-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 2 uger siden
"Det hele er der, undtaget drivlinien" og andre gode annoncer
Det er Ugens Fund-dag i morgen, og jeg tror I kan finde bedre biler end […] -
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 2 uger siden
Citroën CX med turbo: Men skal det være benzin eller diesel?
Jeg har endnu til gode at eje min første Citroën, og mens jeg er ganske p […]-
Serie 1 i det rene design, uden plastikkofanger, spoilere og andet tingeltangel er bare de flotteste. Den her årg. 1975 er hentet i Italien og jeg satser på den snart er på danske plader 😊
-
Diesel-lekture
-
@Mads: Ja, du har jo ret mht. Tyskland: Så vidt jeg ved skal bilerne bare være mere end 30 år gamle, og så behøver de ikke plaketten. Med hvad med miljøzoner i Danmark? Jeg kan ikke se nogle steder, at diesel veteranbiler er undtaget for krav om partikelfilter (Euro 5). Men jeg håber at jeg tager fejl.
-
@Erik. Tak. Ja, det var skjult godt, men godt ar der stadig er lidt fornuft tilstede i motorlovgivningen. Vejen er således banet for at Redaktøren kan få en CX med dieselmotor.
-
@erik, “kun til langture” er en (af flere) definitioner på lejlighedsvis :-).
@mads-h, ikke mindst DU har været en af mine inspirationer i retning af diesel-CX.
Jeg er selvfølgelig HELT enig med @kim-Nielsen i designet, og foretrækker så LANGT det tidlige design med rustfri ståldetaljer mm. I praksis ville det begrænse mig til “den svage” turbodiesel, men det er måske heller ikke så ringe? Jeg cruiser sjældent med over150 km/t alligevel, og kan godt lide motoren beskrevet som”en uopslidelig evighedsmaskine” :-)
Med hensyn til de miljøzoner fik jeg en overraskelse sidste sommer, hvor en hotelportner så min Toyota MR2 og forklarede mig, at biler over et-eller-andet antal år (25-30-35? Det har jeg glemt) godt nok er undtaget fra alt muligt, men skulle registreres online i Bruxelles, Liege og var det måske også sådan i Spa? Totalt kaos fordi systemerne var forskellige og det var lidt af en tidsrøver da en MR2 jo er en benziner, som gerne må køre i byerne – men det var alligevel umagen værd, da man eller kunne få kæmpe bøder.
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 3 uger siden
Stumpemarkedet lever også på Wedelslund Gods den 5. juni
Træffet vest for Aarhus har fundet på flere nye t […]-
Hvad ligner det at sætte en hvid bjælke henover den flotte røde Lotus på topbilledet. Lev med det, Lars, AGF er kommet et skridt tættere på guld i aften så går det nok. Er der nogen her der skal derud? Hvorfor laver Viaretro ikke et fællesområde et sted derude?
Der er jo flot især omkring søen før alle Jaguarene kører ind og indtager området som de plejer.
-
-
ViaRETRO wrote a new post 1 måned, 3 uger siden
Weekend Matiné Nr. 609
Det har været en fantastisk biluge. Igen! For en […] -
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 3 uger siden
De to største vindere og tabere fra Monaco
En anerkendt og ikonisk klassiker – og en […]-
Ville nok bare have holdt portemonnæen i lommen og købt noget tredje.
F.eks Fangios gamle Suixtil bukser……….Not! -
Bond-proppen henvender sig nok ikke til bil-freaks, men til film-freaks. Dem med penge i banken vel at mærke.
VW’en ryger vel direkte ind i en samling, hvor den så kan stå stille resten af sine dage.
Personligt ville jeg ikke bruge penge på nogen af dem. Men nu er der heldigvis mange mennesker, der ikke er så indskrænkede, som jeg er…. -
Xl-1 bød vi faktisk med på, @jensby og @skaanning – mens jeg lavede hovedregning på, hvad den mon ville koste i leasing per måned: I min optik er det ikke en samlerbil, men et stykke ingeniørarbejde, der stadig ikke er overgået her ti år senere. Jeg havde engang – som I måske husker – en Audi A2 3L, der kørte over 30 km/l og vel stadig er en af verdens mest økonomiske biler overhovedet. Men XL-1 kører TRE gange længere på literen! Og, kan jeg sagntens godt indrømme, ser meget bedre ud :-)
Jo, en XL-1 gad jeg godt have i min garage!
-
Til den pris er jeg villig til at strippe min Esprit. Den har næsten været med i en James Bond film, for jeg så engang Roger More i Brugsen i Hornbæk – hans kone Kiki’s familie havde sommerhus i Hornbæk. Så tæt på og alligevel ikke.
-
Eller noget i den dur, @the-real-stig :-)
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 1 måned, 4 uger siden
En hyldest til aluminium
Til Monacos historiske Grand Prix må man ikke snyde sig selv for en tur i […]-
Uh, hvor ville jeg osse gerne være i Monaco…
Kejser Napoleon III af Frankrig (der regerede 1852-1870) brugte aluminium som et statussymbol for at vise sin rigdom og teknologiske magt. Ved særlige banketter blev de mest fornemme gæster serveret på tallerkener og med bestik af aluminium, mens mindre prominente gæster måtte nøjes med tallerkener og bestik af guld eller sølv.
