på linie med @alfahahn helt personligt: Efter 1978 gik det noget ned af bakke generelt. Men det er jo en holdning, der gør det svært at arbejde med begrebet “future classics” :-). Jeg vil dog langt hellere have en Nuova Giulietta (jeg har faktisk haft een…) end en 156. Eller en 1750. Eller en 1300. Eller…men nu handler det jo om kommende klassikere, og så er 156 bare et godt bud.

      @dan-wils, jeg er enig med dig om den R8 på flere områder med manuelt gear. Men dens design er dens akilleshæl: Nul charme. Nul kant. Utroligt svære odds for en rigtig klassiker. Men OK, det lykkedes jo for Boblen, så måske gør det også for R8.

    • @claus-eberfeldt
      Hov, hov. Du skriver, at en Twingo allerede er en klassiker, blot fordi den er fra 1993.

      Men hvis du mener, at det alene er et alderskriterie at være/blive en klassiker (måske 25 eller 30 år), så behøver vi slet ikke dette her indlæg, for så er der ikke noget at diskutere.

      Jeg troede, at du mente, om modellerne bliver eftertragtede som ældre biler (klassikere – 25 eller måske 30 år gamle)? Og det er jo noget andet.

      Og nej, en Fusion kan intet. Den er grim og har ingen særlige egenskaber. Vi kan snarere snakke Citroën Xsara Picasso eller Renault Scenic, hvis vi skal i den retning.

    • Have to agree that the Alfa 156 will be a future classic, even if my own experience with one was disastrous. I would also suggest the first generation Audi TT, and BMW E46 – they look good, they drive well, and in the case of the TT, was a trendsetter in design. The FIAT Barchetta, FIAT Coupé and Honda S2000 are also destined for classic status, in my opinion.

    • 406 coupe og alfa 156 må være garanteret. At de ikke er dyrere end de er fatter jeg ikke

    • Jeg skal høre nogle af de podcast i ferien.
      Man skal selvfølgelig huske at det er en tysk podcast, ellers ville Ford Fusion og Opel Signum slet ikke blive nævnt.
      Jeg er ikke enig i at VW Beetle er mere populær eller anerkendt som klassiker end NSU RO80, der er bare mange flere af dem!

    • Sandt, @peterdyrelund, det skrev jeg vist – men der er i min optik ingen tvivl om, at en Twingo ER en klassiker, for den kunne faktisk en hel del designmæssigt. Og kan stadig: Det er en af de biler jeg gerne selv vil have i dag – ligesom jeg faktisk ville da den var ny.

      Men rigtigt nok skal man skille veteranstatus, som det hedder i Danmark og H-nummerpladerne (historisk status) i Tyskland, fra egentlig status som en “rigtig og anerkendt” klassiker. Det er også det de prøver på i podcasten. Men jeg må da selv konstatere, at når man prøver at kigge ind i fremtiden og bilerne bliver så nye, så er det meget svært for mig at pege på andre end nogle få åbenlyse kandidater, der primært brillerer ved deres design – og derfor enten er sportsvogne eller coupéer eller limousineundtagelser i form af Alfa Romeo 156. Men efter at have hørt de tre snakke Ford Fusion, VW Bora og BMW 1-serie er jeg blevet inspireret til at se det bedste i dem – og så kan jeg faktisk godt se noget. Ikke noget stort, bevares – men heller ikke “den kan ingenting”.

      Og det kan da godt være at en Berlingo bliver en klassiker engang – så dog nok ldt ligesom Allegro, sådan med et glimt i øjet. Men det betyder ikke at jeg gerne vil have en Berlingo, for det vil jeg ikke. Medmindre jeg måske får behov for at køre med paller? De tre herrer var ikke helt sikre på, at der kunne være en palle i en Fusion, men hvis der kan vil den stadig være mit valg :-)

    • En klassiker køre sq.da ikke rundt med paller :-)

    • Det er da fordi de færreste klassikere har plads, @alfahahn!