I dag skal man bare kravle ind under en Tesla for at se en halv undervogn udført i støbt aluminium. Eller kigge på chassiset fra en Lotus Elise. Teslaens kommer fra et smeltekar lavet her i Vojens og Lotusens fra Hydro i Tønder.
Aluminium kan nau, som vi siger i Sønderjylland. -
Tak for de flotte billeder. Der er kompliceret teknisk design i lækre materialer. Man forstår, hvor farlige de biler er, hvis de ikke holdes serviceret på højt niveau. Og også er det, når de er. Og hvor er stormønstrede gammeldags racerdæk flotte og flottere end….
Slutteligt får jeg lyst til at begynde at ryge igen, når jeg ser Gitanes navnet presset i aluminium. Navnet er jo i forvejen det flotteste i tobaksindustrien -
JA, dele af aluminium kan bare være så flot udført. Nyd blot detaljerne på en Lotus Elise næste gang du ser en, der er så mange flotte detaljer udført i aluminium.
Heldigvis er der i en Elise sparet på alt unødigt, herunder indvendig beklædning, for at spare vægt; her giver det jo blot mulighed for at se alle detaljer i aluminiumsarbejdet.@Carsten W: Mig bekendt er det er kun til og med 1998, at chassiset er lavet i Tønder, derefter i UK.
@Claus: Elise blev lanceret i september 1996; måske det var tid for en “30 års jubilar” opslag/artikel på ViaRetro ?
-
Fremragende historieundervisning, @carsten-w: Tak! Dén havde jeg godt nok aldrig hørt om i skolen.
@carsten-goth, sådan har jeg det også: For det er ikke kun navnet der er flot, også selve logoet er virkelig stiligt.
Enig, @henrik-kusk. Minimalisme før det blev en ting :-)
@jens-g, eloxering må være opfundet senere – eller være overflødigt på en racerbil? Ingen af dem jeg så derned havde eloxerede dele, men jeg synes jeg har set på det ligeså gamle Porsche 911’ere til gadebrug.
-
En rigtig Alfa Romeo har motor blok topstykke og bundkar i aluminium både de 4 cylindere og v6 De blev desværre afløst af en Fiat kloning i 4 cylinder og en Gm i v6 🥶
-
Jeg beundrer din entusiasme og viden om Alfa Romeo, @herluf. Og ja, et billede af Nord-maskinen kunne godt have passet ind i ovenstående galleri. Bortset fra, at den trods alle sine dyder ikke nåede til Formel 1 :-)
-
-
ViaRETRO wrote a new post 2 måneder siden
Weekend Matiné Nr. 608
Turbo eller uden? Jeg var SÅ spændt på at se Gr […]-
Jeg har lige opdaget, at Goodwood kanalen på youtube livetransmiterer fra Monaco Historic GP. Ikke som at være der selv, men et okay alternativ….. :-)
-
Fremragende tip, @jens-langdah!
-
Var tilskuer på Le Mans i 1979, da BMW deltog i en M1, der var håndmalet med pensel af Andy Warhol!
Bilen gennemførte på en god placering, på trods af tekniske problemer!
Kan huske at den gik i pit på 5 cylindere i allersidste del af løbet!
Benzintilførslen til den manglende cylinder blev stoppet, og bilen fuldførte på 5 cylindre!Hilsen og go søndag!
Henning Hjorth -
Mercedes har også bevæget sig ind i feltet mellem kunst og biler. I forbindelse med bilens 100 års jubilæum blev Cobra maleren Karel Appel bedt om at udsmykke en Mercedes 190. Men i modsætning til BMW Art Cars er kunstværket ikke beregnet til motorsport eller i det hele taget til at køre i.
Bilen kan ses på Louwman museet i Den Haag
-
Here’s another Mercedes “Art Car”, this time a 1952 220S Cabriolet A, painted by Japanese artist Hiro Yamagata – this is one of about 20 similar cars he’s painted as part of a series called “Earthly Delights” and was at the London Concours last year. I’m not sure I like it, I like the BMW “Art Cars” more, particularly the Lichtenstein one.
-
-
Tony Wawryk wrote a new post 2 måneder siden
A Gloriously Sunny Goodwood MM83
Although not quite full summer yet the […]-
A Rover P6 as a race car?!? Never seen that before. Maybe outbid as simple as this: If YOU don’t go next year – I must!
-
The first time I’ve seen one, too! As for next year, maybe we should both go!
-
Seen a P6 racing at Spa 6 Hours a couple of times. Red and white as I recall.
-
@Niels – the drawback is you have to be a Fellow of the GRRC (or know someone who is) to buy a ticket for the Members’ Meeting. Last year that cost £89, plus £94 for the ticket. If you live nearby and can visit the circuit for more events, it’s not so bad but if you use it primarily to be able to buy a MM ticket…It is less crowded, a good thing, but it’s not as big and the cars are not as varied despite being drawn from a much wider age range. For me at least, having been 6 times in a row, it has lost some of it’s appeal and I won’t renew my membership when it comes up, though if offered a ticket as a guest… But if you haven’t been before, definitely worth going to.