      Og så hænger det nok også lidt sammen med hvorfor man egentlig har en klassiker. Hvilket er et andet og måske i virkeligheden ligeså stort spørgsmål…

    • Ja, hvem skal/kan være dommer for hvad en “klassiker” er ? – hvilke kriterier kan der stilles op ? , etc.; det er alle spørgsmål som ikke kan besvares.

      Men vi har det jo nok alle “lidt mellem fingrene” hvad en klassiker er, og kan derfor “snakke lidt med”.

      Jeg tror selv på Jaguar S-type hvis ikke den allerede er en klassiker, og ligedan på MG-F og -TF modeller, her kan vi tale om “meget god bil og køreglæde for pengene”.

      BMW 1-coupe fra 1. generation er vel også godt på vel, trods kun 15 år på bagen.

      .. og nu griner I alle af Ford Fusion og Citroen Berlingo, men prøv lige at se hvad der er sket med Renault 4 og Renault 4 Van :-)

    • Nu fik jeg hørt podcasten om Alfa Romeo 156.
      Jeg er positivt overrasket over hvor betingelsløst begejstrede tre tyskere er over 156eren. For en Alfist der har haft 4 156ere var det rørende. Fik lyst til at få en igen.
      Jaguar S-type tror jeg ikke bliver en klassiker. Den var over retro da den kom, det tror jeg eftertiden er træt af. Den moderne XF har mere potentiale. Da XJ40 kom frem var den upopulær fordi den var for moderne og kantet. Den er vokset med tiden og i dag fremstår den knivskarp. Lidt det samme med XJ-S.

    • Enig i, at en Berlingo faktisk vil blive en klassiker – fordi den kunne noget særligt/anderledes, allerede da den var ny (i modsætning til Ford Fusion eller Ford Orion).

      Den gav helt vildt god plads i en billig bil. Ja, og vi drillede, hvis der var en mandlig chauffør, som var “under tøflen”. Men den skal nok blive en klassiker, som vi glæder os til at se til træf om nogle år.

    • Hvis vi skal snakke nyere biler, som kunne opnå klassikerstatus, kommer vi vel ikke uden om elbiler ? Jeg tænker at den første Tesla (Lotus-baseret) allerede er ved at være der, men hvad med BMW i3 ? Carbonchassis og bygget som elbil fra første streg.

    • Ford Fusion har en en sød barnlig generisk Playmobilagtig form, lidt ligesom Land Rover Discovery 3 faktisk, så jeg kan godt lide designet.

    • Ved ikke rigtigt om biler efter årtusindeskiftet kan blive klassikere i gængs forstand. Der er allerede nævnt et par mulige kandidaterog vi kan nok godt brygge en liste sammen med biler der har noget kant eller innovativt over sig.
      Noget andet er så hvad der bliver eftertragtede biler og de er nok nemmere at fastslå. Så lige et afsnit af wheelers dealer hvor de fandt en SAAB 93 Viggen Cabriolet og istandsatte den og solgte den for 7500$ den ville jeg gerne have i garagen. Skøn bil der har 230 turboheste og fire pladser og et tidløst design men dog mangler den kant 900 cabriolet har.

  • V8-valg: Hvilken bil med Buicks V8'er i? Uro i jernet giver mange spørgsmål – h […]

    • Har allerede en bil med denne motor!
      Her fotograferet på Roulunds High Speed Curb i Odense!

      Hilsen Henning Hjorth

    • Dejlig motor, har haft den i en Range Rover, men i dag vil jeg gerne have den i en Rover p6 eller SD1.

    • Tvr cerbera (dog ikke med Rover v8) er en af mine drømmebiler. Så jeg er nok tættest på Chimera. Kan man efterhånden ikke sige, at V8 efterhånden er et statement i sig selv?

    • If it has to be one of the three featured above, I’d take the MGB. However, I would rather have the V8 in a Vitesse SD1…

    • @hc, det kunne man sikkert godt – men jeg ville ikke gøre det i dag. Sjovt nok var jeg helt vild med G33 som ung og vild bilentusiast, men i dag synes jeg den er for uforløst, akavet og kitcar-agtig. Chimera er noget af samme type bil – bare mere designet færdig. Så dén vil altid være mit valg over en G33. I dag, som sagt – ikke dengang før jeg fik kørekort.