Interestingly, I was at the Donington Historic Festival last weekend – £22.50 for a weekend display pass (through the Porsche Club, less than 1/10th the cost of a weekend pass for Goodwood – even a full price weekend ticket bought at the gate was only £60) a £10 programme (£22 at Goodwood) and many similar cars, perhaps just the higher end missing but still plenty of fabulous racing classics. While lacking the glamour of Goodwood, it’s certainly much better value. Goodwood has become a bit of a cash machine.
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 2 måneder siden
Vejgreb er bare SÅ overvurderet!
Jeg ville ønske jeg kunne udtrykke det her på e […]-
Det var et helt fantastisk løb.
Det andet hvor Tom K kører Rover SD1 var også fantastisk. -
Og dét løb ligger også på Goodwoods Youtubekanal allerede, @Kai-Bach-Andersen: I sin fulde længde på næsten en time, pitsop og køreskifte og det hele – her:
Lidt nyere biler med lidt mere vejgreb – men til gengæld også mere motorkraftm hvorfor de også fejer elegant igennem svingene mere eller mindre sidelæns eller endda i flot firehjulsdrift. Enig, det var ligeså skønt at se.
-
Enig, bare helt enig :-)
//Madirazza
-
Tak for det kaninhul. Det blev til halvanden timers uplanlagt betragtning af pragtfulde motorløb. Godt med adrenalin i blodet og i godt humør !
Ærgerligt med den Golf – jeg er ret sikker på, at den har optrådt på Goodwood sidste år også. -
Jeg så også omtalte heat og det var virkelig godt ræs.
Og Mini kæmpede godt mod Escort overmagten… -
Det var da så lidt, @carsten-goth :-)
Mini mod overmagten er altid godt, @ole-wichmann. Og her var det endda tørvejr: Ellers tror jeg faktisk den vanvittigt hurtige og velkørte Mini havde vundet over de stærkere konkurrenter.
-
-
ViaRETRO wrote a new post 2 måneder, 1 uge siden
Weekend Matiné Nr. 607
Hvordan var den “nye” messe i Essen så […]-
I am attending the Goodwood Members’ Meeting tomorrow and will happily submit a general report from the grounds.
Visiting Classic Remise Dusseldorf is in the plan for my road trip to German family in June; it sounds fantastic – assuming I can afford the petrol… -
Helt enig i, at Haaning Collections 140 års jubilæumsudstilling For Mercedes-Benz er fint kurateret og bestemt et besøg værd. Der er lavet cirka 100 af de der Patentwagen-replikaer, og jeg mener de kostede omkring 100.000 Euro fra ny. I dag kan man finde dem brugt (agtigt) for under 50.000. Jeg har haft den udprægede misfornøjelser at køre med i (på?) een som passager: Selvom dens topfart vist er omkring 30-35 stykker, så var det ret skræmmende, da tyngdepunktet føles som om det ligger i halvanden meters højde og tingen jo er trehjulet. Ingen elgtest i den, tak!
Så kunne jeg bedre lide at køre AMG One, der bestemt ikke vælter nogen steder. Det kom der også en hel video ud af, faktisk – den her;
Jeg mener egentlig netop dén bil meget godt illustrerer udstillingens undertitel “Mercedes-Benz – Innovation gennem 140 år – Legender, Ikoner og Superstjerner”. Samt meget andet imellem linierne: Innovation er ikke altid løsningen, mere er ikke altid bedre og hvad bliver egentlig et ikon i fremtiden. AMG One er en fascinerende bil – hvis den da overhovedet er det.
Universal har altid været en af mine yndlings-tidlige-Mercedes, og den viste jo præcis hvor Mercedes kunne finde en niche: Den “fine” stationcar. De forfulgte den godt nok ikke så konsekvent som Volvo, men en lækker W123 eller W124 måtte meget gerne stå i mine garager som “TE” – Mercedesk for stationcar.
Den bil jeg var mest imponeret over at se i den lille danske udstilling var dog prototypen Vision Iconic – men der er ingen billeder af den i galleriet herunder og heller ingen omtale, så måske var den der ikke, da Michael besøgte udstillingen? Mere sjældent bliver ikke, så jeg var positivt overrasket. At den gemene “Baby-Benz” W201 fra 1982 (190E for alle almindelige mennesker…) nok er et gennemgående bedre design må vi nok ikke sige højt, hvis nu nogen fra Mercedes-Benz læser med her! Den var også udstillet, og det manglede da også bare. Men Vision Iconic (lettere stupidt navn, men igen siger det måske noget om Mercedes-Benz i den allerseneste tid?) havde jeg ikke regnet med at se – det er den herunder:
-
Best race I saw this year, @tony-wawryk, was this one from Goodwood today: https://youtu.be/4FDoMAVKmC0?si=LpStVALVnx9h0uz3
What a Hollywood finish! And great, great battles to get to the end at all – just wow.