      @stefan, jeg er helt med dig i forhold til drømmen om en Cerbera. Meeeen – konservatisme er godt på nogle områder, og Rover V8’eren er jo en kendt størrelse, der formentlig kan renoveres hos enhver cylinderservice eller cykelsmed. Men TVR’s egne motorer er vist lidt noget andet? Det er på samme tid fascinerende og angstprovokerende :-)

      @tony-wawryk og @søren-glindvad-nørgaard, jeg forstår jer med SD1: Jeg havde selv en automatgearet 3500, men har kørt en manuel Vitesse og det er virkelig en lækker vogn. En større udgave af MGB GT V8, kan man næsten sige :-)

    • @ce Jeg tror bare jeg har et mindre problem med Rover/buick V8. Er det en rigtig V8, hvis du forstår? I min verden er en V8 potent. Desværre byder min ignorance mig, at tro den er sådan lidt “mini” en. TVR V8 kan give svedperler på overlæben 🙂 top gears test af cerbera er altid fin og se – omend de måske snød lidt. Under alle omstændigheder er det en V8, der leverer sikre overhalinger 🙂

    • @stefan, det er indiskutabelt, at det er en rigtig V8 – og er den ikke potent? Det er den da i hvert fald i stort set alle TVR. Og du kunne jo lige prøve at se et par videoer med rally-TR7’eren kørt af Tony Pond. Og jo, jeg har kørt en MGB V8 (godt nok roadster, men alligevel), og den var da også potent. Ganske vist er Rovers V8 kun på 3,5 liter, og yder derfor alt andet lige også mindre – og mange af dem var også optimeret til moment fremfor heste. Men til gengæld lå den ofte i biler der var lettere end amerikanere med smallblocks, så i praksis tror jeg ikke forskellen er så stor.

      Jeg tror dog jeg forstår hvad du mener. Jeg havde selv en Triumph Stag, der har sin egen 3-liters V8 (og som mange uvidende mener burde have haft en Rover V8 – men det er en anden snak), men kun 145 hestekræfter. Det var faktisk fint til dén bil og dens karakter. Og så lød den efter min mening bedre end en Rover V8.

      Men noget andet er: Efter samme filosofi må du jo så også have et problem med Ferrari og Lamborghinis og Mercedes’, Lexus’, Volvos, Audis og BMWs og så videre V8’ere. Og det er en fejl: De er bare noget andet.

    • Claus som jeg skrev skyldes det nok mindst min egen ignorance. Problemer med nogle biler er svært for mig at få! Jeg kan (næsten)lide alle biler 🙂

    • @stefan, så er vi i samme boldgade: Jeg kunne lide den treliters i min Stag, elsker den treliters i en Ferrari 308, elsker Roveren. Og drømmer om en big block!

    • Elskede også min e32 v8 og e39 v8. Har lige været i netto. En pur ung kvinde kørte i denne vogn – så er man bad ass (ja jeg er gammeldags)

    • X1/9 og Panda mk1.
      Fordi de bare ser så drøn godt ud, og Pandaen, især, fordi den er så spartansk. Her er ingen pral. Smukt!

      Du mangler vist et foto i dagens artikel @ce.

    • Vi tager lige et billede med i anledning af fødselsdagen

    • Min favorit….hvorfor…bare fordi… jeg har haft en Panda

    • Jeg havde faktisk først haft nogle Abarth’er med, @peter-plys-karlsen, herunder nogle OT’er, der et-eller-andet sted er født som FIAT. Men jeg lod alligevel være, fordi jeg synes at de er mere Abarth end FIAT – ligesom din racer der.

      @jørgen-jacobsen, det står sådan set til troende, men jeg har jo sådan set næsten skrevet en prioriteret liste, og der står hverken den gamle eller nogle af de nyere 500 på. Jeg synes de er charmerende, men har det lidt ligesom med førkrigsbiler: Det er bare ikke rigtigt mig.