-
Mercedes Vision Iconic var allerede “kørt” videre, inden jeg kom ud af starthullerne, @ce . Sådan er det jo med konceptbiler, der er rift om dem. Så bare det, at det lykkes et museum at få en på besøg, er ikke så ringe endda og et frisk pust.
-
@ce Det løb så jeg også i går, genial underholdning, men synd for Tom K.
Mercedes Vision Iconic har lidt samme ekstreme dimensioner som den nye elbil Teletubbies Jaguar er ved at udvikle…
Måske er det alligevel sådan fremtiden ser ud? -
@ole-wichmann, jeg tillader mig at citere en anden danskers geniale ord: “Det er svært at spå – især om fremtiden”. Det er også derfor jeg synes tilnavnet “Iconic” til netop denne vogn er ekstradumt: Det er ganske få prototyper forundt at blive ikoner i sig selv, og det her bliver næppe een af dem. Mercedes selv har gjort det væsentligt bedre før – var der nogen der sagde C111? Jeg tror allerede Vision Iconic er overhalet af fremtiden! Når det er sagt, så havde jeg som sagt ikke set den før, og den gav et interessant indblik i moderne bilproducenters tanker og problemer. For Jaguars vedkommende: Der ser jeg kun problemer! Men hvis man sammeligner de to prototyper direkte, så er Mercedesen alligevel klart bedre end legobilen.
Enig, @ms-lund: Godt gjort at få den til udstillingen, også selvom det ikke var i den fulde periode.
-
@niels-v, der er noget om det, måske.
Sjovt nok var jeg for få uger siden på besøg i Mercedes-Benz’ såkaldte “Hellige Haller” – altså, nogle få af dem, men immervæk er det umuligt ikke at blive imponeret over, hvad det firma engang har lavet. Hvorfor det giver meget mening, at nye designere i dag skal forbi og se på fortiden for at kunne skabe fremtiden. Bedre. Så vidt jeg forstod er det noget ret nyt, og det virker ikke som om teamet bag Vision Iconic havde fået turen. Men det er måske bare mig.
Den herunder står i foyeren:
-
@torben, husk at besøge dette museum inden det er for sent: https://viaretro.dk/2025/03/naar-fortiden-er-det-bedste-fca-heritage-hub/
-
@mads-madsen, det ved jeg, men diesel (turbo eller ej) er efter min bedste overbevisning noget man kører på af nød, ikke af lyst – og MIN Mercedes stationcar skal derfor være en TE :-)
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 2 måneder, 1 uge siden
Turbotryk og Ugens Fund
I går ringede en ven og spurgte om jeg levede endnu. Bedre end det: Jeg […]-
Lækre farver på Lanciaen, og de er sikkert endnu bedre i virkeligheden. Jeg besøgte Selected Cars åbent hus sidste søndag og så Jans TVR i virkeligheden, og den var i hvert fald federe IRL. Jeg havde på mystisk vis formået at overse den i Fredericia.
Jeg har vist sagt det til dig ude i virkeligheden: Jeg er imponeret over at du har energi til at holde et site som ViaRetro kørende på et så flot niveau ved siden af alt det andet i livet, som jo også skal passes. Kone, arbejde og den slags. Jeg tager det derfor endda meget afslappet, hvis der undtagelsesvis skulle gå mere end 3 dage mellem opslag -
Tak, d’herrer: Det er rart at høre.
Apropos høre, @leo-jensen: Jeg glæder mig til at høre Jans nye gamle TVR – og jeg mener bestemt han sagde, at jeg gerne måtte prøve den. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at sige til ham!
-
-
ViaRETRO wrote a new post 2 måneder, 2 uger siden
Weekend Matiné Nr. 606
Tuning! Engang var det bedre end noget man kunne købe fra […] -
Claus Ebberfeld wrote a new post 2 måneder, 2 uger siden
-
Måske kunne mit ideal være at de skiftede til at arrangere hvert andet år – for der er fordele og ulemper ved begge. Overall synes jeg messen er langt mindre snobbet og helt nede på jorden. At dømme en messe på første gang er også lidt unfair da SIHA messerne jo også udviklede sig meget over tid. Det fede for mig er at der er langt mindre gentagelse end der plejer – altså de samme biler som står det samme sted år efter år. Men der er mindre virkelige super biler i år. Men til gengæld god variation og ikke helt så mange 911´ere som der plejer? Et klart highlight var en DeTomaso/Qvale Mangusta – første gang jeg så sådan en Gandini creation i levende live. Bus hallen som man også kender fra Stuttgart er faktisk også ret fed – selvom jeg ikke lige skal købe en bus…Se min gennemgang her : https://www.youtube.com/watch?v=Xk8-tA6dxQM
-
Det er jo egentlig ikke en dum idé, @thmace – og den kunne måske endda genbruges ovre i politik?!? :-) Som altid hyggeligt at du kiggede forbi standen, i øvrigt.
Men som vi talte om og jeg skrev herover, så må en “salgsmesse” jo nødvendigvis (altså set fra udsstillernes side…) vurderes ud fra, hvor godt man sælger. Vi fik fire mere solgt i dag, så det er på dén konto faktisk helt i orden.