      X1/9 i de helt tidlige udgaver er præcist også mine foretrukne, @tocoman. Lysgrønmetallic, tror jeg gerne jeg vil have – eller bare lysegrøn.

      @claus-n, Panda er en fantastisk bil, men nu er den blevet så populær, at jeg måske hellere vil have en Croma!

    • HEJ Claus

      Jeg ser stadig en abarth i din billedserie.. en 131´ er

      Mvh

      Flueknepper og Fiat-fan

    • Hej flueknepper-Karlsen :-). Tjah, det er jo som så ofte ikke en ikke helt objektiv skillelinie, men der er immervæk bygget 400 131 Abarth, så FIAT (ikke Abarth…) kunne deltage i rally-VM med den. Den er baseret på, ligner og lugter som en 131.

      Mens der er bygget cirka 50 OT1300, eksempelvis. Og jeg tænker færre af din 1000, der er en racersportsvogn, der ikke rigtigt ligner nogen FIAT, som man kunne købe?

      Når det er sagt, så har jeg bare fundet en masse dejlige FIAT-billeder – galleriet var ikke tænkt som en videnskabelig afhandling i billedform.

    • Jeg forstår det kedelige perspektiv til en doktorafhandling ud i Fiat eller ikke Fiat.
      Næh, min ligner ikke en normal Fiat….men havde man penge kunne man købe..min var registreret på nummerplader i Napoli.
      Jeg har den originale købsfaktura.
      Hvilke associationer giver det til hvordan føreren så ud dengang…?

    • Jeg er Fiat fan hva’ fan er du..?
      Har haft Fiat 127, Ritmo, Punto, Brava, 500C og for nuværende igen 500C.
      Jeg kunne godt se mig selv i en 130 Coupé, 124 Spider, 128 3P, X 1/9 eller CoupéFiat.

    • Fiat er skøn – som Alfa er bare noget andet. Har været der og kunne sagtens finde vej tilbage – 1200 Spider, 850 Sport Coupe, Sisley Panda og senest 500c

    • Drømmebilen er dog en 130 Coupe med manuelt gear, velour og gerne i blå.

    • Nu faldt jeg jo i FIAT-gryden som lille, og tilbragte barndommen på bagsædet af både 128, 128 Special, 132 GLS, 131 Supermirafiori og Argenta. Første bil var en 600 og første bil på plader var en Croma Turbo i.e., som faktisk kørte bedre end den Thema 3,0, der efterfulgte den. Og så havde den helt ufattelige kræfter. Min 130 Coupé skal jeg forhåbentlig aldrig af med, men jeg har da stadig nogle på listen, som gerne måtte flytte ind i garagen:

      125 Special (mørkeblå eller turkis)
      124 Special T 1600 (bordeauxrød)
      124 Sport Coupé Mk I. (gul)
      131 Mirafiori (orange)
      132 GLS 1800 (lyseblåmetal)

    • There are several FIATs I would be happy to have in my garage – including but not limited to the Dino (Coupé over Spider), the 130 Coupé, 124 Coupé, 2300S Coupé…there seems to be a theme here…but I also like the 130 Berlina and X19 (pre-big bumper model).

    • @peter-plys-karlsen, køberen har haft en tyk tegnebog og føreren var en slank søn med ambitioner!

    • Uha… der er så mange fine FIAT.
      En Dino Coupé står nok øverst på listen, dog skarpt forfulgt af en tidlig 1500 S Coupé. Men i den billigere ende, kunne en fin lille 850 Spider eller Coupé også være ganske underholdende at trille igennem sommeren i…

    • Jeg savner også Dino Coupe og Spider i billedkavalkaden, de er efter min mening de smukkeste af alle Fiat’er.

      Jeg kan i øvrigt godt lide “ansigtsudtrykket” på nogle af 70’er modellerne, sådan lidt forsigtig måbende smilende 😃
      Min 124 og 238 er meget forskellige biler, men jeg synes de har lidt samme udtryk.
      Eller er det bare mig? 😮

    • Fiat har lavet mange skønne biler, deriblandt også 2300S Coupe. Designet af Sergio Sartorelli hos Ghia. Motor af Aurelio Lampredi og til “S” tunet af Abarth.