Hvordan resten er? Hmm, ja – det kan jeg stadig ikke svare på, da jeg fortset kun har set en minimal del af hallerne. Måske kommer der mere i morgen eller i weekenden…
-
-
Kenney Kahn blev registreret som medlem 2 måneder, 2 uger siden
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 2 måneder, 2 uger siden
Påske-Panda: Gordon Murray har set lyset
Bevares, det er ikke en hvilken-som-helst […]-
Og jeg der troede at det her var tankevækkende!
-
@ce – Jamen, så får du da en reaktion:>). Min kone havde sådan en 100HP for en del år siden – i sådan 3-4 års tid. Jeg forstår simpelthen ikke at der er så mange der synes den er skidegod at køre i. Jeg syntes at kørestillingen i den var elendig – det var s’gu lige som at sidde på en spisestuestol. I normal daglig brug var undervognen også alt for hård og uraffineret. Den var heller ikke specielt hurtig – med mindre man hele tiden lå med 4-5.000 o/min – hvad man jo ikke gør ved normalt daglig brug. Ellers var det da en fin lille bil men hun skulle meget hellere have købt en almindelig Panda. Sådan én er jeg meget mere begejstret for. Kørte engang sådan en tidlig 60 hestes hjem nede fra Köln. 2 voksne, 4 store hjul bagi – den gik klippestabilt op gennem Tyskland med halvandenhundrede i timen det meste af vejen. Det var jeg s’gu lidt imponeret af:>)
-
Det er jeg glad for, @jewer – især fordi du taler mod strømmen! Kørestillingen i en 100HP er ganske rigtigt ikke særligt sportslig, men efter min opfattelse var undervognen faktisk fint afstemt. Omvendt har jeg ærligt talt aldrig kørt den almindelige Panda – men bare set mig varm på den i lysegul, -blå eller støvet grøn! Håber snart at blive klogere…
-
@ce – tjah, det kan da godt være min hukommelse er en smule selektiv hvad angår undervognen – det er trods alt en 15 -16 år siden den blev solgt – men jeg syntes ikke at det var en god undervogn til en bil der primært skulle bruges til almindeligt daglig småpendling m.m. Men hva’ pokker – hun kunne godt li’ den:>). De sidste mange år har hun haft sådan en Suzuki Ignis 1,5 Sport som hun heller ikke vil af med – Recarosæder, close ratio gearkasse…..og en stinkende hård undervogn! Jeg kan ikke fordrage at køre i den – en smadderkasse, synes jeg – men hun elsker den. Et eller andet sted meget godt gået af en gammel kone på snart 65:>D. Bare jeg bliver fri for at køre i den…..
-
Ham Gordon har ret mange biler, men specielt hans Escort, er godt nok lækker, og bygget om så den passer bedre til ham (og andre voksne anno 2025). Jonny Smith havde en helt video om bilen.
-
@jewer – det kunne også være MIN hukommelse, der er rosenrød!
-
-
ViaRETRO wrote a new post 2 måneder, 3 uger siden
Weekend Matiné Nr. 605
Fredericia var godt. Jeg købte ikke noget. Men det skete […]-
Tak for at vælge min Fiat til ugens fund. I skal være så velkomne til en prøvetur. Det den ikke har optisk har den i køreegenskaber.
-
Og det er Dunlop aluminiums fælge, så ingen problemer med skørt magnesium her. 😀
-
Der var mange friske biler i friske farver i Fredericia, men jeg havde allerede brugt mit budget.
Jeg oplevede på messen at blive indhentet af mig selv.
I 1996 købte jeg min første nye bil, en koboltblå Peugeot 106 Rallye til så vidt jeg husker 140.000 kr.
3 år efter var jeg nødt til at sælge den for halv pris (i bytte for en 156 Selespeed hos Alfa Romeo i Randers) da jeg flyttede til London.
Nu med 30 år og 220000 km på bagen koster den det samme! Utroligt! -
Gad vide om Franquin var inspireret af PF200, da han i 1953 introducerede Turbomobilen/Turbot 1 til Spirou et Fantasio?
-
Tak for beretningen fra Brussels, @Michael. Med Brussels som tidligere arbejdested har jeg været på Autoworld en del gange, og mine favoritter er Lancia Hyena (Zargato) og Italdesigns Aztec.
-
Og Aztec :-)
-
Det var så lidt, @sln-viborg: Bilen gjorde arbejdet for dig :-). Jeg havde selv en 124 Sport (var den ikke fra 1974 – frit efter hukommelsen), som jeg købte fælge til – og ja, det var jo ærligt talt mest for udseendet. Men de var magnesium, og jeg var VILDT forundret over hvor meget lettere end aluminium de var. Og så kom jeg bagefter til at læse om, hvor lidt langtidsholdbart det til gengæld er. Men skidt, det gik fint og jeg kørte jo aldrig topfart alligevel :-). Dine fælge er møgfede!
Motoren i min 124 Sport var jo i øvrigt en videreudvikling afden i din: 1800, mener jeg – men den ligner meget. Fantastisk maskine, som jeg på mange måder synes er på højde med Alfas twincam. Bare billigere!
Godt set, @kjeld-jensen! Der er helt klart noget forbindelse dér.
@peter, vi deler SÅ meget bilsmag: Hyena synes jeg også er meget mere spændende end alle rallybilerne – og Aztec var jeg vild med som teenager og den skuffede ikke, da jeg så den i virkeligheden på en messe. (Det var ikke i Fredericia…)
-
Hvis nogen synes 45.000 kroner er meget for en gammel familie-Fiat 124, så prøv lige at se på denne Lada 2101 fra 1975: https://www.facebook.com/marketplace/item/1899868527380525/
39.000 kroner for en licensproduceret kopi af Ugens Fund – og så har russerne endda sparet den fine twincam væk og erstattet med en stødstangsmotor. Altså, jeg ved godt hvad jeg ville vælge…
-
Du har ret @Kjeld Jensen, inspirationen fra PF200 er helt tydelig.
Jeg går også forbi Lancia Hyena Zagato, hver gang jeg besøger Autoworld @peter – gjorde det derfor også denne gang og tog et billede. Den kunne helt klart være rykket ned i særudstillingen, for det er altså en fed bil.
-
Claus. Du må finde lærebogen frem igen. Lada er aldrig kommet med stødstangsmotor. Da FIAT ville starte en fabrik i Rusland, var der diverse forhandlinger frem og tilbage. Bl.a. ville russerne have en moderne motor i forhold til stødstangsmotoren, som ligger i FIAT 124 Berlina (1200). Og det fik de. Der blev udviklet en motor med overliggende knastaksel, først som 1200, og senere som 1300, 1500 og 1600. Desuden kvævede russerne en forstærket undervogn. Der brugte man styrekugler fra FIAT 125, og baghjulsophæng fra FIAT 124 stationscar. Så var russerne tilfredse. De allerførste Lada reservedelskataloger var faktisk med FIAT numre, senere gik man over til sit eget nummersystem.
God 2. Påskedag
Kurt -
Åbenbart, @kurt! Frit efter hukommelsen virker ikke altid :-(. Men en twincam bliver de nu alligevel aldrig :-)
Ladaen foretrækker jeg som stationcar, i øvrigt…
-
Der kom i øvrigt en spændende, klog og erfaren kommentar ovre på Facebook fra Jacob Kjøller – og den gengiver jeg lige herunder, så den ikke står alene ovre på det der sociale medium.
“Fint af PSA i ’89 at give kunderne mulighed for at gå den afdæmpede vej med stiligt Pininfarinadesign og traditionel teknik i Peugeot 605 (den er jo groft sagt bare en 14% større 405…) – eller den vilde vej med skarpt Bertonedesign og innovativ affjedring i Citroën XM.
Da de efter nogle år kom ned i pris, valgte jeg dør 2 med XM. Skøn bil!
De fleste ikke-franske chefer ville nok helst have noget med et dyrt tysk logo på (derfor ret flot klaret af Lexus, der også startede på den tid), så verdenssuccesser blev ingen af dem. Men spændede flotte biler begge to.”Citat slut
-
Hvad er det for et kræ…?
-
@skaanning – Iso Rivolta. Lur mig om ikke det er Ronald der vist også er medlem herinde.
-
@jewer. Tak for info. Godt nok en eksotisk skude. Kender selvfølgelig Iso, men kunne ikke lige få den der model på plads. Stor respekt for at eje sådan særling af en bil! Ikke en decideret flot bil, men det opvejes 1000% af det unikke og særegne!
-
@skaanning – Jeps, spændende og særegne biler. Har været fascineret af europæiske GT-biler med amerikanske V8’ere siden jeg begyndte at kigge bilbøger og -magasiner tilbage i start/midt-60’erne. Iso, De Tomaso, Facel Vega, Jensen, Bristol osv. Superfede biler!
-
Det er i den grad Ronald, @jewer – på så vidt jeg forstod på årets første tur.
-
-
Tony Wawryk wrote a new post 2 måneder, 3 uger siden
Winter Turns to Spring
As classic car fans, the beginning of Spring signals our […]-
Time flyes, Tony! I can’t quite recall what I paid for my orange 1974 Fiat 124 Sport, but it sure wasn’t 10,500 Pounds. Not even half, I think? Great car that I loved driving – and orange with black leather was not too shabby to look at either.
You are also quite right in the statement “The Italians used to make such gorgeous cars”. How sad that it is now “used to”…and that the best excuse is that “and so did many others”!
-
@ce – I think the FIAT is a very under-rated small coupé, along with the Lancia Fulvia – both seem to get much less attention than the Alfa 105/115 series, but it means that they are much less expensive than the Alfa (in the UK, at least) and to my mind, very comparable. And yes, I’m sure your 124 looked great in orange!
-
Indeed I would say the Fiat 124 coupé, Alfa 105 series and the Fulvia coupé are all comparable. And in that company the Fiat REALLY seem a bargain. Besides that the Fulvia also on the mainland sits well below the Alfa pricewise. I DO in fact find the Alfa the best of the bunch – but to most people price matters too, right? I would like any of the trio in my garage – again!