    • Sidder her syd for Rom hvir der stadig triller en del af de original 500ere rundt samt utallige Pandaer af alle generationer.
      Fiat kan bare noget, eller kunne, som trykker på mine knapper. Har haft 500, 850 Berlina, 124 Spider før og vil gerne igen have både 500 og Spider.
      De levede begge i næsten tyve år uden nævneværdige ændringer og en Spider er da noget af det kønneste der er til at få for almindelige penge.
      Nå jeg må logge af og checke Subito igen 😎

    • “kunne”, @jensby – jeg er bange for at ordet er “kunne”.

      Men ellers er jeg helt enig, og selvfølgelig er jeg slet ikke blind for de to Dinoers stil, charme og V6. Nærmest genialt at den ene er Bertone og den anden Pininfarina. Og begge er da også mere sportslige end 130 Coupé, det er klart. Men nu er der jo andet end sport her i livet og alt i alt slår den store coupé i min verden klart de to andre af pinden – især hvis man tager priserne i betragtning.

      Og hvis man fortsætter ud af budgetlinien, så ender man vel ved X1/9: At SÅ fedt et design, koncept og samtidigt velfungerende bil kan fås til de penge er jo nærmest usandsynligt.

    • Dino – jeg et ikke så kræsen om det er coupe eller spider.

    • DrømmeFiat? Ottovu – say no more! Gerne Zagato eller Supersonic – men kan godt ‘nøjes’ med én af de andre.

    • Jeg har en halv Fiat En Moretti 125 mk 2 Bunden og inderfront er original Fiat ligesom motor gear og hele undervognen plus baglygter resten er såvidt jeg ved bygget på Moretti fabrikken som byggede småserie på basis af diverse Fiat modeller fra Fiat 500 til 2300 Bilen har været omtalt på forgængeren til Via retro Billeder kan findes på nettet Og desværre er det stadig en projekt som nok ender i udlandet eller en skrotpresser

    • Efter at kørt Mercedes-Benz W123 (først 300d, siden 230E) købte jeg i 2018 en 2014 Panda 1,2. Den gav mig køreglæden tilbage.
      Den køreglæde som jeg havde følt i min Citroën 2CV.
      Pandaen blev blev skiftet ud med en 500x 1,0 fra 2020.
      Fantastisk bil.
      Sjovt at have en, for de fleste, ukendt bil.
      Og en smuk bil…specielt i sølv…Pinin Farinas foretrukne farve.
      FIAT har meldt ud, at de ikke længere vil producere grå biler…ikke den bedste beslutning.
      Min FIAT-ønskegarage (1. udkast):
      124 Special T 1600 (mørkeblå)
      Panda 100HP
      130 Coupé
      Coupé (Bangle)

    • Min første bil var en Autobianchi A112, så Lancia Y10 og derefter en god blanding af Alfa, Fiat og Lancia.
      Var penge ikke noget problem, så gerne en 8V Supersonic. I den mere realistiske afdeling, så en Coupe Fiat, Barchetta, 2300 Coupe, Panda serie 1 u/ firehjulstræk og (eller) 850T som bus eller camper.
      I al beskedenhed…;o)

    • Lancia Y10, @jens-karlsson – den har jeg også altid godt kunnet lide. Ikke mindst for dens interiør. Og Kammhæk. Prisen (i dag!). Og navnet :-)

    • Jeg var slagen af beundring, @torben – og dommerne var enige: Den vandt “Best of Show”.

    • That looks like a very successful first attempt at a high-end concours, some beautiful classics there – not least the winning Lancia, gorgeous! – yet also enough of the hypercars to satisfy the horsepower addicts. Hopefully the weather will be kinder next year!