-
-
Peter Sejersen wrote a new post 2 måneder, 3 uger siden
Ud på tur – aldrig sur (del 2)
Sidste mandag bragte vi del 1 af denne store rejse til […]-
Spændende rejsebeskrivelse, tak. Da vi startede på den første Mille Miglia tur, blev bilen gennemgået og flere ting blev opdateret, rettet til, renoveret. På den anden tur var vi lidt mere afslappet. Vi måtte dog justere karburatorer undervejs, sikkert noget med varme og tynd luft i bjergene. Den sidste tur var der ingen problemer, vi hældte vist bare lidt motorolie på. Så enig, forberedelse lønner sig, og så kan man sagtens køre langt.
-
@AlfaHahn: De lavere tryk i højden (bjergkørsel) giver en federe blanding på karburatormotorer, og derfor soder tændrørene til. Man kan justere karburatoren til en magere blanding, men det er lettere at bruge varmere tændrør. På din Bertone kan du fx. skifte fra NGK B7ES til B6ES. Jeg har også hørt at man blot kan tage luftfilteret ud, og derved opnå en magere blanding, men er jeg vi ikke sikker på har stor nok effekt.
På biler fra 80’erne og fremover er problemet løst med elektronikken i motorstyringen.
-
@peter, I lyset af en nylig artikel om hvorvidt firehjulstræk er nødvendigt så MÅ jeg spørge: Fik I brugt det på turen eller kunne I reelt være kommet ligesåvel frem i en almindelig forhjulstrukket Panda?
-
@Claus Ebberfeld: Vi var afsted i maj og juni, og vejene var tørre og fint ryddede i områder, hvor der stadig var sne. Så der vil ikke være problemer i en forhjuls trukket Panda.
Vores hverdagsbil er en tung, baghjulstrukket BMW, så den er absolut ikke egnet i snevejr – heller ikke med vinterdæk. Det oplever vi jævnligt på skiferie, hvor vi hver gang vi ser snevejr, mentalt forbereder os på at skulle have snekæderne frem. Da der var snestorm i Danmark i februar, kunne vi med stor fornøjelse bruge Pandaen. Selv i dyb sne, var det sjældent nødvendigt at tilkoble 4-hjuls trækket. Hemligheden er: Let bil, smalle dæk og forhjuls træk med motoren over de trækkende hjul. Det er vist desværre et koncept, som bilfabrikkerne er ved at vende ryggen til…
-
Har taget turen til Nordkap 2 gange første gang direkte op igennem Sverige over Finland ved Haparanda Næste gang lige en afstikker på vej hjem fra Kirkeness hvor det Nordlige Finland lagde grusveje til på en del af strækningen ” gange helt ovre ved den Russiske grænse I finland bare en bom over vejen som var 2 hjulspor Lige syd for Kirkeness var gitterporten låst med hængelås på den Norske side så vejen til Murmansk var lukket Lofoten er også besøgt efter en tur på Atlantruten som både omfatter færger broer og kørsel tæt på Atlanterhavet Turen sluttede i Å og kendere ved at der stopper vejen ud på Lofoten Alle turene er klaret i en Iveco med 116 hk til 3500 kg så man behøver ikke en muskelbil for at klare Norske veje Og 8 km pr liter i gennemsnit på Diesel er vel ikke så ringe endda
-
@peter, Pandaens koncept i det hele taget er noget bilfabrikkerne har glemt. Eller er det i virkeligheden køberne?
@herluf-jensen, kalder du en Panda en muskelbil?!? Men bortset fra det: Flot kørt også i en Iveco! Der jo også er en slags Fiat, ikke?
-
-
ViaRETRO wrote a new post 2 måneder, 4 uger siden
Weekend Matiné Nr. 604
Messeweekenden bliver festlig, folkelig og forhåbentlig […]-
Veteranafgift. Motorhistorisk Samråd præsenterede “stolt” resultatet af deres lobbyarbejde inden de nye veteranafgifter blev til virkelighed. Jeg kunne hurtigt konstatere, at det var en katastrofe – især for drømmebiler fra 1980 og frem.
Det kunne være interessant at se, hvor mange – eller få – biler der importeret og har betalt afgift siden de nye regler trådte i kraft. Mit gæt er: Tæt på 0. Dermed har staten sejret ad helvede til og gået glip af en indtægt. Derudover har mange måttet kaste en hvid pind efter at få en klassisk bil i garagen. Mit gæt er også, at de biler man ser til salg uden afgift, er strandede planer, hvor ejere er blevet ramt af afgiftshammeren. -
Peugeot 604 i Metalrød – sådan en havde mine forældre :-)
Da de købte den, havde det været direktionsbil i en bank (så noget prestige var der ved dem som nye), men allerede godt angrebet af rusten.
Rusten blev fixet ved en pladesmed, den nederste del af bilen malet og hele bilen undervognbehandlet.
Resultatet blev en KANON bil, de havde i mange år, god plads, fed komfort og ikke mindst mekanik i “den klassiske Peugeot kvalitet”, dvs. på Mercedes niveau. F.eks. var kofangere og lign. “crom-detaljer” ikke crom, men derimod poleret rustfrit stål.
Desværre tog rusten de fleste, men ellers bare en fed bil :-) – og desværre blev Peugeot 505 den sidste Peugeot bygget i den sublime mekaniske kvalitet.
-
Hovsa, Ugens Fund står på messen til ti tusind mindre!
-
Det synes jeg personligt heller ikke nødvendigvis det skal, @nold – men det kan i nogle tilfælde have indflydelse på bilens værdi, og ifb Ugens Fund syntes jeg det burde nævnes.
-
Så er det nok derfor, det ikke står i annoncen, @lars :-)
-
Hej, Efter 2021 blev reglerne lavet om igen. Så tabellen om TVR passer ikke da den er fra 2020. Korrekt?
Mvh Casper -
Peugeot 505 var en fremragende bil og afløser for Peugeot 504, ikke mindst i udgaven med PRV V6’eren, @henrikkusk . Den har jeg engang haft fornøjelsen af at blive kørt rundt i.
PRV-motoren blev forbedret undervejs og fik forsatte krumtapslag for at forbedre tændfølgen, så der er ingen grund til at sende den på skafottet, som du nævner @ce .
-
@casper, jo, tabellen passer stadig: Artiklen handler netop om de nye afgifter, der var fremlagt, men bare ikke vedtaget endnu. Men det blev de desværre…
Det er den ene side af historien, @mslund – ikke alle PRV’ere er skabt ens, og den blev som du skriver forbedret undervejs. Men jeg mener nu den helt oprindelige: Den er altså heller ikke verdens ringeste motor.
-
Hver gang jeg ser sådan en 604, og det er bestemt ikke særlig ofte, tænker jeg om den, at den er langt pænere på fotos end i virkeligheden. Den er et kæmpe stort skrummel og ikke synderlig elegant.
Jeg har det lidt på samme måde med Fiat 130 Coupé; jeg vil så gerne kunne lide den bil, men den er alt for stor og klodset. For lang og for høj, ligesom 604’eren.
Hvor gik det galt for Pininfarina dengang?
-
@Claus Ebberfeld maner til besindighed angående skafottet, når det drejer sig om PRV motoren. Men jeg er alligevel nødt til at citere en svensk bil-ven, som i sidste uge fortalte mig: “Volvo var ikke stolt af denne motor. Det var efter deres mening en af de dårligste motorer, der har siddet i deres biler. Peugeot syntes derimod, at PRV motorerne en af de bedste motorer, som de nogenside havde brugt.”
Begge synspunkter kan jo godt være rigtige…
-
@claus-n, det gik intet galt for Pininfarina med 130 Coupé, og jeg håber du i den kommende sæson møder een i virkeligheden: Så vil du kunne se, at den hverken er stor eller klodset. Hvis du møder en 604, derimod – så kan det godt være at du tænker det om Pininfarina!
@peter, det er en udmærket pointe, at begge dele kan være sandt. Men jeg synes det er pudsigt, at der skulle være SÅ stor forskel i synspunkter, fra netop to fabrikanter der BEGGE var mest kendte for ret stoute firecylindrede motorer med basal gangkultur. Men langtidsholdbare, javist. Selv vil jeg bestemt gerne have en PRV-motoriseret bil igen. Men det skal sjovt nok ikke være i en Volvo :-)
-
Jeg møder muligvis Martin og hans 130’er, hvilket jeg naturligvis vil glæde mig til.
Jeg har altid syntes godt om Majorettes 604, selvom den har noget med dimensionerne. Dem har jeg haft flere udgaver af.
-
-
Claus Ebberfeld wrote a new post 3 måneder siden
Goodwoods centrale skulptur i år hylder en restomod
Ikke en hvilkensomhelst, […] - Hent mere

Bare rolig, de af jer der sidder med dårlig samvittighed derude: Jeg HAR fået et rigtigt godt bud på et Ugens Fund med en rigtig lækker drivline.
Menøøøh, når det er sagt – det er stadig ikke for sent. I husker måske emailadressen? Ellers er den her i genudsendelse: ugensfund@viaretro.dk.
Jeg har, et par gange, købt en bil uden drivlinje, og derefter fundet, hvad jeg manglede rundt omkring. Den sjoveste var en AH Sprite, hvor jeg måtte til Svendborg for at hente en brugt front, der jo på den model udgør næsten halvdelen af bilen.
Det, der gør søgningen af dele interessant er, alle de forskellige mennesker, man møder, samt blikket rundt i diverse baggårde og opdagelser af alt muligt andet, som man ikke regnede med fandtes. Istedet for kun at forhandle med en enkelt sælger af en hel bil, skal man jo ind i kampen mange gange, før alt er samlet sammen og klar til at starte.
Til dem, der tør – god jagt!
Jeg kan sagtens se hvad du mener, @carsten-w, for det føjer selvfølgelig en masse til oplevelsen og hobbyen som sådan. Og gud ved om ikke du fandt en 1275-motor at lægge i frem for den lille enliters? Jeg tænker også det bliver den omtalte 630’ers skæbne at få en 3,5-liters i. Da “matching numbers”-prædiken ikke betyder så meget på de biler, så går det nok. Men prøv det ikke på en Porsche uden at trække 100.000 fra!