    • Certainly was, @tony-wawryk. I like your term “horsepower addicts” as surely anyone looking for more than a thousand horsepower have some issues to deal with – one one them being traction :-)

    • Vejret?? Claus, du besøgte bare det svenske på den forkerte dag. Fredag holdt helt tørt indtil knap en time før det sluttede, hvor der så kom en skylle igennem. Lørdag var jo også ganske fin efter frokost. Og søndag bød på dejligt sommervejr hele dagen…

      Nå men uanset, så glæder det mig bare helt enormt, at vi nu også har et bil event som dette af allerøverste hylde her i Skandinavien. Der var to danske biler med i Concours og forhåbentlig kommer der flere næste år.

      Jeg kommer i hvert fald med garanti i 2025… 👍🏼

  • Den falske XM: BMW Det er sjældent jeg skriver om nye biler, men det her handler […]

    • Du gjorde det rigtige @ce.

    • Den rigtige XM

    • Det ved jeg, @claus-n. Men det gjorde alligevel ondt.

      Sandt, @jakob356. Det bedste man kan sige om ovenstående monster er nok, at den kan dreje tankerne over mod den rigtige XM.

    • Claus, jeg synes ligesom du, at M 635 CSi er flot. Men er det den flotteste M – eller glemmer du M1 i din iver/ophidselse ?
      Og ja – den der XM er jo helt forfærdelig marketing skamridning. Lidt ligesom den nye ‘Mustang’….

    • Næ, @carsten-goth, jeg mener skam at 6-serien er smukkere. Altså på den traditionelle facon med elegance og præsens og maskulinitet. M1 er selvfølgelig mere spektakulær – voldsommere og hurtigere og mere kompromisløs – men i mine øjne ikke smukkere som sådan.

      Den eneste BMW der er smukkere mener jeg er 507. Men den fandtes ikke som M (endnu!), så passer ikke ind i historien herover.

    • Lad os lave en regel om at man skal have gyldig grund hvis man skal eje et automobil med egenvægt over 1500 kg.
      Hvis man skal have suv skal man være entreprenør eller anden grund til jævnligt (ugentligt) køre med 3t trailer.
      Hvem skriver borgerforslaget?

    • Jeg ville gerne have set ansigtsudtrykket på den unge mand, der måtte gå med uforrettet sag efter din ærlige (og iøvrigt fuldstændigt korrekte) beskrivelse af denne monstrøsitet…

      Milestone = Gravestone🤣…

      Jeg er iøvrigt enig omkring E24, hvilket jo nok ikke kommer som nogen overraskelse.

    • Fantastisk god skrevet Claus, jeg er fuldstændig enig. Hele BMWs nuværende bilflåde er simpelthen klumpset designet, hvis det ord findes. Der er intet elegant, sportsligt eller bare funktionelt over de nye modeller. Den eneste jeg synes om er prototypen Neue Klasse, den har stil og historisk Denkmal.
      Tunge elbiler er så en anden diskussion som mærkeligt nok ikke fylder medierne. Hvad skal vi med al den unødvendige slid på gummi og veje for ikke at tale om andre sliddele i affjedring og dæmpning der bliver nød til at designes overdimensioneret og så et helt kapitel om ødsel brug af jordens ressourcer og energifråds når de store elbiler skal produceres.
      Jeg hører til dem der mener det er mere bæredygtigt at køre videre i sin gamle benzinbil og undgå rådrift på sjældne råstoffer og øvrige udledninger.
      Jeg er ikke specialist men bare undrende.

    • @niels-v, den er heller ikke glemt. Men faldet på lygternes indfatninger får dem til at ligne lange hængebryster, og det har aldrig vundet nogle skønhedskonkurrencer. Så tillad mig at blive ved den første 6-serie…

    • Husker stadig, da jeg som pur ung så en M635csi trille ind på tankstationen, hvor jeg arbejdede. Dengang var min store interesse biler, så bilrevyen, dba (avisen) osv var flittigt læsestof. Det var også dengang man kunne kende biler i mørket på deres forlygter – hvem kan det i dag?
      Omkring samtidigt havde jeg en kæreste, hvis far kørte E28 535i (om det var en M535i mindes jeg ikke) fantastisk bil, som jeg elskede at blive kørt hjem i! Efter E39 er BMW dog desværre blevet sådan lidt “mazda agtigt” totalt ligegyldige..
      Men klart M635csi er den flotteste bmw i min optik

    • Følger der 2 store løvefigurer i marmor med til sådan en XM? I ved, sådan nogle til at stille ved indkørslen, som man kan kigge på, når man kommer hjem fra body-building…
      Frygteligt køretøj.
      Yes, den gamle 6-serie er uhyre flot. Næppe vildt spændende at køre, men designmæssigt helt i top. Men…en E28 i den rigtige farve kan nu også noget. Virkelig flot design…

    • En 320 uden hængebryster… 😀. Ellers mener jeg nu også at 3,0 CSi kan noget…

    • @Skaaning når du nu skriver omkring den gamle 6-serie (E24) ‘næppe vildt spændende at køre’, så ved jeg ikke ud fra hvilke parametre du vurderer ud fra.

      Jeg har ejet 628ere, 633, og 635 og alle har været brugt til sportslig kørsel fx trackdays eller et par runder på ‘Ringen. Bevares, det er ikke rendyrkede sportsvogne, men ganske underholdende, med tilpasse mængder af dosérbar overstyring. Jeg har nydt hver og eneste tur i dem og fortryder bitterligt, jeg ikke længere har en i garagen. Vedhæftet et billede fra en af Ringturene…min 633 CSi Alpina homage.

    • Det skriver jeg gerne under på, @peter-r: Som senere ejer af en af dine E24’ere kan jeg godt snakke med om den sag :-). GT-biler meget mere end sportsvogne (også M635 CSi), men meget velkørende GT-vogne. Og smukke, som sagt.

      @soren-w, helt rigtigt: Dé der forlygter er præcis spændstige som de skal være. Og resten er også flot. @niels-v, også flottere end 328 MM, ikke sandt?

      @skaanning, sjovt du nævner det med om der følger løvefigurer med. En anden læser sendte nedenstående ind som muligt standardtilbehør til en BMW XM. Jeg tror ham faktisk!

    • Eller nej, nu genlæste jeg faktisk lige hans kommentar: Han skrev, at man allerede havde sådan en ring i forvejen, hvis man overvejer at se på en BMW XM. Det tror jeg så OGSÅ på, Rædsel med rædsel ovenpå!

    • @nold, mon ikke det så hedder “M Sport Competition”?

      Og ja, jeg ved godt det ikke giver mening…men…

  • Marcos 3000 GT til 100.000 kroner Det er svært at forestille sig en mere eksotisk sportsvogn […]

    • Jeg mener at det var sådan en der blev kørt ret meget i stykker, til CHGP 2023 om lørdagen. Er der nogen der kan bekræfte det? En anden bil gik også temmelig meget i stykker.

    • Mantara lm og mantis er nok min yndlings Marcos modeller. Jeg er vild med de brede skærme og det lidt voldsomme udseende. Er dog ikke så vild med bagenderne på nogen (som helst) af Marcos modeller..

    • Bagenden kan diskuteres men fronten er helt galt designet med det alt for opløftede snudeskaft der simpelthen sidder for højt og mangler 10 cm bund så den flugter med resten. Fordækkene bliver alt for eksponeret. Borset fra det sikkert et sjovt bekendskab.

    • Njah, @kai – 3000 GT er sjældent brugt i motorsport: Det var de firecylindredes domæne. Mon ikke det var Verner Nielsen 1800 GT?

      Jeg er ellers enig med både @stefan og @lars-d: Den er egentlig gal med både fronten og bagenden! I hvert fald når man ser koldt og kynisk og objektivt på det. Pudsigt nok fungerer designet LANGT bedre, når man ser det i levende livende – helt uforklarligt for mig, men den lille videosnas viser det jo egentlig: Når den meget lave (den er cirka 110 centimenter høj…) Marcos buldrer forbi, så virker helet faktisk alligevel. Det er langt fra verdens smukkeste bil – men det fungerer bedre i virkeligheden end på billeder.

    • Tjek lige denne hér! 🩵

  • Hent mere